Teknopoliksen kauhistus
Juanma Agulle, La destrucción de la ciudad. El mundo urbano
en la culminación de los tiempos modernos. Catarata 2017, 126 s.
Megalopolis on modernin aikakauden tuote
par excellence. Sellaisia alkoi
syntyä Eurooppaan ja sitten Amerikkaan 1800-luvun jälkipuoliskolla ja ne
kasvoivat uskomatonta vauhtia. Uusi tekniikka auttoi ylittämään vanhat kasvun
rajat. Sen jälkeen tuli vielä entistäkin hirviömäisempi teknopolis.
Olavi
Paavolainen ei suotta etsinyt nykyaikaa suurkaupungista eikä Hitler suotta puhunut
Berliinistä synnin Baabelina. Suurkaupunki edusti huimaa vauhtia lähestyvän
tulevaisuuden lupausta ja uhkaa, kaikkea sitä, mikä mahtui modernini
käsitteeseen.
Antiurbanistit ymmärsivät jo tuolloin suurkaupungin
varjopuolet, proletarisaatiosta ja epäterveellisyydestä vieraantumiseen ja
atomisoitumiseen. Eivät ainoastaan Oswald Spenglerin kaltaiset konservatiivit vieroksuneet
suurkaupunkia, myös erilaiset sosialistit ja anarkistit jakoivat saman
antipatian.
Venäjällä
antiurbanisteilla oli suuri hetkensä ensimmäisen viisivuotissuunnitelman
aikoihin (1928-1932), mutta siihen se jäikin. Muistona tuota ajalta taitaa joka
tapauksessa olla Volgogradin asemakaava.
Toki
suurkaupungilla oli myös innokkaat puolustajansa, joiden ajatuksenjuoksut
näyttävät useassa tapauksessa ylittäneen normaalin tervejärkisyyden rajat. Le
Corbusierin ja Mies van der Rohen nimet puhuvat puolestaan.
Espanjalainen
sosiologian professori Juanma Agulles, joka itse asuu 800 asukkaan kylässä ja
työskentelee vapaa-aikoinaan kodittomien parissa, kertoo palkitussa kirjassaan
kiinnostavan tarinan suurkaupungin kasvusta ja sen puolustajista ja
vastustajista.
Kuten jo kirjan
nimestä näkee, hän katsoo kaupungin
kuolevan tai jo kuolleen, mutta tämä ei tarkoita sitä, että sen tilalle olisi
tullut tai tulossa esimerkiksi maaseutu.
Sen sijaan
kaupungin -mielekkään asumisen ja elämisen keskuksen, poliksen-tilan on vallannut teknopolis
ja äärettömästi leviävä urbaani tila, joka hävittää altaan kaiken vanhan, niin
maaseudun kuin kaupungin, sellaisina kuin ne opittiin tuntemaan.
Tämä uusi
elementti on luonteeltaan tuhoava. Muuan kirjan luvuista on ottanut motokseen
R.W. Emersonin lausahduksen, jonka mukaan on olemassa kahdenlaisia kätkettyjä
lakeja, jotka ovat keskenään sovittamattomia. Toiset ovat ihmisten lakeja ja
toiset esineiden. Nämä jälkimmäiset luovat kaupunkeja ja laivastoja, jotka
muuttuvat hallitsemattomiksi ja lopulta tuhoavat ihmisen…
Le Corbusierin ”kartesiolainen”
ihanne korkeista ja neliskanttisista kaupungeista ja niiden koneellisesta
elämästä (asumiskone!) tuntunee jo
useimmista meistä kaamealta vitsiltä. Suotta ei Erich Frommin kaltainen
humanistinen psykoanalyytikko nähnyt siinä kuolemanvietin ilmausta.
Funktionalismissa
havaittiin heti myös totalitarismin henkeä, jollaisesta toki toiset tykkäävät
ja toiset eivät. Joka tapauksessa se on jo nykyään voitettu kanta, vaikka jättikin
jälkeensä varmaankin yhtä paljon esteettisen tason hävitystä ja kauhistusta
kuin nuo kaksi muuta 20. vuosisadan totalitaarista liikettä.
Luis Arenas
kiteytti osuvasti 1900-luvun arkkitehtuurin tarinan sanomalla, että sen
ensimmäinen puolisko tuotti rakennuksia, jotka jälkipuolisko sitten räjäytti.
Tämä toiminta jatkuu yhä.
Postmodernismi
ja dekonstruktionismi pyrkivät irti funktionalismista, joka perustui ilmeisen
harhaisille käsityksille ihmisluonnosta ja mahdollisuudesta suunnitella
kaupunkeja. Le Corbusier päätteli, että amerikkalaisten pilvenpiirtäjien
perusvika oli, että ne olivat liian pieniä… Uuden tyylin edustajat sen sijaan
havaitsivat niiden olevan hengettömiä ja päättivät luoda intohimoista
arkkitehtuuria.
Rakennusten
psykologinen vaikuttavuus taisi kuitenkin olla aika pitkälti mielikuvitusta.
Toki ”hengen leikkikenttä” oli vähemmän ahdistava ympäristö kuin
funktionalistinen luurankomaisema (oma kielikuvani), mutta miten suuressa
määrin oikeastaan on edes mahdollista suunnitella jotakin, jota voidaan sanoa paikan
hengeksi?
Dekonstruktio
yritti suurella touhulla hajottaa varmuuksia ja indentiteettejä, joihin moderni oli perustunut. Mitäpä
ihminenkään oli muuta kuin fiktio, joka muiden lailla muuttui kiinteästä
muodottomaksi ja virtaavaksi, kuten koko maailma jo Kommunistisen manifestin ennustuksessa.
Arkkitehtuuri ja
yhdyskuntasuunnittelu eivät tarjoa pelastusta kaupungille, polikselle, sellaisena kuin se joskus oli. Yritetty siis on.
Itse asiassa
kaupunki ja maaseutu eivät ole edes vastakohtia, vaan elävät symbioosissa. Sen
sijaan on syntynyt antipolis -kaupungin
negaatio, muodoton ja hävittävä voima ilman pysyvyyttä. Se on juuri tuo teknopolis, mikäli olen asian oikein
ymmärtänyt.
On yhä myös olemassa
antiurbaania mentaliteettia, mutta tekijä näyttää uskovan, että
hallitsemattoman urbanisaation (vai mitä nimeä pitäisi käyttää?) kehitys on jo
saanut ihmiset haluamaankin vääriä asioita.
Kaupunki pitäisi
joka tapauksessa löytää uudelleen ja hävittää teknopolis, joka on säilyttänyt
kaupungista vain tyhjän kuoren: museoidun ja osittain pröystäilevän keskustan,
tyhjän kuoren, joka vain päivisin täyttyy elämästä.
Tämä päämäärähän
olisi myös täysin yhteneväinen anarkistien tavoitteiden kanssa ja mitäpä he
itse asiassa ovatkaan tavoitelleet? Juuri samaa kuin aikoinaan ne, jotka
aloittivat teollisen vallankumouksen: ihminen olisi vapautettava oravanpyörästä
työtä säästävien mekanismien avulla…
Sen sijaan hallitsematon
kehitys hävittää maailmaa pakottamalla ihmisiä tuottamaan kiihtyvällä
nopeudella tarpeetonta roskaa, mikä on tuhon tie. Uusi urbaani asutus valtaa
maatalousmaan ja täyttää ympäristön ulosteillaan…
Kaiken toivon
saa heittää? Abandonad toda esperanza…?
Kirjoittaja ei pysähdy tähän, sinänsä todennäköiseen väitteeseen, mutta ei
myöskään esitä mitään konkreettista tietä asioiden muuttamiseksi.
Ihmissuvulla on
henkisiä voimavaroja ja onhan se nyt jotakin, kun edes ymmärretään, että tarttis tehdä jotakin. Tämä on sinänsä
kiinnostava ja hyväkin esitys, mutta ei oikein vielä onnistu sytyttämään vanhaa
protestanttia, joka kaipaisi konkreettisempaa esitystä edes niistä ongelmista
jotka pitäisi ratkaista. Sitten voisi jo suunnitella tuota ratkaisemista.
Kaikessa
abstraktissa epäkäytännöllisyydessään Agullesin kirja edustaa sitä perinnettä,
joka on meillä kovin heiveröinen, mutta romaanisissa maissa voimissaan.
Ihminen on vieraantunut luonnosta, mutta on tietysti osa luontoa, joten hyvä ei ole missään, jos olettaa, että jossain pitäisi olla hyvä olla. Ainoa ratkaisu on kasvaa henkisesti niin itselliseksi, ettei ympäröivä todellisuus pääse liikoja dominoimaan. Monet suomalaiset kirkonkylät, kaupungit, sisutusratkaisut, puhumattakaan säätiloista kyllä panevat itsellisyyden koville, mutta ne pitää ottaa vastaan kuin Saarijärven Paavo hallat.
VastaaPoista"Le Corbusierin ”kartesiolainen” ihanne korkeista ja neliskanttisista kaupungeista ja niiden koneellisesta elämästä (asumiskone!) tuntunee jo useimmista meistä kaamealta vitsiltä. Suotta ei Erich Frommin kaltainen humanistinen psykoanalyytikko nähnyt siinä kuolemanvietin ilmausta."
VastaaPoistaLe Corbusier lienee ollut henkilönä kohtalaisen autistinen, ns. "assburgeri", kuten tietynlaista, kapea-alaisella lahjakkuudella silattua mutta hyvin kovapäistä ihmistä tavataan luonnehtia. Tämä asenteellinen fanaattisuus ja tyhmänkorskea piittaamattomuus vastaväitteistä lienee tässä myös osaltaan asian takana.
Ja eikös myös meikäläisittäin tutummassa Alvar Aallossa tainnut olla hieman tuota samaa vikaa? Esim. pääkaapuntimme keskeisimpiin kuuluvalla paikalla sijaitsevan rakennuksen päällystäminen sääoloihimme täysin sopimattomalla marmorilla kertonee ehkä sekin jotain myös arkkitehdin ja arkkitehtuurin mentaalisesta maisemasta.
Ja kyllähän viisaskin toki virheitä tekee, mutta ei sentään yleensä kieltäydy ottamasta niistä opikseen, kuten äijän opetuslapset ovat sittemmin tehneet kieltäytyessään edes keskustelemastakaan mahdollisuudesta muuttaa kerran tehtyä mutta sittemmin onnettomaksi havaittua arkkitehtoonista ratkaisua...
Kyllä näin on. Pitäisiköhän Aalto-yliopiston järjestää kriittinen symposiumi aiheesta "Aalto vai pelkkä laine? Mahdollisuuksista kritisoida A.A.:ta ja hänen kaltaisiaan ja asian suhde tieteelliseen ja kriittiseen ajatteluun yleensäkin".
VastaaPoistaSiitäpä tulisikin varmasti mitä mielenkiintoisin tilaisuus, kannatan lämpimästi! Ja tuossa jos missään olisi erinomaisia mahdollisuuksia myös sille paljon peräänkuulutetulle poikkitieteellisyydelle, paikallehan voitaisiin kutsua keskustelijoiksi paitsi arkkitehteja, myös kaupunkimaantieteilijöitä, juristeja, historioitsijoita, psykologeja, sosiologeja... Jos vain oikeanlaista, ennakkoluulotonta asennetta löytyisi, niin tiedä vaikka mitä mielenkiintoista ja ehkä uusia uriakin aukovaa sieltä saataisiin kaivettua esiin ja nostettua keskusteluun!
PoistaSiis: Jos. Kuten tunnettua, Suomi on monissa asioissa maa, jonne mahtuu vain yksi totuus kerrallaan, ja sitähän ei sitten tasan arvostella. Ja henkilöistä puhuttaessa Aalto varsinkin on saanut pienessä maassamme jo aikapäiviä eräänlaisen institutionalisoidun pylväspyhimyksen aseman, joten se siitä kritisoinnista sitten. Eivätkös varsin monet hänen suunnittelemistaan rakennuksista ole peräti suojeltuja pelkästään siitä syystä, että Aalto on ne piirtänyt? Joten niitä jos yritätkään mennä muuttelemaan, niin se on sitten putkaalinnaavankeutta että ovi kolisee, veikkaan ma.
"Sinä tiedät tuon naisen, melkeinpä akan
VastaaPoistajoka kalustoon kuuluu jo tän kapakan
ei riisu pipoansa, ei lämpöpukuansa
hän itsekin luulee kai ulkoilevansa
Hän tänne syntyi, hän tänne jäi tähän kaunpunginosaan rumaan
vain uneksia voi hän paremmasta, kun hän kännissä käy nukkumaan
Hän on kuullut on kaupunginosa tuolla
jossa mummut voi ylpeenä kuolla
elettyänsä kauan
kera puudelihauvan
keskellä rikkauden
hän päässyt ei vain Töölööseen
hän päässyt ei vain Töölööseen
Hän katsoo joka kulmasta itseään julmasta naistenhuoneen peilistä
vaikka känni paljon korjaa, ei tuo se vartta norjaa, ei palauta se eilistä
oli kerran hän nuori ja päättänyt niin vielä päästään naimisiin
mutta tiedäthän sen, tuli jätkä finninen ja tyttö paksuksi pikimmiten
Hän on kuullut on kaupunginosa tuolla
jossa mummut voi ylpeenä kuolla
elettyänsä kauan
kera puudelihauvan
keskellä rikkauden
hän päässyt ei vain Töölööseen
hän päässyt ei vain Töölööseen
Hän unelmoi voi, vain Töölöstä oi, vois siellä kopeena köpöttää
mutta korttelikapakan karkeiden miesten kanssa hän saa vain höpöttää
me kaikki naimme väärän naisen, on meitä täällä paljon
hän yksin ei löytänyt oikeaa miestä, hän jäi kuin nalli Kallioon.." RIP Pekka Myllykoski
Tässä taas paljon ajattelemisen aihetta. Jos nyt kukaan enää mitään ajattelee.
VastaaPoistaAjattelukin on annettu yhteiskunnan vastuulle lasten kasvatuksen ja vanhusten hoidon tapaan, ja kaikkea siltä väliltä. Ajatushautomot tuottavat sitä Itseään. Onneksi joku jossain sentään.
Nekropolis
Olisiko jossain lisää informaatiota tai (mieluummin vähintään englanninkielistä) kirjallisuutta/aineistoa siitä, millaista oli Neuvostoliiton varhaisaikojen "luonnonmukainen" urbanismi ja kaupunkirakentamien?
VastaaPoistaYksi vanha kirja tulee nyt etsimättä mieleen, se on Sheila Fitzpatrickin kokoomateos "Cultural Revolution in Soviet Russia 1928-1931", joka ilmestyi vuonna 1978.
VastaaPoista