Välitilassa
Yrjö Niiniluoto,
Mitä on olla suomalainen. Otava 1957,
234 s.
Yrjö Niiniluoto,
Helsingin Sanomien päätoimittaja ja
entinen Geneven ja Lontoon kirjeenvaihtaja, oli sekä monipuolisesti sivistynyt,
että muutenkin intelligentti mies. Ehkäpä tuohon aikaan ajateltiin, että
laatulehden päätoimittajan pitikin olla.
Tässä kirjassa
minua kuitenkin eniten kiinnostaa sen kirjoittamisajankohta. Vuonna 1957 oli jo
selvitty sodasta ja sen välittömistä seurauksista. Se suuri siirtymä, joka suomalaista
yhteiskuntaa oli ihan nurkan takana odottamassa, ei kuitenkaan vielä ollut
tapahtunut.
Itse muistan
tuon vuoden eri syistä aika hyvin, tai ainakin kuvittelen. Minun silmissäni se
oli vielä hevosvetoisen maanviljelyksen, uskonnollisuuden, suuren
yhteiskunnallisen eriarvoisuuden ja köyhyyden aikaa.
Sanalla sanoen,
koko tuo maailma tuntui suorastaan esimoder nilta. Itse asiassa joku
Topeliuksen tai Runebergin aikalainen olisi siellä tuntenut olonsa aika
kotoisaksi.
Siltä se näyttää
etenkin jälkikäteen, suuren murroksen perspektiivistä. Itse asiassa uusi aika
oli hyvää vauhtia kasaamassa voimia tullakseen suurella ryminällä mullistamaan
kaiken, mitä yhteiskunnassa ja kulttuurissa oli.
Vielä ajettiin
hevosella ja autoja oli tuskin enempää kuin 1920-luvun lopulla, vielä asuttiin
maalla ja väännettiin pellosta kiviä miesvoimalla, vielä jaettiin lapset
oppikoululaisiin ja kansakoululaisiin ja itse kukin valmistautui viettämään
elämänsä ja ikuisuutensa kotikulmilla, jossa vanhat tavat ja arvot olivat
kunniassa.
Jo seuraavalla
vuosikymmenellä kaikki oli toisin. Suuri muutto, maanviljelyksen koneellistuminen,
kulttuurivallankumous, elintason äkillinen nousu, sosiaalivaltio, keskioluen
vapautuminen, koulutuksen vallankumous… Kaikki tuo teki 1950-luvusta kerralla
vanhanaikaisen.
Uudessa
yhteiskunnassa ei enää vanhoja kuvia kumarrettu, mutta uusia sitä hartaammin.
1950-luvulla kommunismi nähtiin takapajuisuutena, mutta kymmenen vuoden
kuluttua jo edistyksellisyytenä. Suomettumisen nimellä tunnettu ilmiö oli
1950-luvulla vielä muotoutumaton, mutta kymmenen vuoden kuluttua jo juhlittua
todellisuutta.
Muistelen, että
Matti Kurjensaari nälvi Niiniluodon kirjaa jonkinlaisesta tuohivirsuhengestä,
joka ilmeni vaikkapa lukujen nimissä, joiden voi katsoa viittaavan vaikkapa
samanismiin: syntysanat, sulkusanat…
Luultavasti
häntä pikemmin ärsytti se, ettei kirjoittaja asettanut yhteiskunnallista
kysymystä, kuten siihen aikaan sanottiin, kaiken keskipisteeksi. Se kuuluu mielestäni
kirjan ansioihin.
Niiniluoto on
erinomaisesti perillä aikansa historiankirjoituksesta ja yleensä hänen
historiantulkintansa ovat hyvin perusteltuja ja tänäkin päivänä puolustettavissa.
Nimestään
huolimatta ja vaikka kirjan lopussa lausutaankin sakramentaaliset sanat siitä,
että syntyminen suomalaiseksi on tavallista suuremmassa määrin kohtalo, ei
teksti ole lainkaan pateettista (ja nuori polvi, huomatkoon: suomen sana pateettinen ei sitten ole englannin
sanan pathetic -synonyymi).
Kirjassa
pohditaan viisaasti ja ennakkoluulottomasti niitä tekijöitä, jotka ovat tehneet
Suomesta sen, mikä se on. Kirjoittaja ei sitä paitsi lankea perusteettomasti
ylistämään maataan, vaan antaa myös ruoskan heilua silloin, kun se tuntuu
aiheelliselta.
Juuri tuohon
aikaan olisikin ollut suhteellisen vähän kehuttavaa juuri aineellisen
hyvinvoinnin alalla. Maamme todella oli köyhä, kuten sen ylistäjät yhä
uudelleen muistivat muistuttaa, mutta siitä ei kannattanut ylpeillä.
Asialle oli kuin
olikin tehtävissä yhtä ja toista, arveli kirjoittaja, joka kuoli
Johannesburgissa vuonna 1961 vain vähän yli kuusikymppisenä, eikä saanut
tilaisuutta nähdä koko valtavaa vaurastumista, joka oli pian tulossa.
Suomen kansan
ominaisuudet, esimerkiksi juuri rodulliset, sen sijainti, sen maisema, kieli ja
historia, uskonto ja poliittinen järjestelmä olivat muokanneet sen
ainutlaatuisen kokonaisuuden, joka tuona köyhyyden vuonna 1957 saattoi
nostattaa aitoa patriotismia varmasti paljon enemmän kuin joskus puoli
vuosisataa myöhemmin, jolloin vastaava esitys on näköjään pakko kirjoittaa
ironisessa hengessä.
Kirjoittaja
kertoo eräästäkin tutkimuksesta, jossa kyseltiin, minkä maalainen vastaaja
haluaisi olla, ellei olisi suomalainen. Yksi vastaus ja muiden joukossa oli
tietenkin: suomalainen! En tiedä,
miten yleinen se oli. Kiinnostaisi kyllä tietää.
Kirjoittaja käy
läpi niitä samoja kysymyksiä joita yhäkin esitetään ja tullaan esittämään niin
kauan kuin kansallisuuttamme täällä maan päällä on.
Oliko Ruotsin
vallan aikana erityistä Suomea vai ei? Juuri tuolloin oli Jalmari Jaakkolan
ajatus Ruotsi-Suomesta kovasti vastatuulessa.
No olihan se,
vastaa kirjoittaja, eikä asiaa kannata vakavasti kiistää. Eri asia on, että
Ruotsille oltiin yleensä valtiollisesti lojaaleja.
Joissakin
kohden, kuten arvioidessaan Sprengtportenin ansioita, kirjoittaja venyttää
tulkintojaan kovin pitkälle. Toisaalla, arvioidessaan Venäjän roolia suomalaisuusliikkeen
sallimisessa ja jopa tukemisessa, hän fokusoi väärään paikkaan ja yleistää sen
perusteella liikaa.
Kansanluonne (luonnekuva) on asia, jonka
olemassaolo 1960-luvulla oli muodikasta kieltää kokonaan. Kysymys ei toki sen
takia mihinkään hävinnyt ja kirjoittaja pohdiskelee sitä ansiokkaasti.
Kuuden
vuosikymmenen kehitys on tietenkin muuttanut monien asioiden perspektiiviä.
Kirjoittaja toteaa naisen erityisen suuren roolin suomalaisessa
yhteiskuntaelämässä, olihan meillä ensimmäinen naisministerikin jo Tannerin
hallituksessa vuosina 1926-27.
Teoriassa,
toteaa Niiniluoto, nainen voisi Suomessa päästä jopa valtion päämieheksi. Tasavallan vihtori olisi sentään liian
koominen käsite huumorintajuisellekin kansalle, arvelee hän kuitenkin.
No, huumorintajua
tai ei, kyllä siitäkin tuli todellisuutta eikä kirjoittaja itse asiassa ehkä
olisi siitä niin tavattomasti yllättynyt, jos olisi saanut herätä katsomaan sen
ajan Suomea.
Kirjoittaja
löytää ihailtavan hyvin historian pitkät linjat ja ymmärtää myös suurelta osin sen
muutoksen mahdollisuuden, joka on tulossa.
Itse tuon
muutoksen tavatonta syvyyttä ja laajuutta ei sen sijaan varmasti kukaan voinut
ennalta nähdä. Sellainenkin kirja kuin 60-luvun sosiaalipolitiikka oli vielä
kirjoittamatta. Toki Kekkonen oli jo julkaissut oman kirjasensa Onko maallamme malttia vaurastua.
Vuonna 1957, yleislakkoa
seuraavana vuonna, asian suhteen oli syytä myös suureen pessimismiin.
Etujärjestöjen rooli demokratiassa oli turmiollinen ja perustui sekä
ymmärtämättömyyteen että lyhytnäköisyyteen. Ehkäpä valistus hävittäisi
kommunismin?
Tulevaisuus tarjosi
toki vaaroja, joista vähäisin ei sisältynyt presidentin suuriin valtaoikeuksiin,
mutta optimismille toki jäi oma palstansa. Suomen historia oli sarja
täyttymättömiä katastrofeja ja optimismille oli myös sen takia paljonkin tilaa.
Suomen historia
sisälsi epäilemättä vielä löytämättömiä
viisauksia kuin Thukydideen Peloponnesolaissodan
historia. Sen kaltaista viisautta tuskin voitiin pukea sanoiksi, mutta
kyseessä oli silti juotakin todellista, kansakunnan henki, genius.
Ehkäpä Suomi nyt
ei sentään ollut luvattu maa ja Luojan erityisesti tarkoituksiinsa varaama,
kuten Topelius oli ajatellut ja monet vielä sodan aikana uskoivat. Mutta pitkä
taival oli kuljettu pimeydestä valoon, tietämättömyydestä tietoon, raakuudesta
sivistykseen, orjuudesta vapauteen.
Tulevaisuuden
visioista maa oli nyt joka tapauksessa köyhä, totesi kirjoittaja ja päätti
kirjansa yllättävän banaalisti: Jostain tulemme ja kuljemme kohti jotakin
tähteä…
Hyväpä on sekin
muistaa, että kansa sentään tulee jostakin eikä vain koostu yksilöistä, jotka
tyhjästä ilmestyvät tähän maailmaan, ateisteina, kuten väitetään ja oliko nyt
kosmopoliitteina...
Sivistynyt
ihminen haluaa aina tietää vähän enemmänkin kuin on mahdollista siitä, mistä
hänen kansansa on tulossa. Sitä tarkoitusta varten hänen kannattaa tutustua
historiallisiin pohdintoihin. Niiniluodon kirja on tämän genren ansiokkaammasta
päästä.
Jostain tulemme ja kuljemme kohti jotakin tähteä…Iltalehden nuorille tarjoma nouseva tähti on Teemu Selänne, Kaliforniassa kartanoaan kauppaama koska täysin amerikkalaistunut jälkipolvi on muuttanut muualle
VastaaPoistaJos onkin "pitkä taival kuljettu pimeydestä valoon, tietämättömyydestä tietoon, raakuudesta sivistykseen, orjuudesta vapauteen", niin vielä riittää taivalta kommentaattoreiden esiintyessä anonyymeinä, ja piispojen riekkuessa ministereiden kanssa sisällissodan uhrien haudoilla
VastaaPoistaVuonna 1956 oli yleislakko, joka muistutti valtaapitäviä siitä, ettei paluuta sääty-yhteiskuntaan enää ole. Yksinvaltainen isäntä ja hänen orjamainen renkinsä haluttiin lopullisesti siirtää historiaan. Olin lapsi, mutta tajusin jo silloin, että herrat ja sellaisiksi pyrkivät halusivat edelleen pitää alempaa luokkaa käskyläisenään, jolle maksettiin palkkaa vain herrojen hyväntahtoisuuden mukaan. Se aika tuli loppuunsa. Silti paluuta siihen yritetään jatkuvasti.
VastaaPoistaSamana vuonna 1956 Neuvostoliitto luovutti Porkkalan Suomelle. Kävimme siellä kalassa heti sen jälkeen. Haukia saimme lähes määrättömästi. Muistini mukaan olimme Vuohela-nimisessä pysäkkirakennuksessa, mutta muistan kait väärin. Google (Suomen uusi Niiniluoto) ei tiedä kuin Vuohimäen. Siellä isäni ampui rottaa, johon ei osunut. Opin siitä kuitenkin sen, ettei elokuvissa kuuluva laukauksen ääni kuulu sisätiloissa lainkaan. Ilmanpaine lyö korvat lukkoon. Sen jälkeen kuuluu hitaasti vain ratinaa. Näin tapahtuu kaikille historiakertomuksille. Tapahtumien aikana ei kuulu mitään, mutta myöhemmin satuillaan mitä sattuu. Yritys saada valtaapitävien kertoma historia ainoaksi oikeaksi ja todelliseksi on edelleen yleistä ja tehokasta varsinkin diktatuureissa.
Porkkalassa näin ensimmäisen kerran sinisiä taloja. Se on leimannut "aitoa" Venäjää mielessäni siitä lähtien. Samoin mutkikkaat ja kivetyt tiet, joita olisi kuulemma vaikeampi pommittaa! Porkkala oli alkuna myös jäseniään kasvattavan Suomi-Neuvostoliittoseuran nousulle erääksi eliitin herrahissiksi. On kätevää huitoa hysteerisenä taistolaisia, ettei kukaan muistaisi kotiryssiä ja "ikuista ystävyyttä" maitten johtajien välillä. Kansojen ystävyys oli silti todellisempaa kuin "suomalainen rotu", jollaista ei yksinkertaisesti ole. Suomalaisuus ei ole geneettistä, se on kulttuuri-ilmiö. Lysenkolaisuus kummittelee eräissä poliittisissa liikkeissä nykyäänkin, mikä on minulle mysteeri. Se on täyttä ja aitoa typeryyttä. Siihen uskovat harrastavat valheellista ja erittäin vastenmielistä kiihotusta ihmisyyttä vastaan. He pitävät sananvapauden olemassaoloa mielipiteittensä totuuden takaajana! (Huoh)
Olin itse jäsenenä ystävyysseurassa, mutten taistolaisissa sinipaidoissa. Vastustin ankarasti USA:n imperialismia Chilessä ja Vietnamissa. Kävin Kulttuuritalolla kuuntelemassa Quilapauyn-yhtyettä, jonka jäsenet kertoivat tuoreeltaan tapahtumista Santiago de Chilessä . Se vaikutti minuun voimakkaammin kuin Reijo Taipale. Se viimeistään näytti käytännössä, että Egon Friedell oli oikeassa yhdessä asiassa. Historia ei ole tiede. Se on vallankäytön väline. Jokaisen autobiografiakin on riippuvainen juuri siitä, mitä menneestä kerrotaan "yleisenä totuutena". Se luo valta-aseman, mutta se tekee myös jokaisesta oman ainutlaatuisen historiansa päähenkilön.
Tottakai rotu on olemassa. Mitä se tarkoittaa, on taas eri juttu. Muistan minäkin tuon talojen sinisyyden, josta kirjoitettiin. Siitä Niiniluotokin puhuu.
Poista"Suomalaisuus ei ole geneettistä, se on kulttuuri-ilmiö", po. kansalaisuus on kulttuuri-ilmiö.
PoistaAvaa heti telkkari! Kazanin kisakatsomossa raikuu ihan kohta kansojen sydänäänet; Englannin kannattajien englanninkieli ja ruotsalaisten ruotsinkieli, jne.
Ei uskonto eikä ihonväri vaan kansan oma perinteinen kieli, joka oli olemassa jo ennen kristinuskon tuloa, on selviytynyt totalitarismien vuosisadasta yhdistävänä liimana sekä yksilöllisen että kansallisen viehätysvoiman perustana, eikä kulttuuri ole vientituote!
Tärkeää on ettei mihinkään kieleen enää liitetä läntisen ajattelun lähetystehtävää ottaa haltuun ja tehdä kaltaisekseen.
Maailmanrauhan kannalta on hyvä että voimme tarjota turvallisen paikan Trumpille moikata Putinia kun kerran sattuu olemaan Euroopassa. Sen rinnalla satojen perheellisten poliisien kesälomien peruutukset parin viikon varoitusajalla asettuu omaan arvoonsa.
VastaaPoista"Rotu" ei ole biologis-ontologinen entiteetti. Ksenofobisesti käytetty termi "rotu" on siis samanlainen olio kuin "lohikäärme". Rotuoppia käytetään edelleen lysenkolais-kansallissosialistisesti suuntautuneissa liikkeissä. Ne haluavat vedota "vereen" ja näin yhdistää suhteensa isänmaahan "esikoisoikeutenaan". He kokevat olevansa oikeita, parempia ja todellisempia kansalaisia kuin muut. Ironista on, että he pitävät itseään myös muita älykkäämpinä juuri tietämättömyytensä takia.
VastaaPoistaHankittu ominaisuus ei periydy biologisesti, niin kuin Lysenko ja Neuvostoliiton virallinen tiede väitti. Unesco suositteli jo vuonna 1950 rotu-käsitteestä luopumista ihmisistä puhuttaessa. Mutta viis YK:sta, kun "kansa kyllä tietää". Jotkut vielä lisäävät väärää "tietoa" tietoisesti.
Eikö ole koirarotujakaan. Susikoira onkin puudeli?
PoistaTottakai on ihmisrotuja. Toisin sanoen geneettisesti toisiaan lähellä olevien ihmisjoukkojen sisällä eri ominaisuudet ovat tilastollisesti lähempänä toisiaan kuin geneettiesti toisistaan kaukana olevien ihmisjoukkojen jäsenten ominaisuudet.
Tämä on hyvin helppo havaita esim. katukuvassa ulkonäköseikkojen osalta. Lentokentillä persjalkaisen suomalaisen tunnistaa jo kaukaa hyvin suurella varmuudella.
Ksenofobisista roduista en tiedä. Olkiukkoja vastaan taistellessa ei kannata ihan perusfaktoja vastaan lähteä sotimaan. Siinä häpäisee vain itsensä ja asiansa.
Jos epigenetiikka unohdetaan, hankitut ominaisuudet eivät nykykäsityksn mukaan tosiaankaan periydy (genettisesti).
Mutta kulttuurit perhe-, heimo- ja kansalliset tavat, arvot ja käytännöt periytyvät todella vahvasti. Eivät geenien kautta vaan siirtona yhteisön sisällä sukupolvelta toiselle. Esim. Suomessa niistä syntyy suomalaisuus. Se ei synny esim. Suomen passista.
Geenien hajonta on etnisen ryhmän sisällä suuri. Toisen etnisen ryhmän geenit eivät eroa ryhmänä toisista ryhmistä merkittävästi. Sisäsiittoisuus ei ole hyvä strategia evoluutiossa. Eläimillä on rotuja, ei etnisiä ryhmiä kuten ihmisillä.
PoistaNo sen verran vain, että porkkanalla ja ihmisellä taiaa olla hyvin ptkälle samat geenit.
PoistaSe että 99 % geeneistä on samoja ei ole oleellista. Jo mutaatio yhdessä geenissä voi johtaa raajan puuttumiseen, tms. Tuo argumentti "rotuja ei ole, koska valtaosa geeneistä on samoja" on siis epärehellinen.
Miksi yrittää kieltä luonnollinen asia, selvä fakta?
Tai kielletään koirarodut sitten saman tien. Hyvin tarkkaan samat geenit koirillakin keskenään on.
Inhoan yritystä kieltää faktat kieltä maninpuloimalla ja yrityksellä luoda kiellettyjä sanoja ja sitä kautta kiellettyjä ajatuksia.
Kysymys on arvottavasta erottelusta. Esimerkkinä on "neekeri"- sana. Aluksi tuntui typerältä, ettei sitä saisi käyttää. Nyt sen alkavat ymmärtää myös meikäläiset. Muitten etnisten ryhmien kohdalla on samoin. Kysymys on sivistyksestä. Eri ryhmillä ja populaatioilla on oikeus omaan nimeensä, joka ei ole historiallisesti alentava. En pidä siitä, että minua sanotaan tsuhnaksi. Venäläiset ystäväni eivät sitä käytä, ainakaan kuulteni.
PoistaItse taas olen mieluusti tsuhna. Ei nimi miestä pahenna.
PoistaOlisi mukava tietää, kuka Suomessa keksi ”kriminalisoida” sanan neekeri käytön.
Olen melko varma siitä, että kyseessä oli valkoihoinen persjalkainen umpisuomalainen, joka keksi osoittaa hurskauttaan tällä tavalla. Ei suinkaan kukaan suomen kielen vivahteet riittävästi tunteva neekeri (tällaisia henkilöitä on sinänsä vaikka kuinka paljon, siitä ei ole kiinni).
Minulle neekeri on englannin kielen black ym. vastine ilman negatiivista tai muutakaan arvovarausta. Ei nigger-sanan vastine.
Tässä pysyn kaikista puolestaloukkaantujista huolimatta.
Neekeri on kansainvälisesti poistunut sivistyneestä käytöstä USA:n mallin mukaan. Neekeri ei ole etymologisesti suomalainen sana. On moukkamaista käyttää sitä suomalaisen persjalkaisuuden puolustamiseen ja sen oikeuttamana. Vielä kerran: suomalaisuus ei ole rotu. Kyse rotu- ja neekeri-sanojen kätössä ei ole nurkkakuntaisesta oikeudesta omaan maitolavaan, vaan kansainvälisestä kanssakäymisestä erilaisten ihmisryhmien kanssa. Silloin on sopeuduttava kielenkäyttöön, joka ei ylläpidä ja vahvista vanhoja ja arvottavia rakenteita. Miksi tätä ei ymmärretä?
PoistaVoi, toivotonta. Väittikö joku, että suomalaisuus on rotu?
PoistaSuomen kielen sanat merkitsevät sitä, mitä suomea puhuvat niillä tarkoittavat. Niiden merkitys ei tule esim. amerikan kielestä.
Ennen kuin kovin rajusti hyökkää, kannattaisi ehkä kuunnella, mitä se "vastustaja" oikeasti yrittää sanoa.
Osaltani lopetan tämän nyt tähän, koska asia ei etene.
Verenperintö on Pohjois-Koreassa toiminut kolmen sukupolven läpi poliittisen vallan siirtyessä biologiselta isältä pojalle nykyiseen diktaattoriin Kim Jung-uniin saakka. Joissakin läntisissä medioissa on arvailtu mitä Trump lupaili "perheelle", onhan Trumpilla oma perhedynastia: tytär johti USA:n valtuuskuntaa talviolympialaisissa, kuten teki Kim Jung unin vaikutusvaltainen sisar omalla puolellaan.
VastaaPoistaJa nyt Trump tulee kylään maahan joka on talouden joka paikassa perheyhtiöitä! Juodaan Pauligin kahvia ja haukataan Fazerin soppaa.
Perimysoikeus on liberaalin kapitalismin perusarvoja. Se ei ole samaa kuin paheksuttava nepotismi. Erilaiset sukuyhtiöt ovat olleet suomalaisen talousjärjestelmän peruskiviä. Suuri osa niistä on kadonnut tai katoamassa. Firmojen nimet eivät aina kerro omistajasta.
PoistaNepotismi etnisessä mielessä (Tatu Vanhanen) haluaa selittää itseään suuremman asian. Esimerkiksi kun Suomen Lappiin adoptoidaan lapsi Kiinasta, olisi mielenkiintoista kuulla rotuasiantuntijan lukevan hänen perimästään kytkökset hänen todelliseen, nykyiseen yhteisöönsä. Hänen äidinkielensä ei ole kiina eikä suomi. Hän on suomalainen ja puhuu suomea toisena kielenään. Samoin tekevät mm. suomenruotsalaiset. Oma sukuni isän puolelta on alkuaan tullut Ruotsista vuonna silloin ja silloin.
Mielestäni kukaan ei voi määrätä mihin tuhannet adoptiolapset ja muut suomalaiset itse haluavat ja voivat samastua. Geeneissä se ei näy.
Adoptiolapsi millä tahansa geeneillä voi kyllä kasvaa suomalaiseksi. Rodusta riippumatta siis.
PoistaMonikuttuurisessa enklaavissa sen sijaan suomalaistumista ei juuri tapahdu edes ylisukupolvisesti kuten esimerkit jo naapurista osoittavat. Se se Eurooppaa repivä ongelma nyt on.
Yhtenäiskulttuuriin uskominen on perspektiiviharha. Kansallinen yksimielisyys on toivottavaa, mutta rodullistamalla maan kansalaisia sitä ei voida saavuttaa.
PoistaTämä on hyvä esimerkki siitä, miten tahmeaa ja turhaakin keskustelu on.
PoistaJuurihan yllä totesin, että rotu ei ole suomalaistumisen este. Ei tietenkään. En tiedä, missä sellaista väitetään.
Sen sijaan joillakin kulttuureilla, joiden arvo- ja asennemaailman etäisyys omaamme on maksimaalinen, näkyy olevan äärimmäisiä vaikeuksia sopeutua yleensä länsimaiseen kulttuuriin. Suomalaistumisesta nyt puhumattakaan. Tästä lienee jo jonkin verran kiistatonta näyttöä. Ja lisää tulee koko ajan.
Kiinnostavaa kuitenkin on, että esim. Kaukoidän kulttuureilla, Kiina, Vietnam, jne. jne. ei vastaavia sopeutumisongelmia ole.
Ja kulttuurit ovat yhteisön sisällä pysyviä kuin Junttilan talon seinä.
Kulttuuri ei ole monoliitti täälläkään, onneksi. Meillä on jo kauan ollut myös muslimeita joukossamme. Omalla luokallani 1950-luvulla oli turkkilaislähtöinen oppilas.
PoistaKun Eurooppa on nyt "maaimanlopun" edessä, olisi silti ruikuttamisen sijaan yritettävä elää ihmisiksi. Israelin tapa hoitaa "muslimiongelma" on typerä ja rikollinen. Jos siihen ajaudutaan, pilaamme lastemme tulevaisuuden varmasti.
Ei ole kulttuuri monoliitti, ei. Tokko kukaan sellaista väittänytkään. Vaikutteet siirtyvät kulttuurien välillä. Ja toisaalta kulttuurien erot ovat valtavia. Ja yhteisöissään varsin sitkeitä ja ylisukupolvisia.
PoistaNoin yleisemmin ottaen voisin yrittää helpottaa suvaitsevaiston oloa rennompaan suuntaan paljastamalla, että sitä vihollista, jota pelkäätte ja jota vastaan niin raivokkaasti hyökkäätte, ei ole olemassa. Ei ole takahikiän Esson baarissa kaljalasiin kalevalaisia voimaloitsuja urisevia kouluttamattomia ja "populistien" harhaanjohtamia, 1950-luvulle jääneitä natsifasisteja, jotka pelkäävät kaikkia ulkomaalaisia ja vaativat paluuta tuohi-Suomeen.
AfD:n, SD:n jne. nouseva kannatus perustuu aivan muiden ihmisryhmien arjen havaintoon ja arkijärkeen.
On tavattoman valitettavaa, että realiteetit eivät aina tottele toiveitamme, vaikka silmät ja korvat kiinni kuinka pinnistäisimme. Faktat kieltämällä joutuu pidemmän päälle helposti vain ongelmiin.
Mitä ovat AfD ja SD? Eikö Suomessa ole vastaavia mahdollisuuksia? Persujen kannatuksella, vaikka se nousisi suurimmaksi puolueeksi, ei ole valtakirjaa esiintyä suomalaisuuden prototyyppinä, eikä koskaan esikuvana. Sitä ei enemmistö salli.
Poista1957 oli ensimmäinen vuosi, jolloin alipainoisia,alokkaita ei jouduttu lähettämään vuodeksi kasvamaan.
VastaaPoista1957 syntynyt lukija kiittää mainiosta blogista. Outo olo kun myös "vuoden 1977 Suomi" painumassa unholaan, elämäntunteeltaan tai teolliselta rakenteeltaan. Jonkun Erkki Raatikaisen kuolema hädin tuskin ylitti uutiskynnystä. -jussi n
VastaaPoistaHerättääpä rotu-sana hullunkurisia reaktioita. Ihan sitä ihmettelee, miten vaarallinen asia on joidenkin mielestä kyseessä. Eiköhän suhtauduta siihen ihan rennosti. Ei kukaan voi ketää pakottaa inhottavaan käytökseen sen perusteella, mitä ajatellaan ja nähdään ympärillä.
VastaaPoistaLuultavasti kaikkia käsitteitä voidaan väärinkäyttää, mutta niiden kieltäminen sillä perusteella on kyllä älyllinen konkurssi.
Jos joku "rodullistaa" ihmisiä tai uskoo yhtenäiskulttuuriin, niin se on kyllä hänen oma ongelmansa eikä ole johdettavissa siitä, mitä maailmassa on.
On sivistymätöntä ja loukkaavaa käyttää vanhaa "neekeri"-sanaa. Samoin ei enää ole siirtomaatavarakauppoja. Kieli kehittyy. Myös kaukokirjoittimia ilmestyy Junttiloiden tupiin. Rennosti voi myös omaksua tasa-arvoisen ihmiskäsityksen. YK:n suositus vuodelta 1950 on järkevä.
PoistaRotu - sana ei loukkaa ketään.
VastaaPoistaWikipedia ja Unicef ovat eri mieltä, kun sanaa käytetään sen yleisimmässdä kontekstissa.
PoistaOnko rotumme syytä tää?
VastaaPoistaOnko puhe mustalaisista vai romaneista? Joku välittää, vaikka itse pitäisi kumpaakin ilmausta neutraalina.
PoistaSama mulle.
VastaaPoistaKiitoksia isännälle ja opponenteille suhteellisuudentajusta ja kärsivällisyydestä. Haluaisin kuitenkin tilaa vielä sinisilmäisyyden apologialle. Sehän on oman rotuni tunnus.
VastaaPoistaOlin vuonna 1980 käymässä Jugoslaviassa muutamaa kuukautta ennen Titon kuolemaa. Tuolloin pidimme Jugoslaviaa esimerkkinä kansojen rauhallisesta rinnakkainelosta, jota mainostettiin kuin Neuvostoliiton vastaavaa, jota olimme kuitenkin jo oppineet epäilemään.
Kuinkas sitten kävikään? Ystäväkansat aloittivat kauhean sisällissodan. Erona ei ollut geeniperimä, vaan kansallisuus ja uskonnot. Kaiken lisäksi serbit ja kroaatit puhuvat samaa kieltä, mutta kirjoittavat sitä eri tavoin ja väittävät etteivät he puhu samaa kieltä! Kai he itse tietävät parhaiten? Olisiko geenitutkimus paljastanut näiden kahden kansan todellisen eroavuuden?
Olen kuitenkin sitä mieltä, että kansojen sulatusuuni on koko maailma, ei vain yksittäiset valtiot. Geenit sekoittuvat toisiinsa väistämättä kysymättä lupaa yhdeltäkään aatteelta. Sodat syttyvät aivan helposti myös yhden etnisen populaation sisällä, kuten ehkä muistamme.
Kysyn siis itseltäni miksi olen sinisilmäinen rodultani ja ajatuksiltani. Tjaa. Kun sen tietäisi, olisikin viisas mies. Geeneistä ei voi lukea sitä, mitä kukin näkee sielunsa silmin, olivat ne minkä väriset tahansa.