Eriarvoisuus
Joskus
nuorempana usein kiusaannuin älyttömästä kielenkäytöstä. Jotkut julistivat,
että oikeus syödä leipää syntyy leivästä, toiset valittivat, että erilainen
varallisuus ja muut seikat tekivät ihmisistä eriarvoisia. Monet puhuivat itseisarvosta,
kun tarkoittivat arvoa sinänsä ja niin edelleen.
Mutta
hyväksykäämme nyt nuo idioottimaisuudet, ovathan ne vakiintuneita. Jokainen
ymmärtää nykyään, ettei itsellinen
enää oikeasti tarkoita itsellistä (talollisen vastakohtana), vaan päinvastoin
itsenäistä, politiikassa reivaaminen nyt
kerta kaikkiaan liittyy kurssin muuttamiseen eikä purjeiden pienentämiseen ja
niin edelleen.
Merkitköön siis
myös eriarvoisuus vaikkapa
varallisuuden ja tulojen epätasaista jakaantumista. Ehkäpä tämä kielenkäyttö ei
sentään vaikuta käsityksiimme ihmisten arvosta tai peräti muuta itse asiaa. Ei
kai Amerikassakaan tarkoiteta, että ihminen on viidenkymmenen miljoonan
dollarin arvoinen kun sanotaan, että he’s worth $50 million. Tai mistäpä minä
tiedän.
Joka tapauksessa
inequality on nyt se asia, joka on
kiinnostanut arvossapidettyä Foreign
Affairs-julkaisua. Ronald Inglehart, joka tunnetaan World Values Surveyn tutkijana, kirjoittaa (1/2016) laajojen
kansainvälisten vertailujen tuntijana siitä havaitsemastaan trendistä, jonka
mukaan modernisaation kehittyessä niin sanotut postmaterialistiset arvot ajavat taloudellisten edelle. Ihmisen
itsetoteutuksesta tulee tärkeämpää kuin rahan haalimisesta hinnalla millä
hyvänsä ja jostakin syystä tässä vaiheessa myös suvaitsevaisuus lisääntyy
hyvinvoivissa piireissä. Myös ympäristöön, sukupuoleen ja maahanmuuttoon
liittyvät asiat tulevat tärkeiksi.
Nämä trendit
aiheuttavat sen, että sosioekonomiset tekijät eivät enää näyttelekään
politiikassa pääosaa. Osa vanhaa työväenluokkaa kannattaakin entisen oikeiston
arvoja. Osa vanhasta koulutetusta ja hyvin ansaitsevasta väestöstä taas putoaa
taloudellisesti hankalaan asemaan, eikä uusi ”tietotalous” näytä pystyvän
vetämään hyvin toimeentulevaan piiriinsä kovinkaan paljon väkeä.
Huippupalkat
joka tapauksessa ovat nousseet huimasti. Vuonna 1965 toimitusjohtajien palkat
350 USA:n suurimmassa yrityksessä olivat 20 kertaa keskimääräistä työläisen
palkkaa korkeammat. Nyt (2012) suhdeluku on 273…
Jostakin syystä
siis näyttää siltä, että jotkut ihmiset vain tässä postmaterialistisessa
maailmassakin jaksavat olla kiinnostuneita rahastakin, elleivät nyt suorastaan
sairaalloisen addiktoituneita siihen. Tai sitten he ovat vain joutuneet
mielettömän koneiston uhreiksi, joka työntää heille monikertaisesti enemmän
rahaa, kuin he pystyvät järjellisesti käyttämään, mutta tämä nyt on omaa
tulkintaani.
Vaikka
postmateriaaliset arvot siis nyt ovatkin moniaalla (ei siis monessa paikassa)
syrjäyttäneet materiaaliset, näytttää Inglehartista siltä, että suunta vielä
kääntyy. Eriarvoisuuden vähentäminen on yhteiskuntien elinkelpoisuuden ehto, ja
vaikka juuri tällä hetkellä tilanne ei näytä kovin hyvältä, uskoo Inglehart,
että demokratiat ovat niitä, jotka pystyvät tekemään sen, mitä pitää.
Francois Bourguignon,
entinen Maailmanpankin pääekonomisti kirjoittaa samassa lehdessä
eriarvoisuudesta ja globalisaatiosta. Muuan peruspointti on hyvin tunnettu,
mutta toistamisen arvoinen: koko maailman mittakaavassa eriarvoisuus on viime
vuosikymmeninä vähentynyt, vaikka se monessa maassa on kasvanut huimasti.
Gini-indeksi,
jonka arvo 1 tarkoittaa täydellistä eriarvoisuutta (yksi ihminen saa koko maan
tulot) ja arvo nolla täydellistä tasaamista (jokainen saa saman verran), on
suosittu tulonjaon mittari. Suomessa kerroin on ollut EU:n pienimpiä ja jopa
pienin, vähän yli 25. Muualla EU:n piirissä se myös yleensä pysyttelee siinä 30:n
tuntumassa, kun se taas esimerkiksi USA:ssa (45) ja Venäjällä (42) on ollut yli
40. Joissakin harvoissa maissa, kuten Etelä-Afrikassa se ylittää pöyristyttävät
60.
Mutta missään
maassa ei saavuteta lukua 70. Sellainen on kutenkin koko maailmaa koskeva
kerroin. Globalisaatio, jonka usein on esitetty polarisoivan maailmaa ja
lisäävän eriarvoisuutta, on itse asiassa laskenut tuota lukemaa hiukkasen.
Uusia suuria eriarvoisuuksia on puolestaan syntynyt nopeasti rikastuvien maiden
sisälle, kuten Intiaan ja Kiinaan. Joka tapauksessa maailman köyhyys on ollut
vähenemässä, ainakin toistaiseksi.
Toki tuollaiset
luvut, etenkin koko maailman mitassa ovat aika karkeita osoittimia ja niiden
rajoitukset pitää ymmärtää. Maassa, jossa talonpojat elävät kädestä suuhun ja
tuottavat markkinoille tuskin mitään, heidän ”arvonsa” tilastoissa lähenee
nollaa, vaikka he tulisivat ainakin omasta mielestään ihan kohtuullisesti
toimeen. Jossakin toisessa, suuren vaihdannan yhteiskunnassa taas tilastoidaan
ja maksetaan rahassa kaikki lapsenhoidoista hautaamiseen. On mahdollista että
asiat hoidetaan siellä paremmin, mutta eivät ne hoitamatta jää silloinkaan, kun
niitä ei tilastoissa noteerata.
Joka tapauksessa
myös Bourguignon on sitä mieltä, että varallisuuserojen (etten puhuisi taas
eriarvoisuudesta) kaventaminen olisi tärkeää. Etenkin nopeasti kasvavassa
Afrikassa pitäisi tehdä jotakin. Konstit ovat ne vanhat, joilla täällä
meilläkin on saatu erot niin pieniksi: progressiivinen verotus,
sosiaalipolitiikka, diskriminoinnin lopettaminen ja niin edelleen. Saattaa
meistä kuulostaa helpolta, mutta ajatellaanpa jotakin Afrikan tai Lähi-Idän
maata toteuttamaan samat asiat.
Pariisilainen poliittisen
historian professori Pierre Rosanvallon pohdiskelee mahdollisuutta rakentaa
yhdenvertaisten yhteiskuntaa. Aikanaanhan sitä länsimaissa hyvin merkittävästi
edesauttoi sodassa syntynyt yhteisöllisyys. Kirjoittajan mielestä kysymys olisi
nytkin nähtävä laajemmin ja syvemmin kuin vain taloudellisena ongelmana. Avainasemassa
on vastavuoroisuus, mihin liittyy esimerkiksi hyvinvointivaltion
instituutioiden väärinkäytön ja verokikkailun vastustaminen. Tällainen aito
solidaarisuus syntyy aidon yksilöllisyyden pohjalta lähtevästä
tasa-arvoisuudesta.
Tuskin nuo
tyhjiä sanoja ovat. Tuota mainittua vastavuoroisuuttahan ovat meillä tutkineet
Antti Kujala ja Mirkka Danielsbacka viime vuonna ilmestyneessä kirjassaan. Toki
asiasta on muitakin tutkimuksia. Rosanvallon tölväisee ohi mennessään
populismia, mutta aivan ilmeistä on, että aito yhteispelin pohjalta syntyvä
sosiaalivaltio edellyttää melko pitkälle vietyä etnistä homogeenisyyttä, mille
esimerkiksi hallitsematon maahanmuutto ja siihen liittyvä sosiaalietuuksien
ryöstöviljely ovat myrkkyä.
Yhtä kaikki,
epäreiluksi koettu yhteiskunta tuskin voi olla kestävä. Rosanvallon siteeraa
tässä Tocquevillea, jonka mielestä itsekkyys on yhteiskunnille samaa kuin
ruostuminen metalleille. Korroosio tai korruptio, samaa mädännäisyyttähän sanat
ilmentävät (con + rumpo, rupi, ruptus sum,
rumpere). Ne kukoistavat aina harvainvaltaisissa maissa ja pitkällä
tähtäimellä halvaannuttavat niiden kehityksen, kuten Acemoglu ja Robinson
tälläkin palstalla käsitellyssä kirjassaan esittävät.
On vastuutonta
populismia kuitata kansakunnan koheesiota ja valtion legitimiteettiä jäytävien
ilmiöiden arvostelu ”kaunaksi” ja yksinkertaisesti vääräksi mielipiteeksi, jota
ei tarvitse ottaa vakavasti. Tilanne ei meillä ole vielä huono tai ainakaan
niin huono, ettei se vielä voisi suurestikin huonontua.
Itseasiassa,varallisuuden kasaantumisella on positiiviset puolensa. Ensiksikin on luultavaa varakaan ja kulturillista pääomaa omaavan osaavan käytää varallisuutaan paremmin, kuin köyhän joka on väistämättä myös kultturillisesti toistaitoinen.Neuvostoliiton purkautuminen oli tästä hyvä esimerkki,näet yritysten johto kykeni pärjäämään myös muuttuneissa oloissa ylivertaisella sivistyksellä ja osaamiselaan. Hodorkovkista tehdyssä kirjassa Sakwwa kertoo hyvin tuon prosessin,siis lainaa ostettuja osakkeita vastaan ohjelman,oli muuten moraaliton,mutta laillinen prosessi. Maailmalla leviää jälkikapitalistiset ilmiöt, kuten uber ja muu jakamistalous, jolloin asioden käyttöarvo on massoille suurempi,kuin niiden omistusarvo. Se millä väistämättä syntyvä oligarkia pidetään kurissa, on yksinkertaiseen enemmistöön nojaava populistinen demokratia. Trump ja Putin ilmiöt ovat tästä hyviä esimerkkejä.
VastaaPoistaNiin kuin hyvin tiedetään, on Jumala kaikkivaltias, kaikki tietävä ja kaukaa viisas (Väinö Linna)
VastaaPoistaNiinpä hän on luonut meidät keskenämme niin erilaisiksi, että läheskään jokainen ei kykene, ei halua tai ei tahdo rikkomaan omia rajojaan eikä suunnittelemaan uusia maailmoja kansainvälisessä työelämässä, joten rohkeimmatkin joutuvat tyytymäan omaan asunto-osoitteeseen Tukholmassa tai Pariisissa. Mutta hekin, jos puhuvat rehellisestä sielustaan, ovat kiitollisia suomalaisten veronmaksajien kärsivällisyydelle, joka on tarjonnut monille virkamiehen pojille tilaisuuden kokeilla riskinottajan siipiään valtionyritystoiminnan parissa.
Monet tavalliset tossunkuluttajat ovat tyytyneet turvallisuuteen jonka isämaa heille tarjoaa.
Näinä päivinä lehdissä esitellään suurimpia osinkoja jakavia pörssiyhtiötiä. Ja kas vain, niin moni on syntyjään valtionyhtiö
"Toki tuollaiset luvut, etenkin koko maailman mitassa ovat aika karkeita osoittimia ja niiden rajoitukset pitää ymmärtää. Maassa, jossa talonpojat elävät kädestä suuhun ja tuottavat markkinoille tuskin mitään, heidän ”arvonsa” tilastoissa lähenee nollaa, vaikka he tulisivat ainakin omasta mielestään ihan kohtuullisesti toimeen. "
VastaaPoistaTämä on tärkeä huomio, joka pelkkiä euroissa ja eliniässä ja koulujen käymisessä mitattavia suureita ainoina indikaattoreina tarkastelevilta tutkijoilta tuppaa unohtumaan. Mutta se ei ole ainoa seikka. Entäpä työ, elinympäristö ja sosiaaliset suhteet? Ei ihminen elä vain leivästä. Maaseudulta slummiin elämään siirtynyt kehitysmaalainen voi tienata enemmän kuin aiemmin, hän voi päästä paremmin osalliseksi terveydenhuollosta ja hänen lapsillaan on parempi mahdollisuus päästä kouluun. Mutta vaikka on turha glorifioida kannattamattomaksi käynyttä pienviljelemistä, kyllä se (vaikka en kokemusta omaakaan ja puhun vain mielikuvien tasolla) silti idyllisemmältä helposti tuntuu kuin suurkaupungin slummi. Onko elämänlaatu parantunut? Usein totaalisen viheliäinen työ, ruma ympäristö, ympärillä rehottava rikollisuus ja kaikki ne paheet, joiden keskellä lapset joutuvat kasvamaan ovat uusia ikävyyksiä. Pitäisi pohtia sitäkin, millaisia muutoksia on saattanut tapahtua absoluuttisen kärsimyksen (seksiorjuus, Kongon kaivosten orjatyö, kaatopaikkojen roskilla eläminen, jne) absoluuttisessa ja suhteellisessa määrässä. Ollakseni rehellinen, en usko, että mitään objektiivista näyttöä on, että ihmisten elämän laatu olisi objektiivisesti tai subjektiivisesti parantunut. Muuttunut se kyllä on.
Mitä tulee kysymykseen siitä, tapahtuuko nyt edistystä kohti oikeasti parempaa elämänlaatua globaalilla tasolla, epäilen, että tämä ehkä hieman normaalia aikakäsitystä rikkovalla tavalla riippuu siitä, mitä asioille tullaan tekemään sekä sellaisista tosiasioista, joista nyt on vain eriäviä mielipiteitä. Se, näyttäytyykö jokin kehitys edistyksenä vain ei, voi riippua siitä, millainen kehitys sitä seuraa. Jos vaikkapa koulutettaisiin hirveä määrä insinöörejä, mutta heille ei löytyisikään työtä, ei kyseessä olisi edistys, vaikka se voisi aluksi siltä vaikuttaa; mutta jos insinööreille löytyy töitä, sittenhän kyseessä olisi ilmeinen edistys.
Ja sekin voitaneen sanoa, että asiat olisivat voineet kehittyä paremmin kuin ne ovat nyt kehittyneet. Huolimatta kaikista uusoptimistiemme "myyttejä murtavista" toivontoitotuksista. Pidänkin näitä "hyviä uutisia", joita nämä valtaa lähellä olevat tahot tarttuvaa innostusta puhkuen julistavat lähinnä status quon itsensäselkääntaputteluna. Ja tällä en tarkoita, etteikö positiivistakin kehitystä olisi tapahtunut.
--M. T.