Platonin jäljillä
Kun porno tuli nyt puheeksi, lienee sallittua muistuttaa
myös seksuaalisuuteen liittyvästä ideaalisesta kauneudesta, joka ei suinkaan ole
pornoa.
Itse asiassa tässä ollaan syvällisten kysymysten äärellä
alkaen ideaopista ja päätyen uskontoon. Niistäkin on tullut kirjoitettua (esim.
https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=scruton+porno)
Mutta tässä nyt tämä:
sunnuntai 4. joulukuuta 2022
Kauneudesta
Dostojevskin tunnetun lausahduksen mukaan kauneus
pelastaa maailman -mir spasjot krasota. Toisaalta kauneus myös Dostojevskin
teoksissa saattaa joskus vaikuttaa myrkyn tavoin. Idiootin Nastasja
Filippovnan se vei jo lapsena irstailijan kynsiin ja ukko Karamazovin teki
hulluksi Grušenkan kauneus. Kuitenkin, kuten kirjailija huomauttaa, Grušenkan
hahmossa oli jo huomattavissa sen katovaisuus, tietty liiallisen pyöreyden
aavistus, joka pian tuhoaisi kauneuden.
Kauneuden toksinen ulottuvuus on tietenkin romanttisen
kirjallisuuden vakioaiheita. Myös esimerkiksi Gogolilla novellissa Nevan
valtakatu, tekee naisellinen kauneus nuoreen taiteilijaan niin suuren
vaikutuksen, että hän riistää itseltään hengen ymmärrettyään, että tämä
taivaallinen ilmestys kätkee sisälleen tympeän matalahenkisen sielun.
Antiikin aikana kauneuden ideaa koetettiin vangita etenkin
naispuolisiin jumalattariin, joiden välillä muistamme Pariksen päässeen
valitsemaan kauneimman. Aito naisellinen kateus ja kauna eivät olleet
jumalattarillekaan tuntemattomia ja seurauksethan sai sitten kantaa pyhä Troija
siinä, kuin helleenitkin.
Joka tapauksessa antiikin aikana arvostettiin nimenomaan
naisellista kauneutta suuresti ja kuvanveistäjät pyrkivät intohimoisesti
tunkeutumaan sen salaisuuksiin. Epäilemättä kauneuden täydellisimmäksi
ilmentymäksi löytyi naisen takamus, pylly. Afrodite kallipygos- Venus
kallipyge, kaunispyllyinen, on itse asiassa myös erään veistoksen nimi,
mutta myös sen jumalattaren keskeinen epiteetti, jonka Paris valitsi
kauneimmaksi.
Olen aiheesta joskus kirjoittanutkin (ks. Vihavainen: Haun
kallipyge tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ja erityisesti Vihavainen:
Haun platonin lähteillä tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Tutustuttuani netissä ilmiöön nimeltä tik tok,
havaitsin ilokseni, että nuorten amatöörien keskuudessa on jälleen kerran
palattu aitojen asioiden lähteelle myös kauneuden etsimisessä.
Tähän ikään mennessä on ehtinyt nähdä kaikenlaista
perverssiä muotivirtausta alkaen anoreksian korottamisesta naiskauneuden
esikuvaksi ja päätyen kaikenkarvaisten tuherrusten tatuointiin kauniin, nuoren
ihon tärvelemiseksi.
Nyt on kaikkialla taas esillä nuori, kaunis pylly ja
nimenomaan naisen pylly, jota esitellään eri tavoin. Jotkut vain vilauttavat
sitä kainosti, toiset ovat kehittäneet suoranaisen mestaruuden sen
viettelevässä liikuttamisessa.
Tässä olemme todella aidon asian äärellä ja ehkä voi puhua
suorastaan maailmanlaajuisesta liikkeestä, joka on noussut kaatamaan
valtaistuimeltaan homoseksuaalisten muotisuunnittelijoiden luonnottomat
”luomukset”, jotka ovat suorastaan pilkantekoa naisellisista avuista.
Tiedän, että ns. älymystön piiristä julistetaan heti tämän
johdosta, ettei mitään erityistä naispyllyä ole edes olemassa ja varmemmaksi
vakuudeksi vielä todistetaan asia nerokkaiksi arvelluilla syllogismeilla ja
joidenkin postmodernien huuhaa-filosofien saivarteluilla.
Mutta miksipä kiinnittää huomiota tähän humpuukiin? Nyt ovat
liikkeellä tervevaistoiset kaunottaret, jotka eivät ole olleet
humpuukimestarien juoksutettavissa.
Noissa amatöörivideoissa on tietenkin kaikenlaisia.
Joissakin näkee ns. maailman vanhimman ammatin harjoittajan kädenjälkeä, jotkut
taas henkivät sitä asiaa, jota aikoinaan ns. kirjallisuustieteen oppikirjassa
nimitettiin suloksi.
Tiedän, että ns. älymystön terävin kärki kieltää koko
tuollaisen käsitteen ja halveksii sen ilmentymiä.
Se on heidän asiansa. Nytpä saavat kunnolla nenälleen
niiltä, joita ovat työkseen yrittäneet höynäyttää.
Samalla koko tuo ihastuttava kavalkadi panee toisaalta
miettimään kaiken ajallisen katoavaisuutta, jota toisaalta kompensoi
ajatuksemme ideoiden ikuisuudesta. Neitosen kauneus kestää vain hetken, mutta
sen jälkeen hänelle tulee aina seuraajia.
Afrodite kallipygos on kun onkin ideoiden maailmassa aina
olemassa ja ansaitsee hartaan kunnioituksemme.
..."jota aikoinaan ns. kirjallisuustieteen oppikirjassa nimitettiin suloksi". Äitini kirjahyllyssä tämä Yrjö Hirnin teos oli, ja luin sen jo koululaisena. Minusta tämä termi ja sen selitykset ovat aivan hurmaavat.
VastaaPoista