Suurmoskeijoiden aika
Sodan aikana
myös suomalaiset saivat lukea paljon myönteistä Jerusalemin suurmuftista. Tämä islamilainen oppinut ja
korkea-arvoinen uskonnollinen tuomari kannatti lämpimästi saksalaisia natseja
ja heidän taisteluaan englantilaista imperialismia ja etenkin juutalaisia
vastaan. Saksalaiset viljelivätkin aktiivisesti ystävyyttään arabikansoihin ja
koettivat aktivoida näitä omalle puolelleen ja siis englantilaisia vastaan.
Tässä he
jatkoivat jo ensimmäisessä maailmansodassa noudattamaansa politiikkaa.
Keisarillinen Saksa oli liittoutunut Turkin kanssa ja yritti nostattaa Turkin
alamaisia pyhään sotaan englantilaisia vastaan. Tätä agitaatiota vastaan toimi
tietyllä menestyksellä muun muassa tunnettu Arabian
Lawrence.
Toki Saksa
pelasi hasardia nostattamalla pyhää sotaa, sillä eihän Wilhelmin valtakunta
ollut yhtään sen muhamettilaisempi kuin Englanti. Sitä paitsi beduiinien
taisteluarvo sodassa oli käytännössä olematon. Tämän oli muuten todennut jo
Napoleon Egyptin-retkellään. Kyseessä oli kuriton lauma, joka osasi enemmän
toheloida kuin järjestää kunnollista sotilaallista iskua.
Englanti joka
tapauksessa onnistui pysyvästi kompromettoimaan itsensä muslimien silmissä
julistamalla juutalaisten oikeuden kansalliseen kotiin Palestiinassa (Balfourin julistus 1917). Tätä taustaa
vasten natsien kompromissiton juutalaisvastaisuus oli mannaa muslimien
korville. On tavallaan ymmärrettävää, että Hitler on yhä suuressa suosiossa
Lähi-Idän muslimien keskuudessa.
Aiheesta on
muuten tuore ruotsalainen kirjakin, Niclas Sennertegin Hakkorset&halvmånen. Nazister i Mellanöstern. Natur&Kultur
2016, 495 s., joka on saanut naapurissa paljon kehuja osakseen.
Joka
tapauksessa, myös Lontooseen yritettiin vakavissaan perustaa moskeija jo
1930-luvulla. Kuuluihan imperiumiin runsaasti muslimeja muun muassa Intiassa
eli nykyisessä Pakistanissa ja Afrikassa sekä tietenkin Lähi-Idän
huoltohallintoalueilla.
Asia sai todella
ilmaa siipiensä alle vasta toisen maailmansodan aikana, mikä tuskin oli
sattuma. Kallis idea oli ilmeisen ajankohtainen sen kamppailun takia, jota
tuohon aikaan käytiin Lähi-Idässä muslimien sieluista.
Jerusalemin suurmufti ei ollut ainoa leppymätön
brittiläisen imperiumin vihollinen muslimien joukossa ja uskonnollisesti
värittyneitä kapinoita oli ollut useita Intian Sepoy-kapinasta Sudanin Mahdi-kapinaan.
Imperiumi ei toki vainonnut mitään uskontokuntia, mutta ei se myöskään ollut
erityisesti kunnostautunut huomioimalla yhä kasvavan oikeauskoisten joukon
tarpeita imperiumin emämaassa.
Itse asiassa olikin kummallista, ettei edes
imperiumin liberaalissa pääkaupungissa olut yhtään moskeijaa, vaikka sellainen
oli esimerkiksi Pietarissa. Venäjän vanhoillisen ortodoksisen keisarikunnan pääkaupungissa
sellainen avattiin jo vuonna 1913.
Kyllä Lontoossakin
jo 1900-luvun alussa oli muuan islamiin kääntynyt Lordi Headley esittänyt
aloitteen Lontooseen rakennettavasta moskeijasta. Tämän ilmeisen eksentrisen
henkilön aloite ei kuitenkaan ottanut tulta, mitä ei erityisemmin ihmettele.
Vuonna 1940, siis
sodan aikana, Englannin hallitus joka tapauksessa lahjoitti suuren summan
moskeijaa ja islamilaista kulttuurikeskusta varten. Moskeija ja kulttuurikeskus avattiinkin jo
sodan kestäessä itsensä kuninkaan läsnä ollessa.
Alku oli
kuitenkin vaatimaton ja lisää panostusta tarvittiin ajan mittaan. Arkkitehtuurikilpailut
ja ilmeisesti myös asiaankuuluvat uskovaisten keskeiset juonittelut ottivat
aikansa, mutta rahoitusta alettiin sitten saada äkkirikastuneista arabimaista
ja vuonna 1977 moskeija oli valmis. Lopullisesti koko kompleksi valmistui
vuonna 1994.
Nyt,
2000-luvulla, elämme Euroopassa suurmoskeijoiden aikaa. Tämä Lontoon
keskusmoskeija sijaitsee Regent’s Parkissa. Sen suureen saliin mahtuu 5000
palvojaa ja lisäksi naiset, jotka sijoittuvat parvekkeelle. Olisi kiinnostavaa
tietää, miten merkittävät viktoriaanit olisivat kommentoineet asiaa.
Nyt moskeijoita
Lontoossa on jo yli neljäsataa ja into uusien rakentamiseksi on suuri.
Rakennuttajia ilmeisesti vaivaa megalomaaninen näyttämisen tarve ja niinpä
muuan kuppikunta, joka tunnetaan Tablighi
Jamaat-lahkona, on halunnut rakentaa moskeijan, joka on pinta-alaltaan
kolme kertaa St. Paulin katedraalia suurempi. Fundamentalismia ounastelevat
viranomaiset eivät ole antaneet tähän lupaa huolimatta ”rasismi”-syytöksistä.
Suomessa on
Helsingin tataariyhteisön moskeija ollut käytössä jo satakunta vuotta. Sen
ohella uudet muslimitulokkaat ovat perustaneet omia moskeijoitaan. Niitä on jo
kymmenittäin ympäri Suomea.
Nykyiset
moskeijat ovat olleet huomaamattomia. Minareetteja, enempää kuin muessinien yölläkin huutamia
rukouskutsuja ei meillä liene tähän mennessä harrastettu. Ehkä ne ovat tulossa?
Olisiko niiden kieltäminen rasismia?
Tilanne saattaa
olla muuttumassa. Mikäli Sörnäisten Hanasaareen rakennetaan näkyvälle paikalle
kaksi kertaa Helsingin tuomiokirkon kokoinen suurmoskeija minareetteineen, on
kyseessä aivan uusi tilanne.
Sadaksi
miljoonaksi pyöreästi arvioitu rahoitus olisi määrä saada arabimaista,
paikallisilla yhteisöillähän ei vastaavia rahoja ole käytettävissä.
Hullunkurista
kyllä, uuden moskeijan on selitetty tulevan palvelemaan dialogia ja tarjoamaan
eri islamin suuntauksille tilaa sellaista toimintaa varten. Moista
pioneerityötä ei ilmeisesti ole tähän mennessä saatu aikaan vielä missään
muualla ja asiaan kannattaa ehkä Suomessakin suhtautua suurin epäilyksin.
Myöskään
tarjottu rahoitus ei herätä luottamusta. Yhtä vähän kuin Suomen olisi missään
vaiheessa kannattanut sallia enempää kiinalaisen kuin neuvostoliittolaisen tai
trotskilaisen suuren konferenssikeskuksen rakentamista Moskovan tai Pekingin
rahoilla pääkaupunkiinsa, kannattaa sen nyt suosia tämän nykyisen
totalitarismin aggressiivista missiota. Puheet dialogin tarpeesta ja muslimien
tarpeisiin vastaamisesta kannattaa jättää omaan arvoonsa. On syytä katsoa, mitä
muualla on tapahtunut.
Outoa kyllä,
tämä ei näytä olevan kaikkia päättäjiä kiinnostavan. Naiivit selitykset
”oikeasta” islamista ja sen erinomaisesta sopimisesta yhteen Suomen
historiallisen kulttuuriperinnön kanssa tuskin kaipaavat kommentteja.
Suomen tataarit
ovat erinomainen esimerkki siitä, millä tavalla ja missä laajuudessa islamin
kaltainen uskonto ongelmattomasti sopii Suomen kaltaiseen maahan.
Kyseessä on
ollut riittävän pieni ja ympäristöönsä taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti
halukkaasti integroitunut ryhmä, jolla ei ole ollut omaan missioonsa liittyviä
harhoja.
Sen sijaan eurooppalainen
kokemus, Englannista Hollantiin ja Saksaan, Ruotsista Tanskaan ja Ranskaan
todistaa, ettei se uusi islam, joka suurin joukoin on tunkeutunut
kulttuuripiiriimme, ole tänne sopeutunut eikä halunnutkaan sopeutua, päin
vastoin.
Miksi asia on
näin, voidaan ja kannattaakin kysyä. Mahdollisesti olennainen ero on uusien
tulokkaiden piirissä ilmenevä uuden uskonvarmuuden ja fundamentalismin määrä,
mahdollisesti vaikein ongelma on tulijoiden suuri määrä ja siihen liittyvä
kotouttamisen mahdottomuus käytännössä.
Uutta toki on
myös se islamilainen sovinismi ja eurooppalaisen sivilisaation halveksiminen,
mitä vielä puoli vuosisataa sitten ei olisi voinut edes kuvitella.
Samalla kun
todetaan, ettei Euroopalla ole vastaavia ongelmia tiettävästi ollut minkään
muun uskonnon kanssa, on pakko tehdä se johtopäätös, että nimenomaan
muhamettilaisten maahanmuuttajien virtaa on kaikkien osapuolten edun nimissä voimakkaasti
rajoitettava ja on pyrittävä kaikin tavoin estämään heidän eriytymistään omiksi
enklaaveikseen. Juuri sellaista kehitystä ovat kaikkialla tukeneet
suurmoskeijoiden rakennusprojektit.
Viime kädessä
kyse on Suomen maahanmuuttopolitiikasta. Ottaen huomioon ne kokemukset, joita
muualla Euroopassa on asiasta saatu, on meidän eduskuntamme ensi tilassa
säädettävä laki maahanmuutosta, jota hallitukset sitten joutuvat noudattamaan.
Demokratiassa tällaisen lain on heijasteltava kansan enemmistön kantoja sikäli
kuin asia koskee määrällisiä ja laadullisia preferenssejä.
EU saattaa tällä
hetkellä rajoittaa jäsenmaidensa itsenäisyyttä tässäkin suhteessa, mutta kuten
olemme voineet havaita, niin sanotun mallioppilaan rooli on itse valittu ja muitakin
mahdollisuuksia on. Ei ole syytä mennä
myöntelemään ja nyökyttelemään jo ennen kuin kysytään. Aloitteen on pysyttävä
omissa käsissä.
Tulevaisuudessa
niin EU kuin sen jäsenmaatkin joutuvat väistämättä vastaamaan moniin
kysymyksiin omasta olemassaolostaan eivätkä maahanmuuttoon ja integraatioon
liittyvät kysymykset ole joukossa vähäisimpiä.
W Churchill kirjassa The River War 1899 kanta islamista oli:
VastaaPoista"Kuinka kauhistuttavia ovatkaan kiroukset, jotka muhamettilaisuus langettaa kannattajilleen! Ei ole ainoastaan fanaattista kiihkoa, joka ihmisessä on yhtä vaarallista kuin vesikauhu koirassa, vaan myös tämä hirveä fatalistinen apatia. Vaikutukset ovat ilmiselviä monissa maissa. Ajattelemattomia tapoja, huolimattomia maanviljelysjärjestelmiä, laiskoja kaupankäyntimenetelmiä ja omaisuuden turvattomuutta tapaa kaikkialla, missä profeetan seuraajat hallitsevat tai asuvat. Alhainen sensualismi riistää tältä elämältä sen viehkeyden ja sivistyneisyyden; tulevalta sen arvokkuuden ja pyhyyden. Se tosiasia, että muhamettilaisen lain mukaan jokaisen naisen on kuuluttava jollekin miehelle tämän absoluuttisena omaisuutena, joko lapsena, vaimona tai jalkavaimona, viivästyttää väistämättä orjuuden lopullista häviämistä aina siihen asti, kunnes islamin usko on lakannut olemasta suuri voima ihmisten keskuudessa. Yksittäiset muslimit saattavat toki osoittaa loistavia ominaisuuksia, mutta tämän uskonnon vaikutus halvaannuttaa sen seuraajien sosiaalisen kehityksen. Maailmassa ei ole voimakkaampaa taannuttavaa voimaa. Muhamettilaisuus on taistelunhaluinen ja käännytystä harjoittava uskonto, joka on kaikkea muuta kuin kuolemaisillaan. Se on jo levinnyt kautta Keski-Afrikan tuottaen pelottomia taistelijoita joka askelmallaan. Ja jos kristinuskoa eivät suojelisi tieteen vahvat käsivarret — tieteen, jota vastaan se oli turhaan taistellut — modernin Euroopan sivilisaatio saattaisi romahtaa, samoin kuin romahti muinaisen Rooman sivilisaatio."
Kovin ehti tilanne muuttua. Hyvin kuvattu professorilta!
terävästi, mutta ehkä himena yksipuolisesti.
PoistaMafH
Erinomainen kirjoitus taas.
VastaaPoistaGuggenheimin suurmoskeija nyt sentään lopulta kaatui omaan mahdottomuuteensa, mutta saapa nähdä mihin hillitön itsesensuurimme rasismin pelon edessä meidät tämän toisen moskeijan kanssa ajaa.
Suurmoskeija tietenkin ajetaan läpi väkisin, mutta sitten poliittinen rekyyli räjähtää silmille kuten kävi hillarylle vuoden 2016 presidentin vaalissa. Hän ei yhtään kertaa puhunut työttömyydestä kampanjassaan.
PoistaUSA:n kansantaloustieteilijät, liberaalit oikealta ja vasemmalta sekä tietenkin finanssimaailma ajoivat WTO- ja NAFTA-maailmaa täyttä höyryä eteenpäin välittämättä yhtään kansalaisten tilanteesta.
Sitten ilmaantui purkautumistie poliittiselle rekyylille. Se vain odotti tilaisuuttaan, joka oli väistämätön. Sen nimi on Donald Trump. Hän puhui WTO:ta ja NAFTA:aa vastaan jo 15 vuotta sitten.
Etenkin vihreät - de gröna tulee katumaan suurmoskeijaa. Myös sörnäisten ja lähialueiden kiinteistöihin sijoittaneet kiroavat, kun maksukykyinen väestö haluaa pois suurmoskeijan näkö- ja kuuloetäisyydeltä.
Ilmiöllä on maailmalla nimikin: "white flight" eli "valkoinen pako".
Terveisin,
Nikke
Juutalaisia jo näpäytettiin hylkäämällä Guggenheimin talorykelmän rakentaminen. Tasapuolisuuden nimissä pakit myös suurmoskeijalle.
VastaaPoistaEi Guggenheimia ja suurmoskeijaa mitenkään voi verrata, nehän ovat ihan vastakohtia. Guggenheim olisi ollut edistystä, tulevaisuutta, ennakkoluulottomuutta, kansainvälisyyttä, kun taas moskeija edustaa takapajuisuutta, paluuta taaksepäin, esim. suhtautumisessa naisen asemaan, ahdasmielisyyttä, sananvapauden kieltämistä, rasismia.
PoistaMutta oheinen mielipide osoittaa, että Guggenheimin hylkäämisessä oli paljon antisemitismiä.
Guggenheim- ja moskeijahankkeita yhdistää meikäläisten kapitalisti- ja anarkoliberaalien harras usko, että sellaiset toisivat jotain positiivista eli lähinnä mainetta ja mammonaa. Lisäksi kumpikin hanke vaatii häpeämättömästi ilmaista tonttitilaa pääkaupungin paraatipaikoilta.
PoistaGuggenheim oli alusta alkaen huijaus, jolla ko. säätiö halusi sälyttää riskit yhteiskunnalle ja rahastaa itse kiinteää lisenssimaksua. Hartaat uskovaiset rahoittakoot itse hankkeensa, mutta moskeija on estettävä.
Viisas vahingon välttää, vaivanen kaiken kokee. Kokemuksia noista arabimaiden rahoittamista moskeijoista on riittävästi ympäri Eurooppaa. Saa nähdä, osataanko niistä täällä oppia jotakin. Suomalaisethan ovat kuulemma niin tyhmää kansaa, että järki täytyy takoa heidän päähänsä nuijalla. Kun näitä ulkomaisella rahoituksella perustettuja meskeijoita on ympäri Eurooppaa käytetty äärisuuntausten koulutuskeskuksena, meiltä tapaa löytyö niitä naiiveja poliitikkoja, jotka väittävät, että ei tätä meillä tapahdu ja tämähän on vain rikkautta. Toivoa sopii, että järkeviäkin lopulta löytyy ainakin sama määrä kuin Guggenheimin tapauksessa.
VastaaPoistaTanska sai ensimmäisen suurmoskeijansa Kööpenhaminaan 2014. Kun muslimien määrä kasvaa tarpeeksi, mitkään vastalauseet ja kritiikki ei näytä estävän rakentamista. Qatar rahoitti ja keräsi rahaa öljyvaltioista. Tämä moskeija on muslimien kulttuurikeskus, ja senkin piti olla jonkinlainen dialogin ja integraation esitaistelija. Näyttää kuitenkin, että synnnyttää pelkkää riitaa. Avajaisia boikotoivat niin kuningashuone, evlut-kirkon edustajat kuin myös kutsutut kansanedustajat. Ja viime vuonna avattiin sitten Vibevejn shiialainen iso moskeija. Tanskalaisista muslimeja on 5%, heillä on n. 140 moskeijaa, joista kymmenen shiioilla, 2 ahmadiyya-muslimeilla, loput sunneila. Tanskassa keskustelu muslimien maahanmuuttoa vastaan on vilkasta. Vallassa olevien poliitikkojen kykenemättömyys ymmärtää maahanmuuton haitallisia seurauksia synnyttää uusia puolueita. Viimeksi Ny Borgerlige, joka ajaa tanskalaisille arvoille perustuvaa politiikkaa ja maahanmuuton lähes täydellistä kieltämistä. Moskeijoiden opetuksia on salaa kuvattu, ja saatu tietoa todellisesta vihapuheesta ja tanskalaisten halveksunnasta.
VastaaPoistaSuomessa shiia-muslimit kritisoivat ensimmäisenä julkisesti ja jyrkästi Hanasaaren suurmoskeijan hanketta. Ennenkaikkea he varoitti sunni-extremisteistä, joita on kiertänyt saarnaamassa britannian ja pohjoismaiden moskeijoissa.
PoistaTerveisin,
Nikke
Miksi he rakastaisivat ja arvostaisivat porttikongiin humalassa kuseskelijoita?
VastaaPoista"Viime kädessä kyse on Suomen maahanmuuttopolitiikasta...Aloitteen on pysyttävä omissa käsissä."
VastaaPoistaKun ajat muuttuvat, niin lakienkin on muututtava, ettei jouduttaisi monttuun.
"Pelkään kreikkalaisia vaikka he toisivat lahjojakin"
VastaaPoistaH.mann
I mailmansodan jälkeen Tasavalta rakennutti kiitokseksi sodassa taisteilleille sirrtomaiden asukkaille Pariisiin suuren, mutta ei tolkuttoman suuren kauniin mosmeijan. Olen käynyt siellä v. 1969. Moskeijassa on nelikulmainen matlalahko minareetti, mutta se ole mitenkään häiritsevä.
VastaaPoistaHyvien tapojen mukaan otin kengät pois. Aiheellista senkin takia etteivät hienot itämiaset matot likaantuisi.
Tietääknsei moskeija on arvostteu (liberaalin) islamailaisnepin keksus. Mutta en ole tarkistanut.
MafH
Suurmoskeijassa olisi haihattelevan Helsingin kannalta se huono puoli ettei veroäyrejä tarvittaisi. Öljysheikki maksaisi ja käyttöastekin olisi tapissa. Näin hirtehiset ovat näkymät kun tulee pääkaupungin statusta sata vuotta täyteen, toivotaan muotovirheitä ja katsellaan sattumia. -jussi n
VastaaPoista"...on meidän eduskuntamme ensi tilassa säädettävä laki maahanmuutosta..."
VastaaPoistaTämä on poliittinen kannanotto, johon täysin yhdyn. Vaikka perustelut tässä ovat hieman köykäiset, löytyvät ne Vihavaisen muista kirjoituksista useaan kertaan. Kannustan teitä jatkamaan valitsemallanne kriittisellä linjalla.
Oma on vikamme, kun olemme äänestäneet valtaan kapitalisti- ja anarkoliberaaleja. He kieltäytyvät näkemästä sitä taantumusta ja tuhoa, jota islam saa aikaan arabimaissa, Afganistanissa, Pakistanissa, Somaliassa ja muuallakin.
Noiden alikehittyneiden kulttuurien edustajien sulautuminen tähän maailmaan on joidenkin hartaan uskon asia, jota en halua rahoittaa.
Helppoheikkien puhe siitä, kuinka moskeija helpottaa muhamettilaisten sopeutumista vain alleviivaa sitä totuutta, etteivät he oikeasti sopeudu. Päinvastoin meidät pakotetaan sopeutumaan islamiin ja sen lieveilmiöihin.
Ratkaisu moskeijaongelmaan voisi olla laki, jonka mukaan uskonnollinen yhteisö saisi rakentaa ja vuokrata tiloja uskontonsa harjoittamiseen ainoastaan varoilla, jotka on todistettavasti saatu yhteisön Suomessa asuvilta jäseniltä. Uskonnollisen yhteisön vuotuisen jäsenmaksun tulisi olla kohtuullinen. Lahjoituksia tulisi koskea se, mitä lahjaverosta on säädetty. Mahdollisuus ottaa lainaa yhteisön tarpeisiin tulisi kieltää.
VastaaPoistaacc
Ihmisoikeudet ovat muka länsimaille korvaamaton asia, jolla elämöidään ja jota käytetään aseena ei-länsimaisia valtioita vastaan, mutta yksikään länsijohtaja ei liene koskaan kritisoinut Saudi-Arabiaa, jossa ihmisoikeudet eivät ole korkeassa kurssissa. "Son of a bitch but our son of a bitch" tuskin käy selityksestä tai sinisilmäisyys. Uskon, että kyse on rahavirroista. Läntinen talousjärjestelmä on vakavissa vaikeuksissa ja sitä hyödyntävät kaikki demokratian ja ihmisoikeuksien viholliset, myös omat korruptoituneet poliitikkomme.
VastaaPoistaNo eikös Saudi-Arabia ja Qatar ole yhdessä CIA:n kanssa rahoittamassa noita terroristijärjestöjä kuten Al Qaedaa ja ISIS:ä, proxy war motiiveilla. Syyriassa motiivit liittyvät tähän sunnimuslimien kaasuputkeen jotta se syrjäyttäisi shiiamuslimien kaasuputken.
VastaaPoistaKyllä, jos kohta saudeilla on pelissä myös ideologiset motiivit. CIA luulee käyttävänsä saudi-wahhabisteja hyväkseen, wahhabistit amerikkalaisia, jotka eivät tunnetusti sokeassa valtapelissään piittaa blowback-vaikutuksista. Putin on, näin epäilen, valitettavasti tässä asiassa aivan oikeassa, oli muuten millainen konna tahansa.
PoistaTuo on wahhabistinen hanke. En voi tajuta, miten täällä ollaan niin sokeita, että hankkeelle vilkutetaan vihreää valoa. Samat tahot, jotka hankettava rahoittavat rahoittavat myös ISISiä. Mutta mitäpä tuosta! Islamofobiaa, jos tohtii asian nostaa esille. Muualla maailmassa on iso joukko varoittavia esimerkkejä vastaavista megamoskeijoista. Hanke ei edes edusta Suomen muslimeja. Ei edes sunneja. Sen taustalla pieni joukko ihmisiä, joilla on yhteydet wahhabismiin, jonka kannattajia on tosiasiassa vain vähemmistö Suomen muslimeista. Näiden moskeijoiden funktio on siinä, että niiden avulla wahhabistit yrittävät päästä kaikkien muslimien edusmiehiksi. Mitä tulee tähän koti-islamistiimme Pia Jardiin, nainen on joko täysiverinen fanaatikko ja taitava valehtelija tai typerys, joka ei tajua, mihin häntä käytetään.
VastaaPoistaHankkeen pysäyttäminen on oikeasti tärkeä asia. Kun tuo hirvitys on kerran pystytetty, niin ei siitä sitten eroonkaan pääse. Ikävä kyllä, tämä suomi ensin porukka ja kaiken maailman defenssiliigat voivat omilla mielenilmaisuillaan vain edesauttaa sen läpimenoa.
Vihavaisen esittämä lähtökohta muutokselle on oikea: islamin ja moskeijat voi pysäyttää vain pysäyttämällä islamilaiset.
VastaaPoistaNaurettavinta on, ettei mitään islamongelmaa tai ylipäätään ulkomaalaisvastaisuutta Suomessa edes olisi, jos tätä järjetöntä turvapaikkapalvelua ei olisi koskaan aloitettu.
Vähän on sivuttu sitä tosiasiaa että jokainen moskeija on sotavoitto. Jokainen moskeija tarkoittaa valloitettua aluetta islamille ja muslimeille. Ja kunten tiedetään, auttavat ne kaikki toisiaan meidän rahoilla joita keräävät sossusta ja kelasta erilaisina ilmaisrahoina. Ei kai muuten itäkeskuksessakaan olisi somalien rahanvälityslaitosta jos somalit itse joutuisivat kaiken sen rahan tienaamaan työllään jonka lähettävät sukulaisilleen. Jotten ne voisivat lisääntyä somaliassa lisää.
VastaaPoistaTuo aikaisempi kommentti että Suomi Ensin porukka jotenkin auttaisi tätä suurmoskeija hanketta, se jäi pikkuisen hämärän peittoon. Eikös se juuri koita estää sitä? Sama tavoite on myös Vastarinnalla ja Mutos 2011 puolueella. Mutta ei esim. IPU:lla eikä Kansalaispuolueella. Ne myötäilevät vallalla olevia tahoja.
No, kehä-III muuttuu kalifaatiksi. Onneksi muualla Suomessa on vielä tilaa elää ja asua. Eikä Helsinkiin tarvitse mennä koska laivoja lähtee maasta muualtakin. Metsä on ystävämme ja ravinnon tuojamme.