Tiede ja politiikka
Neuvostoliitossa politiikka ja siis
yhteiskuntajärjestyskin olivat tieteellisiä. Puhuttiin tieteellisestä
sosialismista, joka todisti itsensä oikeaksi. Sen takana oli tuhansien, ellei
peräti miljoonien tutkijoiden arvovalta, oli tiedeakatemiaa ja akateemikkoa ja
itse elämä, kuten huomautettiin, todisti teorian oikeellisuuden siunaamalla
Neuvostojen Maata valtavalla määrällä maailmahistorian kehittyneimpiä
sota-aseita.
Siinähän oli jo argumentteja
kerrakseen ja yksittäiseen toisinajattelijaan, joka esitti simppeleitä
kysymyksiä vaikkapa erilaisten vapauksien puuttumisesta, salailusta ja
sensuurista voitiin suhtautua säälivästi ja tarpeen mukaan tiukastikin. Koko
maailman (sen edistyksellisen ja elinkelpoisen osan) järki ja moraali olivat
häntä vastaan. Asian voi todeta jopa valtavasta iskulauseesta, joka oli
pystytetty Leninin kirjaston viereen: Puolue on aikamme järki, kunnia ja
omatunto.
Tiede, scientia, on ylpeä
sana. Sehän viittaa tietämiseen, mikä on nimenomaan ihmiselle ominainen asia
(vrt. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=science
). Eläimet ja primitiiviset ihmiset sen sijaan toimivat vaistojensa varassa
ymmärtämättä itse asiassa ympäristöstään ja itsestään oikeastaan mitään.
Felix, qui potuit rerum cognoscere causas,
runoili aikoinaan Lucretius, joka nähtävästi sai nimenomaan älyllistä
tyydytystä oivalluksistaan. Kaikkialla vallitsevan kausaalisuuden idea taisi
hurmata hänet. Teoriahan näyttää monelle tarkoittavan riemua, jonka aiheuttaa
ymmärtämisen (vrt. ympäröidä) kokemus, jopa tunne maailman hallinnasta eli
syliin sulkemisesta.
Toki teoriaa on monenlaista ja
monen tasoista, oikeaa ja väärää, tärkeää ja jonninjoutavaa, hyödyllistä ja
hyödytöntä. Vanhan positivistisen tieteenihanteen kannalta olennaista tieteessä
oli kyky ennustaa tulevaa ja silloin ns. humanistiset tieteet ainakin ns. triviumin
osalta oli jätettävä pois varsinaisen tieteen piiristä. Latinaksi ja
englanniksi niitä sen sijaan kutsutaankin vapaiksi taiteiksi.
Kuten alussa jo mainittiin,
Neuvostoliitossa politiikkaa pidettiin tieteellisenä, sehän oli alisteista samalle
supertieteelle eli marxilaisuudelle, tässä tapauksessa erityisesti marxismi-leninismille,
kuin kaikki muukin tiede. Minkäänlaisella pluralismilla ei voinut olla
oikeutusta sosialistisessa valtiossa.
Liberaali, avoin yhteiskunta taas
lähti nimenomaan siitä, ettei mikään tiede voinut määrätä sitä, mitä ihmiset haluavat
ja mihin he yhteiskunnassa pyrkivät. Politiikka on tahdon asia, eikä tieteen. Toki tiede voi ja sen tuleekin antaa perusteltuja
käsityksiä eli ennusteita siitä, mitä tämän tai tuon politiikan noudattamisesta
seuraa. Valitettavasti ne vain ovat yhteiskuntatieteissä yleensä triviaaleja ja
usein virheellisiä.
Politiikan paras ohjenuora on
yhäkin kokemus. Kun samankaltaisia prosesseja tapahtuu eri maissa samoista
syistä, on niistä tehtävissä parhaat päätelmät siitä, mitä vastaavien ehtojen
vallitessa tapahtuu myös muualla. Tämän huomiotta jättäminen olisi tieteellisen
ajattelun perusperiaatteiden vastaista.
Missään maassa ei ole kai viime
aikoina kehdattu julistaa, että sen noudattama politiikka olisi tieteellistä.
Siinä tapauksessahan koko politiikkaa ei tarvittaisi ja monien puolueiden
sijasta riittäisi yksi ainoa. Onhan näistä jo historiassa kokemusta saatu.
Luulin jo, että niistä oli myös opittu.
Siitä huolimatta tulee välillä
kaamea tunne siitä, että erilaisissa naiiveissa, etenkin akateemisissa
piireissä vallitsee yhä lujempi usko siihen, että jonkinlainen tiede määrää ja
että sen pitääkin määrätä, mitä ihmisten on lupa oikeasti haluta. Samalla
määräytyy myös niiden asioiden piiri, joita on sallittua tai sopivaa ajatella.
Sen piirin rajoja vartioidaan tekoälyllä, joka herkästi tunnistaa vaaralliset
sanat ja käsitteet somessa ja yksityisessä kirjeenvaihdossakin.
Tässä tapauksessa tuo kyseinen
poliittinen tiede yleensä kantaa englanninkielisessä nimessään (tieteethän ovat
kaikki alkuperäisessä ja oikeassa perusmuodossaan englanninkielisiä, eikö
totta?) sanaa studies. Ei siis esimerkiksi science.
On olemassa monenlaista studies-
tutkimusta, jota kai sitten on suomeksi sanottava tieteeksi: on critical studiesin
haaroja alalta kuin alalta, on postkolonialismia, rotua, gender ja queer
studiesia ja vastaavaa. Yhteistä niille on läpipolitisoituminen ja obsessio
valtaan ja sen rakenteisiin, joiden oletetaan kuristavan ja sortavan tahdotonta,
vaikkakin kovasti himokasta ihmistä kaikkialla. Niin sanottu kriittinen
teoria lähtee nimenomaan siitä, että sen on vaikutettava poliittisesti.
Outo ja huolestuttava piirre tässä
muodikkaassa aatepuurossa on niiden puuttuva usko universaalien, kaikille
yhteisten periaatteiden pätevyyteen politiikassa. Niinpä eri sukupuolia, ihonvärejä
ja sukupuolisia suuntauksia edustavien ihmisten ajatellaan muodostavan omia
kokonaisuuksiaan, joiden ymmärtäminen on ulkopuolisille mahdotonta. Kyse on itse
asiassa rasismin kaltaisesta, rationalismille vieraasta ajattelusta.
Näiden poliittisten tieteilyjen harrastaminen
lienee harmitonta ja hyödyllistäkin, mikäli ne tuovat harjoittajilleen oivaltamisen
kokemuksia ja pysyvät asianharrastajien keskusteluissa. Huolestuttavaksi asia
muuttuu silloin, kun valtiovalta alkaa tehdä politiikkaa, joka perustuu näihin
doktriineihin. Vain totalitaarinen valtio voi edes yrittää määrätä kansalaistensa
ajattelusta ja jopa tunteista.
Nämä nykyiset kvasitieteelliset
poliittiset doktriinit ovat ns. Frankfurtin koulukunnan peruja ja vastustajien
piirissä niitä usein nimitetään marxilaisiksi, mikä ei kauas totuudesta
menekään, mutta on tässä sivuseikka. Huolestuttava on itse ilmiö, tieteen
nimellä kulkevan doktriinin nouseminen politiikan välineeksi ja jopa valtion
resursseilla toteutettavaksi tunkeutumiseksi ihmisten yksityiselle alueelle.
Koska kyseessä on demokraattisten
perinteiden ja periaatteiden vastainen kehitys, josta tieteellisyys sanan klassisessa
merkityksessä on kaukana, on asiasta seurannut myös tieteen arvovallan jatkuva
rapautuminen. Se on valitettava ilmiö, mutta näyttää nykymenolla väistämättömältä.
Tieteen kaapuun pukeutunut
politiikka ei pysty kauan pettämään ketään, eikä tieteen arvovallasta yleensä
taida nytkään enää olla paljoa jäljellä. Ainakin näyttää siltä, että se on
viimeisten parinkymmenen vuoden aikana romahtanut. Olisi kiinnostavaa nähdä
tutkimuksia tästä aiheesta.
Kun tästä on jo aiemminkin tullut
kirjoitettua, en toista enää samaa, vaan lainaan muutaman vuoden takaista
blogiani:
perjantai 26. tammikuuta 2018
Se iso pyörä
Ja sitten tieteet yhtyivät
Näin
totuuden jälkeisenä aikana saattaa olla hyvä palauttaa mieleen, että asiat
eivät aina ole olleet samoin. Kerran tieteen arvovalta oli valtava ja puhuttiin
sen varmasta etenemisestä, der sichere Gang einer Wissenschaft.
Kaikkien
tuntema alikersantti Lahtinen hämmästytti aikoinaan alikersantti Hietasta
kertomalla, että tämäkin vakinaisessa palveluksessa oleva sotaurho oli tullut
kalasta ja sisälsi muun muassa hiiltä.
Närkästynyt
Hietanen oli tästä tohkeissaan ja tekeytyi sitten muka ahveneksi, kun hänellä
oli köyryt hartiatkin. Mä ole hiilest’ tehty ahvena –mä ihmettelen
kauhiast…
Mutta
Lahtinen joka tapauksessa luuli vakaasti tietävänsä, että Neuvostojen maa se
tuolloisenkin suuren kisan varmasti voittaisi, kun siellä oli tiedettä,
meinaan. Ei siellä levitelty juttuja jumalista eikä enkeleistä, vaan asiat
sanottiin ja ymmärrettiin, niin kuin ne olivat.
Lahtinen
näki tavallaan asian ytimeen ja oli myös Leninin kanssa samoilla linjoilla.
Neuvostoliitto noudatti tieteellistä sosialismia eikä antanut
tuumaakaan periksi epätieteellisille horinoille. Tai, jaa, hiukkasen sentään,
saihan siellä kirkkokin hiukan toimia ja kutsua kansaa isänmaalliseen sotaan,
mutta noin periaatteessa.
Leninille
tiede oli ankara asia, jonka tulokset olivat selkeitä ja kiistämättömiä. Hän
raivostui kohdatessaan tieteenfilosofian uusimpia virtauksia kuten Ernst Machin
ja Richard Avenariuksen empiriokritisismin.
Mikäli
tiede sanoutuisi irti mahdollisuudesta tiedostaa asioiden ydintä, olisi tie
taas avoinna kaiken maailman pappispimitykselle.
”Jumalanrakentajat” kuten vanha shakkivastustaja Aleksandr Bogdanov olivat
menneet juuri siihen halpaan.
Nykyajan
näkökulmasta Lenin sedän vihastuminen on lähinnä säälittävää, mutta aikoinaan
asia oli mitä tärkein. Tieteellinen sosialismi oli tieteen
osoittama ja luonnon määräämä tie koko ihmiskunnalle eikä mikään häthätää
keksitty utopia, jonka kokeileminen voisi olla kiinnostavaa.
Toki
myös Lenin, tai ainakin hänen oppilaansa hokivat innokkaasti käytännön olevan
teorian koetinkivi. Itse elämähän se osoittaisi, oliko oppi
eli siis tiede totta vai ei. Stalinilta taisi päästä tuo aikoinaan hyvin
kuuluisa lause, jonka mukaan Marxin oppi oli kaikkivoipa, koska se oli tosi.
Länsimaista
käsin taas tutui siltä kuin Neuvostoliitossa olisi tosissaan julistettu, että
kaksi kertaa kaksi on viisi, mikä ei ollut lainkaan hauskaa, vaan erittäin
vaarallista, sillä niillä miehillä oli myös voimaa takanaan.
Tuo
kommunistinen oppi joka tapauksessa tiesi mielestään ehdottomalla varmuudella,
että tulossa oli luokaton yhteiskunta, jossa valtio kuolisi pois ja ihminen
lopultakin saavuttaisi äärimmäisen vapautensa.
Koska
tie oli mutkallinen eikä mikään Nevski prospekt, jossa muuten myös
on yksi melkoinen mutka, oli tietenkin ymmärrettävää, että vapauden valtakunnan
täydelliseksi tulemiseen tarvittiin niinkin paljon piikkilankaa kuin
tarvittiin. Dialektiikalla siitä ongelmasta selvittiin.
Neuvostoliitossa
tiede joka tapauksessa oli ehdottomalla kunniapaikalla, ainakin mikäli sitä
saattoi käyttää osoittamaan tieteellisen sosialismin olevan oikeassa, muuten
saattoi kyllä tulla ongelmia.
Koska
se käytäntö oli kuin olikin teorian lopullinen kriteeri, tarvittiin sitten
sellainen katastrofi asiain tilan lopulliseksi osoittamiseksi, ettei sitä enää
voinut selittää pois dialektisella viisastelulla. Ankara totuuden hetki tuli
kuin tulikin.
Mutta,
kuten sanottu, tieteen auktoriteetti oli korkealla sata vuotta sitten ja tämä
ei koskenut vain Venäjää. Tekniikan kehitys pohjautui olennaiselta osin
tieteeseen, luonnontieteeseen, ja käytäntö vahvisti tässäkin teorian
toimivuuden.
Luonnontieteet
olivat yleinen tieteenihanne ja selkeät, täsmällisesti operationalisoitavat
käsitteet ja lukuina ilmaistavat tulokset veivät tieteen lähelle aritmetiikkaa
tulosten selkeydessä ja vastaansanomattomuudessa. Einsteinin aloittama
tieteellinen vallankumous oli vasta lapsenkengissä.
Savoir pour prévoir, prévoir pour pouvoir prévenir, kiteytti
Auguste Comte tieteen positiivisen tehtävän jo 1800-luvulla ja sata vuotta
sitten se toimi yhä. Se oli sekä ylevä, että pelonsekaista kunnioitusta
herättävä: oli nähtävä tulevaisuuteenkin… Eritis sicut deus.
No
tällainen tieteen auktoriteettia huiman korkealla pitävä asenne jatkui Comten
päivistä vielä kauas toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan.
Ehkäpä
sen viimeisiä suuria leimahduksia ainakin toistaiseksi oli myös humanististen
tieteiden, kuten psykologian, historian ja amerikkalaismallisen sosiologian
maaninen suuntautuminen kvantitatiivisuuteen, lähemmäs luonnontieteitä. Kaikkea
piti ilmaista täsmällisillä luvuilla.
Sitä
paitsi faktorianalyysin tapaiset metodit tarjosivat suorastaan päätähuimaavan
metodin terveen järjen ohittamiseksi ja korvaamiseksi: dataa vain
faktorikoneeseen, khiin neliötestiä ja vastaavaa operaatiota
päälle ja jopahan saatiin uusi ja uljas näköala valtavaan tapausmassaan, jota
aiemmin oli osattu käsitellä milteipä vain helppohintaisilla
tapaustutkimuksilla. Ehkäpä myös sosiaalisten asioiden ydin olikin löytynyt?
Tässä
tilanteessa alettiin jo nähdä painajaisia siitä, että syvemmän ymmärryksensä
ansiosta sosiaalitieteilijät pystyisivät manipuloimaan yhteiskuntakehitystä
mielensä mukaan, ainakin jos poliitikot olisivat samassa kompuksessa.
Tässä
kyllä taisi käydä vähän samoin kuin Neuvostoliiton kanssa. Käytäntö petti
teorian. Toisin sanoen tieteen tulosten käyttäjiltä meni usko, kun selvät,
tarkat ja täsmälliset luvut eivät olleetkaan mielenkiintoisia ja vaativat
ainakin joka tapauksessa vielä paljon tulkintaa. Se ei enää ollut
yksiselitteistä.
Englannin
kielessä oli ja taitaapa olla vieläkin termi social science, jossa
komeilee luonnontieteelle muutoin varattu sana science.
Latinan scientiahan siinä on taustalla ja verbi scire,
tietää. Se vastaa siis hyvin meidän sosiaalitieteitämme.
Science-sanaa ei kuitenkaan englannissa käytetä niistä
tiedonaloista, joita suomeksi kutsutaan humanistisiksi tieteiksi. Silloin
käytetään muita ilmaisuja. Tutkimukset eivät ole tieteellisiä (scientific),
vaan oppineita (scholarly) ja itse tieteitä kutsutaan sanalla arts,
taidot, taiteet tarkemmin liberal arts.
Toisin
sanoen kyseessä ovat vapaat taiteet, artes liberales, jotka
aikoinaan koostuivat triviumista ja quadriviumista.
Kuten muistamme: grammatiikka, retoriikka ja dialektiikka olivat näitä triviaaleja aineita.
Quadriviumissahan sitten
olivat aritmetiikka, algebra, astronomia ja musiikin teoria eli tavallaan aika
kovat eli siis matemaattiset aineet. Filosofi kyllä saattaa niistä sanoa,
etteivät ne oikeastaan olekaan tieteitä, koska eivät käsittele reaalisia
asioita, vaan koostuvat kuvitelluista, abstrakteista suhteista lukuun ottamatta
astronomiaa. Tautologioistahan se matematiikka koostuu ja oikeastaan se ilman
reaalioita on vain tiriviaalia.
Yhtä
kaikki, nykyisin nuo aineet eivät sijaitse humanistisissa tiedekunnissa (Faculty
of Arts), vaan matemaattis-luonnontieteellisissä, musiikin teoriaa lukuun
ottamatta.
Mutta
itse asiassa minua kiinnosti nyt tässä se tieteen arvostuksen kehitys. Tuskin
kukaan kieltää sitä, että se on sadassa vuodessa romahtanut ainakin meidän
maassamme, jossa tiede tarkoittaa sekä luonnontieteitä ja matematiikkaa että
humanistisia tieteitä ja yhteiskuntatieteitä.
Vaikka
jälkimmäiset ovat ihmiskunnan ja kansakunnan itsetuntemuksen kannalta
välttämättömiä, näyttää niiden nauttima arvostus käyneen kovin heiveröiseksi.
Asiaan
vaikuttanee sekä se, ettei niiden avulla ole mahdollista tuottaa arvokkaita
kulutushyödykkeitä, että niiden huono tai olematon kyky ennustaa asioita.
Taloustieteessä
nähdään sekin kummallisuus, että Nobelin muistopalkinto on kuulemma jaettu
parin vuoden välein kahden vastakkaisen näkemyksen edustajalle. Sitä paitsi
edes pahimpia lamakausia kyetään näköjään ennustamaan vasta sitten, kun ne ovat
jo tosiasia.
Historiassa
tulkinnat muuttuvat, syistä, joita kadunmies harvoin haluaa ymmärtää ja sitten
on noita kummallisia aloja, kuten sukupuolentutkimus, joiden hedelmät
keskivertokuluttaja jättää koskemattomiksi ja joissa kaikki näyttää olevan
mahdollista.
Itse
kukin muistanee ns. Sokal Hoaxin, jossa painovoima kumottiin.
Samaan sarjaan tekee mieli sijoittaa Markus Nummen Kadonnut Pariisi,
jossa osoitetaan, ettei Pariisin kaupunkia ole olemassa eikä ole koskaan
ollutkaan.
Linguistic
Turnin mukaisen paradigman kriteereillä mitaten näitä tuskin kuitenkaan
voi syyttää epätieteellisestä lähestymistavasta. Sellaisia juttuja saattaa olla
viihdyttävää lukea, mutta onko niillä jotakin muuta annettavaa?
Tiede
ja eritoten humanistiset- ja yhteiskuntatieteet ovat jo hyvän aikaa olleet
suorastaan pilkan kohteina. Jaakko Okker piruili aikoinaan postinkantotieteestä ja
Aarno Laitinen lanseerasi nipistelytieteen käsitteen.
Tällaisen
voi kuitata asioita ymmärtämättömien toimittajien kaunaiseksi nälvinnäksi,
jonka avulla yritetään turhaan todistella oman älyllisen tason korkeutta.
Tosiasia
joka tapauksessa taitaa olla, että tieteen ja tutkimuksen arvovalta on sitten
1960-luvun romahtanut, mikä tuskin johtuu pelkästään sen arvostelijoiden
kiihtyneestä toiminnasta.
Kun
suuri yleisö yhä uudelleen huomaa, että tutkimuksen lähtökohtina eivät ole
kansan keskivertoedustajien kokemat ongelmat ja heitä askarruttavat kysymykset,
vaan marginaalit, jotka on otettu kaiken mittapuuksi, alkaa se ennen pitkää
suhtautua nuivasti koko tutkimukseen ja sana tiede menettää
yhä enemmän arvostustaan.
Taiteen
arvostus taitaa sekin olla jo pohjamudissa ja syyn ymmärtää vierailtuaan ns.
nykytaiteen museoissa. Kysymys tuskin on tästä tai tuosta erityisestä
tieteilijästä tai taiteilijasta. Kyseessä on sivilisaatiossamme vallitseva
trendi, jonka syyt ovat syvemmällä.
Itse
asiassa tulee mieleen, että kehitys tuskin on millään keinoilla palautettavissa
sellaiseksi, kun se oli vielä sata vuotta sitten. Ehkäpä se nyt on vain tämä
sivilisaation kehitys tällaista.
Kuitenkin, kun tutustuu Helsingin yliopiston uuteen opetusohjelmaan, alkaa
tuntua siltä, että tieteen ja tutkimuksen arvostuksen laskeminen tai
suoranainen romahduttaminen on otettu siellä suorastaan painopistealueeksi.
Koko
uusimuotoinen toiminta koostuu kaikenkarvaisista opintopoluista eikä esimerkiksi
sellaiselle henkilölle, joka haluaisi keskittyä vaikkapa Suomen tai Venäjän
historiaan ole tarjolla mitään. Mikäli on, on se aines huolellisesti kätketty
erilaisiin paketteihin, joiden avaaminen taitaa olla opiskelijalle mahdotonta.
Ei
riitä, että akateeminen vapaus on täten pyyhkäisty kerralla syrjään, erilliset
tieteenalatkin näyttävät hävinneen. Mitä tällä tavoitellaan, on minulle
mysteeri. Tieteelle tuskin voi tulla arvostusta, ellei sitä edes ole olemassa,
ainakaan yliopiston ohjelmassa.
Tieteidenvälisyys
ja monitieteisyys ovat kovin lupaavia ja myönteiseltä kuulostavia asioita,
mutta milläs rupeat monitieteiseksi, jos itse tieteetkin ovat hävinneet?
Nopeammat
valmistumisajat tietenkin järjestyvät uusien pikakurssien avulla, jos niin
päätetään ja hyvähän sekin on. Ne on tietenkin kasattu kokoon siitä, mitä
sattuu olemaan käytettävissä. Aukoista opiskelijoiden tai opettajien tiedoissa
ei kukaan näytä sen sijaan olevan kiinnostunut, kunhan nyt istuvat sen tietyn
ajan siellä missä pitääkin ja ottavat vastaan sen, mitä tarjotaan.
Yksin
tein on mennyt menojaan myös oikeus saada opiskella suomeksi, joka aikanaan
herätti niin suuria intohimoja. Ruotsin taitoa kai sentään yhä vaaditaan
opettajilta, elleivät he opeta englanniksi…
Miten
on mahdollista, ettei tällaista mullistusta vastaan ole noussut edes hyttysen
ininää? Kun muistaa, miten hirmuinen mekkala aikoinaan nousi jokaisesta
mitättömästä muutoksesta yliopiston hallinnossa, on asia sitäkin mystisempi.
Hiljaa ovat niin opettajat kuin opiskelijat. Vain hiljaista murinaa kuuluu.
En
väitä ymmärtäväni nykyisestä menosta yhtään mitään. Toivottavasti joku ymmärtää
ja selittää minullekin olennaisen tämän hullunmyllyn tarkoituksesta. Rahako se
nyt tässä jyllää? Mitä syntyy, kun tieteet yhtyvät? Ainakin se näyttää
puurolta.
Käytäntöhän
se kai sitten aikanaan osoittaa, kelpaako nykyinen keitos mihinkään. Nyt
näyttää siltä, että jossakin kaikkien asianomaisten pään yläpuolella on tehty
päätös suuresta imploosiosta.
Ilmeisesti
asiat on hoidettu samalla byrokraattisella eli siis ylivertaisella viisaudella,
jolla on päätetty joidenkin yksiköiden olevan huippuyksiköitä, mitä sitten
suuriäänisesti mainostetaan ja markkinoidaan kuin helppoheikki markkinoilla.
"Rahako se nyt tässä jyllää? Mitä syntyy, kun tieteet yhtyvät? Ainakin se näyttää puurolta."
VastaaPoistaMahdollisesti, mutta olettaisi siihen linkittyvän myös uskontotieteet.
Yksi hallintohan menneillä vuosilla siirsi syrjään professuureja ja teki 6 talousprofessuuria.
Tämä itsessään ei ole ongelma. Mutta jos vertaa humanistisiin tieteisiin olettaisi vastakohdan olevan sitten uskontotieteet.
Henkilökohtaisesti se ja sama mihin kukin uskoo, kunhan ottaa muut huomioon jne. Muttä uskonpiireissä huomauttaisin uustonismi, syystä kuuluu sinne, eikä se ole jotain mitä itse kannattaisin Suomeen opetettavaksi. Se kun on omasta näkemyksestä yhtä huuhaata kuin vaikka ennustaminen korteista.
Nuoret sitä koulua tarvitsevat, nykyisellään hyvinkin paljon.
Eikä nämä näkemysero haasteet tainne koskettaa suomenruotsalaista koululaitosta samalla tavoin kun kieli itsessään erottaa. Mutten oikein usko että heillä on näitä haasteita tässä kohtaa uskonto tai humanististen tieteiden kanssa.
Menneillä vuosilla oli kyllä Vaasassa sitä rokotekriitisyyttä ja hopeavesi tapauksia, mutta jotenkin ajattelin sen ideana rantautuneen Ruotsista.
"Mutta jos vertaa humanistisiin tieteisiin olettaisi vastakohdan olevan sitten uskontotieteet."
PoistaUskontotiede on uskontojen tutkimusta humanististen tieteiden keinoin, monet sen tutkijat ovat ateisteja tai agnostikkoja.
Teologia taas on kuulunut länsimaissa yliopistoihin historiallisista syistä, toisin kuin ortodoksisessa maailmassa. Kokemus on osoittanut, että on hyvä, että papisto yliopistokoulutettua eikä minkään uskontoryhmän suljetuissa pappisseminaareissa tai koroonakouluissa. Se karsii ääriajattelua.
Olisi hienoa, jos teologia palautettaisiin vanhalle nimelle Jumaluusoppi, oikeustiede lain- tai oikeusopiksi ja taloustiede kauppaopiksi. Tieteitä nuo eivät ole vaan erilaista kiistelyä ite tehdyistä teorioista. Katsoo esimerkiksi eturivin ekonomisteja, niin aika sekavaa höpötystähän nuo päästelevät.
PoistaPolitiikan ja tieteen toisiinsa sotkemisesta ei pääsääntöisesti ole seurannut koskaan mitään hyvää. Surullinen esimerkki tieteellisen tutkimustiedon ja politiikan "saavutuksista" maassamme on toisen maailmansodan jälkeinen metsänhoitopolitiikka. Tuolloin ainoa näkökulma oli metsien maksimaalinen puuntuotto ja kaikki maassamme oli alistettu palvelemaan tuota päämäärää. Satoja miljoonia, ellei peräti miljardeja markkoja haaskattiin kaikenlaisiin virheellisiin toimintatapoihin, kuten vääräntyyppisten soiden ojituksiin, jotka eivät vuosikymmeniä ojituksen jälkeenkään kasva muuta kuin metrin korkuista käkkärämäntyä. Erilaiset asiat kasautuvat, myös negatiiviset asiat, se on luonnonlaki. Epäonnistunut metsänhoitopolitiikka ei ole siis jäänyt maamme ainoaksi suuren luokan epäonnistumiseksi tieteen ja politiikan yhdistämisessä. Lisää vahinkoa tapahtuu koko ajan muilla aloilla. Yhdysvalloista sanotaan että se on niin mahtava supervalta että sen varustelumenot ovat suuremmat mitä viidellä seuraavalla maalla yhteensä, mutta minä sanon että Suomi on niin mahtava poliitikkojen hölmöilyjen supervalta että täällä poliitikot ovat tehneet enemmän virheitä mitä viidessä seuraavassa maassa yhteensä!
VastaaPoistaBlogista tuli mielleyhtymä Wolf H. Halstin kirjoihin 60/70-luvuilta. Hän havainnoi terävästi aikansa ilmiöitä ja ennusti kehityskulkuja jonkin matkaa tulevaisuuteen. Meillä kun on etuoikeus katsella taaksepäin, voimme havaita, etteivät asiat juuri niin menneet kuin hän oletti.
VastaaPoistaTällä en tarkoita, että blogistille kävisi samalla tavalla, asiat ovat erityyppisiä ja siveltimenvedot vähemmän rohkeita. Mutta sen yleisen huomion voi varmaan tehdä, että tulevaisuus toteutuu aina sangen odottamattoman kaltaisena. Ja kuitenkin ne siemenet on jo kylvetty.
Yksi tieteeseen vetoamisen väärä ja välillä vallan törkeä muoto on Ylen uutisiinsa ja ajankohtaisohjelmiinsa raahaamat "asiantuntijat" ja "tutkijat".
VastaaPoistaEi siinä mitään, jos kuultavaksi tulisi erilaisten näkökantojen ja tulkintojen edustajia jotenkin vaihdellen, mutta ei.
Kun Yle sanoo, että "asiantuntijat ja tutkijat ovat sitä mieltä, että ...", todistajaksi riittää aina se sama kantakirjakommunisti samalla biaksella.
Tämän metodin perverssi muoto on se, kun Ylen toimittaja haastattelee toista, Ylen itsensä "erikoistoimittajaksi" nimeämää toimittajaa.
Jos uskallat kyseenalaistaa tuon, olet tiedevastainen.
Mutta toisaalta: eipä vain vähän reilulla puolella miljardilla nyt mitään mahottomia voi vaatiakaan laatumielessä.
Tieteellisyys on - ikävän usein - nippu kiistanalaisia, arvoihin liittyviä näkökulmia so. mielipiteitä: joskin tiedämme, että 2+2 ei ole 5, niin on meillä tieteenfilosofiaan liittyviä, ankaria ja ehdottomia näkemyseroja.
VastaaPoistaEsimerkiksi empirismin ja fenomeologian väliset kiistat aikoinaan muistuttivat pahimmillaan taistelukentän verisyydestä.
Toisaalta myös tiedehistoriamme, Helsingin yliopiston no. 1, teologia, oli ensimmäinen "tieteen" opinahjo suomalaisessa yliopistohistoriassa. Tunnustuksellisuuden so. jumaluuden tutkimus on aina ollut arvosidonnaista. Uskontoa ei ole kyetty tutkimaan metafyysisenä ongelmana.
"jonkinlainen tiede määrää ja että sen pitääkin määrätä, mitä ihmisten on lupa oikeasti haluta."
VastaaPoistaJuuri tuossa menee tiede sekä moraali, etiikka ja politiikka suloisesti sekaisin: tieteen pitäisi keskittyä (objektiivisesti) kuvaamaan ja selittämään, miten asiat ovat. Jälkimmäisten asia on (subjektiivisesti) kertoa, miten niiden pitäisi olla.
Yliopisto-opetuksen tasosta kertoo nykyisen perussuomalaisten kansanedustaja Joakim Vigeliuksen erottaminen kurssilta, kun hän kyseenalaisti luennoitsijan jutut "Miehistä, joilla on kuukautiset". Kyseessä mikäpä muu kuin Tampereen yliopisto.
VastaaPoistaTapaukseen liittyy vielä esimerkkinä nykyisestä sairaasta woketuksesta eräskin naisopiskelijan viesti, jossa hän ehdotti kanssasisarilleen mustamaalauskampanjaa Joakimia vastaan tyyliin "eiköhän tytöt tuhota Joakim".
Suomessa jokin taho pitää tahallaan yllä riitelyä, sotkemalla toisiinsa kielemme käsitteet sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti. Suomen kielestä puuttuu gender-sana, joten sukupuoli-identiteettiä pitäisi käyttää. Tässä riidanviljelyssä kunnostautui huulipunahallitus, mutta se on varhaisempaa perua. Kuka tästä riidan viljelystä hyötyy, rahallisesti siis?
PoistaYliopistopolitiikassa on unohdettu asiakkaan näkökulma. Asiakas ei ole opiskelija tai tutkija, vaan se joka kaiken maksaa. Siis veronmaksaja.
Kansantalous ei kärsi, jos pudotetaan puoleen yhteiskuntatieteen harjoittaminen ja maisterien leipominen nykytasosta. Sukupuolentutkimuksen voisi ajaa alas kokonaan, se parantaisi kansallista sopua.
Huvittavaa on, että esim "transmies" ei kelpaa wokettajille (eli feministeille) sukupuolensa "korjanneen" naisen nimitykseksi, vaan sen pitää olla nimenomaan "mies". Muissa yhteyksissähän mies on heille suurinpiirtein pahinta mitä maa päällään kantaa, mutta kun nainen onnistuu ulkoisesti muistuttamaan miestä, niin sepä vasta hienoa onkin.
PoistaMiehen näkökulmasta nainen, joka miestä muistuttaa ulkonäöltään, on niitä, joita ei edes viiden metrin kepillä. Olipa sitten luomunainen tahikka transmies.
PoistaFrancis Baconin suuhun pantu lause "Tieto on valtaa" on mahdollista nykyisinä aikoina tulkita kahdella tavalla. Yhtäältä sen voi ajatella viittaavan empiirisellä metodilla luonnontieteissä saavutettavaan todellisuudenhallintaan -- eli siis siihen "valtaan" jonka ihminen kartesiolaisne rationaalisuuden pohjalta ja korrespondenttista totuudellisuutta tavoitellen saa suhteessa luonnon asettamiin ehtoihin ja luonnonlakeihin.
VastaaPoistaToisaalta lause voisi tarkoittaa tuollaisia yhteiskunnalliseen "valtaan" kuuluvia asioita, joita blogisti niin ansiokkaasti esittelee. Kuten Stephen Toulmin jossain sanoi, uudella ajalla tieteellisen selittämisen sisälle jäi edelleen vaikuttamaan teologisen selittämisen perinne -- ja tämä kai on voimissaan nimenomaan niin sanotun koherenttisen totuudelleisuuden muodoissa ja siis kaikkialla missä valtainstituutiot omivat "tieteen" pyhittääkseen oman vallankäyttönsä, tai missä "tiede" institutionalisoituu poliittisen vallan instituutioksi, kuten kai yliopistoissamme nyt on tapahtunut.
"Valta" on maaginen käsite. Sitä voi parhaiten ymmärtää kuvittelemalla ihmisen muinaiset alkulaumat, jotka olivat sosiaalisesti niin sitovia, ettei mistään "yksilöllisyydestä" saati "yksilöajattelusta" juuri voinut puhua. Alkulaumaa läpäisi yksi ainoa, johtajauroksessa personoituva "valta", ja johtajan merkkisignaalien välitön ja ehdoton seuraaminen oli hengissä pysymisen ja selviytymisen ehto.
Tuo "valta" on vuosimiljoonien mittaan jalostunut yksilön kokemukselliseksi "tahdoksi", joka kuitenkin edelleenkin voidaan erityistä regressoivaa metodia, hypnoosia, käyttäen palauttaa alkuperäiseen kollektiiviseen muotoonsa, jolloin yllätykseksemme huomaamme, että yksilöllinen "tahto" voikin siirtyä henkilöltä toiselle.
Meillä on edelleen samat aivot pääkoppamme sisällä. Siellä muhii sata miljardia aivosolua, jotka syntymän jälkeisinä ensimmäisinä elinvuosina rekrytoivat toisensa kulttuurin ja yhteisön määräämille urille -- ja myös aistikvaliteeteilla ja keskeisten aistiemme kehitysjärjestyksellä ja työnjaolla on määräävä osa siinä miten pystymme todlelisuuden haasteisiin vastaamaan ja elinehtojamme hallitsemaan. Näistä tiedämme toistaiseksi liian vähän, mutta aivan tarpeeksi ymmärtääksemme miten todellisuudentajuttomia ovat uuden ajan ajatteluperinteenteessä tiedonalojen pirstaloitumisen seurauksena syntyneet lukemattomat opilliset "ismit", joissa nykyisin siis tiedolliset ja aatteelliset ainekset sulavat yhteen.
Akateeminen maailma on palannut teologian maagiseen huomaan, ja uuden ajan kaikki ihmisen historiassa koskaan ennen näkemättömät rationaalisuuden muodot ja eväät ovat taantumassa takaisin keskiaikaisen skolastiikan ja käsiterealismin valtaan.
"Tulee välillä kaamea tunne siitä, että erilaisissa naiiveissa, etenkin akateemisissa piireissä vallitsee yhä lujempi usko siihen, että jonkinlainen tiede määrää ja että sen pitääkin määrätä, mitä ihmisten on lupa oikeasti haluta. Samalla määräytyy myös niiden asioiden piiri, joita on sallittua tai sopivaa ajatella." Varmaankin tämä on tuttu kokemus tieteellisen tiedon luonteeseen tutustuneiden ihmisten keskuudessa. "Tiedeuskovaisuuden" kaanonilla on laaja kannatus.
VastaaPoistaTieteen arvovallan jatkuva rapppeutuminen on perustelematon väite. Kaikissa kyselytutkimuksissa Suomen kansa uskoo lujasti tieteeseen.
VastaaPoistaPari sanaa puun takaa.
VastaaPoistaHelena Konttiselle, joka oli köyhä ja kirjoitustaidoton (mutta lukutaitoinen) kansannainen, sanottiin horrostilassa tai jossakin muussa tilassa jotenkin niin, että tieto on korkein lahja Jumalalta.
Minulle sekä kristilliset ja hengelliset tiedot että matemaattiset tieteet merkitsevät korkeinta ja kauneinta tässä elämässä. Niissä on syvyyttä ja korkeutta, joita ei löydy muista uskonnoista ja tieteistä. Niiden lähde on sama.
"Luonnontieteet olivat yleinen tieteenihanne ja selkeät, täsmällisesti operationalisoitavat käsitteet ja lukuina ilmaistavat tulokset veivät tieteen lähelle aritmetiikkaa tulosten selkeydessä ja vastaansanomattomuudessa. Einsteinin aloittama tieteellinen vallankumous oli vasta lapsenkengissä."
Ajattelen, että se ei ollut Einstein, joka aloitti vallankumouksen fysiikassa vaan Max Planck.
"Quadriviumissahan sitten olivat aritmetiikka, algebra, astronomia ja musiikin teoria eli tavallaan aika kovat eli siis matemaattiset aineet. Filosofi kyllä saattaa niistä sanoa, etteivät ne oikeastaan olekaan tieteitä, koska eivät käsittele reaalisia asioita, vaan koostuvat kuvitelluista, abstrakteista suhteista lukuun ottamatta astronomiaa. Tautologioistahan se matematiikka koostuu ja oikeastaan se ilman reaalioita on vain tiriviaalia."
En tiedä, mitä blokisti tarkasti ottaen tarkoittaa, kun hän mainitsee tautologiat, mutta vaikka moderni matematiikka on monelta osin abstraktia, niin se ei ainakaan minulle ole jotain merkityksettömien symbolien muokkaamista tai tyhjää vaan yksi ilmaus Jumalan viisaudesta.
M