Digitaaliset odotukset
Ennen maailmassa kaikkein
arvokkaimpana pidettiin sellaista hyödykettä, jonka saattoi käyttää suoraan
tarpeiden tyydyttämiseen. Leipää saattoi syödä, piimää juoda, vaatteisiin
pukeutua ja autolla ajaa, tai hevosella. Levyjäkin voi kuunnella.
Muistan hyvin sen ajan, kun
kuluttajan ja tuottajan välissä olevia linkkejä katsottiin hieman kieroon.
Kaiken maailman myyntimiehet olivat ennen muuta rahan narraajia, jotka elivät
tarpeettoman tavaran kaupittelusta ja uusien, epäaitojen tarpeiden
herättelystä.
Amerikassa myyntimies oli sankari
jo 1950-luvulla. Meillä hän taas, siltä ainakin minusta näytti, oli jonkinlainen
turhake, komeljanttari, joka ei tuottanut mitään todellista. Itse asiassa hän
eli tyhjää myymällä kuin Andersenin sadun näkymätöntä kangasta muka kutovat
kankurit.
Todellisia sankareita olivat
tuotannollisen työn tekijät. Marxilaisittain jopa väitettiin, että kaikki arvo
perustui työhön. Näin pitkälle ei länsimaissa menty, mutta toki työn tekijöitä
kunnioitettiin aivan toisin kuin pörssihuijareita, vaikka asia ei usein
palkkapussissa näkynyt. Se oli se kysyntä ja tarjonta, nähkääs.
Työn rituaalinen palvonta nousi
huippuunsa sosialistisissa maissa, joissa se sai kvasiuskonnollisia muotoja.
Muistan vieläkin laulun työmiehestä (rabotši tšelovek).
Siinä nostettiin sankariksi se
tavallinen duunari, joka rähjäisessä takissaan aamulla meni töihin ja jonka
luomia olivat niin matavat sillat kuin avaruusalukset. Jokien juoksukin käännettiin…
Luoja oli nimenomaan hän, eikä Jumala,
korostettiin:
Корабли плывут под звездами,
Гордо высятся мосты:
Это все не богом создано,
Это сделал только ты!
Ты построил эти здания,
Ты направил русла рек,
Нет на свете выше звания,
Чем Рабочий Человек!
Mihail Matusovski oli laulun sanoittaja ja Mark Bernes esitti sen taattuun tapaansa. Jumala kirjoitettiin pienellä ja Työläisihminen suurella.
Koiranleuat
kysyivät joskus, olisiko ainakin mahdollista saada paikka sellaisesta lentokoneesta,
jota luomassa oli olut joku insinöörikin, mutta yhtä kaikki, työläiset ja
talonpojat ne saivat sankarin viittaa kantaa, eikä intelligentsija.
Jo
kultaisella 60-luvulla muistan joidenkin ennustelleen työn gloorian ja jopa
itse työnkin häviämistä tulevaisuudessa.
Sosiologia-lehdessä joku esitti kaavion
automaation kehityksestä: ensin ihmiset tekivät työtä, sitten he suunnittelivat
ja tekivät koneita, sitten koneet tekivät työn ja ihmiset suunnittelivat ja korjasivat
koneita. Sitten koneet suunnittelivat ja korjasivat koneita, jotka tekivät
työn. Ihminen oli vapaa.
Tuohon
aikaan tämä oli kaukaista utopiaa, mutta nyt siitä ajasta on kulunut puoli
vuosisataa.
Tilanne on
muuttunut ja uusi maailma on suurelta osalta jo täällä.
Uudessa Der Spiegel-lehdessä kerrotaan
nettialustojen voittokulusta. Ne ovat nyt pörssiarvoltaan kaikkein suurimpia
yrityksiä.
Kun
suurimpia olivat vielä kymmenen vuotta sitten oikeaa tuotantoa suorittavat
yhtiöt, kuten PetroChina, Gazprom ja Exxon Mobil, kaikki alle tai hieman yli 400 miljardin
pörssiarvolla, on tilanne nyt muuttunut monessa suhteessa.
Suurimpia
ovat nyt Apple, Amazon ja Alphabet (Google) 800-900 miljardin dollarin
pörssiarvollaan. Sitten tulevat Microsoft,
Facebook (!) ja Alibaba 500-700
miljardilla. JPMorgan Chase
pankkiiriliike saa tyytyä 368 miljardiin ja oikeaa tuotantoa harjoittava Exxon Mobil 348 miljardiin.
On
ymmärrettävää, että näin valtavien firmojen kohdalla kyse on käytännössä
monopolista tai kartellista ja sellaisia vastaan nyt yritetään etsiä keinoja.
Kummallinen tosiasia kuitenkin on, että tuskin mikään talousmahti pystyy yksin
tappelemaan vaikkapa nyt edes Facebookin
(!) kanssa…
Pörssiarvot
ovat sinänsä kuviteltuja arvoja, mutta eivät tyhjää täynnä. Vaikka joku Amazon ei tuotakaan suoranaisesti mitään
aineellisia hyödykkeitä, tuottaa se palveluja varsin tehokkaasti.
Tehokkuudesta
huolimatta se sitä paitsi työllistää yli puoli miljoonaa ihmistä, arvatenkin lähinnä
halpatyövoimaa. Välityksen lisäksi alustat ovat tunkeutumassa myös muihin
palveluihin ja jopa tuotantoon. Saksalaiset pelkäävät jo autoteollisuutensa
puolesta.
Koodaajat
on nyt, ainakin meillä, nostettu arvoon arvaamattomaan. Samaan aikaan
arvioidaan, että tekoäly tulee hoitamaan yhä suuremman osan koodaamisesta,
joten nuorisolle kannattaa ehkä pikemmin suositella vaikkapa putkimiehen uraa.
Palkkakehitys taitaa siellä ollakin jo nyt aika hyvä.
Itseajavat
autot ovat tulossa ja sekin suoranaiseen tarpeen tyydytykseen liittyvä
palveluammatti siis hiipumassa.
Aikamme
sankariksi ei taida enää kelvata enempää työmies kuin myyntimieskään ja
insinöörit taitavat myös käydä jossakin vaiheessa tarpeettomiksi.
Ehkäpä ei
ole sattuma, että suurinta huomiota ja arvostusta saavat ainakin tällä hetkellä
osakseen täydellisen tarpeetonta työtä, itse asiassa leikkiä harjoittavat
nuorukaiset: potkupallon pelaajat. Jonninjoutavan musiikin esittäjäpellet
pääsevät lähes samalle tasolle.
En enää
muista, mitä tuo 1960-luvun skenaarioiden esittäjä arveli ihmisten tekevän sen
jälkeen, kun työt on tehty. Juopottelu ja irstailu kilpailevat todennäköisesti
vahvasti suurten joukkojen mielenkiinnosta samoin kuin se toiminta, jota
lehtien ns. kulttuuripalstoilla nykyään esitellään. Tarkoitan lähinnä
passiivista katsomista ja kuuntelemista.
Mikäli niukkuus joskus voitetaan -ja Neuvostoliiton
kommunistinen puoluehan julisti vuonna 1961, että se tapahtuisi jo vuoteen 1980
mennessä- ei enää voida kiistellä tulonjaosta, koska kaikki on ilmaista.
Mahtaakohan
tuollainen tilanne nyt olla sijoitettavissa näkyvissä olevaan tai sellaiseksi
kuviteltuun tulevaisuuteen? Nikita Hruštšovista
voi sanoa kaikenlaista, mutta ainakin hänellä oli rohkeutta kertoa
mielipiteensä ja sitähän koko aikakauden järjen, kunnian ja omantunnon
tiivistymä yksimielisesti kannatti.
Pitää
nostaa hattua myös sille Sosiologia-lehden kirjoittajalle, jonka nimen olen
unohtanut. Eipä häneltä rohkeutta puuttunut.
"Sosiologia-lehdessä joku esitti kaavion automaation kehityksestä: ensin ihmiset tekivät työtä, sitten he suunnittelivat ja tekivät koneita, sitten koneet tekivät työn ja ihmiset suunnittelivat ja korjasivat koneita. Sitten koneet suunnittelivat ja korjasivat koneita, jotka tekivät työn. Ihminen oli vapaa."
VastaaPoistaHän unohti kehityksen luonnollisen päätepisteen, jossa koneet suunnittelevat ja korjaavat ihmisiä, algoritmit persoonallisuuksia, ja ihminen on kaikkea muuta kuin vapaa.
Chromebook-läppäri tarjoaa aamunavauksen sopivasti tänään: "Muutoksen aikoina oppijat perivät maan, kun taas oppineet löytävät itsensä kauniisti varusteltuina toimimaan maailmassa jota ei enää ole. "Eric Hoffer
VastaaPoistaOppineet puhuvat hiljaisen perinnetiedon hyödyntämisestä ja senioriteettiperiaatteesta oppijoiden kokiessa kantavansa apinaa selässään.
Pelkäämme puhua kateudesta, ihmisluonteen kielteisestä piirteestä.
Kun perehtyy Kommunistiseen manifestiin oman aikakautemme silmin, moneltaosin olemme jo Marxin tarkoittamassa sosialismissa,näet sosialismilla hän tarkoitti modernisaation täydellistymistä, eli kaikkien ja kaiken joutumissa markkinataoludellisten arvonmuodostuksen piiriin,toisaalta myös silloin tulee ja on tullut välttämättömäksi kaiken myösoli tultava keskinäisin sopimuksin säädellyksi,maailmamme on nykyisin erimuotoisten sopimusten kahlitsema.
VastaaPoistaKommunismi puolestaan koittaa, kun tuottavuuden kasvun ansiosta kaiken välttämättömän,elämälle tärkeän arvo ja kustannus alentuu miltei olemattomaksi,nyt olemme tilanteessa missä yhteiskunnan taloudellinen ylärakenne joutuu, asemansa säilyttääkseen, luomaan erilaisista tuotteista keinotekoista niukkuutta, esimerkiksi asumisen ja liikkumisen suhteen.
Marxin suurin oivallus oli, että kapitalismissa tulee niukkutta niukkuudesta...
VastaaPoistaUuberista on kohkattu jatkuvasti ja sitä on ylistetty suurena innovaationa. Mutta mitä se todellisuudessa on? Ei mitään muuta kuin taksivälityspalvelu jonka suurin innovaatio on ajatus että sen liiketoimintaa ei koske normaali liikelämän säätely ja verotus.
VastaaPoistaSen kuljettajat ovat taksirengin asemassa olevia näennäisyrittäjiä. Käytännössä työntekijöitä vailla mitään oikeuksi isännän mielivaltaa vastaan. Moni näistä ei ymmärrä että torpparinakin heidän on maksettava vakuutukset, yrittäjän eläketurvamaksu, auton kulut, verot ym. kustannukset.
On silkkaa röyhkeyttä ja ylimielisyyttä että Kaliforniasta lähtöisin oleva yritys kuvitteli voivansa sanella uudelleen yrittämisen pelisäännöt. Ei se ole innovaatio vaan uusliberalistisen ideologian myrkyllinenkukkanen.
AirBnb on samanlainen rikkaruoho. Samaa sukua ovat nämä kaikki alusta- ja jakamistalouden "innovaatiot". Toiminnan perusajatus on että jollakin mystisellä tavalla verotus tai työehtojen säätely ei koske niitä.
Viimeisin kommentti on rautaa!
VastaaPoistaEhdottomasti, tuomioistumetkin jotka ovat perehtyneet Uberin bisnesideaan mm
VastaaPoistaKaliforniassa, Helsingissä, Lontoossa, Ranskassa ovat olleet samaa mieltä.