Muuan sitkeä myytti
Vesa Vares, Hakaristin kuva. Kansallissosialistinen Saksa Suomen johtavissa
puoluelehdissä sisä- ja ulkopoliittisena tekijänä 1933-1939. Turun
yliopiston poliittisen historian laitoksen julkaisuja E:2/1986, 75 s.
Historiasta
vallitsee joitakin yleisiä käsityksiä, joita ei mikään määrä tutkimusta
näköjään kykene muuttamaan. Yksi sellainen on myytti Saksan vaikutusvallasta
Suomessa 1930-luvulla ja sen muka meillä nauttimasta suosiosta.
Tähän myyttiin
viittaa harmistuneena jo 1950-luvulla kirjoittanut Yrjö Niiniluoto, Siitä on
kirjoittanut Martti Julkunen ja sen kumoavat sekä Sinikka Wunschin että
amerikkalaisen L. Backlundin väitöskirjat ja onhan niitä. Mikään tutkimus ei
sen sijaan käsitystä tue.
Projisiohan siinä
on kyseessä. Saksa-yhteistyöstä tuli Suomelle sitten aikoinaan, katkerien
kokemusten jälkeen samanlainen reaalipoliittinen valinta kuin Neuvostoliitto-kumppanuudesta
myöhemmin. Se oli niissä oloissa ainoa vaihtoehto. 1930-luvulla oli luotettu
Kansainliittoon ja sitten puolueettomuuteen.
Takeita
puolueettomuudelle ei 1930-luvun lopussa tunnetusti huolittu enempää
Neuvostoliitolta kuin Saksalta, mikä luultavasti oli järkevää. Joka tapauksessa
asialla oli myös taustansa siinä epämieltymyksessä ja epäluulossa, jota meillä aiheellisesti
tunnettiin molempia totalitarismeja kohtaan.
Itse asiassa,
kuten Sinikka Wunsch väitöskirjassaan kertoo, suomalaisessa lehdistössä Saksa
ja Neuvostoliitto aika pitkälle rinnastettiin toisiinsa ja esitettiin parikin
kertaa ajatus niiden välisen liiton mahdollisuudesta. Sehän sitten tunnetusti
toteutui. Puhe Molotovin-Ribbentropin
paktista hämärtää tarpeettomasti sen tosiasian, että kyseessä oli Hitlerin
ja Stalinin välinen liitto.
Tarvitsee vain katsoa
puoluekenttäämme ja eduskuntavaalien tuloksia ymmärtääkseen, ettei
totalitaarisilla aatteilla voinut olla politiikassamme merkittävää vaikutusvaltaa.
IKL oli ideologialtaan lähinnä fasismia, mutta sen paikkamäärä kutistui vuonna
1939 vaatimattomaan kahdeksaan. Paikkoja oli siis neljä prosenttia
kokonaismäärästä…
Puoluelehdistöä
koskevassa tutkimuksessaan Vesa Vares osoittaa, että Saksan nauttima arvostus
painui pohjalukemiin jo heti vuonna 1934. Pitkien
veitsien yö, Itävallan kansleri Dollfussin murha ja vastaavat poliittiset
innovaatiot kauhistuttivat niitäkin, joille vanha saksalainen kulttuuri oli
läheistä. Tämä ei ollut sitä vanhaa, vaan aivan uutta.
Suomen
punamultahallitus uskoi demokratiaan, vaikka Kansainliiton arvovalta Abessinian
sodan aikoihin romahti.
Helsingin Sanomien ja Turun Sanomien kaltaiset lehdet
ihailivat demokraattisia länsivaltoja ja jälkimmäinen lohduttautui sillä, että
vaikka Saksa oli häirikkö ja sapelinkalistaja, oli se aivan liian heikko
pystyäkseen määräilemään asioista. Se uskoi Saksassakin ymmärrettävän, että
sivistynyt maailma oli siihen nähden ylivoimainen.
Kun Saksalainen
imperialismi siten vuoden 1938 Anschlussista
lähtien kuitenkin lähti marssimaan, osattiin jo Suomessakin säikähtää. Tynkä -Tšekkoslovakian
miehitys vuonna 1939 sai myös Ajan
Suunnan reagoimaan kielteisesti.
Saksan
Suomen-lähettiläs von Blücher raportoikin kotimaahansa, että jopa
upseeripiirit olivat alkaneet vieraantua Saksasta. Sitä paitsi armeijan johdossa
oli Mannerheim, joka oli täysin vapaa tunteilusta ja kylmä sekä Saksaa kohtaan
yleensä että natseja kohtaan erityisesti.
Todellinen
saksalaisvastaisuuden aalto valtasi Suomen tunnetusti silloin, kun talvisota
syttyi ja Saksan rooli asiassa ymmärrettiin. Risto O. Peltovuoren väitöskirja kertoo
asiasta yksityiskohtaisesti.
Niinpä sitten,
kun Saksan tukea välirauhan aikana kipeästi tarvittiin, olikin
mielipidemuokkauksella paljon tekemistä saadakseen kansan sulattamaan uuden
reaalipoliittisen linjauksen. Asia toki helpottui vähäksi aikaa sitten, kun
takuumies näytti menestyvän sodassa loistavasti.
Mutta mitä tulee
1930-luvun lehdistöön, oli Saksan kuva siellä ”murskaavan ylivoimaisesti
kielteinen”. Siitä ei voi olla ”pienintäkään epäselvyyttä”, tiivistää Vares
tutkimuksensa tuloksia.
Olisiko
saksalaismielisyys sitten vallinnut maassamme jotakin muuta kautta? Näin ei missään
poliittisesti edes jotakin merkitsevissä piireissä ollut eikä edes voinut olla.
Jopa IKL oli sentään suomalaiskansallinen puolue eikä saksalaiskansallinen.
Tässä mielessä sitä ei voi verrata kommunisteihin, joille isänmaattomuus oli
tärkeä opinkappale tuohon aikaan.
Torjuessaan
suomalaisten avunpyynnöt talvisodan aikana Hitler viittasi siihen
pahansuopaisuuteen, jota Suomen lehdistö oli häntä ja Saksaa vastaan osoittanut
koko 1930-luvun. Kyseessä tietenkin oli jälkikäteinen rationalisaatio, mutta se
perustui tosiasioille. Sitä paitsi myös Hitler oli joissakin asioissa täysin
vapaa tunteilusta.
Nykyään on
muodikasta puhua turvallisuustakeista,
mikä on varsin propagandistinen termi. Kyseessähän ovat takeet sotilaallisesta
avusta. Sellaisista takeista saammekin kiittää kahden maailmansodan syttymistä.
Ketjureaktio oli etukäteen valmisteltu kuin räjäytyskenttä.
Olisi ollut
ilmeisen vaikeaa hyväksyä Neuvostoliitolta tuollaisia takeita 1930-luvun
lopulla ja yhtä vastenmielinen oli Saksankin avuntarjous.
Niinpä sitä
sitten jäätiin yksin, kun myös Ruotsi osoittautui haluttomaksi kytkemään
kohtaloaan Suomen lievästi sanoen epävarmaan tulevaisuuteen.
Tehtiinkö meillä
siis kohtalokas virhe, kuten Kekkonen antoi puheessaan vuonna 1977 ymmärtää? Mikäli
vuonna 1937 olisi solmittu sopimus turvallisuustakeista, olisi oltu turvassa? Enpä
usko. luulen, että niitä virheitä tehtiin pikemminkin muualla, erityisesti
Moskovassa.
Historiassa on
todennäköisesti mahdotonta löytää aina sellaisia ratkaisuja, jotka johtaisivat
miellyttävään lopputulokseen. Ehkäpä voimme yhtyä Yrjö Niiniluodon
johtopäätökseen, jonka mukaan suomalaiseksi syntyminen on tavallista
suuremmassa määrin kohtalo.
Mielestäni ei ollut mitenkään "ainoa reaalipoliittinen vaihtoehto" lähteä kovalla ryskeellä "bolsevismia luhistamaan", piirittämään Leningradia (Syväri), valtaamaan Aunusta anastusmielessä ja iskemässä saksalaisten kanssa päätä Vienan punahonkaan sekä pitämällä in spe Kuolan niemimaatakin. Ihme että se itsenäisyys sentään yleensä säilyi.
VastaaPoistaOttaen huomioon, että Neukkula oli suomeen verrattuna 60 kertaa isompi, olisi siitä pikkuisen alaa joutanutkin Suomelle sotakorvauksena talvisodasta. Ja bolševismin tuho olisi ollut Suomelle taivaan lahja.
PoistaNeuvostoliiton ilmavoimien pommitettua Suomen siviilikohteita 500 lentokoneella kesäkuun lopulla 1941, oli eduskunnan pakko todeta, että sodassa ollaan. Sodassa on tapana hyökätä. Vuoden 1941 sotamenestys onkin komea osa Suomen historiaa.
PoistaHeinäkuussa 1941 oli Laguksen joukossa myös isäni.
Juu, niinhän se taisi ollakin. Pakko mikä pakko.
PoistaKun oli Neuvostoliiton hyökkäyksen johdosta jouduttu talvisotaan ja 1940-41 oltiin Saksan ja Neuvostoliiton etupiirien saartamana vaihtoehdot olivat joko ehdoton alistuminen NL:lle tai yhteistyö Saksan kanssa. Ja kun kerta sotaan lähdettiin oli paras luonnollista niin lujaa kuin pystyttiin: sodassa puolinen väkivalta on typeryyttä.
PoistaSitä voi kyllä miettiä.
VastaaPoistaKauniisti koristeltuina oppineet kohtaavat maailman jota ei enää ole oppijoiden periessä maan.
VastaaPoistaSuomalaiseksi syntyminen on kohtalo joka toteutuu äidin leperrellessä vauvalleen kehdon ja keittiön pöydän äärellä kielellä jonka oli itse oppinut samalla tavalla omalta äidiltään. Niin kauan kuin tuo side säilyy kulttuuriyhteisön yhdistävänä liimana ja yksilöllisen viehätysvoiman perustana, kansalla ei ole huolta.
VastaaPoistaMyyttien todellisuus on todellisempi kuin todellisuuden todellisuus sillä niitä tarvitaan ideologioiden ja politiikan työkaluiksi. Siksi niitä toistellaan toistelemasta päästyäänkin siinä toivossa ja tarkoituksessa, että todellisuus ei pääsisi niiden takaa pilkistämään. Myytti Suomen saksalaissuuntauksesta ja tätä yleisemmin kolmekymmenluvun äärioikeistolaisuudesta ja kurjuudesta on yksi näitä tarkoitushakuisesti tyrkytettävistä myyteistä. Tuskinpa tässä on kyse mistään väärinkäsityksestä. Kun tarkastelee kolmekymmenlukua, Suomi selvisi alkuvuosien lamasta huomattavan nopeasti ja näyttäytyi sen jälkeen eheytyvänä, demokraattisena,vaurastuvana ja kansainvälistyvänä maana. Tämä ei tietenkään sovi kaikkien poliittiseen agendaan ja siksipä näitä myyttejä toistamistaan toistetaan ja tolkutetaan vain Lapuanliikettä, joka menetti kannatuksensa ja poistui nopeasti näyttämöltä kun laitavasemmiston aggressiot saatiin hallintaan. Samaan aikaan muualla Euroopassa kyllä tapahtui monessakin maassa niitä oikeita fasistisia vallankaappauksia ja kansallissosialismin suosio esimerkiksi Ruotsissa oli jotakin aivan muuta kuin Suomessa. Ja tietenkin Neuvostoliitossa, kuten tiedämme, vallitsi Stalinin verinen diktatuuri.
VastaaPoistaLuulen, että pitäisi erottaa yleinen Saksan ja (vanhan) saksalaisen tieteen ja kulttuurin ihailu sekä kansallis-sosialismin ihailu. Ensiksi mainittua oli, jälkimmäistä ei varmaan.
VastaaPoistaMolempia oli, mutta jälkimmäisen merkitys oli mitätön.
Poista"Mikään tutkimus ei sen sijaan näkemystä tue".
VastaaPoistaOnko kyse sitten pelkkä puoluelehtien näkemys, joka kuitenkin lienee hieman tiedostavampi yleiseen käsitykseen nähden. Joka tapauksessa mieleen tulee ainakin Könönen/Jokisipilän kirja parin vuoden takaa, jossa kuvattiin kulttuuri- ja tiede-eliitin ja sotilas- ja poliisiorganisaatioiden sekä Mannerheimin kanssakäymistä Natsi-Saksan toimijoiden kanssa 30-luvulla.
Tässä nyt kannattaa suhteuttaa asiat.
PoistaKyllä, kyllä. Muistaakseni kirjassakin todetaan, että yhteydenpitäjien määrä ja ja merkitys olivat kuitenkin rajalliset.
PoistaIhan kiva kirjoitus.
VastaaPoistaMutta miksi aina viitata faktisiin tapahtumiin ja analysoida niitä niin kuin niillä olisi jotain yhteyttä oikeisiin aikalaisTUNNELMIIN?
Nyt tarkkana: TUNNELMIIN JA TUNTEMUKSIIN.
Jollakin tappeluksella jossain silloin ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että asenteet ennen tappeluksia olivat aivan toiset kuin mitä historiassa lukee.
Olisitte jutelleet jonninjoutavia papparaisten ja mummeleitten kanssa aikanaan.
Miksi ette?
Vai onko se niin, että nyt, ihan liian myöhään, tehdään TUTKIMUS, josta paljastuu jotain muuta kuin hitsi kirjoitetusta historiasta?
Tutkimus. Voittajat kirjoittaa historian.
Nyt: tutkimus...
Kuinka monen rintamalaisen uskotte olleen millään tavalla tietoisia mistään saksalaisesta Goethe-kulttuurista?
Villejä arvauksia, anyone?
Ei niillä ollut mitään tietoa, eikä kyllä kiinnostustakaan.
Sen sijaan ne haistoi ilmasta ja mututuili, että Aatu ei hyvä.
Neukkula ei hyvä.
Silleen nyt kohta ei hyvältä näytä mut mennään näillä.
Eikä Ruotsiin ole ikinä luottamista.
Mannerheimin "kylmyys" oli meidän toinen pelastus, Rytin ohella.
He only had a one job - and he freaking did it.
- Leso -
No näinhän se oli, jos asian haluaa rahvaanomaisesti ilmaista.
VastaaPoistaItävaltalainen tutkija 1930-luvun alussa luokitteli Weimarin Saksan puoluekartan kolmeen luokkaan:
VastaaPoista1) Weimar-puolueet (sosialidemokraatit ja ei-sosialisteista ne jotka kannattivat Weimarin Saksaa yleensä)
2) Konservatiivit
3) Vallankumoukselliset puolueet
Ei liene yllätys että jälkimmiseen ryhmään, vallankumouksellisiin kuului vain kaksi puoluetta: kommunistinen puolue ja kansallissosialistinen puolue.