Kansan vallan rajat ja rienaajat
Vielä melko
hiljattain oli tapana ajatella, että poliittisen vallan lähteellä oli
periaatteessa rajoittamaton valta. Vallan rajoittaminen ja jakaminen voitiin
suorittaa käytännön syistä, mutta jo ajatuksena vallan lähteen oikeuksien rajoittaminen
oli absurdi. Absolutismissa hallitsijan voitiin ajatella saavansa vallan
jumalalta, mutta ajatus maanläheisemmästä vallan lähteestä tuli aikanaan
vallitsevaksi. Se oli edistystä se.
Englannin
parlamentista sanottiin, että se pystyi määräämään maan asioista mielensä
mukaan, minkään sitä periaatteessa rajoittamatta.
Jos päätettiin
vaikkapa mestata kaikki punatukkaiset tai katoliset tai vaikkapa kuningas, niin
kukapa sitä oli pätevä kieltämään ja millä oikeudella?
Vain miehen
muuttaminen naiseksi tai naisen muuttaminen mieheksi kuului parlamentin vallan
ulkopuolelle.
Tämä kuulostaa
tietenkin nykyään kovin vanhanaikaiselta ja käytännössä myös Englannin
parlamentin toimivaltaa rajoittivat sekä monet perinteet että parlamentin
jäsenten käsitys asemaansa kuuluvasta vastuusta ja velvollisuuksista muitakin
kuin omaa porukkaa kohtaan. Turha oli tietysti myöskään pyrkiä muuttamaan sitä,
minkä luonto oli jo määrännyt, kannattaako moista sanoakaan?
Ei se
parlamentti siis käytännössä niin mahtava ollut kuin teoriassa. Kuitenkaan
komeat luonnehdinnat parlamentin vallan täyteydestä eivät olleet pelkkiä
korulauseita, vaan ilmensivät myös sitä kunnioitusta, jota osoitettiin itse
demokratian periaatteelle.
Kansaa edustavan
parlamentin yläpuolella ei voinut olla mitään muuta valtaa ja viime kädessä
hallitsijakin oli kansan tahtoon sidottu ja siis parlamentin määrättävissä. Vox populi, vox dei.
Käytännössä
kansanvaltainen valtioelämä on ollut ja yhäon usein paljon raadollisempaa kuin
komeiden periaatteiden valossa voisi ajatella. Meillä perustuslaissa aikoinaan
korostettu kansanedustajan ehdoton vapaa ratkaisuvalta on käytännössä tullut
harvinaiseksi poikkeukseksi ja käytännössä valta on siirtynyt puolueille.
Asiaa tuskin
kannattaa sinänsä valittaa. Käytännön toiminnalla on aina omat tarpeensa ja
vaatimuksensa eivätkä ylevät periaatteet vielä riitä, kun on saatava aikaan
tuloksia. Siitä huolimatta tunnen aina syvää vastenmielisyyttä, kun kuulen
kaiken maailman piiskurien touhuista
eduskunnassa. Heidät itsensä olisi hyvä, noin kuvaannollisesti sanoen, aina
silloin tällöin ruoskia, jotta kansanvallan periaate kirkastuisi.
On hälyttävää,
mikäli käsitykset itse demokratian perusperiaatteista hämärtyvät ja niihin
aletaan suhtautua epäkunnioittavasti, silloin ollaan vaarassa horjuttaa itse
demokratiaakin. Kuinka voisikaan aidosti palvella jotakin sellaista, jota ei
kunnioita?
Demokratia on
vaikea laji, jota meilläkin on kauan opiskeltu, mutta kantapään kautta hankittu
oppi taitaa periytyä huonosti. Se olisi sääli, kun meillä sentään on kestetty
sellainenkin vuosi kuin 1918 ja päästy yli vuoden 1932 kohelluksesta.
Koulu meillä
onkin ollut harvinaisen kova. Siinä pärjäämisestä voimme onnitella itseämme,
kyseessä oli sentään ns. tarkkailuluokka, jossa mukana oli monenlaista
touhuajaa, ketään ei jätetty pois.
Vielä muutama
vuosikymmen sitten meillä oli maamme parlamentissa varsin huomattava
voimaryhmä, jonka tarkoituksena oli koko demokraattisen järjestelmän kumoaminen
ja yhteiskuntajärjestyksen radikaali muuttaminen. Useimmille oli myös selvää,
että vaadittu muutos olisi merkinnyt väkivaltaa sekä kansan enemmistöä kohtaan
että myös itse noita muutoksen vaatijoita kohtaan.
Tämä ryhmittymä
nautti erään ulkovallan merkittävää rahallista ja poliittista tukea
toiminnassaan. Tässä suhteessa se ei tietenkään ollut ainoa laatuaan. Itse
asiassa vastaavia ilmiöitä oli aina esiintynyt demokraattisissa järjestelmissä,
näin oli ollut jo antiikin aikana ja sen jälkeenkin. Meilläkin tällaiset asiat
tunnettiin jo 1700-luvulla.
Kyseessä oli
siis nyt joka tapauksessa avoimesti epädemokraattinen liike, jonka
tarkoituksena oli koko järjestelmän kaataminen. Kaikkialla sellaisia ei
suvaittu, vaan ne kiellettiin lailla.
Merkittävän
kansanosan kannattaman poliittisen liikkeen kieltäminen oli tietenkin missä
maassa tahansa itse demokratian periaatteen kannalta paha tahra ja voimme näin
jälkikäteen tuntea tiettyä ylpeyttä siitä, ettei meillä sellaiseen menty. Tosin
se kieltäminen olisi kyllä luultavasti ollut yhtä mahdotonta kuin ansaittuakin,
mutta eipä nyt ruveta siitä jankuttamaan.
Luottamus
demokratian kykyyn toimia ja oikaista virheensä osoittautui joka tapauksessa aiheelliseksi.
Radikaalit integroitiin yhteiskuntaan antamalle heille valtaa ja vastuuta eikä
pakottamalla heidät ruotuun. Heidän mielipiteitään ei ennakolta julistettu
vääriksi, mikä tietysti olisikin ollut demokratian periaatteiden vastaista. Tuohon aikaan asia todella myös ymmärrettiin
yleisesti.
Kun politiikka
siis ymmärrettiin klassiseen tapaan tahdon asiaksi eikä valmiin kaavan
mukaiseksi toiminnaksi, jossa on lupa olla vain samaa mieltä, ei muutakaan
mahdollisuutta ollut kuin suvaita erimielisiä.
Toki enemmistö
olisi voinut säätää holhoavia lakeja, jotka olisivat kieltäneet tietyt
mielipiteet, mutta silloin kyse olisi jo ollut enemmistön tyranniasta eikä
normaalista, toimivasta demokratiasta. Tiettyä yritystä tähän suuntaan oli,
mutta luulen, että jopa kansan enemmistö hoksasi heti niiden totalitaarisen
luonteen.
Toki demokratia
voi aina rappeutua ja sitä voidaan venyttää myös sen periaatteiden vastaiseen
suuntaan. Jo Rooman keisarikunnassa huomattiin, ettei tasavaltalaisten
instituutioiden säilyttäminen välttämättä sulje pois edes keskitettyä
yksinvaltaa. Tätä ideaa on sittemmin laajasti hyödynnetty.
Demokratian
vihollisten ja halventajien tärkeimmät argumentit ovat yleensä koskeneet sitä,
ettei kansa ymmärrä, mitä sen poliittisista valinnoista seuraa. Sen takia on välttämätöntä jättää sen
pyrkimykset, mikäli mahdollista huomioon ottamatta niin kauan kuin enemmistö
parlamentissa tekee asian mahdolliseksi.
Enemmistö parlamentissa
on useinkin mahdollista saada erilaisin keinoin tiettyjen asioiden taa myös
vastoin kansan enemmistön mielipiteitä. Asiasta on helppo vakuuttua galluppeja
selaamalla. Meidän järjestelmässämme ei kuitenkaan ole imperatiivista
mandaattia, joten kansanedustaja ei ole äänestäjiensä mielipiteisiin sidottu.
Seuraukset hän kantaa sitten vaaleissa.
Toinen
argumentti demokratian perusperiaatteita vastaan koskee mielipiteiden ohjailua.
Sen mukaan nykytekniikka ja erityisesti internet ovat tehneet mahdolliseksi
sen, että äänestäjien mielipiteisiin voidaan vaikuttaa jopa suoraan ulkomailta
ja, mikä hälyttävintä, valeuutisilla ja katteettomalla propagandalla. Myös
siksi kansan mielipide on arvoton.
Vaikutusmahdollisuus
pitää epäilemättä paikkansa, mutta olisi suurta liioittelua väittää, että
tilanne on periaatteellisesti uusi. Kyllä demokraattisiin järjestelmiin on aina
kohdistettu vaikutusyrityksiä, niin kotimaasta kuin muualtakin. Se kuuluu asian
luonteeseen yhtä saumattomasti kuin kansan poliittinen valta.
Ulkopuolinen
vaikuttaminen on meilläkin joskus toki saavuttanut sopimattomat mittasuhteet ja
on ollut aikoja, 1700-luvulta hamalle 1900-luvulle saakka, jolloin
ulkopoliittista korttia on myös kotimaassa aivan häpeämättömästi käytetty
hyväksi omien sisäpoliittisten tavoitteiden ajamiseksi.
Tämä on
kuitenkin jo toisen keskustelun aihe, joten eipä siitä nyt sen enempää.
Ehkäpä jotakin
olennaista sentään on säilynyt maamme poliittisessa elämässä halki koko sen
historian, joka välillä on ollut yhtä raadollista kuin sen puolueiden sisäinen
ja keskinäinen valtataistelu. Rajat sentään on pidetty.
Kyseenalaiseksi
ei ainakaan enemmistön tai merkittävän vähemmistön toimesta ole näihin asti
vielä koskaan asetettu itse demokratian perusperiaatetta eli sitä, että vallan
lähde on kansa ja että sen oikeutta mielipiteeseensä ei mikään eikä kukaan ei saa
rajoittaa eikä voi rajoittaa.
Koska
kansanedustajat saavat valtansa ja asemansa kansalta, olisi erittäin
sopimatonta yrittää puuttua heidän näkemyksiinsä ja esiintymisiinsä kielloilla
ja rangaistuksilla. Heidät on valittu juuri niitä esittämään valitsijoitaan
edustaakseen.
Poliittisen
taistelun tiimellyksessä näyttää joillakin nyt ilmenneen kiusausta vedota kannattajiensa, sanoisinko puoluevaistoihin
tuomitsemalla vastustajien mielipiteet sallimattomiksi ja jopa vaatia
rangaistuksia eduskunnassa esitetyistä vääristä mielipiteistä ja jopa puhetavasta.
Tällainen puhe
tietenkin häpäisee jo demokratian perusperiaatteita.
Mitä oikein on
tapahtunut? Parlamentarismimme historiaa voi nyt sentään kuitenkin sanoa
kunniakkaaksi. Olemme suvainneet jopa totalitaaristen mielipiteiden esittämistä
parlamentissa, se on ollut todellista valistuksen perinnön vaalimista Voltairen
hengessä.
Asiat on meillä sitä
paitsi kyetty hoitamaan ilman tappeluja ja demonisointia. Kansanedustaja Rötkön
päällyshousujen riisuminen oli kauneusvirhe, mutta sekin sentään tapahtui itse
parlamenttirakennuksen ulkopuolella.
Mikäli tältä
tieltä nyt poistutaan, on se hälyttävä merkki uudesta aikakaudesta, joka ei ole
entisiä parempi ainakaan demokratian kannalta. Kysymys ei ole pelkästä
suvaitsevaisuudesta, vaan paljon enemmästä: itse demokratian perusideasta.
Olisiko nyt
kysymys siitä, että koko käsitys sekä suvereenisuudesta yleensä että kansan
suvereenisuudesta erityisesti on kärsinyt inflaation?
Kun jokainen
tietää, ettei Suomen eduskunnalla ole valtaa päättää monistakaan maatamme koskevista
perusasioista, ovat kansanedustajan arvo ja arvostus huimasti laskeneet.
Enää ei
parlamentin pöntöstä kajahtele Jumalan ääni, sillä asiat päätetään ja on jo päätetty
korkeammalla taholla ja pönttö kaikuu vain omaa onttouttaan?
Niinpä kriitikoiden
tehtäväksi jääkin vain valvoa ja kritisoida suoritusta, jonka ainoa merkittävä
tarkoitus on tuottaa esittäjälleen keskinkertainen työpaikka muutamaksi vuodeksi?
Kansa sitten kai äänestää suosikkinsa
jatkoon tai pudottaa heidät?
Toivottavasti
tähän ei vielä ole tultu ja toivottavasti jotakin demokratian hengestä säilyy
myös tässä uudessa tilanteessamme, joka ei totisesti ole demokratian
arvostuksen kannalta kadehdittava.
Vähin, mitä
voimme tehdä on ainakin paheksua poliittisen järjestelmämme perusperiaatteiden
rienaamista.
Meillä pitäisi vahvistaa vallan kolmijalkainen. Parhaiten se järjestyisi ottamalla käyttöön IKL:n Paavo Susitaipaleen perusmalli, joka on sekoitus Sveitsin ja Yhdysvaltojen mallia. Mallissa vahvistuisi kansanvalta puoluevallan kustannuksella. Eli aivan kuten alkuperäisen perustuslakimme laatijat halusivat, toimeenpanovaltaa ei pitäisi nakertaa puolue-eliitin pyrkyryyden takia.
VastaaPoistaVallan kolmijakoa.
VastaaPoistaHarvassa ovat kipinävahdit. Liekin ei pitäisi antaa sammua.
VastaaPoistaMaailman tuulissa. Omienkaan puhaltamana.
friendlyfire
Upeaa ajattelua!
VastaaPoistaMutta:
Suomessahan on vallan kolmijako, joka on jaettu kolmelle jalalle, joista kaksi on Brysselissä ja puujalka Helsingisssä.
Siltä se valitettavasti näyttää. Ja poliittisen eliittimme mielestä se on aidointa demokratiaa.
Poista"Poliittisen taistelun tiimellyksessä näyttää joillakin nyt ilmenneen kiusausta vedota kannattajiensa, sanoisinko puoluevaistoihin tuomitsemalla vastustajien mielipiteet sallimattomiksi ja jopa vaatia rangaistuksia eduskunnassa esitetyistä vääristä mielipiteistä ja jopa puhetavasta."
VastaaPoistaOppia käydään hakemassa uudesta pääkaupungistamme Brysselistä, eihän sielläkään parlamentissa sallita syrjivää puhetta. Sananvapauden vastainen aate alkaa voida hyvin ja toimia muovaamiensa ja vääristelemiensä länsimaisten arvojen puolesta uskotellen olevansa hyvän asialla. Matkalla totalitarismiin on katkennut yhteys demokratian perustaan, asiat kiepsahtavat päälaelleen, eivätkä itseensä tyytyväiset poliitikot edes tajua ajavansa asiaa, mitä vastustavat.
Onko lopulta suurkaupunkien lähiöistä nouseva islam se voima joks estää Euroopan luisumisen totslitarismiin olemalla ainoa kyllin vahva ja päättäväinen voima joka asettaa kaikkivoipan ja tietävän valtion totslitaristisille pyrkimyksille seinän.
VastaaPoista"kansanedustajan ehdoton vapaa ratkaisuvalta on käytännössä tullut harvinaiseksi poikkeukseksi ja käytännössä valta on siirtynyt puolueille...Siitä huolimatta tunnen aina syvää vastenmielisyyttä, kun kuulen kaiken maailman piiskurien touhuista eduskunnassa."
VastaaPoistaEhkä se muuttuu hyväksyttävämmäksi ei niinkään tehokkuuden kuin äänestäjän paremman kuluttajansuojan kautta: äänestäessään jotain puoluetta kansalainen saa enemmän tai vähemmän koherentin puolueohjelman ja -johdon, joka parhaiten vastaa hänen maailmankatsomustaan. Olisi mahdontonta, jos pitäisi valita vain mielestään "hyvä tyyppi" - sikäli kun tämä edes pääsee läpi - ja sitten kulloinkin seurata, miten tämä kustakin yksittäistapauksesta äänestää. Eikä tuollaisella mallilla saataisi toimivaa parlamentaarista hallitustakaan kokoon.
(Se on sitten toinen juttu vastaavatko nykyiset puolueet enää 2000-luvun ihmisten maailmankatsomuksia.)
Miksi hallituksen pitäisi olla parlamentaarinen? Hallituksen tehtävähän on panna asiat toimeen. Minusta pitäisi siirtyä Amerikan malliin, eli presidentti nimittää ministerit ja johtaa hallitusta ja parlamentti pysyy lainsäädäntöroolissaan. Ja riippumaton perustuslakituomioistuin päättää lakien perustuslaillisuudesta. Onko sattumaa, että eliittimme vastustaa kiivaasti puolueista riippumattoman perustuslakituomioistuimen perustamista?
VastaaPoistaParlamenttivaalit pitäisi olla Amerikan senaatinvaalien tapaiset eli kaikista vaalipiireistä yhtä monta edustajaa. Tällä estettäisiin vallan keskittäminen Etelä-Suomeen.
"Miksi hallituksen pitäisi olla parlamentaarinen?"
PoistaParlamenttarismi vaan on demokraattisin hallintomalli maissa, joissa on monta puoluetta, jotka edustavat montaa mielipidettä ja ryhmiä. Presidenttivallassa on vain yksi johtaja henkilökohtaisine mielipiteineen. Hyvä demokratia tarkoittaa eri ryhmien intressien yhteensovittamista.
Intensiiviset vaalit edellyttävät suuria vaalibudjetteja, jolloin valittu edustaa lähinnä rahavaltaa.
Tuollainen vaalipiirimalli tarkoittaisi sitä, että etelä-suomen kansalaisen äänellä olisi pienempi painoarvo kuin jollain peräkylän kansalaisella, joka elää niillä aluepolitiikkarahoilla, jotka etelän tuottavimmat veronmaksajat maksavat. Pohjois1 ja itä-Suomessa kun kasvatetaan lähinnnä karjaa: nimittäin vaalikarjaa kepulle.
Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi Sveitsi on Suomeen nähden paljon demokraattisemoi valtio.
PoistaJa mitä tulee "aluepolitiikkarahaan", niin kyllä se vain niin on, että mm. elinkeinopoliittiset ratkaisut ovat keskittäneet valtaa Etelä-Suomeen. Eli tavallaan se on epäsuoraa aluepolitiikkarahaa.
Ja itse asiassa tuo tasaedustajainen vaalpiirimalli olisi myös oikeudenmukaisempi. Nythän esimerkiksi Vihreitten voima perustuu puhtaasti Etelä-Suomen valtaamiseen. Vihreitten kannatushan on kaikista riippuvaisin suurista väestökeskittymistä, joten valtakunnallisesti ajatellen Vihreitten äänisaalis on vinouma.
Ja jos halutaan vahvistaa eri intressien yhteensovittamista, olisi välttämätöntä palauttaa 2/3-osan määräenemmistövaatimus kaikkeen lainhyväksyntään.
Voisi myös harkita 2-kamarista eduskuntaa, jolloin ylähuone valittaisiin ehdottamallani systeemillä ja alahuone Sainte-Laguen menetelmällä.
"Ja itse asiassa tuo tasaedustajainen vaalpiirimalli olisi myös oikeudenmukaisempi."
PoistaEi olisi kertomastani syystä. Jos pyritään periaatteeseen mies ja ääni jopa yksi vaalipiiri olisi parempi malli.
Eikä meillä toistakamaria tai muita hidasteita tarvita. Annetaan eduskunnan enemmistön muodostaneen koalition johtaa maata ja sitten vähintään neljän vuoden välein kansa saa vaaleissa arvioida tuloksen. Niin se menee useimmissa länsieuroopan maissa.
Aiheimmin esittämääsi perustuslakituomioistuinta en myöskään kannata, koska perustuslain tulkinta ei ole pelkästään oikeudellinen kysymys vaan siihen väistämättä liittyy arvo- ja poliittisia kysymyksiä.
Eli lyhyesti sanottuna vastustat kansanvaltaa. Tuohon länsieuroopan malliin vetoaminen on jo älyllinen rimanalitus, sillä ilmiselvästi dementoit sillä Sveitsin, maailman ainoan oikean demokratian.
PoistaMitä tulee perustuslain tulkintaan, se pitää kirjoittaa riittävän selkeästi mm. takaamalla perusoikeudet Bill of Rightsin tapaan.
"Sveitsin, maailman ainoan oikean demokratian."
PoistaMinä haluankin elää Saksan, Ranskan, Hollannin ja Yhdistyneiiden kuningaskunnan kaltaisissa epädemokraattisissa diktatuureissa!
Bill of Right: oikeus perusoikeuksia voida ikinä kirjoittaa niin, ettei siihen jää tulkintaa. Jos noin olisi, miksi USA:ssa kouhkattaisiin niin paljon Supreme Courtin tuomarinnimityksistä. Kyllä se on niin, että laki on niinkuin se luetaan ja oikeus niinkuin se jaetaan - tai ei jaeta.
Hyvä kysymys. Meillä on tuohon parlamentarismiin niin totuttu ja d'Hondtin järjestelmänkin kai arvellaan olevan Jumalalta peräisin.
VastaaPoistaBlogisti on taas perimmäisten kysymysten äärellä.
VastaaPoistaOikeuslaitos on taas temppelinharjalla: 1930-luvalla riippumaton oikeuslaitos ei suostunut lakkauttamaan epädemokraattista IKL:ää. Saas nähdä miten tällä kertaa käy, vaikka kaikenmaailman rikollisiin liivijengeihin ei puututa.
IKL ei ollut epädemokraattinen vaan puoluevastainen. Se kannatti mm. kansanäänestyksiä Sveitsin malliin. Samoin se vastusti politiikan "urautumista", ts. ammatillisesti ansioituneiden poliitikkojen korvaamista poliittisilla kärriäärimiehillä. Eihän Paasikivikään ollut ammattipoliitikko tyyliin Jürgen Käteinen.
PoistaKyllä Juha Sipilä on osoittanut, että politiikka on nykyisin ammattimaistunut niin, etteivät sivusta siihen hypänneet harrastelijat siinä pärjää. Kun vertaa Sipilää ja Orpoa - riippumatta siitä pitääkö tämän puolueesta ja sen edustamista arvoista - on asioiden hoitamistavassa eroa kuin yöllä ja päivällä.
PoistaNäin se yhteiskunnan muillakin sektoreilla: tuskin mini haluaisi sydänleikkaukseen, jonka suorittaisi ammatillisesti ansioitunut juristi - tai edes korvalääkäri.
Puolueidenvastaisuus on useimmiten vain kätkettyä populistista demokratianvastaisuutta. (Nykyisen puoluelaitoksen vastaavuudesta nykyihmisen käsityksiin ja tarpeisiin voidaan toki keskustella.)
Voidaan keskustella siitäkin että ruotsalaistyyppiset pitkät listat veisivät liian täydelliseen puoluekomentoon. On hyvä että mahdollisuus mennä politiikkaan jää keski-ikäisillekin. Joku voi onnistua paremmin kuin Sipilä. -jussi n
PoistaSipilä on onnistunut kaikessa muussa varsin hyvin paitsi valtamedian nuoleskelussa. Katsokaa lukuja ja faktoja - ei mielikuvia.
PoistaPunavihreän toimittajakunnan märkä uni ja päälle painava missio on Sipilän kaataminen. Vrt. esim. täysin ja totaalisen perusteeton Tavivaara-jahti. Sama asenne medialla on kaikessa muussa.
Karavaani kulkee ...
Anonyymi 1: miten demokratianvastaisuus voisi edes olla populistista? Etkö ymmärrä, että populus ja demos tarkoittavat kansaa?
PoistaLääkäriesimerkkisi ontuu, sillä politiikan urautuminen tarkoittaa juuri sitä, että esimerkiksi terveydenhoitopolitiikasta päättää runoilija ja energiapolitiikasta vaikkapa sairaanhoitaja.
Olet ilmeisesti Jyrki Katainen, sillä juuri Siilin Ceausescu lausui demokratian kasvavan puolueista. Todellisuudessa juuri puolueet ovat tuhonneet koko edustuksellisen demokratian perustan, sillä puoluevaltaisessa systeemissä kansanedustaja on 4 vuotta tilivelvollinen puolueelle ja noin minuutin äänestäjille.
Ensimmäinen askel todellisen edustuksellisuuden palauttamisessa olisi rajata edustajakaudet yhteen.
Populismin on demokratianvastaista siksi, että se on kansan helppohintaista kusetusta sen nimissä.
PoistaDemokratia kasvaa puolueista, koska valistunut äänestä äänestää nimenomaa puoluetta, sen linjaa ja arvoja eikä mitään sinänsä "hyvää tyyppiä". Puolueiden linjat ja onnistuminen mitataan sitten vaaleissa. Yksittäisen kansanedustajan tehtävä on olla vain linjan toteuttaja, "puolueen uskollindn soturi".
Jos vaalikausia olisi yksi edustaja ei olisi poliittisessa vastuussa.
Teinpä huvikseni laskuja edellisten vaalien paikoista yhdessä vaalipiirissä (Savo-Karjala) Sainte-Laguen menetelmällä. Se toimii. Nimittäin paikkajako muuttui sen verran, että Kepu menetti yhden ja SDP sai yhden lisää. Nyt Eduskunnassa on ko. vaalipiiristä 2 edustajaa sekä SDP:llä että Sekoomuksella, vaikka edellinen sai 16 % äänistä ja jälkimmäinen muistaakseni n. 11 %. Sainte-Lague korjaisi tilannetta niin, että SDP:llä 3 paikkaa, kokkareilla 2, mikä vastaa paremmin ääniosuutta.
VastaaPoista"Demokratian perusteiden äärellä. Kansan vallan rajat ja rienaajat"
VastaaPoistaPuolueiden nenät ovat niin kovasti litistyneet seuraamaan kannatuksensa lukuja, että ne eivät enää pysty haistamaan Maailman Tuulia. Onhan monta kertaa sanottu, että on aika kerätä kiviä ja aika heitellä kviä, jne. Toisin sanoen, on aika pröystäillä demokraatisuudellansa ja on aika pitää mielessä demokratuuri, jne.
"Demokratian perusteiden äärellä. Kansan vallan rajat ja rienaajat"
PoistaNäin tärkeissä asioissa pitänee ottaa mallia suurvalloilta, nimenomaan Venäjältä. Venäjällä ei itse asiassa olekaan puolueita. On vain puoluekostyymejä. Kaikista asioista päättää keisari keskusteltuaan ensin itsensä kanssa. Toki tiedustelutietojakin tarvitaan. Esimerkiksi, millaisille Suomen kansanedustajille ja professoreille pitää antaa oikein kunnon vzjatka.
"Demokratian perusteiden äärellä. Kansan vallan rajat ja rienaajat"
PoistaMuistaakseni se oli USA:n presidentti George Bush, joko nuorempi tai vanhempi. En nyt muista ihan tarkkaan, se mokoma Parkinssonin tauti. Joka tapauksessa ne keksivät käsitteen demokraattinen kapitalismi, mikä oli tietysti piikki Venäjän lihaan. Venäjällähän on ainoastaan oligarkkista kapitalismia eli prsidentti Putinin kesämökkiystävien kapitalismia. Oligarkeista tuli näin pelinappuloita ja Putinista näin tulikin ylikapitalisti.
"Putinista näin tulikin ylikapitalisti."
PoistaYlikapitalisti Putin on niin ylpistynyt, että hän ei halua tavata köyhää miljardööriä Trumpia ainoastaan kahden kesken. Kohteliaisuuksia kyllä vaihdetaan seminaareissa mennen tullen eli на ногах.
"Demokratian perusteiden äärellä. Kansan vallan rajat ja rienaajat"
VastaaPoistaTarkistakaamme asiaa toiselta, uudelta näkökulmalta, venäläisen lehden Nezavisimaja Gazetan näkökulmalta tältä päivältä:
Путин приказал предприятиям готовиться к войне (Putin antoi käskyn tuotantolaitoksille valmistautumaan sotaan)
22.11.2017 Источник: НГ-Online
http://www.ng.ru/news/600704.html
(Venäjän kaikkien suurten yksityisten ja valtionomistuksessa olevien laitosten on oltava valmiita siirtymään nopeassa tahdissa sotaraiteille ja kasvattaa sotilaallisten tarvikkeiden tuotantoa. Tästä presidentti Vladimir Putinin lausunnosta on tänään ilmoittanut Kremlin lehdistösihteeristö…
Vuosina 2015-2016 tätä aihetta on käsitelty yksityiskohtaisesti, muistutti presidentti…)
"Все крупные частные и государственные предприятия России должны быть готовы к оперативному переходу на военные рельсы и увеличению объемов производства военной продукции. Об этом сегодня, как сообщает пресс-служба Кремля, заявил президент Владимир Путин.
По словам главы государства, способность экономики быстро наращивать выпуск оборонной продукции в нужное время является одним из важнейших условий обеспечения военной безопасности государства. «К этому должны быть готовы все стратегические и просто крупные предприятия, независимо от форм собственности», – сказал Путин на совещании по вопросам военно-промышленного комплекса, во время которого обсуждались прошедшие в сентябре этого года военные учения.
В 2015-2016 годах эта тема подробно обсуждалась, напомнил президент. «Были даны соответствующие поручения по модернизации производственных мощностей, формированию резерва материальных и технических ресурсов, обеспечению перевозок войск», – отметил Путин. Участники совещания должны сделать соответствующие выводы на будущее, подчеркнул глава государства.
А.Р."
No mitäs uutta tältä kannalta näkyy? Valta kumpuaa presidentistä?
VastaaPoista"Valta kumpuaa presidentistä?"
PoistaOnko Suomi kyykyyssä
vai onko häntä pystyyssä?
"Demokratian perusteiden äärellä. Kansan vallan rajat ja rienaajat"
VastaaPoista"No mitäs uutta tältä kannalta näkyy? Valta kumpuaa presidentistä?"
Vanha sananlasku mainitsee: "Maalaisjärki/Common sense/Здравый смысл." Kenen pitää kantaa sitä?