torstai 17. elokuuta 2023

Tarvitsemme saddukeusten puolueen

 

Syntisyyden politiikkaa

 

Olen aina silloin tällöin oudoksunut Jeesuksen julistamaa nollatoleranssia synnille. Eihän synnittömyys ole kenellekään ihmiselle mahdollista, mikäli synti ymmärretään Jeesuksen tapaan: se, joka katsoo naista himoiten, on jo tehnyt huorin hänen kanssaan, se, joka sanoo veljelleen, sinä mieletön, on ansainnut helvetin tulen jne. ad nauseam.

Itse asiassa koko käsite nollatoleranssi, silloin kun se kohdistuu johonkin niin epämääräiseen käsitteeseen kuin nyt esimerkiksi synti, rasismi, farisealaisuus, laiskuus, vain muutamia mainitakseni, on varma merkki käyttäjänsä tyhmyydestä, ellei sitten tarkoituksena ole tahallisesti hämärtää käsitteitä.

Jeesuksen pelastaa tässä tapauksessa hänen ajatuksensa armosta: kestämättömästä tilanteestaan ihminen pääsee vapaaksi armon kautta, ilman omia ansioitaan. Eihän se ole loogista, mutta ei tarvitsekaan. Ihme mikä ihme.

Tiedän, että asiasta on kristinuskon piirissä erilaisia tulkintoja ja tiedän myös sen, ettei politiikassa luovuta mistään asiasta, jota voidaan käyttää aseena toisia vastaan. Armo ei kuulu sen alan sanastoon.

Kun nyt rasismista puhuminen on taas tullut muotiin ja kun se ymmärretään ja halutaan ymmärtää nimenomaan syntinä ja ilmeisesti tämän maan suurimpana ongelmana, on ajankohtaista taas palauttaa mieleen, miten asia ymmärrettiin joskus toistakymmentä vuotta sitten.

Tässä taas yleisön pyynnöistä huolimatta uusinta vuodelta 2011:

tiistai 15. marraskuuta 2011

Ennakkoluuloista ennakkotietoon

 

Ennakkoluuloista ennakkotietoon

 

Helsingin Sanomien rasismia koskeva gallup osoitti ilahduttavasti, että suomalaiset ovat asenteiltaan hyvin avoimia eri rotuja ja kulttuureja edustavien ihmisryhmien yhteiselolle. He eivät pelkää ihmisiä, jotka ovat toisen näköisiä kuin valtaväestö.

Vain viisi prosenttia kansasta oli ”täysin samaa mieltä” väitteestä, jonka mukaan olisi parempi, että eri kulttuureista lähtöisin olevat ihmiset elävät toisistaan erillään eivätkä sekoitu keskenään. Kahdeksan prosenttia oli tästä osittain samaa mieltä ja jyrkästi erimielisten ryhmä oli niinkin suuri kuin 62%. Tämä ei ainakaan osoita ksenofobiaa, pikemminkin kenties hyväuskoisuutta, mutta asian absoluuttinen arvottaminen lienee mahdotonta.

En myöskään ole kuullut, että olisi jonkinlaista konsensusta siitä, miten monien olisi oltava tästä asiasta mitäkin mieltä. Suomalaiset eivät myöskään pidä ulkonäöltään ja kulttuuriltaan poikkeavia ihmisiä ennustamattomina ja pelottavina. Vain kolme prosenttia oli tästä täysin samaa mieltä, 68% täysin eri mieltä.

Mutta onko näillä tuloksilla jotakin tekemistä ennakkoluuloisuuden kanssa? Asia riippuu siitä, miten ennakkoluuloisuus määritellään. Jos se tarkoittaa vääriä ja mihinkään perustumattomia käsityksiä vallitsevista asenteista, osoitti tutkimus, että niitäkin kyllä on ja vieläpä huomattavan paljon.

Peräti kuusikymmentäkuusi prosenttia vastaajista nimittäin arveli, että maassamme ilmenisi ”paljon” tai ”melko paljon” rasismia. Itse asiassa sen määrä osoittautui sitten hyvin vähäiseksi, kun samoilta henkilöiltä kysyttiin, tunnistavatko he ”rasistisia piirteitä” itsessään.

Ilmeisesti kyseessä siis oli toisiin suomalaisiin projisioitu ennakkoluulo, jonka funktiona lienee ollut pönkittää ajatusta omasta moraalisesta paremmuudesta ja jonka muut kysymykset osoittivat perättömäksi. Rasistisista käyttäytymismalleista, toimenpidesuosituksista tai edes asenteista tähän kysymykseen annetut vastaukset eivät tietenkään voi sanoa yhtään mitään.

Ennakkoluuloksi paljastui tulosten valossa myös toisessa tutkimuksessa suoritettu kysely vähemmistöjen edustajilta. 34% oli täysin tai osittain samaa mieltä siitä, että ”suomalaiset ovat rasisteja”.

Lyhyestä selostuksesta ei käy ilmi, oliko kysymys asetettu tuolla tavalla, kokonaisen kansan kaikkia edustajia koskevaksi yleiseksi väitteeksi, mikä tuntuisi hiukan kummalliselta, vai oliko kyse normaalista kollektiivia koskevasta ennakkoluulosta. Ainakaan sille ei HS:n gallupista löytynyt katetta.

Tasavallan presidentin mielestä tutkimus osoitti, että ihmisillä on ulkomaalaisiin nähden ”oikeita ongelmia, mutta vääriä vastauksia”. Delfoin oraakkeli olisi kai voinut sanoa asian selvemmin. Arvojohtajan tehtävänä lienee vaalia oikeiksi koettuja arvoja, mutta asian yhteyttä kyseisen tutkimuksen tuloksiin on vaikea käsittää.

On jokseenkin uskomatonta, että kyseisen gallupin tulosten tulkittiin Helsingin Sanomissa tarkoittavan sitä, että rasismi olisi Suomessa hyvin yleistä ja suorastaan suuri ongelma. Asiasta olisi viimeinkin kehitettävä jonkinlainen vertaileva mittari, joka perustuisi eri maissa tehtyihin tutkimuksiin.

Poliitikkojen kritiikitön reagointi lehdistön johdatteleviin tulkintoihin aiheuttaa vain myötähäpeää ja Helsingin Sanomien ja tarkoitushakuinen revittely tuskin saa aikaan muuta kuin ansaittua paheksuntaa.

Mutta kriittisen kansalaisen on syytä kysyä sitäkin, mitä vikaa ennakkoluuloissa oikein on? Voidaanko ne edes periaatteessa korvata ennakkotiedoilla vai onko aina väistämättä tyydyttävä vain jonkinlaisiin ennakkoluuloihin, myönteisiin tai kielteisiin?

1960-luvun sosiologit arvostivat suuresti rationaalista käyttäytymistä. Asenteellinen jäykkyys, informaation torjunta ja ennakkoluuloisuus olivat heidän mielestään sitä irrationaalista painolastia, joka haittasi pluralistisen yhteiskunnan toimintaa ja itse kunkin onnellista elämää.

 

Ennakkoluulolla tarkoitettiin tuolloin vääriä tai mihinkään perustumattomia tiedollisia oletuksia. Ihmisryhmiä saatettiin torjua jo ennakolta, vaikka heistä ei tiedetty yhtään mitään. Tutkijat herkuttelivat jopa kysymällä mielipiteitä aivan keksityistä ryhmistä ja huomasivat, että tietyt vastaajat suhtautuivat myös niihin, kuten muihinkin kielteisesti. Ennakkoluuloisuus oli ilmeisesti persoonallisuuteen liittyvä mekanismi, jolla ei ollut kohteidensa kanssa paljoakaan tekemistä.

Ennakkoluuloisuuden vahingollisin ja ehkäpä myös typerin ilmenemismuoto oli ja on aina ollut ihmisyksilöiden arvottaminen heidän viiteryhmänsä perusteella. Niinpä esimerkiksi joskus maailmassa saatettiin lähteä siitä, että joku henkilö oli varmaankin keskivertoa vilkkaampi, älykkäämpi, luotettavampi tai sympaattisempi, koska hänen viiteryhmällään yleisesti arvioitiin olevan tällaisia ominaisuuksia.

Vastaavasti joidenkin toisten viiteryhmien kohdalla ennakoitiin yksilön olevan tietyissä suhteissa muita vajavaisempi. Tämän johdosta jotkut ryhmänsä edustajiksi leimatut yksilöt joutuivat erityisesti ponnistelemaan osoittaakseen, etteivät ole oletetun kaavan mukaisia. Jotkut toiset taas saivat ansiotonta arvonnousua. Kokonaisuutena ottaen kyseiset viiteryhmät saattoivat toki olla enemmän tai vähemmän ennakkoluulojen mukaisia, eihän niistä koskaan voi samanlaisia tulla.

On sanomattakin selvää, että yksilöiden arvostuksen sitominen heidän viiteryhmäänsä on sekä epäreilua että sivistymätöntä. Jokainen vastaa vain itsestään ja ansaitsee arvostuksensa itse tai on sitä ansaitsematta. Tämä on vanha liberaalin yhteiskunnan periaate, josta ei aiemmin ollut tapana tinkiä muualla kuin tolvanoiden piirissä ja totalitaarisissa maissa.

Mutta ajat ovat tainneet muuttua. Amerikkalainen yhteiskunta näyttää olleen uranuurtajana kehitettäessä aivan uudenlaista kanssakäymisen normistoa, joka nimenomaan edellyttää, että jokaista yksilöä on kohdeltava viiteryhmänsä jäsenenä.

 Viiteryhmän on taas a priori katsottava nauttivan immuniteettia kaikenlaista negatiivista kritiikkiä kohtaan. Yleisenä järkevänä lähtökohtana näyttää olleen, että ennakkoluuloja ei saa kohdistaa yksilöihin, mitä jo yleinen sivistyneisyys ja säädyllisen käytöksen normit perinteisesti edellyttävät.

Mutta kun tämän lisäksi vielä on ruvettu vaatimaan, ettei ihmisillä saa olla myöskään viiteryhmiä koskevia ennakkoasenteita, ollaan jo aivan eri alueella. Käytännössä edellytetään, että kaikki tieteellinenkin tieto viiteryhmien ominaisuuksista on ennakkoluuloa, mikäli siinä ilmenee jotakin epäedullista. Tämä tarkoittaa käytännössä rationaalisen ajattelun ja empiirisen havainnoinnin kieltämistä, esimerkiksi tilastojen salaamista.

On selvää, että eri yhteiskunnalliset ryhmät käyttäytyvät eri tavoin. niiden arvot, normit ja yleiset taipumukset poikkeavat toisistaan. Se, joka ei tätä tunnusta, sulkee yksinkertaisesti itsensä tärkeän faktatiedon ulkopuolelle. Tämä saattaa edesauttaa käpertymistä omaan ihannemaailmaan, mutta järkevän käyttäytymisen ja rationaalisen yhteiskuntapolitiikan kannalta asenne on tuhoisa.

Mutta ei ole syytä antautua obskurantismille. Viiteryhmistä nimittäin voimme saada myönteisten tai kielteisten ennakkoluulojen sijasta myös objektiivista ennakkotietoa ja sen hankkiminen onkin yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen velvollisuus.

 Yksinkertaisesti typeriä ovat ne, jotka leimaavat yksilöitä viiteryhmän perusteella, olipa leima myönteinen tai kielteinen, mutta sama koskee myös ryhmiä koskevan tiedon kieltämistä. Tarvitsemme tilastotietoja ja niiden kriittistä tulkintaa. Mielikuvagallupit, joiden tulosten yli sitten vielä tarvittaessa kävellään häikäilemättä, ovat pelkkää pilkantekoa vakavasta asiasta.

 

Kun tässä nyt tuli aluksi Jeesuksestakin puhetta, kannattaa myös palauttaa mieleen, millainen oli aikoinaan fariseuksen hahmo hänen tulkitsemanaan. Lieneekö tuo mihinkään muuttunut? (ks. Vihavainen: Haun farisealaisten aika tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

28 kommenttia:

  1. Hyvänlainen näkökulma blogistilla.

    Kritilliseen perinteeseen kuuluu ns "armo". Syntinsä saa anteeksi. Mikäs on tilanne politiikassa? Saako siellä mitään armoa, jos ja kun on saattunut käyttämään poliittisesti epäkorrekteja sanoja, vaikka kukaan ei ole joutunut pahoinpidellyksi eikä surmatuksi?

    Siispä antakee armoo sopimattomista sanoista. Muutenhan tässä jäädään jankuttamaan samoja asioita eikä päästä lainkaan eteenpäin. Todelliset ongelmat odottavat ratkaisuaan. Valtion budjettivajeet on pakko ratkaista tavalla taikka toisella.

    VastaaPoista
  2. Siis armonisku? On se sen verran vakava asia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitähän media on valmistellut hallitusneuvotteluista lähtien. Purran viimeinen virhe oli median haastaminen: se on kuolemansynti, jota ei saa milloinkaan anteeksi. Toimittajakunta ei enää ole sopuli- vaan raivostunut villikoiralauma. Voi sitä, joka sen hampaisiin joutuu...

      Poista
  3. "Olen aina silloin tällöin oudoksunut Jeesuksen julistamaa nollatoleranssia synnille. Eihän synnittömyys ole kenellekään ihmiselle mahdollista, mikäli synti ymmärretään Jeesuksen tapaan: se, joka katsoo naista himoiten, on jo tehnyt huorin hänen kanssaan, se, joka sanoo veljelleen, sinä mieletön, on ansainnut helvetin tulen jne. ad nauseam."

    Tuo tuollainen on itse asiassa eräänlaista maagista ajattelua; ei siis pelkästään sana, vaan jopa jo pelkkä ajatus itsessään olisi ikään kuin teko. Ja vieläpä vähintään yhtä paha juttu jo semmoisenaankin kuin se jo konkreettisesti tehty, ns. täytetty teko. Ja rangaistus sitten tietysti (tuolla logiikalla) sitä myötä. Tuohon vain liittyy eräs kavala ja pahankertainen ongelma; nimittäin, mikäli pelkkä mieliteko, päähänpisto tms. on jo semmoisenaan ankaran rangaistuksen väärti, niin mitäpäs se syntinen sitten enää menettää, mikäli myös menee ja tekee ao. teon ihan konkreettisestikin? Jos lasku tulee joka tapauksessa, niin tyhmähän se, joka ei sitten pidä kivaa koko rahan edestä... Eli klassinen kieron kannustimen ongelma tässä siis, mitä ilmeisimmin.

    Mm. tästä syystä on välttämätöntä tehdä selvä kategoriaero käsitteiden "synti" (mikä tahansa paheksuttava tai ei-toivottava juttu, vaikkapa nyt sitten tuhmien ajatteleminenkin) ja "rikos" välillä (aina jokin konkreettinen, toteutettu teko tai sen yritys, ja jolla on myös oltava selkeä, myös ulossulkevat elementit sisältävä tunnusmerkistö). Tai asian voisi sanoa vaikka niinkin, että rikos on aina myös synti (hieman samaan tapaan kuin esim. rikoksen törkeä tekomuoto sisältää aina myös ns. perusmuotoisen tekomuodon), mutta synti ei automaattisesti ole myös rikos. Ja synnin käsitteelle taitaa olla muutenkin melko hankalaa kehittää mitään erityisen selkeää tunnusmerkistöä, joten se on niin muodoin ns. avoin kategoria, eräänlainen kaatoluokka.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässähän se perusasia olisi. Kerropa se nyt heille...

      Poista
    2. Onhan tuo 10 käskyssäkin. Ne tosin eivät ole valtion lakeja, vaan kuuluvat uskontoon.
      Jos sitten on nainen ja lesbo niin koskeeko tuo himo häntäkin? Kas siinä pulma. Nainenhan jota sitten himoitaan ole tehnyt siinä kohtaa mitään väärin.
      Mieskin voi olla herkullinen, mutta heitähän nuo 10 käskyä eivät samalla tavoin kosketa.

      Poista
    3. "mikäli pelkkä mieliteko, päähänpisto tms. on jo semmoisenaan ankaran rangaistuksen väärti, niin mitäpäs se syntinen sitten enää menettää, mikäli myös menee ja tekee ao. teon ihan konkreettisestikin?"

      Juuri tuota samaa olen itsekin pohtinut. Myös teologisesti helvetti on tuosta syystä ikuinen helvetti on ongelmallinen: kun ihminen on rajallinen myös hänen tekonsa ovat rajalliset ja syntisyyden asteella on eroja, esim köyhä mummo ja hirmuvaltias. Miten molemmat ovat ansainneet iankaikkisen rangaistuksen, jos Jumala on oikeudenmukainen?

      Maallisella puolella ilmiö toteutui Englannin maantierosvoilla: kun jo pelkästään siitä hirtettiin, kannatti tappaa mahdolliset todistajat ts ryöstetyt.

      Poista
    4. Jumala on oikeudenmukainen ja tuomitsee kunkin tekojensa mukaan. Muutenhan ei oikeus toteutuisi. Ihmiskuntana, syntiinlankeemuksen kautta, olemme hänen mittapuunsa mukaan kaikki syntisiä ja tuomion alaisina. Iankaikkinen kadotus Jumalasta on varmasti yhtä helvettiä, mutta kukin saa erikseen oman ansionsa mukaan. Hän ei voi jättää mitään pahaa tuomitsematta.
      Mutta Jumala on myös armahtava ja laupias. Kristuksessa, hänen ristinkuolemassaan Jumala itse suoritti lunastuksen syntien anteeksisaamiseksi. Ja kaikille, jotka ottavat ylösnousseen, elävän Vapahtajan vastaan, hän antaa voiman tulla Jumalan lapsiksi.
      Paavali kirjoittaa 1 Kor 1: 21-23, 30 " Sillä kun Jumalan viisaudesta maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus.
      " Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi niin kuin kirjoitettu on: ' joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra.' "

      Poista
    5. Tuon ajan juutalaisuudessa nainen sekä lapset, olivat vähempiarvoisia kuin mies ja heidät mainitaan usein erikseen: niin ja niin monta miestä sekä lisäksi naiset ja lapset.
      Mutta Kristuksessa (kristinuskossa) ei ole juutalaista, kreikkalaista, ei miestä tai naista, ei orjaa eikä vapaata, vaan kaikki ovat yhtä.
      Näin ollen kaikkia arvioidaan samoin kriteerein.

      Jeesus toi ihmisarvon kaikille, erityisesti lapselle, jonka vilpittömyyttä hän piti esimerkillisenä ja tämän viattomuuden ja vilpittömyyden hyväksikäytöstä, lapsen viettelemisestä (tavalla tai toisella, ymmärtäisin) olisi asianomaiselle parempi, jos myllynkivi kaulassa upotettaisiin meren syvyyteen.

      Syntikysymyksessä saivartelut voi jättää sikseen, koska tilanne on kaikkien kannalta lähtökohtaisesti sama, olen joko syntinen tai armahdettu synneistäsi. Kerran tehdään jokainen tiliä Kaikkivaltiaan edessä ja ratkaisevaa meidän eduksemme on se, olemmeko ottaneet armahduksen vastaan.
      Siinä tilanteessa huomataan, että nollatoleranssi ei ollut mahdollinen kenellekään.

      Poista
    6. Tähän vielä tärkeänä lisäyksenä Paavalin sanoin: "Kuinka siis on, saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
      Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan te antaudutte, sen palvelijoita te olette, joko synnin ( Jumalan tahdon vastaisen ) palvelijoita kuolemaksi (iankaikkiseksi kadotukseksi) tai kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?"
      Ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa. Se on edellytys vanhurskaudessa pysymiseen.

      Tässä kohtaa ihminen toteaa turhautuneena, että mahdottomia vaaditaan. Tämä on totuus meistä ja Herran mieleen, koska hän avaa syntinsä tunnustavalle ja ne hylkäävälle tien Kristuksessa, Pyhän Hengen johdossa pyhittyen iankaikkiseen Elämään.

      Poista
    7. Niin no, en ottanutkaan kantaa asian uskonnollisessa, vaan lähinnä juridisessa perspektiivissä. Syntisiähän me toki kaikki, kukin tavallaan. Mutta ei se vielä rikollista tee, kenestäkään, sellaisenaan. Huomauttaisin, että johan Sanassakin tehdään ero lain ja evankeliumin välillä. Niin kristinusko kuin roomalainen oikeuskin tulevat sieltä n. 2000 vuoden takaa, ja väittäisin jopa, että viimeksi mainitulla on ollut oma, eikä aivan vähäinen vaikutuksensa niin Jeesuksen kuin Paavalinkin (Rooman kansalainen, obs!) ajatteluun. Puhtaasta lakiuskonnosta on ajattelu kulkenut siihen suuntaan, että olennaisinta ei ole pelkkä lain kirjain, vaan juurikin lain henki. Mikä lienee pitkälti synonyymi ns. lainsäätäjän tarkoitukselle, kuten asia nykyisin määriteltäisiin.

      -J.Edgar-

      Poista
    8. -J.Edgar-
      Nyt puhutaan sitten maallisesta ja hengellisestä regimentistä erikseen, Jumalan säätäminä hallintatapoina, jotka on erotettava toisistaan. Maallinen esivalta ei tuomitse ajatusrikoksista, hengellisellä tasolla ajatukset paljastavat ihmisen langenneisuuden sisintä myöten ja Jumala on se, joka tuomitsee "sydänten aivoituksetkin."
      Raamatussa laki tarkoittaa VT:n lakiliittoa, orjallista lakien ja perinnäissääntöjen noudattamista ilman syvempää sisimmässä tapahtuvaa muutosta, mikä ei tuonut sielun pelastusta ja joka annettiin israelilaisille heidän rikkomustensa tähden.
      Uusi liitto Kristuksessa on hengellinen, sisäiseen muutokseen uskon kautta vaikuttava evankeliumi, joka ei hyväksy maallisenkaan lain rikkomista.

      Paavali oli sydänjuuriaan myöten juutalainen kirjanoppinut ennen kääntymistään, ylösnousseen Kristuksen kohdattuaan, jonka jälkeen totesi kaiken entisen roskaksi Kristuksen ristin tuntemisen rinnalla. Roomaan häntä yhdisti toki saamansa kaksoiskansalaisuus.
      Jeesus saarnasi ja myös toteutti rakkauden evankeliumia omassa elämässään aina ristinkuolemaan asti, nuhteli fariseuksia sydäntensä kovuudesta ja ulkokultaisesta uskonnollisuudesta vaikka tunnusti itsekin juutalaista elämäntapaa ja kulttuuria.
      "Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte kunniaa toinen toisiltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala."
      Kaukana Rooman vaikutuksesta molemmat.

      Poista
    9. Pari sanaa puun takaa.

      Joku kirjoitti:

      //
      Paavali oli sydänjuuriaan myöten juutalainen kirjanoppinut ennen kääntymistään, ylösnousseen Kristuksen kohdattuaan, jonka jälkeen totesi kaiken entisen roskaksi Kristuksen ristin tuntemisen rinnalla. Roomaan häntä yhdisti toki saamansa kaksoiskansalaisuus.
      Jeesus saarnasi ja myös toteutti rakkauden evankeliumia omassa elämässään aina ristinkuolemaan asti, nuhteli fariseuksia sydäntensä kovuudesta ja ulkokultaisesta uskonnollisuudesta vaikka tunnusti itsekin juutalaista elämäntapaa ja kulttuuria.
      "Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte kunniaa toinen toisiltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala."
      Kaukana Rooman vaikutuksesta molemmat.
      //

      Se "kirjanoppinut" voi löytyä läheltä, monen omasta sydämestä, vaikka ei olisikaan kovin korkeasti oppinut, mutta mieli voi olla samanlainen kuin Jeesuksen aikaisilla ja Jeesuksen arvostelemilla kirjanoppineilla.

      Monet aikansa juutalaiset vihasivat Jeesusta, joka ei ollut Juutalainen vaan Jumalan poika. Juutalaiset (joitakin harvoja lukuun ottamatta) vihaavat Häntä eniten maailmassa vieläkin. Jeesus Kristus on juutalaisille kirosanapari, joita he viljelevät koko ajan.

      Laholaiset opettavat, että Jeesus oli juutalainen ja on juutalainen vieläkin ja väittävät, että esimerkiksi me suomalaiset kristityt olemme pakanakansaa. Itse asiassa juutalaiset ovat pimentyneet enemmän kuin ketkään muut ihmiset ja kansat maailmassa. Ja se pimeys koskee hengellistä pimeyttä.

      Kristikansat eivät ole pakanakansoja, mutta heistä on tulossa sellaisia jälleen, kun esimerkiksi niin monet jättävät kastamatta lapsensa ja jo sillä tavalla menettävät jälkeläistensä siunauksen.

      Jos Jeesus olisi syntynyt Suomessa, niin suomalaiset olisivat tappaneet Hänet täällä. Ja jos Jeesus syntyisi ihmiseksi maan päälle uudestaan, niin Hänet tapettaisiin.

      Jeesuksen seuraaminen ei ole aina helppoa vaan voi olla tuskallisen vaikeaa. Taivas TV7 ei anna oikeaa kuvaa Jeesuksesta eikä juutalaisista.

      He (Paavali ja Jeesus) eivät olleet kaukana Rooman vaikutuksesta, koska he tiesivät, että se oli Jumalan asettama esivalta.

      Meidän esivaltamme EU-Suomessa ei ole Jumalan asettama.

      M

      Poista
    10. No, ainakin sen verran voi nyt sanoa, että Välimeren ympärillä tuolloin vaikuttaneella hellenismillä on ollut oma, eikä aivan vähäinen vaikutuksensa myös kristinuskon muovautumiseen. Varsinkin Paavalin osalta asiayhteys on varsin ilmeinen.

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hellenistinen_kulttuuri

      Ja tuohon pakettiin sisältyvät niin kreikkalainen filosofia (Aristoteles, ym.) kuin roomalainen oikeuskin (corpus iuris civilis), joten ei missään tyhjiössä ole tuohonkaan aikaan eletty, vaan vaikutteita on ollut moneen lähtöön. Mutta joo, alkuperäinen pointtini nyt olikin lähinnä tuoda hieman lainopillista näkökulmaa käytettäviin käsitteisiin, ja samalla kritisoida niiden tarpeetonta hämmentämistä käsitteellisesti hämäräksi jäävällä metafysiikalla. Varsinaisiin uskonopillisiin kysymyksiin en ota sen pitemmälle menevää kantaa, joten ainakin niiltä osin päätän keskustelun kohteliaimmin tähän.

      -J.Edgar-

      Poista
    11. M
      Totta, lakihenkisyys on kaidan tien toisella puolella oleva oja, siinä missä liberaali armon tulkinta toisella.
      Ihminen, Jeesus Nasaretilainen, lihaan inkarnoitunut Jumalan Poika syntyi äidin puolelta etniseksi juutalaiseksi. Ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä jne.
      Pelastus tuli juutalaisista. Heille ilmoitus tulevasta Messiaasta on annettu jo Mooseksen ja Aabrahamin kautta.
      Raamatun mukaan pakanoiksi luetaan kaikki muut kuin juutalaiset, koska heillä on ilmoitus. Nythän se on kristinuskon myötä saavuttanut muutkin kansat. Ja juutalaisilla on edelleen peite silmillään.
      Paavali kirjoittaa roomalaiskirjeessään luvuissa 3 ja 11 perusteellisesti asiasta.

      Mutta Kristuksessa kaikki, etnisyydestä tai mistään muustakaan ominaisuudesta riippumatta, ovat uskon kautta yhtä.
      Samoin on tottelemattomuuden laita, olisipa Jeesus tullut minkä tahansa kansan keskelle, hänet olisi teloitettu, mutta kuten Kaifas ymmärtämättään profetoi pääsiäisen tapahtumista, että "on parempi, että yksi kuolee koko kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu" toteutui Jumalan pelastussuunnitelma hänen aivoituksensa mukaan kaikille kansoille. Juutalaiset, rakentajat, hylkäsivät kulmakiven ja ristiinnaulitsivat Jeesus Nasaretilaisen eivätkä olisi sitä tehneet, mikäli olisivat sen ymmärtäneet. Johannes jatkaa vielä: "..eikä ainoastaan tämän kansan edestä, vaan myös kootakseen yhdeksi hajalla olevat Jumalan lapset."

      Paavali uhmasi Rooman keisaria, joka oli omaksunut itselleen Jumalan aseman, julistamalla evankeliumia Roomassa.
      Herra Jeesus ja apostoli Paavali julistivat Jumalan evankeliumia Pyhässä Hengessä ja joutuivat tekemisiin roomalaisen esivallan vaikutuksen kanssa, mutta eivät olleet saman epäjumalia palvovan hengen vaikutuksessa.
      PS. Älä sinäkään katsele TV 7.

      Poista
    12. Pari sanaa puun takaa.

      //
      Ihminen, Jeesus Nasaretilainen, lihaan inkarnoitunut Jumalan Poika syntyi äidin puolelta etniseksi juutalaiseksi. Ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä jne.
      //

      Hän oli Jumalan poika, joka tuli ihmiseksi, jota ei pidä sekoittaa etniseen juutalaiseen, koska Hänen maallisella isällään ei ollut mitään osuutta hänen syntymäänsä.

      Jeesus ei tullut kaikkia israelilaisia varten vaan vain tiettyjä israelilaisia varten.

      Ketkä ovat Jeesuksen veljiä ja sisaria? Eivät ainakaan etniset juutalaiset, jotka torjuvat Hänet, koska etnisyys ei määrittele kuin vain ruumiillisen sukulaisuuden, mutta ei hengellistä sukulaisuutta.

      //
      Pelastus tuli juutalaisista. Heille ilmoitus tulevasta Messiaasta on annettu jo Mooseksen ja Aabrahamin kautta.
      Raamatun mukaan pakanoiksi luetaan kaikki muut kuin juutalaiset, koska heillä on ilmoitus. Nythän se on kristinuskon myötä saavuttanut muutkin kansat. Ja juutalaisilla on edelleen peite silmillään.
      Paavali kirjoittaa roomalaiskirjeessään luvuissa 3 ja 11 perusteellisesti asiasta.
      //

      Raamatussa on sinetit, jotka vain harvat ovat murtaneet, joten Raamatun sanoilla on merkityksiä, joita ei voi päätellä sanojen tavallisista merkitysmuodoista.

      Kun Raamattu puhuu Eesausta ja Jaakobista, niin mistä tai keistä se silloin puhuu?

      Asia ei ole niin, että kaikki muut paitsi juutalaiset kuuluvat pakanakansoihin. Jo vanhoissa virsissä puhutaan pakanoista ihmisinä, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia eivätkä tunne Jeesusta.

      Jo ennen Aabrahamia eli ihmisiä, joille ilmoitettiin tulevasta Vapahtajasta. Ja kun Raamatun Vanhassa testamentissa puhutaan Jumalan pojista ja Jumalan tyttäristä, niin heillä (he olivat ihmisiä, jotka elivät Jumalan yhteydessä) oli samoja ominaisuuksia kuin Jeesuksella.

      "Hän antoi voiman tulla Jumalan pojiksi ja tyttäriksi."

      "Autuaita ovat hengellisesti vaivaiset."

      Nämä lainaukset kertovat sen, keitä Jeesuksen veljet ja sisaret ovat.

      //
      Paavali uhmasi Rooman keisaria, joka oli omaksunut itselleen Jumalan aseman, julistamalla evankeliumia Roomassa.
      Herra Jeesus ja apostoli Paavali julistivat Jumalan evankeliumia Pyhässä Hengessä ja joutuivat tekemisiin roomalaisen esivallan vaikutuksen kanssa, mutta eivät olleet saman epäjumalia palvovan hengen vaikutuksessa.
      PS. Älä sinäkään katsele TV 7.
      //

      Sanon lopuksi, että Jeesuksella oli myös roomalaisia seuraajia.

      M

      Poista
    13. M
      " Hän oli Jumalan Poika, joka tuli ihmiseksi, jota ei pidä sekoittaa etniseen juutalaiseen, koska Hänen maallisella isällään ei ollut mitään osuutta hänen syntymäänsä."

      Matteuksen evankeliumin 1. luku kertoo Jeesuksen (Daavidin pojan, Iisain juurivesan) sukuluettelon maallisen isän mukaan, kuten juutalaisuudessa on tapana, mutta myös Jumalan Pojan neitseellisen sikiämisen Marian, epäilemättä juutalaisen naisen kautta.

      "Jeesus ei tullut kaikkia israelilaisia varten vaan vain tiettyjä israelilaisia varten."

      Jeesus tuli koko maailmaa varten. Juutalaiset Jumala valitsi omaisuuskansakseen, jonka kautta ilmoitus Jumalasta on saatu ja luvattu Messias syntynyt.
      " Hän tuli omiensa tykö, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä." Joh 1:11-12 uudesta liitosta Kristuksessa.
      Paavali room 2:28,29 " Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti tapahtuu, vaan se on juutalainen, joka sisäisesti on juutalainen ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä vaan Jumalalta."
      Tämä kertoo pakanoiden osaksi tulleesta armosta uudessa liitossa.

      Juutalaiset ovat todella jumalatonta väkeä tänäkin päivänä, eikä mikään sielu pelastu etnisyytensä perusteella vaikka juutalainen olisikin, vaan uuden liiton myötä Kristuksessa.

      Paavali, omien sanojensa mukaan pakanoiden apostoli, puhuu room 11:13 eteenpäin luonnollisesta, jalosta öljypuusta vrt. juutalaiset ja metsäöljypuusta vrt. pakanat tarkoittaen juuri valittua kansaansa, juutalaisia. Heille ja heidän kauttaan on kirjoitukset ja Kristus saatettu maailmaan, koko maailmalle pelastukseksi.

      1Moos 17:7-11 Jumala teki Aabrahamin kanssa iankaikkisen liiton, johon kuului koko Kanaanin maa ikuiseksi omaisuudeksi ja liiton merkiksi miesten ympärileikkauksen. Hän ei siis "unhota kohtunsa poikaa" niin kauan kuin yö ja päivä pysyvät, kertoo meille VT useissa kohdissa.
      Room 3:1,2 "Mitä etuuksia on siis juutalaisilla tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta? Paljonkin, kaikin tavoin, ennen kaikkea se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut. Mutta kuinka? Jos jotkut ovat olleet epäuskoisia, ei kaiketi heidän epäuskonsa ole Jumalan uskollisuutta tyhjäksi tekevä? Pois se! Olkoon Jumala totinen, mutta jokainen ihminen valehtelija - - "

      Jeesus itse sanoi opetuslapsilleen, kun nämä ilmoittivat hänen äitinsä ja lihallisten velipuoltensa tulleen hakemaan häntä: "He ovat minun veljiäni ja sisariani, jotka tekevät Taivaallisen Isäni tahdon."
      Ja hänen tahtonsa on, että jokainen ottaisi vastaan evankeliumin hänen Pojassaan ja pelastuisi. Näin uusi liitto on ilmoitettu kaikille ihmisille ja Aabrahamin siemen on hengellinen Israel uskon kautta Kristukseen.

      VT:n ja ajanlaskun alun maailmassa pakanakansoja olivat myös Paavalin mukaan kaikki muut kansat, kuin juutalaiset, koska heille oli saatettu ilmoitus elävästä Jumalasta.
      "Teille pakanolille, minä sanon: koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa - -" Room11:13
      Samassa luvussa hän puhuu jalosta öljypuusta, josta taitettujen oksien ansiosta metsäöljypuun oksat ovat päässeet osallisiksi juuresta eli juutalaisten tottelemattomuuden vuoksi pakanatkin ovat tulleet osallisiksi uudesta liitosta Kristuksessa.
      Näin myös ne roomalaiset, joille hän tätä kirjoitti. Room 11:13-32
      "Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden." Näin Raamattu.

      Armon kerjäläisinä kuljetaan itsekukin parannusta tehden - pahimpana vastustajana oma liha ja kopea sydän.
      Voimia sinullekin, hyvä sisareni / veljeni Kristuksessa.
      Ehkä näitä keskusteluja olisi parempi käydä jollain toisella foorumilla... joten lopetan osaltani tähän.

      Poista
    14. Pari sanaa puun takaa.

      Minä jatkan, jos sallitaan, ja sanon muutaman sanan vielä ja lopetan sitten, jos kukaan ei halua jatkaa aiheesta.

      //
      Matteuksen evankeliumin 1. luku kertoo Jeesuksen (Daavidin pojan, Iisain juurivesan) sukuluettelon maallisen isän mukaan, kuten juutalaisuudessa on tapana, mutta myös Jumalan Pojan neitseellisen sikiämisen Marian, epäilemättä juutalaisen naisen kautta.
      //

      Niin tekee.

      //
      Jeesus tuli koko maailmaa varten. Juutalaiset Jumala valitsi omaisuuskansakseen, jonka kautta ilmoitus Jumalasta on saatu ja luvattu Messias syntynyt.
      " Hän tuli omiensa tykö, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä." Joh 1:11-12 uudesta liitosta Kristuksessa.
      Paavali room 2:28,29 " Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti tapahtuu, vaan se on juutalainen, joka sisäisesti on juutalainen ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä vaan Jumalalta."
      Tämä kertoo pakanoiden osaksi tulleesta armosta uudessa liitossa.
      //

      Taivaallisen isän aikomus oli, että Jeesus ilmoittaa itsensä vain valituille, se on muutamille (opetuslapsille ja seuraajille), niin kuin Hän tekikin ja opetuslapset aikanaan veivät hyvää sanomaa taas muille, ja kun heidän julistamansa sanoma otettiin vastaan ja teki satoa, niin jotkut vastaanottaneet (eivät suinkaan kaikki) taas julistivat ja veivät hyvää sanomaa eteenpäin. Ja ketju saavutti meidänkin maamme alueen jossakin vaiheessa. Ja se oli hyvä. Elämme kuitenkin nyt aikaa, jolloin Jumalasta ja kristinuskosta ollaan joukoittain luopumassa.

      Luopumus on alkanut (luterilaisista) papeista ja teologeista; olen luterilainen ja tiedän tämän.

      Jeesus kuoli koko maailman syntien puolesta, mutta se on eri asia kuin se, mistä kirjoitin.

      Maallinen oikeus tuomitsi Jeesuksen rikollisena. Mistä synnistä tai rikoksesta Taivaallinen isä tuomitsi poikansa, kun Hän ei ollut tehnyt tekosyntejä koskaan elämässään?

      Tähän antoi vastuksen Karoliina Utriainen, joka eli ja vaikutti 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa.

      Näistä asioista eivät monet aikamme ihmiset tunnu tietävän paljoakaan.

      //
      Juutalaiset ovat todella jumalatonta väkeä tänäkin päivänä, eikä mikään sielu pelastu etnisyytensä perusteella vaikka juutalainen olisikin, vaan uuden liiton myötä Kristuksessa.
      //

      Kun opiskelin minulla oli sekulaari juutalainen opettaja, joka oli hyvä, mutta uskoton.

      Tiedän hyviä ja sivistyneitä juutalaisia, joista jotkut ovat jaloja luonteita, mutta sitten on niitä, jotka eivät usko millään tavalla Jumalaan eivätkä Vanhan testamentin kuvauksiin.

      Juutalaisten hengellinen pimeys juontaa siihen, että heillä oli annettu totuus, mutta kun he luopuivat siitä, niin he pimenivät enemmän kuin ketkään muut.

      Niin käy nytkin: jos Jumalaa tunteva ja Jumalan totuudessa vaeltava ja elävä ihminen luopuu totuudesta, niin tämä pimenee enemmän kuin jumalattomat.

      Juutalaisissa on joitakin todella lahjakkaita yksilöitä tieteiden ja taiteiden tekijöinä.

      Poista
    15. Pari sanaa puun takaa.

      Viestini jatkuu.

      //
      Armon kerjäläisinä kuljetaan itsekukin parannusta tehden - pahimpana vastustajana oma liha ja kopea sydän.
      Voimia sinullekin, hyvä sisareni / veljeni Kristuksessa.
      Ehkä näitä keskusteluja olisi parempi käydä jollain toisella foorumilla... joten lopetan osaltani tähän.
      //

      Edellinen viestini lähti liian nopeasti enkä ehtinyt laittaa alalaitaan tunnustani M, mikä viittaa nimeen Mikael.

      M

      Poista
  4. Oikeasti noilla kyselytutkimuksilla ei ole minkäänlaista virkaa -- ihmismieli ei ole mikään yksi rataskoneisto, jossa jossakin tilanteessa vallitsee jokin suhde rattaiden pyörimisen välillä.

    Ihminen niin lajina kuin yksilönä on ollut ja on kehittyvä olento, ja jos elämänmittaisia kehityskaaria jäljitetään, ainakin alkutilanne -- syntymän jälkeinen tajunnantila, omnipresenssi ja omnipotenssi, kaikkiallisuus ja kaikkivaltaisuus -- jotka sitten ovat esimerkiksi maailman kaikkien "uskontojen" rakennusainetta -- on ihan kiistaton. Myös siitä, missä järjestyksessä aistimme kehittyvät ja alkavat muodostaa tiedollista käsitystä maailmasta, on tätä nykyä varsin hyvät käsitykset.

    Suuri elämänmittainen kehitysprojekti on "minuuden" kasvu alkuperäisestä hoivan ja huomion, vaikutusten ja vaikutelmien vastaanottajan, "objektin", roolista terveeksi toimijasubjektiksi, joka primaarinarsismiin kuuluvasta riippuvuudesta kasvaa itse objektirakkauteen kykeneväksi autonomiseksi aikuiseksi.

    Koska monet kognitiiviset ominaisuudet tarvitsevat ja tukevat toisiaan, psyyken kehitys muodostaa kerroksia, jotka tulevat selvästi esiin esimerkiksi hypnoosissa, jossa persoona voidaan taannuttaa takaisin jo ohitettuihin kehitysvaiheisiin. Kaikki samaan kehityskauteen kuuluvat kognitiiviset ominaisuudet taantuvat yhtä aikaa.

    Jos tuollaisia pelkästään kaikista käyttöyhteyksistä iirotettujen yleiskäsitteiden varassa kyhättyjä kysely"tutkimuksia" tehdään, vastaukset ovat täysin riippuvaisia siitä, millaisiin psyyken kehityskerroksiin vastaaja kysymyksessä esiin tulevat mielikuvat sijoittaa. Joskus vastaajana on objektiminä, joskus subjektiminä. Joskus vastaus koskee käsitystä objektiminästä, joskus subjektiminästä. Yliyleistävät yleiskäsitteet ovat vain kieli-ilmiö -- ne ovat puhdasta keskiaikaista "käsiterealismia" -- eikä sellaisten varassa mistään maailman asiasta voida saada mitään tositietoa.

    Kaikki nämä asiat ovat yleisessä ajattelussa ja keskustelussa täysin ymmärtämättä jääviä -- arki-ihmisten mielessä nämä näyttävät vain käsittämättömältä sanahelinältä -- ja jos jotakin voisi esimerkiksi propagandaansa yliyleistävillä yleiskäsitteillä julistavilta poliitikoilta toivoa, olisi se vähintäänkin pidättymistä puhua sellaisista asioista, joita koskeva ymmärrys heillä on nolla. Mutta politiikkahan ei pyri käsitteelliseen selvyyteen, ei tiedolliseen totuuteen, eikä älylliseen rehellisyyteen -- poliitiikka ja poliitikko pysrkivät vain poliittisen vastustajan nejertamiseen.

    Poliitikko on se joka huutaa: "Kaikki on politiikkaa!"

    Mutta kun ei ole. Totuus ei ole politiikkaa.



    VastaaPoista
  5. Nuoruudessani vaadittiin nollatoleranssia muun muassa taantumuksellisille ja revisionistisille puheille sekä ajatuksille.

    VastaaPoista
  6. Miten ihmeessä RKP on vajonnut tuossa rasismijankutuksessaan aivan lapsen tasolle. Onhan se Biaudet aina ollut tolkuton, mutta miten koko puolue marssii tuon vähä-älyisen tahtiin. Vai onko niillä tarkoituksena kiristää silta Vaasasta Ruottiin tällä teatterilla.

    VastaaPoista
  7. Pääministerin julistama nollatoleranssi virallisesta ”totuudesta” poikkeaviin käsityksiin on pitkä harppaus kohti totalitarismia. Pidän yllättävänä, että porvarihallitus kääntää maahanmuuttopolitiikan nurinpäin; nyt pitääkin suomalaisten kotoutua ja mielistellä ulkomaalaisia.

    VastaaPoista
  8. Uusinta herättää paitsi ihailua blogistin kaukonäköisyyttä kohtaan, myös surua miten median keskustelu on pyörinyt paikallaan, vähän kuin omaa häntäänsä jahtaava koira.

    VastaaPoista
  9. Jeesus osoittaa vuorisaarnassaan meidän kokonaisvaltaisen lankeemuksemme Jumalan tahdosta.
    Hänen standardinsa ovat toiset, kuin luonnollisen, lihallisen ihmisen haluineen ja himoineen.

    Jeesus sanoi kaiken pahan lähtevän sydämestä. Ajatus ei silti vielä ole teko, mutta Raamattu varoittaa ettemme antaisi synnin hallita itseämme niin, että olisimme kuuliaisia himoillemme.
    Fariseuksia, noita ulkokultaisia, hän kehoitti puhdistamaan astian sisäpuolen, ei ainoastaan ulkokuorta. Paavali kehoittaa meitä muuttumaan mielemme uudistuksen kautta tutkiaksemme mikä on Jumalan tahto, hyvää ja täydellistä, otollista hänelle.

    Rakkauden kaksoiskäsky, rakastaa Jumalaa yli kaiken on edellytyksenä lähimmäisen rakkauden toteutumiselle. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
    Jumala määrittelee synnin, hyvän ja pahan, oikean ja väärän.

    Jeesus sanoi opetuslastensa jalkoja pestessään Pietarille, että joka on kokonaan kylpenyt, ei tarvitse muuta kuin että jalat pestään. Tällä hän tarkoitti armahduksen kautta saatavan vanhurskautuksen ylläpitämistä eli pyhitystä, vaelluksen aikana kertyneiden syntien tunnustamista ja hylkäämistä. Parannuksen tarve on jatkuvaa.
    Samaa kirjoittaa Johannes, 1 Joh1:8-9 " Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme ja totuus ei ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä."

    Lihalle tämä kaikki käy ylivoimaiseksi, mutta joka on uudestisyntynyt Hengen kautta, on uusi luomus Kristuksessa; mikä on vanhaa, on kadonnut ja uusi on sijaan tullut. Näin tapahtuu elämässä täyskäännös, ryhtyä palvelemaan synnin sijasta elävää Jumalaa.
    Nollatoleranssi saavutetaan vasta perillä, täällä kompuroidaan, mutta myös noustaan jälleen.

    VastaaPoista
  10. Eräs mummo oli hyvin lämminsydäminen ja muisti nähdä kaikissa aina myös hyviä puolia.
    Häntä koetellakseen kirkkoherra kysäisi: "Mitenkäs sitten se Vanha Vainooja?".
    "No, on se ainakin ahkera", mummo vastasi.
    Liekö sitten kirkkoherrakin ollut kuin John Bunyanin "Puhelias":
    "A saint abroad, and a devil at home".

    VastaaPoista
  11. Toleranssi taitaa olla alunperin mekaniikan termi tarkoittaen väljyyttä, noin suurin piirtein. Sitä on hyvä olla olemassa: jos kampikammiossa on nollatoleranssi, mäntä hirttää oitis kiinni. Kannattaa muistaa muillakin elämisen alueilla.

    VastaaPoista
  12. Toleranssi koneenrakennuksessa tarkoittaa sallittua poikkeamaa nimellismitasta. Ilman toleranssien soveltamista ei mitään konetta saisi järkevällä tavalla valmistetuksi.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.