Arkadialaisia pohdintoja
Et
in Arcadia ego
Kun nyt sattuu olemaan kaunis ilma,
vene erinomaisessa satamassa ja asiat luulojen mukaan muutenkin kunnossa, tulee
mieleen, että on syytä tyytyväisyyteen. Ehkä pitäisi vain keskittyä siihen?
Sellainen tila, jossa ihminen on
täysin tyytyväinen, ei ole helppo hankkia ja on sitä paitsi altis katoamaan.
Antiikin auktorit pohdiskelivat
asiaa hyvin paljon. Hieman outoa on, että sen problematiikka ei erityisemmin
näytä meidän aikaamme kiinnostavan, vaikka onnen tavoittelu on suorastaan
virallinen päämäärämme, ainakin USA:ssa perustuslain mukaan. Ja sehän on
meidänkin esikuvamme.
Antiikin parhaat päät taisivat yleensä
päätyä siihen tulokseen, että onni on hyveessä (arete, virtus), joka on kestävä eikä aistinautinnossa, joka on sekä
häilyvä että turmiollinen, siis kohtuuttomana. Kohtuullisuus taas kuuluu
hyveisiin.
Uskon tämän mielelläni. Selvältä
myös näyttää, ettei tyytyväisyys, saati onni ole staattinen tila, joka voisi
jatkua pitkiä aikoja.
Hyve synnyttää terveen ruumiin ja
vireän hengen, mikäli jokin ulkopuolinen tekijä ei tätä estä. Sellainen taas
vaatii päästä purkamaan energiaansa. Tämä kai lienee ainakin länsimainen käsitys
onnesta. Mietiskelyyn keskittyvässä itämaisessa filosofiassa asia taitaa olla
toisin.
Mystiikassa uppoudutaan
muuttumattomuuden maailmaan, näin olen ymmärtänyt, mutta eikö jopa askeesi
vaadi vaihtelua antaakseen tyydytystä? Vai onko yksitoikkoisuuden piina myös
palkitsevaa, jos asian oikein ymmärtää?
Joka tapauksessa minusta näyttää
siltä, että esimerkiksi mammonaa määrättömästi kahmineet yksilöt ovat
ongelmissa, kun heidän pitäisi ryhtyä onnellisiksi. Asiahan ei hoidu sillä,
että niin päätetään.
Saarnaaja
tunnetusti varoitti mammonasta ja kertoi, että rikkaalle ei hänen omaisuutensa
anna rauhaa päivällä eikä yöllä, kun taas köyhä nukkuu makeasti, vailla huolia
ja vastuuta.
Tuossa Saarnaaja taisi idealisoida
köyhyyttä, joka ainakin nykyään todennäköisemmin lienee loputtomien huolien painama
tila, mutta tokihan noita huolettomia kulkureitakin on oikeasti ollut, näin
kerrotaan. Kovin harvinainen tyyppi kai sentään lienee kyseessä.
Paratiisi,
pysyvä onni on mystinen tila, jota on monin eri tavoin kuvattu. Muhammedilla se
tunnetusti on varsin aistimusvoimainen yltäkylläisyyden ja kypsän viisauden
merkillisesti yhdistävä tila, jossa on kaikenlaisia herkkuja eri tarkoituksiin,
mutta ei sen sijaan riitaa eikä turhaa puhetta.
Kristillinen paratiisi vaikuttaa
henkisemmältä ja jotenkin staattisemmalta. Itämainen ajattelu menee vielä
enemmän tähän suuntaan ja nirvanassa
ei ainakaan ulkopuolisen ymmärryksen mukaan taida olla enää yhtään mitään.
Kiinnostava paratiisi on se
psykedelinen väriloiston maailma, josta Aldous Huxley, rohtojen kokeilija, on
puhunut (The Doors of Perception). Se
tuntuu kuuluvan jotenkin eri ulottuvuuteen kuin normaali maallinen elämämme ja
sijoittuu vaikeasti staattisuus-dynaamisuus –akselille.
Täällä maan päällä me nyt kuitenkin
elämme tunnetusti ihmisen parasta aikaa ja useimmat tavoittelevat onnellisuutta
tai vähintään halujensa tyydytystä tavanomaisin konstein, tajuntaa
laajentamatta.
Konstit ovat monet. Muistelen
William Jamesin teoksessaan Uskonnollisen
kokemuksen muodot, siteeranneen jotakuta henkilöä, joka sanoa murjaisi,
että olut on antanut ihmiskunnalle enemmän esimakua paratiisista kuin kaikki
rukoukset yhteensä.
Tähän en ota kantaa. Joka
tapauksessa lienee havaittavissa, ettei oluen tai muun alkoholin avulla voi
loputtomasti tai edes kauankaan hankkia myönteisiä elämyksiä ja onnellisuutta
tuskin lainkaan. Alkoholi lienee pikemmin depressantti, pitemmän päälle.
Toki lyhytaikainen onnen tila
tuntuu monen mielestä sisältävän lepoa ja yltäkylläisyyttä, joihin yhdistyy
nautinto. Charlews Kingsleyn runosta The
Last Buccaneer löydämme idyllin:
Oh, sweet it
was in Avès to hear the landward breeze
A-swing with good tobacco in a net between the trees,
With a negro lass to fan you while you listen’d to the roar
Of the breakers on the reef outside that never touched the shore
A-swing with good tobacco in a net between the trees,
With a negro lass to fan you while you listen’d to the roar
Of the breakers on the reef outside that never touched the shore
Ja Jylhän käännöksenä:
Suloista oli kuulla taas maatuulten huminaa
riippumatossaan näin hengähtää suuss’ oivaa tupakkaa
kun neekertyttö viuhkallaan sua varjos leyhyttäin
ja valtameren mainingit löi etäällä rantaa päin
Myönnän, että tämä kohta on aina vedonnut minuun. Siinä sitä ollaan,
vaarojen ja vastusten jälkeen, yltälkylläisyyden äärellä. Nyt maistuu vaikkapa
kylmä tynnyriolut!
Muuten, viimeinen bukanierikaan nei nauttinut täydellisestä staattisesta
onnesta. Jo pelkkä riippumaton heilutus merkitsee vaihtelua, viuhkan liike ja
mällin muikea potkaisu kurkussa olivat tapahtumia.
Hemingway se taisi olla, joka sanoi vielä yhden tähän staattisen
kylläisyyden tunnelmaan sopivan mietelmän: Joskus
iltapäivällä Afrikassa, päivän toisen viskin jälkeen, sen, joka maistuu
kaikkein parhaimmalta –silloin tunsin olevani täysin onnellinen…
Mutta toisen viskin puraisussa oli oma dynamiikkansa ja sen lämmittävä
vaikutus oli vain hetkellinen. Kolmattahan se vielä jossakin vaiheessa kaipasi…
Vaikka onnellisuus, siis ainakin tässä rajoitetussa mielessä täydellisenä
tyytyväisyytenä, näyttäisi olevan jokseenkin staattinen tila, joudutaan se
lisäksi aina ostamaan, jopa kalliisti.
Bukanieri nautti, kun sai olla rauhassa meren vaaroilta ja raivolta,
Ernst-pappa joutui matkustamaan Afrikkaan ja siellä pelkäämään villieläimiä,
joita ehdoin tahdoin meni härnäämään, kunnes löysi rauhan sataman terassilta.
Tuntuu siltä, että moni yrittää päästä tyytyväiseksi väkisin, pelkällä
päätöksellä ja tietyllä rekvisiitalla. Kai sekin voi onnistua. Viskiä,
riippumattoja ja purutupakkaa on saatavilla kohtuuhintaan. Potentiaalista seuraakin
on maailma täynnä.
Tämä taitaa olla sitä nykyaikaista onnellisuutta sanan hieman vulgaarissa,
tyytyväisyyden mielessä.
Antiikin filosofiassa nousi aika tärkeäksi ajatus ataraksiasta eli mielen tasapainosta, jota ulkoiset ärsykkeet eivät
päässeet sekoittamaan tai jopa apatiasta
(apatheia), joka merkitsi vapautta intohimoista.
Tämä näkyi erityisesti stoalaisuudessa, joka liittyy antiikin kulttuurin
ylikypsyyden ja rappion aikaan. Voisi olettaa, että nykyaika kehittää vastaavia
ilmiöitä. Mutta ehkä aika ei vielä ole kypsä.
Rudolf Steinerin mukaan itämainen mietiskely ei sovi nykyihmiselle, koska massayhteiskunta lietsoo muutenkin meille liikaa passiivisuutta ja yksinäisyyttä. Muinaisella Intian maaseudulla oli päinvastoin kun siellä oli aina seuraa ja järkevää tekemistä.
VastaaPoistaSe oli yksi Brunton, joka pääsi nukkumaan yöksi Keopsin pyramiidiinkin etsiessään onnea ja rauhaa. No, eivät ne tietysti löytyneet sieltäkään ja lopulta hän tuli tulokseen, että ihmisen on vain pystyttävä olemaan sinut oman henkisyytensä kanssa vaikka suurkaupungin vilinässä. Se kolahti minuun ja mikäpäs somempaa kuin istua jossain kaupungin kahvilassa vaipumalla puolittaiseen tai kokonaiseen mindfullnestilaan. Hyvän ja vahvan espresson se kyllä vaatii pohjakseen.
VastaaPoista