Tallinnaa joulun alla
Tallinnan laivat
ovat nyt tupaten täynnä, minkä hyvin ymmärtää. Hintataso on se, mikä saa rahan
ja sen käyttäjät liikkumaan. Halpa viina on yhtä vastustamaton suomalaismagneetti
kuin ilmaiset ämpärit.
Mutta kyllä
Tallinnassa kannattaisi käydä, vaikka se olisi Helsinkiä kalliimpikin. Kun
museot on taas kerran koluttu ja divarien viimeisetkin vanhat saksalaiset
kirjat ostettu, jäävät jäljelle ravintolat ja teatterit, Telliskiven kirpparit ja paljon muuta. Ja kaikkihan uudistuu koko
ajan.
Aivan mainio on
myös Rocca al maren ulkoilmamuseo.
Siitä saavat virolaiset olla ylpeitä, on se niin komea ja hyvin hoidettu.
Nyt siellä oli
kaikenlaista performanssia Jouluküla-teemasta.
Suvlepan kappelissa lauloi saarelaisten sekakuoro joululauluja, Härjapean
talossa valmistauduttiin häihin vuonna 1938, sepän mökissä valettiin
talikynttilöitä ja koulussa koolipreili
laulatti joululauluja harmoonin säestyksellä.
Aivan mainio
kuvaelma oli sekin Härjapean talon performanssi, jossa kaikki tapahtui ajan
mukaisesti, pealinnan vieraat tulla
tupsahtivat taloon ja herra alkoi soitella flyygelillä. Muuallakin sai
maistiaisia jouluherkuista: soolapekkiä
ja keitettyä lanttua leivän päälle, piparkakkuja ja mitä niitä olikaan.
Krouvissa oli
joulumakkaroita, hanhenkoipia ja tietysti mulgipuderia.
Niillä jaksoi mennä seuraamaan sitä monenmoista touhua, jota kylä oli täynnään.
Vain jouluvana jäi näkemättä. Olisi
ollut kiinnostavaa. Googlen löytämissä kuvissa ukko on nyt cocacola-univormuinen
Santa Claus, mutta eiköhän museon väki tiedä paremmin, millainen se oikea on
ollut.
Joulutunnelmassa
on aina jotakin erityistä. Se kaikki touhu, joka Topeliuksen todistuksen mukaan
vie syrjään itse pääasiasta, on kuin onkin myös tunnelman tekijä.
Ei ole tärkeää
kuluttaa paljon rahaa ja ostaa kalliita lahjoja. Tämä köyhien mökkien jouluteatteri
toi elävästi mieleen illuusion joulun valmistelusta sata vuotta sitten. Herkut
eivät ehkä olleet kalliita, mutta niiden eteen nähtiin vaivaa ja kun kaikki
yhdessä odottavat samaa arjen yläpuolelle nousemisen ihmettä, se todella
syntyy.
Koolipreili laulatti osin meillekin
tuttuja laulua. Mukana olivat niin Jouluyö, kuin kilisevät kulkuset ja jopa
Topeliuksen En etsi valtaa, loistoa. Kun sanatkin olivat tarjolla, oli helppo
yhtyä lauluun. Preili vielä aidossa joulun
hengessä kiitteli kenasta häälestä ja
muistutti taas kerran mieleen, että kohteliaisuus ei maksa mitään. Sitäpä siis
kannattaisi viljellä enemmän, olipa sitten Virossa, Suomessa tai muuallakin.
Estonia-teatterin
Mustalaisruhtinatar toi mieleen
Oswald Spenglerin marinat siitä, miten aito kulttuuri ja sen halvat jäljitelmät
eroavat toisistaan kuin Mozartin ooppera operettirenkutuksista.
Mutta historian
edistyessä (ja kulttuurin kenties taantuessa) nuo sata vuotta sitten köykäisinä
pidetyt musikaalit ovat alkaneet saada jonkinlaista klassisen musiikin
hohdetta.
Kukapa ei osaisi
ulkoa monia noista korvaan tarttuvista teemoista. Sota-aikana ne olivat
radio-ohjelmien perustavaraa: jokaisen ymmärrettävää melodista ja usein
rytmikästä musiikkia ja vieläpä sitä paitsi vanhan Itävalta-Unkarin maailmasta
kotoisin. Itse asiassa se taisi edustaa jonkinlaista versiota Kulturträger-ajatuksesta, joka oli
tragikoominen osa saksalaisten propaganda-arsenaalia.
Samantyyppinen kulttuurisen
nousun ajatus varmaan koskee ylipäätään noita musiikkiteattereita, joita sikisi
joka puolella läntistä maailma 1800-luvun lopulla.
Operetit olivat
kansainvälistä porvarillista viihdettä, johon oli mentävä mukaan, mikäli halusi
olla kerhon jäsen. Niinpä niitä oli esitettävä myös suomeksi, viroksi ja
esimerkiksi mongoliaksi, vaikka ne alun perin usein sijoittuivat aivan
konkreettisesti esimerkiksi Budapestiin.
Ne olivat
tiennäyttäjiä siinä viihteen kansainvälistymisessä, joka nyt on tuonut
brittiläiset ja amerikkalaiset musiikilliset latteudet koko maailman nuorison
yhteiseksi omaisuudeksi, joka on pakko tuntea.
Mutta ooppera-
ja operettiteattereihin ei mennä popcornien ja kolapullojen kanssa. Ei ole koskaan
menty. Oleellinen osa niiden viehätystä on aina ollut tilaisuus pukeutua
hienosti ja nautiskella kallista samppanjaa ja kaviaaria. Mielellään
kalliimpaa, kuin mihin olisi varaa.
On
ymmärrettävää, että kaikkien maiden porvaristo janosi aikoinaan tuota
mahdollisuutta: wir auch! Niinpä
jokaisen luokkaretkeään suorittavan kansallisuuden oli rakennettava omat
teatterinsa ja ostettava omat pukunsa ja samppanjansa.
Tänä päivänä
suomalaisten tai virolaisten kuuluminen kansainvälisen kulttuurin, mukaan
lukien korkeakulttuurin piiriin on selviö, mutta näin ei ollut aina.
Jotenkin tunnen
aina noissa laitoksissa käydessäni, että siellä maarahvas maksaa yhä veroaan eliitille, joka kerran katsoi sitä
pitkin nenänvartaan, mutta oli kuin olikin tuomittu saaman pitkän nenän.
Niin, ja
viihdyin teatterissa vallan hyvin, vaikka näytös kesti väliaikoineen kolme ja
puoli tuntia. Eihän se, luojan kiitos, mitään Wagneria ollut.
Pari
joulunaluspäivää Tallinnassa toivat itse asiassa joulutunnelmaa niin sanoakseni
koko rahan edestä. Ei täällä Suomessa ole vielä päässytkään siihen kiinni,
mutta kaikki aikanaan.
Kiitos jutusta! Jos joku jäi minun tavoin miettimään, mitä mainittu herkku pitää sisällään niin tuolta
VastaaPoistahttp://raikastajarapeaa.blogspot.fi/2013/09/mulgipuder-eli-perunaohrasuurimopekonis.html
Toivottavasti Tallinan ravintoloiden notkuvissa herkkupöydissä rasva suupielistä valuen mässäävät tuntevat edes pienen piston sydämessään nähdessään virolaisittainkin mitättömällä palkalla 100-500 € kk butto josta miinus 20% tasavero työtätekevät tarjoilijat.
VastaaPoistaSuomalaisen keskiluokan elostelun Virossa mahdollista paikallinen työtätekivien köyhien armeija jonka nälkäpalkalla tekemästä työstä keskiluokka nauttii.
No pitihän se tuoda tässäkin esiin. Timo Vihavainen vastaa hyvin. Sitä paitsi kysymyksessä ei ole tasavero vaan sama kaikille käytetty veroprosentti. Ei pidä tarkoituksellisesti sotkea asioita ja käsitteitä. Palkankorotuksissa taas vaaditaan tasakorotuksia. Silloin ei tahdo millään kelvata yllä paheksuttu tasaprosentti. Päättäkää nyt, mitä oikein haluatte!
PoistaViron minimipalkka on tällä hetkellä 430 euroa. Lisäksi uusi hallitus on päättänyt nostaa verovapaan tulon määrää 170 eurosta 500 euroon, jolloin 500 euroa kuussa tienaavan ei tarvitse maksaa tuloistaan lainkaan veroa. Vastaavasti eniten tienaavilta verovapaa osuus poistuu kokonaan, joten lievää progressiota verotukseen on tulossa.
PoistaTätähän se on. Ja samaa voi sanoa kaikesta halvasta tavarasta, jota Aasiasta tulvii.
VastaaPoistaMutta ietipä vaihtoehtoa?
Kirves
VastaaPoistaSic. Rajapinnoilla luodaan vaurautta ja kulttuuria ja tarjoillaan herkkuja.
Suomalaisen keskiluokan eikä varattomiempikaan tarvitse tuntea häpeää Viron visiitillään.
Suomessa on työssä päivittäin n. 90000 eestiläistä, työtä mitä suomalaiset eivät osaa, tai viitsi tehdä.
Nämä eestiläiset nauttivat perheineen samoista työsuhde-eduista kuin suomalaisetkin mm. lapsilisät, eläke, sairaus etc.
Aivan oikein, ei siinä ole mitään moitittavaa. Das Ding an sich.
Monet suomalaiset yritykset pyörittävät toimintaansa Eestissä.
Aivan oikein,ei siinä ole mitään moitittavaa. Toimintaa saattaa olla helpompi junailla, kuin Suomessa. Palkat, verotus, sosiaalikulut,byrokratia etc.
Rajapintojen potentiaalieroja hyödynnetään kaikkialla maailmassa. Miksi ei enemmän esim. Suomen itärajalla?
Feministitkin Suomessa pitäisivät tästä. Suomen mies on jo pitkään antanut arvon Venäjän ja Viron naisille. Omia tietenkään unohtamatta.
Pankaamme siis parastamme ymmärryksen, yhteistyön ja tasa-arvon edistämiseksi.
Топорзалив