Mikä mies oli kuningas
Nykyään tuntuu
aivan luonnolliselta pitää hallitsijaa ihmisenä. Itse asiassa se taitaa tuntua yhdeltä
kansalaisen perusoikeudelta. Kaikkihan me olemme ihmisiä eli siis eläimiä, par excellence.
Kun ihminen,
kuten nyt juuri kuningas, on julkisessa asemassa, täytyy hänen kestää kaiken
maailman räävittömyyksiä, toisin kuin tavallisen ihmisen, joka tänäkin päivänä
voi kysyä kunniansa perään. Ja tavaksihan on tullut, että tällaisen kysymyksen
vievät oikeuteen kaikkein herkimmin juuri ne, joista on syytä epäillä, ettei
heillä mitään kunniaa olekaan.
Sokea oikeus
saattaa tosiaan useinkin päätellä, että kenellä tahansa lurjuksella on yhtä
suuri kunnia kuin kelpo ihmiselläkin. Se nyt kuuluu noihin juridiikan lähtökohtaisiin
rajoituksiin. Eihän oikeudessa oikeutta saada, vaan luetaan lakia.
Esimerkkejä on
turha luetella, itse kukin tietää, kenestä tai keistä on kysymys. Mutta nyt
siis kuninkaasta.
Englannin hovi
taisi olla uranuurtaja siinä monarkian alennustilassa, joka synnytti kokonaisen
häväistysjuttujen sepittäjien elinkeinon. Tämän on mahdollistanut sellainen
uusi ajattelu, ja kulttuuri jolle majesteettirikoksen ajatus on syvästi ja
täydellisesti vieras.
Kannattaa
kuitenkin muistaa, että tämä ajatus on uusi ja liittyy yhtä tiiviisti kulttuurin
rappioon kuin potkupallon korottaminen ykkösluokan prioriteetiksi kansakuntien
elämässä.
Vielä noin
kymmenen sukupolvea sitten ja myöhemminkin oli luonnollista kannattaa sellaista
näkemystä, jota Matti Klinge on nimittänyt Aaron
Pettilän valtio-opiksi Topeliuksen kertomusten mukaan.
Vanha Perttilä,
Bertelskiöldien aatelissuvun talonpoikainen kantaisä ja todellinen patriarkka
katsoi, että maailmassa tarpeellisia olivat kaksi: kuningas vallan haltijana ja
talonpoika, joka kaikki elätti, hiirestä kuninkaaseen.
Se sekalainen
herralauma, joka oli syntynyt siihen väliin ja painoi talonpojan hartioita oli
sen sijaan tarpeeton ja uhkasi ja usein suorastaan uhmasi myös kuninkaan
valtaa. Talonpojan oli hallitsijaa puolustaminen ja samalla tuli hänen jumalaista
oikeutta noudattaa ja sille alistua.
Sitä kohtaan oli
luonnolliset velvollisuudet, siihen ei sen sijaan perustunut herrojen palveleminen,
joka oli ihmiskeksintöä ja hänen paheistaan peräisin.
Vanhoissa
Ruotsin valtakunnan laeissa on kuninkaankaari ensimmäisenä ja se kertoo
havainnollisesti kuninkaan aseman ja hänen velvollisuutensa ja oikeutensa.
Herra Martti laati 1500-luvun lopulla
Kuningas Kristofferin maanlain
suomennoksen ja Kalajoen kirkkoherra Ljungo Tuomaanpoika suomensi vähän myöhemmin
sekä maanlain että kaupunginlain.
(Martti Ulkuniemi,
Ljungo Tuomaanpojan lainsuomennokset I.
Maanlain ja kaupunginlain teksti. SKS 1975, 270 s.; Kuningas Kristofferin maanlaki. Herra Martin suomentamana.
Valtion painatuskeskus 1987, 216 s.).
Näiden lakien
kuninkaankaaressa annetaan seikkaperäiset ohjeet kuninkaan valinnasta ja hänen Eriksgatastaan. Mainittakoon, että valinnassa
mukana oli oltava myös Suomen kahden laamannikunnan edustajat. Eriksgataa ei
sen sijaan kuninkaan tarvinnut henkilökohtaisesti Suomeen tehdä, vaan kuninkaan
sijainen valtakunnan drotsi saattoi Turun
piispan kanssa ottaa Suomen herroilta uskollisuudenvalan Turussa.
Joka tapauksessa
kuninkaalle siis oli vannottava uskollisuutta, mutta olipa kuninkaankin
puolestaan valalla sitouduttava palvelemaan alamaisiaan. Ja Kuninghalliset walat pitä ia ey yhtän rikkoa, wan paremmin
hyffuydellä lisätä.
Kansa taas
lupasi kuninkaalleen hänelle kohtulisen
kwuliaisudhen osoittaman ia hänen käskyns täyttämän…erittäin sota ioukois, man
raioille seurata, ia waldakunda hänen cansans wariella.
Mikäli valansa
tehnyt alamainen sitten otti ja pakeni vihollista, hän oli vikapää kuolemaan,
ellei kuningas siitä armahtanut.
Kuningas persoonallisesti
oli myös ottanut itselleen oikeuden kostaa erinäisiä rikoksia, nimittäin koti- kirkko- ja käräjärauhan rikkomiset.
Lakitekstissä mainitaan muuten myös Sawna
rauha.
Niinpä se, joka
vaikkapa väkivalloin tunkeutui toisen kotiin tai makasi väkisin naisen, oli rikkonut
kuninkaan valan ja tämähän oli
ottanut velvollisuudekseen tällaisen rikoksen kostaa. Mikäli alamainen
kuitenkin otti koston itselleen, kapinoi hän kuninkaan oikeutta vastaan ja oli
vikapää rangaistukseen.
Käytännössä toki
harvoin itse kuningas tarttui toimeen valansa täyttääkseen, sen asian hoitivat
hänen puolestaan käräjät. Kuninkaalle sopi joka tapauksessa mennä asiasta
valittamaan, ellei oikeutta saanut muualta. Vielä Kustaa III 1700-luvun lopulla
otti valittajia vastaan kolmasti viikossa tunnin kerrallaan. Kuka tahansa
saattoi mennä asiaansa esittämään.
Joka tapauksessa
tämä idea kuninkaan kosto-oikeudesta ja samalla myös velvollisuudesta oli
erittäin tärkeä. Sitä ennen oli luonnonlain välttämättömyydellä luisuttu
sukujen vihanpitoon ja verikostoon. Sellainenhan vallitsee yhä monilla
seuduilla, Albaniasta ja Tšetšeniaan ja esimerkkejä löytyy lähempääkin.
Luulen, että ne ovat vain lisääntymässä eikä vähenemässä. Keskiajankin parhaat
saavutukset ovat vaarassa tulla menetetyiksi.
Vaikka
Ruotsin kuningas vanhimpien lakien mukaan oli valittu tehtäväänsä ihmisten
toimesta, ei hän asemaansa päästyään enää ollut tavallinen mies –tai nainen,
mikäli kyse oli hallitsevasta kuningattaresta.
Kuningas
oli jumalallisen oikeuden turvaaja ja toteuttaja, eikä minkään kuppikunnan edustaja
ja asiamies. Vaikka hän oli ihminen, oli hänellä myös käytössään taivaallinen
valta.
Englanninkielisessä
maailmassa eli siis myös meillä tunnetaan käsite body politic, jota sivistyneissä piireissä yhä käytetään. Se
viittasi siihen, että kuninkaalla oli sekä maallinen ruumiinsa, että myös
taivaallinen. Hallitsijana ollessaan hän ei ollut yksityishenkilö eikä edes
varsinaisesti henkilö, mitä hän tietenkin oli yksityisasioissaan.
Jo
1600-luvulla alkoi yhä voimakkaammin nousta esille ajatus luonnonoikeudesta,
joka aikanaan synnytti opin yhteiskuntasopimuksesta ja kansansuvereniteetista.
Kuningas saatettiin jopa mestata, kuten tapahtui sekä Englannissa että myöhemmin
Ranskassa. Ruotsissahan Kustaa III murhattiin. Venäjälläkin keisarien
murhaamisesta alkoi jo 1700-luvulla tulla jo eräänlainen maan tapa.
Tämä
oli hirmuinen asia, sillä siinä samassa horjui jo koko oikeusjärjestys. Kuitenkin
jo antiikin aikana oli erotettu toisistaan laillinen ja valansa pitävä
hallitsija ja toisaalta tyranni ja väärä valtias, jollainen oli kauhistus
Herran voidellun paikalla. Kuolema oli sellaiselle aivan oikea rangaistus.
Niinpä
olikin äärimmäisen tärkeää, että Nikolai II:n aikoinaan selitettiin rikkoneen
valansa, eli siis hallitsijanvakuutuksensa antaessaan kuuluisan Helmikuun
manifestin. Se vapautti myös kansan omasta uskollisuuden valastaan.
Suomen
kansan uskollisuutta oli jo 1700-luvulla pariinkin otteeseen koeteltu
miehittäjän toimesta vaihtelevalla menestyksellä.
Suomen
sodan aikana uskollisuudenvalaa sitten jo varsin yleisesti vannottiin ja
pitäjittäiset puumerkkiluettelot valan vannojista ovat nykyään
Kansallisarkistossa luettavissa.
Se
oli aika vaikea asia. Suomen syöjät autonomian ajan lopulla käyttivät asiaa
suomalaisia vastaan ja syyttivät koko kansaa opportunistiseksi ja periaatteettomaksi.
Hyvä etteivät suomettumisesta syyttäneet.
Kohtuutontahan
se oli. Itse asiassa suomalaisten uskollisuus kuningastaan kohtaan oli suorastaan
uskomatonta sellaisina aikoina kuin Suuri Pohjan sota, jolloin palkkiona
asiasta oli vain kärsimyksiä.
Kustaa
III:n kohdalla vain aatelisto asettui kuningastaan vastaan ja syytti tätä oman
valansa rikkomisesta. Kansa sen sijaan pysyi uskollisena ja siihen oli pätevät
syynsä.
Kustaa
IV Adolfin kohdalla tilanne oli vaikeampi. Sotajoukko taisteli moitteettoman
urhoollisesti, mutta siviilit saivat nähdä, ettei kuningas yksinkertaisesti
kyennyt hoitamaan sitä roolia, joka hänelle kuului. Tässä tilanteessa sitten
jopa ruotsalaisten herrojen mitta heidän omassa maassaan täyttyi ja Porvoon
valtiopäivillä oltiin jo vapaita ottamaan vastaan uusi hallitsija.
Häntä
juhlittiin suurella riemulla ja innolla.
"Venäjä-tutkinnat" eivät vielä noihin aikoihin tainneet olla tapa vaihtaa päämiestä muissa maissa?
VastaaPoistaJalkapallosta olen kuullut asiaa itse vakavasti harrastavilta, että se olisi kovastikin kehittävä ja luonnetta jalostava laji. Ruumiinkunnon lisäksi tarvitaan joukkue- ja yhteispelitaitoja, psykologiaa, psyyken hallintaa ja opitaan voittamista ja häviämistä,vastuun ottoa, sosiaalisuutta - ja ties vaikka mitä.
Itse ulkopuolisena uskon tuohon aika pitkälle.
Aivan vastakohta on sitten oheisilmiöt kuten jalkapallohuligaanien sakeat joukot, suuri mediavouhka ja kaupallisuus. Siinä nyt ei järkeä eikä sivistystä juuri ole.
Tämän varauksen haluaisin siis jalkapallon puolustukseksi tehdä.
Kyllähän kaikki palloleikit ovat kehittäviä ja hyödyllisiä, sama koskee esimerkiksi hernepusseilla pelattavia leikkejä ja esimerkiksi Kirkonrottaa. Kysymys onkin vain siitä, miten on mahdollista, että tuollaiset asiat saavat gigaluokan merkityksen...
PoistaSe on globaalia kapitalismia, joka muuttaa viattoman leikin liiketoiminnaksi.
PoistaJalkapallossa pääpallo tekee pöpiksi. Näin se nyt vain on.
VastaaPoistaLäntisen ajattelun pitkässä kaaressa kuningas oli yhteiskunnallinen toimihenkilö korkeimmalla kriisinhallinnan tasolla, aatelin ja papiston liittolainen.
VastaaPoistaEi kuulu demokraattiseen läntiseen maailmaan kansalaisten opittua lukemaan ja kirjoittamaan. Mitä vähemmän kuninkaita, sitä vähemmän sotia.
Ulkoisessa kriisinhallinnassa kuningas tukeutui aateliin ja sotilaisiin (suomalaiset kenraalisuvut), sisäisessä suhteessa rahvaaseen papistoon (Porvoon piispasuvut).
PoistaRoskaa, nykyaikainen symbolinen monarkia on demokratian paras tuki: siinä pääministerillä ei ole potentiaalista kilpailijaa - entistä politiikkoja presidenttinä - ja edustushommatkin tulee hoidettua laadukkaasti todellisen ammattilaisen toimesta. Monarkin vastustus on pelkkää pikkusieluista kateutta.
PoistaEilen muisteltiin johtavassa mediassa sitä, kuinka bolsevikit sata vuotta sitten panivat Ipatjevin talon kellarissa niinsanotusti metallin laulamaan. Eipä silti, tokko tuo Nikolai II:kaan aivan osaton epiteettiinsä "Verinen" oli. Antti Kujala mainitsi tutkimuksessaan (2016) ilmeisesti Massieta siteeraten, miten tsaari vuoden -05 levottomuuksien jälkeisten rankaisuretkien yhteydessä kirjoitti päiväkirjaansa eräästäkin joukkoteloituksia toimeenpanneesta kapteenista (?): "Mikä loistava veikko!" (tms.)
VastaaPoistaKeväällä Wäinö Aaltosen museon Hannu Väisäsen Ahmatova-näyttelyssä osui katse seinällä olleeseen Ahmatovan runokatkelmaan, jossa puhuttiin "Tsarskoje Selon pyhästä kannosta". Kysyin selitystä oppaalta, mutta sanoi ei tietävänsä. Mieleeni nousi monissa kirjoissakin julkaistu kuva, jossa Nikolai II istuu vartioituna helmikuun vallankumouksen jälkeen mahtavalla kannolla. Olikohan Ahmatova, jonka historiaa en lähemmin tunne, siis tsaristi-rojalisti?
"Porvoon valtiopäivillä oltiin jo vapaita ottamaan vastaan uusi hallitsija. Häntä juhlittiin suurella riemulla ja innolla."
VastaaPoistaHäntä juhlittiin suurella riemulla ja innolla, mutta vapauduttiin myöhemmin hänestä vasta useiden veristen ja ei-veristen sotien jälkeen.
Kristinusko liittyy vahvasti siihen, kenet hyväksyttiin kuninkaaksi. Täytyi olla kristitty, jotta voitiin hyväksyä kuninkaaksi ja näin nimen omaan Rooman kirkon kohdalla.
VastaaPoistaEsimerkiksi Liettuan perustaja Mindaukas otti Paavilta kasteen 1251 ja siitä hyvästä hänet julistettiin virallisesti Liettuan kuninkaaksi, joka hän oli Liettualaisille ollut jo ennen kastetta.
Saman kaltainen tilanne on epäilemättä ollut muuallakin Baltiassa ja Suomessa. Virolaisten Lembitu ja Liiviläisten Kaupo olivat oman kansan silmissä kuninkaita, Kaupo jopa ottanut kasteen, mutta siitä huolimatta jäänyt vaille virallista Paavin hyväksymää kuninkaan asemaa.
Suomessa kuninkaita olivat ainakin Satakunnan Torre 300-500-luvulla, Kaukomieli viikinkiajalla ja oletettavasti samaan sukuun kuulunut Lalli, jotka on aihe todistein haudattu samaan kalmistoon Köyliön saareen ja jossa on löydetty myös Lallin haudasta C17 hopeakoristelu ja Suomessa ajankohtaan harvinainen tappara - Lallin tunnusomainen ase. Herääkin kysymys, että tappoiko Lalli Piispa Henrikin taistelussa, jossa Ruotsin kuningasta ja ristiretkeläisiä johti Piispa Henrik? Lalli ainakin nimestä päätellen oli kuitenkin kristitty, kuten vaimonsa Kerttu, joten oliko niin, että Satakunnan kuningas Lalli ei suostunut alistumaan Ruotsien alaiseksi ja siitä tapahtumat?
Hämäläisten Rapo Sääksmäen Rapolassa ja ilmeisemmin Hämeeseen ja sen heimoon luettava Vesilahden Kirmu, olivat myös ilmeisiä heimojen kuninkaita. Suomihan oli järjestäytynyt Maakunta-heimo tasolla kuningaskunta tasolle merovingiajalla ja luonut silloin myös satakuntalaitoksen eli sotalaitoksen. Aikalaistietojen mukaan, Häme ja Satakunta maakuntina pystyivät saamaan sotaretkille noin 400-500 miehen vahvuiset joukot ja Häme ja varsinainen Suomi yhdessä jopa 2000-miehen vahvuisen armeijan. Selvänä täytynee pitää sitä, että kaikki asemiehet eivät kerralla osallistuneet sotaretkille, vaan maakuntiin jätettiin riittävä puolustuskyky odotettavissa olevaa vastaiskua varten. Virossa yhdistyneet maakunnat kykenivät saamaan yli 6000-miehen ja yli tuhannen ratsumiehen sotavoimat yhteiseen sotaretkeen, Saarenmaa kykeni lisäksi varustamaan 500-miehisen laivasto-osaston, jolla se tunnetusti teki hyökkäyksen Tanskaan.
Miten sitten kalevalaisena sankariaikana - esikristillisenä aikana - maakunnat olivat järjestäytyneet?
Virossa ja Suomessa oli oletetusti samankaltainen järjestelmä, jossa kylien vanhimmat, joka tarkoittaa käsitteenä myös kylien, sukujen haltijaa, huoltajaa ja huolehtijaa, sekä kylän linnavuoren johtajaa, kokoontui maakuntatasolla valitsemaan joukostaan kuninkaan, jonka katsottiin olevan pätevä johtamaan heimoa/maakuntaa. Kuningas ei mitä ilmeisemmin ollut periytyvä arvo, vaan ansaittu arvo aivan kuten kylien vanhimman arvo.
Maakunnissa on ollut myös hallinnollinen keskus - maakunnan keskuslinna, joka Hämeessä on kaiketi suurin linnavuori Rapola, Karjalassa Korela, josta koko maakunta on saanut nimensä Karjala, myöhemmin Korelasta tuli Käkisalmi.
Usein kuninkuuden periytyessä isältä vanhimmalle pojalle (nykyisin perheyrittäjyyden Pohjois-Koreassa!) piispojen ammattikunnalla oli mantereen laajat säätyläisrekisterit käytössään josta valikoitiin sopivia puolisoita sopivista kuningassuvuista.
VastaaPoistaJa kansa eli tietämättömyydessä ja kurjuudessa. Sivumennnen sanoen, Donald Trumpin juutalaisen kiinteistöpohatta vävyn Jared Kushnerin väitetään tehneen isoja tilejä viime aikoina Israelissa.
"Se sekalainen herralauma, joka oli syntynyt siihen väliin ja painoi talonpojan hartioita oli sen sijaan tarpeeton ja uhkasi ja usein suorastaan uhmasi myös kuninkaan valtaa."
VastaaPoistaMikä sitten lienee ollut totuus Topeliuksen romanttisen kuvitellaan sijasta: aatelisto/herrat olivat niitä käsikassaroita, jotka panivat täytäntöön kuninkaan tahdon tämän sotajoukkojen upseerina ja paikallishallinnon johtajina. Onpa väitetty niinkin, että ensin syntyivät paikalliset ruhtinaat, joista kehittyi kuningas. Valtio, jossa olisi ollut pelkkä kuningas ja talonpoikaisto ei olisi pitkälle potkinut, minkä osoittivat talonpoikaiskapinoiden, esim nuijasota, kohtalot: ei ollut päteviä johtajia.