Stereotypioiden ihanuus ja kurjuus
Olen aina
suhtautunut hieman ylenkatseelllisesti (luoja sen joskus armahtakoon!) siihen
maaniseen kammoon, jota jotkut ihmiset tuntevat stereotypioita kohtaan. Tai ainakin väittävät tuntevansa.
Onhan kyseessä
ennen muuta normaali ajattelun väline, jonka hävittäminen veisi nopeasti
arkipäivän idiotismiin, josta käypäinen esimerkki on amerikkalainen tapa vaatia
jokaiselta alkoholia ostavalta henkilöllisyystodistus. Siis jokaiselta ja ilman
poikkeusta.
Joku, kuten meikäläinen saattaa ulkoisesti
näyttää Metusalemin aikalaiselta,
mutta entäs sitten? Onhan meillä näitä stereotypioita siitä, millaisilta vanhat
ihmiset näyttävät, mutta ei niitä saa uskoa, ei missään tapauksessa. Entäs jos
olisinkin vain kaksitoistavuotias, kuten joku varttuneen näköinen somalimerirosvo
kuulemma oli? Saattaisi sattua kauhea vahinko, ainakin kauppiaalle, jolta
menisivät oikeudet.
Mutta se nyt on
Amerikkaa, voisi ajatella. Normaalijärjellähän täällä pohjolassa on ollut
tapana pärjätä eikä huonosti olekaan pärjätty. Mutta joskus, erityisesti viime
aikoina on minut vallannut kaamea tunne siitä, että eivät asiat näin hyvin
olekaan.
Näyttää
nimittäin olevan koko joukko ihmisiä, jotka ihan oikeasti eivät kykene
ajattelemaan muuten kuin stereotypioilla
ja pitävät sitä asianmukaisena tai peräti kehuttavana asiain tilana. Heille
stereotypiat eivät ole ajattelun primitiivisiä apuneuvoja, jotka voi ja täytyy
hylätä aina, kun asia sitä vaatii, vaan totisia olioita, joihin kohdistetaan
suuria tunteita ja paljon uskoa. Olennaista on vain se, että ne ovat oikeita
eli korrekteja.
Retoriikka on
monelle tuon suuren linguistic turnin
jälkeen sivistyksensä hankkineelle kaikki kaikessa, sisältö ei mitään, ainakaan
verrattuna siihen, kuka puhuu ja millä sävyllä ja miten hän suhtautuu tiettyihin
avainsanoihin. Juuri sanat ja sävyt ovat keskeisiä, ei asia ja juuri tässä
kohtaamme sen pimeyden ytimen, joka viime vuosikymmeninä on levinnyt
länsimaisen älymystön ylle. Asianmukaiset reaktiot avainkäsitteisiin riittävät
tekemään ihmisestä hyvän tai pahan, joten järjen käyttö on tarpeetonta sekä
hänen toiminnassaan että häntä arvioidessa
Lingvistis-sentimentaalisesti
virittyneen henkilön ei ole mahdollista suhtautua asiallisesti puheeseen, jossa
sanoja käytetään toisin kuin hän haluaisi. Sellaista kohdatessaan hän hyökkää
heti osoittaakseen, että toisin kuin väärinpuhuja, hän itse omaa hyviä
asenteita ja ajattelee kauniita asioita oikealla tavalla. Tärkeintä tässä ei
suinkaan ole streotypioiden välttäminen sinänsä, päinvastoin. Tärkeää on se,
että käytettävät stereotypiat ovat hyväksyttäviä ja oikeanlaisia.
Paradoksaaliset
ja suorastaan idioottimaiset stereotypiat ovat tässä miljöössä erinomainen asia,
ne kun haastavat nuo perinteiset stereotypiat… Niinpä on upeata ajatella, että tytöt eivät
noin yleensä oikeasti olekaan mukavia ja rauhallisia mussukoita, vaan
todellisuudessa jotakin merirosvon tai moottoripyöräjengiläisen kaltaisia
olentoja. Tällaisten stereotypioiden omaksumista pidetään näköjään sekä
älyllisenä että moraalisena sankaritekona eikä se taida kaikilta onnistuakaan.
Entäpä sitten
nuo paljon puhutut väärät stereotypiat, kuten ajatus maahan tunkeutuvista
raiskaajista? Vain hölmö kieltää sen tosiasian, että tuo luvatta maahamme
saapuva sankka joukko kokonaisuutena sisältää huomattavan tilastollisen ylimäärän
sellaista ainesta, jolle tuo edellä mainittu rikollisuuden laji on ominaista.
Sen, ettei tämä suinkaan kaikkia tulokkaita koske, eikä edes suurinta osaa
pitäisi olla yhtä simppeli ja vastaansanomaton tosiasia, mutta terve järki edes
tutkimuksen vahvistamana ei näytä olevan enempää riittävä kuin hyväksyttäväkään
asia parhaimmiston edustajille.
Nyt tällä
suunnalla näyttää syntyneen jonkinlainen raiskauspuolue, joka erityisesti
feministien keskuudessa haluaa nousta
korkealle terveen järjen mukaisten srereotypioiden yläpuolelle ja toivottaa
raiskaajat tervetulleiksi. Tämä on toki paradoksaalista, mutta kuten kulta
koetellaan tulella, koetellaan älymystön todellinen taso sen kyvyllä kannattaa
asioita, jotka ovat hullutusta vastustajille.
Niinpä siis
esimerkiksi hallitsemattoman maahantunkeutumisen estäminen olisi eettisesti
väärin, ainakin sillä perusteella, että kyseessä on joukko, joka varmuudella
tuo mukanaan tietyn, melko suuren määrän erinäisiä lieveilmiöitä, kuten
raiskauksia, pedofiliaa, väkivaltarikollisuutta, tyttöjen ympärileikkauksia ja
niin edelleen. Eiväthän nämä asiat koske kaikkia joukon jäseniä. Niinpä huonon,
vaikka todenmukaisen stereotypian tilalle on luotava hyvä ja myönteinen. Jos
raiskaavat, niin raiskatkoot. Eipä siinä taida yleensä henki mennä ja kenelläpä
on oikeutta mennä sitäkään asiaa toisten puolesta paheksumaan?
Kokonaisuutena
miesten määrän lisääntyminen maassa joka tapauksessa on naisten ns.
markkina-arvon kannalta myönteinen asia. Niinpä nuo raiskaustilastot on joko
unohdettava vääriä stereotypioita vahvistavina tai sitten hyväksyttävä jopa
kiitoksin, ainahan oheisvahinkoja sodassakin sattuu, kuten esimerkiksi käsite ystävällinen tulitus jo sellaisenaan osoittaa.
Niinpä eräät feministiaktivistit ovatkin
pontevasti ryhtyneet siihen rooliin, joka Reino Helismaan laulussa Meksikon pikajuna oli eräällä
vanhallapiialla. Kun muuan herrasmies yritti pelastaa naiset raiskaajien
kynsistä, neito suuttui pahemman kerran ja huusi: ”Mitäs herra siinä suutaan
soittelee ja hääräilee! Me tehdään niinkuin rosvot määräilee!” Kyseessä oli siis stereotypioita vastaan
taisteleva protofeministi, joka aikoinaan yritettiin naurunalaistaa, mutta
tällaiset temput eivät enää onnistu.
Helismaa kai
tarkoitti laulunsa huumoriksi, mutta se toimii nykyään etummaisten
älymystöpiirien realistisena kuvauksena eikä naurata tippaakaan. Kyllikin sisaret tarjoavat lohtua niille
tulijoille, joille oma tumppu tuntuu liian arkiselta ja naissukupuolen itse
itsensä valtuuttamat asianajajat kieltäytyvät sortajan (ei stereotypia!) heille tarjoamasta tekopyhästä suojelusta.
Mikä idioottimainen ja väärä stereotypia sekin sitä paitsi on, että naiset
jotakin suojelua tarvitsisivat? Eivätkö he päinvastoin voi olla itse suojelijan
roolissa, jos tarvitaan? Onhan täällä miehiäkin raiskattu vai kuinka?
Niin, toki sekin
on mahdollista, tietyissä rajoissa. Ja mahdollista ja todennäköistä eli siis
totta on sekin, että tietyllä osalla naisista ei olisi yhtään mitään sitä
vastaan, että Pikku Pete ja Iso Pat hieman käsittelisivät heitä. Kyllä tällä
alalla varmasti on olemassa toisensa kohtaavia tarpeita. Mutta tämähän ei
terveen järjen tasolla tarkoita sitä, että kaikkien, tai edes enemmistön kanta
ja intressit olisivat tällaiset. Ei, vaikka puhenaiseksi ryhtynyt henkilö miten
puhuisi kaikkien puolesta. So what? Kenen etuja se terve järki ajaakaan?
On epäilemättä
vaikea tilanne, kun ei saa yleistää sitä, mikä on ilmeistä ja kuitenkin pitää
yleistää sellaista, mikä on epätodennäköistä. Joskus maailmassa tässäkään
asiassa ei tainnut olla sen suurempaa ongelmaa, kun terveen järjen käyttöä
pidettiin normaalina ja hyväksyttävänä.
Mutta sitten
meille tuli tuo lingvistisestä käänteestä kai juurensa juontava nipistelytiede,
joka on vapauttanut hyvin koulutetut naiset ajattelemaan, että stereotypiat on
hävitettävä siinä kuin hierarkiatkin, vaikka niitä molempia on samaan aikaan
myös vahvistettava. Näilläpä sitten mennään, toistaiseksi ja saapa nähdä, minne
vielä päädytään. Tehdään niin kuin rosvot määräilee?
Tässä hiukan lisää feministien ajatuskulkuja ja niiden analysointia:
VastaaPoistahttp://ozconservative.blogspot.fi/2016/02/subdued-twisty-accepts-inferior-status.html
Suomalaista naista on aina kiinnostanut erilainen mies. Tarkoitan suomalaisesta miehestä poikkeavilla ominaisuuksilla varustettu. Kuinka monta naista lähti saksalaisten mukaan jatkosodan aikana ja sen jälkeen? Muistan tapauksen jossa suomalainen nainen halusi mustan kaverin Suomeen asumaan naisen pienessä yksiössä, vaikka ei ollut koskaan tyyppiä nähnyt. Olen edelleen sitä miieltä että se 70 % ihmisistä ei osaa analysoida omaa tilannettaan vaan hakee ajatuksilleen tule kanssasiskoista.
VastaaPoistaPysähdyin pohdiskelemaan, että kuinka paljon näillä lingvistisillä riiteillä mahtaa olla tekemistä stereotypioiden kanssa ja kuinka paljon laumakäyttäytymisen kanssa. Ja kallistuin vähän siihen suuntaan, että enemmän jälkimmäisen kuin edellisen.
VastaaPoistaLingvistisiä riittejähän on kautta aikain käytetty lauman yhtenäisyyden ylläpitämiseen ja laumaan kuulumattomien vääräuskoisten tunnistamiseen. Niitä kuuluu toistaa, vaikkei niihin sisimmässään uskoisikaan ja niitä ei sovi julkisesti epäillä eikä kyseenalaistaa, ellei halua leimautua vähintään epäluotettavaksi tai peräti lauman viholliseksi. Niinpä minäkin mumisen kirkossa uskontunnustusta, jossa ilmoitan uskovani ruumiin ylösnousemiseen, vaikka oikeastaan suhtaudun moiseen mahdollisuuteen enemmän kuin epäilevästi. Niinpä YYA aikana toistettiin riitinomaisesti vakuutusta hyvistä, luottamuksellisista ja keskinäiseen kunnioitukseen perustuvista naapuruussuhteista vaikka todellinen usko taisi yltää yleensä vain joten kuten toimiviin naapuruussuhteisiin asti. Niinpä Orwellin isoveli yhteiskunnassa toisteltiin, että tietämättömyys on voimaa ... ja niin edelleen.
Ei tällaisilla uskontunnustusväittämillä ole aina välttämättä edes tarkoitus esittää jotakin teesiä, johon tulisi tosissaan uskoa. Usein tarkoitus on vain rajata tiettyjen asioiden käsittely keskustelun - ja varsinkin kriittisen keskustelun - ulkopuolelle. Niillä tehdään tiettyjen asioiden käsittelystä tabuja. Niinpä turvapaikanhakijoiden tekemät sukupuolirikokset ovat tabu. Niinpä turvapaikkasysteemin väärinkäyttäminen on tabu. Turvapaikanhakijan motiivien rehellisyyttä ei saa epäillä, vaikka näytöt kertovat suorastaan valtaosin aivan muuta. Ja koska näytöt kertovat kovin usein aivan muuta, asiasta keskustelu on tabu ja sen käsittely on kuitattava riitinmukaisella väitteellä "hädänalaisten auttamisesta".
Anteeksi, mutta voisiko blogisti tarkentaa hieman: millaista lohtua Kyllikin sisaret ovat tarjoamassa omaan tumppuun kyllästyneille turvapaikanhakijamiehille?
VastaaPoistaIlmaisun saattaa helposti ymmärtää tietyllä tavalla.
Joensuun Kyllikin siskot ainakin saattavat, syystäkin kavahtaa nyt.
Nimitys minun käsitykseni mukaan viittaa ns. nyrkkikyllikkiin, joka on yleisesti tunnettu käsite. Ellei se siihen viittaa, niin kannattaa selittää mihin sitten? Jos olen käsittänyt asian väärin, niin varmaan on moni muukin.
VastaaPoistaEikö olekin paljastavaa kuinka paljon maahanmuuttokritiikin niin kuin myös maahanmuuttomyönteisyyden takana on seksuaalisuutta, joko suoraa tai tiedostamatonta?
VastaaPoista"Katupartiot" ovat itse asiassa puolustamassa omiksi katsomiaan naaraita, suvaitsevaisuus-hyvikset vieraiden urosten tuomaa lisätarjontaa.
Tällä logiikalla pääsemme osittain rasismista kun maahamme sallitaan tulla 50 000 ukrainalaista, venäläistä, moldovalaista tms. säihkysäärtä. Täytyy alkaa miettiä vain niitä kuuluisia houkuttelevuustekijöitä heidän kannaltaan.
Nuo olisivat vieläpä kristittyjä (eka plussa), klassiseen avioliittomalliin pyrkiviä (toinen plussa), kaikki luku- ja kirjoitustaitoisia (kolmas plussa), peräisin vanhoista sivistyneistä kulttuureista (neljäs plussa) ja mitä näkemiini kuviin tulee niin todella naisellisia naisia (se viides ja ihanin plussa).
Win-win- situation: mies- ja naistasapaino määrällisesti oli tällä tasoitettu puhumattakaan siitä että suomalaisiin miehiin kyllästyneet suomalaiset naiset voisivat jakaa elämänsä Välimeren eteläpuolisten kanssa, suomalaisiin naisiin kyllästyneet suomalaiset miehet slaavikaunottarien kanssa.
Tätä loogista ja oikeudenmukaista järjestelyä vastuistaisivat tuskin muut kuin SETA, Naisasia-unioni, Sdp, Vihreä puolue, Demla, Vasemmistoliitto, Rasmus ry., Suomen luterilainen kirkko ja A-studio.
Mutta niistä huolimatta nyt vain kutsuviesti Balkanin ja idän suuntaan kiertämään. Integroituminen tulee onnistumaan satavarmasti! Ottajia olisi. Meilläkin on nyt unelma.
vantaalainen
Namia tämä tällainen on - oivallista,
Poistakun täyspäisyydestä alkaa olla pulaa.
Mitä lämpimin kannatukseni tyttöjen kutsumiselle! Eiköhän sitä paitsi heilläkin ole päteviä syitä paeta kotimaidensa sovinismia. Sitä paitsi tutkijat ovat havainneet myös naisten joukkomurhaa (esim. prof. Rummel Hawaijin yliopistossa). Tänne vaan turvaan!
PoistaGendercide on monessa maassa vakava ongelma. https://en.wikipedia.org/wiki/Gendercide
VastaaPoistaMeillä sukupuolet tappavat toisiaan tasapuolisesti, mikä lienee ihannetila. Ehkä asiaa kannattaisi mainostaa ja priorisoida juuri näitä potentiaalisia uhreja.
Väkivalta on oikeaa, "rajua" ja "rakenteellista" naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vain jos sen tekee valkoinen heteromies. Sillä että se on määrällisesti selvästi vähäisempää kulttuurisiin verrokkiryhmiin verrattuna ei ole mitään merkitystä. Kyllä sää sen tierät. Vain valkoinen heteromies voi olla rasisti, imperialisti, sovinisti, alistaja, fasisti ja samalla naurettava hajuton ja mauton nahjus. Tämä paradoksi on kiitos tasa-arvosta josta me ylpeilemme. Pidetään silti siitä kiinni, noita naisslaaveja odotellessa....emme tarjoa nyrkkiä emmekä huiveja heille vaan ruusuja, ruusuja.....Welcome to Finland , this a land of eqauality and straightness.
Poista"Terveen järjen ahdinko ja stereotypiat"
VastaaPoistaMitä Nikita Sergeevitsh Hrushtshev sanoi ja teki 60 vuotta sitten:
О слякоти, культе и личности
22.02.2016
Размышления Александра Горбатова к 60-летию доклада Хрущева «О культе личности и его последствиях» …
http://ruskline.ru/news_rl/2016/02/22/o_slyakoti_kulte_i_lichnosti/
Ровно шестьдесят лет назад, 25 февраля 1956 года, когда основная повестка дня XX съезда КПСС была уже исчерпана, руководитель партии Н.С. Хрущев сделал на закрытом заседании доклад «О культе личности и его последствиях». Тогда, как вспоминают многие, его речь вызвала эффект разорвавшейся бомбы.
Некоторые даже утверждали, что то был своеобразный смелый экспромт Хрущева, благодаря которому он, вплоть до своей отставки, безоговорочно утвердился в качестве лидера партии и государства и навсегда вошел в историю страны. Внешне все вроде бы так. Однако существуют детали, в них, как известно, все и кроется.
На самом деле к своему знаменитому докладу Никита Сергеевич начал готовиться еще в июне 1953 года, когда был арестован первый заместитель Председателя Совмина СССР, министр внутренних дел СССР Л.П. Берия. К тому времени, когда Сталина уже не стало, предстояло незамедлительно определиться с новым курсом развития. Править без Сталина как при Сталине было невозможно. И первым о реформах поставил вопрос как раз Берия – необходима массовая амнистия, законодательный запрет физического воздействия на подследственных, передача строек основных государственных объектов из ведения МВД в отраслевые министерства и многое другое.
То есть, Берия оказался в управленческом плане на несколько шагов впереди остальных руководителей страны, а учитывая, что в его руках был к тому же репрессивный аппарат, он для них представлял реальную угрозу. И Хрущеву с Маленковым, возглавлявшим тогда Совмин СССР, удалось провести удачную операцию по его аресту, а затем и ликвидации. Но как сообщить об этом народу?
В постановлении пленума ЦК КПСС «О преступных антипартийных и антигосударственных действиях Берия» говорилось, что тот разоблачен как агент международного империализма. Оказывается, используя различные карьерные махинации и ловко маскируясь, Берия втерся в доверие к тов. Сталину, исподволь вел свое черное дело. Но когда Сталина не стало:
- Обнаглев и распоясавшись, Берия в последнее время стал раскрывать свое подлинное лицо врага партии и советского народа.
А пытался он, расколов единство ленинско-сталинского Президиума ЦК КПСС, вероломно захватить власть в партии и правительстве. Доказательств при этом никаких. К тому же удивителен стиль документа: какая-то смесь партийно-бюрократической лексики и языка рассказов писателя Зощенко. Но, самое главное, вполне возможно, в подобном постановлении и с таким же обоснованием могли бы упоминаться не Берия, а те же Хрущев с Маленковым.
Вплоть до XX съезда в партии и стране осуществлялся так называемый коллективный принцип руководства. О нем, говорят, в доверительной беседе с маршалом Тимошенко бывший его командарм по Первой конной армии легендарный Буденный сказал:
- Сам принцип одобряю, но каждому из них в отдельности у меня доверия нет.
Оказалось, компетентные органы вели прослушку, после чего лихой рубака и герой Гражданской войны был уволен из действующей армии. А служить Семен Михайлович начал еще во время Русско-японской войны в начале века.
В то же время страна начала учиться жить без Сталина. Проходили реформы в сельской хозяйстве, укреплявшие материально-техническую базу колхозов и отменившие ряд налогов на крестьян. Под постановлением стояла подпись Маленкова, и в деревнях после этого 250-граммовые стаканы стали называть маленковскими. То есть, наливали теперь горькую по полной, отмечая некоторое улучшение жизни, а, главное, надежды на будущее. Из лагерей и ссылок в 1954-1955 годах вернулись сотни тысяч осужденных. Вышел на экраны фильм «Дело Румянцева», где разоблачались грубые, репрессивные методы следствия, а также корыстные, даже преступные деятели, строчащие анонимные доносы на честных людей...
Olisipa todella hauska lukea naisjärjestöjen kannanottoja, jos itärajalta alkaisi vaikka kolmekymmentä tuhatta turvapaikkaa hakevaa venakkoa sipsutella korkokengissään. Veikkaan että femakot äkkiä ehdottaisivat rautaa rajalle.
VastaaPoistaOn syitä miksi maahantunkeutujien sukupuolijakauma on se mikä on.
VastaaPoistaVetovoimatekijöistä puhutaan. Sipilän omakotitalomainokseen ihmissalakuljettajat olivat lisänneet sokeriksi pohjalle kolme kutsuvaa vaaleaverikköä, joilla oli sylissään joitakin tölkkejä.
Sivustolla kävijöitä ensimmäisen viikon aikana 10 miljoonaa (toki minäkin).
Nuoret miehet, jotka kotimaissaan näkevät vastakkaisen sukupuolen lähinnä hiilisäkkeinä, varmaan ajattelevat länsimaihin pääsyä kuin keväällä laitumelle kirmaavat sonnimullit.
Iltalehti kertoi eilen, että on jo solmittu kunniallisesti pika-avioliittoja. SPR on tainnut vaatia palvelusten laillistamista.
Taitaa olla italialainen sanonta, että naisen karva vetää enemmän kuin sata härkää.
Onko kielessämme vastaavanlaisia ilmaisuja?