Patentti-isänmaallisuus ja patkulit
Itsenäisyyden
ensimmäiset vuosikymmenet ovat meiltä jo autuaasti unohtuneet. Niitä ei enää muista
kukaan silloin aikuisikäänsä elänyt ja ne, jotka nyt luulevat niitä tuntevansa,
ovat kovin usein ideologisten kliseiden vankeja.
Menneisyys on
kuitenkin vieras maa, kuten syystä sanotaan, eikä sinne kannata mennä oman
ideologiansa kanssa, jos sitä haluaa ymmärtää. Täytyy tyytyä katsomaan, mitä
paikalliset sanovat ja mieluumin katsella vähän laajemminkin ympärilleen.
Anekdootit ja
sanonnat ovat niitä menneisyyden jäänteitä, joita usein syyttä ylenkatsotaan.
Niissä kuitenkin usein kiteytyy enemmän aikakauden hengestä kuin paksuissa
niteissä yhdentekevää materiaalia.
Jo unohdettu
termi on patkuli, jota käytettiin
sellaisista porvareista, jotka eivät olleet niin jyrkkiä, että olisivat
tuominneet ja yrittäneet estää vasemmistolaisesti ajattelevien toiminnan. Nimitys
juontui liivinmaalaisesta aatelisesta Johann Reinhold Patkulista, joka oli
katkeroitunut Ruotsin valtion Baltiassakin toimeenpanemasta reduktiosta, jossa
hän oli menettänyt läänitettyä omaisuuttaan.
Tämän johdosta Patkul juonitteluillaan
myötävaikutti Suuren Pohjan sodan syttymiseen ja kantoi sitten sodassa nurjaa
kilpeä Ruotsin imperialistisia vallanpitäjiä vastaan.
Kun sotaonni
suosi Kaarle XII:ta joutuivat puolalaiset luovuttamaan Patkulin karoliineille
ja onneton petturi teilattiin häpeällisesti rahvaan tapaan. Patkulin muistoon
törmää turisti yhä Tallinnassa, jossa hänen nimeään kantavat portaat vievät
näköalatasanteelle.
Patkulit olivat
sotia edeltävässä Suomessa niitä, jotka olivat kyllin periaatteettomia
ollakseen luopumatta demokratian perusideasta, joka on mielipiteenvapaus ja
toisten mielipiteiden kunnioittaminen päätöksenteossa ellei nyt muuten.
Erityistä
suuttumusta herätti ajan patentti-isänmaallisissa
se, että patkulit tuomitsivat erotuksetta kaiken huliganismin ja jopa Ståhlbergin
kyydityksenkin, vaikka plootuvuori
sentään oli aikoinaan vastustanut jääkäriliikettä ja muutenkin ymmärrellyt
kovin laajasti sitä, että lain rikkojat asetettiin lain edellyttämään
vastuuseen, vaikka heillä saattoi olla hyväkin tarkoitus.
Kaiken sorttiset
totalitaarisen ajattelun kannattajat ovat aina lähteneet siitä, että oikeus on
niin paljon tärkeämpi asia kuin laki, ettei jälkimmäistä tarvitse noteerata,
jos ristiriita niiden välille syntyy. Taisipa myös Putin jossakin
haastattelussa hiljattain tokaista kannattavansa tätä periaatetta.
Asia on
ymmärrettävä, mutta kovin vaarallinen ja liukas tie alkaa hyvistäkin
aikomuksista, jos viitataan kintaalla laillisuudelle. Historiamme komeimpia
hetkiä on Svinhufvudin radiopuhe, jolla hän kukisti Mäntsälän niin sanotun
kapinan, jota ehkä paremmin voisi nimittää niskuroinniksi, venäjäksi sitä
kuvaisi ehkä lähinnä sana kramola eli
vehkeily. Eihän se nyt mikään oikea kansannousu tai sitä vastaava ollut, vaikka
sai jonkin verran kannatusta siellä täällä. Enemmistö ei sitä hyväksynyt.
No, patkulit taisivat aikanaan olla
totalitaarisesti ajattelevien oikeistolaisten kannalta se kaikkein hankalin
kompastuskivi vähän samaan tapaan kuin sosialidemokraatit olivat se kaikkein
vihatuin vastustaja, jota vastaan kommunistit hyökkäilivät. Logiikkahan oli
selvä: kaikki menisi putkeen, ellei tiellä olisi noita kirottuja asioiden
sotkijoita, jotka sähläävät väärine mielipiteineen oikean asian tiellä ja
saavat aikaan sen, ettei sille löydy koskaan enemmistöä tai edes sinne päin.
Patkulien asema
oli varmasti periaatteessa vaaranalainen ja jos ääriainekset olisivat päässeet
valtaan, heidän terävä kärkensä olisi raivattu tieltä häikäilemättä. Paasikivi
ja Ståhlberg muuttuivat kiihkokansallisen oikeiston mielikuvituksessa
isänmaanpettureiksi ja Ukko-Pekastakin tuli Akka-Pekka, kun hän kieltäytyi
menemästä höperöityneiden vehkeilijöiden kelkkaan.
Tosiasia on,
että meillä kyllä oli tässä maassa melkoisestikin aineksia, joiden mielestä
demokratia oli aivan kelvoton järjestelmä, koska se oli este sille oikeutta ja
totuutta kompromisseitta noudattavalle komennolle, joka muka ainoastaan olisi
voinut pelastaa isänmaan ryssien ulkoiselta ja sisäiseltä hyökkäykseltä.
Sellainenhan kerran oli tulossa. Niinpä johtopäätös oli selvä, jokseenkin yhtä
selvä kuin idässä rajan takana, jossa potentiaalisetkin viholliset
likvidoitiin, kuten kauniisti sanottiin, eli eliminointiin heidän muodostamansa
esteet ihanteellisen todellisuuden rakentamisen tieltä. Mutta enemmistö ei tätä
meillä hyväksynyt alkuunkaan.
Kun talvisota
sitten syttyi, taisivat ns. patentti-isänmaalliset olla kaikkein
hämmästyneimpiä siitä, että juuri punamullan ja patkulien helmoissa kasvanut
kansa oli se, mikä maan pelasti noustessaan vastustamaan totalitaarisen
komennon valheellisuutta ja vapauden arvoja. Jos maassamme olisi toteutettu oikeistolainen
vallankaappaus, on mitä todennäköisintä, että suuri osa kansasta olisi
yksinkertaisesti kieltäytynyt pitämästä sellaisen komennon puolustamista oman
henkensä arvoisena.
Demokratia on
vaikea laji. Se ei takaa eikä edes lupaile ehdottoman oikeudenmukaisuuden
jäännöksetöntä toteuttamista, vaan joutuu hyväksymään sen, että asiat voidaan
nähdä monella tavalla ja että sen mukaiset pyrkimykset on sallittava. Jotkut
sosiologit ovat murjaisseet tämän vuoksi johtopäätöksen ”erimielisyys on
voimaa”, tarkoittaen, että kansankokonaisuus saattaa olla paljon lujempi silloin
kun se perustuu pluralismille ja niin sanotulle orgaaniselle solidaarisuuudelle
kuin silloin, kun se marssii yhtä jalkaa, kuin paraatissa. Jälkimmäinen saattaa
näyttää komealta, mutta monihan on kakku päältä kaunis.
Jos kuvitellaan,
että periaatetta ”erimielisyys on voimaa” voidaan venyttää kovinkaan pitkälle,
mennään varmastikin harhaan. Kansalaisten suuren enemmistön pitäisi jakaa
ainakin muutamia perusarvoja. On aivan aiheellista kysyä myös sitä, miten
paljon kansakunta ja maa voivat kestää itsetuhoista idiotismia. Jossakinhan se
raja aina tulee vastaan ja suuretkin vahingot ovat mahdollisia ennen kuin demokratia
tekee korjausliikkeensä, jos se sitä yleensä tekee.
Lähtekäämme
siitä, että demokratia on tahdon asia ja että se merkitsee velvollisuutta
osallistua aktiivisesti yhteisten asioiden hoitoon. Jos asiat jätetään niin
sanotun itsevirtauksen varaan, ei mikään takaa onnellista lopputulosta. Mutta
ehkä historiasta jotakin voisi oppia, vaikkapa sen, että demokratian periaate
on vaalimisen arvoinen ja että se edellyttää poikkeavienkin mielipiteiden
kestämistä, kunhan ne pysyvät pelisääntöjen rajoissa.
Olisin kovin mielissäni, jos tämä kirjoitus julkaistaisiin Ylen sivuilla, Hesarissa ja maakuntalehdissä.
VastaaPoistaTosin veikkaanpa, että tämä ansiokas kirjoitus on toimittelijoille liian vaikea ymmärrettäväksi.
"On aivan aiheellista kysyä myös sitä, miten paljon kansakunta ja maa voivat kestää itsetuhoista idiotismia. Jossakinhan se raja aina tulee vastaan ja suuretkin vahingot ovat mahdollisia ennen kuin demokratia tekee korjausliikkeensä, jos se sitä yleensä tekee."
PoistaYLE on meillä se, joka ylläpitää tätä idiotismia.
Kansa ei voi enää kapinoida edes lupamaksun maksamatta jättämisellä,
Sammaa mieltä.
PoistaKaikki kunnia "koko kansan Ukko-Pekalle", suurelle laillisuustaistelijalle, kun ei Mäntsälän päivinä ryhtynyt keulakuvaksi kapinalle valtiota vastaan, jonka päämiehenä hän itse oli.
VastaaPoistaEi hän silti mikään täysvetelä patkuli ollut. Syksyllä 1936 hän hetken horjuttuaan tyssäsi sosialidemokraattien hallitukseenpääsyn, kun kokoomuspuolue sitä vaati. Ja punamultahallituksen lyhyinä vuosina hän oli kärkihahmoja siinä "vaikutusvaltaisessa oikeisryhmittymässä" (Michael Jonas), joka synkeästi tuota "demokraattista" hallitusta vihaten kaavaili mm. äänioikeuden rajoittamista ja sitä kautta siirtymistä kohti autoritaarisempaa järjestelmää. Puhumattakaan ulkopolitiikasta: suotta eivät hänen kummullaan hehkuneet hakaristiseppeleet maaliskuun 1944 kalseassa, tulevaisuutta ennakoineessa kirkkaudessa.
"Kaikki kunnia "koko kansan Ukko-Pekalle", suurelle laillisuustaistelijalle, kun ei Mäntsälän päivinä ryhtynyt keulakuvaksi kapinalle"
PoistaEi pidä paikkansa!!! Osa kunniasta kuuluu myös marsalkka Mannerheimille, jota myöskin suunniteltiin füreriksi. Värväystapahtuman aikana Mannerheim kuulemma sanoi adjutantilleen: "Voisitteko saattaa herran ulko-ovelle."
"Patkuli" on nimitys, jota ryhdyn tästäedes käyttämään itsestäni, kun sosiaalisessa mediassa luuhaan...
VastaaPoista