Eläimellistä menoa
Sattuman tai
johdatuksen takia huomaan täällä läntisimmällä koirasaarella törmääväni joka
hetki elukoihin.
La Revue-lehdellä oli olevinaan
ISIS-erikoisnumero, mutta sekin pursuaa hevosia. Jean-Louis Gouraud, joka
näyttää olleen maineikas hevosmies, chevalier
et cavalier, on julkaissut muistelmansa Mes
Galops. Tekijä kuuluu olevan sekä kirjailija että poliitikko, le plus galopin des galopeurs, joka on
ratsastanut Pariisista Moskovaan. Saman kyllä on tainnut aikoinaan tehdä moni
muukin ranskalainen.
Ikään kuin
teeman jatkamiseksi julkaisee muuan kustantamo samassa lehdessä koko sivun
mainoksen ”hevoskirjastosta”, joka kantaa nimeä caracole ja joka kehuu olevansa herrashevosmiehen kirjasto, edellä
mainitun Gouraudin laatima. Caracolehan
tarkoittaa vanhaa ja ymmärtääkseni aika tehotonta ratsuväkitaktiikkaa, jossa
tärkein ase olivat pistoolit, eivät miekat kuten husaareilla tai peitset, kuten
ulaaneilla, vaan pistoolit, jotka vihollista vastaan karauttava joukko laukaisi
lähituntumassa ja painui sitten matkoihinsa, lataamaan uudestaan.
No väliäpä
sillä, mutta tuo kirjasto tuntuu maallikostakin aika kiintoisalta. Siinä on
muun muassa naispuolisen husaarin, Nadežda Durovan muistelmat ”Husaaritar, joka
preferoi hevosia miesten sijasta”. Näitä erikoisuuksiahan meillä aina on ollut
keskuudessamme ja ihmettelen vain, miten feministimme oat voineet unohtaa
Annika Svahnin, joka oli muistaakseni Joutsenon kirkkoherran tytär, jonka
venäläiset suuren Pohjan sodan aikana pakottivat palvelemaan joukoissaan
rakuunana. Miksi joku rivihusaari tai
rakuuna, yksi sadoista tuhansista olisi niin tavattoman paljon muita
kiinnostavampi? No siksipä siksi. Tyhmyytemme vuoksi meitä rangaistaan.
Mutta mitä tähän
”Caracole”-kirjastoon tulee, ovat sen
tekijät näköjään suureksi osaksi klassikoita Buffonista ja Heinrich von
Kleistista Eugene Suehen. Teema tuntuu jotenkin tihkuvan erotiikkaa, mihin
kansikuvilla on merkityksensä. Erään minulle entuudestaan tuntemattoman
hevosten kesyttämistä ja harjoittamista opettavan kirjan tekijän nimi nimi on ”Kikkuli”.
Hän kuuluu olleen heettiläisiä. Voisiko olla niin, että kansamme kohtalot
olisivat joskus muinaisuudessa vieneet meidät joskus lähelle myös tuota
maineikasta kansaa?
Matkalukemiseksi
olin napannut Reclamin pikkuruisten taskukirjojen
joukosta Plutarkhoksen säilyneistä kirjoituksista tehdyn koosteen ”Darf man Tiere essen?” Olen päässyt
siihen käsitykseen, että Plutarkhosta kannattaa aina lukea jo pelkästään siksi,
ettei hän ole naiivi. Ja sitä hän ei ole, paitsi silloin, kun asia koskee hänen
bisneksiään, sillä hän toimi myös uhripappina. Ehkä hän joskus hieman myös
teeskentelee. Nykyaikaista historiallista kritiikkiä etsivät löytävät parempaa
luettavaa, joka usein on myös tylsempää. Plutarkhos kelpaa minulle
erinomaisesti.
Saako siis
eläimiä syödä ja jos niin mitä ja miksi? On ymmärrettävää, että Plutarkhos ei
niinkään etsi empiirisiä todisteita näkemyksilleen, vaikka ei niitä suinkaan
hyljeksi, vaan painavimpina nostaa esille
mytologian ja Homeroksen ajattoman viisauden, vaikka näyttääkin
ymmärtäneen, että vanha Homeroskin joskus nukahteli eikä edusta absoluuttista
totuutta. Joka tapauksessa tuollainen noihin aikoihin yleisesti havaittava taipumus
vanhan viisauden kunnioittamiseen kannattaa panna mielihyvällä merkille.
Mutta miten siis
ihmisen tuli suhtautua eläimiin? Oliko hänellä lupa yksinkertaisesti käyttää
vahvemman oikeutta niihin luontokappaleisiin, jotka hän oli valtaansa
alistanut? Olisiko siis oikein, että myös alistettuja ihmisiä syötäisiin?
Entäpä miten eläimet erosivat ihmisestä? Jospa ihmiset olivatkin kerran olleet
eläimiä ja niiden syöminen merkitsisi itse asiassa omien esi-isien murhaamista
ja syömistä? Nämä ovat kovia argumentteja myös tänään, kun ajattelemme vaikkapa
sikaa, jolla on miltei samanlainen geenistö kuin ihmisellä.
Mutta eläimethän
ovat elukoita juuri siksi, ettei niillä ole hyvettä, joka juuri erottaa ihmisen
eläimestä. Vai onko sittenkin? Eikö jokainen, jolla on ollut kotieläimiä, tunne
niiden rakkautta ja muitakin hyveitä, jotka saattavat olla ylenpalttiset? Eivätkö
koirat mene vaikka kuolemaan isäntäänsä puolustaessaan? Itse asiassa
muurahaisetkin ovat mitä hyveellisin laji. Kaiken kaikkiaan, ihmisellä, joka
ymmärtää oman tilansa, ei ole aihetta erityiseen ylenkatseeseen eläimiin ja
niiden hyveisiin nähden, päinvastoin.
Mutta onhan
sentään ainakin parempi, siis ylevämpää olla ihminen kuin eläin? On sanottu,
että olisi parempi olla onneton Sokrates kuin onnellinen sika, mutta onko
tämäkään aivan varmaa? Esimerkki niin sanoakseni tosielämästä panee
ajattelemaan.
Kun Kirke-velho
noitui Odysseuksen miehet sioiksi, oli kyseessä itsesuojelu eikä rangaistus.
Kun Odysseus pyysi Kirkeä muuttamaan miehet taas ihmisiksi, halusi tämä ensin
antaa noidutuille puheenvuoron. Eräs miehistä, Gryllos (röhkijä) torjui heti Odysseuksen ehdotuksen. Hän eli
yltäkylläisyydessä ja hänen haluttiin muuttuvan taas olennoista onnettomimmaksi
eli ihmiseksi. Odysseus arveli taikajuoman vieneen Gryllokselta järjenkin,
mutta tämän nuhteeton argumentointi todisti muuta.
Mitä pahaa
sikailussa oli, jos sattui olemaan sika? Mitä hienoa sitä paitsi oli urheudessa
ja oveluudessa, joista Odysseus ylpeili ja joiden avulla hän kaupunkeja
kukisti? Eläimetkin tappelivat joskus, mutta rehellisesti. Eläimet luottivat
vain hyveeseensä, heitä ei pelottanut esimerkiksi rintamakarkurin ankea
kohtalo. Nautinnossakin ihminen oli kyltymätön ja ahmi kaikkia herkkuja, mukaan
lukien toisten lajien edustajia. Eläinkunnassa ei tällaista irstautta löytynyt
ja pedotkin söivät vain muutamia saalislajeja.
Kaiken kaikkiaan,
Odysseuksen ja Grylloksen keskustelu näytti vääjäämättä lähestyvän nykyisten
luonnonsuojelijoiden näkemyksiä. Eläimillä oli kaikki hyvät ominaisuudet,
ihmisillä ne olivat yleensä turmeltuneet tai suorastaan puuttuivat. Eiköhän
eläinten syöminen ollutkin ihmisen suurinta julkeutta?
Gryllos-dialogi
loppuu ilmeisesti kesken, mutta kaiken kaikkiaan Plutarkhos suhtautuu ilmeisen
tuomitsevasti lihan syöntiin, ainakin jos se on liiallista. Siihen ei pitäisi
totuttautua, mutta jos se on tullut tavaksi, olisi lihaa syytä pitää vain muun
ravinnon täydennyksenä. Onhan sen hankkimiseksi ensin riistettävä arvokkaan
olennon henki. Plutarkhos ei siis ollut mikään vegaani tai vastaava
ääriajattelija, vaan Pythagoraan jalanjäljissä kulkeva kohtuullisuuden
kannattaja.
Ja tässä, kuten
muissakin asioissa, hyveen voidaan todeta ainakin usein saavan palkkansa, ellei
se ole jo palkkio itsessään, kuten on usein ajateltu. Ajatelkaamme vain
Paroslaista Koiranosta. Hän osti
verkolla pyydystetyn delfiiniparven, mutta ei antanutkaan teurastaa noita
eläimiä, vaan päästi ne vapaaksi. Tästä kiitokseksi delfiinit myöhemmin
pelastivat Koiranoksen.
Ja tästä tuleekin
mieleeni, että ainakin jokainen koiranomistaja kavahtaa syvästi ajatusta oman
lemmikkinsä syömisestä. Samanlainen suhde on ihmisellä ilmeisesti kautta
aikojen ollut myös ystäväänsä hevoseen. Hevonen on ollut työtoveri ja kumppani,
jonka kanssa on jaettu ilot ja surut. Kun se tuli vanhaksi, luovutettiin se
sydän verta vuotaen jollekin muukalaiselle pyövelille, joka tappoi sen, nylki
ja hautasi ruumiin. Ja rakasta eläintä surraan kuin rakasta ihmistä.
Ilmeisesti tapa
syödä hevosenlihaa on meilläkin aika tuore. Ranskassahan sen sijaan jopa
kasvatetaan lihahevosia. Mutta Tolstoin Sodassa
ja rauhassa kuvaama Kutuzov lienee tuntenut pirullista vahingoniloa jo
etukäteen hokiessaan itsekseen, että Napoleonin joukot saisivat vielä syödä
hevonselihaa…
Muistan, että
tämä liha oli halpaa ja hyljeksittyä 1950-luvulla, kun pollet alkoivat joutua
teurastamolle. Sitä sai purkissa sikaan sekoitettuna ja muistan, että se oli
yllättävän herkullista. Niistä päivästä lähtien näyttää suhteemme lihan
syöntiin käyneen yhä julkeammaksi. Kaikkea mitä maistuu, tuotetaan, tapetaan ja
syödään niin paljon kuin pystytään ja kylläpä pystytäänkin. Poikkeuksena ovat
lähinnä höyrähtävinä pidetyt nuorisoryhmät, joilta kukaan ei ostaisi käytettyä
autoa. Mutta keskitien kulkijana ajattelen Plutarkhoksen olleen oikeassa.
Kohtuuton lihan syönti on tuomittavaa, lihan kehno valmistaminen ja älytön
mussuttaminen on halveksittavaa ja vain uhria kunnioittava herkullisten liharuokien
nauttiminen mielellään hyvän viinin ja keskustelun kera on täysin
hyväksyttävää.
Eläinten holokaustissa ei ole tietoakaan uhrin kunnioituksesta ei elämän aikana eikä kuoleman koittaessakaan.Massojen lihanmässäily on kuvottavuudessaan ja julkeudessaan pöyristyttävän sivistymätöntä.
VastaaPoistaNe hekatombit pitäisi ruveta rituaalisesti uhraamaan kansan läsnollessa.
PoistaHeis koiranos esto! 😞😞
VastaaPoistaHeis basileus! Jitenkin tulwee mieleen, että jos valta olisi koirilla, voisi kaikki olla paremmin tai huonommin. Swift uneksi hevosten vallasta, joka olisi ehkä lähellä ihannetta. Luulen, että koira on huono isäntä eikä hevostenkaan kuntoa ole kokeiltu tässä mielessä. Ehkä, kuten Gullibvert havaitsi, olemme kaikki jahoja (Yahoo). Itsekin huomaan omaavani sellaisen osoitteen.
VastaaPoistaOn tämä outo tämä näppäimistö. Gulliverista oli puhe jne.
VastaaPoista