Väärin laulamisen tärkeys ja vanhusten
viisaus
Musiikkia
tuotetaan nykyään koneella ja siihen ollaan kovasti tyytyväisiä. Kuulemma
Intiassakin koko ”skene on räjähtämässä käsistä”, mikä lienee hyvä asia ellei
kädet mene, mikä oli aikanaan vaarana, kun pelattiin pumpuliruudin ja vastaavien
aineiden kanssa.
Mutta
konemusiikin kuuntelu on näin subjektiivisena mielipiteenäni sanoen kyllä
varsinainen koettelemus, josta kohtuullinen palkinto voisi olla vain jonkun
kaunottaren pokaaminen. Sekään ei nyt ole ajankohtaista, joten jätän mielelläni
tuon ns. taiteenlajin kokeilematta.
Joskushan sitä
on pakko kuunnella. Esim. taksissa venäläinen kuski soittaa usein merkillistä
huojuvaa ulinaa, joka muistuttaa menneen maailman lyhytaaltolähetyksiä ja
lieneekin sieltä saanut innoituksensa. Kieltämättä tuossa äänimaailmassa on
jotakin ”uutta” verrattuna nykyaikaiseen hifi- äänentoistoon, joka tuo laulajan
suorituksen mahdollisimman täydellisenä kuultavaksi. Tuo uusvanha huojunta sen
sijaan peittää kaikki esityksen luonnolliset ominaisuudet, joten on yksi lysti,
osasiko esiintyjä laulaa vai ei.
Ja itse asiassa
kovin täydellinenkään laulaminen tai sen kuunteleminen ei ole kovin suuri
nautinto, mikäli se on aivan virheetöntä
ja musiikillisesti puhdasta. Onhan se parempaa kuin tahallaan sotkettu meteli,
mutta ei se sen kummempia tunteita herätä. En tunne yhtään suomalaista
nykyartistia, jonka laulua viitsisi pitempään kuunnella. Vielä puoli vuosisataa
sitten heitä oli paljonkin, Olavi Virrasta Laila Kinnuseen löytyi taitajia ja
ennen sotia heitä oli vielä enemmän. Silloin laulussa oli menoa ja vetoa,
äänessä persoonallista karheutta, musikaalisia virheitä ja ääntämisvirheitä,
mutta sitäkin enemmän tunnetta, pateettisuutta, huumoria, leikillisyyttä, mitä milloinkin.
Hiski Salomaa kuuluu tämän lajin tyypillisimpiin edustajiin.
Parhaimmillaankin
nykypolven laulajilta puuttuu persoonallinen ote. Tuomari Nurmion jälkeen en
ole huomannut yhtään kiinnostavaa esiintyjää. Jos melodiaa ei oikeastaan ole,
kuten räyhäpopissa (en tiedä, mikä on oikea nimitys), ei laulua tietenkään
kannata kuunnella. Jos se taas esitetään konemaisen tarkasti ja puhtaasti, on
tulos miltei samanarvoinen.
Heimo Haitto
esiintyi joskus koululuokallemme ja havainnollisti sitä, miten viululla on
mahdollista toisaalta soittaa oikein, mutta ilmeettömästi ja toisaalta
ilmeikkäästi, jos kohta aavistuksen verran epäpuhtaasti. Ero oli valtava. Itse
asiassa koko viulumusiikin viehätys taitaa perustua siihen, etteivät sen äänet
ole sataprosenttisen puhtaita, kuten ei kelvollinen juustokaan, tai vaikkapa kotivoi,
ole absoluuttisen hygieenistä ja vapaata voihappo- ja muiden bakteerien
vaikutuksesta, mikä Valion pitäisi huomioida.
Todella
vangitseva laulaja saattaa laulaa aivan karkeastikin pieleen, kuten Hildegard
Knef-vainaja, mutta juuri sillä sähköistää kuulijan. Hänen äänensä voi myös
olla karhean puhutteleva, kuten Bulat Okudžavalla, jonka runot
eivät oikeastaan ole kummoisia ilman mestarin niihin sijoittamia äänensävyjä,
jotka tekevät niistä nerokkaan liikuttavia, valloittavia ja haastavia. Ja
sitten on niitä esiintyjiä, joiden laulun voisi yhtä hyvin korvata puhtaalla
yksinäänisellä soitolla, vaikkapa pianon pimputtelulla yksisormitekniikalla.
Hyvän esiintyjän
salaisuudeksi ei riitä se, että hän laulaa väärin. Mutta ei oikein
laulamisestakaan mitään lisäarvoa heru. Taide ei kerta kaikkiaan ole
koulusuoritus, jossa pyritään saamaan kymppejä tekemällä kaikki kuten pitää. Sama koskee vaikkapa
missikilpailuja, joista en tosin lainkaan jaksa innostua noin yleensäkään. Joka
tapauksessa: takavuosina oli tapana esittää aina kilpailijattarien strategiset mitat
yhtenä rimpsuna, jossa sitten kai oletettiin tiivistyvän kaiken oleellisen
tästä tapauksesta. Ihannetyttö täytti ihannemitat ja juuri siksi oli mitä oli.
En paljasta
kovin suurta salaisuutta, jos sanon, että asia on paljon arvoituksellisempi.
Kyse on siitä, ettemme tiedä, millainen se ihmeellinen kaunotar on, ennen kuin näemme
hänet. Taiteilija saattaa luoda sellaisen mielikuvituksessaan, mutta
periaatteessa sellaisen luominen reseptin perusteella ei ole mahdollista, näin
luulen. Olen kyllä kuullut, että nuoret kollit saattavat ihastua avatar-hahmoihin, jotka ovat tietokoneen
luomia. Se sallittakoon. Heillehän riittää, tai ennen riitti melkeinpä vain se,
että olennolla oli päällä hame, siitä jo meni pää hieman sekaisin. Nyt saman
asian ajavat kai nämä makkarankuorihousut.
Mutta nuorisosta
puhuttaessa olisi syytä muistaa, että kyseessä on aina suhteellisen alhainen
kehitysaste. Kun tarvitaan laajempaa näkemystä asioihin, on oltava
suhteellisuudentajua, jonka voi antaa vain iän mahdollistama kokemus. Joskus
maailmassa nuoret kävivät aina vanhusten luona kysymässä neuvoa, mutta nykyään
on kaikesta päätellen päinvastoin. Näin tapahtuu aina rappion aikoina, joten
antaapa konemusiikin soida, se kuuluu asiaan.
Lisätään tähän kuvaukseen konemusiikista/räyhäpopista vielä kaulaanasti ulottuva kokovartalotatuointi, nenärenkaita ja yleinen henkinen ja fyysinen likaisuus niin koko kuva uudelta paremmasta maailmasta ja sen sankareista alkaa olla valmis. ai niin, ehkä joku susikoira tai pittbull tai molemmat vierelle kulkemaan ja ulosteiita isäntänsä lisäksi levittelemään. siinä se vai vieläkö jotain
VastaaPoistaTämä herätti kyllä niin paljon ajatuksia, että ajattelin ensin olla kommentoimatta. Mutta ”raaputin” kuitenkin ensireaktioita, ehkä asian sivustakin. Olisinpa halunnut olla kärpäsenä katossa Heimo Haiton havaintoesitystä kuulemassa. Soitin itse teinipoikana viulua, mutta piti lopettaa, kun ei edes perheessäni kestetty minun harjoitteluani, ja kun vielä koulukaveritkin pilkkasivat. Se siitä seurasi, että nykyisin olen aktiivinen viulumusiikin kuuntelija ja olen samaa mieltä kanssasi viulumusiikin viehätyksestä. Lisäksi laulan mieskuorossa. Kuoronjohtajamme mielestä siihen kuuluu olennaisena osana tietty säröisyys. Ei hänkään siedä väärinlaulamista siinä mielessä, että joku yksittäinen laulaja vahingossa ”sooloilee” tai stemma menee päin p:tä. Ehkä tämä säröisyys on sitä miesenergiaa.
VastaaPoistaHyvä Timo!
VastaaPoistaOn siis muitakin, joita tämä nykyajan melusaaste riepoo. On se kummallista, että tätä hälyä kutsutaan musiikiksi ja joku takapuolenvispaaja käärii tällä ''peellä'' vielä sievoiset summat rahaakin.
Tosiaankin pahinta on se, ettei tätä hermoja raastavaa pauketta voi paeta mihinkään. Samaa monotonista jympytystä joutuuu sietämään kauppakeskuksissa, yleisötapahtumissa, virastoissa jne. Myös lähes kaikki radio- ja TV-kanavat suoltavat tätä herkkua 24/7.
Nykymusiikissa on hylätty lähes kaikki länsimaisen musiikin peruspilarit mm. melodia ja harmonia. Ainoastaan rytmi on säilynyt, sekin jatkuvasti kiihtyen siten, ettei yksittäisiä tahtivälejä enää erota toisistaan. Eräs tuntemani hälymusiikkiyhtyeen rumpali kertoi, että uuden ajan rummun päristäjän tulee pystyä lyömään melkein 500 iskua minuutissa. Siis suurin piirtein saman verran kuin traktorin mäntä lyö tyhjäkäynnillä. Kyseessä lienee molemmissa tapauksissa saman tasoinen taiteellinen nautinto.
Laulut ovat yleensä tasapaksuja. Usein niistä puuttuu perinteinen jako eri osiin, jolloin niiden kuunteleminen tulee entistäkin raskaammaksi. Nuoteista on unohdettu kaikki alaspäin menevät juoksutukset ja kaikkia näitä ''taideteoksia'' yhdistää toinen toistaan seuraavat ylöspäin nousevat kiekaisut
Jos joskus joku näistä cheekeistä, jessicoista, jenneistä tms. onnistuu sokean kanan lailla vahingossa löytämään melodisen jyvän johonkin lallatukseensa, niin sekin pilataan viimeistään sillä, että lauluun tehdään niin tökeröt sanat, että ne nostavat helakan myötähäpeän punan laadukkaamman musiikin ja taitavampien sanoitusten aikakauden eläneiden poskille. Kyllä vähemmästäkin tulee ikävä Junnua ja kumppaneita.
Lomailen usein talvisin Intiassa. Surukseni olen pannut merkille ''länsimaisen sivistyksen'' hiipivän sinne myös mainitun hälymusiikin muodossa. Vanha intialainen soitanto on lähes tyystin kadonnut ja sen tilalle on tullut teknon ja perinteisen musiikin ihmeellinen sekoitus, joka on vielä korvia- ja mieltäraastavampaa kuin tämä kotoinen räiskeemme.
jr