Vallankumouksellisen
katekismus
Kuuluisa Sergei Netšajevin ja hänen järjestönsä
vuonna 1871 käsitelty oikeusjuttu, joka antoi Dostojevskille ainekset romaaniin
Riivaajat, toi yleiseen tietoisuuteen
myös merkillisen ja merkittävän dokumentin nimeltä Vallankumouksellisen katekismus. Se oli painettu Genevessä kesällä
1869 ja sen olivat laatineet yhteistyössä Sergei Netšajev, Pjotr Tkatšjov ja
Mihail Bakunin.
Kyseessä ei siis ollut yhden mielipuolen paperille
suoltama purkaus, vaan tarkoin ajateltu vallankumouksellinen maailmankatsomus,
joka perustui harkittuun strategiaan vallankumouksen aikaansaamiseksi
Venäjällä.
Läpikäyvänä piirteenä dokumentissa on
totalitaarisen ajattelun logiikka: maailmassa nähdään vain yksi ainoa elämisen
taso, jolle kaikki on alisteista. Kyseessä on politiikka, joka kattaa myös koko
henkilökohtaisen elämän. Henkilökohtainen elämä onkin poliittista, se on täysin
alistettu Asialle ja vallankumouksellisen
omat intressit enempää kuin mikään muukaan maailmassa eivät saa olla sitä
estämässä tai haittaamassa.
Dokumentti on kiinnostava sikäli, että se voisi
kelvata minkä tahansa nykyaikaisen radikaalin liikkeen peruskirjaksi, joskaan
ei ehkä manifestiksi. Sen nykyaikaisuus on juuri sen totalitarismissa, joka
fanaattisuutensa ja totaalisuutensa puolesta on täysin verrattavissa uskonnolliseen
fanatismiin, joka synnytti jesuitismin
ja assassiinit ja jotka niin hyvin
tunnemme nykyisestä jihadismista.
Koska dokumentti kunniallisen poroporvarin silmin
on kauhistuttavan moraaliton ja skandaalimainen, antoivat viranomaiset sen
tulla julkisuuteen, uskoen sen merkitsevän narodnikkien
moraalista konkurssia.
Toisin kävi, liikkeen suuri nousu osuu juuri
1870-luvulle, jolloin koko Venäjän intelligentsija näytti olevan enemmän tai
vähemmän riivaajien pauloissa.
Näennäisestä kyynisyydestään huolimatta dokumentin sanoma tarjosi runsaasti
aineksia romanttiselle jumalkapinalle ja narsistiselle kaikkivoipaisuuden
halulle. Netšajevin ja Bakuninin kaltaiset psykopaatit ja mestarimanipuloijat
saivat kiksinsä rikoksesta, jonka he
rationalisoivat jaloksi toiminnaksi. Se oli oman aikansa jihad, joka veti mukaansa paljon aikansa lahjakkaimpia ja
kiihkeimpiä nuorison edustajia.
Kuten dokumentin lopusta huomataan, sen kirjoittajat
uskoivat omaan, erityisesti venäläiseen vallankumoukseensa, joka olisi
toisenlainen ja perusteellisempi kuin kaikki, mitä oli tapahtunut lännessä.
Voidaankin arvioida, että vaikka Venäjän vallankumousliike epäilemättä oli
ranskan vallankumouksen perillinen, se kehitti sen aatteita pitemmälle,
suoranaiseen täydellisyyteen, joka sitten pian levisi myös länteen.
Seuraavassa on dokumentin alkuosat käännetty
kokonaan ja loppu vain selostettu ellei lainausmerkeistä toisin ilmene.
Kursiivit ovat minun.
1.
Vallankumouksellinen on kadotettu ihminen. Hänellä
i ole mitään omia intressejä, omia asioita, omia tunteita, kiintymyksen
kohteita tai omaisuutta, ei edes omaa nimeä. Kaiken hänessä on imenyt itseensä
yksi ainoa, kaiken kattava intressi, yksi ainoa ajatus, yksi ainoa intohimo
–vallankumous.
2.
Koko olemuksensa syvyyksissä, ei vain sanoissaan,
vaan myös teoissaan, hän on rikkonut kaikki suhteensa yhteiskunnan
järjestykseen ja koko sivistyneeseen yhteiskuntaan, kaikkiin sen lakeihin,
tapoihin, kaikkiin tämän maailman yleisesti hyväksyttyihin ehtoihin. Hän on
tämän maailman leppymätön vihollinen ja mikäli hän jatkaa elämistä sen piirissä,
tämä tapahtuu vain, että hän voisi tehokkaammin sen tuhota…
3.
Vallankumouksellinen halveksii kaikkea doktrinäärisyyttä
ja on luopunut rauhanomaisesta tieteestä jättäen sen jälkipolville. Hän tuntee
vain yhden tieteen, hävittämisen tieteen. Sen hyväksi ja vain sen hyväksi hän
tänään opiskelee mekaniikkaa, fysiikkaa ja kemiaa ja ehkä lääketiedettä. Sen
vuoksi hän opoiskele yöt päivät ihmisten ja luonteiden tiedettä ja tämän
yhteiskunnan kaikkien kerrosten olosuhteita ja tilannetta. Päämäärä on taaskin
sama –mahdollisimman pikainen ja varma tuho tälle saastaiselle systeemille.
4.
Hän halveksii yleistä mielipidettä; hän halveksii
ja vihaa vallitsevaa yhteiskunnan moraalia ja kaikkia sen vaatimuksia ja
ilmauksia. Hänelle moraali merkitsee kaikkea sellaista, joka helpottaa
vallankumouksen voittoa; kaikki mikä sitä estää, on epämoraalista ja
rikollista…
5.
----
6.
Hän on kova itseään kohtaan ja hänen täytyy olla
kova myös muita kohtaan. Kaikki hellät ja tylsistyttävät perhetunteet,
ystävyys, rakkaus, kiitollisuus ja jopa kunnia hän alistaa yhdelle ainoalle
kylmälle vallankumouksen intohimolle. Hänelle voi olla olemassa vain yksi nautinto,
yksi lohdutus, yksi palkkio ja yksi tyydytys –vallankumouksen menestys. Yötä
päivää hänellä täytyy olla vain yksi ajatus ja yksi tarkoitus –säälimätön
hävittäminen. Työskennellen väsymättömästi ja kylmäverisesti tämän päämäärän
hyväksi, hänen täytyy aina olla valmis kuolemaan ja hävittämään omin käsin
kaikki, mikä on tämän päämäärän tiellä…
7.
Toverin nauttiman ystävyyden, kiintymyksen ja
muiden tunteiden määrän sanelee kokonaan hänen hyödyllisyytensä kaikkituhoavan
vallankumouksen käytännön kannalta
8.
---- ---
14. Tavoitteenaan
häikäilemätön tuhoaminen, vallankumouksellinen voi ja hänen usein täytyykin
elää yhteiskunnan sisällä, teeskennellen olevansa jotakin hyvin erilaista kuin
hän todellisuudessa on. Vallankumouksellisen tulee tunkeutua kaikkialle: kaikkiin
alempiin ja keskiluokkiin, kauppiaan puotiin, kirkkoon, aristokraatin taloon,
byrokratian ja sotaväen maailmaan, kirjallisuuteen, Kolmanteen osastoon
(salainen poliisi) ja jopa Talvipalatsiin.
Vallankumouksellisten ”ystävät”, kuten
vihollisetkin jaettiin useihin eri kategorioihin. Vihollisista ensimmäinen
ryhmä oli yksinkertaisesti tapettava. Näistä oli laadittava asianmukainen
lista. Kyseessä ei ollut noiden ihmisten henkilökohtaisesta
pahanteosta tai edes heidän herättämästään vihasta, vaan kysymys oli heidän
vahingollisuudestaan vallankumouksen asialle. Samaan kategoriaan kuuluivat
sellaiset, joiden äkillinen ja väkivaltainen kuolema herättäisi mahdollisimman
suurta kauhua hallituksessa.
Toisen kategorian ihmisille sallittiin pitempi
elämä, jotta he petomaisuuksillaan herättäisivät kansassa kapinahenkeä.
Kolmannen muodostivat korkea-arvoiset elukat
ja lahjattomampi aines, joiden likaiset salaisuudet oli ongittava selville ja
orjuutettava heidät. Neljäs kategoria muodostui kiipijöistä ja liberaaleista,
joiden ohjelmien mukaisesti voitiin harjoittaa konspiraatiota teeskennellen
tottelevansa heitä ja samaan aikaan ottaen heidät ohjaukseensa, ottaen selville
heidän salaisuutensa ja ahdistellen heidän käsillään hallitusta.
Viides ryhmä olivat doktrinääriset konspiraattorit
ja paperivallankumoukselliset, jotka oli houkuteltava tuhoisiin esiintymisiin,
joiden tuloksena suurin osa tuhoutuu ja osasta tulee oikeita vallankumouksellisia.
Kuudes ja sangen tärkeä kategoria olivat naiset,
jotka voitiin jakaa kolmeen osaan. Ensiksikin tyhjät, ajatuksettomat ja
hengettömät, joita voitiin käyttää miesten kolmannen ja neljännen kategorian
tapaan. Toinen ryhmä olivat sellaiset, jotka kyllä olivat tulisia, aatteelle
omistautuneita ja kykeneviä, mutta eivät meikäläisiä,
koska eivät olleet vielä kehittyneet kyllin pitkälle. Heitä saattoi käyttää
samoin kuin viidennen kategorian miehiä. Lopuksi oli ”täysin meikäläisten”
naisten ryhmä, jotka olivat tovereita. Heihin oli suhtauduttava kuin suurimpaan
aarteeseen, jota vailla ei tulla toimeen.
Mitenpä sitten oli suhtauduttava varsinaiseen ”kansaan”,
jonka puolesta toki kaikki tapahtui ja jolle vallankumouksellinen oli ainakin
viime kädessä pyhittänyt elämänsä, olettaen, että vallankumouksella ja kansan
onnella oli suora keskinäinen suhde?
Kansan, nimenomaan ”raakaa työtä tekevän kansan” (чернорабочий народ) vapauttamisen ja onnen
sanottiin todella olevan ”ainoana päämääränä”, mutta se voitiin toteuttaa vain ”kaikki
tuhoavan kansan vallankumouksen” avulla ja sen vuoksi vallankumoukselliset pyrkivät kaikin tavoin lisäämään ja pahentamaan
kaikkia niitä onnettomuuksia ja pahoja asioita, jotka lopulta saisivat
kansan kärsivällisyyden loppumaan ja ryhtymään yleiseen kansannousuun.
Vallankumouksella ei tarkoitettu säännönmukaista,
klassisen länsimaisen kaavan mukaista vallankumousta, joka aina pysähtyi
kunnioittamaan omaisuutta ja niin sanotun sivistyksen traditioita ja on tähän
mennessä aina rajoittunut yhden poliittisen järjestelmän korvaamiseen toisella
ja yrittänyt luoda ”niin sanotun vallankumouksellisen valtion”.
Kansan voi pelastaa vain sellainen vallankumous,
joka hävittää juuriaan myöten kaikenlaisen valtiollisuuden ja kaikki Venäjän
valtiolliset traditiot, järjestykset ja luokat.
Siksi järjestö
(товарищество) ei sido kansaa mihinkään organisaatioon ylhäältä
käsin. Tulevaisuudessa ehkä syntyy jonkinlainen organisaatio, mutta se on
tulevien sukupolvien asia.
”Meidän asiamme on hirmuinen, täydellinen,
kaikenkattava ja armoton tuhoaminen”.
Tämän vuoksi yhteyttä olikin etsittävä siihen
ainekseen, joka aina on myös teoissa protestoinut kaikkea valtioon liittyvää
vastaan, niin pappeja, aatelisia, kauppiaita kuin kulakkeja. ”Liitymme yhteen hurjan ryövärimaailman
kanssa (с лихим разбойничьим миром), tuon Venäjän aidon ja
ainoan vallankumouksellisen voiman kanssa”.
Tämän maailman tiivistäminen yhtenäiseksi
voittamattomaksi ja kaikentuhoavaksi voimaksi – siinä on koko organisaatiomme,
konspiraatiomme ja tehtävämme”.
Lienee pakko todeta, että nämä toverit olivat
loppuun saakka johdonmukaisia ja siihen varmaan myös perustui heidän uskomaton
suosionsa. Tosin myös henkilöinä tiedetään ainakin Netšajevin ja Bakuninin
olleen tyypillisiä psykopaatin piirteitä omaavia narsistisia manipuloijia ja
hurmaajia, joille toisten ihmisten tunteilla ei ollut mitään merkitystä. Alan
merkittävimpiä saavutuksia on, että Netšajev pystyi houkuttelemaan puolelleen
erittäin tarkoin valvotun Pietari-Paavalin linnoituksen vankityrmän vartijat ja
pitämään vankeudesta käsin yhteyttä narodovoltseihin,
jotka murhasivat Aleksanteri II:n.
Psykopaatit meillä on aina keskuudessamme ja sama
koskee heidän aatteellista perintöään, jonka jälkiä voi havaita useimmissa
radikaaleissa liikkeissä ja alakulttuureissa. Venäjän vallankumous näytti jo
hetken olleen suuri oppitunti kaikille, mutta eipä kiiruhdeta liian
optimistisiksi.
Lisäys suluissa: "Vallankumouksellinen on kadotettu ihminen. Hänellä (e)i ole mitään omia intressejä, omia asioita, omia tunteita, kiintymyksen kohteita tai omaisuutta, ei edes omaa nimeä."
VastaaPoistaNe vallankumoukselliset, joille tuo katekismus oli tarkoitettu, olivat ilmeisesti ns. hyväksikäytettäviä idiootteja. Tykinruokaa.
VastaaPoistaPelimiehet ovat aina hieman sivummalla ja pelaavat monipuolisempia pelejä - eri korteilla eri suuntiin.
Enpä väittäisi. Dostojevskillahan "Shigaljovilaiset" ovat hyväksikäytettäviä fanaatikkoja, mutta eräänlaisia fanaatikkoja ovat myös Stavrogin ja Verhovenski. Rikos ja yli-ihmisyys taitavat olla se varsinainen pihvi.
VastaaPoistaKun usko Oikeaan Asiaan(TM) on kyllin vahva, se antaa tietyntyyppisille ihmisille legitimaation lähes mihin tahansa. Vähän samoin, kuin uskonnollisilla fanaatikoilla Pyhän Kirjan ja uskonnollisten määräysten noudattaminen antaa oikeutuksen olla miltei millainen mulqvisti tahansa ja kohdella muita ihmisiä suunnilleen niin roistomaisesti kuin huvittaa. Ääriliikkeet, niin uskonnolliset kuin poliittisetkin, tuntuvat myös vetävän luonnehäiriöisiä ihmisiä puoleensa kuin se kuuluisa lopputuote kärpäsiä. Toisaalta ei mitään niin huonoa, ettei jotain hyvääkin; siellä missä näitä luonnevikaisia on koolla vähintään kolme tai useampia, alkavat myös ns. jäsentenväliset milteipä poikkeuksetta ja nopeammin kuin ehtii kissaa sanoa. Ja siinä on taas se hyvä puoli, että näitä poppoita ei tarvitse edes ulkoapäin hajottamalla hallita, ne hoitavat senkin homman ihan itse. Ja seurauksena on sitten jotain sentapaisia surkuhupaisuuksia kuin vaikka Pekka Siitoin-vainaan "Kansallinen liittoneuvosto" (löytyy youtubesta) - paljon porua, vähän villoja. Ja ainakin mustaa huumoria ymmärtäville on tarjolla monet makeat naurut. Tosin, jos tällainen liikehdintä sitten alkaa syystä tai toisesta ihan toden teolla osoittautua pysyvämmän organisoitumisen merkkejä jonkun "valiojohtajan" tiukassa kurissa ja nuhteessa, voi leikki ollakin jo aika kaukana...joten kannattaa toki pitää tilannetta silmällä. Vaan Veikko Huovisen sanoin "Veitikan" esipuheessa, naurakaa ajoissa näille hulluille, sillä nauru vapauttaa pelosta, Kraft durch Freude!
VastaaPoistaVallankumouksella riekkoilu myös Ukrainassa on johtanut maan sekasortoon ,se ihmetytää varsinkin läntisten medioiden yllytys ja riekunta asian ympärillä. Vallankumouksen virus voi myös tarttua ja huluus päästä irti sielläkin missä nyt on vakaata. Eräs hauska huuhaa huuhaa sivusto verkossa väitää näiden vakauden ja sekasorron aikajaksojen aiheutuvan telluksemme liikeestä maailmankaikkeudessa, nyt eläisimme sähkömagneettisella vyöhykeellä jossa on päälimmäisenä räyhähenki.
VastaaPoistaMitä on jesuitismi ja miten se on uskonnollista fanatismia? Ihan vain sääntökuntalupausten vuoksiko? Silloin koko kristinusko on kyllä uskonnollista fanatismia. Tässä tyypillinen jesuiitta niin sanotusti livenä:
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=iZPxtGqdTrs.
Tuossa julistuksessahan on aika paljon tyypillistä amerikkalaista lähetyshenkeä Pensas juniorin tapaan. Taisi olla viime talvena, kun eräällä jenkkifoorumilla joku päälle päin tolkullisen näköinen jenkki julisti, että amerikkalaisuuden viholliset pitää "kaltata, tappaa, teurastaa, murskata, polttaa, suolestaa jne. armotta" ja että se joka tätä ei hyväksy on natsi, jonka hän tulee tappamaan. Naamassa oli hieman tietyn lähi-itäläisen kansan piirteitä.
VastaaPoistaTrilisser