Rock’n roll ja apinoiden planeetta
Muistan hyvin,
kun ensimmäiset uutiset rock and rollista
tulivat. Yhä uudelleen tapahtui maailmalla kummallisia ilmiöitä. Nuoret, joka
kuuntelivat tätä musiikkia, villiintyivät ja särkivät paikkoja, huonekalut
pantiin päreiksi ja nuoret huusivat hullun lailla. Tytöt tulivat hulluiksi ja
pyörtyivät massoittain. Asia kuulosti normaalista kymmenvuotiaasta uskomattomalta
ja arvoitukselliselta.
Vanhemmiten
pystyy jo ymmärtämään, että kyse oli jonkinlaisesta orgastisesta hysteriasta,
jollaisia on maailmassa ennenkin sattunut suurten aatteellisten, esimerkiksi
uskonnollisten kokousten yhteydessä. Nyt ei kuitenkaan ollut näkyvissä mitään aatetta,
joten oli lähdettävä siitä, että pelkkä musiikki oli syynä tähän kummalliseen
käytökseen. Toinen mahdollisuus oli teeskentely, jos kerran Amerikassa jotkut
esikuvallisen ihailtavina pidetyt henkilöt olivat tehneet jotakin, oli monien
mielestä asianmukaista ja jopa välttämätöntä ehdottomasti tehdä aivan samoin.
Niin
tapahtuikin. Kun Rokkia esitettiin vanhalla mantereella, toistuivat täsmälleen
samat ilmiöt. Hysteerisinä kirkuvat tytöt pyörtyivät ja pojat särkivät
paikkoja. Niinpä moiset esityksen haluttiin monessa paikassa kieltää, mikä
tietenkin lisäsi huimasti niiden kiinnostavuutta ja tehoa. Kunnes sitten
päivänä muutamana huomattiin, ettei kukaan pyörtynyt eikä särkenyt paikkoja. Ilmeisesti
ei myöskään tunnettu tähän tarvetta, vaikka musiikki ja esittäjät olivat aivan
samoja kuin ennenkin.
Rokki oli
arvoituksellista ja sana piti ainakin yrittää kääntää, jotta voitaisiin
ymmärtää, mistä oli kyse. Muistan yhden käännöksen olleen ”ketkuta ja jyrää”, mikä
oli aika vaikeatajuista. Ketkuttaminen voitiin kyllä havaita niistä
filminpätkistä, joita elokuvien alkukatsauksissa esitettiin, mutta mitä ihmettä
olikaan jyrääminen?
Kyllä sekin
selvisi. Kyseessä todella oli maassa kieriminen. Käytiin siis pitkälleen ja
pyöriskeltiin ympäri. Miksi näin tehtiin, lienee kaikille ollut hieman epäselvää,
mutta niinhän oli kaikki muukin tähän asiaan kuuluva. Niin tehtiin, koska niin
piti tehdä. Jos oli kiljuttava, niin kiljuttiin, jos piti särkeä tuoleja, niin
kyllähän sekin järjestyi. Ei se sen kummempaa ollut. Porukkaan mukaan päästiin
tietyllä käytöksellä ja sieltä pysyttiin poissa, ellei tehty kuten muutkin.
Nuorisopiireissä tämä on aina tehonnut kuin taikuus.
No muodit nyt
ovat muoteja. Rokki jäi jostakin kummallisesta syystä elämään ja selityksiä
asialle on riittänyt. Erityisesti sellaiseksi on hyväksytty nuorison kapina. Siis mikä kapina, miksi ja mitä
vastaan? Millä tarkoituksella ja millä seurauksella kapinoitiin ja mitä vastaan
erityisesti? Kenelläkään ei ollut järkeviä vastauksia. Tosiasiahan oli, että
juuri nyt, 1950-luvulla nuorisoa hemmoteltiin enemmän kuin koskaan eivätkä sen
olot olleet koskaan yhtä hyvät. Mikä kapinoinnin aihe tämäkin oli?
Nuorison kapinan
symboliksi nousi James Dean, joka ei tietääkseni koskaan esittänyt mitään
kapinaohjelmaksi laskettavaa asiaa tai muutakaan aatetta. Ainoa asia, millä hän
lyhyen filmiuransa aikana nousi pinnalle oli likinäköisyydelle tyypillinen
poissaoleva ilme ja puberteettinen hälläväliä-imago, mihin ei siis liittynyt esimerkiksi
minkäänlaista älyllistä elementtiä.
Yhdessä
uudenlainen musiikki ja nuorisomuoti joka tapauksessa alkoivat luoda niin sanottua
nuorisokulttuuria, jossa pian pyörivät miljardien dollarien panokset ja etenkin
tuotokset. Show-business on tunnetusti panos-tuotossuhteeltaan vailla vertaa.
Puhtaimmassa muodossaan pelkkä ihmisen asettuminen yleisön katsottavaksi
riittää, ja sillä voidaan rahastaa paljon. Armi ja Gil toimivat joskus
näyttelyesineinä ja istuivat Suomea kiertävässä autossa, jonne myytiin
pääsylippuja. En muista kuulleeni, että asiakkaat olisivat valittaneet.
Rocktähtien kohdalla rahastus nousi korkeisiin potensseihin.
Päinvastoin kuin
kerran kymmenkesäisenä arvelin, rokki ei lopahtanutkaan omaan naurettavuuteensa.
Se on päinvastoin monistanut itseään geometrisessa sarjassa ja yhä uudet
suuntaukset, joiden kannattajat ovat pitäneet kaikkia muita vihollisinaan tai
sitten muuten vain epattoina ja tylsimyksinä, ovat putkahtaneet rikastuttamaan
yhä uusien nuorisosukupolvien elämää, useinhan ne näyttävät muodostavan sen
pääasiallisen sisällön.
Tämä ilmiö on
nykyään niin itsestään selvästi osa ns. sivistynyttä maailmaamme, että tuskin
muistamme, miten sitä syystäkin hämmästeltiin kuin se syntyi. Siinä vaiheessa
se kyllä olikin erilainen. Samaan aikaan voitiin havaita muitakin muoteja,
jotka kulovalkean tavoin levisivät ympäri maailmaa hävitäkseen taas sen siliän
tien johonkin tuntemattomaan avaruuden kolkkaan.
Muistan
esimerkiksi sen, miten jonakin 1950-luvun loppuvuonna kirjoitettiin lehdissä,
että hakaristejä oli ilmestynyt sinne tänne ympäri Eurooppaa ja pian muuallekin
maailmaan. Mikä salaperäinen taho mahtoi piirrellä tätä hirveää symbolia ja
olisiko moisesta pitänyt rangaista? Sellaista kyseltiin ja joku pasifisti
hätkähdytti maailmaa täräyttämällä, että moisesta rikoksesta olisi annettava
kuolemantuomio!
No sepäs jo
kuulosti joltakin. Hakaristin piirtäminen osoittautui hyvin helpoksi hommaksi
ja ennen pitkää sellaisia ilmestyi jopa Sulkavan kirkonkylään, en nyt muista
minne, mutta oli niitä. Asian johdosta yhteiskoulun rehtori Kenola nuhteli
oppilaitoksensa nuorisoa, jonka ehkä syytäkin arveli olleen asialla ja leimasi
sen typeräksi laumahenkisyydeksi.
Hänestä se, joka
meni piirtelemään mitä tahansa julkiselle paikalle, todisti vain olevansa
ääliö, joka apinoi sitä, mitä muut tekevät. Jos lehdissä kerrottaisiin, että
joku oli piirtänyt eduskuntatalon seinään kananmunan kuvan, niin eiköhän kohta
olisi tuolla Korholanmäen riihen seinässä kananmunan kuva?
Tässä
Ilmari-vainaa oli hyvin todennäköisesti oikeassa. Eivät ne sen ajan hakaristit
todistaneet sen kummallisemmasta asiasta kuin nekään tekstit, joissa luki ”Kilroy
kävi täällä”. Vielä hölmömpiä olivat ne, jotka hakkasivat nimikirjaimensa
Linnavuoren kallioseinämiin, jossa ne vielä vuosikymmenien kuluttua todistaisivat
heidän älynlahjoistaan. Nuo jälkimmäiset kalliopiirrokset kunta kyllä jossakin
vaiheessa siloitteli pois, eikä kukaan enää tiedä, ketkä nuorison edustajat
siellä pyrkivät pätemään omalla tavallaan.
Mutta jokainen
sukupolvi elää oman tarinansa. 1950- 60-luvuilla puhuttiin paljon
laumakäyttäytymisestä ja sitä myös arvosteltiin ja jopa ylenkatsottiin. Aikuisen mielestä kyseessä oli
irrationaalinen ja infantiili taipumus, joka usein sai vahingollisia ja
vaarallisiakin muotoja kuten silloin, kun lauman paine sai nuoret opettelemaan
tupakoinnin, joka ajan mittaan oli tuottava sekä heille että yhteiskunnalle
turmiollisia seurauksia.
Yhtä kaikki, kun
ajattelemme, miten maailmamme on viimeisten vajaan sadan vuoden mittaan
muuttunut, voimme todeta, että monia uutuuksia on ilmestynyt ja jotkut niistä
näyttävät olevan suorastaan peruuntumattomia. Yksi niistä on nuorisokulttuuri,
joka nyt, tullessaan mummoikään, alkaa saada groteskejakin muotoja.
Ei kannata
ummistaa silmiään siltä, miten suuri muutos entiseen verrattuna tämäkin uusi
ilmiö oli ja on hyvä miettiä, mitä niin se kuin muutkin villitykset todistavat
tästä sukukunnasta, joka joskus halusi esiintyä mahtipontisesti ylevänä ainakin
nyt muun luomakunnan edessä. Nyt olemme jo siirtyneet aikaan, jolloin
asettuminen esimerkiksi apinoiden yläpuolelle herättäisi spontaania vastustusta.
Turun konserttisalissa oli -57 ensimmäinen rock- konsertti. Sen veti jazz- yhtye, jonka tunnettua johtajaa en muista nyt nimeltä. Vain muutama rock- kappale soitettiin, rumpukomppi muuttui ja se oli siinä. Katsomo villiinty, ulkopuolella kaadettiin auto....
VastaaPoistaOlen sitä mieltä että älypuhelimet ovat meille suurempi vaara kuin rock koskaan. Rock on vaan kivaa, kun sitä itse soittaa. Ei siinä juuri sen syvällisempää juttua liene. Nythän rock"n"roll on jo kuollut, kuten Mato Valtonenkin kirjottaa. Kepeät mullat. Se tuli, oli, ja poistui. Vielä muutama vanha papparetkue kiertää stadioneita, mutta sitten se on ohi.
VastaaPoistaElizabeth Taylor taisi menettää luottamuksensa omaan viehätysvoimaan, kun filmasi yhdessä James Deanin ja Rock Hudsonin kanssa Jättiläistä. Ei tainnut olla Ellun petiin kummastakaan pyrkijäksi.
VastaaPoistaRockin kapinallisista tulee mieleen Rollarit ja se, että Mick Jagger, Keith Richard ja Charlie Watts ovat olleet vasta 53 vuotta töissä samassa työpaikassa!
Tuosta turmiollisesta laumahenkisyydestä Waltari kirjoitti Sinuhessa Horenhebin suuhun kuolemattomat sanat, kun sotapäällikkö Horemheb katseli Theban kansan mylvintää ja mielenosoitusta Atonia ja Ekhnatonia vastaan.
VastaaPoista"Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi."
Tämä pätee Rock n rolliin ja sosialismiin ja natsismiin ja monikultturismiin. Ihan kaikkiin sopii kuin nyrkki silmään.
... ennenkaikkea sopii jokaiseen somekohuun .
PoistaKyllä se vain pikkukaupunkilaisen nuoren pojan mieltä kohotti, kun pääsi edes elokuvissa seuraamaan kuinka Bill Haley and His comets metelöitsivät Elokuva oli kuin riitti, jonka avulla pääsi olemaan yksi nuorista kapinallisista ja samalla osallistumaan uuteen ja uljaaseen länsimaisen nuorison elämäntyyliin. Nyt hippivaarina on mukava muistella, että on saanut olla mukana historian huikeassa keinussa, vaikka oma rokki-intoiluni jäikin Elviksen tasolle. Sitten siirryinkin jo Vanhan Kellariin ja Bulevardiaan maailmaa parantamaan.
VastaaPoista.
Asian vierestä. Millonkas se yhteiskoulu Sulkavalle tulikaan? Tunsin vain Mandi Kyllösen yksityiskoulusta levinneitä oppilaita. Päteviä.
VastaaPoista1957 valmistui koulutalo talkoilla ja siitä kai sen historia pitää laskea.
PoistaMantin koulu oli olemassa ja sen oppilaat siirtyivät uuteen kouluun. Paljonhan niitä oli mennyt jatkamaan esim. Savonlinnaan.
Todellisuudessa The Beatles oli lähinnä kaupunkilaisen anglosaksisen keskiluokan ja ylemmän keskiluokan nuorison tapaus. Jos otamme vaikkapa esille suomalaisten suhtautumisen The Beatlesiin niin sen suosio meillä oli suorastaan hämmästyttävän vähäinen kaikkeen siihen uutisointiin verrattuna. Vuoden 1964 suuri suomalainen trendi oli tango, ei niinkään rautalankamusiikki.
VastaaPoistaOn myös muistettava että täällä v. 1967 vieraillut Jimi Hendrix keräsi Helsingin keikalleen vain 600-700 henkeä. Jopa niinkin myöhään kuin 1970 Helsingin Olympiastadionilla keikkaillut Rolling Stones keräsi vain 4500 hengen yleisön.
Itseasiassa tunnen suorastaan kansallista ylpeyttä Suomea ja suomalaisia kohtaan että he lopultakin niin vähän piittasivat näistä aikansa "megailmiöistä". Ehkäpä heitä ei vielä kyetty ehdollistamaan tähän fanikulttuuriin. Muistatteko vielä mikä oli radion soitetuin "iskelmä" 1960-luvun lopulla? No tietenkin Aikamiesten "Iltatuulen viesti". Vielä 1970-luvun puolivälissä kansakunnan suurin stara oli humppakuningas Erkki Junkkarinen.
Mitä Beatlesiin tulee niin kannattaa lukea Elijah Waldin provokatoorinen mutta oivaltava kirja "How The Beatles Destroyed Rock'n Roll". Siinä käydään läpi syyt siihen miten vuosi 1963 oli mullistava juuri sillä tavalla musiikkibusineksessa että se aloitti USA:ssa segregaatiokehityksen kun maan mustaihoinen väestönosa kulki populaarimusiikissa toiseen suuntaan kun taas valkoinen nuoriso kulki toiseen ja lopulta itseasiassa näivetti koko rock-musiikin mitäänsanomattomaksi. Missä syy? The Beatles samoin kun sen vanavedessä muut valkoiset bändit veivät musiikista tanssin ja seksin. White boy can't dance.
https://www.youtube.com/watch?v=azJsV-ifqOA
Suomen osalta oli myös selvä luokkajako: työväestön nuoriso ei erityisemmin piitannut The Beatlesistä koska se halusi tanssi. Se ei ollut niin lapsellista ja naivia kuin kaupunkien keskiluokkainen nuoriso.