keskiviikko 10. syyskuuta 2025

Ihmisarvoa käytettäessä

 

Arvo ja arvokkuus

 

Muuan poliitikko, jonka nimeä en juuri nyt muista, totesi aikoinaan, ettei ihmisten arvoa riidattomasti voida mitata muulla kuin rahalla.

En ollut tarpeeksi tyhmä kuvitellakseni, että hän olisi tarkoittanut, ettei ihmisillä muuta arvoa olekaan. Se asia kävi erinomaisesti ilmi hänen muusta ajattelustaan, jossa esille nousivat muun muassa kulttuurit arvoina sinänsä (ei siis itseisarvona. Sehän on aivan eri asia, kuten jokainen keskikoulun matematiikan pohjalta ymmärtää).

Seurasi hirvittävän falski pöyristymisen aalto, jossa eturintamassa olivat ne, jotka käsittivät asiat tahallaan väärin ja heitä seurasi ääretön tyhmyrien lammaslauma, joka ei itse ajatellut yhtään mitään, mutta näki tässä  tilaisuuden osoittaa moraalista erinomaisuuttaan vertaisilleen.

Taashan tämä sama näytelmä on sitten saapunut katsottavaksemme. ”Ihmisarvolla” perustellaan taas mitä tahansa, vaikkapa maamme velvollisuutta ottaa elätettäväkseen kaikki ne maailman ihmiset, jotka jostakin syystä haluavat tänne tulla.

Tällainen typeryys on niin syvää, ettei sitä jaksa eikä viitsi kommentoida. Pelkään pahoin, että se on myös suureksi osaksi ihan aitoa eikä teeskenneltyä. Sen pahempi.

Sanat on syytä tietenkin aina erottaa käsitteistä. Eri kielissä samalla tavoin suomeksi kääntyvät sanat saattavat viitata varsin paljonkin toisistaan eroaviin käsitteisiin. Tästä voi vakuuttua käyttämällä google-kääntäjää, joka tarjoaa ehtymättömästi naurun aiheita sille, joka ymmärtää, mitä se oikein sanoo.

Nyt on sitten taas perusteltavana tuo ”arvo” ja inhimillinen ”arvokkuus”. Ajallemme tyypillistä on, että kaikki käsitetään englannin kielen kautta, ikään kuin se olisi jokin Jumalan äidinkieli ja kaiken ylin tuomari. Itse asiassa sen rajoittuneisuuden ja erityisyyden tarkastelu esimerkiksi juuri ”arvoihin” liittyvien sanojen ja käsitteiden kannalta olisi hyvin tärkeää ja opettavaista.

Toinen kummallisuus on dogmaattinen usko poliittisten julistusten essentiaaliseen ikuiseen totuuteen, vaikka hyvinkin vähäisellä ajatustyöllä voi havaita sellaisen johtavan välittömästi niin sanoakseni dostojevskilaiseen loukkuun, jossa koko maailma olisi ehdottomasti järjestettävä uudelleen, jos sillä vitaisiin estää pienen lapsen kärsimykset.

En kuitenkaan jaksa kirjoittaa kaikesta uudelleen nyt, vaan viittaan pariin aiempaan blogiin, joissa ole hieman hahmotellut asiaa:

 

torstai 9. maaliskuuta 2017

Arvokkuus

 

Arvokkuuden vaatimus

 

Latinan sana dignitas tarkoittaa muun muassa arvokkuutta, ansiokkuutta, kuntoisuutta, komeutta ja jaloutta eli tuo sana siis voidaan kääntää näillä suomenkielen sanoilla. Lisäksi se tarkoittaa arvonantoa ja arvoasemaa.

Englannissahan tämä, kuten niin monet muutkin sanat on säilynyt alkuperäisen näköisenä, mikä ei tietenkään lainkaan tarkoita sitä, että myös merkitykset olisivat säilyneet.

Vaikka kyllähän nekin ovat. Human dignity tai lyhyesti vain dignity sisältää samat merkitykset kuin latinalainen kantasanakin. Sekä syvällisempi merkitys ominaisuutena että sen näyttäminen oivat mahdollisia tulkintoja. Adjektiivi dignified on toisin englantilaisin sanoin samaa kuin, controlled, serious and calm and therefore deserving respect sanoo Cambridge Advanced Dictionary. Oxfordilainen puolestaan sanoo: Having or showing a composed or serious manner that is worthy of respect. Esimerkiksi: ‘she maintained a dignified silence’‘a dignified old lady’.

Mutta nyt aiheena ei tässä ole sana, vaan itse tuo inhimillinen arvokkuus, jota sanalla dignity englannissa kuvataan. Suomen ihmisarvokin on yksi sen synonyymi. Venäjässä käytetään sanaa dostojnstvo, jota tutkimuksissa on ihmisten havaittu hyvin korkealle arvostavan. Saksan Menschenwürde on ytimeltään sama asia.

Erityisesti Saksassa ja Venäjällä näitä asioita on valtion toimesta syvästi loukattu, joten voimme olettaa, että ihmisillä näissä maissa on asiaan erityissuhde. Niin se saattaa ollakin.

Mutta kyllä ongelma on läsnä kaikkialla, missä ihmisiä on. Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, sanotaan jossakin kirjassa. Hänellä täytyy olla myös tietoisuus omasta arviostaan eikä se synny siitä, että hänet suggeroidaan tuntemaan itsensä maailman navaksi. Arthur B. Brooks -niminen kirjoittaja Foreign Affairs-lehdessä käyttää termiä ”neededness”. Ihmisen on oltava tarpeellinen.

Miten sitten ylijäämäväestöstä tehdään tarpeellista? Muinaisessa Roomassa proletaarien tehtävänä pidettiin jälkeläisten tuottamista armeijan tarpeisiin. Siksi heitä ravittiin leivällä ja sirkushuveilla. Viljelyksen ja teollisuuden palvelukseen heitä ei tarvittu, sillä kansainvälinen työnjako huolehti siitä, että nuo hommat hoidettiin muualla halvemmalla.

Ikävä kyllä, sotakin on nykyään niin mekanisoitua, että olisi täyttä mielettömyyttä pukea enää miljoonia miehiä valtion vaatteisiin ja lähettää heitä sankaritekoja tekemään. Muutama kymmenen tuhatta riittää.

Tosin tällainen rooli varmastikin tarjoaisi tietyssä mielessä arvokkaan roolin ja motivaatio sen kuin kasvaisi sitä mukaa, kuin yhä uudet verityöt vaatisivat kostoa, oikeuden toteutumista ja historiallisten vääryyksien oikaisemista. Joku neuvostokansalainen yllätit kerran New York Timesin maineikkaan toimittajan Hedrick Smithin sanomalla että sota oli venäläisten parasta aikaa. Silloin kaikella oli tarkoitus.

Mutta tuskin tässä mitään kovin kummallista oli. Tuntuu selvältä, että näin oli myös Amerikassa, jossa miehet pääsivät vastuunalaiseen ja jaloon tehtävään siitä turhautumisen noidankehästä, jonka suuri lamakausi oli tuottanut.

Vasili Grossman keskittyy romaanissaan Elämä ja kohtalo kuvaamaan juuri ihmisarvon polkemista Stalingradin rintamalinjan molemmin puolin. Kuuluisassa ”Pyhä sota”-laulussa kommunismi ja natsismi esitettiin kahtena vastakkaisena napana, mutta yhtä ja samaa ne viime kädessä olivat. Otettakoon huomioon, että tämän sanoi Stalingradin rintamalla reportterina toiminut juutalainen, joka tunsi myös saksalaisten tuhoamisleirien todellisuuden ja kuvasi sitä.

Mitäpä ihmisarvosta jäi jäljelle, kun miehet molemmin puolin kuukaudesta toiseen rypivät liejussa ja loassa ja käyttivät lihamyllyä, joka kirjaimellisesti jauhoi molemmat paskaksi?

Vai jäikö sittenkin? On sanottu, että mennyt vuosisata erosi aiemmista siinä, että ihminen opittiin totaalisesti riisumaan arvokkuudestaan. Terroria ja teloituksia oli historiaan kuulunut maailman sivu, mutta aikoinaan kulttuuri ainakin pyrki eroamaan raakalaisuudesta edes siten, että asioihin liittyi rituaalisuus ja jopa tiettyjä huomionosoituksia uhreille.

Nyt kaikki kävi kuin tehtaassa. Kuten raha, konkreettisesta todellisuudesta vieraantunut puhdas kvantiteetti oli hävittänyt ja sulkenut sisäänsä kaikki muut arvot, samoin yleinen tehokkuusvaatimus edellytti hävittämisen rationaalisuutta ja riisumista kaikista turhista koristeista. Tämähän nähtiin jo ensimmäisessä maailmansodassa. Nyt kvantiteetti merkitsi kaikkea, yksilö oli merkittävä vain sen kannalta. Uusi maailma oli ruma kuin sitä symbolisoiva funkistalo.

Uskonnollisesta perspektiivistä kaikki oli tietysti toisin. Kristinuskoon kuului olennaisena osana yksilön metafyysinen merkittävyys, mutta uudenaikaisessa sodassa aseiden siunaamisesta ja sankarikultin pönkittämisestä tuli vain irvokas koriste asialle, joka oli syvästi barbaarinen eikä siitä puhumalla muuksi muuttunut.

Armeija ja sota siis tuskin enää voivat olla keino antaa inhimilliselle elämälle arvokkuutta. Muutkin keinot ovat vähissä, mikäli ajatellaan sitä joukkoa, jota voisi nimittää liikaväestöksi. Se tarkoittaa niitä, joita ei voida työllistää ja jotka elävät yhteiskunnan avun varassa.

Yhdysvalloissa tämä joukko näyttää käsittävän suunnilleen 15 prosenttia väestöstä. Tämä ainakin on se osuus, joka on jäänyt köyhyysrajan alapuolelle. Tilanne oli tätä vuonna 1966 ja se on sama tänäänkin. Työvoiman ulkopuolella olevien ja työtä etsimättömien miesten osuus väestöstä on kuitenkin samaan aikaan kolminkertaistunut ja on nyt 11,6 prosenttia.

Tästä aiheesta Foreign Affairsissa kirjoittava Arthur C. Brooks näyttää uskovan, että tämän joukon hyväksi vuosikymmenien mittaan kaadetut miljardit oivat menneet enemmän tai vähemmän hukkaan, koska tilanne ei ole parantunut vaan huonontunut. Tosin köyhillä on nyt autot ja läppärit, mutta parasta puuttuu.

On kuitenkin syytä kysyä, onko asia yleensä rahalla muutettavissa. Brooks itse on sitä mieltä, että ruokakuponkien ja muun sosiaalituen sijaan ihmiset olisi kerta kaikkiaan pantava ansaitsemaan elantonsa ja siten tulemaan hyödyllisiksi kansalaisiksi, jotka voisivat kunnioittaa itseään. Perimmäinen ongelma ei näet ole köyhyys sinänsä, vaan ihmisarvon riisto tai puute, Dignity Deficit.

Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaisi? On selvää, että tällaisista lääkkeistä puhuminen saa liberaalien niskakarvat nousemaan. Eikö tässä yksinkertaisesti haluta rahastaa ihmisten kurjuudella? Lisätäänkö nöyryytykseen vielä uusi kaupan päällisiksi?

Kirjoittaja ymmärtää argumentin, mutta väittää, että todellinen ongelma on kuin onkin tuo ihmisarvon polkeminen, mitä elätettäväksi joutuminen merkitsee. Siitä sikiävät sosiaaliset ongelmat aviottomista lapsista itsemurhiin, huumeisiin ja juoppouteen. Tilastoja löytyy.

Kyseessä ei ole mikään pehmeä kuvitelma, vaan kova tosiasia. Juuri tämä digniteetin puute potkaisi vaaleissa Clintonia ja vei Trumpin voittoon. Kukaties Trump ei kykene asiaa muuttamaan, mutta hän ainakin osoitti välittävänsä siitä, mikä on köyhien todellinen ongelma. Sitä paitsi ammattitaidottoman maahanmuuton suitsiminen voi todella parantaa köyhimpien tilannetta.

Toinen keino olisi ammatillisen koulutuksen lisääminen. Amerikkalaiselta teollisuudelta puuttuu ammattitaitoisia hitsareita ja monia muitakin taitavia tekijöitä, vaikka töitä itse asiassa olisi ja lisää lienee tulossa. Sen sijaan panostetaan kalliiseen college-tason koulutukseen ajattelematta työmarkkinoiden tarpeita.

Samassa Foreign Affairsin numerossa March/April 2017 kirjoitetaan uskonnollisuuden noususta Kiinassa. Asiaa tutkineen kirjoittajan mielestä myös siellä on kyse inhimillisestä arvokkuudesta: Vielä äsken oltiin köyhiä ja onnettomia ja luultiin, että tilanne paranee köyhyyden poistuessa, mutta nyt nähdään, ettei se auttanutkaan.

Kiinassa uskontoa vastaan hyökkäsi ensin modernisaatioliike ja sitten kommunismi. Nyt raaka kapitalismi polkee ihmisarvoa, jota on alettu etsiä uskonnosta. Tämä tarina muistuttanee jossakin määrin Venäjällä tapahtunutta kehitystä.

Onko Kiina nyt itse asiassa uuden, maailmanlaajuisen arvojen etsinnän eturintamassa kysyy kirjoittaja. Epäilemättä näkökulma on ainakin tuore ja siihen pitänee palata vielä erikseen.

Joka tapauksessa se, mitä Amerikassa ja Euroopassa on viime aikoina tapahtunut antaa aihetta punnita asioita muutenkin kuin talouden kannalta. Ihmisen tarve löytää elämälleen tarkoitus on selvästi vakavasti otettava tekijä jopa maailmanpolitiikassa.

Ihminen toki on, kuten Saarnaaja sanoo, kuin ruoho, joka aamulla kukoistaa ja illalla uuniin heitetään. Hän on kuitenkin ajatteleva ruoko, kuten Pascal sanoi ja tässä saattaa olla tekijä, joka sisältää mahdollisuuden niin hyvään kuin pahaan. Joka tapauksessa se on todellinen ja nyt sen merkitys näyttää nousevan pinnalle.

 

Toinen blogi, joka liittyy päivän teemaan, koskee Jeremy Benthamin, erään historian suurimman filantroopin arvokäsityksiä: Vihavainen: Haun humpuuki tulokset

 

 

12 kommenttia:

  1. "Tällainen typeryys on niin syvää, ettei sitä jaksa eikä viitsi kommentoida. Pelkään pahoin, että se on myös suureksi osaksi ihan aitoa." Juuri tämä siinä on karmeinta. Toisaalta koska ihmisyydessä on monta tasoa, niin suurin osa näistä onnettomista aistii kuitenkin sisällään, ettei ehkä koko totuus olekaan ihan näin, mutta kun sitä ei pystytä käsittelemään se projisoidaan pois ja niinpä länsimainen yhteiskunta on nyt sairastunut oikofobiaan. Itseinhoon ja itsetuhoiseen elämänmalliin. Englanti johtaa, Ranska ja Saksa peesaa perässä ja Ruotsi näyttää mallia pohjoismaille. Pika-apuna ainakin hidastaisimme menoa, jos saataisiin nykyinen media romutettua. Amerikassahan se on jo tapahtumassa, mutta niin kauan kuin Yle ja Hesari jyllää Suomessa jatkamme tuhon tiellä kulkemista.

    VastaaPoista
  2. "Taashan tämä sama näytelmä on sitten saapunut katsottavaksemme...Tällainen typeryys on niin syvää, ettei sitä jaksa eikä viitsi kommentoida. Pelkään pahoin, että se on myös suureksi osaksi ihan aitoa eikä teeskenneltyä."

    Asia, mihin ei ole keskustelussa puututtu, on harkitun provokaation mahdollisuus: Teemu Keskisarjan persoona ja kannanotot tiedetään entuudestaan. Kun tämä ja vihreiden Sofia Virta oli kutsuttu studioon samanaikaisesti, lopputulos oli täysin ennustettavissa ja Yle ehkä harkitusti tuotti viikon kestävän mediaspektaattelin. Tuossa jatkokeskustelussa on puhuttu tämän käyttämästä yksittäisestä sanasta "huonolaatuisuus", jonka hän myöhemmin selitti tarkoittavan koulutuksesta, sivistyksestä yms johtuvaa huonoa soveltuvuutta työmarkkinoille, ei yleistä ihmisarvon puutetta.

    Mikä irvokkainta, jatkokeskustelussa eräät toiset politikot - ei persuja - ovat puhuneet siirtolaisten pisteyttämisestä tai työmarkkinakelpoisuudesta. Tämä osoittaa, että olemme siirtyneet Orwellin maailman myöhäiseen vaiheeseen: toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomessa on demokratia, kaikki ovat tasa-arvoisia. Orwell oli kumminkin britti, mikä taas hänen näkökannaltaan on tarkoittanut valtiossa konkreettisesti että kuningatar tai kuningas on hänen yläpuolellaan ja se on lakiin sidottu. Lähdeppä muuttamaan ja saat todennäköisesti sisällissodan.

      Poista
    2. Vasemmistolainen Orwell kirjoitti Eläinten vallankumouksessa nimenomaan kommunistisesta yhteiskunnasta, jonka piti olla niin tasa-arvoinen.

      Poista
  3. " 'Ihmisarvolla' perustellaan taas mitä tahansa, vaikkapa maamme velvollisuutta ottaa elätettäväkseen kaikki ne maailman ihmiset, jotka jostakin syystä haluavat tänne tulla."

    Tämä on ydinkysymys. Valitettavasti on vain niin, että mikään virallinen kansainvälinen ihmisoikeus ei käsitä tuollaista vapaata siirtolaisoikeutta: suvereenit valtiot ovat lähtökohtaisesti vapaasti päättää keitä, miten paljon ja millä kriteereillä ne ottavat alueelleen tavoittelemaan parempaa elämää itselleen ja uudelle kotimaalleen. Enpä ole havainnut, että noissa kriteereissä painotettaisiin virallisesti tarvetta erilaisiin sosiaalisiin tukiin.

    Toinen juttu sitten on, että toisenlaisissa olosuhteissa syntyneet sopimukset avaavat maan sisälle pääseille, aidosti todellista vainoa kärsiville pakolaisille oikeuden turvapaikkaan ja oikeuden joutumatta käännytetyksi maahan, jossa häntä odottaa vaino tai epäinhimillinen kohtelu. Jos nuo edellytykset eivät täyty, henkilö voidaan poistaa maasta.

    Mitä ylläolevasta seuraa on se, että jokaisen huonon työmarkkinakelpoisuuden omaavan wanna-be-siirtolaisen kannattaa esiintyä vainottuna pakolaisena. Asiaa lisää se, että meillä ei ole kyetty virallisesti määrittelemään siirtolaispolitiikkaa eikä niitä kriteerejä ("pisteytys"), joilla siirtolaisia otettaisiin. Viranomaisten aika menee noiden ryhmien erotteluun

    Julkisessa keskustelussa nämä ryhmät sotketaan iloisesti.

    VastaaPoista
  4. "Arvo ja arvokkuus"
    Venäjä haluaa pelastaa Suomen kansan.

    Ensin entinen Venäjän presidentti Medvedev kävi tutustumassa suomalaisten rakentamiin rajaesteisiin ja väitti, että Suomi haluaa hyökätä Venäjän kimppuun, ja nyt Venäjän parlamentin (gosduman) Puolustuskomitean johtaja Kartapolov otti kantaa asiaan:

    "Suomen johtokunta harjoittaa äärettömän varauksetonta politiikkaa ja itse asiassa se muuttuu (?..) Ukrainan todelliseksi kylvijäksi (?..) ja minä kovasti säälin suomalaista kansaa, joka on kärsinyt hyvin paljon eikä ansaitse tätä nykyistä kohtaloa eikä tilannetta, jossa se nyt joutuu olemaan. Nyt taikka myöhemmin suomalainen kansa tajuaa sen. Mutta jos tämä absoluuttisesti lahjaton politiikka nykyisen suomalaisen johtokunnan taholta johtaa jonkinlaisiin traagisiin seurauksiin, niin se on heidän syytä. Me tiedämme miten pitää puolustaa omia intresseja ja olemme valmiita millaisiin tahansa tapahtumien kehityksiin."

    Lähde: www.youtube.com/watch?v=DkW7BIZhSDU
    Anton Hardin.

    VastaaPoista
  5. Kiinan kommunistit ovat käyneet jälleen kristittyjen kimppuun ja suoranainen vaino on jälleen heidän osansa. Kiina ei siis noussut arvojen etsinnän eturintamaan, vaan pakittaa kohti synkkää pimeyttä. Erilaisten ajatusten ja ideoiden hyväksyminen ei kuulu kommunistiseen diktatuurin.

    VastaaPoista
  6. Arkkihiippakunnan piispa kirjoitti tiistaina (HS 9.9.2025):
    "Kristillisen ihmiskäsityksen ytimessä on ajatus universaalista, ehdottomasta ihmisarvosta: jokainen ihminen on luotuna erityinen ja arvokas, ja siksi jokaiselle kuuluu ihmisarvoinen kohtelu ja yhtäläiset oikeudet".
    Kauniisti sanottu ja kaukaa haettu. Yläkäsittestä johdettu.
    Herää vain pysyvä kysymys, mitä se tarkoittaa. Käytännössä nimittäin.

    Matalamman katseen todellisuuteen luo piispan sukunimikaima, Leppäsen Preeti, joka Linnan kirjassa pohtii myös ihmisarvoa. Tyttärenpoika on mennyt sodassa, kotipitäjän ensimmäinen sankari. Näin lausuu tämä Leppänen:

    "Minä sitä kanssa sanon, että kun voi ny toi vähävoimaisempikin tän isänmaan eteen näin sota-aikana... Kunnei sitä rauhan aikana niin ole tilaisuuttakan. On vaan niin kuin toi työnteko päällimmäisenä. Se on rauhanaikana niin kun paremman väen asia toi isänmaa, mutta sodassa passaa sitten vähän huonommankin koittaa..."

    Tokihan tässä on yläkäsitteestä tässäkin, isänmaasta kyse, mutta hyve kuin hyve, siinähän sitä ihmisen arvo realisimmin "koitetaan".
    Preetin puheessa kuitenkin eetoksen lähtökohtana on - suorastaan kennedyläinen ajatus:
    "Älkää kysykö, mitä maanne voi tehdä teidän puolestanne - kysykää mitä te voitte tehdä maanne puolesta". Eli: ihmisen panos, eikä iänikuinen jostakin abstraktiosta johdettu "oikeus".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota yritin kommentissani klo 8.56 selittää: seuraako ihmisarvosta, että

      - kaikilla on oikeus ja meillä velvollisuus sietää maahanmuuttoa
      - eri tasoin ansioituneita ei voisi palkita ja epäansioituneita, esimerkiksi rikoksiin syyllistyneitä, rangaista

      Poista
  7. Tuhatkunta vuotta sitten muuan italialainen hallitsija , muuan Fredrik, yritti ratkaista valtakuntansa viisaiden keskuudessa kiivaita keskusteluja nostattaneen ongelman siitä, mikä maaailman monista kielistä olisi se ihmisen alkuperäinen, ainoa ja oikea kieli, järjestämällä kokeen, jossa joukko vastasyntyneitä lapsia eristettiin täydellisesti muusta maailmasta, eikä heille puhttu sanaakaan, vaan odotettiin, mitä kieltä vauvat alkaisivat puhua ikään kuin "luonnostaan", omasta tahdostaan, sitten kun tulevat siihen ikään jolloin puhuminen alkaa.

    Valitettavasti eivät eläneet siihen asti että jokin ihmisen ainoa oikea kieli olisi paljastunut -- mutta toisaalta tämä Fredrik oli vain alansa pioneeri ja uranuurtaja, ja mehän jatkamme noita viisaiden väittelyitä edelleen, ja monessa maassa kieliongelmat ovat kaikkien muiden elämänongelmia yläpuolelle nousevia kipeitä kiistakysymyksisä, kuten Suomessa väittely pakkoruotsista ja pakkoenglannista.

    Kieli on ilmiönä kaiken inhimillisen keskuksessa, koska ihminen on yhteisöolento ja kieli sosiaalista muodostetta. Yksityinen kieli on mahdottomuus. Tästä tosiasiasta huolimatta me yritämme ratkaista kieleen, ajatteluun, elämänmuotoon ja totuuteen olemuksellisesti kuuluvat kysymykset kysymällä kysymyksiä käsitteillä, joihin implisiittisesti sisältyvät jo niiden vastaukset, vaikka emme tätä Münchhausenin paradoksia huomaa.

    Pähkäilyt siitä, mitä mikäkin sana milläkin kielellä merkitsee tai yrittää "käsitteellisesti" tavoitella, ovat yhtä tyhjän kanssa. Sitten kun kaikkea mitä päässämme tapahtuu aletaan tarkastella laajentamalla sanojen ja käsitteiden maailma tajunnallis-tiedolliseksi ongelmakentäksi, on jotain toivoa lisääntyvästä ymmärryksestä.

    Ja nuo ovat, muotoiltiinpa niitä millä elävällä kielellä tahansa, niitä itseymmärryksemme kannalta olennaisimpia kysymyksiä. Siis hahmon- ja käsitteenmuodostus, tajunnallisen ja tiedollisen raja, ajattelun taustat ja kuviot, teoriat ja mallit, suureet ja mittayksiköt.

    Onko "matematiikka" "luonnon oma kieli"? Ja niin edelleen.

    Kun ihmislajin kehityksessä on emergoitunut uusia kognitiivisia kykyjä, kyse on aina noista tekijöistä -- annoimmepa niille sitten mitkä kulloistenkin tiedollisten käsitekoneistojen termit tahansa.

    Goethe puhui tiedonhankinnan metodista nimittäen ideaa "alkuilmiöksi" -- "urphenomenon", ja kielen, ajattelun, elämänmuodon ja "totuuksien" ongelmia tähänastisista nerokkaimmin käsitellyt Wittgenstein ylisti tätä ideaa. Kun katsot jotain ilmiötä "läheltä ja tarkkaan" -- ja kun mielesi on tyhjennetty kaikista maailmaa tähän asti kuvanneista käsitteistä, voit havaita jotain aitoa ja uutta, joka voi muuttaa kaiken aiemmin omaksumasi.

    Tälle vastakohtaista on "käsiterealismi", se että päätellään käsitteistä todellisuuteen päin. Että kun astronautti laskeutuu kuuhuun, hän ikään kuin odottaa että siellä jossain olisi pystytetty nimikyltti, jossa lukisi: "KUU"

    Käsiterealistinen ajattelu on "tunnustuksellista", eikä harvinaista. Päinvastoin. Kaikkina aikoina "yleisen ajattelun" on muodostuttava valtaosin yhteisestä "varmuudesta" -- ajattelulla on oltava taustavakautensa, jota vasten kaiken uuden käsitteenmuodostuksen on tapahduttava. Ja "uutta" ajattelua voi yhteisössä esiintyä vain rajallinen määrä -- pioneereilta vaaditaan kykyä sietää syvää siielullista epävarmuutta.

    Kun yhteisö kriisiytyy, taustavakauden tarve kasvaa, ja ajattelu muuttuu tunnustukselliseksi -- ja niin syntyy totalitarismi. Totalitarismi ei siis liity mihinkään tiettyyn ideologiaan. Nyt olemme taantumassa totalitarismiin nimenomaan "ihmisarvo- ja -oikeusideologioiden" kulisseissa.

    Totalitarismiin taantumisen oire on sekin, että nimenomaan "ideologiat" asettuvat tunnustuksellisina totuuksina vastakkain. Reaktiivinen retoriikka palaa, kun käsiterealismi tarjoaa sementoidut pinnat kielelliselle kärhämöinnille. Hullut journalistit kokevat tiedonvälityksen huippulaatuna, kun studioon kutsutaan huutamaan kaksi ääripäitä edustavaa ideologia. Avainkäsitteiksi kirkastuvat Peppi Pitkätossu ja Väestönvaihto. Onko hihamerkit jo unohdettu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vierastan ajatustasi siitä, että olisi jokin kielestä irrallinen syvällisempi alkuilmiö (laajentamalla sanojen ja käsitteiden maailma tajunnallis-tiedolliseksi ongelmakentäksi): ajattelu tapahtuu kielellä ja sen käsitetteillä, joiden ulkopuolella voi olla vain alkeellisia havaintoja, tunteita (kipu, nälkä, pelko jne). Kieli määrää (varsinaisen) ajattelumme rajat. Käsitteet ovat tuon ajattelun hyödyllisiä apuvälineitä ja yleistyksiä, mutta eivät enempää.

      Siitä olemme yhtämieltä, ettei käsitteistä voi päätellä todellisuutta - paitsi suljetuissa järjestelmissä, esimerkiksi muodollisessa logiikassa, matematiikassa ja lainopissa. Kaksi ynnä kaksi on matematiikan sääntöjen mukaan neljä, mutta tästä ei seuraa mitään matematiikan ulkopuolella, maailma pyörii radallaan...

      Poista
  8. Ihmisarvon sanominen äärettömäksi onnistuu vain nelosen matikalla. Jostain syystä kaikki ne, jotka korostavat ihmisarvon olevan ääretöntä, antavat kuitenkin maahanmuuttajille enemmän ihmisarvoa kuin suomalaisille??? Mitä kumman matematiikka se sitten on?
    Ehdotankin jonkinlaista ihmisarvon pisteyttämistä. Jokaiselle Suomessa syntyneelle vauvalle annettaisiin vaikka satapistettö ihmisarvoa. Vauvat olisivat siis kaikki tasa-arvoisia. Kun vauva kasvaa ja menee kouluun, niin jos hän ei opi lukemaan, niin hänen ihmisarvopisteensä vähenisivät ja päin vastoin; aina, kuin kasvava lapsi oppii jonkin uuden oppisuunnitelmaan kuuluvan taidon koulussa, hän saisi siitä lisää ihmisarvoa, ja päin vastoin. Kun lapsi siirtyy niin sanottuun aikuisuuteen, niin jos hän ei osaa elää aikuista elämää, niin ei muuta kuin ihmispisteitä alemmaksi, sillä sääli on sairautta, olkoon sitten kotoisin minkälaisista oloista hyvänsä.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.