Muusain pauloissa
Jokainen valistunut henkilö sivistyneistä
puhumatta, tuntee velvollisuudekseen käydä museossa, mielellään mahdollisimman
monessa. Siinähän itse asiassa tarjoutuu tilaisuus sivistyä todella
yrittämättä, kunhan maleksii ja töllistelee.
Voihan museoharrastuksen takana
olla myös vakavaa aatteellis-ihanteellista tavoitteellisuutta. Miten sanoikaan runoilija:
В воскресный день с сестрой моей
Мы вышли со двора.
- Я поведу тебя в музей! -
Сказала мне сестра.
¨
Ihanteellinen museokäynti onkin
ehkä sellainen, joka sekä viihdyttää ja valistaa että myös kasvattaa ja karaisee.
Kaikkien kohdalla tavoitteet eivät
samassa suhteessa toteudu, eikä ole tarpeenkaan. Itse asiassa monen museon
voisi jättää käymättäkin samatta sielulleen vahinkoa, mutta tämä ei vähennä
museoiden tärkeyttä.
Jokaisella paikkakunnalla pitäisi
olla ainakin yksi sellainen museo, jollaista ei ole missään muualla. Silloin se
olisi syy mennä tuolle paikkakunnalle.
Ei sen tarvitse kovin merkillinen
olla. Oleellista tässä, kuten kaikessa show-bisneksessä on brändi. Brändi voi
syntyä vaikka pelkästä rakennuksesta eli museon kuorista kuten Bilbaossa.
Sisältö saakin sitten olla mitä tahansa.
Uskon, että tyhjistä huoneistakin
voisi tulla vetonaula, mikäli laumat saataisiin ymmärtämään, että niiden täydellisellä
tyhjyydellä ja hiljaisuudella on jokin hyvin tärkeä ja syvällinen viesti. Ja
eikö sitä muka ole? Oletteko moukka?
Málagassa on ihan hyviä museoita,
jotka kaikin mokomin tarjoavat pätevän syyn matkustaa sinne eikä esimerkiksi
Torremolinokseen.
Picasson museosta saa taas kerran hyvän
katsauksen siihen, miten mies, joka osasi piirtää ja maalata, alkoi sitten
tehdä yhä epäselvempää ja sotkuisempaa jälkeä, jossa loputa oli tuskin
muistokanaa alkuperäisestä. Saattaa oalla rienaavaa, mutta asia tuo mieleeni
oman signeeraukseni kehityksen.
Jossakin vaiheessa Pablo alkoi taas
piirtää ja maalata normaalimpaa jälkeä, mutta sitten vanha tyyli vei taas
mennessään. Miksi? Oliko sen osakseen saama valtava hype sellainen asia, jota vastaan itse tekijänkin oli turhaa ja
turhauttavaa taistella? Hyviä näköistaiteen tekijöitä oli paljon, mutta hyvä
brändejä oli vähän.
Muistan, miten kerran satuin
Lontoon National Galleryyn hetkellä,
jolloin siellä oli Picasson näyttely. Tarjolla oli lyijykynällä tuherrettuja
suhteettomien suuria vulvan kuvia,
joita ympäröi jonkinlainen naisellisten muotojen kyhäelmä, joskus oli vain tuo
pelkkä V viivan kera.
On selvää, ettei tällaista taidetta
olisi tekijäkään eläessään kehdannut tarjota museolle, mutta nyt sitä
ympäröivät valtavat fanittajien
-lähinnä fanittarien- laumat. En huomannut,
että kukaan olisi pettyneenä tuhahtanut saatuaan lopulta taisteltua tiensä
vitriinien ääreen.
Vallinnutta tunnelmaa saattoi sen
sijaan sanoa hartaan mietiskeleväksi: vai tuolla tavalla se suuri mies näki
naisellisuuden- Ja hän kun kuuluu olleen niin mahtava häntäheikki. Tuossahan se
jalon yksinkertainen perusasia taitaakin olla ja lopultakin se on itse kunkin
housuissa. Miten ihmeellistä! Oliko Pablo päässyt siihen, mitä zen-buddhistit
kutsuvat nimellä satori? Pääsenkö myös
minä, vähäinen museovieras siihen, kun kehitän oikean mielentilan?
Näin ajattelen korkealle
kurottavien ajatusten kulkeneen noiden karujen tuherrusten äärellä. Joka
tapauksessa näyttely oli valtava menestys, eikä ihme. Olihan kyseessä yhden
epookkialuovan hengen jättiläisen uuden ulottuvuuden avaaminen yleisölle.
Picasso on suuri brändi, jolla
myydään esimerkiksi autoja, kuten tunnettua. Sillä myytiin myös
flamencoesityksiä: Flamenco y Picasso.
Jälkimmäistä edusti esityksessä seinälle heijastettu kollaasi, jossa oli otos Guernicasta ja muista maalauksista sekä
itse mestari kitara sylissään.
Mutta mitä hän siellä teki? Ehkä
haluttiin sanoa, että ellette ymmärrä Picasson suuruutta, ette ehkä ymmärrä
meidänkään suuruuttamme. Molemmissa tapauksissa teidän on parasta pitää asia
omana tietonanne.
No, kyllähän se viihdyttävä esitys
oli omalla tavallaan ja muutkin Málagan museot olivat käynnin väärttejä, kuten
kaikki museot yleensäkin.
Omassa sarjassaan oli kuitenkin Venäläinen museo, Pietarin kuuluisan
jättiläisen filiaali. Sen mainoskuvassa vanha ystävämme Nikolai II poseerasi
everstin uniformussa ja oli tunnistavinani siitä Suomen kaartin ja Edelfeltin.
Itse asiassa osoittautui, että kyseessä olivat Preobraženskin
rykmentti ja Repin. Mutta jotenkin tutultahan tuo näky tuntui täällä etelässä.
Koko näyttely oli varsin laadukas ja ajankohtaisuutta sille antoi vallankumousajan julisteiden kokoelma. Itse pääosa näyttelyä oli kehitetty Romanovien dynastian ympärille ja siihen kuului myös kuva Jakob de la Gardiesta ja Vasili Šuiskista saapumassa Moskovaan.
Näyttelyn tekstit
olivat myös venäjäksi ja yhtäkkiä ymmärsin, mistä oli kyse. Eikö tässä ollut
Venäjä levittämässä pehmeää valtaansa Euroopan lounaiskärkeen? Eikö jokainen
kävijä teollaan osoittanut resonoivansa Kremlin signaaleihin ja siirtyvänsä
tosiasiassa kybersodan nyökkäävän osapuolen joukkoihin?
Kauhistuneena pakenin
raittiiseen ulkoilmaan, jossa saatoin pian todeta, että olemme vielä turvassa.
USS Santana, valtava alumiininen
katamaraani seisoi möljän kulmalla ja todisti Naton läsnäolosta. Sitä täällä
kyllä nyt tarvittiin!
Kuinka olikaan mahdollista,
että Venäläinen museo oli täällä saanut
jalansijaa? Eivätkö nämä maurien jälkeläiset todellakaan ymmärrä, millaisista
arvoista on kyse? Halutaanko tänne vierasta ideologiaa, jossa kumarrellaan
ikoneita ja oligarkkeja? Eikö oma euroatlanttinen kulttuuriperintömme enää
riitä?
Vaikeaa on sanoa, mikä
täkäläisiäkin päättäjiä on liikuttanut. Ehkäpä tässä on vain juostu sokeasti
rahan perässä. Bilbaossa on sentään Guggenheim ja sellaisen tulo oli meillekin
niin lähellä…
А счастье было так возможно,
Так близко!.. Но судьба моя
Уж решена. Неосторожно,
Быть может, поступила я…
Так близко!.. Но судьба моя
Уж решена. Неосторожно,
Быть может, поступила я…
Ja, ja. Ich kenne meine Guggenheimer. Näitä
miettien lähdin taivaltamaan kohti lahden toista rantaa kunnes saavuin
Pompidoun mukanaan tuoman eleganssin äärelle. Valitettavasti itse perusnäyttely
oli kiinni ja tarjolla oli vain yhdentekeviä väriheijastuksia, mitä
lipunmyyjäkin pahoitteli.
Pidätin henkeäni, kun näin otsikon - Kun muusat vihastuvat.
VastaaPoistaAvaisiko arvoisa blogisti nyt itseään.
Blogiotsikoiden jatkumo on hieno ja lupauksia antava: Malagaa, Cordova, Kun muusat vihastuvat.
Muistan omat Espanjan reissuni ja muutkin reissut ja niiden tapahtumien kulun ja projisoin omat muistoni blogiodotukseksi. Sattuuhan sitä.
Jouduin tyytymään tavanomaisen laadukkaaseen tasoon. Ei avautumisia, ei selittelyjä.
Kun itse kerron käyneeni Malagassa mm. museoissa, olen saanut ystävällistä hymyilyä. Tulee mieleen, että onko olemassa jotain kaksoismerkityksiä, joita vain minä en ymmärrä.
Jos matkailette tuolla kulmilla, loistava päiväretki sille, joka tykkää luonnosta ja huimaavan komeista maisemista:
VastaaPoistahttp://www.caminitodelrey.info/en/#2
" Näyttelyn tekstit olivat myös venäjäksi ja yhtäkkiä ymmärsin, mistä oli kyse. Eikö tässä ollut Venäjä levittämässä pehmeää valtaansa Euroopan lounaiskärkeen? Eikö jokainen kävijä teollaan osoittanut resonoivansa Kremlin signaaleihin ja siirtyvänsä tosiasiassa kybersodan nyökkäävän osapuolen joukkoihin?"
VastaaPoistaKylläpä se sielunvihollinen osaakin olla kavala, kauhea! Nykyisinhän niitä ryssäbakteereja kun leijuu joka paikassa, joten infektiota saa pelätä ihan toden teolla. Samaten kuin niitä toisiakin sielunvihollisen ja Maailmanhengen vihollisia, niitä maahanmuuttokriittisiä. Niistä kun voi puolestaan tarttua mitä vaarallisin natsibakteeri. Ja seuraava kysymys jo kuuluukin, mitähän hirvittävää sitten tapahtuukaan, jos (ja kun) nämä kaksi kauheaa aivojensyöjäbakteeria kohtaavat, mutatoituvat ja tuottavat jonkin sellaisen zombimikrobin, jonka rinnalla jo Robin Cookin taannoiset virustrilleritkin kalpenevat... Siinäpäs muuten olisi esim. Ilkka Remekselle juonenjuurta seuraavaa trilleriä varten.
"Ja seuraava kysymys jo kuuluukin, mitähän hirvittävää sitten tapahtuukaan, jos (ja kun) nämä kaksi kauheaa aivojensyöjäbakteeria kohtaavat, mutatoituvat ja tuottavat jonkin sellaisen zombimikrobin, jonka rinnalla jo Robin Cookin taannoiset virustrilleritkin kalpenevat..."
VastaaPoistaTuollaisen hirviöbakteerin olemuksesta saattaisi saada kalpean aavistuksen esim. Veikko Huovisen novellista "Kuulantyöntäjän tauti" (kokoelmassa Rasvamaksa), jossa kolmelle terveydellään pelleilevälle raavaalle karjulle käy mitä köpelöimmin, ja silleen Huovismaisen hirtehisesti... ;)