Juutalaisuuden vaikeus
Suurlähettiläs
René Nyberg on julkaissut hyvin kiinnostavan kirjan, joka liittyy hänen omaan
sukuunsa: Viimeinen juna Moskovaan. Siltala 2015, 221 s.
Vasta
varttuneemmassa iässä kirjan kirjoittajalle valkeni, että hän oli itse asiassa
juutalaisen äidin poikana natsien kategorioissa ”Auschwitz-kelpoinen” Mischling ersten Grades.
Tämä siitä
huolimatta, ettei perheellä ollut mitään siteitä juutalaiseen uskontoon ja että
siltä taholta oli äidistä sanouduttu kategorisesti irti ja jopa luettu
symbolinen kuolinrukous.
Tämä tapahtui
ennen toista maailmansotaa, jolloin Suomen juutalainen yhteisö ei vielä ollut
aidosti suomalainen, kuten kirjoittaja arvioi, vaikka suomi olikin otettu jopa
juutalaisen koulun kieleksi.
Kuten tunnettua,
Suomen juutalaiset olivat ainoa itäjuutalaisten ryhmä, joka jäi natsien
järjestämän holokaustin ulkopuolelle. Jäihän maamme muutenkin niin sanotun tappotantereen ulkopuolelle ja
kansakunta siis ilmeisesti säästyi siltä dekapitaatiolta, jota sille oli
suunniteltu. Hinta oli kova, mutta se maksettiin ja kunnia säilytettiin.
Nybergin tarina
koskee sekä hänen perhettään että sukulaisiaan ja nimenomaan tuota
juutalaisuuden dimensiota, jonka edustajat ovat meillä olleet hyvin harvinaisia
aina viime vuosiin saakka.
Vielä pari vuosikymmentä
sitten saattoivat suomalaiset hämmästyttää maailmaa kertomalla, että heillä oli
sinfoniaorkesteri, jossa ei ollut yhtään juutalaista soittajaa. Sellaisia ei
taida nykypäivän maailmassa juuri olla, ainakaan länsimaissa tai Venäjällä.
Oma
juutalaispopulaatiomme on tietenkin peräisin Venäjältä. Siitähän tuli maailman
ylivoimaisesti suurin juutalaiskeskus Puolan kolmannen jaon jälkeen, 1795.
Vaikka juutalaiset oli määrätty asuinalueelleen, tšerta osedlosti,
saattoivat sotilaana palvelleet valita muun asuinpaikan ja lopultahan koko
asuinalueen raja hävisi. Neuvostoliitossa juutalaisuus oli jo sangen hallitseva
elementti.
Suomen juutalaisilta
puuttuivat kauan normaalit kansalaisoikeudet, mistä jopa Venäjän
taantumukselliset suuriruhtinaskuntaa aikoinaan nälvivät, osoittihan se muka
sen julistaman liberalismin tekopyhyyttä.
”Taistelu ihmisoikeuksista”
toki sitten voitettiin, kuten Santeri Jakobsonin, Maxin isän kirjassa
kerrotaan. Tarina lieneekin jo useimmille tuttu ja ainakin kirjallisuutta siitä
on tarjolla.
Joka tapauksessa
myös Suomen juutalaisten piirissä ilmeni voimakasta erottautumista
kantaväestöstä. Uskonnollisille juutalaisille tämä oli vähintään yhtä
pakollinen asenne kuin juutalaisten pitäminen vääräuskoisina, joskaan ei pakanoina-
ja sehän oli pahempaakin- oli uskoville kristityille.
Mikäli
juutalaiset olivat Jumalan valittu kansa, mistä koko heidän uskontonsa
keskittyi kertomaan, oli suvun jatkaminen muiden kansojen edustajan kanssa
synneistä suurin. Natsit, omasta puolestaan käyttivät tällaisista tapauksista
nimitystä Rassenschänder. Heillähän
juutalaisuus oli luetteloitu ”roduksi”, niin absurdia kuin se olikin.
Toisaalta
tietenkin juutalaisen uskonnon edellyttämät puhtaat äitilinjat todella
ylläpitävät geneettistä jatkuvuutta, mikä aivan ilmeisesti heijastuu
juutalaisten yllättävän suuressa lahjakkuudessa esimerkiksi musiikin ja
matematiikan alalla. Lukemattomat mittaukset ja muut indikaattorit, kuten
Nobel-palkinnot puhuvat oma kieltään.
Joka
tapauksessa, juutalaisen naisen avioituminen suomalaisen miehen kanssa oli
äidin puoleisille sukulaisille niin raskas asia, että poliisi arveli kyseessä
olevan hengenvaaratilanteen ja kehotti hankkimaan aseen, mikä tehtiinkin.
Kyseessä oli
siis samantyyppinen, esimodernia kunniaväkivaltaa ennustava tilanne, jollaisia
nykyään näemme lähinnä muslimisiirtolaisten
taholla.
Pahemmalta onneksi
vältyttiin ja välit muuhun, laajaan sukuun saatiin normalisoitua. Nämä Latviassa
ja sittemmin Venäjällä ja eri puolilla maailmaa asuneet ihmiset joutuivat
kuitenkin kokemaan kovia ja dramaattisia vaiheita, pakolaisjuniin ahtautumisesta
aina omaisuuden uudelleen tunnustamiseen neuvostokauden jälkeen.
Kirjoittaja ei
ole luottanut pelkästään muistiinsa ja haastatteluihinsa, vaan käyttää myös
lähdekirjallisuutta ja jopa viitteitä, mikä sanottakoon kunniaksi erityisesti kustantajalle.
Tällainenhan on nykyään kovin harvinaista.
Nybergin
suosimiin esityksiin kuuluu Aleksandr Solženitsynin
kaksiosainen Kaksisataa vuotta yhdessä, Двести лет вместе
(1795-1995). Kirja, jota erinäiset oikeinajattelijat ovat jaksaneet haukkua
siinä kuin sen kirjoittajaakin, ansaitsee myös minusta kaiken arvostuksen.
Epäilemättä
kirjoittaja siinä usein tulee pohtineeksi kansojen, myös juutalaisten,
mahdollista syyllisyyttä keskinäisiin ristiriitoihinsa. Tämä on ymmärrettävä,
joskin vaikea näkökohta ja myös Nyberg pohtii kirjassaan sen ulottuvuuksia.
Onko esimerkiksi
mahdollista hyvittää holokaustin tapaista
hirmutekoa? Entä onko saksalaisilla asiasta kollektiivinen syyllisyys -Kollektivschuld? Tai pitäisikö puhua
kollektiivisesta vastuusta-Kollektivverantwortung?
Israel ei ole hyväksynyt
saksalaisten rahoja lopullisen kuittauksena Ausgleich,
vaan korvauksena Kompensation, mikä
taitaa olla suomeksi huono ilmaus. Juutalaiset eivät myöskään hyväksy
saksalaista käsitettä Wiedergutmachung
–hyvitys.
Asian luonteen
huomioon ottaen käsitteistä kiistely on ymmärrettävää, samoin kuin saksalaisten
herkkänahkaisuus kaikessa, mikä koskee juutalaisuutta.
Juutalaisuudesta
onkin tullut nykyään useimmissa länsimaissa jo tabu, josta ei enää voi edes
käydä tavallista, tervejärkistä keskustelua. Etenkin Amerikassa ryntäävät
lukemattomat mielensäpahoittajat heti rahastamaan havaitsemillaan tai
kuvittelemillaan kollektiivisilla solvauksilla. ja herjauksilla
Juutalaisuus on
kuitenkin muuan aikakautemme merkittävimpiä ilmiöitä, jonka vaikutusta ei
kannata yrittää arvioida vain tuota uskontoa tunnustavien pääluvulla. Sen
ymmärtämiseksi kannattaa lukea tasapainoisia ja asiantuntevia kirjoja. Nybergin
kirja on yksi tällainen.
Aihe on todella mielenkiintoinen. Miksi joku muu taantumuksellinen uskonto tuottaa niin vähän hedelmiä, jos ollenkaan ja juutalaisuudesta tippuu hedelmiä solkenaan. Onko kyse juuri sopivasta annoksesta, sillä varsinkin taidehan tarvitsee kitkaa pujetakseen kukkaan?
VastaaPoistaWikipedian mukaan Vanha testamentti sisältää kertomuksen koko maailman synnystä ja kertoo, miten Jumala valitsi Israelin omaisuuskansakseen muiden kansojen keskuudesta ja miten hän johdatti kansaansa historian lävitse.
VastaaPoistaSiellä ei siis sanota suomenruotsalaisista mitään, vaan yhtäläisyydet ovat heidän omaa tulkintaansa ja suomenkielisten suvaitsevaisuutta tai tyhmyyttä.
Ja Arkadianmäen orkesterissä yksi juutalainen sättii köyhän kansan edustajia senkun ehtii.
Eurooppalaiset juutalaiset ovat itseasiassa geneettisesti eurooppalaisia. Isäpuolella on jo vähän enemmän Lähi-Idän vaikutetta mutta kauttaaltaan heidän jälkeläisensä ovat euroopplaisten käännynnäisten jälkeläisiä. Tämä on kuuma aihe Israelissa sillä se monin osin kumoaa teesit juutalaisten paluusta "kotimaahan". Pikemminkin nyky-Israel on suurelta osin eurooppalainen siirtomaa joskin väestö on muuttumassa yhä "värillisemmäksi". Samoin vaiettu asia on Israelin uusliberalistisuus, suuret tuloerot juutalaisten keskuudessa ja se että peräti 20% juutalaisesta elää selkeästi köyhyysrajan alapuolella. Viime aikojen tutkimukset myös osoittavat että nuori juutalaispolvi ei ole ollenkaan niin sitoutunut Israelin valtioon kuin heidän isovanhempansa ja vanhempansa.
VastaaPoistaJuutalaisuuden länäoloa ulkominsteriön älyllisyydessä voi arvioida Erkki Tuomiojan tämänviikoisten aktiviteettien valossa. Ensin hän antoi julkisuuteen lausuman YK:n turvallisuusneuvoston Israel-Palestiina päätöslauselmasta, nyt hän arvioi blogissaan erästä toista suomenjuutalaisuutta käsittelevää kirjaa.
VastaaPoistaMutta niinpä meillä kahdella kurjassa paikassa elävällä kansalla onkin naapurinaan ilmestyskirjan peto!
Ero siinä, ja iso, että meidän peto on pysynyt aisoissa oveluudella ja älyn viekkaudella jo vuodesta 1944, kun taas Israel ei ole saanut hetken rauhaa.
PoistaEi pedoltaan eikä meiltä eurooppalaisilta Israelia israelilaisille opettavilta.
Nyt alkoi Obamakin Israelia opettaa viime metreillään. Viesti YK:ssa oli että alatte oppia tai teitä opetetaan ja kunnolla.
jk
jk
Päiviö Latvuksen kirjassa Ymmärryksen siivet Miksi tiede on länsimaista käsitellään myös juutalaisten merkitystä tieteen kehitykselle. Heidän osuutensa Nobel-palkinnon saajista on käsittämättömän suuri verrattuna osuuteen maailman väestöstä. Jahve odottaa omiltaa enemmän kuin muilta, ja juutalaisilla on ahdistuksen aikoinakin ollut luottavainen asenne Jumalaan. Kuva isästä jäi kristityillekin perinnöksi juutalaisuudesta. Juutalaisilla oli tieteellisesti konstruktiivista ajattelua kiinnittäessään Raamatun ilmoituksen historiaan. Juutalaisuuteen ei ole sisältynyt lähetystehtävää, eikä kristittyjen painetta muuttaa maailmaa. Juutalaiset tiedemiehet nousevat moderneista kristillisistä yhteiskunnista. Tieteiden lisäksi juutalaiset tulevat esiin myös musiikissa 1800-luvulta lähtien. Juutalaisuudessa aviollisella rakkaudella on aina ollut tärkeä sija, moraali on korkea, naisen asema hyvä, lasten, erityisesti poikien arvostus itsetuntoa tuomassa. Diasporan aikana ympäröivät kulttuurit vaikuttivat juutalaisten käsityksiin. Kristillisen yhteisön vaikutus juutalaisiin on ollut ilmeinen. Marx, Freud, Einstein eivät olleet vain juutalaisia, vaan myös eurooppalaisia. Moderni juutalainen lähinnä harrastaa kabbalaa, se ei hallitse, eikä sido hänen ajatusmaailmaansa. Tieteen kehitys edellyttää todellisuuden kohtaamista sen omilla ehdoilla. Kristityn Kierkegaardin mukaan luovan neron tie käy läpi ahdistuksen, ja juuri synti ja syyllisyys takovat esiin ihmisestä yksilön.
VastaaPoistaJotta tämä juutalaisten hypetys ei menisi elottavaksi on muistettava että mm. Saksan jääkäreiden morsiamet Baltiassa olivat usein juutalaisia prostituoituja (samoin naisia parittaneet sutenöörit) ja että Euroopan juutalaisten keskuudessa älymystön huippukerma muodosti äärimmäisen ohuen osan väestöstä.
VastaaPoistaSo what? Sabina kelpasi hyvin romanttisten unelmien ja muunkin kohteeksi.
VastaaPoistaHyvä vastaus Vihavaiselta.
PoistaSääli vaan että anonyymin kaltaiset mielipiteen lausujat ovat yhä useammin äänessä nykyisin.
Kirves
VastaaPoistaIhmettelen minäkin. Toisaalta erään filosofin mukaan ihmettely on korkeinta mihin ihminen kykenee.
Lähi-idän maista vain Israelissa näyttää olevan vakaa ja tasa-arvoinen yhteiskunta.
Saudi Arabia myös vaikuttaa vakaalta. Politiikan ja liikenteen ym. epävakautta mahdollisesti aiheuttavia tekiöjitä on hyvin ennaltaehkästy.
Saattaa olla, että israelilaisilta joudumme vielä pyytämään kokemusperäistä neuvoa yhteiskuntarauhan säilyttämiseksi tässä lintukodossamme, Euroopasta puhumattakaan.
Ihmettelen myös sitä, että juutalaisen kulttuurin ja tieteen saavutukset ovat monesti puhjenneet kukkaan (täysin) vieraassa ympäristössä.
Топорзалив
Jos kyse olisi pelkästä "juutalaisten älykkyydestä" pitäisi Israelin olla bkt-lukemilla maapallon ykkösen. Mutta näin ei näytä olevan. Israelilaisten älykkyysosamäärä oli vain 95, alle Venäjän, Suomen ja Mongolian tason.
Poistahttps://iq-research.info/en/page/average-iq-by-country
BTK-tilastoissa Israel on vasta sijoilla 30-37. Jotain tässä juutalaisten älykkyyden ylivertaisuuden ylistämisessä mättää. Ainakaan se ei täysin korreloidu Israelin osalta.
https://iq-research.info/en/page/average-iq-by-country
Väärässä olet, Antero. Israelilaisista 20% on arabeja (muslimeja, kristittyjä, ym.), joiden keskimääräinen ÄO on alle 90. Ja tuo juutalaisten korkeampi äly pätee lähinnä askenazi-juutalaisiin, ei esim. Lähi-idän juutalaisiin, Etiopian juutalaisiin, Jemenin juutalaisiin, ja niin edelleen joita on Israelissa paljon.
PoistaFiksuimmat juutalaiset sitä paitsi elävät Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Britanniassa. Juutalaisesta kansasta, mukaanlukien askenazit, juuri vähiten fiksu aines on keräytynyt Israeliin, minkä juutalaiset itse tietävät erinomaisen hyvin. Siis nämä ultraortodoksit, jotka sitä paitsi lisääntyvät varsin tehokkaasti.
Päättelysi muuten lepää vähän alkeellisen ja erittäin yleisen tilastollisen päättelyn virheen varassa.
Juutalaisten osuus nobelisteista taitaa muuten olla aikalailla sama kuin heidän osuutensa länsimaiden oligarkeista (ja joillain sektoreilla juutalainen raha on isommassakin osassa). Tätä jälkimmäistä tosiasiaa ei vaan saa sanoa, vaikka helposti sen voi tarkistaa -- katsotaan, että tosiasian toteaminen vaikka sitten täysin neutraalisti lietsoisi antisemitismiä.
VastaaPoistaTämä poikkeuksellinen menestys eri alueilla selittynee ennenkaikkea kognitiivisilla kyvyillä (vaikka osin toki myös kulttuurilla ja historialla), olennaisesti perinnöllisillä eroilla. Kiinnostava kysymys tietysti on: mikä selittää nämä erot? Meillehän uskotellaan, että evoluutiota ei olisi ihmislajin sisällä tapahtunut sitten kivikauden, mutta tuskin on asia aivan näin.
Yhtä kaikki: vaikka juutalaisten älykkyyden syillä spekulointi on vielä jollain tapaa poliittisesti korrektin sisällä, niin ...
Mutta jos minun on helppoa hyväksyä se, että ok, ehkä juutalaisten keskimääräiset älylliset kyvyt ovat ehkä selvästi suomalaisten keskiarvon yläpuolella (olen sivumennen sanoen fiksumpi kuin keskimääräinen juutalainen), niin miksi emme voisi olettaa, että vaikkapa somali hyväksyisi saman asian eurooppalaisten suhteen?
Ja jos wage gap mustien ja valkoisten välillä on "ongelma" ja, kuten väitetään, seurausta siitä, että valkoiset riistävät mustia, eikö tästä mutatis mutandis seuraisi, että ... ?
Ja minä en esitä tätä johtopäätöstä -- totean vain, että kyseessä on johdonmukainen looginen seuraus poliittisesti korrektista logiikasta.
Ja mitä tästä kaikesta voidaan päätellä? Vähintään se, että antisemitismi on tuskin kuolemassa sukupuuttoon lähitulevaisuudessa. Jos ei ymmärrä, miten tämä kuvio ruokkii kaunaa juutalaisia kohtaan (ja torjunta ei ongelmaa ratkaise), ei ymmärrä ihmisluonnosta mitään.
Juutalaisuudella kuten shintolaisuudellakin on vahva nationalistinen lataus. Se on hämmästyttävä saavutus kansakunnalta maailmassa, jossa nationalismi alkoi kiinnostaa muita vasta kolmatta vuosituhatta lähestyttäessä. Tuskin olisi mikään muu kansakunta säilynyt näin hyvin oltuaan satoja vuosia vahvempiensa paineessa.
VastaaPoistaJuutalaiset ovat myös esimerkki kansallisuuksien integroitumisesta. Pahimmassa tapauksessa siihen menee satoja vuosia. Vähemmistön pääluvun kasvaessa joudutaan väistämättä miettimään, kuinka monta kansakuntaa yhden valtion sisällä halutaan olevan. Mutta silloin se on jo myöhäistä.
Miksei koskaan kerrota argumenteista ja syistä, joita Hitler ja kumppanit käyttivät juutalaisuhan perusteluun ja/tai joiden vuoksi mielipide Saksassa (ja muuallakin) oli juutalaisia vastustava? Argumenttien puuttuminen johtaa päätelmään, että saksalaiset muka yksinkertaisesti vihasivat juutalaisia ja ovat siksi kollektiivisesti syyllisiä. Sellaisesta kuin juutalaisten massamuutto Puolasta 1920-luvulla ei puhuta mitään.
Juutalaisuuteen nähden islam on mielestäni pikemminkin imperialistista. Missiohan on taivuttaa kaikki arabialaisen Koraanin ja kalifaatin alaisuuteen.
Näitä asioita voisivat pohdiskella he, jotka haaveilevat muhamettilaisten pikaintegroinnista TET-sopimuksilla ja ilmaisella rahalla.
Siis, jos spekuloida haluat niin Timothy Snyder'n "Tappotanner" johon Vihavainen epäsuorasti viittasi, sisältää runsaita ajatusrakennelmia aiheesta. Totuus lienee ettemme pääse Hitlerin pään sisään. Vaikuttimia voi olla aina nuoruuden vaellusvuosilta asti, hyvinkin henkilökohtaiselta tasolta. hh
PoistaTarkoitus ei ollut päästä Hitlerin pään sisään, vaan tietää, mistä tekijöistä muodostui (NSDAP:n yllyttämänä) saksalaisten juutalaisvastaisuus sekä missä määrin juutalaisvastaisuus toi Hitlerille kannatusta.
PoistaYmmärsin kyllä. Tuollaisia vaikuttimia voi tietysti luetella mutta tarkoitin edellisellä juuri sitä että jostakin on aloitettava jotta yleinen historia avautuisi. Äläkä nyt hermostu tästä mitä sanon.
PoistaSaksalle ominainen kulttuuriperintö, teollinen menestys, vastikään syntynyt keisarikunta jolla oli silti pitkät traditiot, sijainti "uhkaavien" naapureiden" keskellä, mikä sitten johti maailmansotaan. Hitaasti syntyvä, suuri menestys tuossa sodassa mikä sitten äkkiä kääntyikin nöyryyttäväksi tappioksi ja toisten armoilla olemiseksi, jatkuvaksi epävarmuudeksi. Lisätään siihen 30-luvun lama ja ennen näkemätön työttömyys jonka jatkuessa "vapahtajalle" syntyi ennen näkemätön kysyntä jonka paikan Hitler täytti ja kulttiansa rakentaessaan otti keppihevoseksensa juutalaisvihan (halusi syyllisen) vaikka tämä viha ei juuri Saksassa ollut mitenkään erikoisen merkittävää esim. Puolaan tai Ranskaan nähden. Loppu on vallankaappauksen tekniikkaa.
Jotenkin näin se meni.
Tämä kaikki on taustana siihen miksi juutalaisvastaisuus muuntui suureksi juuri Saksassa. Mutta ei se riitä ja tässä joutuu kysymään kysymyksen oleellisuutta. Miten olisi kysymys, että miksi kansat ja ihmiskunta yhä uudelleen joutuu väkivaltamanian valtaan? Mitä hyötyä siitä on? Onko?
Ehkä tässä olisi oleellista aikakauden ja yleensä ihmisen, hänen historiansa sekä hänen rakentamiensa systeemien ymmärtäminen kokonaisuutena eikä se taida käydä ihan äkkiä. Liian iso pala meille kaikille? hh
Selitykseksi kelpaavat toki universaalit syyt, mutta tässä tapauksessa kiinnostaa erityisesti, oliko kyseessä jokin ajankohtainen syy, joka teki juutalaisista epätoivottavia, esim. maahanmuutto tai yliedustus uuden tasavallan viroissa. Todennäköisesti kävi juuri noin eli saksalaiset kaipasivat voimakasta johtajaa niin kovasti, että sivuuttivat Hitlerin sinänsä kelvottomat antisemitistiset argumentit ja uhrasivat juutalaiset.
Poista
PoistaEn ole mistään nimenomaisesta tapahtumasta, ulkoisesta syystä tai erillisestä, määriteltävissä olevasta syystä kuullut tai lukenut. Saksan juutalaisethan olivat huomattavassa määrin integroituneet Saksaan, olleet sen kansalaisia ja ottaneet osaa maan puolustamiseen sodassa. Monet olivat sekularisoituneita tai luopuneet uskostansa kokonaan. Maahan oli myös tullut jonkun verran juutalaisemigrantteja idästä, mm Puolasta. Silti juutalaisten lukumäärä Saksassa oli pieni, vain noin prosentin luokkaa Saksan väkiluvusta. Kun lukee Viktor Klempererin tai Marcel Reich-Ranickin muistelmia tuolta ajalta niin ei niistä löydy oikein muuta selitystä kuin tuo Hitlerin pakkomielle jonka natsibyrokratia, Goebbels, Himler pani tehokkaasti, jopa raivokkaasti täytäntöön, ensin rajoituksina, sitten karkoituspyrkimyksilla ja sodan sytyttyä eskaloituvalla väkivallalla. hh
Natsithan puhuivat siitä, että joku juutalaisneuvosto oli julistanut Saksalle sodan ja olihan esim. Ranskan-suurlähettiläs ammuttu, muistelen. Mutta toki tämä tapahtui reaktiona natsien juutalaisvastaiseen politiikkaan.
VastaaPoistaJuutalaiset sopivat syntipukiksi monesta syystä, erityisesti koska olivat yliedustettuja monissa avainasemissa ja harvoin ruumiillisen työn tekiijöitä saati talonpoikia.