Koskutjärven sika
Ukko astui ulos sikalasta ja
huokaisi syvään. Taas se sitten olisi jouluaatto ennen pitkää käsillä ja sika
olisi tuotava sisään.
Kaikki alkoi siitä, kun aikoinaan
piti tehdä jouluteurastus ja luoti meni ohi. Sitten tupsluikkari putosi pahnoihin ja sekaantui jonnekin sianpaskaan.
Se saattaa olla joutunut jo
jonnekin pellolle, mutta ainakin sen on korroosio syönyt kelvottomaksi. Mutta
eihän se nyt maailman napa ole, ei sillä.
Seikkahan oli sellainen, että
ohilaukauksen jälkeen sika oli alkanut puhua ja ukon sydän oli heltynyt. Sen
sijaan, että olisi pantu sika lihoiksi, se tuotiin joulupöytään elävänä maata
retkottamaan ja virnuilemaan. Siinä se söi korillisen jouluomenoita ja muita
herkkuja ja alkoi sitten lasten kanssa vilistää ympäri nurkkia.
Kyllähän sitä nyt yhden jouluntienoon
kesti, mutta nytpä oli possu kasvanut valtavaksi karjuksi, jonka munatkin
olivat potkupalon kokoiset. Tai ainakin nyt pesäpalloa isommat.
Niistäpä ei sen kummemmin väliä
paitsi, ettei ollut käyttöä karjulle. Ei se porsinut eikä pannut emakoita
tiineeksi, kunhan röhki ja vinkui ja röhnötti pahnassaan paskojensa keskellä.
Sitä paitsi sian asenteissa oli tapahtunut
ikävä muutos. Ennen, sinä ihmeellisenä jouluna, se oli muistuttanut
viisivuotiasta lasta, jollainen se kai älykkyydeltään olikin.
Sitä paitsi possu oli ollut
herttainen kuin pieni päivänsäde. Vaaleanpunaisine korvineen ja söpöine
kärsineen se sulatti kivikovankin sydämen ja oli mukavaa huomata, miten se nautti
korvan takaa rapsuttamisesta. Eiväthän sen omat sorkat ulottuneet tuohon
herkästi kutiavaan paikkaan, mikä varmaankin tuotti pysyvää ahdistusta.
Sian ystävänä ihminen saattoi
tuottaa iloa lähimmälle eläimelleen ja nauttia samalla täysin rinnoin omasta
hyvyydestään. Ajatellapa vain niitä publikaaneja, jotka alvariinsa syödä
mässyttivät lihaa ja aivan erityisesti sianlihaa!
Mutta tuo karju ei ollut enää oma
entinen ihastuttava itsensä. Se oli kehittynyt, kuten sanottu ja sen luonne oli
muuttunut. Nykyään sen saattoi huomata tuijottelevan ihmisiä syrjäkarein
pienillä siansilmillään, joissa näytti olevan ilkeä pilkahdus samalla kun ne
ilmensivät ylenkatsetta, joka myös kaikui mahtavassa röhkinässä, jolla karju
vaati ruokaa.
Se nimittäin vaati eikä pyytänyt. Jos
ei tarjoilu miellyttänyt, se pani toimeen hirmuisen mekkalan ja laukkasi
kaikessa satojen kilojen mahtavuudessaan ympäri pahnaa, niin että paska
roiskui.
Puuroista oli porsas pitänyt, mutta
sika kääntyi niistä inhoten pois. Tuntui siltä, että sen arvoa oli loukattu.
Olivatko puurot, nuo ihmisten jouluherkut, sille vähäarvoisia? Vai olivatko ne
vain porsaiden ja emakoiden ruokaa?
Eikö kohtelu ollut karjun arvoista?
Näinhän se asia kai oli ymmärrettävä, mutta mihin tuon karjun arvo oikein
perustui?
Ukko mietti, miten sen saisi realisoitua ja muisti, että Pietari Suuri ja hänen juopotteleva synodinsa
(Всешутейший, Всепьянейший и Сумасброднейший Собор) oli aikoinaan ajellut pitkin Pietarin katuja sikojen
ja pukkien vetämissä vaunuissa.
Onnistuisiko sama täällä.
Tarvittaisiinko vielä pukki? Miksiköhän?
Ukko mietti sitä mahdollisuutta,
että ajaa karauttaisi Wiljamiin jouluostoksille sian vetämässä reessä ja se
tuntui aluksi komealta.
Mutta sitten hän ymmärsi, ettei
kykenisi valjastamaan karjua, joka oli valtava jötkäle ja panisi varmasti
hanttiin. Itse hän sitä joutuisi reessä vetämään, jos nyt reellä kulkemista
ajateltiin. Olisi pitänyt porsaasta pitäen opettaa Ja salavaakin olisi pitänyt.
Menepäs nyt mokomaa salvamaan!
Siinä olisi tarvittu puolijoukkueen verran miehiä ja mitähän olisi saatu
tulokseksi? Tuskinpa muuta kuin yksi kiittämätön sika, joka ei kyennyt
ymmärtämään, että ainoa asia, jonka takia sen hengissä pitäminen oli
mielekästä, oli sen ihmiselle tuottama hyöty.
Olisiko salvaminen kuitenkin parantanut
lihan makua? Näinhän vanha kansa tiesi ja kuten ukko ymmärsi, ei sen viisauksia
kannattanut mennä noin vain tyrmäämään. Mutta kun ei, niin ei…
Joulu oli kuitenkin taas ovella.
Ukko tiesi, että karju piti oikeutenaan tulla taas pirttiin ja riehua siellä
kaikessa massiivisessa ylimielisyydessään. Ja se oli niin paskainen, että koko
pirtti tulisi haisemaan koko kevään tai ainakin pääsiäiseen asti. Ja kukapa
menisi sitä pesemään? Lättähattumaisessa ylimielisyydessään se olisi estänyt
tällaisen arvonsa loukkaamisen.
Mitä ihmettä nyt tekisi? Ukko
ymmärsi järjellään, ettei sialla ollut muuta kuin lihan arvo ja hän oli köyhä.
Tiinuun pantuna siasta saisi joka tapauksessa lihaa ja läskiä ainakin vuodeksi
ja lisäksi verimakkaroita, maksalaatikkoa ja vaikka mitä herkkuja.
Kovin olivat ukon pataruuat olleet
köyhiä kuluneena siattomana vuonna. Kyllä paistettu lantttu herkkua oli, mutta
kun sitä kuukaudesta toiseen syö, alkaa ymmärtää niitä saksalaisia, jotka
inhoten puhuivat lanttutalvesta (Kohlrübenwinter) silloin maailmansodan
aikaan.
Mieli teki jotakin parempaa. Mitä
sika itse muka oli ansainnut ja millä tavalla? Eihän se muuta tehnyt kuin maata
rötkötti ja haisi. Lihoiksi vaan! Suum
cuique, muisteli ukko Viipurin latinakoulussa oppimaansa lausetta, joka
kuulosti pätevältä tässäkin tilanteessa.
Mutta olihan se nyt aika hirviö.
Sitä voisi kalauttaa kirveellä, mutta osuman pitäisi olla aivan tarkka ja iskun
niin luja, että ukko jo alkoi epäillä omia voimiaan. Nuorempana sen nyt olisi
nitistänyt vaikka nyrkillä, hän lohdutti itseään, mutta nyt…
Pistoolista ei enää ollut jäljellä
muuta kuin muisto. Talossa ei sitä paitsi ollut muita pyssyjä, aprikoitsi ukko.
Mutta sitten hänellä välähti.
Siellähän se on uunin päällä vanha
vaarin aikuinen suustaladattava haulikko. Eihän sellaisella normaalisti mitään
ukkomehtoa isompaa kannattanut yrittääkään, mutta kukapas kieltäisi tekemästä
vanhan ajan täyteislatinkia. Silloin tussari toimisi kuin musketti ja kaataisi
vaikka hevosen.
Niinpä ukon nähtiin jouluaaton
lähestyessä viheltelevän itsekseen ja puuhaavan jotakin uunin kielellä uudenvuodentinojen
parissa. Jossakin vaiheessa hän puhdisti paksun pölykerroksen tussarin päältä
ja latasi sen mustalla ruudilla, jota oli löytynyt aitasta vielä pötkökaupalla.
Koeponnistukset osoittivat, että
kaikki toimi. Enää oli jäljellä vain asian periaatteellinen puoli.
Toisin, kuin edellisen joulun alla,
ukkoa ei yhtään itkettänyt ajatus, että olisi luovuttava pikku saparoniekasta.
Eihän sellaista enää edes ollut. Sen sijaan oli jäljellä vain orwellilainen
isäntähahmo, joka osasi vain määräillä palvelemaan itseään.
Kuitenkin ajatus tuntui häijyltä.
Murha mikä murha. Ukon oli pakko köpötellä keskuskirjastoon lainaamaan teoksia
vihapuheen ja filosofian osastosta. Niitä lukien hän vietti unettomia öitä,
kuin aikoinaan Raskolnikov, jota hän kyllä piti omituisena.
Ja niin se vain kävi, ettei
Koskutjärven joulupöytään taaskaan saatu sikaherkkuja. Ukko sen kuin luki ja
luki ja välillä huokaili ja hieman valittikin.
Filosofia oikeutti ilman muuta
panemaan sian lihoiksi ja nauttimaan. Toisaalta osastossa Animal Rights&Wrongs hehkutettiin olemattomuuden autuutta. Kun
jätettäisiin elukat siittämättä, niin ei niiden tarvitsisi tulla syödyiksikään.
Sepä olikin syvällistä!
Eihän siitä siis mitään tullut. Kun
jouluaatto koitti, nousi ukko istuimeltaan ja löi tussarin tukin lattiaan.
Silloin se paukahti ja omatekoinen Brennecke-luoti
teki reiän välikattoon ja vielä vesikattoonkin.
Sen sijaan, että olisi kironnut,
ukko siunaili tapahtunutta ja piti sitä merkkinä korkeammalta taholta.
Sika sai siis jäädä henkiin, vaikka
sitä ei enää otettukaan tupaan. Sitä tultaisiin ruokkimaan siihen saakka,
kunnes sen säädetty elinaika olisi kallistunut iltaansa ja se kerran huokaisisi
henkensä höyryävään sikolätin ilmaan tai sitten kesäiseen helteeseen, jota
vanha sydän ei enää kestäisi.
Ukko tiesi, ettei ollut oikein
viisas, mutta eihän sille mitään mahtanut. Käsillä oli mysteeri, jota alan kirjallisuudessa
tultaisiin joskus nimittämään Koskutjärven
dilemmaksi.
Tie siihen aukeaa niille, jotka
ymmärtävät joulun kaikille tarjoaman viestin: hulluahan tämä on (absurdum), mutta niin se vain on…
Sen kunniaksi kaikille oikein hyvää
joulua ja joulumieltä!
Ei pidä kenenkään nyt loukkaantua, mutta sanoisin että parasta Vihavaista koko vuonna!
VastaaPoistaSikamaisen filosofista joulua sinne!
Kiitos Timolle. Ja hyvää joulua kaikkille.
VastaaPoistaNäin aikoina Koskutjärven dilemma puhuttelee meitä kaikkia yli rajojen.
VastaaPoistaSyvää ja sikaisaa joulua!
Siis piti tietenkin olla Hyvää joulua..
Poista;D D D
VastaaPoistaTarina kuvaa kapitalistin suhtautumista rahvaaseen. Sen olemassa ololla ei ole itsetarkoitusta vaan se on ainoastaan tuotantohyödyke rahapussin kartuttamista varten.
VastaaPoistaPorvari olisi halunnut sotien jälkeen yövartija valtion jossa valtiota kansalle edustaa yhteiskunnan väkivalta koneisto. Nyt porvarit purkavat ympäri Eurooppaa hyvinvointivaltioita jotta kapitalisti saa entistä suuremman osan kansantulosta.
-Suomesta tehdään "tuosta poikki ja pinoon" menetelmillä työläisprikaati kilpailemaan kiinalaisten kanssa viikinkien laivatilauksista.
PoistaSinne vapaaehtoisten hullujenhuoneeseen märästä Pietarista tuli mieleen etteipä Tuomiojan ja Meinanderin rauhannobeliostin läsnäollessa skoolaten ja torvia soitellen kätilöimä Historioitsijat ilman rajoja-pumppu olekaan noussut kansainväliseen lentoon vaan blogissaan kirjoitellaan orjakaupan näkymistä!
VastaaPoistaMukaan tuppautunut Carl Bildt ymmärtää ettei takapihan olemassaoloa kannata laajemmin levitellä.