Miten pukki risteytettiin
Minkä maalainen joulupukki oikeastaan on? Oikea vastaus
lienee, että hän oli suomalainen, mutta nyt jo kokonaan unohdettu hahmo, josta
on jäänyt vain nimi jäljelle.
Santa Claus sen sijaan on
amerikkalainen, Father Christmas
englantilainen, Sinterklaas
hollantilainen ja tonttu
ruotsalainen. Espanjassa lahjat tuovat sen sijaan kolme Itämaan tietäjää eli
taikurikuningasta (Reyes magos) ja
Venäjällä Pakkasukko. Miten monella
tavalla asia eri maissa sitten lieneekään järjestetty, ainakin on selvää, että
vuodenvaihteen tienoilla koko läntisessä maailmassa on tapana ylensyödä ja
antaa lahjoja, ajankohta ja tapa vaihtelevat.
Asia ei myöskään
rajoitu vain läntiseen maailmaan. Jopa Kiinassa näkee ennen joulua ja sen
jälkeenkin kuvia punapukuisesta Coca-colapukista ja englanninkielistä tekstiä
tyyliin Merry Christmas tai pelkkä Merry! Mitäpä väliä, eurooppalaisia
koukeroita nuo sanat ovat ja tarkoittavat hyväntuulista ukkoa punaisessa
puvussa.
The Spectatorissa kirjoittava Mark
Forsyth on selvitellyt joulupukin tai oikeastaan Santa Clausin historiaa.
Kuten tunnettua,
Santan esikuva on pyhä Nikolaus,
Myrnan piispa, joka antoi lahjoja eräille köyhille tytöille myötäjäisrahastoon,
että nämä pääsisivät naimisiin. John Pintard halusi palauttaa kunniaan
kaupungin (entinen Uusi Amsterdam) hollantilaisia perinteitä ja aloitti
kampanjan, jonka tarkoituksena oli elvyttää lahjojen jakaminen.
Kuten tunnettua
itse pyhä Nikolaus ihmeidentekijä,
tuo Myran piispa eli siis oikeastaan nykyisen Turkin alueella elämäntyönsä
suorittanut hahmo on etenkin Venäjällä erittäin suosittu pyhimys ja muun muassa
merimiesten suojelija. Hänen maalliset jäänteensä varastettiin aikoinaan ja on
sijoitettu Italiaan Barin kaupunkiin.
Mutta Nikolai,
sekä itäisen että läntisen kirkon pyhimys, ei ainoastaan kuollut, kuten kaikki
ihmiset. Sen jälkeen hän vielä sai kokea uuden syntymän uudessa maailmassa ja
paljon ihmeitä tapahtui.
Kun Sinterklaasia (ja Zwarte Pietiä) oli lanseerattu newyorkilaisille perinteiden
elvyttämisenä, kirjailija Washington Irving keksi vielä huikean tarinan
kattojen yllä lentävästä, porojen vetämässä reessä matkustavasta Santasta, joka heitteli lapsille
savupiipun kautta lahjoja sukkiin.
Kun Santan toiminta vielä alettiin sijoittaa
jouluaattoon eikä vanhaan hollantilaiseen tapaan Nikolain päivään, oli nykyajan
taruolento punaista univormuaan vaille valmis. Se lienee Coca-cola Companyn
mainospuolen luomus, joten Santa Claus toimenkuvineen on täysin amerikkalainen
ja tarkemmin ottaen vielä newyorkilainen tuote. Toki aineksia taruun löytyy
kaukaakin.
Englannissa
tunnettiin siis jo sitä ennen Father
Christmas, joka oli vanha ja pullea setä, mutta ei mikään lahjojen
jakelija, saati että olisi lennellyt poroilla yläilmoissa ja hölmöillyt
ihmisten savupiipuissa.
Forsythin
mielestä Santa Claus söi Father Christmasin yhdessä ainoassa vuosikymmenessä,
1870-luvulla, mikä on kulttuuriasioissa hyvin lyhyt aika. Nyt hän vallitsee
koko anglosaksista maailmaa ja paljon muutakin. Hän taitaa olla biljoonien
dollarien arvoinen olento.
Santa söi myös
tykkänään Suomen joulupukin, josta on
jäänyt jäljelle vain nimi. Aikoinaahan pukki oli nurin käännettyyn turkkiin
puettu otus, joka ei tietääkseni edes kunnolla näyttäytynyt lapsille,
heittelipähän lahjoja eteisestä. Korjatkoon, jotka paremmin tietävät.
Myöhemmin pukki muuttui joulu-ukoksi, jota sanaa muistan vielä aikoinaan käytetyn. Joulu-ukko olikin aika tiukka herra,
joka kuulusteli tarkoin lasten kiltteydenosoitukset mennen vuoden aikana ja
valmistautui antamaan asiaankuuluvan löylytyksen tuhmista teoista.
Sinterklaasilla taisi olla samoja taipumuksia. Hän saattoi jopa viedä tuhmat lapset
mukanaan Espanjaan, jossa majaili.
Useimmiten kai
kävi niin, että piiskat saivat jäädä kokonaan käyttämättä, vaikka muistan
itsekin niitä kovasti pelänneeni. Joka tapauksessa pukki -joulu-ukko- antoi
sitten lahjoja ja niistäkös riemua riitti ja tuntui ihan siltä, että kylläpäs
sitä olikin tullut oltua kiltti ja palkinnot olivat sen mukaisia. Aika usein
oli kyllä yritettykin.
Suomen lasten Markus-setä oli tunnetusti
se, joka radiossa kertoi Joulupukin
(se oli se sama ukko) asuvan
Korvatunturilla, erittäin hankalien yhteyksien takana Lapissa ja tulevan sieltä
vain jouluaattoisin porolla ihmisten koteihin lahjoja tuomaan.
Koska New Yorkin
pukki asui pohjoisnavalla ja ajeli myös porolla, oli helppo ajatella, että
kyseessä oli yksi ja sama pullea vanha setä, joka hieman muutteli muotoaan
ollakseen maassa maan tavalla, kuten silloin pidettiin luonnollisena.
Niinpä
suomalainen joulupukki sai joskus 1960-luvulla vaihtaa nurin käännetyn
karvaisen turkkinsa kirkuvan punaiseen uniformuun ja ruveta ajelemaan poroillaan
yläilmoissa. Savupiiput huomattiin sentään Suomessa aivan sopimattomiksi
kanaviksi lahjojen jakamiseen eikä sukkien käyttö lahjojen vastaanottamiseen
ole myöskään saanut täällä suosiota. Pieniähän ne tähän maailmanaikaan ovat.
Joka tapauksessa
meidän vanhan joulupukkimme ja Santa
Clausin newyorkilaisversion risteytys onnistui niin hyvin, että miljoonille
lapsille ainakin Britanniassa on onnistuttu myymään ajatus siitä, että Santa (vaikkapa sitten nimellä Father Christmas) asuu Rovaniemellä
luolassa ja häntä ja hänen porojaan voi siellä pistäytyä katsomassa.
Luulisi, että
aivan erityisesti meidän aikanamme olisi myös aiheellista palauttaa kaikkialle
maailmaan Sinterklaasin apulainen, Zwarte Piet, tuo mukava murjaanihahmo.
Itse asiassa
Hollannissa näkyy ilmaantuneen mielensäpahoittajia, jotka ovat närkästyneet
tumman populaatiogeneettisen ryhmän sopimattomasta presentaatiosta. En ole
selvittänyt itselleni, mistä asiassa on kysymys. Kukaties apulaisen asema on
Pietille alentava? Olisiko itse asiassa Sinterklaasin
oltava musta ja päinvastoin?
Sitä paitsi
sellainenkin ryhmä on olemassa, jonka mielestä pukin (!) maskuliinisuus on
sopimaton asia. Niinpä on jo keksitty Joulumuori
ja Santa Clarakin taitaa olla jo
tulossa. Oikea Clarahan oli Fransiskus Assisilaisen seuraajia ja oman klarissalaisen
sääntökunnan perustaja. Hän näyttäisi olleen aika tiukkapipoinen abbedissa.
Ehkäpä tulevaisuus kuuluu hänelle ja tämä tolkuton lahjatuhlaus vihdoinkin
lopetetaan?
Saas nähdä milloin tiernapojat kielletään tai juonta muutetaan kun muriaanien kuninkaan täytyi polvistua Herodeksen edessä. Olenpa ollut jonkun kerran tuossakin näytelmässä mukana.
VastaaPoistaItse asiassa juonta tai ainakin maskeerausta taitaa jo olla siten muutettu, että muriaanien kuningas ei saa enää plankata naamaansa mustaksi. Olin eräässä espoolaisessa kauppakeskuksessa, jossa Tiernapoikia esitettiin osana myynninedistämiskampanjaa. Ihan tarkkaan en nähnyt enkä kuullut sieltä, missä olin, mutta jotain tästä asiasta mikrofonillinen juontaja lässytti moneen kertaan: "jottei kukaan loukkaantuisi...jottei kukaan loukkaantuisi..."
PoistaLentävät porot ovat minusta uusin Amerikkalaisen pukin matkinnan ilmentymä Suomessa. Tietysti ilmastonmuutoksen edetessä niihin on yhä enemmän aihettakin. Lieneekö alkusysäyksenä ollut kansainväliseen menestykseen tähdännyt animaatioelokuva Niko, lentäjän poika. Tokihan noita on amerikkalaisperäisissä sarjakuvissa nähty aiemminkin.
VastaaPoistaJoulupukissa on kaksi vakavaa vikaa. Pukki on ukko ja valkoinen sellainen, joten määrätty kalliolainen etujoukko suunnittelee sen poistamista pikkuhiljaa perinnetietoiduudesta. Itseasiassa koko perinnetietoisuus saa lähteä samantien, koska eihän sieltä mitään kivaa löydy uustietoisille ja hehän tämän maan perivät. Jos ette usko niin kysykää, vaikka uusilta naisministereiltämme. Ehkä se yksi vähän kakistelee, mutta se nyt on muutenkin outo ja väärässä paikassa.
VastaaPoista