Málagassa, Lohikosken jäljillä
Vuonna 1861 eli pian Saimaan
kanavan valmistumisen jälkeen valmistui Lohilahdella ajanmukainen menopeli,
kuunari Lohikoski.
Omistaja Paul Wahl Viipurista
lähetti paatin kanavan kautta merelle ja Viipurista käsin se teki sitten
matkoja aina maailman ääriin. Kaksi kertaa Lohikoski toi kahvilastin
Etelä-Amerikastakin. Hullissa tietenkin käytiin alvariinsa ja myös Ranskassa ja
Espanjassa, suolaa hakemassa. Saksan reissujakin oli.
Eräällä matkalla jouduttiin
jyystämään Välimerta edestakaisin kovassa kelissä niin kauan, että vesi alkoi
loppua. Sitä jaettin sitten jo miehistölle lopulta vain puoli litraa per henki
päivässä. Se tarkoitti, että jatkuva jano alkoi vaivata. Arvatenkin ruoka oli
suolaista. Ehkäpä avainasemassa olivat aurinkokuivatut suolaiset muikut ja
särjet sekä suolattu läski? Säilyväähän sen olla piti.
No, tuossa karussa tilanteessa onneksi
horisontissa siinteli Malagan linnoitus Gibralfaro,
jonka alapuolella sijaitsevaan kaupunkiin ehti vielä ennen kuin alkoi silmissä
pimetä. Lähempänä opasti möljälle sitten jo matalahko majakka, Farola. Se oli tuolloin jo useamman
vuosikymmenen ikäinen, rakennettu vuonna 1817
Arvatenkin kapteeni nosti ensin keltaisen
eli ns. ruttolipun, joka tarkoitti
aluksen olevan tartunnoista vapaan, joten sillä oli oikeus pyrkiä maihin.
Sitten varmaankin saatiin luotsi ja kurvattiin möljään, suojaan Välimeren
mahtavilta tyrskyiltä.
Málagan valtavaan katedraaliin
luterilaiset miehet tuskin menivät. Joka tapauksessa sen mittasuhteet olivat
sellaiset, että valehtelijan maineen siitä sai, jos sitä kotopuolessa
realistisestikin kuvasi ja sen ne miehet kyllä varmasti tekivät.
Ehkä joku myös maistoi paikallista
viiniä, mene ja tiedä. Väkevä eli viinalla terästetty malagaviini joka
tapauksessa oli Suomen suosituimpia viinejä ainakin 1900-luvun alussa, jolloin sitä
myös Joel Lehtosen romaaneissa usein ylistettiin. Viinallahan pysäytettiin
käyminen ja sen jälkeen viini säilyi ja säilyi.
Sitä paitsi malaga oli jo 1800-luvulla ja on yhä Suomen suosituin
ehtoollisviini. Kaupoista sitä ei sen sijaan taida enää edes saada. Miksi?
Oliko liian hyvänmakuista?
Aikanaan Lohikoski muutaman päivän pysähdyksen jälkeen jatkoi kohti Provencea
ja suolasatamaa. Talvinen Välimeri ärjyi ja kasteli ja muutenkin olosuhteet
olivat kurjemmat kuin sillä joutoväellä, jonka paatit nyt kelluvat Málagan
möljä ykkösessä, -muelle unossa.
Mutta nähtiinpähän tuota mualimmoo.
Lohikoski tosin ehti palvella vain
vajaat seitsemän vuotta kunnes upposi syysmyrskyssä lähellä Suurupin majakkaa
eli siis hieman Tallinnasta länteen vuonna 1867. Suolalasti oli silloinkin
päällä ja liukeni hyödyttömästi meren muutenkin jo valmiiksi suolaiseen
ympäristöön.
Miehistön kohtalosta ei ole tietoa,
mutta suolat menivät pohjaan tai siis ympäri Suomenlahtea juuri nälkävuoden
aattona ja olihan se suuri menetys sekin. Merimiehiksi halukkaita joka
tapauksessa aina löytyi, oli se sen verran kovaa usein se elämä maissakin.
Nyt, vain sataviisikymmentä vuotta
myöhemmin, tuntuu kuin koko Costa del Sol
olisi jotenkin peruslempeä paikka. Olihan se jo aikoinaan varsinainen keidas
Lohikosken janoiselle miehistöllekin. Jano ei näytä nykyajan matkaajia edes
yllättävän eikä taida nälkäkään päästä hätyyttelemään. Centro de obesidad Andaluca mahtanee olla gourmand- harrastajien kokoontumispaikka?
Ja kuitenkin noista paljon
karummista ajoista on aikaa niin tavattoman vähän, vain kaksi ihmisikää. Kun
massaturismi täällä alkoi, oli Lohikosken
vierailusta kulunut vain sata vuotta.
Onko se pitkä aika? Ymmärrän, että
nuorison mielestä se on ikuisuus, mutta meistä, Metusalemin jälkiä
seurailevista senioreista se nyt ei ole paljon mitään.
Eipä silti, paljon on siinäkin
ajassa ehtinyt tapahtua ja jopa viisikymmentä vuotta on muokannut tämän tienoon
aivan perusteellisesti. Tuskin edes Hemingway sitä enää tuntisi.
Hemingway joka tapauksessa kuuluu
viettäneen elämänsä viimeiset onnelliset hetket juuri Malagassa, luen jostakin.
Mistähän sekin tiedetään? Mutta ainakin hän täällä kävi katsomassa
härkätaisteluita. Areena on yhä paikallaan, mutta se taitaa olla vähällä
käytöllä ja jos olen oikein ymmärtänyt, ei härkiä taideta enää näytöksissä edes
tappaa. Korjatkoon joku, jos paremmin tietää.
Toista se oli 1930-luvulla, jolloin
Hemingway kirjoitti teoksensa Kuolema
iltapäivällä. Siinä oli vähän samanlaista kuolemanmystiikkaa kuin D.H.
Lawrencen teoksissa. Se taisi kuulua ajan henkeen, kun samanlaista näyttää
olleen Saksassakin.
Siitä on maailma muuttunut paljon.
Itse asiassa se on tainnut muuttua erittäin paljon jo 1960-luvusta, jolloin
kävin katsomassa härkätaisteluelokuvan Verta
ja hiekkaa, Sangre y arena. Se oli täysin ohjelmallinen hyökkäys koko
instituutiota vastaan. Koko härkätaistelussa ei haluttu näyttää olevan edes
vauhtia tai jännitystä, vain tympeää lahtausta.
Tuo elokuva sopi jotenkin
erinomaisesti tuon uuden aikakauden henkeen. Se kieltäytyi esittämästä
härkätaistelua Hemingwayn tapaan mysteerinä ja näki siinä sen sijaan
eläinrääkkäystä ja sen ohella primitiivistä riistoa ja keinottelua
ihmishengillä.
Se oli varmasti perusteltu
näkökulma ja nimenomaan siihen uuteen aikakauteen sopiva, joka oli jo vahvasti
tulossa Francon jälkeen. Siinä eli siis tässä maailmassa ei ole tilaa
arkaaisille traditioille, katolisen kirkon ihmeille eikä vanhalle machismolle. Maaseutukin on nyt sitten
kuolemassa, kertoo Corte Inglésin
kirjakaupan sosiologian osastossa uusi teos.
Tämä uusi Málaga taitaa olla niitä
historian vetureita, jotka nopeasti kiskoivat takapajuisen Espanjan uuteen
aikakauteen muutamassa vuosikymmenessä. Ignatius Loyolalle nimetyt instituutiot
voi huomata, mutta enää ne eivät herätä pelkoa eivätkä edes turistin huomiota,
tuskin juuri paikallistenkaan.
Juuri täällä, Costa del solilla
alkoi 1960-luvun massaturismin vauhdittamana se kehitys, joka nopeasti muutti
sen vanhan, uskonkiihkoisen ja ylpeän Espanjan rannikot loputtomien
huvittelukeskusten ketjuksi. Taisi muuttua koko muukin maa.
Asian myönteinen puoli oli se, että
myös köyhä alaluokka pääsi osalliseksi talouskasvusta ja vanhat katkeruudet
unohtuivat aatteen miesten suureksi harmiksi.
Mutta ei se historia tähän
loppunut. Nyt kerrotaan historialehdessä islamin uudesta ekspansiosta. Kalifaatti, jolla nimellä esiintyvä
mahti kerran piti kerran keskuksenaan Cordovaa, julistaa pyrkivänsä taas
samaan. Nyt se toki kukkoilee Lähi-idässä, tai ainakin vielä äsken siellä
riehui.
Nauraahan moiselle
uskontopohjaiselle historian käytölle tekee mieli, mutta juuri tällä alueella
koko asia ei taida tuntua läheskään yhtä huvittavalta kuin se olisi tuntunut
sata tai vain viisikymmentä vuotta sitten.
Me olemme siirtyneet uudenlaisen
sivilisaation piiriin sekä Espanjassa että Suomessa, mutta ne toiset siellä
omassa kalifaatissaan eivät ole.
Eivät ne maailmoja kykene mullistamaan, mutta harhatkin ovat osa todellisuutta
ja harhaiset ihmiset saattavat vielä tuoda ongelmia tälle meidän uudelle
maailmalle, johon Espanjakin nyt saumattomasti kuuluu, mutta johon maailman
takapajuiset alueet eivät suurin surminkaan halua siirtyä.
Asun Costalla ja aivan mutu-menetelmällä ja silmämääräisesti arvioiden minusta tuntuu, että huivipäisten määrä on lisääntynyt viimeisten vuosien aikaan. Musulmaanien määrä täällä ei ole tietääkseni lisääntynyt, kiitos laman ja rakennusbuumin loppumisen.
VastaaPoistaEhkä selitys huivipäiden lisääntymiseen piilee siinä, että maahan jääneet eivät sittenkään tunne oloaan kotoisaksi, ehkä urakehitys tyssäsi lamaan ja ehkä muuhunkin, joten on hieman regressoiduttu vanhoihin turvallisiin malleihin.
Nämä ihmiset eivät varmasti haikaile kalifaatin perään, mutta tuskin he myöskään heti antavat ilmi sellaista maanmiestäänkään, joka tulee tänne uutta Al-Anadalusia valmistelemaan.
Ongelma kyllä alkaa, jos alkaa, jostain syystä sekin Kataloniasta, koska musulmaanit ovat pesiytyneet sinne enemmän kuin tänne. Ehkäpä paremman työllisyyden ja elinmahdollisuuden takia. Andalusiaanhan ei kannata jäädä, sillä sosiaaliturva on täällä hieman eri tasoinen kuin pohjoisemmaksi mentäessä.
Arabimiesten tummilla slmilläkään ei ole täällä sitä samaa eksoottista säväystä millä jo Suomessa saa jo jonkinmoisen ylöspidon, ainakin vähän pullukamman naisen kämpiltä.
Malaga on tehnyt sen, mihin Helsinki ei pysty eikä osaa. Pompideau keskus on hieno kokonaisuus satamassa, Eremitaasi vanhassa tupakkatehtaassa sopivan kokoinen venäläisen taiteen kokoelma eri aikakausilta. Tähän vielä viime vuonna uudelleen avattu Andalusian museo ja Picassoa kotimuseo. Niin ja lentokenttäkin on nimetty ko. taiteilijan mukaan.
VastaaPoistaMihin se aloite lentokentän nimeämisestä Sibeliuksen mukaan katosi?
"Nauraahan moiselle uskontopohjaiselle historian käytölle tekee mieli, mutta juuri tällä alueella koko asia ei taida tuntua läheskään yhtä huvittavalta kuin se olisi tuntunut sata tai vain viisikymmentä vuotta sitten."
VastaaPoistaJoskus kolmisenkymmentä vuotta sitten asialle olisi vielä silloisesta perspektiivistä voinut ihan hyvin naureskellakin. Esim. idea jostakin Suomen islamilaisesta puolueesta (mitä Abdullah alias Risto tammen arabilarppaajajengi tässä taannoin yritteli) olisi tuolloin ihan semmoisenaan sopinut täydellisesti vaikka Pulttiboisin tai Kummelin sketsiksi. Kunnes sketsit alkoivatkin muuttua todellisuudeksi... Mutta niinhän Pahkasikakin jouduttiin kuulemma lakkauttamaan, kun ero todellisuuden ja parodian välillä liukeni olemattomiin. Ja pistää se myös kysymään, että mitähän sitten vielä tuleman pitää.
Apropoo, Lokakuun vallankumouksestakin on sitten pyöreä satanen täynnä, onkos tulossa kirjoitusta aiheen tiimoilta? No aikalailla sitä teemaahan tälläkin blogilla on toki käsiteltykin jo, ja aihepiiri lienee lukijoillekin noin suurinpiirtein tuttu, mutta noin niinkuin vuosipäivän tiimoilta, sano?