perjantai 24. marraskuuta 2017

Toiset isänmaat



Toinen isänmaa. Suomi kulttuurien virrassa

Joskus, parin sukupolven takaisina muinaisina aikoina, sanottiin usein, että sivistyneellä ihmisellä on kaksi isänmaata, toinen on tämä asuinmaa ja toinen on Ranska.
Ranskalla oli pretensioita tähän rooliin, sillä olihan sen kieltäkin osattava, mikäli halusi keskustella ulkomaalaisten kanssa ja yleensä ymmärtää kansainvälisiä termejä. Myös ranskalainen kulttuuri loisti etevämmyydellään.
Tärkeintä noille ”toisen isänmaan” kansalaisille taisi Ranskassa sentään olla vapaus, liberalismi. Ranska oli Euroopan ainut merkittävä demokratia hamaan ensimmäisen maailmansodan päättymiseen saakka ja sen intellektuaalista elämää leimasi vankka vapaa-ajattelun perinne.
Eipä ihme, että Suomen kulttuurin etujoukko suunnisti Pariisiin hengittääkseen siellä vapauden ilmaa. Ranska symbolisoi valistuksen ja rationalismin henkeä, sekulaarisuutta, Voltairen perintöä.
Mutta olipa niitäkin, jotka sanoivat, että toinen isänmaa sivistyneelle ihmiselle on Saksa, Ranskalainen henkevyys saattoi olla hauskaa ja ranskalainen eleganssi viehättävää, mutta mitä syvempää sisältöä siitä kulttuurista oikein löytyikään?
Saksa oli toista. Missä muualla olisikaan tunkeuduttu yhtä syvälle ihmissielun syövereihin ja selvitetty ihmisen probleemia yhtä perusteellisesti?
Ei Saksakaan ollut mikään klerikalismin pesä, itse asiassa uskonpuhdistus oli kerran avannut tien koko maailmalle vapautumiseen keskiaikaisen auktoriteettisukon kahleista. Sitä paitsi eurooppalaisen filosofian historia 1700-luvun jälkeen oli oikeastaan vain alaviitteitä Kantiin. Mitä humanismin ideoihin tulee, niitä viljeltiin ennen kaikkea juuri Saksassa.
Suomen kannalta näiden kahden maan välinen jännite ilmeni sitten maailmansotien välisenä aikana hupaisasti siinäkin, miten laulettiin erästä suosittua merimieslaulua. ”Hiiohoi, nyt hurrataan, me lähdemme Ranskaan ja Espanjaan!” laulettiin kai alun perin vanhoja suolareittejä muistellessa.
”Hiiohoi, nyt hurrataan, me lähdemme Saksaan ja Espanjaan!” lauloivat eräät toiset ja tämä muoto on ikuistettu R.W. Palmrothin alias Pallen ”Iloisen laulajan kirjassa”.
No, sitten oli myös Englanti ja sen ensisijaisuutta Suomelle tarjosivat eräät intellektuellit. ”Pidot tornissa”-teoksessa se ilmeisesti voittaa kilpailun siitä, minne maamme kulttuurin olisi orientoiduttava. Englanti oli maanläheinen, käytännöllinen, vapautta arvostava ilman hämäryyksiä tai pinnallista poseerausta. Se muistutti paljon Suomea.
Ja sitten oli Amerikka, jonne suomalaisiakin oli mennyt jo satoja tuhansia. Olihan se ihmemaa, mutta sen kulttuurista oli parempi olla sanomatta mitään.
Oli Amerikassa toki myös jotakin esikuvallista, ainakin joidenkin mielestä. Muuankin suomalainen n1800-luvun lehti kertoi, miten Amerikassa herrasmies palvelijoineen oli saapunut majataloon, jossa isäntä majoitti ensin hänet ja kysyi sitten, minne tämä toinen herra kävisi nukkumaan.
Kaikesta päätellen tämä tasa-arvopuhe kuulosti meikäläisten korville kovin absurdilta. En nyt muista vuosia, mutta niin ikään 1800-luvun lopulla taas muuan venäläinen lehti kirjoitti ihmettelevään sävyyn, miten joku suomalainen oli väittänyt venäläiselle herrasmiehelle vastaan, jolloin tämä oli huomauttanut, että hän oli herra eikä sietänyt moista puhetapaa.
Tähän suomalainen vastasi, että niin oli hänkin, sillä niin olivat kaikki suomalaiset ja ellei kiistakumppani puhu kohteliaammin, seuraa haaste oikeuteen. Ja toden totta, päivitteli lehti, Suomessa voi jokainen loukattu kysyä kunniansa perään ja jokaiselle joudutaan maksamaan sama korvaus, jos syytös osoitetaan oikeaksi.
Olihan n iitä silloin ennen vielä erilaisia ulkomaita olemassa, joita valita toiseksi henkiseksi kotimaakseen, ellei oma riittänyt. Miten lienee nykyään? Mitä nyt laulettaisiin?
Sen jälkeen kun opiskelijat lakkasivat laulamasta laulua ”Laaja on mun synnyinmaani kallis…”, on Venäjä harvemmin esiintynyt henkisten kotimaiden suosikkilistalla.  Sen sijaan se on saanut toisenlaisen, mutta yhtä tärkeän roolin.
Entiset änkyrät ovat nykyään lähes in corpore kääntäneet takkinsa ja muuttaneet kotipaikkansa ainakin kuvaannollisesti Brysseliin ja aivan erityisesti jonnekin Naton päämajan liepeille.
Sen tarjoama kulttuurinen anti on pakostakin aika vaatimatonta ja parhaimmillaankin hyvin ohutta. Mutta mitä tänään oikein vaadittaisiin?
Kuitenkin, vanhoja oppeja vain hieman soveltaen, natolaisen kokonaisfilosofian voi havaita antavan maailmalle kokonaisselityksen, Sen ytimessä on ajatus, että tämän maailman ongelmana on viime kädessä vain EU:n kaikkiviisauden ja kaikkivaltiuden vastustaminen. Se sitten ilmenee vihapuheena ja väärinä mielipiteinä. Kaiken takana on Venäjä.
Tämän joukon merkityksen pohtiminen joutaa jäädä johonkin toiseen yhteyteen. Nyt kuitenkin kiinnostaisi vastaus kysymykseen, onko meillä enää sellaista mahdollisten kulttuuristen kotimaiden valikoimaa, jollainen kerran oli? Millä erikoisuuksilla nuo kulttuurit loistaisivat ja olisivat toistaan parempia?
Tässä Black Fridayta viettäessä ja loputtomia englanninkielisiä mainostekstejä lukiessa ymmärtää heti, että monen mielestä ei ole olemassa muuta uin yksi länsimainen kulttuuri, joka on amerikkalainen. Sitä me kaikki sitten parhaamme mukaan koetamme omaksua.
Populaarikulttuuri oli muuten jo ennen ensimmäistä maailmansotaa ja erityisesti sen jälkeen meilläkin vahvasti amerikkalaista, kuten osoittaa Olli Jalonen teoksessaan Kansa kulttuurien virroissa.
Tämä ei kuitenkaan johtanut siihen, että joku olisi alkanut laulaa henkisen kotimaansa olevan Amerikka. Ei kukaan olisi kehdannut. Nojaa, Hiski Salomaa kyllä, mutta häntä ei luettu ns. kulttuuripiireihin.
Roskakulttuurista perittiin vielä 1950-luvulla huviveron nimellä tunnettu rangaistusmaksu, mitä roskempaa, sen suurempi prosentti. Nyt ei ole enää tuota veroa eikä myöskään käsitettä roskakulttuuri.
Eipä meillä enää ole aikoihin näkynytkään muita kuin amerikkalaisia filmejä ja TV-formaatit ovat kai useimmiten suoraan sieltä peräisin. En ole saanut pakotettua itseäni niitä katselemaan enää aikoihin, joten ei siitä sen enempää.
Kulttuurin varsinainen ydin taitaa tällä hetkellä joka tapauksessa olla stadion, jonne lavastetaan mahdollisimman mahtipontisia näytöksiä, joiden paremmuus mitataan sitten rahallisella menestyksellä.
Sivumennen sanoen, myös meillä on jo näkynyt muotoa stadium, joten voimme unohtaa tuon kreikkalaisen alkumuodon. Mitäs me sillä, kun aito ja nykyaikainen versio on käytettävissä.
Meillä on jo kaikki tuo rahantekoon valjastettu sälä täällä kotonamme, joten henkistä kotimaata ei tarvitse mennä kaukaa hakemaan, jos Amerikka sattuu kelpaamaan.
Eihän se kuitenkaan kaikille kelpaa. Entä millainen vaihtoehto olisikaan Saksa? Lienee pakko sanoa, ettei sellaista vaihtoehtoa ole. Kulttuurisesti maa on menneisyyttään surkeileva mitättömyys.
Englanti kelvannee niille, jotka etsivät rappion viehätystä. Theodor Dalrymple käy heille oppaasta.
Mutta entäpä Ranska? Se ei enää ole ainutlaatuinen vapauden valtakunta, vaan puolitahdottomasti barbaaristuva siirtomaa, jonka kulttuurisesta mahdista on jäljellä korkeintaan muisto.
Onhan siinä tietenkin yhä tiettyä charmia kuten on Espanjassa ja Italiassakin, mutta kulttuurin voimaa ei kannata sieltä enää etsiä. Samaa tietä ne menevät kaikki.
Vuonna 1937 totesivat Tornin pitojen keskustelijat, ettei Venäjä sattuneesta syystä kelpaa Suomelle kulttuuriseksi esikuvaksi. Jo 1970-luvun stalinistien silmissä tämä oli skandaali, mutta nyt ei enää liene kenelläkään epäilystä siitä, että oikeassahan silloin oltiin.
Entäpä nyt? Mitä venäläinen kulttuuri voisi meille tarjota, vaikkapa amerikkalaisen vastapainoksi? Tässä nykyisessä ilmapiirissä taitaa olla suorastaan rienaavaa edes esittää moinen kysymys, mutta esitänpä silti.
Taitaa olla niin, että samoin kuin 1930-luvulla Venäjä on pelannut itsensä ulos säädyllisten ihmisten maailmasta. Se on sääli. Vielä tässä kymmenen vuotta sitten kaikki näytti menevän hyvin, mutta taitaapa Venäjän kehitys todella noudatella Yanovin syklejä. Nyt taas ollaan erkanemassa Euroopasta, mutta kyllä sinne taas kerran palataan.
Vai palataanko? Eurooppa alkaa tässä maailmassa olla yhä pienempi nappula ja niinpä sen kulttuurikin on muuttumassa yhä vähemmän merkittäväksi. Fuusioituminen amerikkalaisuuteen tappaa sen kiinnostavuuden. Monimuotoisuuden myötä myös koko kulttuuripiirin hedelmälliset jännitteet häviävät.
Mutta ehkäpä uljaan uuden maailman kulttuurin keskiössä ovatkin ennen muuta suurten kulttuuripiirien jännitteet, vaikkapa Huntigtonin hengessä? Onko sellainen aikakausi tulossa? Miksei kulttuurisena kotimaana voisi jo olla vaikkapa Kiina?
Miksei niin. Tällä hetkellä tosin näyttää siltä, että haaste eurooppalaiselle kulttuurille tulee puolentoistatuhannen vuoden takaa. Sinne kuuluu suuntautuvan yhä useampi suomalainenkin intellkektuelli…

12 kommenttia:

  1. Follow the money. Saksa on taloudellinen suurvalta. Ainakin viennin suurvalta. Siksi Suomen katseet kääntyvät Berliiniin. Mikä lienee protestanttisten hugenottien osuus Ranskan vallankumoukseen ja vapaamielisyyden syntyyn katolisessa Ranskassa ? https://fi.wikipedia.org/wiki/Hugenotit

    VastaaPoista
  2. Fontainebleaun ediktin jälkeen lähes kaikli hugenotit pakenivat ulkomaille ja olivat siitä lähtien muutamien promillien marginaalinen vähemmistö.

    VastaaPoista
  3. Pieni oikaisu, wikipedian mukasan hugenotteja oli vajaa 2% Ranskan väestöstä ennen vallankumousta. Suurimmaksi osaksi maanviljelijöitä syrjäseuduilla.

    VastaaPoista
  4. Onneksi olen jo iässä, jossa elämisen mukavuus menee kulttuurivalinnan edelle. Niin tai näin, valitsemani Espanja on erinomainen mukavuudessa ja kulttuuriakin löytyy sen minkä muilta riennoilta ehtii nauttimaan. Malagan sinfoniaorkesteri sai Neukkulan romahduksen jälkeen musikantteja parhaasta päästä ja onkin siitä lähtien ollut varsin kelpo orkesteri. Historiaahan tästä maasta taas läytyy enemmän kuin tarpeeksi, kunhan vain menee viiskymmentäkilometriä turistirannikoilta sisämaahan päin.

    Ranskaanhan minäkin suunnittelin lähteä eläkepäivikseni, mutta sitten vertasin talvilämpötiloja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se aika vastenmielistä, että joku elää edes tavallasi samalla kun työttömiä syyllistetään 518 euron varastamisesta ja loisimisesta. Veroprosentti työttömillä on 20%:ia reilun 600 euron päivärahasta, missä tarkoituksena on rangaista loisimisesta, jota sinä harjoitat tarkoituksella. Nyt varmaan vastaat, että kyllä sinä olet yrittänyt ja tehnyt töitä kylliksesi. Sinulla on siis varaa lekotella, mutta ei ole varaa antaa töitä toiselle ihmiselle. Syy on sinusta kokonaan toisen ihmisen. Sinä pidät kaiken vaurauden itselläsi, ehkä jopa sinua rikkaampien kanssa, mutta et missään nimessä halua sitä jakaa.

      Tiedän että Suomen keskuspankin johtavalle akalle maksettiin jo viime vuosituhannella yli 6000 euroa erilaisia eläkkeeseen liittyviä maksuja kuukaudessa. Suomessa työtä tekevät siivoojat, kiinteistönhoitajat ja muut samankaltaisissa raskaissa todellisissa töissä olevat ihmiset saavat palkkaa 1200-2400 euroa kuukaudelta.

      Silti tällainen loisjoukko katsoo edustavansa Suomea ja sen veronmaksajia. Silti tämä loisijajoukko katsoo olevansa oikeutettu vetämään lokaan köyhien ihmisten ihmisarvon. Hävetkää.

      Nykyistä hallitusta katsellessani häpeän itseäni. Miten saatoin äänestää Timo Soinia? Onneksi minulla on vaihtoehto. Nyt äänestän perussuomalaisia.

      Markus M.
      FT (toisin kuin te olette)

      Poista
  5. Sputnik Internatinal on haastatellut Wall Streetin vaikuttajaa, joka väittää että Globalismin aika lienee ohi. Artikkelissa "Why the Fall of the House of Clinton May Trigger Domino Effect Worldwide" asiantuntija perustee tätä sillä että Clintonien imperiumit eivät saa enää rahoitusta liberaali miljonääreiltä, Arabiasta, Ranskasta.

    Onko uusi aikakausi todella tulossa? Tosin pessimistinä en pety ...

    Setarkos

    VastaaPoista
  6. "Miksei kulttuurisena kotimaana voisi jo olla vaikkapa Kiina?"

    Yleensä on ollut niin, että poliittisen ja taloudellisen mahdin nousua on seurannut kultuurin nousu ja hegemonia. Niinpä on sangen uskottavaa, että pienten maiden kultuurillinen kotimaa on tulevaisuudessa kiinalainen kulttuuri. Hyvin kuvvaava oli presidentti Xinpuhe, jossa tämä puhui Kiinan poliittisen aseman noususta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Hyvin kuvvaava oli presidentti Xinpuhe, jossa tämä puhui Kiinan poliittisen aseman noususta."

      Miksi et tehnyt samalla kuvaannollista lainausta mainitusta puheesta, merkkimäärältään, joka sopii tälle blogille?

      Poista
    2. Liian paljon vaivaa, liian vähän digitaitoa. Sitä paitsi sivistnyt lukija tietää puheen, sitä on selosstettu paljon.

      Poista
  7. "Eipä meillä enää ole aikoihin näkynytkään muita kuin amerikkalaisia filmejä ja TV-formaatit ovat kai useimmiten suoraan sieltä peräisin."

    Apropoo muunmaalaiset on vahvasti ottaneet esmes Netflixin otteeseensa. Kun siellä on amerikkalaista tuotantoa, niin olettaa jo kättelyssä että se löysästi tehtyä formaattipaskaa, eikä viitti edes tutustua. Muunmaalaiset taas on yllättäviä mutta usein myös hieman vaikeita, kuten nyt vaikka Israelilainen pollarisarja Fauda.

    VastaaPoista
  8. Kiitoksia professorille pohdinnoista. Erittäin hyviä ja olen pitkälti samaa mieltä. Esimerkiksi EU:n kaikkivaltiutta ja viisautta olen jo pitkään äimistellyt. Miten on sukupuolineutraaleista kouluhenkilöistä nyt siinnyt meille tällainen määrä viisautta? Sen täytyy viisauden antaja olla Ukko ylijumalalta, josta Paasikivi kirjoitti. Muutenhan meillä oletetaan demokraattisessa järjestelmässä, että kaikki sukupuolineutraalit henkilöt käyttävät omaa harkintaansa tulkitessaan mediassa esitettyjä väitteitä.

    Itse kun olen masennukseen taipuvainen, pohdin mahdollisuutta, onko vielä jokin itsemurhabussilinja, johon voisi liittyä.

    VastaaPoista
  9. Mielenkiintoista pohdintaa toisesta isänmaasta. Olen samaa mieltä siinä, että Ranska ja Saksa ovat jääneet ”amerikkalaisen unelman” taakse, vaikkakin taloudellinen yhteistyö on yhä kukoistuksessaan Saksan kanssa. Yhdysvaltojen ylivalta näkyy mielestäni juuri mainitsemissasi kulutuskulttuurissa sekä erityisesti viihdetarjonnassa. Kielellisen ylivallan merkitystä ei myöskään tulisi jättää huomiotta, sillä koko maailman yleiskielenä, lingua francana, toimiva englanti osiltaan avittaa yhdysvaltalaiseen kulttuuriin samaistuttavuutta. Yhdysvaltojen irtisanoutuminen Pariisin ilmastosopimuksesta sekä Kiinan yleinen piittaamattomuus ympäristöä kohtaan teollistumisen kasvaessa ovat kuitenkin tekijöitä, jotka saavat minut toivomaan jonkinlaista miellyttävämpää vaihtoehtoa näiden rinnalle.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.