Visegrad
Vuonna 1991
muodostivat Puola, Unkari ja Tshekkoslovakia niin sanotun Visegradin ryhmän.
Sen jälkeen kun Tshekkoslovakia hajosi kahtia, on ryhmään kuuluvien valtioiden
määrä kohonnut neljäksi. Valtioiden yhteistyön perinteen ulottuvat peräti
vuoteen 1335, jolloin Puolan, Böömin ja Unkari-Kroatian kuninkaat päättivät
yhteistyöstä sen ajan politiikassa.
Politiikassa
tämä 64 miljoonan asukkaan ryhmä ei ole yleensä esiintynyt korkealla
profiililla, mutta nyt ajat ovat muuttuneet. Kaikki nämä valtiot ovat ryhtyneet
vastustamaan EU:n pakolaispolitiikkaa ja joutuneet sen takia kahnauksiin Brysselin kanssa, vaikka
hallitusten suosio omassa maassa on noussut sitäkin enemmän. Paitsi keskiajalta
juontuva yhteistyö, Visegrad-maita yhdistää sosialistinen menneisyys ja niiden
asukkailla on tuoreessa muistissa se demokratiavaje, jonka kätkeytyi imperiumin
makeilevien iskulauseiden alle.
Tämä
kapinakeskus ei ole aivan vähäinen merkitykseltään. ”Big, bad Visegrad” otsikoi
The Economist tammikuussa. EU etsii painostuskeinoja, joilla pahat pojat
voitaisiin ajaa takaisin ruotuun. Puheet ”epädemokraattisuudesta” tai edes
taloussanktiot eivät kuitenkaan välttämättä tehoa niihin, jotka puhuvat EU:n ”rituaali-itsemurhasta”,
kuten Slovakian pääministeri Robert Fico. Kun vaakakupissa ovat kansakunnan
kunnia ja itsemääräämisoikeus, on niitä vaikea kumota millään muulla. Tämä ei ehkä
päde esimerkiksi Suomessa, mutta kaikki on toisin, kun kyseessä ovat nuo
taannoiset Itä-Euroopan maat, jotka tiesivät kuuluvansa länteen, mutta oli
pakotettu itäisyyteen.
Ei Moskovakaan ”itäisyys”
niin tavattoman kauheaa ja takapajuista ole, kuten on tullut tavaksi yhä
uudelleen tarpeettomasti todistella. Kauheaa lienee ennen muuta ajatus siitä,
että oman kansakunnan olisi pakko alistua esimerkiksi Saksan käskyvaltaan
asioissa, jotka koskevat suoraan ja nimenomaisesti noiden V4 maiden omaa,
kansallista tulevaisuutta. Entäpä, jos niille olisi aikoinaan kerrottu, että
jokaisen on otettava vastaan muutaman prosentin verran venäläistä väestöä,
muussa tapauksessa kauppaneuvotteluissa Moskovan kanssa tulee vaikeuksia?
Seurauksena
olisi ollut avoin konflikti ja veriset yhteenotot, joita olisivat säestäneet
myötätunnon ilmaukset lännestä ja kansainvälinen paheksunta Moskovan barbarian
johdosta. Sopivat henkilöt kauppaneuvotteluihin olisi luultavasti löydetty,
mutta kansojen kyräily tyrannimaista Moskovan valtaa kohtaan olisi jäänyt
pinnan alla kytemään ja purkautunut ensimmäisessä sopivassa tilaisuudessa.
Niinpä Moskova ei edes yrittänyt vakiinnuttaa imperiumiaan näissä maissa noin
karkeilla keinoilla. Baltian maita ei otettu yhtä vakavasti ja tiedämme, mitä
siellä tapahtui.
Jonkin mielestä
saattaa kuulostaa paradoksaaliselta, että nuo, usein takapajuisina pidetyt maat
uskaltavat nousta läntisen Euroopan korkeita käskyjä vastaan. Eihän vastaavaa
ole nähty täällä pohjolassa, tai ainakaan Ruotsissa ja Suomessa.
Erityisesti
Puolan kohdalla vilkaisu menneisyyteen auttaa ymmärtämään asioita. Kun Puolan
naapurit, Preussi, Venäjä ja Itävalta hävittivät vuosien 1772-1795 kolmessa
jaossa kokonaan Euroopan kartalta
Puolan, oli kyseessä Euroopan uudemman historian ehkä kyynisin rikos, jota
perusteltiin reaalipolitiikan vaatimuksilla. Puolalaista kansallistuntoa ei
kyetty hävittämään. Puolalaisten kuuluisa isänmaallisuus nousi huippuunsa niissä
taisteluissa, joita he usein alivoimaisina kävivät valloittajia vastaan.
Länsi-Euroopasta
saatiin myötätuntoa ja konkreettistakin apua, mutta se ei riittänyt. Vuonna
1795 ranskalaiset yrittivät auttaa kuolemaantuomittua Puolaa ja Napoleon
nimitti vuoden 1812 Venäjän-retkeään ”Puolan sodaksi”. Ei ihme, että
Aleksanterin palveluksessa olevat puolalaiset joukot ryntäsivät Napoleonin
puolelle. Vuoden 1812 sota oli myös heille ”Isänmaallinen sota”, mutta ei
Venäjän puolella.
1800-luvun
Puolan kapinoiden tarina tunnetaan meilläkin. ”Puolaa rauhoittamaan” marssi
Suomen kaarti vuonna 1831 ja valmistautui samaan myös vuonna 1863. Entäpä, jos
olisimme julistaneet ylpeästi, ettei Puolan sota ole meidän sotamme? Olisiko meidän
pitänyt tehdä niin? Mahdolliset seuraukset ymmärrettiin aikanaan erinomaisesti.
Se politiikka, jonka ansiosta Aleksanteri II:n patsas nyt seisoo keskellä
Senaatintoria ei olisi silloin ollut mahdollista. Silloin olisimme menettäneet
kaiken, kuten puolalaisetkin. He tosin
eivät menettäneet kunniaansa.
Kunniaa on ollut
tapana pitää tyypillisenä puolalaisena ylellisyytenä. Sorretut puolalaiset,
jotka ymmärsivät olevansa syyttä sorrettuja, kantoivat taakkansa ylpeästi ja
kieltäytyivät yhteistyöstä halveksimansa sortajan kanssa. Tämä ainakin on se
tunnettu stereotypia, jonka mukaisia monet klassisen venäläisen kirjallisuuden
kopeat puolalaishahmot ovat. Todellisuus on aina hieman monimutkaisempaa ja
voidaan todeta, että esimerkiksi Venäjän armeijan upseeristosta puolalaiset muodostivat
hyvin huomattavan osan. Kunnia kunniana, mutta aatelisen herrasmiehen oli myös
hankittava jostakin leipänsä.
Nationalismi on
Euroopassa kuulunut niihin vapausaatteisiin, joiden puolesta suuret ihmisjoukot
ovat parin sadan vuoden ajan olleet valmiit uhraamaan kaikkensa. Ne maat, jotka
nykyisin tunnetaan Visegrad-maina, ovat hyvä esimerkki nationalismin
emansipatorisesta roolista. Saksalle ja Ranskalle nationalismi on erityisesti
1900-luvulla tullut merkitsemään joukkotuhoa ja totaalisen sodan mielettömyyttä.
Juuri siellä on kunniaan nostettu se isänmaallisuuden demonisointi, joka ei ole
tuntematon meilläkään.
On luonnollista,
että Brysselin (en tarkoita Belgiaa) perspektiivistä katsoen Visegrad-maiden
nationalismi halutaan tulkita takapajuisuudeksi, ellei pahemmaksi. Yhtä
luonnollista on, että EU:n paternalismi tulkitaan noissa maissa sietämättömäksi
tunkeiluksi, johon ei haluta alistua.
Konfliktia ei
ole helppo ratkaista, jos osapuolten näkemykset ovat noin kaukana toisistaan. EU:ssa
näköjään pyritään tulkitsemaan asia oikeuskysymykseksi, mutta Visegradin
näkökulmasta tämä taitaa haista vahvemman oikeudelta. Mitä demokratiaa
toteutetaan silloin, kun sen päätökset ovat vastoin oman kansakunnan etua ja
tahtoa? Entä kansakunnan kunnia? Sillekö nauretaan Brysselissä? Kuinka kauan?
Kiitosta. Jälleen osui oikeaan.
VastaaPoistaHiukan huvitti, kun katselin EK:n puheenjohtaja Alahuhdan haastattelua. Totesi, että ellei näitä ja näitä toimenpiteitä tehdä, SUOMI LUISUU ULOS POHJOISMAIDEN VIITERYHMÄSTÄ! Eikä Alahuhta ole ainoa, joka tällaista toitottaa. Jotkut vielä lisäävät, että Suomi päätyy "kyseenalaiseen Itä-Euroopan viiteryhmään".
Tällainen tämä yhtenäinen ja solidaarinen E-unioni näköjään on: ylemmän ja alemman luokan kasteja.
Uutisissa kerrotaan muuten Itä-Euroopasta jopa vähemmän kuin Venäjästä. Todella yksisilmäistä on Suomen hallitsevien piirien ja median toiminta; ja se ainokainenkin on puusilmä.
Siinäpä sitä onkin ukrainalaisille nationalisteille pähkinä purtavaksi, kun Venäjää vastaan taistelun jälkeen Afrikasta aletaan lappamaan loputtomasta ihmismassasta pakolaismassoja maahan
VastaaPoista"Visegrad ja me"
VastaaPoistaKaiken takana on lainsäädäntö. Jos Talvisodan mahdollisen tuloksen seurauksena ja O.W. Kuusisen hallituksen ehdotuksesta Suomi liitettäisiin Neuvostoliittoon, niin juridisesti, Neuvostoliiton lakien mukaisesti Suomella olisi ollut myös mahdollisuus erota Neuvostoliitosta. Poliittis-ideologinen seula oli kuitenkin hyvin tiukka, koska marxilais-leniniläisen ideologian mukaan yksityisomistus piti lopettaa maksimaalisesti. Tämän jälkeen ns. kansan viholliset ja porvarilliset nationalistit. Niitähän oli vaikka kuinka paljon. Apu-lehti oli aikoinaan julkaissut suomalaisten kommunistien laatiman luettelon suomalaisista, jotka oli vietävä pois Suomesta ihan ensitilassa. Kaikki muu on todennäköistä jossittelua...
Kaiken takana on lainsäädäntö. Visegradin maat liityivät valmiseen EU:hun, ne eivät olleet mukana laatimassa EU:n lainsäädäntöä. Pakolaisia koskeva lainsäädäntö toimi hyvin muutamia tuhansia pakolaisia silmällä pitäen. Mutta nyt onkin tapahtunut atomipommin räjähdyksen tapainen pakolaispaisumus, joka jatkuu, jatkuu, jatkuu... Viimeksi mainittu asia on niin luonnoton, että se ei voi olla luonnollista, se on hybridisotaa...
Ahaa! Ryssä siinä on takana? No sepä olisi pitänyt arvata, jotain luonnotontahan siinä tosiaan on.
PoistaHah ha..
PoistaOlen minäkin sitä mieltä että hybridiä on, hypridisottaa, ne kun on kovia kulkemaan nykyään.
Hybridin tässä kansainvaellukseen hukuttautuvassa Europessa taitaakin kyllä muodostaa idän sijasta läntinen yleinen heikkotustila, eli sentimentalisoitu keskiluokka, poliittinen arvopelkuruus ja omalakisen sananvallan makuun päässeet globalismin media-politrukit, eli aina pomottamaan ja alempiaan opettamaan valmiit nuoret naiset ja miehet piäkaupungin suunnalta, sanoisinko vielä että nuo liberalismin pioneerit.
Puolalle ja Unkarille toivotan onnea ja menestystä valitsemallaan ladulla.
vantaalainen
Ennustan Varsovaan suuria "ihmisoikeuksia" ja "oikeudenmukaisuutta" vaativia mielenosoituksia, joissa kannetaan huolta Puolan "demokratian" heikosta tilasta. Tulemme näkemään näissä mielenosoituksissa plakaatteja, joissa vaaditaan Puolaa kantamaan "globaali vastuunsa".
VastaaPoistaNäitä mielenosoituksia organisoivat erilaiset kansalaisjärjestöt, jotka näyttävät ulospäin tyypillisen punavihreiltä ja yhtä tyypillisesti, jotkin näistä järjestöistä saavat rahoituksensa Soroksen kaltaisilta miljardööreiltä. Siinä lyövät kättä somasti liberalismin oikea ja vasen laita.
Puolassakin on kommunismin kukistumisesta jo sen verran aikaa, että totalitarismin vastainen rokotus ei enää tepsi kaikkiin.
maallikko
"Ennustan"
PoistaVuonna 2014 presidentti Putin ilmaisi näkemyksensä julkisesti ja selkeästi, että tästä lähtien kysymys on "игра без правил" -meiningistä (peli ilman sääntöjä).
Kerran kysymys on pelistä ilman (kansainvälisen oikeuden) sääntöjä, niin se voi merkitä tsaari-Putinin poliittisen pelleilemisen absoluuttisesta vapaudesta (Что хочу, то и ворочу).
Tuli taas mieleen Kunderan mainio essee Kidnapattu länsi (1983)
VastaaPoista