Pietarin talvessa
Joskus tuntee
tarvetta kunnon kulttuuripläjäykseen. Ellei itse tunne, saattaa parisuhteessa
elävä joka tapauksessa joutua sellaisen kokemaan.
Helsingissä on toki menoa kaikenlaista, mutta
tunnen esimerkiksi paikallisia teattereita kohtaan epäluuloa, joka periytyy
sitä ajalta, kun radiossa varoitettiin soittamasta ämyriä liian kovaa, koska
naapurissa saattoi joku ”työn, Revon tai sairauden takia” prefereerata
hiljaisuutta…
Joka tapauksessa
Pietarissa tuntee teatteriinkin mennessään olonsa jotenkin turvalliseksi ja
vain kerran olen lähtenyt sieltä jo väliajalla pois, kun paikka alkoi tuntua
nukkumiseen sopimattomalta.
Nyt joka
tapauksessa kävin sihteerini johdolla katsomassa Komedianty-teatterissa Ligovski prospektilla Sholem Aleichemin
teemaan tehdyn näytelmän Pominalnaja
molitva, vuoden 1905 tienoille juutalaisten asuinalueelle sijoittuvan
kappaleen.
Se oli lyhyesti
sanoen loistava, mutta turha sitä on selostaa, sillä se perustui etupäässä tyyppeihin
ja aikakauden problematiikkaan. Ainakaan minä en löytänyt siitä mitään
ajankohtaista opetusta, mistä olen kiitollinen.
Pikkuruiseen teatteriin
mahtui korkeintaan 50 henkeä, mutta esiintyjiä oli 15. Siinä ei ehkä palkoille
päässyt ja valinta todistanee intohimosta teatterin tekemiseen enemmän kuin
rahanahneudesta. Katsomo oli kyllä täynnä ja hieman ylikin. Se oli ansaittua.
Toinen
teatteriesitys oli ilokylässä eli Vesjolyj
posjolokissa, Lomonosovskajan metroaseman hujakoilla sijaitsevassa Teatr-masterskajassa esitetty Turbinien päivät, Mihail Bulgakovin
kappale, joka meillä tunnetaan nimellä Valkokaarti.
Olin etukäteen
hyvin utelias näytelmän tai siis näyttämöllepanon sanoman suhteen. Näytelmähän sijoittuu
vuosien 1918-1919 Kiovaan, jossa noina aikoina valta vaihtui peräti seitsemän
kertaa, jos nyt oikein muistan.
Myös erinäisten
muistelmakirjojen mukaan kyseessä oli täydellinen sekasotku, bardak. Nyt oli vallassa keisari, sitten
petljuralaiset nationalistit, sitten saksalaisten tukema hetmani Skoropadski,
joka muuten oli myös Mannerheimin vanha rykmenttitoveri, sitten bolševikit,
jotka viimein tulivat jäädäkseen.
Sodankäynti muistutti
välillä absurdia teatteria ja ilmeisesti väkivalta alettiin ennen pitkää kokea
tarkoituksettomaksi laajoissa piireissä. Bolševikit perivät maan, mutta
miksi?
Ainoa kohta,
missä haistoi poliittista tulkintaa, oli se, jossa taistelusta luopunut upseeri
sanoo asiasta vakuuttuneena, että suuri Venäjä syntyy vielä joka tapauksessa
jälleen ja nimenomaan bolševikkien johdolla. Tämä suuruus tuntui elähdyttävän
kaikkia, vaikka joku olikin siirtymässä Denikinin valkoiseen armeijaan.
Kukaties myös se
kohtaus, jossa petljuralaiset raakamaisesti kiduttavat ja tappavat
yliloikkarin, sisältää ajankohtaisen poliittisen viittauksen Ukrainaan tai
sitten ei. Vähävenäläisten natiuonalismi jää aina käsittämättömäksi, mutta
niinhän se oli Bulgakovin romaanissakin.
Joka tapauksessa
Bulgakov ymmärtääkseni kunnostautui aikoinaan sillä, ettei sortunut
poliittiseen yksisilmäisyyteen ja tarkoituksenmukaisuuteen. Kaiketi juuri siksi
Stalin katsoi tämän näytelmän aikoinaan monta kertaa, taisipa olla seitsemän
kertaa.
Stalinissa oli
pohjimmiltaan jonkinlaista intellektuellin vikaa ja hän arvosti taiteen mestareita,
niin paljon kuin niitä tuhosikin. Luulen, että hän tässä tapauksessa halusi
myös oikeasti ymmärtää, miksi ihmeessä ukrainalaiset aikoinaan hyväksyivät bolševikkivallan
tai ainakin lopettivat vastarinnan.
Kaiken kaikkiaan
tulkinta oli ajankohtaamme nähden iloinen yllätys. Myös itse teatteri oli myönteinen
kokemus, pääsy metrolla aika lähelle käy kätevästi ja kaksi bufettia huolehtii
siitä, että katsoja, joka on useamman tunnin seurannut vodkan juontia, pääsee
itsekin hiukan siitä osalliseksi.
Mutta kukapa
kävisi Pietarissa nauttimatta taas kerran katselijan ominaisuudessa
imperiaalisista muistoista ja kuvataiteen ylenpalttisuudesta.
Aleksanteri III:n aikana taiteellinen maku
kenties oli aika lailla mahtipontista, kansaa ja historiaa ihannoivaa ja
muutenkin falskia, mutta ainakin osaaminen oli huippua. Venäläisessä museossa
ja Eremitaasissa voi hyvinkin käydä vaikka kerran vuodessa tai useammin.
Hyödykseen ja huvikseen sen aina tekee.
Amsterdamissa on muuten Eremitaasin filiaali. Milloin meillä? Johonkin Guggenheimiin
verrattuna emolaitos on kuin Marinski-teatteri johonkin standup-koomikoiden
revyykahvilaan verraten.
Kirpeä pakkassää
innosti kävelemään Pietarin ja Paavalin linnoitukseen. Neva, ahtojäineen,
kimalteli upeasti pakkasauringossa ja Palatsirantakadun kyltti varoitti
mahtipontisen virallisesti ”omavaltaisesti putoavista jäistä ja lumesta”. Sielunsa
silmillä saattoi nähdä sata vuotta sitten hallinneen byrokraatin, joka
harmistuneena oli todennut mahdottomaksi käskyttää luonnonvoimia.
Pietarin ja Paavalin linnoituksen museoissa
oli aika hauskoja näyttelyitä pietarilaisesta Jugendista ja venäläisistä mainoksista
1800-luvulta neuvostoaikaan. Toki myös Komendantintalon kaupunginmuseon
näyttely vetää aina katsomaan niin uusia kuin vanhoja antejaan.
Eräässä osastossa
selostettiin myös vanhojen kansallisten keittiöiden herkkuja. Suomalaisista
mainittiin muun muassa ”limpopo”, mikä jäi kutittelemaan mielikuvitusta.
Olisikohan ollut limppisoppa? Täytyykin pitkästä aikaa kokeilla.
Muuten,
linnoituksen entinen aika hintava ja hyväkin ravintola Austeria näyttää
kerrassaan lopettaneen. Sen sijaan sen paikalla oli stolovaja eli ruokala, jossa oli mukavasti tilaa ja hyvä
hinta-laatusuhde.
Kirpeästä pakkasesta
huolimatta väkeä oli ruokalan vieressä sijainneessa jääliukumäessä ihan
mukavasti, mutta jonoilta vältyttiin tällä kertaa joka paikassa. Ensi kesänä
kaupunkiin sen sijaan odotetaan miljoonaa kiinalaista turistia…
Sivumennen
sanoen, ensimmäisen sortokauden aikana oli tapana sanoa, että aivastus Suomessa
kuullaan tykinlaukauksena Pietarissa. Niin tarkkoina olivat separatismia
vainuavat imperialistit siihen suuntaan.
Kuinka ollakaan,
kävellessäni väliaikaisesti tyhjässä museon näyttelysalissa sattui
mahdollisesti pakkasaurinko kutittamaan nenän herkkiä alueita. Nuuskaa en enää
käytä. Aivastus ei kenties ollut ihan tykinlaukausta vastaava, mutta kyllä
hyvin verrattavissa tavallisen yhdeksänmillisen pistoolin rykäisyyn.
Tämän vahvisti
myös museon vartijamummo, joka pikku nyrkillään teki voimaa osoittavan eleen ja
ihastuneena huudahti: ”UHH, KAK KREPKO! UU-UH!”
Mielissäni
kumarsin kevyesti ja poistuin kohti uusia seikkailuja. Vuorossa oli vielä
vuokrahuoneistomme naapurissa sijaitseva painatustyön museo (Muzej petšati),
entinen Suvorinin talo, jossa oli painettu ja toimitettu sekä Pravdaa Helmikuun vallankumouksen jälkeen
että samaan aikaan myös Novoje vremjaa,
tuota pietarilaisten imperialistien lehteä, jonka kiukuttelua suomalaiset
ahdistuneina seurasivat…
Mutta nythän
meillä on vallan toisenlaiset suhteet. Venäläiset ystävät lähettivät taas
onnitteluja itsenäisyyspäivän johdosta, kuten ovat tehneet jo parikymmentä
vuotta. Meillähän tämä tapa on vasta äskettäin alkanut yleistyä.
Paluu
lumettomaan Helsinkiin tuntui hieman oudolta. Kaikesta päätelleen tässä maassa
on suhteemme itsenäisyyteen yritetty kierouttaa kummalliseksi. Mannerheimille
ei kuulemma voi tehdä postimerkkiä, koska sellainen palvelisi vain marginaaliryhmää,
toisin kuin Tom of Finlandin homoporno.
Suomen vaakuna
on mukamas omittu väärään käyttöön, kun se on otettu symbolisoimaan maan
kantaväestön oikeutta muodostaa vapaasti mielipiteensä maahanmuutosta ja
ylikansallisista instituutioista… Todellinen suomalaisuus näyttää siis olevan riippuvaista
henkilöiden poliittisista mielipiteistä. Tämän tulkinnan hävyttömyys on niin
suurta, ettei sitä olisi voinut edes kuvitella ennen kuin sen sai itse kohdata.
Ainoa, mistä
kenelläkään ei tunnu olevan huomauttamista, näyttää olevan oletus, jonka mukaan
Venäjä uhkaa Suomea, jonka on syytä valmistautua pikapuoliin toistamaan
aseellinen taistelu sortajaa ja vainolaista vastaan.
Mitään
järjellistä syytä tähän idiotismiin ei viitsitä edes yrittää keksiä. Asia nyt
vain on näin.
Jotakin absurdia
on kyllä siinä, että saapuessaan Venäjältä Suomeen tuntee tulevansa
jonkinlaiseen hullujenhuoneeseen, missä mikään ei enää ole normaalia ja jossa
aivojen heittäminen narikkaan on taas nostettu kansalaishyveeksi, kuten se oli
joskus viime vuosisadalla.
Meillä oli
aikoinaan tuuria, kun totalitaarinen idiotismi valtasi Suomen vasta sukupolvi
sen jälkeen, kun samaan aatetta edustava naapuri oli yrittänyt vallata sen
asein.
Siitä
selvittiin. Toivottavasti maa kestää vielä tämänkin päivän vouhotukset. Joku
aikoinaan sanoi, että kyllä se Luoja Suomesta huolehtii, sillä sen on siitä jo
niin paljon pitänyt vaivaa nähdä…
Oli miten oli, Pietarissa
kannattaa pistäytyä nyt, talvella, kun turistilaumat eivät vielä kansoita joka
paikkaa. Muuan kansainvälinen auktoriteetti valitsi juuri Pietarin maailman
hienoimmaksi turistikohteeksi. Kyllä se ennen pitkää maailmalla huomataan ja
tulee merkitsemään hintojen nousua ja muuta epämukavuutta.
Jotakin absurdia on kyllä siinä, että saapuessaan Venäjältä Suomeen tuntee tulevansa jonkinlaiseen hullujenhuoneeseen
VastaaPoistaNiinpä - hyvin kuvaavaa...
Klo 18.00 uutisissa ei sentään luonnehdittu Helsingin ylioppilaiden soihtukulkuetta "äärioikeiston marssiksi" vaikka tuskinpa ns. suvakkeja oli siinäkään porukassa.
VastaaPoistaMitä höpiset, siellä oli väkeä laidasta laitaan marssilla! Itte näin kun omaa tyttöäni siellä kattelin
PoistaTapasimme päivällä Allegro-junassa, ja käynnistäsi Komedianty-teatterissa palautui mieleen tapaus noin 20 vuosen takaa: kun oli pakkasta 25 astetta, niin menimme teatteriin lämpimään, ja siellä oli juuri alkamassa Shakespearen Loppiaisaatto; väliaikaan mennessä olimme lämminneet ja jatkoimme matkaamme.
VastaaPoistaJuu, joskus takavuosina saattoi yllättää pirullisen kylmä viima ja pakkanen ja pistäytymispaikkojakin oli vähemmän. Onneksi oli karvalakkeja myynnissä monessa paikassa ja niitä kertyikin sitten varastoon.
PoistaKävimme Pietarissa vastaavin tunnelmin reilu kuukausi sitten. Plusmiinus ummikkoina, mutta näkevinä painopiste oli museoissa. Uutena kohteena oli Erarta, joka tarjosi mieleenpainuvan yllätyksen. Siellä oli kahdessa kerroksessa esillä Salgadon toinen toistaan upeampia valokuvia maailmalta. Jälkensä jätti myös venäläisen nykytaiteen, enimmäkseen 70-luvulla syntyneiden, työt. Se oli synkkyydessään, elämänilottomuudessaan ja huumorintajuttomuudessaan painavaa ja masentavaa katsottavaa. Vai olinko vain väärässä sieluntilassa? Uusi kohde oli myös Eremitaasin filiaali, joka sijaitsi pääesikunnan toiseen siipeen restauroidussa tilassa. Impressionismi näyttäytyi hyvässä valossa eri sävyisenä kuin aiemmin. Taas oli tietenkin kyse sieluntilasta, mutta kun viimein pysähdyin van Goghin kohdalle, tuntui kuin mieli olisi täyttynyt - löytyipäs.
VastaaPoistaParas kokemus viimeiseksi.
Venäläisen taiteen museon yksityiskohdiltaan rikkaat, humoristiset tilannekuvat olivat tällä kertaa erityinen hyvän mielen kohottaja. Erityistä balsamia vanhalle mielensäpahoittajalle tarjosi kuitenkin tilaisuus seurata arviolta 8-14 vuotiaista koululaisista koostuvien ryhmien tarkkaavaisuutta opettajan esitellessä milloin mitäkin yksittäistä taideteosta. Syntyi vaikutelma, että joku 1700-luvulta peräisin olevan ikoni oli vetämässä varhaisteinit uumeniinsa kuin kulttielokuvan avaruusalus kutsutut. Virkistävä reissu todentotta.
Nämä maanmainiot lapsi- ja nuorisoryhmät ovat todellinen Venäjän museoiden suola.
VastaaPoistaJoskus täti selostaa asioita alle kymmenvuotiaille musuukoille, jotka kuuntelevat herpaantumattomalla innolla, joskus nuoret asevelvolliset kuuntelevat lähes yhtä kiinnostuneen näköisinä.
Ja ne mummot ovat usein oman huoneensa tietopankkeja ja joskus laajastikin sivistyneitä.
Mainio blogikirjoitus. Kiitos, Timo! (ja tervehdys Suomussalmelta)
VastaaPoistaTimo V:
VastaaPoista"Jotakin absurdia on kyllä siinä, että saapuessaan Venäjältä Suomeen tuntee tulevansa jonkinlaiseen hullujenhuoneeseen, missä mikään ei enää ole normaalia ja jossa aivojen heittäminen narikkaan on taas nostettu kansalaishyveeksi, kuten se oli joskus viime vuosisadalla."
Olen Timo taipuvainen otaksumaan että taloudellisen epätasa-arvon kasvu on vääjämättä johtamassa otteen kiristymiseen. Koska talouskasvu on kokolailla hyytynyt eikä varsinkaan reaalitalous tule jatkossakaan kasvamaan länsimaissa on massoja hallittava demonisoimisella. Itseasiassa olisi mielipuolista olettaa että jotenkin muuten eliitti voisi edes menetellä.
"Ainoa kohta, missä haistoi poliittista tulkintaa, oli se, jossa taistelusta luopunut upseeri sanoo asiasta vakuuttuneena, että suuri Venäjä syntyy vielä joka tapauksessa jälleen ja nimenomaan bolševikkien johdolla. Tämä suuruus tuntui elähdyttävän kaikkia, vaikka joku olikin siirtymässä Denikinin valkoiseen armeijaan."
VastaaPoistaEikö tämä kaikkinensa merkitse sitä, että bolshevististen/kommunististen rikosten määrä oli niin suuri, että Neuvostoliitto/Maailman Sosialistinen Järjestelmä luhistui nopeasti kuin korttitalo. Itse asiassa tämä ideologinen/taloudellinen/poliittinen Järjestelmä oli mädäntymässä jo vuosikymmenien ajan. Olihan Stalinistakin tullut toisinjattelija kun ennen kuolemaansa väitti: "My prosrali nashu Rodinu."
Gorbatshev syyttää Neuvostoliiton luhistumisesta kuollutta Jeltsinia. Näin ei tarvitse penkoa venäläisiä/ryssäläisiä syntyjä syviä. (Горбачев обвинил первых руководителей России в развале СССР
http://www.vz.ru/news/2016/12/7/848117.html. 7 декабря 2016)
Belovezhskin neuvottelujen aikana Ukraina oli tietysti vaatinut yli neljän miljoonan ukrainalaisen nälkäkuolemaa/golodomor selvittämistä ideologisena/poliittisena/taloudellisena kansanmurhana. Moskovan johtopäätös oli: kontsy v vodu. Tässä kuussa vietetäänkin NL:n/Maailman Sosialistinen Järjestelmän luhistumisen 25-vuotispäivää.
"Jotakin absurdia on kyllä siinä, että saapuessaan Venäjältä Suomeen tuntee tulevansa jonkinlaiseen hullujenhuoneeseen, missä mikään ei enää ole normaalia ja jossa aivojen heittäminen narikkaan on taas nostettu kansalaishyveeksi, kuten se oli joskus viime vuosisadalla."
VastaaPoistaJos jotakin vähän ymmärrän putinismilla tarkoitettavan, niin pitäisi ehkä mennä sitä testaamaan keskellä päivää itäsuomalaiseen Teboilin baariin; pyytää siellä käteen tv:n kaukosäädin; sulkea silmät ja näppäillä säätimen numeroista näppituntumalla keskimmäinen jolloin ilma tulvahtaa täyteen vieraskielistä puhetta, jonka paikalla oleva kyläparlamentti arvelee ruotsinkieleksi, joten se ei ole ainakaan putinismia!
Eikös putinismiksi sanota hänen lupaustaan suojella venäjänkielisiä myös Venäjän rajojen ulkopuolella
Suomalaisuus on opetettu tauti.
PoistaVille Niinistöä nostetaan setänsä päähaastajaksi pressanvaaleissa. Hän on kunnon turkulaisena päätellyt yliopistollisessa tutkimuksessaan ettei venäläiseen voi koskaan luottaa, mikä on kirjoitettu suvun huoneentauluun että kasakka vie kaiken mikä on löyhästi kiinni.
Ville Niinistön vanhemmat ovat opettajia, isä useammassa polvessa.
"Ville Niinistön vanhemmat ovat opettajia, isä useammassa polvessa."
PoistaAi jai miten pahalta näyttää. Juuri tuollaisesta porukasta tulee aina ne pahimmat tapaukset.
Meillä täällä Malagassa on varsin tyylikäs Pietarin venäläisen museon sivuosasto. Kohtuullisesta russofobiasta kärsivänä en ole, varsinkaan vanhemman, venäläisen taiteen ihailija. mitä nyt Ilja Repin ja tietty Chagall.
VastaaPoista"Jotakin absurdia on kyllä siinä, että saapuessaan Venäjältä Suomeen tuntee tulevansa jonkinlaiseen hullujenhuoneeseen, missä mikään ei enää ole normaalia ja jossa aivojen heittäminen narikkaan on taas nostettu kansalaishyveeksi, kuten se oli joskus viime vuosisadalla."
VastaaPoistaEikö tässä itse asiassa tarkoiteta taistolaisia totalitarismin idiotismin edustajina ja niiden nykyaikaisia akateemisia jälkeläisiä eli Kremlin perseen nuolijoita?
Tarkoitetaan sitä taistolaisuuden henkistä perintöä laajemmin. Kuka mitäkin nuolee, kunhan saa olla aivojaan käyttämättä.
VastaaPoista