Arvo ja arvokkuus
Muuan poliitikko, jonka nimeä en
juuri nyt muista, totesi aikoinaan, ettei ihmisten arvoa riidattomasti voida
mitata muulla kuin rahalla.
En ollut tarpeeksi tyhmä
kuvitellakseni, että hän olisi tarkoittanut, ettei ihmisillä muuta arvoa
olekaan. Se asia kävi erinomaisesti ilmi hänen muusta ajattelustaan, jossa
esille nousivat muun muassa kulttuurit arvoina sinänsä (ei siis itseisarvona.
Sehän on aivan eri asia, kuten jokainen keskikoulun matematiikan pohjalta
ymmärtää).
Seurasi hirvittävän falski pöyristymisen
aalto, jossa eturintamassa olivat ne, jotka käsittivät asiat tahallaan väärin
ja heitä seurasi ääretön tyhmyrien lammaslauma, joka ei itse ajatellut yhtään
mitään, mutta näki tässä tilaisuuden
osoittaa moraalista erinomaisuuttaan vertaisilleen.
Taashan tämä sama näytelmä on
sitten saapunut katsottavaksemme. ”Ihmisarvolla” perustellaan taas mitä
tahansa, vaikkapa maamme velvollisuutta ottaa elätettäväkseen kaikki ne
maailman ihmiset, jotka jostakin syystä haluavat tänne tulla.
Tällainen typeryys on niin syvää,
ettei sitä jaksa eikä viitsi kommentoida. Pelkään pahoin, että se on myös
suureksi osaksi ihan aitoa eikä teeskenneltyä. Sen pahempi.
Sanat on syytä tietenkin aina erottaa
käsitteistä. Eri kielissä samalla tavoin suomeksi kääntyvät sanat saattavat
viitata varsin paljonkin toisistaan eroaviin käsitteisiin. Tästä voi vakuuttua
käyttämällä google-kääntäjää, joka tarjoaa ehtymättömästi naurun aiheita sille,
joka ymmärtää, mitä se oikein sanoo.
Nyt on sitten taas perusteltavana
tuo ”arvo” ja inhimillinen ”arvokkuus”. Ajallemme tyypillistä on, että kaikki käsitetään
englannin kielen kautta, ikään kuin se olisi jokin Jumalan äidinkieli ja kaiken
ylin tuomari. Itse asiassa sen rajoittuneisuuden ja erityisyyden tarkastelu
esimerkiksi juuri ”arvoihin” liittyvien sanojen ja käsitteiden kannalta olisi
hyvin tärkeää ja opettavaista.
Toinen kummallisuus on
dogmaattinen usko poliittisten julistusten essentiaaliseen ikuiseen totuuteen,
vaikka hyvinkin vähäisellä ajatustyöllä voi havaita sellaisen johtavan
välittömästi niin sanoakseni dostojevskilaiseen loukkuun, jossa koko maailma
olisi ehdottomasti järjestettävä uudelleen, jos sillä vitaisiin estää pienen
lapsen kärsimykset.
En kuitenkaan jaksa kirjoittaa
kaikesta uudelleen nyt, vaan viittaan pariin aiempaan blogiin, joissa ole hieman
hahmotellut asiaa:
torstai 9. maaliskuuta 2017
Arvokkuuden vaatimus
Latinan sana dignitas tarkoittaa
muun muassa arvokkuutta, ansiokkuutta, kuntoisuutta, komeutta ja jaloutta eli
tuo sana siis voidaan kääntää näillä suomenkielen sanoilla. Lisäksi se
tarkoittaa arvonantoa ja arvoasemaa.
Englannissahan tämä, kuten niin
monet muutkin sanat on säilynyt alkuperäisen näköisenä, mikä ei tietenkään
lainkaan tarkoita sitä, että myös merkitykset olisivat säilyneet.
Vaikka kyllähän nekin ovat.
Human dignity tai lyhyesti vain dignity sisältää
samat merkitykset kuin latinalainen kantasanakin. Sekä syvällisempi merkitys
ominaisuutena että sen näyttäminen oivat mahdollisia tulkintoja. Adjektiivi dignified on
toisin englantilaisin sanoin samaa kuin, controlled, serious and calm
and therefore deserving respect sanoo Cambridge Advanced
Dictionary. Oxfordilainen puolestaan sanoo: Having or showing
a composed or serious manner that is worthy of respect. Esimerkiksi: ‘she
maintained a dignified silence’, ‘a dignified old lady’.
Mutta nyt aiheena ei tässä ole
sana, vaan itse tuo inhimillinen arvokkuus, jota sanalla dignity englannissa
kuvataan. Suomen ihmisarvokin on yksi sen synonyymi. Venäjässä
käytetään sanaa dostojnstvo, jota tutkimuksissa on ihmisten
havaittu hyvin korkealle arvostavan. Saksan Menschenwürde on
ytimeltään sama asia.
Erityisesti Saksassa ja Venäjällä
näitä asioita on valtion toimesta syvästi loukattu, joten voimme olettaa, että
ihmisillä näissä maissa on asiaan erityissuhde. Niin se saattaa ollakin.
Mutta kyllä ongelma on läsnä
kaikkialla, missä ihmisiä on. Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, sanotaan
jossakin kirjassa. Hänellä täytyy olla myös tietoisuus omasta arviostaan eikä
se synny siitä, että hänet suggeroidaan tuntemaan itsensä maailman navaksi.
Arthur B. Brooks -niminen kirjoittaja Foreign Affairs-lehdessä
käyttää termiä ”neededness”. Ihmisen on oltava tarpeellinen.
Miten sitten ylijäämäväestöstä tehdään
tarpeellista? Muinaisessa Roomassa proletaarien tehtävänä
pidettiin jälkeläisten tuottamista armeijan tarpeisiin. Siksi heitä ravittiin
leivällä ja sirkushuveilla. Viljelyksen ja teollisuuden palvelukseen heitä ei
tarvittu, sillä kansainvälinen työnjako huolehti siitä, että nuo hommat
hoidettiin muualla halvemmalla.
Ikävä kyllä, sotakin on nykyään
niin mekanisoitua, että olisi täyttä mielettömyyttä pukea enää miljoonia miehiä
valtion vaatteisiin ja lähettää heitä sankaritekoja tekemään. Muutama kymmenen
tuhatta riittää.
Tosin tällainen rooli varmastikin
tarjoaisi tietyssä mielessä arvokkaan roolin ja motivaatio sen kuin kasvaisi
sitä mukaa, kuin yhä uudet verityöt vaatisivat kostoa, oikeuden toteutumista ja
historiallisten vääryyksien oikaisemista. Joku neuvostokansalainen yllätit
kerran New York Timesin maineikkaan toimittajan Hedrick
Smithin sanomalla että sota oli venäläisten parasta aikaa. Silloin kaikella oli
tarkoitus.
Mutta tuskin tässä mitään kovin
kummallista oli. Tuntuu selvältä, että näin oli myös Amerikassa, jossa miehet
pääsivät vastuunalaiseen ja jaloon tehtävään siitä turhautumisen noidankehästä,
jonka suuri lamakausi oli tuottanut.
Vasili Grossman keskittyy
romaanissaan Elämä ja kohtalo kuvaamaan juuri ihmisarvon
polkemista Stalingradin rintamalinjan molemmin puolin. Kuuluisassa ”Pyhä
sota”-laulussa kommunismi ja natsismi esitettiin kahtena vastakkaisena napana,
mutta yhtä ja samaa ne viime kädessä olivat. Otettakoon huomioon, että tämän
sanoi Stalingradin rintamalla reportterina toiminut juutalainen, joka tunsi
myös saksalaisten tuhoamisleirien todellisuuden ja kuvasi sitä.
Mitäpä ihmisarvosta jäi jäljelle,
kun miehet molemmin puolin kuukaudesta toiseen rypivät liejussa ja loassa ja
käyttivät lihamyllyä, joka kirjaimellisesti jauhoi molemmat paskaksi?
Vai jäikö sittenkin? On sanottu,
että mennyt vuosisata erosi aiemmista siinä, että ihminen opittiin totaalisesti
riisumaan arvokkuudestaan. Terroria ja teloituksia oli historiaan kuulunut
maailman sivu, mutta aikoinaan kulttuuri ainakin pyrki eroamaan raakalaisuudesta
edes siten, että asioihin liittyi rituaalisuus ja jopa tiettyjä
huomionosoituksia uhreille.
Nyt kaikki kävi kuin tehtaassa.
Kuten raha, konkreettisesta todellisuudesta vieraantunut puhdas kvantiteetti
oli hävittänyt ja sulkenut sisäänsä kaikki muut arvot, samoin yleinen
tehokkuusvaatimus edellytti hävittämisen rationaalisuutta ja riisumista kaikista
turhista koristeista. Tämähän nähtiin jo ensimmäisessä maailmansodassa. Nyt
kvantiteetti merkitsi kaikkea, yksilö oli merkittävä vain sen kannalta. Uusi
maailma oli ruma kuin sitä symbolisoiva funkistalo.
Uskonnollisesta perspektiivistä
kaikki oli tietysti toisin. Kristinuskoon kuului olennaisena osana yksilön
metafyysinen merkittävyys, mutta uudenaikaisessa sodassa aseiden siunaamisesta
ja sankarikultin pönkittämisestä tuli vain irvokas koriste asialle, joka oli
syvästi barbaarinen eikä siitä puhumalla muuksi muuttunut.
Armeija ja sota siis tuskin enää
voivat olla keino antaa inhimilliselle elämälle arvokkuutta. Muutkin keinot
ovat vähissä, mikäli ajatellaan sitä joukkoa, jota voisi nimittää liikaväestöksi.
Se tarkoittaa niitä, joita ei voida työllistää ja jotka elävät yhteiskunnan
avun varassa.
Yhdysvalloissa tämä joukko
näyttää käsittävän suunnilleen 15 prosenttia väestöstä. Tämä ainakin on se
osuus, joka on jäänyt köyhyysrajan alapuolelle. Tilanne oli tätä vuonna 1966 ja
se on sama tänäänkin. Työvoiman ulkopuolella olevien ja työtä etsimättömien
miesten osuus väestöstä on kuitenkin samaan aikaan kolminkertaistunut ja on nyt
11,6 prosenttia.
Tästä aiheesta Foreign
Affairsissa kirjoittava Arthur C. Brooks näyttää uskovan, että tämän
joukon hyväksi vuosikymmenien mittaan kaadetut miljardit oivat menneet enemmän
tai vähemmän hukkaan, koska tilanne ei ole parantunut vaan huonontunut. Tosin
köyhillä on nyt autot ja läppärit, mutta parasta puuttuu.
On kuitenkin syytä kysyä, onko
asia yleensä rahalla muutettavissa. Brooks itse on sitä mieltä, että
ruokakuponkien ja muun sosiaalituen sijaan ihmiset olisi kerta kaikkiaan
pantava ansaitsemaan elantonsa ja siten tulemaan hyödyllisiksi kansalaisiksi,
jotka voisivat kunnioittaa itseään. Perimmäinen ongelma ei näet ole köyhyys
sinänsä, vaan ihmisarvon riisto tai puute, Dignity Deficit.
Mutta mitä tämä käytännössä
tarkoittaisi? On selvää, että tällaisista lääkkeistä puhuminen saa liberaalien
niskakarvat nousemaan. Eikö tässä yksinkertaisesti haluta rahastaa ihmisten
kurjuudella? Lisätäänkö nöyryytykseen vielä uusi kaupan päällisiksi?
Kirjoittaja ymmärtää argumentin,
mutta väittää, että todellinen ongelma on kuin onkin tuo ihmisarvon polkeminen,
mitä elätettäväksi joutuminen merkitsee. Siitä sikiävät sosiaaliset ongelmat
aviottomista lapsista itsemurhiin, huumeisiin ja juoppouteen. Tilastoja löytyy.
Kyseessä ei ole mikään pehmeä
kuvitelma, vaan kova tosiasia. Juuri tämä digniteetin puute potkaisi vaaleissa
Clintonia ja vei Trumpin voittoon. Kukaties Trump ei kykene asiaa muuttamaan,
mutta hän ainakin osoitti välittävänsä siitä, mikä on köyhien
todellinen ongelma. Sitä paitsi ammattitaidottoman maahanmuuton suitsiminen voi
todella parantaa köyhimpien tilannetta.
Toinen keino olisi ammatillisen
koulutuksen lisääminen. Amerikkalaiselta teollisuudelta puuttuu
ammattitaitoisia hitsareita ja monia muitakin taitavia tekijöitä, vaikka töitä
itse asiassa olisi ja lisää lienee tulossa. Sen sijaan panostetaan kalliiseen college-tason
koulutukseen ajattelematta työmarkkinoiden tarpeita.
Samassa Foreign Affairsin numerossa
March/April 2017 kirjoitetaan uskonnollisuuden noususta Kiinassa. Asiaa
tutkineen kirjoittajan mielestä myös siellä on kyse inhimillisestä
arvokkuudesta: Vielä äsken oltiin köyhiä ja onnettomia ja luultiin, että
tilanne paranee köyhyyden poistuessa, mutta nyt nähdään, ettei se auttanutkaan.
Kiinassa uskontoa vastaan
hyökkäsi ensin modernisaatioliike ja sitten kommunismi. Nyt raaka kapitalismi
polkee ihmisarvoa, jota on alettu etsiä uskonnosta. Tämä tarina muistuttanee
jossakin määrin Venäjällä tapahtunutta kehitystä.
Onko Kiina nyt itse asiassa
uuden, maailmanlaajuisen arvojen etsinnän eturintamassa kysyy kirjoittaja.
Epäilemättä näkökulma on ainakin tuore ja siihen pitänee palata vielä erikseen.
Joka tapauksessa se, mitä
Amerikassa ja Euroopassa on viime aikoina tapahtunut antaa aihetta punnita
asioita muutenkin kuin talouden kannalta. Ihmisen tarve löytää elämälleen
tarkoitus on selvästi vakavasti otettava tekijä jopa maailmanpolitiikassa.
Ihminen toki on, kuten Saarnaaja
sanoo, kuin ruoho, joka aamulla kukoistaa ja illalla uuniin heitetään. Hän on
kuitenkin ajatteleva ruoko, kuten Pascal sanoi ja tässä saattaa
olla tekijä, joka sisältää mahdollisuuden niin hyvään kuin pahaan. Joka
tapauksessa se on todellinen ja nyt sen merkitys näyttää nousevan pinnalle.
Toinen blogi, joka liittyy päivän
teemaan, koskee Jeremy Benthamin, erään historian suurimman filantroopin
arvokäsityksiä: Vihavainen:
Haun humpuuki tulokset
"Tällainen typeryys on niin syvää, ettei sitä jaksa eikä viitsi kommentoida. Pelkään pahoin, että se on myös suureksi osaksi ihan aitoa." Juuri tämä siinä on karmeinta. Toisaalta koska ihmisyydessä on monta tasoa, niin suurin osa näistä onnettomista aistii kuitenkin sisällään, ettei ehkä koko totuus olekaan ihan näin, mutta kun sitä ei pystytä käsittelemään se projisoidaan pois ja niinpä länsimainen yhteiskunta on nyt sairastunut oikofobiaan. Itseinhoon ja itsetuhoiseen elämänmalliin. Englanti johtaa, Ranska ja Saksa peesaa perässä ja Ruotsi näyttää mallia pohjoismaille. Pika-apuna ainakin hidastaisimme menoa, jos saataisiin nykyinen media romutettua. Amerikassahan se on jo tapahtumassa, mutta niin kauan kuin Yle ja Hesari jyllää Suomessa jatkamme tuhon tiellä kulkemista.
VastaaPoista"Taashan tämä sama näytelmä on sitten saapunut katsottavaksemme...Tällainen typeryys on niin syvää, ettei sitä jaksa eikä viitsi kommentoida. Pelkään pahoin, että se on myös suureksi osaksi ihan aitoa eikä teeskenneltyä."
VastaaPoistaAsia, mihin ei ole keskustelussa puututtu, on harkitun provokaation mahdollisuus: Teemu Keskisarjan persoona ja kannanotot tiedetään entuudestaan. Kun tämä ja vihreiden Sofia Virta oli kutsuttu studioon samanaikaisesti, lopputulos oli täysin ennustettavissa ja Yle ehkä harkitusti tuotti viikon kestävän mediaspektaattelin. Tuossa jatkokeskustelussa on puhuttu tämän käyttämästä yksittäisestä sanasta "huonolaatuisuus", jonka hän myöhemmin selitti tarkoittavan koulutuksesta, sivistyksestä yms johtuvaa huonoa soveltuvuutta työmarkkinoille, ei yleistä ihmisarvon puutetta.
Mikä irvokkainta, jatkokeskustelussa eräät toiset politikot - ei persuja - ovat puhuneet siirtolaisten pisteyttämisestä tai työmarkkinakelpoisuudesta. Tämä osoittaa, että olemme siirtyneet Orwellin maailman myöhäiseen vaiheeseen: toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.
Suomessa on demokratia, kaikki ovat tasa-arvoisia. Orwell oli kumminkin britti, mikä taas hänen näkökannaltaan on tarkoittanut valtiossa konkreettisesti että kuningatar tai kuningas on hänen yläpuolellaan ja se on lakiin sidottu. Lähdeppä muuttamaan ja saat todennäköisesti sisällissodan.
PoistaVasemmistolainen Orwell kirjoitti Eläinten vallankumouksessa nimenomaan kommunistisesta yhteiskunnasta, jonka piti olla niin tasa-arvoinen.
Poista" 'Ihmisarvolla' perustellaan taas mitä tahansa, vaikkapa maamme velvollisuutta ottaa elätettäväkseen kaikki ne maailman ihmiset, jotka jostakin syystä haluavat tänne tulla."
VastaaPoistaTämä on ydinkysymys. Valitettavasti on vain niin, että mikään virallinen kansainvälinen ihmisoikeus ei käsitä tuollaista vapaata siirtolaisoikeutta: suvereenit valtiot ovat lähtökohtaisesti vapaasti päättää keitä, miten paljon ja millä kriteereillä ne ottavat alueelleen tavoittelemaan parempaa elämää itselleen ja uudelle kotimaalleen. Enpä ole havainnut, että noissa kriteereissä painotettaisiin virallisesti tarvetta erilaisiin sosiaalisiin tukiin.
Toinen juttu sitten on, että toisenlaisissa olosuhteissa syntyneet sopimukset avaavat maan sisälle pääseille, aidosti todellista vainoa kärsiville pakolaisille oikeuden turvapaikkaan ja oikeuden joutumatta käännytetyksi maahan, jossa häntä odottaa vaino tai epäinhimillinen kohtelu. Jos nuo edellytykset eivät täyty, henkilö voidaan poistaa maasta.
Mitä ylläolevasta seuraa on se, että jokaisen huonon työmarkkinakelpoisuuden omaavan wanna-be-siirtolaisen kannattaa esiintyä vainottuna pakolaisena. Asiaa lisää se, että meillä ei ole kyetty virallisesti määrittelemään siirtolaispolitiikkaa eikä niitä kriteerejä ("pisteytys"), joilla siirtolaisia otettaisiin. Viranomaisten aika menee noiden ryhmien erotteluun
Julkisessa keskustelussa nämä ryhmät sotketaan iloisesti.
"Arvo ja arvokkuus"
VastaaPoistaVenäjä haluaa pelastaa Suomen kansan.
Ensin entinen Venäjän presidentti Medvedev kävi tutustumassa suomalaisten rakentamiin rajaesteisiin ja väitti, että Suomi haluaa hyökätä Venäjän kimppuun, ja nyt Venäjän parlamentin (gosduman) Puolustuskomitean johtaja Kartapolov otti kantaa asiaan:
"Suomen johtokunta harjoittaa äärettömän varauksetonta politiikkaa ja itse asiassa se muuttuu (?..) Ukrainan todelliseksi kylvijäksi (?..) ja minä kovasti säälin suomalaista kansaa, joka on kärsinyt hyvin paljon eikä ansaitse tätä nykyistä kohtaloa eikä tilannetta, jossa se nyt joutuu olemaan. Nyt taikka myöhemmin suomalainen kansa tajuaa sen. Mutta jos tämä absoluuttisesti lahjaton politiikka nykyisen suomalaisen johtokunnan taholta johtaa jonkinlaisiin traagisiin seurauksiin, niin se on heidän syytä. Me tiedämme miten pitää puolustaa omia intresseja ja olemme valmiita millaisiin tahansa tapahtumien kehityksiin."
Lähde: www.youtube.com/watch?v=DkW7BIZhSDU
Anton Hardin.
Kiinan kommunistit ovat käyneet jälleen kristittyjen kimppuun ja suoranainen vaino on jälleen heidän osansa. Kiina ei siis noussut arvojen etsinnän eturintamaan, vaan pakittaa kohti synkkää pimeyttä. Erilaisten ajatusten ja ideoiden hyväksyminen ei kuulu kommunistiseen diktatuurin.
VastaaPoistaArkkihiippakunnan piispa kirjoitti tiistaina (HS 9.9.2025):
VastaaPoista"Kristillisen ihmiskäsityksen ytimessä on ajatus universaalista, ehdottomasta ihmisarvosta: jokainen ihminen on luotuna erityinen ja arvokas, ja siksi jokaiselle kuuluu ihmisarvoinen kohtelu ja yhtäläiset oikeudet".
Kauniisti sanottu ja kaukaa haettu. Yläkäsittestä johdettu.
Herää vain pysyvä kysymys, mitä se tarkoittaa. Käytännössä nimittäin.
Matalamman katseen todellisuuteen luo piispan sukunimikaima, Leppäsen Preeti, joka Linnan kirjassa pohtii myös ihmisarvoa. Tyttärenpoika on mennyt sodassa, kotipitäjän ensimmäinen sankari. Näin lausuu tämä Leppänen:
"Minä sitä kanssa sanon, että kun voi ny toi vähävoimaisempikin tän isänmaan eteen näin sota-aikana... Kunnei sitä rauhan aikana niin ole tilaisuuttakan. On vaan niin kuin toi työnteko päällimmäisenä. Se on rauhanaikana niin kun paremman väen asia toi isänmaa, mutta sodassa passaa sitten vähän huonommankin koittaa..."
Tokihan tässä on yläkäsitteestä tässäkin, isänmaasta kyse, mutta hyve kuin hyve, siinähän sitä ihmisen arvo realisimmin "koitetaan".
Preetin puheessa kuitenkin eetoksen lähtökohtana on - suorastaan kennedyläinen ajatus:
"Älkää kysykö, mitä maanne voi tehdä teidän puolestanne - kysykää mitä te voitte tehdä maanne puolesta". Eli: ihmisen panos, eikä iänikuinen jostakin abstraktiosta johdettu "oikeus".
Tuota yritin kommentissani klo 8.56 selittää: seuraako ihmisarvosta, että
Poista- kaikilla on oikeus ja meillä velvollisuus sietää maahanmuuttoa
- eri tasoin ansioituneita ei voisi palkita ja epäansioituneita, esimerkiksi rikoksiin syyllistyneitä, rangaista
Tuhatkunta vuotta sitten muuan italialainen hallitsija , muuan Fredrik, yritti ratkaista valtakuntansa viisaiden keskuudessa kiivaita keskusteluja nostattaneen ongelman siitä, mikä maaailman monista kielistä olisi se ihmisen alkuperäinen, ainoa ja oikea kieli, järjestämällä kokeen, jossa joukko vastasyntyneitä lapsia eristettiin täydellisesti muusta maailmasta, eikä heille puhttu sanaakaan, vaan odotettiin, mitä kieltä vauvat alkaisivat puhua ikään kuin "luonnostaan", omasta tahdostaan, sitten kun tulevat siihen ikään jolloin puhuminen alkaa.
VastaaPoistaValitettavasti eivät eläneet siihen asti että jokin ihmisen ainoa oikea kieli olisi paljastunut -- mutta toisaalta tämä Fredrik oli vain alansa pioneeri ja uranuurtaja, ja mehän jatkamme noita viisaiden väittelyitä edelleen, ja monessa maassa kieliongelmat ovat kaikkien muiden elämänongelmia yläpuolelle nousevia kipeitä kiistakysymyksisä, kuten Suomessa väittely pakkoruotsista ja pakkoenglannista.
Kieli on ilmiönä kaiken inhimillisen keskuksessa, koska ihminen on yhteisöolento ja kieli sosiaalista muodostetta. Yksityinen kieli on mahdottomuus. Tästä tosiasiasta huolimatta me yritämme ratkaista kieleen, ajatteluun, elämänmuotoon ja totuuteen olemuksellisesti kuuluvat kysymykset kysymällä kysymyksiä käsitteillä, joihin implisiittisesti sisältyvät jo niiden vastaukset, vaikka emme tätä Münchhausenin paradoksia huomaa.
Pähkäilyt siitä, mitä mikäkin sana milläkin kielellä merkitsee tai yrittää "käsitteellisesti" tavoitella, ovat yhtä tyhjän kanssa. Sitten kun kaikkea mitä päässämme tapahtuu aletaan tarkastella laajentamalla sanojen ja käsitteiden maailma tajunnallis-tiedolliseksi ongelmakentäksi, on jotain toivoa lisääntyvästä ymmärryksestä.
Ja nuo ovat, muotoiltiinpa niitä millä elävällä kielellä tahansa, niitä itseymmärryksemme kannalta olennaisimpia kysymyksiä. Siis hahmon- ja käsitteenmuodostus, tajunnallisen ja tiedollisen raja, ajattelun taustat ja kuviot, teoriat ja mallit, suureet ja mittayksiköt.
Onko "matematiikka" "luonnon oma kieli"? Ja niin edelleen.
Kun ihmislajin kehityksessä on emergoitunut uusia kognitiivisia kykyjä, kyse on aina noista tekijöistä -- annoimmepa niille sitten mitkä kulloistenkin tiedollisten käsitekoneistojen termit tahansa.
Goethe puhui tiedonhankinnan metodista nimittäen ideaa "alkuilmiöksi" -- "urphenomenon", ja kielen, ajattelun, elämänmuodon ja "totuuksien" ongelmia tähänastisista nerokkaimmin käsitellyt Wittgenstein ylisti tätä ideaa. Kun katsot jotain ilmiötä "läheltä ja tarkkaan" -- ja kun mielesi on tyhjennetty kaikista maailmaa tähän asti kuvanneista käsitteistä, voit havaita jotain aitoa ja uutta, joka voi muuttaa kaiken aiemmin omaksumasi.
Tälle vastakohtaista on "käsiterealismi", se että päätellään käsitteistä todellisuuteen päin. Että kun astronautti laskeutuu kuuhuun, hän ikään kuin odottaa että siellä jossain olisi pystytetty nimikyltti, jossa lukisi: "KUU"
Käsiterealistinen ajattelu on "tunnustuksellista", eikä harvinaista. Päinvastoin. Kaikkina aikoina "yleisen ajattelun" on muodostuttava valtaosin yhteisestä "varmuudesta" -- ajattelulla on oltava taustavakautensa, jota vasten kaiken uuden käsitteenmuodostuksen on tapahduttava. Ja "uutta" ajattelua voi yhteisössä esiintyä vain rajallinen määrä -- pioneereilta vaaditaan kykyä sietää syvää siielullista epävarmuutta.
Kun yhteisö kriisiytyy, taustavakauden tarve kasvaa, ja ajattelu muuttuu tunnustukselliseksi -- ja niin syntyy totalitarismi. Totalitarismi ei siis liity mihinkään tiettyyn ideologiaan. Nyt olemme taantumassa totalitarismiin nimenomaan "ihmisarvo- ja -oikeusideologioiden" kulisseissa.
Totalitarismiin taantumisen oire on sekin, että nimenomaan "ideologiat" asettuvat tunnustuksellisina totuuksina vastakkain. Reaktiivinen retoriikka palaa, kun käsiterealismi tarjoaa sementoidut pinnat kielelliselle kärhämöinnille. Hullut journalistit kokevat tiedonvälityksen huippulaatuna, kun studioon kutsutaan huutamaan kaksi ääripäitä edustavaa ideologia. Avainkäsitteiksi kirkastuvat Peppi Pitkätossu ja Väestönvaihto. Onko hihamerkit jo unohdettu?
Vierastan ajatustasi siitä, että olisi jokin kielestä irrallinen syvällisempi alkuilmiö (laajentamalla sanojen ja käsitteiden maailma tajunnallis-tiedolliseksi ongelmakentäksi): ajattelu tapahtuu kielellä ja sen käsitetteillä, joiden ulkopuolella voi olla vain alkeellisia havaintoja, tunteita (kipu, nälkä, pelko jne). Kieli määrää (varsinaisen) ajattelumme rajat. Käsitteet ovat tuon ajattelun hyödyllisiä apuvälineitä ja yleistyksiä, mutta eivät enempää.
PoistaSiitä olemme yhtämieltä, ettei käsitteistä voi päätellä todellisuutta - paitsi suljetuissa järjestelmissä, esimerkiksi muodollisessa logiikassa, matematiikassa ja lainopissa. Kaksi ynnä kaksi on matematiikan sääntöjen mukaan neljä, mutta tästä ei seuraa mitään matematiikan ulkopuolella, maailma pyörii radallaan...
”… Vierastan ajatustasi siitä, että olisi jokin kielestä irrallinen syvällisempi alkuilmiö … ajattelu tapahtuu kielellä ja sen käsitetteillä … Kieli määrää (varsinaisen) ajattelumme rajat.”
PoistaAjattelu ei tapahdu kielellä ja sen käsitteillä. Nykyaikainen aivotutkimus on selvittänyt jo aika pitkälle sen, missä aivojen osassa ja miten ajattelu tapahtuu.
Yksinkertainen esimerkki. Ihminen ei kykenisi mitenkään hallitsemaan kaikkia kokemiaan tapahtumia sellaisenaan. Sen vuoksi aivojen eri osa-alueilla on omat tehtävänsä. Kontekstuaalinen osio – asiayhteys – on erillään esimerkiksi henkilöiden identifioinnista.
Esimerkki: meillä on selvä käsitys mitä tarkoittaa ”käydä kaupassa”: on tavarahyllyt, kassa, ostostapahtuma, ulko-ovi. Kun joku sanoo, että kävin kaupassa, meille on pääpiirteittäin selvää, mitä se tarkoittaa; yksityiskohdista viis.
Aivojen toinen osio identifioi ihmisen: käsitys on ulkomuodon, käytöksen, ym. kokonaisuus; identifioiva, mutta hieman epämääräinen.
Näin meille muodostuu aivojen eri osien yhteistyöstä se, mitä tarkoittaa, kun ystävämme Repe käy marketissa.
Yhtään aliarvioimatta kielen merkitystä: kieli ei määrää ajattelumme rajoja.
Mielessäsi lienee ollut kreikkalaisen historioitsija Herodotoksen kertoma tarina, mutta siinä tapauksessa valitettavasti muistat asian osittain väärin. Se ei tapahtunut tuhat vuotta sitten Italiassa vaan hyvinkin 2600 vuotta sitten Egyptissä.
PoistaSiihen saakka egyptiläiset olivat uskoneet heidän kielensä olevan maailman vanhin, mutta faarao Psammetik (noin 650 eKr.) päätti tehdä juuri sellaisen kokeen kuin mistä kerroit. Muutama vastasyntynyt lapsi eristettiin muusta maailmasta siten, eikä heille puhuttu sanaakaan, vaan odotettiin, mitä kieltä vauvat alkaisivat puhua ikään kuin "luonnostaan", omasta tahdostaan, sitten kun tulevat siihen ikään jolloin puhuminen alkaa. Muuten heistä kyllä pidettiin huolta, mutta heidän luonaan käyneet hoitajat eivät saaneet sanoa mitään.
Kerran kuitenkin yksi heistä oli ilmeisesti nälissään, ja tällöin hän sanoi: Bekos. Ensin siihen ei kiinnitetty huomiota, mutta kun lapsi myöhemmin toisi saman sanan, päätettiin ottaa selvää siitä, tarkoittiko se jollakin kielellä jotakin. Sattumoisin leipä oli fryygian kielellä bekos. Tämän uskottiin osoittavan, että fryygia olisi maailman vanhin kieli ja koko ihmiskunnan alkuperäinen kieli.
Ihmisarvon sanominen äärettömäksi onnistuu vain nelosen matikalla. Jostain syystä kaikki ne, jotka korostavat ihmisarvon olevan ääretöntä, antavat kuitenkin maahanmuuttajille enemmän ihmisarvoa kuin suomalaisille??? Mitä kumman matematiikka se sitten on?
VastaaPoistaEhdotankin jonkinlaista ihmisarvon pisteyttämistä. Jokaiselle Suomessa syntyneelle vauvalle annettaisiin vaikka satapistettö ihmisarvoa. Vauvat olisivat siis kaikki tasa-arvoisia. Kun vauva kasvaa ja menee kouluun, niin jos hän ei opi lukemaan, niin hänen ihmisarvopisteensä vähenisivät ja päin vastoin; aina, kuin kasvava lapsi oppii jonkin uuden oppisuunnitelmaan kuuluvan taidon koulussa, hän saisi siitä lisää ihmisarvoa, ja päin vastoin. Kun lapsi siirtyy niin sanottuun aikuisuuteen, niin jos hän ei osaa elää aikuista elämää, niin ei muuta kuin ihmispisteitä alemmaksi, sillä sääli on sairautta, olkoon sitten kotoisin minkälaisista oloista hyvänsä.
Paavo Haavikko tykkäsi aikoinaan toistaa:
VastaaPoista"Kirjoitin sitä mitä tarkoitin ja tarkoitin sitä mitä kirjoitin."
Tämä olisi hyvä ohjenuora kaikille historioitsijoille ja miksei televisioon eksyneille puoluekellokkaillekin.