Venäjän arvot
ja arvottomuudet
Nykyisin on taas
muotia selittää Venäjän toimivan täysin toisenlaisella logiikalla kuin ns. sivistysvaltioiden.
Senhän todistaa jo rikollinen hyökkäyssota Ukrainassa.
Täytyy myöntää,
että tästä jopa muinaiseen historiaan ulottuvasta päättelyketjusta on ollut
ainakin jonkin verran huvia, niin vakava kuin asia onkin.
Jo kuitenkin
täysin tosissaan väitetään, etteivät venäläiset pysty normaaliin loogiseen
ajatteluun tai piittaa hitustakaan henkilökohtaisesta vapaudesta ja
oikeudenmukaisesti, ollaan jo eksytty humpuukin metsikköön.
Onhan Venäjällä ollut yhä uudelleen aikansa
mittapuilla mitaten vapaamielisiä kausia ja paikallista valtaa on aikoinaan delegoitu
esimerkiksi zemstvojen kautta paikallisille asukkaille. Myöskään maaorjuus,
kaikista brutaaleista ilmenemismuodoistaan huolimatta, ei ollut mitään
todellista orjataloutta, jossa piiskurit aamuisin päästivät työmiehet
pelloilleen. Kyläyhteisössä vallitsi itsehallinto ja siellä oli oma ”valtuustonsa”
-shod.
Toki pohjoismaisen
vapauden ymmärrettiin aina olevan täysin omaa luokkaansa maaorjayhteiskuntaan
verrattuna. Meillä talonpoika oli kuin olikin henkilökohtaisesti vapaa, ja sen
merkitystä pidettiin suurena, vaikka asiaa kuinka yritettäisiin vesittää.
Kurjasti saatettiin elää, mutta ei eletty orjuudessa. Sitä myös arvostettiin.
Mutta tämä meni
jo sivupoluille. Useimmissa eurooppalaisissa maissa maaorjuus oli osa
historiaa. Toki sen muodot saattoivat olla erilaisia. Ajatus yksilön henkilökohtaisen
vapauden ja ihmisarvon loukkaamattomuudesta ja hänen omaamastaan rajoitetusta
vallasta syntyi feodalismista, jota Venäjällä ei asian länsimaisessa muodossa ollut.
Mutta eihän sitä
ollut Pohjolassakaan samassa muodossa kuin klassisina pidetyissä maissa, kuten
Englanti ja Ranska.
Epäilemättä
uskonpuhdistuksella oli valtava merkitys yksilönvapauden ajatuksen Kehittymiselle.
Venäjällä sellaista ei ollut, mutta eipä ollut Italiassa, Ranskassa tai
Espanjassakaan.
Monarkian syöksi
Ranskassa vallasta kansan vallankumous. Englannissa sama oli tapahtunut jo sata
vuotta aiemmin. Mutta molemmissa maissa monarkia ja Ranskassa jopa yksinvaltius
palasivat takaisin. Mieleen hiipii ajatus, kykenevätkö nuo kansat todella
täysiarvoiseen kansalaisuuteen, jossa huomioidaan myös pienet ryhmät ja alueet?
No, nämähän ovat
vain äärimmäisen pinnallisia huitaisuja, mutta juuri sellaisillahan on nykyään
tullut tavaksi selittää sitä, mitä Putin on viime vuosina tehnyt ja parhaillaan
tekee. Mikäli sellainen antaa jollekin ahaa-elämyksiä, niin ei kai se hukkaan
ole mennyt.
Se oikea
historia on kuitenkin monimutkaisempaa. Missään taivaan kirjassa ei ainakaan
minun tietääkseni ole kirjoitettu, ettei Venäjä voi omaksua normaalia, toimivaa
hallintotapaa, jota voisimme ilman varauksia kutsua demokraattiseksi
oikeusvaltioksi. Sellaiseksihan Yhdysvaltojenkin systeemi on tapana ymmärtää,
kaikista omituisuuksistaan huolimatta.
Nyt kuitenkin
olemme tilanteessa, jossa Putinin Venäjä on räikeällä tavalla irtautunut siitä
kansainvälisestä yhteisöstä, jonka oli ajateltu lähtevän demokratian ja
ihmisoikeuksien kunnioittamisesta.
Onko kyseessä
Venäjän ja nimenomaan Venäjän tietynlaisen historian lainmukainen jatkumo ja
missä mielessä? Oliko se luonteeltaan väistämätön? Voidaanko se panna Putinin
kontolle, vaikka kansalaisten valtava enemmistökin kannattaa hänen
politiikkaansa?
Ovatko
venäläiset meistä sivistyskansojen kansalaisista henkisesti niin poikkeavia,
etteivät he pysty edes ymmärtämään, että heidän isänmaansa toimii täysin
rikollisella tavalla? Miten voimme selittää tuon tosiasian?
Monenlaistahan
tulee mieleen ja selityksiä kyllä riittää. Muinaisen historian ottaminen selittäjäksi
muutoin kuin historiapolitiikan tasolla, kuulostaa kyllä sangen epäilyttävältä.
Ehkäpä Venäjällä eli Putinilla nyt sentään oli valittavanaan vaihtoehtoisia
tapoja toimia?
Näin uskoo
ainakin Aleksandr Janov (Alexander Yanov), josta ole tälläkin palstalla vuosien
varrella usein kirjoittanut. Hän on visioinut uskomattoman hyvin Venäjän
kehitystä jo neuvostoaikojen kirjoissaan. (ks. Vihavainen: Haun
yanov tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Kas näin hän
kirjoitti viime vuosikymmenellä:
lauantai 4. maaliskuuta 2017
Suojasäätä odotellessa
Александр Янов, Русская
идея. От Николая I до
Путина. Книга четвертая, 2000-2016. Новый хронограф, Москва
2016. 319 с.
Aleksandr Janovista (Alexander Yanov) on vuosien mittaan tullut paljonkin
kirjoiteltua (ks. http://timo-vihavainen.blogspot.fi/search?q=janov). Niinpä en
rupea tässä kertaamaan hänen omaperäisiä näkemyksiään Venäjän historian
sykleistä. Totean vain, että hän katsoo havainneensa Venäjän historiallisessa
kehityksessä lainomaisuuden, joka ilmenee autoritäärisen ja liberaalin
hallinnon vuorotteluna. Miksi näin on, jää selittämättä.
Joka tapauksessa kirjoittaja uskoo havaitsemaansa lainomaisuuteen ja
odottaa siis seuraavaksi Venäjän siirtyvän liberaaliin hallintoon, mikä voisi
toteutua esimerkiksi vuonna 2030.
Tällä hetkellä Venäjällä vallitsee kirjoittajan mukaan caesarismi.
Käsite lienee lainattu Spengleriltä ja kuvaa sitä, että kuten aikanaan antiikin
Roomassa, vallan kokoaminen yksiin käsiin ei välttämättä edellyttänyt
yksinvallan muodollista palauttamista. Julius Caesar torjui hänelle tarjotun
kuninkaan diadeemin ja toteutti mieluummin yksinvaltaansa tasavaltaisten
valtioelinten kautta.
Roomassa caesarismi joka tapauksessa kesti satoja vuosia. Janov odottaa sen
Venäjällä voivan kestää vain muutaman vuosikymmenen. Tällainen järjestelmä ei
ole totalitaarinen eikä välttämättä edes pahanlaatuinen tyrannia. Rooman
keisareista Neroa kirottiin, mutta Trajanusta ylistettiin. Putinia tällä
hetkellä lähinnä liehakoidaan ja kannatetaan parhaana vaihtoehtona, mutta
ilmeisesti hänen jälkeensä on odotettavissa vapaampi kausi.
Toki asiat voivat mennä huonostikin. Janov, joka aloitti uransa
kirjottamalla uusoikeistosta Neuvostoliitossa silloin, kun kukaan ei
ymmärtänyt, että sellaista poliittista voimaa olisi edes olemassa, seuraa
tarkoin izborskilaisten touhuja. Heidän suhteensa ”keisariin”
on sangen ambivalentti.
Janov kertaa kirjassaan viimeksi kuluneen puolentoista vuosikymmenen
poliittiset siirtymät ja pahoittelee Jeltsinin viimeistä virhettä. Mikäli
seuraajaksi olisikin valittu Putinin sijasta Stepašin, olisi Venäjä nyt
toisenlainen. Syklisyyden sijasta Venäjä olisi ehkä voinut siirtyä pysyvästi
liberaalille uralle, mitä kirjoittaja piti mahdollisena ennustellessaan vuonna
1985 Venäjän tilannetta vuonna 2000. Rohkeuden puutteesta Janovia ei ole
koskaan voinut syyttää.
Janov toteaa Venäjän hukatut mahdollisuudet, joista johtuu nykyinen ja
tuleva stagnaatio. On eletty öljyllä ja kaasulla sen sijaan, että talous olisi
modernisoitu.
Ratkaisuna tilanteeseen ei voi olla kääntyminen Aasiaan, todistelee
kirjoittaja. Tyynen meren rannalla tuleekin Euroopan sijasta vastaan USA ja sen
lisäksi siellä pelaavat jättiläiset, joiden rinnalla Venäjä ja erityisesti
Aasian puoleinen Venäjä on pelkkä kääpiö.
Siitä huolimatta avain Venäjän kehitykseen voi olla Siperia, joka
kirjoittajan mukaan on ollut tärkeä Venäjän politiikkaan vaikuttava elementti
jo Pietari Suuresta lähtien. Itse asiassa Pietarin reformit olivat
välttämättömiä Siperian hallitsemiseksi.
Nyt Venäjän taloudelliset resurssit keskittyvät Siperiaan, mutta Moskova
elää niiden kustannuksella ja pystyy jatkamaan pysähtynyttä elämäänsä. Mikäli
molemmat joutuisivat elämään omien resurssiensa varassa, olisi järjestelmän
pakko muuttua.
Tämä näyttääkin uskottavalta, mutta kukapa pakottaisi keisarin noudattamaan
perustuslakia, joka edellyttää, että alueet ja keskusvalta neuvottelevat
keskenään luonnonvarojen käytöstä. Laki on niin kuin se luetaan ja keisarin
haastaminen on vaikea tehtävä.
Janov vyöryttää kirjassaan melkoisen määrän tietoja ja spekulaatioita,
ennusteita ja tulkintoja, mutta pidättäytyy yleensä konkreettisista ennusteista.
Hän nimittääkin koko tätä neljän kirjan projektiaan interaktiiviseksi:
lukijalle tarjotaan raakaa (сырой) tekstiä,
saadaan palautetta ja keskustellaan sitten.
Tässä keskustelussa on tietty jutustelun maku, joka poikkeaa selvästi
tekijän vanhoista opuksista kuten Russia in the Year 2000. Niissä
oli tiettyä systemaattisuutta ja selkeyttä. Nyt tekijä postmoderniin tapaan
korjaa välillä mielipidettään kesken kaiken.
Janov pitää arvossa politiikan arvoja, mutta tämähän kuuluukin säädyllisiin
tapoihin ainakin puheen tasolla. Vain joku Trump tai Žirinovski kehtaavat
julkisesti kuuluttaa, että oma etu on kaikkein korkein arvo. Jopa Putin
lurittelee kaikenmoista venäläisistä arvoista ja niiden ylivertaisuudesta,
vanhan slavofiilisyyden hengessä.
Putinilaiset poliitikot eivät kirjoittajan mielestä kuitenkaan ymmärrä
arvojen kieltä, minkä kyllä itsekin tietävät ja yrittävät kätkeä asian
puheisiin Venäjän ”erityistiestä”, vaikka kyse on vain turhasta yrityksestä
palauttaa toissapäivän tilanne.
Niinpä esimerkiksi Venäjän turvallisuusstrategiassa kerrotaan vapauden ja
ihmisoikeuksien kuuluvan Venäjän perinnäisiin arvoihin huolimatta siitä, että
klassinen kirjallisuus suorastaan huutaa, että asia oli täsmälleen päin
vastoin.
Venäjä on nyt ryhtynyt ”westfalilaisen” eli valtioiden täyteen
suvereenisuuteen perustuvan järjestelmän kannattajaksi, mikä historian valossa
on omituista. Sekä Krimin sota että Turkin sota osoittivat mitä tämä
järjestelmä tarjosi Venäjälle: suuria uhrauksia ilman palkkiota. Venäjä kävi
raskaan Turkin sodan, mutta sen hedelmät nappasivat Itävalta ja Englanti
”ikuisen liittolaisen” Saksan tuella.
Toinen maailmansota muutti kuitenkin politiikan ytimen, väittää
kirjoittaja: nyt arvoista tuli etujen sijasta keskeinen asia.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Venäjän ulkopolitiikan tekijät
korostavat valtioetua ja halveksivat arvoja. Kuitenkin ne olisivat myös Venäjän
ainoa toivo paremmasta maailmasta. Kansainvälinen anarkia ei ole tarjonnut
Venäjälle mitään hyvää menneisyydessä eikä tee sitä tulevaisuudessakaan,
arvelee kirjoittaja.
Ainakin yksi asia on Janovin mielestä selvä: putinistisella Venäjällä ei
ole tulevaisuutta. Tuleva Venäjä on liberaali, joko pysyvästi tai taas
väliaikaisesti. Tällaiset muutokset ovat aina edellyttäneet hallitsijan
vaihdosta. Hupaisaa kyllä, Venäjän nykyinen johto on korostanut bysanttilaisia
juuriaan ja nimenomaan Bysantissa vallanperimys oli ratkaisematon kysymys. Asia
hoidettiin murhaamalla hallitsija suunnilleen kahdenkymmenen vuoden välein
tuhannen vuoden aikana…
Janovin spekulaatioilla on oma kiinnostavuutensa, vaikka tuo tulevaisuuden
ennustaminen taitaakin aina jäädä vain arvailuksi. Joka tapauksessa kannattaa
mielestäni huomata hänen perimmäinen optimisminsa. Izborskilaiset hämärämiehet
eivät kuulu tulevaisuuden määrääjiin.
Venäjä on nyt autoritäärinen, kuten se oli vaikkapa Nikolai I:n aikana,
mutta ei sitä pidä erehtyä luulemaan totalitaariseksi. Liberaaleilla voimilla
on enemmän potentiaalia, kuin äkkiä katsoen luulisi. Nyt maassa on Jeltsinin
aikoihin verrattuna kokonainen armeija liberaalia intelligentsijaa.
Sitä paitsi ei
kaikki vapaus ole Venäjältä tukahdutettu. Ilmestyyhän siellä suuri määrä
kriittisiä lehtiä ja kirjoja, kuten nyt vaikka tämäkin opus.
Mihail Shishkin kirjoittaa kirjassaan "Sota vai rauha" varsin hyvin: Venäjän perustaja ei suinkaan ollut Rurik, vaan Batu-kaani. Venäjä on Kultaisen ordan jatkumo, ja Shiskin käyttää nyky-Venäjästä nimeä "Batustan",
VastaaPoistaKyllä venäläisissä on nimenomaan kansanluonteessa hyvin erilaista muuhun Eurooppaan nähden. Esimerkiksi heikäläisten turistien sikailu on ihan omassa luokassaan Suomessa.
VastaaPoistaToinen tyypillinen ominaisuus on rahalla elvistely. Vaatteet aina kalliita merkkimuotirytkyjä.
Kolmas on erikoinen käyttäytyminen liikenteessä. Vaaralliset ohitukset ja possujonossa ajaminen vaarallisen lyhyin välimatkoin on sikäläisille hyvin yleistä.
Neljäs on jatkuva valvonnan ja käskemisen tarve esimerkiksi koulussa. Ei löydy luterilaista itsekuria.
Melkein voisi venäläisiä kutsua monin tavoin Euroopan kansojen muhameteiksi: ylimielisyys, valehtelu ja röyhkeys tavatonta.
Juu, Saksan kansa reipas kansa (eritoten 1933 - 1945), senhän todisti jo opettaja Rautajärvi Pohjantähdessä. Yrittivät liittolaisineen idänretkellä vähän siivota sikailijoiden Augiaan tallia tymäköillä aineilla, mutta minkäs teit. Ehkä sitten ensi kerralla, in spe?
Poista"Ratkaisuna tilanteeseen ei voi olla kääntyminen Aasiaan, todistelee kirjoittaja. Tyynen meren rannalla tuleekin Euroopan sijasta vastaan USA ja sen lisäksi siellä pelaavat jättiläiset, joiden rinnalla Venäjä ja erityisesti Aasian puoleinen Venäjä on pelkkä kääpiö."
VastaaPoistaMielenkiintoisia tulokulmia. Saas nähdä miten käy. Venäläiset ovat ainakin tehneet kaiken voitavan tehdäkseen itsestään maksimaalisen kielteisiä, ainakin ns. lännessä. Ja sen he ovat tehneet, no ihan itse. Vaan mitäs tehnee suuren pelin kolmas osapuoli, se Venäjästä katsoen Suuri Ja Mahtava? Se kutoo verkkojaan kaiken aikaa, kuin ristilukki, vaikkei näennäisesti hievahda ennen kuin aika on kypsä. Sen (ainakin jollain tasolla) oletettaviin suunnitelmiin kun saattaisi hyvinkin sopia vaikkapa ryssien saattaminen ns. maksimaaliseen kuseen ja epäsuosioon, ennen kuin aika on kypsä eksistentiaalisen uhkan esiin nostamiseen... Kyynistä? No totta kai. Tunnetun maailmanhistorian taustaa vasten, puolestaan? No, onhan sitä nähty ennenkin, vaikka ei ehkä aivan tässä mittakaavassa... Vaan ketkä elossa ovat, sen ehkä sitten näkevät. Tai jotain...
-J.Edgar-
”… selittää Venäjän toimivan täysin toisenlaisella logiikalla kuin ns. sivistysvaltioiden. Senhän todistaa jo rikollinen hyökkäyssota Ukrainassa…”.
VastaaPoistaNäinkö on? Vihavaisen kirjoituksia on mielenkiintoista, antoisaa ja avartavaa lukea. Ajoittain kuitenkin ihmettelee, onko hän todella sitä mieltä kuin kirjoittaa, vai provosoiko hän.
Tässä blogissa Vihavainen kertoo, että ”Venäjän ulkopolitiikan tekijät korostavat valtioetua ja halveksivat arvoja.” Ja tässä suhteessa tämä Venäjän roistovaltio siis poikkeaisi jaloista maista, kuten esimerkiksi Yhdysvalloista.
Ihmetellä täytyy, että Yhdysvaltojen – ja ns. lännen – hyökkäyssota vaikkapa Libyaan ja Irakiin edustaisi jotain korkeampia arvoja.
Ei tarvitse arvailla, että nämä ”sivistysvaltiot” toimivat aivan samoilla periaatteilla kuin Venäjä, siis ”korostavat valtioetua ja halveksivat arvoja”. Tämänhän Yhdysvallat on itse myös selkeästi todennut ei vain toimillaan vaan myös sanoillaan: ”Yhdysvalloilla ei ole pysyviä ystäviä eikä vihollisia. Yhdysvalloilla on vain etunsa valvottavanaan (Henry Kissinger)”.
Venäjän valtio on kaapattu silovikien ja mafian yhteistyöllä. Näistä lähtökohdista on aika vaikea arvioida menneisyyttä tai tulevaisuutta. Joka tapauksessa valtion kaapanneet antavat piut paut Venäjän kansan hyvinvoinnille, korkeintaan tauotta valehtelevat silmät ja suut täyteen. Epistoloita riittää.
VastaaPoistaVoi tietenkin ajatella, että Ukrainan sota on niin kolossaalinen virearvio, että sitä ei korjaa kukaan tai mikään, ja siinä katsannossa he voivat laalentaa sotaa vaikka kolmanteen maailmasotaan asti? Samallahan tuo menee sekin!
Tuossa ylempänä Trilisserin näkemyksiin voisi lisätä myös valtavat riskien otot, niitähän venäläiset harrastavat, ja kävi miten kävi, he uskovat kohtalon johdatukseen ja sen aina oikeassa oloon.
""Jos kuitenkin täysin tosissaan väitetään, etteivät venäläiset pysty normaaliin loogiseen ajatteluun tai piittaa hitustakaan henkilökohtaisesta vapaudesta ja oikeudenmukaisesti, ollaan jo eksytty humpuukin metsikköön.""
VastaaPoistaEurooppalaisella uudella ajalla tajunnallisena kantoaaltona vaikuttaneen, jatkuvasti vahvistuneen individualismin, renessanssin ajoilta elpyneen visuaalisen mieltämisen ja muutama vuosisata myöhemmin syntyneen kartesiolaisen rationaalisuuden -- eli Subjektin eriytymisen ja todellisuuden Objektivoimisen -- seurauksena meillä on nyt päässämme ihan erityinen, koskaan aiemmin ihmisen historiassa esiintynyt järki, jossa on yksi varsin valitettava pimeä puoli, eli juuri tuo taipumuksemme kokea ja kuvitella, että tämä järki ennen näkemättömässä edistyksellisyydessään edustaisi jotain ihmisen ylihistoriallista ja ylikulttuurista ominaisuutta.
Mutta se ei edusta. Se on vain yksi ihmiselle mahdollinen aivosolujen orientoitumisen tapa -- ja aivosoluja on, sanotaanko, sata miljardia, ja niiden muotoutumiskyky on mittaamaton -- niin, että on ollut ja tulee olemaan, sikäli kun ihminen ylimalkaan säästyy itsetuholta, käytännöllisesti katsoen -- vai pitäisikö tässä käyttää termiä "reaalimaailmassa" -- mitä erilaisempia ja moninaisempia "järjen" muotoja.
Valtava määrä aivosoluja orientoituu varhaisen lapsuuden ensimmäisten elinvuosien aikana -- ja sen vastavoimana, että mahdollisuuksia on niin määrttömästi, ovat yhteisöolennolle ominaiset "kulttuuriset" voimat, jotka tajuttoman vahvasti muovaavat jokaisen yhteisön yksilöistä saman yhteisen jatkumon edustajia. "Kulttuurit" ovat tosiaankin kovia kognitiivisia tosiasioita, ja niiden historiallisessakin tarkastelussa tulisi lähtökohtana tajuta se, ettei ihmisellä mitään ylihistoriallista ja ylikulttuurista "järkeä" ole.
Sensijaan ihmisen kehittymisessä on juuri näitä tässä esitetyn kaltaisia yleisinhimillisiä ominaisuuksia -- olemme luomakunnassa hyvin erityinen, täysin muista poikkeava laji. Toki venäläisetkin ovat ihmisiä -- mutta se ei vielä tarkoita mitään sellaista jota harhakuva "ihmisyydestä" jonkinlaisena "jakamattomana" perustotuutena esittää. Pitäisi kaikissa mahdollisissa yhteyksissä toistella jotain aivan päinvastaista, esimerkiksi että "Kaikki ihmisyys on kulttuurista ihmisyyttä."
Ja jos blogistin kysymykseen pitäisi muotoilla ikään kuin samalle käsitteenmuodostukselliselle pinnalle asettuva vastaus, sanoisin, että kyllä -- venäläiset eivät "pysty normaaliin loogiseen ajatteluun", koska "normaalia" loogista ajattelua ei ole. Sitä ei ole, vaikka oma oman ajattelumme järkeä ekstrapoloiva todistelumme uskookin, että esimerkiksi "logiikka" on samanlainen asia kuin "ihmisyys", eli "yksi ja jakamaton".
Mitä nimenomaan nykyisiin tapahtumiin tulee, mielestäni pahin virhe mitä yleensä venäläisiä arvioidessamme voimme tehdä on nimenomaan kuvitelma, että heidän käyttäytymisessä vaikuttaisi "edes jonkin verran" samanlainen "järki", jonka eurooppalaisen uuden ajan ajatushistoria on itseemme rakentanut. Ehkä oikeampi lähtökohta olisi päinvastainen: sieltä ei kerta kaikkiaan löydy sitä järkeä, joka asettaisi rajat Putinin historiallisesti harhaiselle narsistiselle uhriajattelulle ja martyrologialle. Hän tulee jatkamaan aloittamaansa sotaa hamaan katkeraan loppuun saakka -- ja ajauduttuaan umpikujaan tulee mieluummin tuhoamaan koko maailman kuin myöntämään itselleen että on ollut kaikessa väärässä.
”Janov toteaa Venäjän hukatut mahdollisuudet, joista johtuu nykyinen ja tuleva stagnaatio. On eletty öljyllä ja kaasulla sen sijaan, että talous olisi modernisoitu”.
VastaaPoistaMikähän stagnaatio tässä on kyseessä, jos katselee näitä tilastoja:
Assessing the Russian and Chinese Economies Geostrategically - American affairs
https://americanaffairsjournal.org/2022/11/assessing-the-russian-and-chinese-economies-geostrategically/
Pitäneekö sitten seuraavakaan paikkaansa:
Russia overtakes Germany to become fifth biggest economy in the world in GDP on a PPP basis
https://intellinews.com/russia-overtakes-germany-to-become-fifth-biggest-economy-in-the-world-in-gdp-on-a-ppp-basis-286944/
Economy of Russia
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Russia
Venäjän johto(Putin) väittää Ukrainan pääosan olevan osa alkuperäistä Venäjää, jonka (natsi) kapinalliset ovat kaapanneet hallintaansa. Joten on oikeutettua vallata se takaisin. Vaikka se käy todella kalliiksi venäläisille.
VastaaPoista"Missään taivaan kirjassa ei ainakaan minun tietääkseni ole kirjoitettu, ettei Venäjä voi omaksua normaalia, toimivaa hallintotapaa, jota voisimme ilman varauksia kutsua demokraattiseksi oikeusvaltioksi. ..Onko kyseessä Venäjän ja nimenomaan Venäjän tietynlaisen historian lainmukainen jatkumo ja missä mielessä? Oliko se luonteeltaan väistämätön?"
VastaaPoistaMinulle riittää Venäjän ymmärtämiseen Martti J. Karin ja Antero Holmilan Miksi Venäjä toimii niin kuin se toimii -teos, josta käy johdonmukaisesti ilmi, että Venäjä on mongolivalloituksesta lähtien toiminut samalla, aina toistuvalla mallilla ulkoisessa ja sisäisessä vallankäytössä. Perimmäisenä syynä on feodalismin, uskonpuhdistuksen ja valistuksen puute sen historiassa: ei tullut mallia, että alemmalla voisi olla (luovuttamattomia) OIKEUKSIA suhteessa ylempiinsä, ennenkaikkea ylimpään vallankäyttäjään (tsaari, keisari, pääsihteeri, presidentti). Jukka Korpelan uusin teos syventää tuota ajatusta.
Syvällisemmin kyse on siitä, onko demokratia ja oikeusvaltio väistämätön yhteiskunnallinen kehitys, johon kaikki maat kehittyessään väistämättä menevät - eräänlaista käänteistä marxilaisuutta - vai tietyissä yhteiskunnallisissa oloissa syntynyt tapa järjestää yhteiskunnalliset suhteet. Tähänastinen historia - valitettavasti - viittaa jälkimmäiseen: ei tullut demokratiaa Irakiin Bush nuoremman yrityksestä huolimatta. Ei tämä ole mikään kirkossa kuulutettu aksiooma, mutta historia ei toistaiseksi muuhun viittaa. Siihen ei riitä se, että Venäjällä on ollut yksilöitä ja jopa ryhmiä, jotka ovat vastustaneet korkeimman vallan yksinvaltaisuutta ja alamaisen oikeuksien puutetta. Sen vuoksi haluaisin uskoa Janovin visioon, mutten pysty. Jos olen kuitenkin väärässä korkkaan mielelläni kalliin shampanja/konjakkipullon: Terveydeksi Venäjää.
”… Jukka Korpelan uusin teos syventää tuota ajatusta…”.
PoistaKorpela pyrkii – mielestäni – sanomaan, että meidän tulisi ymmärtää, että Venäjän katsanto historiaan on toinen kuin meillä. Mutta: venäläisille itselleen se on järkevästi perusteltu ja sisäistetty.
Korpela sanoo, että Venäjän kansalaisten nykyinen ajattelu perustuu paljolti vanhaan klaanijärjestelmään ja taloudessa basaaritalouteen.
Entä meillä? Ymmärrämmekö tai kyseenalaistammeko me itse oman järjestelmämme?
Tarkkaan ottaen on niin, että meillä verot ja esimerkiksi tullimaksut ovat varkautta. Mikä oikeus jollakin taholla on vaatia meiltä rahaa verojen muodossa joihinkin muita ihmisiä hyödyttäviin tarkoituksiin – pakolla? Eikö tällainen toiminta ole puhdasta rosvousta? En väitä, ettei se olisi järkevää – mutta onko se oikeudenmukaista. Sopii katsoa, miten tähän malliin Amerikassa suhtaudutaan.
Korpela kehotta pohtimaan, miksi venäläisillä on yhä tuo muinainen aaterakennelma. Kyllä sille perustelut löytyvät. Mutta onko meillä itsellämme vankat perustelun omallemme, vaan vain opittu alistuneisuus?
"Mikä oikeus jollakin taholla on vaatia meiltä rahaa verojen muodossa joihinkin muita ihmisiä hyödyttäviin tarkoituksiin – pakolla?"
PoistaSitä kutsutaan järjestyneeksi yhteiskunnaksi, jossa valtio edustaa kansalaistensa yhteistahtoa. Niin kauan kuin valtaa valtiossa käyttää demokraattisesti valitut elimet ja vähemmistöjen oikeudet on turvattu, kaikki on hyvin vaikkei se kaikkia ääriänkyröitä miellyttäisikään.
Kysymys: ”… Mikä oikeus jollakin taholla on vaatia meiltä rahaa verojen muodossa joihinkin muita ihmisiä…”.
PoistaVastaus: ”… Sitä kutsutaan järjestyneeksi yhteiskunnaksi, jossa valtio edustaa kansalaistensa yhteistahtoa…”.
Et nyt huomannut pointtia. Kysymys on erilaisesta suhtautumisesta asioihin, ja näiden erilaisten näkemysten ymmärtämistä, joskaan ei välttämättä hyväksymistä.
”… jossa valtio edustaa kansalaistensa yhteistahtoa…”.
Menepä julistamaan tätä Amerikkaan! Että oikein valtio! Huomaat varmasti eron suomalaisen ja amerikkalaisen näkemyksen välillä.
Pointti tuossa Korpelan kirjassa on se, että vaikka me näkisimme monet Venäjän yhteiskunnan asiat outoina ja väärinä, niin näillä asenteilla on juurensa aikaisemmissa historiallisista periaatteissa (klaanivaltio). Venäläisille nuo periaatteet saattava olla luontevia, meille pahoja.
Korpelan sanoin: jos me haluamme ymmärtää Venäjää, meidän tulee ymmärtää venäläisten historiallisen tausta. Siis ymmärtää, ei välttämättä hyväksyä.
"Pointti tuossa Korpelan kirjassa on se, että vaikka me näkisimme monet Venäjän yhteiskunnan asiat outoina ja väärinä, niin näillä asenteilla on juurensa aikaisemmissa historiallisista periaatteissa (klaanivaltio). "
PoistaTästä olemme täysin samaa mieltä. Alkuperäinen kommenttini koski blogin pohdintaa MIKSI Venäjä nimenomaan erilaisen historiallisen kokemuksen vuoksi on erilainen sekä onko tuo kohtalo välttämätön vai onko demokratia KAIKISSA maissa väistämätön kehityksen korkein asti, kuten jenkit - en siis minä - kylmän sodan jälkeen uskoivat.
Toki katson olevani oikeutettu itse arvottamaan länsimaista demokraattista oikeusvaltiota paremmaksi ihmisten kannalta kuin puheena olevaa Venäjän itsevaltaista mallia, mutta en usko, että tästä henkilökohtaisesta arvottamisesta väistämättä seuraa muutos Venäjällä: se on venäläisten itsensä asia; historian merkit vain eivät, kuten sanottu, ole hyvät. Ymmärrän - vaikken arvosta - hyvin sen historialliset syyt.
Blogi 2017:
VastaaPoista"Venäjä on nyt autoritäärinen, kuten se oli vaikkapa Nikolai I:n aikana, mutta ei sitä pidä erehtyä luulemaan totalitaariseksi. Liberaaleilla voimilla on enemmän potentiaalia, kuin äkkiä katsoen luulisi. Nyt maassa on Jeltsinin aikoihin verrattuna kokonainen armeija liberaalia intelligentsijaa.
Sitä paitsi ei kaikki vapaus ole Venäjältä tukahdutettu. Ilmestyyhän siellä suuri määrä kriittisiä lehtiä ja kirjoja, kuten nyt vaikka tämäkin opus."
Mitenhän lienee kehitys kulkenut tuosta hetkestä? Jos taas keisarin salamurha toteutuisi, mistähän piiristä tämän seuraaja valittaisiin, ettei vain mentäisi ojasta allikkoon...
“…ettei Venäjä voi omaksua normaalia, toimivaa hallintotapaa, jota voisimme ilman varauksia kutsua demokraattiseksi oikeusvaltioksi…”.
VastaaPoistaIhan vain inttämisen riemusta kysyn, että onko meillä sitten demokraattinen oikeusvaltio? Onko korporativismi sitä demokratiaa? Saavatko eduskunnan ulkopuoliset tahot ryhtyä kampeamaan yhteisesti valittua eduskuntaa ja sen päätöksiä; tai hallituksen päätöksiä?
Juuri luin YLE:lä riemukkaan uutisen. Halleluja, ammattiliitot kampittavat hallituksen! Nyt katsotaan, kenen nenästä se veri tirisee: ”Useat suuret ammattiliitot ovat kertoneet viime päivinä eri sanoin, että ne valmistautuvat yhteenottoon Petteri Orpon (kok.) hallituksen kanssa.”.
Tämäkö on sitä ”normaalia, toimivaa hallintotapaa, jota voisimme ilman varauksia kutsua demokraattiseksi oikeusvaltioksi”. Vai perivenäläistä rähjäämistä?
"Onko korporativismi sitä demokratiaa? "
PoistaOn, sitä kutsutaan kansalaisyhteiskunnaksi. Raja on siinä käytetäänkö laillisia painostuskeinoja vai yritetäänkö väkivaltaista vallankaappausta.
Aina toisinaan näkee näitä mielipiteitä, joiden mukaan eduskunta tai peräti hallitus voisi sanella lainsäädännön keinoin mitä tässä maassa tapahtuu.
PoistaTätähän yritti 90-luvun laman aikana Ahon hallitus ja varsinkin Viinanen. Tarkoitus oli nimenomaan sanella lainsäädännöllä Suomeen uudet työmarkkinat. Työantajajärjestöt tietenkin otettiin "asiantuntijoina" mukaan ja siellä mukana olleet on myöhemmin myöntäneet, että mopo karkasi pahan kerran käsistä vaatimusten kanssa. Niitä "saatanallisia säkeitä" ei koskaan saatu toteutettua, kun uhaksi nousi yleislakko.
Toki myöhemmin Viinanen on kiukutellut ja ilmoittanut, että Suomen pitäisi olla hallituksen johtama diktatuuri, missä voitaisiin sanella lainsäädännön keinoin ihan mitä tahansa.
Toisin päin asiaa on vähän vaikea kuvitella. Voitaisiinhan Suomeen säätää eduskunnan päätöksellä erittäin korkea pääoma- ja omaisuusvero. Sitten vain seurattaisiin kuinka pääomat ja osaajat jättäisivät Suomen - toki sitäkin voitaisiin suitsia maaspoistumisverolla. Jokainen ymmärtää, että tuollaiseen tuskin kannattaa ryhtyä ja se kuulemma onkin sitten "täysin eri asia".
Nyt ollaan jälleen työelämää laittamassa uusiksi lainsäädännön voimin. Puhutaan Ruotsin mallista esimerkiksi paikallisessa sopimisessa. Työntekijän pitäisi joustaa yrittäjän tavalla. Mitään edustusta yritysten johteen työntekijöille ei tietenkään Ruotsin tavoin tarjottaisi. Vielä vähemmän osuutta voitoista hyvinä aikoina.
Pohjimmaisena vireenä tuntuu olevan sama henki kuin Höblän kirjoituksessa vapaussodan jälkeen. Kriisin syyksi kerrottiin "keinottelu työvoiman hinnalla" ja kansalaisille kerrottiin, että työvoiman hinnalla ei sovi koskaan keinotella, vaan ihmisen on raadettava, edes saadakseen olla olemassa!
Kysymys: "Onko korporativismi sitä demokratiaa? "
PoistaVastaus: ”… On, sitä kutsutaan kansalaisyhteiskunnaksi…”.
Tuossa on lipevä pinta. Luonnonsuojelijoiden toiminta ”kansalaisyhteiskunnan” puitteissa estämässä hakkuita ja muita mahdottomuuksia on tietysti mahdollista, mutta rangaistushan siitä pahimmillaan tulee.
Kysymys on periaatteista: jos yhteisesti valittu demokraattinen eduskunta jotain säätää, niin ulkoparlamenttisilla voimilla ei tulisi olla siihen nokan koputtamista. Muuten pahimmillaan seuraa kaaos. Ja nythän meilläkin on vakavasti keskusteltu lakko-oikeuden rajoittamisesta.
”… ei koskaan saatu toteutettua, kun uhaksi nousi yleislakko…”.
PoistaSanoit asian ytimeen. Eduskunta edustaa valitsemaamme demokratiaa, ja osa yhteiskunnasta katsoo, että näitä eduskunnan päätöksiä ei tule noudattaa, jos oma etu niin vaatii. Tämä voi – ainakin joidenkin – kannalta oikein ja hyväksyttävää, mutta demokratiaa se ei ole.
”… Suomen pitäisi olla hallituksen [eduskunnan] johtama diktatuuri, missä voitaisiin sanella lainsäädännön keinoin ihan mitä tahansa…”.
Hyvä tavaton, tämähän juuri on demokratiaa! Seuraava eduskunta tai hallitus voi sitten kumota nämä säädökset. Toisaalta, demokratia ja viisas hallinto eivät aina ole sama asia.
En kyllä ole antanut mitään mandaattia työehtojen saneluun lainsäädännön keinoin.
PoistaToki eduskunta voi säätää lakeja, että työehtoja huononnetaan, mutta silloin kyllä menen lakkoon tai alan sabotoimaan työpaikallani saneluratkaisuja.
Hallitus voi toki määrätä poikkeusolot ja kaltaiseni reservinsotilaspoliisi johtajan palvelukseen. Voit olla ihan varma, että en ryhdy väkijoukkoja tulittamaan konformisti lampaiden iloksi, vaan tulituksen kohteeksi joutuu se joka sitä yrittää.
Kun länsimaisen sivistysvaltion johto jonka ovat valinneet vapaat ja sivistyneet kansalaiset päättää pommittaa tuhansien kilometrien päässä olevan kehitysmaan kylän maantasalla ja samalla haudata vaahtosammuttimen kokoiset pikkulapset puolentoista metrin syvyyteen. Motiivina olla mukana länsimaista arvoyhteisöä. Kyse ei ole absoluuttisesta pahuudesta, rikollisesta toiminnasta, yhteiskunnan tai sen kansalaisten kehittymättömyydestä, historian taakasta. Vaan vahingosta joita sattuu. Mediakin keskittyy ihailemaan uuden sotateknologian ylivoimaisuutta.
VastaaPoista