Uskomme pukkiin
Aina jouluisin
ilmestyy jostakin koloistaan niitä tosikkoja roopesetiä (Scrooge),
joiden mielestä lapsille ei saa kertoa epätosia propositioita joulupukista.
Eipä psykologinenkaan koulutus näytä asiassa auttavan, ehkä jopa päinvastoin.
Paljon on
lehdissä myös ollut niitä, joiden mielestä joulu ei ole yhtään sen kummallisempi
päivä kuin muutkaan. Lopettakaa siis se typerä perinneruokien mässääminen ja
siivous. Kyllä ihminen ihan hyvin voi vain olla möllötellä niin kuin kaikkina
muinakin päivänä ja käpsehtiä tuttuja askareitaan.
Niin on, jos
siltä näyttää.
Itse puolestani
uskon joulupukkiin ja pidän tästä uskostani kiinni niin kauan kuin henki
pihisee. En perusta uskoani vain siihen,
että olen nähnyt pukin niin useasti ja jopa itsekin ollut pukkina. Tämänhän
ovat monet muutkin nähneet, eivätkä kuitenkaan usko.
Itse asiassa
tässä maailmassa nyt vain täytyy uskoa yhtä ja toista. G.B. Shaw on arvellut,
että ihminen, joka ei usko mihinkään, joutuu pelkäämään kaikkea.
Hän ei tainnut
juuri olla herkkäuskoisimmasta päästä, joten päättelen hänen olleen hyvin
pelokas henkilö.
Aikoinaan kyllä
pelkäsin pukkia, johon uskoin. Siihen oli päteviä syitä, sillä muistin hyvin
sen pikkuisen ukkelin, joka köpötteli jouluaattona sisään tuvan ovesta mukanaan
pitkiä piiskoja. Niillä hän jopa uhkaili ja tiesin, että hänellä oli oikeus
puolellaan, sellaisena kuin se siihen aikaan ymmärrettiin.
Vaikka olihan
sitä tullut oltua kilttikin, omasta mielestä joskus jopa hieman kohtuuttomasti
aina silloin, kun oli syytä uskoa, että tontut parhaillaan olivat kurkkimasta
avoimeksi jätetystä ikkunasta. Mutta kukapa voisi olla tuomari omassa asiassaan?
Pukin
olemassaoloa oli siis turha epäillä. Vasta myöhemmin alkoi minuakin vaivata
asian ontologinen puoli: kyllähän
pukki oli olemassa, mutta oliko se oikea
pukki? Tunsin sanan valepukki, jota
lastenkin keskuudessa paljon käytettiin.
Oliko oikean
pukin ja valepukin välillä samanlainen ero kuin oikean koiran ja sahajauhoilla
täytetyn lelun välillä? Näin ei asia varmasti ollut, sillä pukki puhui kuin
ihminen ja pukille voi puhua kuin ihmiselle ikään.
Oliko ihminen
siis muuttunut pukiksi? Myöhemmin, kun rupesin harrastelemaan viisastelutieteitä,
tulin rienaavan ajatuksen äärelle. Tässähän oli kuin olikin kristologisen kysymyksen (Cur Deus homo?) yksi muunnelma. Miksi
ihmisestä tuli pukki?
Helppo vastaus
tietenkin oli, että näin tapahtui lasten syntien tähden. Pelottelemalla jouluna
seuraavalla tilinteolla saatiin tuvassa pidettyä säädyllinen järjestys, vaikka
ipanoita vilisi kuin kissoja Vilkkilässä.
Mutta ei tässä
taida koko asia olla. Vaikka pukki on nykyään jo hukannut piiskansa ja on vain
ja ainoastaan lahjoittava ja kiltti olento, häntä tarvitaan yhä.
Tuntuisi tylsältä
ja jotenkin falskilta lahjoitella kanssaihmisille noin vain kaikenlaista
tavaraa ja toivotella yhdeksää hyvää ja kahdeksaa kaunista, kun hyvin ovat
muistissa erilaiset duubiot yhden jos toisenkin todellisesta kelvollisuudesta
noita anteja saamaan. Ja onko sellaisia itsekään ansainnut?
Nykyinen, puolueeton
ja kaikkia rakastava pukki sen sijaan on yhteinen ystävämme ja hänet on luonut
yhteinen tarpeemme, joka toki ilmenee kaikkein voimakkaimpana
kauppiaspiireissä, mutta silti. Hyvä niinkin. Olkoon pukki siis olemassa, se
tietää yleisen mielihyvän ohella myös selvää rahaa!
Joulupukki ei
suinkaan ole ainoa konstruktio, jonka olemassaolo perustuu sen hyödyllisyyteen.
Jo René Descartesin ja viimeistään Immanuel Kantin jälkeen valistuneissa
piireissä on hymähdetty ajatukselle totuuden tuntemisesta, siis totuuden
sinänsä.
Se, mitä
tiedämme, on jotakin muuta kuin totuus itse ja tullakseen sellaisena
kohdelluksi asian on täytettävä tietyt kriteerit.
Filosofinen
pragmatismi, joka on amerikkalainen luomus ja etenkin sympaattisten John Deweyn
ja William Jamesin kehittämä oppi, tuli siihen johtopäätökseen, että totena on
pidettävä sellaista, jonka totena pitäminen on hyödyllistä, esimerkiksi teorian
toimivuuden kannalta.
Tästä on
tietenkin vain kukonaskel kaiken maailman Diileihin
ja mielikuvamarkkinointiin. Niin on, jos
siltä näyttää, sanovat maailman lapset ja myyvät tyhjää ilmaa uskoen, että
siihen uskominen tekee siitä jotakin todellista.
Näin asia onkin,
mutta vain varauksin. Monet uskovat EU:n siunauksellisuuteen kaikkien
jäsenmaiden ja jopa muidenkin kannalta, monille Nato on maailman mainioin
rauhanliike, vapaa maahanmuutto yhteinen autuus ja vähänkö on niitä, joiden
mielestä jouluna Jumala syntyi, paras
poika pakkasella.
Koska viimeksi mainittu
väittämä on sekä pretensioidensa puolesta ylivertainen edellisiin verrattuna
että lisäksi omiaan tuomaan vajavaisen ihmiskunnan näkösälle käsityksen
paratiisista ja sen arvojen kunnioittamisen aiheellisuudesta, ei sitä
oikeastaan pidä rienata tuollaisella rinnastuksella.
Otinpahan sen
vain esimerkiksi siitä, miten ihmisen usko saattaa muuttaa maailmaa silloinkin,
kun se lepää aivan naurettavilla perusteilla. Jeesus-lapsen tapaus on kuitenkin
pikemmin vain absurdum olematta ridiculum. Myös siksi ero on syytä
tehdä.
Sen sijaan
kannattaa muistaa, miten suurella innolla fascistit Italiassa ja natsit
Saksassa omaksuivat filosofisen pragmatismin.
Ymmärtääkseni
Giovanni Gentile, yksi fasismin pääteoreetikoista, kannatti juuri pragmatismia.
Teorian arvo oli teon ja toiminnan pontimena, ei sen hedelmättömässä
ontologisessa pohdinnassa.
Hitlerin
muistetaan ihastelleen suuren valheen tehoa massoihin. Toki Adolf ei ollut
kyynikko, vaan ilmeisesti uskoi, että tuon valheen avulla kansa ja rotu saatiin
mobilisoitua täyttämään historiallinen ja jopa metafyysinen velvollisuutensa.
Alfred Rosenbergin
Mythus des Zwanzigsten Jahrhunderts
tarjoaa jo nimessään myyttiä kansakunnan johtotähdeksi. Kommunisteillahan sama
asia oli käytännössä myös keskeinen. Totuus ei ole olemassa, vaan vasta
tulemassa ja kehkeytyy ja avautuu sitä mukaa, kun kuljetaan historian loppua
kohden puolueen erehtymättömällä johdatuksella.
Kiinnostavaa
kyllä Vladimir Putin, samoin kuin hänen kulttuuriministerinsä Medinski,
näyttävät olevan samanlaisella kannalla kansalliseen historiaan nähden.
Vaikka arkistohallinnon
nyt jo entinen johtaja Mironov todisti, ettei kuuluisa myytti 28 panfilovilaisesta, jotka pelastivat
Moskovan ja joista lauletaan myös Moskovan hymnissä, ole historiallisesti tosi,
tehtiin siitä silti elokuva, jota maan korkein johto suosittelee.
Ei tässä sinänsä
mitään kummallista tai erityisen fasistista tai kommunistista ole. Kyllä sama
asenne on syöpynyt nykymaailmaan kuin synti Junttilan tuvan seinään, käyttääkseni
kenties kömpelöä ilmausta.
Miten moni
Hollywood-elokuva kestäisi kriittisen historiantutkimuksen edessä? Missä maassa
armeijat ovat olleet aivan niin hyveellisiä ja loputtoman sankarillisia kuin
niiden historiankirjoitus antaa ymmärtää? Kuka heittää ensimmäisen kiven? Missä
maassa ei lainkaan uskota Joulupukkiin eikä Jumalaan?
Näyttäkää
minulle sellainen maa ja minä näytän teille tosikkomaisen ja onnettoman kansan,
jolle ei enää ole edes unelmia ja joka ei itsekään ymmärrä, miksi on olemassa.
Sellainen
saattaisi toki olla merkki eräänlaisesta syvällisyydestä samoin kuin tahallinen
piittamattomuus historiallisesta totuudesta on merkki kyynisyydestä ja moraalin
rappiosta.
Älkäämme me olko
niin kuin nuo fariseukset, vaan pitäkäämme omatuntomme puhtaana, uskomme silti
säilyttäen! Ja näin Joulun aikaan lähettäkäämme rakkaat terveiset myös
syntisille ja vajavaisille sekä, jos sen saamme tehdyksi, myös niille, jotka
ovat meitä hyveellisempiä!
Expressen kertoo, että Suomen Turusta julistettava joulurauha on suomalaisille tärkeä. Synkkyydessään se on omaa luokkaansa:
VastaaPoista-Joka tämän rauhan rikkoo ja joulujuhlaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla käytöksellä häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka laki ja asetukset kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.
-Suomessa ei leikitä tonttuleikkejä. Suomen suosituin joululaulu on Varpunen jouluaamuna, joka kertoo kuolleesta pikkuveljestä: En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta, olen pieni veljesi, tulin taivahasta.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20161222220004481...
Menenkin tästä Pietariin katselemaan jos sieltä löytyisi valoa.
Jaa. On niitä meillä leikitty niin kauan kuin minä muistan. Topeliuksen käsitys taivaasta on kyllä niin synkkä, että paha mielihän siitä tulee, mutta onhan meillä niitä hauskojakin joululauluja.
VastaaPoistaHa kyllä se Sulo Saaritsin laulama "Taas kaikki kauniit muistot" on vaan kaunis, vaikkei erityisen riehakas olekaan.
Tämä nobelisti BobDä Dylanin Joulupukki pitää nähdä.
VastaaPoistaChesterton lohkaisi vielä paremmin kuin Shaw: ihminen joka ei usko Jumalaan uskoo... "not in nothing, but in anything". Epävarman ateistin joulutervehdys blogistille ja lukijoilleen! -jussi n
VastaaPoista