Lehti
Antti Lizelius, Suomenkieliset Tieto-Sanomat.
SKS 1959 (1775-1776), 192 s.
Suomenkielinen sanomalehdistö
kehittyi hyvin hitaasti, kuten voi ymmärtää. Herrat harrastivat lehtiä ja
julkaisivat niitä ruotsiksi (Tidningar utgifna af ett Sällskap i Åbo 1771-
tai Om konsten att rätt behaga1782). Jo nimistäkin kuuli tai vähintäänkin
luuli, ettei niillä ollut talonpojalle mitään annettavaa.
Ulkomailla oli lehtiä ilmestynyt
jopa 1600-luvullakin ja jo Pietari Suuri oli jo perustanut sellaisen myös
Venäjälle (Vedomosti, 1703). Oli niitä Ruotsin valtakunnassakin omia
sekä vieraita, mutta Suomessa omien lehtien perustaminen ja kustantaminen
osoittautui ennen 1800-lukua nihkeäksi. Sitten tulivatkin jo uudet ongelmat
(vrt. Vihavainen:
Haun pietari hannikainen tulokset).
Rovasti Antti Lizelius oli syntyjään
tralonpoika ymmärsi kansan tarvitsevan valistusta. Hän yritti sitä levittää
lyhytaikaiseksi jääneessä lehdessään. Kirkossakin tämä Mynämäen rovasti kuuluu saarnanneen
jopa tuntikausia aiheesta maa-päärunain eli lyhyesti perunain viljely.
Lehdessään hän jatkoi samaa linjaa
ja ensimmäinen artikkeli jokaisessa numerossa käsitteli huoneen-hallituksen eli
talouden (hushåll) ”parantelemista ja avaroitsemista”.
Suomen talouden alkuajan historian
kirjoittaja tietenkin joutui keksimään omasta päästään, mutta neuvot olivat
usein hyviä ja tarpeellisia: esimerkiksi vasikoiden oli annettava imeä emonsa
maitoa kuusi viikkoa ja vasta sitten vieroitettava. Elikot oli myös juotettava
monta kertaa päivässä ja mielellään jätettävä niille koko ajan vettä juotavaksi.
Sangen tarpeellinen oli kaikille myös
tieto siitä, miten vaivaishoito oli Mynämäellä järjestetty ja siitä rovasti
kertoi seikkaperäisesti monessa numerossa. Hän oli ainakin sen asian tuntija.
Monenlaista lääkettä tarvitsivat
myös ihmiset ja lehti antoi niiden reseptejä. Usein oli kyllä käytävä apteekissa
ostamassa esimerkiksi viinikiveä, joka auttoi punatautiin. Tarkka hygienia oli myös
tarpeen.
Yleistä kiinnostusta oli
maantieteellä ja lehdessä selostettiin lähes koko Euroopan maat ja maakunnat ja
kerrottiin monista paikoista hieman enemmänkin.
Karttoja ja kuvia oli ilmeisesti
saatavissa vain kirjastoissa ja Turun Kuninkaallisen Akatemian entinen oppilas
lienee käytännössä joutunut luottamaan muistiinsa, joka ei aina ollut ihan
luotettava. Niinpä Kostantinopoli sijoitettiin Tonavan suulle. Yllättävämpää
on, että Karjalan vaakunassa kerrottiin olevan kaksi toisiansa vastaan
hakkaavaa käsivartta, joista yhdessä on kalpa ja toisessa vasama.
Oikeastaan vielä yllättävämpää on,
että myös Turun rauhassa 1743 Venäjän puolelle jääneet Suomen osat mainitaan
yhä osina Karjalaa, Savoa ja Uuttamaata: niin Viipuri, Lappeenranta, Hamina
kuin Savonlinna. Toki mainitaan, että Kymmengårdin maakunta on yksi osa ”sekä
Karjalan että Kexholmin kunnista. Ne muut osat näistä ovat nyt Venäjän alla”.
Tuo viimeksi mainittu asia ilmeisestri
johtuu siitä, että Vanha Suomi tosiasiassa eleli enimmäkseen vielä vanhaan
tapaansa ja venäläistä asutusta sinne oli tullut tuskin nimeksi. Vanhat Ruotsin
laitkin oli vat voimassa, vieläpä niin, että Uudenkaupungin rauhassa liitetyllä
alueella ne olivat vanha keskiaikainen maanlaki ja kaupunginlaki ja Turun rauhassa
liitetyllä sen sijaan vuoden 1734 yleinen laki.
Uutisia oli jokaisessa numerossa
otsikolla ”Uusia Sanomita”. Joskus uutiset olivat ympäripyöreitä ja lähteenä
mainitaan vain, että ulkomailta tiedotetaan. Aiheena saattoi olla vain, että
luullaan Euroopassa tänä vuonna tapahtuvan suuria mullistuksia.
Joskus uutisaiheena oli jokin
omituinen tapaus vaikkapa siitä, miten piikatyttö oli pudonnut talon ikkunasta
vaunujen päälle ja mennyt niiden sisään, onneksi kukaan ei tässä loukkaantunut.
Sen sijaan paljonkin väkeä luukkaantui
maanjöristyksissä joita oli useita Ruotsissakin, tosin lieviä. Kummallisia
luonniomiöitä ja salamaniskuja riitti ympäri maailmaa.
Amerikan vapaussota oli muuan teema,
jota lehti valppaasti seurasi ja jossa oli dramaattisia käänteitä. Sen sijaan
Espanjan ja Portugalin suhteiden jännittyminen ja taas lientyminen yhä
uudelleen ei tuntunut johtavan mihinkään ratkaisuun.
Uutisissa kuvattiin myös intiaaneja:
”Ne raivokkaat ihmiset Amerikassa käyvät alastomina enimmiten, ja peittävät
itsensä ainoastaan villaisella vaipalla: heillä on hopiainen renkas nenässä ja
paljo koreutta korvissa, riippuin melkein olkapäihin asti. Heidän muotonsa ei ole
juuri musta, vaan vasken kaltainen… He ovat vikkelät tekemän kaikkia kuin he
näkevät. Heidän ihonsa on hienompi kuin sametti.”
Puolan valtiopäivät Varsovassa
näyttivät sujuneen yleiseksi tyydytykseksi ja Puolan valtiohan oli tosiaan
vielä olemassa, vaikka siellä olikin niin Venäjän, Preussin kuin Itävallan
sotaväkeä.
Uutisissa oli aina myös pappisnimityksiä
ja muitakin virkaan astumisia, joista rovasti sai kuulla ja antoi muillekin
tiedoksi. Toki rovasti olikin varsinainen ajan tietotoimisto, joka kirkossa kuulutti
kansalle tärkeät uutiset kruunun käskystä.
Tieto-Sanomien viehätyksen ajateltiin
kai aika pitkälle olevan siinä, että se kertoi myös sellaisista asioista, joista
yhteinen kansa ei saanut tietää juuri muuten kuin merimiesten ja muiden
maailmaa kiertäneiden kertomista uutisista ja huhuista.
Pikkuruinen lehti oli ilmeisesti
kuitenkin liian kallis tai tylsä saavuttaakseen suosiota talonpoikien
keskuudessa. Sitä paitsi se nyt oli kuitenkin ilmeistä turhuutta. Hienolle
rättipaperillekaan ei taidettu keksiä vielä käyttöä, vaikka olisihan se
kelvannut vaikkapa pyssyn paperipatruunien käärimiseen. Mutta olihan metsästäjillä
jo ruutisarvensakin. Ei silloin konsumerismissa eletty
Sittemmin alettiin kääriä tupakasta
sätkiä ja vielä m1900-luvulla tiedetään Venäjällä, että talonpojille osoitetut
lehdet käytännössä poltettiin sätkinä.
Miten tuossa lehdessä kuvattiin Suomea ja suomalaisia?
VastaaPoistaSuomi ja maakunnat kuvattiin. Ihmisiä ei.
Poista"Hienolle rättipaperillekaan ei taidettu keksiä vielä käyttöä"
VastaaPoistaMiten olisi ollut huusihommat, luulisi olleen tuossa suhteessa aste parempaan.
Olipa rienaava ajatus! Ei olisi monelle riittänytkään.
PoistaEn ollut ajatellutkaan sanomalehtien käyttämisen persiin pyyhkeenä olevan vasta teollisen kulutusyhteiskunnan tuomaa elintason nousua:D
PoistaMiten nuo asenteet säilyvätkään: Eilisiltana piti tv: n näyttää suorana Katri Helenan juhlakonsertti, mutta siirrettiinkin itsenäisyyspäivälle joten uusintana tilaa hupailussa tohtori Laura Kolbe jonka nimi oli nähty netissä "muutoksentekijäin listalla".
VastaaPoistaEnsimmäisen numeron nimi oli Suomalaiset Tietosanomat.
VastaaPoistahttps://digi.kansalliskirjasto.fi/search?title=1457-4683&formats=NEWSPAPER&orderBy=DATE
Ennen aikaansa Mynämäellä Antti Lizelius paimensi seurakuntaansa Pöytyällä, jonne hänen sanotaan tuoneen perunan vuonna 1752. Merkittävä kansansivistys- ja kansanterveystyön ihminen.
VastaaPoista