Lontoon horisontti
Olavi Paavolainen löysi aikoinaan
kirjalleen osuvan nimen, joka kiinnostavasti kertoi, mistä hänen työssään oli
kyse. Nykyaikaa etsimässä kertoi
olennaisen. Itse asia on tavallaan kaikkialla aina läsnä, mutta siitä
huolimatta sen löytäminen ei suinkaan ole yksinkertainen asia.
Epäilemättä Paavolainen olisi
löytänyt nykyajan myös Helsingistä tai vaikka Kivennavalta, mutta vasta
siirtyminen sinne, missä uusimmat ajan ilmiöt jo nyt parhaillaan muuttivat
elämää, oli mahdollista saada tuntuma siihen, mitä myös Suomessa oli ainakin
ennen pitkää tapahtumassa.
Miksi Paavolainen meni juuri
Pariisiin? Ehkä asialle kannattaa uhrata pari ajatusta. Oli selvää, ettei hänen
kannattanut juuri tuossa vaiheessa mennä Berliiniin saati Wieniin, mikäli hän
oli kiinnostunut nimenomaan siitä, mistä nykyaika oli raskaana. Moskovakin oli
tuohon aikaan lähinnä painajaisestaan heräilevä kaukainen provinssikaupunki ja
Pietarin kurjuus vain korostui entisen loiston rinnalla.
Oikeastaan Paavolaisen olisi
kannattanut mennä New Yorkiin, joka oli rakettimaisesti nousseen uuden
maailmanvallan keskus, mutta kulttuurisestihan sitä pidettiin mitättömyytenä.
Paavolaisella ei yksinkertaisesti ollut varaa matkustaa valtamerihöyryllä
Atlantin taa. Siellä hän olisi voinut löytää myös tulevaisuuden, mutta
Euroopassa oli tyydyttävä nykyaikaan. Näin hän asiaa itse selitti.
Lontoo oli suomalaisille myös
kielimuurin takana, ellei oteta huomioon rahvasta, merimiehiä, kauppiaita ja
niitä lokareita, jotka olivat joukoittain lähteneet merten taa. Lontoossa
suomalaisia oli hyvin vähän, kuten G.A. Gripenbergin muistelmista hyvin
ilmenee.
Pariisi oli sopiva matkakohde myös
sikäli, että sinne olivat pyhiinvaeltaneet myös suomalaiset taiteilijat ja
kirjailijatkin jo kymmeniä vuosia, Juhani Ahosta Ville Vallgreniin. Sinnepä
siis suuntasivat niin Paavolainen kuin Waltari ja moni muu. Jokainenhan ranskaa
osasi, ainakin jonkin verran.
Pariisi oli omalla tavallaan tuohon
aikaan varsin sopiva paikka aikakauden pulssin mittaamiselle. Ranska oli
maailmansodan voittajavalta, vaikka pahoin kärsineenä. Sillä oli yhä
imperiuminsa ja se osasi ylpeillä kulttuuristaan ehkä enemmän kuin mikään muu
maa. Se on vanha gallialainen taito.
Tosiasiassa Ranska oli vakaasti
matkalla alaspäin, kuten oli ollut jo edellisellä vuosisadalla. Sen syntyvyys
oli pudonnut vähäiseksi samaan aikaan kuin uudet suurvallat, Venäjä ja
Yhdysvallat jatkoivat hurjaa kasvuaan. Saksakin oli jättänyt Euroopan entisen
väestökeskuksen jälkeensä ja vanha perivihollinen Englanti läheni myös samoja
lukemia.
Pelkästään väestökehitys määräsi
sen, ettei Napoleonin aikoihin ollut palaamista enää koskaan. Ranska saattoi
yrittää pysytellä kulttuurisena suurvaltana, mitä se jossakin määrin olikin,
mutta Englanti, joka siirtomaakilpailussa oli aikanaan onnistunut syrjäyttämään
sen, oli tehnyt englannin kielestä myös Yhdysvaltain, Kanadan, Australian,
Etelä-Afrikan ja Uuden Seelannin ja lisäksi vielä Intian ja monien vähäisempien
maiden virallisen kielen. Ranska oli jo hävinnyt tämänkin kilpailun.
Toki ranskalaisuus oli joillakin
aloilla muodikasta ja maa oli monessa suhteessa ajan hermolla. Kulttuurin
uutuudet syntyivät yhä Ranskassa ja nimenomaan Pariisissa, joka oli tuon maan
ehdoton keskus vailla vertaa.
Se oli myös vieläkin aika pitkälti
maailman muotien keskus, ainakin suuremmalla oikeudella kuin Berliini, Moskova,
Lontoo tai edes New York. Aasialaisia tai edes eteläamerikkalaisia kaupunkeja
ei tässä asiassa tarvinnut ottaa lukuun, afrikkalaisista puhumatta.
Niinpä nykyajan saattoi kuvitella
löytävänsä parhaiten juuri Pariisista, ellei sitten uskonut Berliinin tai
Moskovan lupauksiin, mutta niitäkin alettiin antaa vasta 1930-luvulla, kun
niillä oli jotakin esitettävää.
Pariisi oli joka tapauksessa yhä
ihmeidensä puolesta näyttävimpiä. Maailmannäyttelyn jäljiltä jäänyt Eiffel-torni
kuului yhä maailman vaikuttavimpiin rakennelmiin. Gare du Nordin kaltaiset valtavat asemat symbolisoivat uudenlaista
elämäntapaa kirkkaine kaarivaloineen ja loputtomine ihmisvirtoineen.
Maanalaisen junat, tuhannet automobiilit ja lentokoneet kuljettivat uuden
sukupolven ihmisiä hurjaa vauhtia paikasta toiseen.
Kaikki tässä maailmassa oli
muuttunut tavattoman nopeasti ja tuntui muuttuvan yhä. Musiikkikaan ei ollut
enää samaa kuin ennen, vaan tuntui ilmentävän suurkaupunki-ihmisen uutta
hermostuneisuutta, joka paradoksaalisesti ilmeni neekerirumpujen rytmeinä.
Paavolainen ilmeisesti ajatteli
löytäneensä nykyajan, mutta millainen se oikeastaan oli? Mitä se kantoi kohdussaan?
Oliko kaikessa tuossa uudessa elämänmuodossa itse asiassa havaittavissa muuta
kuin lisääntynyttä nautinnonhalua, hetkessä elämistä ja kiihkeää elämänrytmiä?
Mitä ylenmääräinen nopeus merkitsi? Minne oikeastaan oltiin matkalla?
Nykyajan perspektiivistä katsoen
tiedämme, että oltiin matkalla alaspäin sikäli kuin kyse oli Ranskan ja
Pariisin ja jopa Euroopan merkityksestä maailmassa. Uusi maailma oli nopeasti
tekemässä tuloaan ja se tuli olemaan Moskovan ja New Yorkin maailma. Euroopan
asema maailman mahtina oli jo tuomittu menetetyksi, vaikka se kulttuurisesti
olikin yhä johdossa.
Nykyinen Pariisi mustankirjavine
väestöineen ja röyhkeine kerjäläisineen saattaa hyvinkin olla osuva kuva tulevaisuuden
olennaisista piirteistä. Entisen kodikkuuden ja intiimin turvallisuuden sijasta
siellä vallitsee jopa tietty pelon ilmapiiri, joka on johtanut turistien
joukkopakoon. Paavolaisen aikojen futurismia ei kannata sieltä etsiä.
Mikäli tänä päivänä haluaa mennä
etsimään nykyaikaa, sitä, joka huomennakin on tässä maailmassa tärkeää ja
keskeistä, lienee syytä mennä Eurooppaa kauemmas.
Paavolainen arveli vuonna 1929,
että Detroit olisi tulevaisuuden symboli. Hänen kirjassaan on katukuva sieltä:
ilmalaiva leijuu autojen täyttämän bulevardin yllä ja kuvatekstin mukaan
kyseessä on Majakovskin ylistämä ”elektro-dynamo-maagillinen kaupunki”.
Ehkä asia todella on niin, että
Detroit todella kuvaa yhden aikakauden pyrkimyksiä, niiden nousua,
kulminaatiota ja loppua? Se ei kuitenkaan ole ainakaan vielä koko lännen kuva.
Itse asiassa monet Euroopan vanhoista, keskiaikaisista tai jo roomalaisten
perustamista keskuksista kukoistavat yhä. Brugge tai Gent eivät enää ole
Euroopan keskuksia, mutta Bryssel on.
Brysselillä on kuitenkin
rajoituksensa. Se on tärkeä paikka symbolisesti, mutta ristiriita sen
pyrkimysten ja kyvyn välillä on huutava. Brysselin pikku ravintolat
simpukoineen liittyvät pikemminkin eilisen nostalgiaan kuin siihen
tulevaisuuteen, joka on täällä jo tänään. Koko EU on jotenkin Brysselin sivussa
ja elää siitä riippumatta.
Voidaan kysyä, onko edes New York
tämän päivän maailman todellinen keskus. Itse asiassa tuntuu siltä, että siitä
on yhä suuremmassa määrin tullut erään menneen aikakauden symboli, yksi
Amerikan maakunta muiden joukossa, joka ei enää edusta sen terävintä kärkeä. Se
asema on nyt länsirannikolla, San Franciscon lahden seutuvilla Piilaaksoineen
tai sitten Los Angelesissa ja muissa vastaavissa uudemmissa keskuksissa.
Kiinan metropolit edustavat
epäilemättä nyt jossakin mielessä kehityksen kärkeä. Peking edustaa myös valtaa
ja Shanghai uutta, mieletöntä dynaamisuutta, joka tuntuu suoltavan
pilvenpiirtäjiä toisensa perään haudaten alleen eilispäivän maailman. Ne ovat
vaikuttavia, mutta onko niissä myös eurooppalaisen ihmisen nykypäivä tai
tulevaisuus? Ehkä sitä on sentään etsittävä Euroopasta.
Lontoo voisi olla hyvä kandidaatti.
Kaupunkina se on historiansa puolesta hyvin merkittävä ja tänäkin päivänä se on
yhä paljon enemmän kuin vain maansa pääkaupunki.
Vielä jokunen vuosikymmen sitten
Lontoo oli maailmanvallan pääkaupunki ja Whitehallilta ja Downing Streetiltä
käsin hallittiin imperiumia, jossa aurinko ei koskaan laskenut. Samaan aikaan
Englannin pankki oli punta-alueen keskus ja maailman toinen suuri
finanssikeskittymä.
Kaupunkina Lontoo oli jonkin aikaa
maailman suurin kahdeksalla miljoonalla asukkaallaan. Sen jälkeen New York
jätti sen varjoonsa ja nykyään se kuuluu jo väkilukunsa puolesta suurkaupunkien
keskiluokkaan. Megalopolisten aika on nyt tullut ja niistä suurin osa on
Euroopan ulkopuolella.
Toki Lontoo on koko ajan
kehittynyt. Kuuluisat savusumut ja Thamesin kauhistuttavat saastekertymät ovat
hävinneet ja julkinen liikennekin sujuu kohtalaisesti, vaikka kaupunki ei
olekaan kokenut samanlaisia asemakaavan mullistuksia kuin vaikkapa Pariisi ja
Moskova, joissa raivattiin tilaa nykyaikaiselle liikenteelle.
Lontoon suuruus perustuu nykyään
pitkälti sen kulttuuriseen arvovaltaan. Englannin kieli on kansainvälisissä
yhteyksissä tullut yhä yksinomaisemmaksi kommunikaation välineeksi ja tämä on
osaltaan houkutellut kaupunkiin myös superrikkaita kaikkialta maailmasta,
esimerkiksi Venäjältä.
Lontoo on hieman yllättäen ollut
myös nuorisomuotien mekka jo 1960-luvulta saakka. Beatlesit symbolisoivat
nuorisokulttuurin ensimmäistä sukupolvea ja pitääkseen mainetta yllä on
turismiteollisuus lanseerannut tunnuksen Cool
Britain!
Tämä viittaa siihen, että
nuorisokulttuurin piirissä arvostusta nauttii asenne tai pikemmin poseeraus,
jolle on ominaista tietty viileys ja innostumattomuus, josta tuntee kaiken jo
kokeneen henkilön. Aiemmin käytettiin ranskalaista ilmausta blasé.
Kyseessä on tietenkin ikivanha
lapselliseen psyykeen vetoava asenne, kun nuoren henkilön demonstroima kokeneisuus
ja halu toimia makutuomarina herättää ihailua niissä epävarmoissa ikätovereissa,
joiden oma kokemusmaailma on vielä rajoittunut.
Etenkin 1970-luvulta lähtien vanha
ja hyvin konservatiivisena pidetty Britannia alkoi muuttua. Muutoksella oli
nuorekas leima, suorastaan lapsellinen.
Lyhyessä ajassa vanha iloinen
Englanti menetti vanhat ylpeydenaiheensa. Hiili ja teräs muuttuivat
menneisyyden painolastiksi ja menettivät kilpailukykynsä. Laajamittainen autoteollisuus
kuihtui eikä lentokoneistakaan löytynyt pelastusta hiipuvalle taloudelle.
Thatcherin hevoskuuri puri omalla
tavallaan ja Britannia pääsi jälleen kasvu-uralle, vaikka sen vanha uraauurtava
kansallinen saavutus, hyvinvointivaltio sai väistyä uuden karkean kapitalismin
tieltä. Vanhat säätyvallan jätteet säilyivät Britanniassa paremmin kuin
esimerkiksi Ranskassa, joka lukuisiin vallankumouksiinsa sai merkitä vielä
vuoden 1968.
Toki kehitys on merkinnyt myös
Englannin kulttuurista alaluokkaistumista. Vanha joutilasluokka, jota
sosiaalisesti heränneet kriitikot olivat parjanneet jo 1800-luvulta lähtien,
osoittautui sitkeähenkiseksi ja eristäytyi omaan elämäänsä hovin suojeluksessa.
Tasavaltalaiset ja muut vanhan
establishmentin kriitikot tekivät aristokratiasta karkeaa pilaa ja
roskalehdistö suorastaan eli seuraamalla herpaantumatta hovin inhimillisiä
tragedioita.
Siitä huolimatta rojalismi oli
ylitsevuotavaa, mikä näkyi prinsessa Dianan kuoleman jälkeen niissä
kukkavuorissa, joita kertyi Kensingtonin palatsin aidan taa.
Vallankumouksilta säästynyt Englanti
on kuin onkin säilyttänyt jotakin Euroopassa ainutlaatuista vanhasta itsestään.
Jos etsii nykyaikaa Lontoosta, saa
todeta, että myös historiaa pidetään siellä näkyvästi esillä. Mutta sitähän
tehdään Pariisissakin. Kukapa tulisi näihin kaupunkeihin ennen muuta
ihastelemaan Defensen tai Canary Wharfin kalseita pilvenpiirtäjiä?
Tower,
British Museum, Westminster Abbey ja Saint
Paul’s ovat Lontoon kohokohdat siinä kuin Eiffel-torni, Louvre ja
Sacre-Coeur Pariisin.
On itse asiassa hämmentävää
huomata, miten vähän suuria arvorakennuksia näihin kaupunkeihin nousi
imperiaalisen loiston päivinä. Pariisissa ovat toki Invalidihotelli ja Riemukaari
ja Lontoon Towerin sillan ja Westminsterin palatsin eli parlamenttitalon
lisäksi ehkä pari museota ja rautatieasemaa voi lukea samaan sarjaan. Kaiken
kaikkiaan siirtomaamenneisyys näyttää kuitenkin arkkitehtuurin alalla
tuottaneen lähinnä muutaman suurikokoisen viraston ja siinä kaikki.
Eipä sikäli, että kadun mies kaipaisi
mahtirakennuksia. Moskovan toteutumatta jäänyt Neuvostojen palatsi ja Berliiniin suunniteltu maailman napa jäivät
molemmat paperille, mutta se tuskin turistia häiritsee.
Euroopan suurkaupungit vetoavat
hengellään. Niillä on yhä genius loci,
jota on turha etsiä vaikkapa Shanghaista. Nykyään näissä megalopoliksissa, jotka vielä hiljattain kauhistuttivat ilma- ja
vesiongelmillaan ja kaoottisella liikenteellään, alkaa olla myös miellyttävää,
inhimillistä mukavuutta. Se on uusi ilmiö ja esimerkiksi Moskovassa ja
Pietarissa se on vasta aivan hiljattain saanut jalansijaa. Aiemmin suurkaupunki
oli useinkin ihmiselle vihamielinen asfalttiviidakko.
Lontoo on nykyään, etenkin
kesäiseen aikaan, melkoinen keidas. Katukahvilat, jollaisia aikoinaan oli miltei
vain Pariisissa, täyttävät nykyään useimmat vilkkaat kadunvarret. Pubit, vanha
englantilainen instituutio, pitävät yhä pintansa ja ovat levinneet koko
maailmaan.
Samuel Johnson, tuo historian
hahmoista englantilaisin, sanoi, että se, joka on kyllästynyt Lontooseen, on
kyllästynyt elämään.
Lontoon puistot ovat yhä
hämmästyttävän hoidettuja ja viihtyisiä ja Thamesin rannat ovat kävelijän
keidas. Se, joka viihtyy kirjakaupoissa, on Lontoossa ehdottomasti oikeassa
paikassa ja maailman kaikista mahdollisista etnisistä ravintoloista useimmat
löytyvät Lontoosta.
Se, joka osaa etsiä museoista
muutakin kuin joidenkin esineiden harvinaisuutta tai kummallisuutta, löytää
Lontoosta loputtoman rikkauden, jonka tyhjäksi ammentamiseen ihmiselämä ei
riitä.
Lontoo on myös klubien luvattu maa,
mikä ei aina välttämättä hyödytä niitä, jotka eivät ole jäseniä, mutta usein
niiden ravintolat ovat avoimia muillekin. Sunnuntain Sunday roast tarjoaa yllätyksen niille, jotka ovat uskoneet, ettei
maassa muka osata tehdä hyvää ruokaa.
Itse kävin Pariisissa ensimmäistä
kertaa vuonna 1967, jolloin sen asukkaiden ylivoimainen enemmistö oli
ranskalaista. Toki oli mahdollista löytää myös jokunen vietnamilainen ravintola
ja mahgrebilaisia kasvoja, mutta kaupungin ranskalaisuus oli aivan jotakin
muuta kuin sittemmin 1990-luvulla ja myöhemmin.
Lontoossa kävin ensi kertaa vasta
1980-luvulla ja kaupungin etninen kirjavuus oli jo tuolloin silmiinpistävä.
Ensimmäiset rotumellakatkin oli jo pidetty Brixtonissa. Se oli laadullisesti
uusi ilmiö, joka säikähdytti kaikki. Enoch Powellin voimallisia ennustuksia
monikulttuurisuuden vaaroista alettiin ottaa vakavasti ja muuttoliikettä
rajoitettiin.
jo 1980-luvulla näytti lähes koko
vähittäiskauppa, tarkoittaen pieniä ruokakauppoja, olevan intialaisten käsissä.
Öljysheikit puolestaan rynnistivät ostamaan kaupungin helmiä sellaisia kuin
Harrodsin tavaratalo ja yhä useammassa ravintolassa kerrottiin ruoan olevan halalia ja henkilökunta käytti asuja,
jotka olivat peräisin kaukomailta.
Tämä oli periaatteellinen uutuus.
Siirtomaiden eliittihän oli jo parisataa vuotta pyrkinyt käyttämään nimenomaan
eurooppalaista pukua osoittaakseen päässeensä pois takapajuisuudestaan. Nyt
kannettiin vanhan emämaan pääkaupungissa ylpeinä oman uskonnon lippua ja
kieltäydyttiin kopean vihamielisesti myymästä alkoholia, jos joku sitä erehtyi
kysymään. Lontoon nykyisen pormestarin nimi on muuten Sadiq Khan.
Nykyään Lontoon koululaisista jo
kolmannes on sellaisia, joiden äidinkieli on muu kuin englanti. Mitä tämä
tarkoittaa tulevaisuudessa voi vain kuvitella. Sen merkitystä on kuitenkin
vaikea ennalta arvioida. Selvää joka tapauksessa on, että englantilaiset ovat
halunneet kieltäytyä olemasta vapaata riistaa maahanmuuttajille. Tämä näyttää
olleen keskeinen tekijä myös siinä kansanäänestyksessä, jossa voittivat ne.
jotka haluavat erota EU:sta.
Muuan tuttavani, joka asemansa
takia silloin tällöin joutui tapaamaan kuningatarta, kertoi tämän päivitelleen
niitä ongelmia, joita öljysheikkien löysä raha toi tullessaan: parhaat
hevosetkin ostettiin pois Englannista.
Ylellisyystavaroiden markkinoiden
keskus oli nyt jo muualla kuin vanhassa Euroopassa. Lähi-itä, joka ei öljyn
ohella itse kyennyt tuottamaan mitään, pystyi sen sijaan käyttämään valtavia
summia erilaiseen turhamaisuuteen ja itsekorostukseen.
Sitten tulivat venäläiset ja
ruvettiin puhumaan jopa Londongradista.
Pariisi oli Neuvostoliiton aikoina kangastellut venäläisten mielessä
tarunhohtoisena luvattuna maana, jonne myös kansalaissodan häviäjät ja vainotut
aristokraatit olivat paenneet: prijut
emigranta svodobnyj Parizh, laulettiin kielletyssä iskelmässä. Ranska ja Pariisi olivat olleet
vapaamielisyyden keskuksia aina Kolmannen tasavallan militantin liberalismin
päivistä saakka. Nyt sen paikan on ottanut Lontoo.
Venäläisiä Lontoossa sanottiin jo
muutama vuosi sitten asuvan jo peräti neljäsataa tuhatta ja määrä lienee vain kasvanut.
Kannattaa panna merkille, että nuo superrikkaat ja etenkin heidän jälkeläisensä
ovat yleensä muuttaneet juuri sinne eikä Atlantin taa.
Englannin ja Venäjän viralliset
suhteet ovat huonot johtuen muun muassa tunnetusta polonium-murhasta, jonka selvittämisen
Venäjän hallitus on estänyt. Siitä huolimatta juuri Lontoo on vetänyt puoleensa
enemmän venäläisiä uusrikkaita kuin mikään muu paikka.
Mäntän mies Matti Putkonen on päässyt tv-studioon asiantuntijaksi vanhalla reseptillä: apteekkari Serlachius perusti paperitehtaan Mänttään 1800-luvulla ja koulun tehtaan väen lapsille, oman kirkonkin apteekkarin näkymätön käsi kustansi.
VastaaPoistaKaikki tulee julki Wikipediassa.
Suomesta tulee työläisprikaati, joka kilpailee kiinalaisten kanssa laivatilauksista. Hakaniemessä nähtiin juuri puolitoista kilometriä leipäjonoa.
Kiitos tästä ja eilisestä Pietarikirjoituksesta. Mietinkin eilen, että alkaako kommentointi suosikkipaikoista Pietarissa ja olisiko se vilkkaampaa Lontoon kohdalla. Miten tällaisia isoja instituutioita oppii edes tuntemaan - Pariisi siihen lisättynä. On matkaopaskiteytyksiä ja yksityisiä muistoja piipahduksista, oleskeluista ja asumisista. Juha Tanttu kuvasi aikoinaan Ranskaa aika osuvasti matkakirjoissaan, Englanti oli selvästi haastavampi. Mutta niissä Tantun kirjoissa haisee ranskalainen tupakka ja kahvi ja englannin rasvankäryt ja paikallisten DIY-kulttuuri. Isot kaupungit ovat instituutioita, jotka muuttuvat, joilla on oma tarinansa, me kokemustemme kautta osa sitä tarinaa ja stereotyyppejä. Mikä on sitten olennaista, sitä on vaikea tavoittaa. Oma Lontooni on ainakin muuttunut venäläisten omistusten kautta. Hintataso on muuttunut ja vanhoista kortteleista on tullut trendikkäämpiä tai ne ovat hiljentyneet. Oli muutos hyvä tai huonoa, sen ottaa aina jotenkin henkilökohtaisesti. Ja se hyvä pubi, johon joskus astuit, ei ole se sama enää, etkä sinä ole se sama ihminen. Ei suurkaupunkeihin ole muuta avainta kuin uteliaisuus, sitä varmaan Johnson tarkoitti. Ne ovat niin isoja paikkoja ja jatkuvassa muutoksessa, että ne jokainen tuntee aina sittenkin huonosti.
VastaaPoistaNäin on. Kaikki virtaa ja mitäpä vaikutelmat ovat muuta kuin hetkensä lapsia.
VastaaPoistaLukema joka kiinnosti minua Putinin tuoreessa tilannekatsauksessa oli Venäjän demografinen kehitys. Se osoittaa rohkaisevia merkkejä. Hedelmällisyyslukema noussut ohi useimpien EU-maiden. Nyt 1.78 syntynyttä lasta per synnytysikäinen nainen. Suomen ohi siis menty. Jetsinin kauden alennustilassa lukema oli vain 1.3 ja kuolleisuus korkea.
VastaaPoistaTotisesti on relevanttia sanoa että Venäjä on Putinin kaudella elpynyt ja varsin huomattavasti. Nuo tilastot eivät näet valehtele. Venäjä on voittanut erään tärkeimmän kriisinsä: väestön romahduksen. Luultavasti Venäjä pääsee lähelle lukemaa 2. Kaikki tämä viittaa siihen että varsinkin suhteessa uusliberalistisiin entisiin itäblokin maihin Venäjä on nyt huomattavan vahva.
Katselin YLE:n harvoihin onnistumisiin kuuluvan dokumentti-sarjan "Ihminen ja öljy". Siinä ennustetaan ydinvoiman hallitsevan ihmiskunnan energiamarkkinoita seuraavat 10 000 vuotta.
PoistaSamalla olette huomanneet sähköautojen yleistyvän. Minäkin näen sähköauton tulevan vastaan liikenteessä päivittäin. Niiden osuus uusien autojen myynnistä on isojen pankkien mukaan 25% vuoteen 2020 mennessä. Se syrjäyttää markkinoilta saman verran öljyn kysyntää kuin subprime-kriisi.
Siinä voipi olla venäjällä aihetta miettiä syntyjä syviä.
Terveisin,
Nikke
USA:n bruttokansantuote on 18 000 miljardia dollari mutta vain 5 000 miljardia eli 28% on reaalitaloutta. Vuoden 1973 jälkeen ei sen paremmin reaalitalous kuin palkansaajien mediaanitulotkaan ole kasvaneet. Yhä suurempi osa myös Suomen bkt:sta lienee myös unelmahötöä eli virtuaalitaloutta.
VastaaPoistaEhdin käydä Lontoossa pari viikko ennen kuin Thatcher nousi valtaan. Eli ehdin juuri ja juuri nähdä "vanhan Lontoon". Kaikesta Thatcher-hypestä huolimatta fakta on että hänen poistuttua veroaste oli noussut reilulla 1%-yksiköllä, vaan velkaantunut ja teollisuus jatkoi pakenemistaan maasta.
VastaaPoistaSommen taistelujen jälkeen syksyllä 1916 taisi ranskalainen ministeri todeta ettei Britannia tule enää koskaan nousemaan maailmanvallaksi. Hän oli oikeassa.
Melanie Phillips kuvaa Lontoota Londonistanina. Yhä kasvava muslimiväestö on muuttanut Lontoota toisenlaiseksi. Phillips on kirjoittanut muistelmansa nimellä Guardian angel, my story, my Britain, missä hän käy läpi yhteiskunnan kulttuurista muutosta kolmen vuosikymmenen ajalta. Hän oli Guardian-lehden toimittaja kunnes tunsi, ettei enää tunne vasemmiston maailmaa omakseen. Monikulturismi ja relativistiset kulttuuriarvot, kielen kaappaaminen kunkin ryhmän omiin tarkoituksiin. Oikeudenmukaisuus, suvaitsevaisuus merkitsevät maahanmuuttajille eri asioita kuin kantaväestölle. Britannian johtava luokka on antanut periksi islamisteille.
VastaaPoistaMelanie Phillipsin mukaan yhteiskuntaa tuhotaan sisältäpäin, eivätkä länsimaiset ihmiset edes ymmärrä seisovansa kuilun partaalla. Salman Rushdie kertoo muistelmissaan, kuinka pettynyt hän oli työväenpuolueeseen, mitä hän oli aina äänestänyt, kun se meni islamistien puolelle hänen saatuaan fatwan, ja sai melkein jumalanpilkkalainkin aikaiseksi. Britannian etniset vähemmistöt ovat aina harjoittaneet maallista ja sosialistista politiikkaa, kunnes uusimmat sukupolvet ryhmittyivät moskejoidensa ja imaamiensa kannustamina uskonnon taakse. Massojen irrationaalisuus ja sananvapautta kahlitseva sana islamofobia piti Rushdieta piilossa Lontoon asunnossaan vuosia.
Siinä taidetaan olla peruskysyysten äärellä.
VastaaPoistaTrump suojautuu islamisteja vastaan suomalaisilla opeilla, nimittämällä eläköityneitä kenraaleja keskeisiin virkoihin, meillä tosin suurimpien vientiyhtiöiden hallituksiin: se päättää, jonka peukalon alla on rahanvalta. Omistaja päättää, myös hävittäjien hankinnasta.
VastaaPoistaSuomen tapauksessa vanhat upseerit (Hägglund, Ahto jne) herättävät enemmän luottamusta kuin nämä uudemmat variaatiot. Liekö testostreoiini ja/tai elämänkokemus selittävänä tekijä mutta ero tasokkuudessa ja ajatuksen kirkkaudessa on kyllä häkellyttävä nuorempaan polveen verrattuna. Jyri Raitasalo on ilahduttava poikkeus nuoremmassa upseerikaartissa.
PoistaMeidän väki osallistuu ensi vuonna 84:een kansainväliseen harjoitukseen, pikemmin kuin puolustavat isänmaata perinteisessä mielessä.
PoistaRikkovat omia rajoja ja suunnittelevat uusia maailmoja?, kuten kirjoitti Kundera läntisen ihmisen luonteesta.
Melanie Phillipsin mukaan yhteiskuntaa tuhotaan sisältäpäin, eivätkä länsimaiset ihmiset edes ymmärrä seisovansa kuilun partaalla.
VastaaPoistaTämä on se syy mistä toinen maailmansota ja aika pitkälle ensimmäinenkin käytiin ja tästä Hitler ja kumppanit varoittivat.
Juutalaiset onnistuivat 1900-luvun aikana kaappaamaan länsimaisen sivilisaation aikaansaamillaan maailmansodilla sisältäkäsin haltuunsa ja nyt on meneillään juutalaisten tavoitteista kenties ultimaattisin, eli valkoisen rodun tuhoaminen.
Keskuspankit, media, oikeuslaitokset, yliopistot, eli kaikki keskeiset instituutiot juutalaiset ovat onnistuneet soluttamaan haltuunsa tai hyödyllisten idioottiensa haltuun.