torstai 3. elokuuta 2023

Uhrittomien rikosten aikaan

 

Rasismin köyhyys

 

Tässä muutama vuosikymmen sitten oli tapana pitää aivan sivistymättömänä ihmistä, joka osoitti ennakkoluuloisuutta toisia ihmisiä kohtaa heidän taustaryhmänsä perusteella.

Toki tutkimukset olivat saattaneet osoittaa, että tietyn ryhmän jäsenillä oli keskimäärin enemmän tai vähemmän tiettyä ominaisuutta, mutta jo hyvin vaatimattomalla järjenjuoksulla saattoi ymmärtää, ettei asia koskenut yksilöitä. Gaussin käyrän mukainen hajonta taas koskee ja on aina koskenut kaikkien ryhmien ominaisuuksia. Tämä asian tiedollisesta puolesta. Meitä, kuten heitäkin, on joka junaan.

Toinen asia sitten on ryhmän koheesio ja sen itselleen hankkima arvostus. Monet sellaiset kategoriat, joihin edellä on viitattu sanalla ”ryhmä”, eivät itse asiassa muodosta mitään luonnollista ryhmää, jonka jäsenillä olisi jotakin yhteistä.

Ihonvärin, kallonmuodon tai silmien värin perusteella olisi normaalissa, sivistyneessä yhteiskunnassa aivan absurdia olettaa olevan olemassa jotakin yhtenäisyyttä edustavaa ryhmää. Toisin on tietenkin sellaisessa maassa, jossa ihmiset ovat katsoneet aiheelliseksi järjestäytyä tällaisten asioiden ympärille, mitä voi pitää varmana barbarian merkkinä.

Ryhmäkoheesiota voi sen sijaan odottaa sellaisten asioiden kuin yhteisen kielen, uskonnon tai poliittisen vakaumuksen perusteella. Nehän ovat asioita, jotka liittyvät politiikkaan. Ihmisillä on aina ymmärrettävä intressi turvata ja edistää tavoitteellisten ryhmiensä etuja ja oikeuksia.

Juuri äsken tekemäni kierros Virossa ja Latviassa toi taas elävästi mieleen sen ahdistuksen, jonka kohteeksi näiden maiden kanta-asukkaat neuvostoaikana joutuivat. Oman kielen ja kansallisuuden edistäminen ja maahanmuuttokriittisyys luettiin neuvostoaikana tekopyhästi rikollisiksi pyrkimyksiksi ja asenteiksi. Väestönvaihto ehti jo edistyä pitkälle, ennen kuin se saatiin pysäytettyä.

Vaarana on nyt politiikka, joka syrjii neuvostokauden maahanmuuttajia ja aiheuttaa vääjäämättä tyytymättömyyttä, jonka ilmaisemista pidetään yhtä epäkorrektina kuin aikoinaan kanta-asukkaiden kansallisten intressien ajamista heidän omassa maassaan.

Koska käsitteitä on viime aikoina niin määrätietoisesti sotkettu medioissamme, lienee syytä lisätä, ettei kyse tässä ole mistään rasismista ja tuskin edes ksenofobiasta. On vain ilmeinen vääryys, että jonkin kansan kotimaahan saapuu vastoin sen tahtoa toinen kansa, joka vaatii saada siellä elää omien tapojensa mukaisesti.

Muuan virolainen valaisi aikoinaan minulle asiaa sanomalla: ajattelepa, jos teille muuttaisi asumaan kaksi miljoonaa ranskalaista. Sehän on hieno ja sympaattinen kansa, jolla on loistava kulttuuri, mutta eivätköhän kanta-asukkaat siitä huolimatta kysyisi: miksi he tulivat juuri tänne asumaan? Onhan heillä omakin maa, jonka asiat heidän kuuluu hoitaa ja panna kuntoon, jos ne ovat rempallaan.

Valtioissa voidaan väestöryhmät ja joskus jopa kansalaiset asettaa julkisen vallan taholta eri asemaan tiettyjen kriteerien perusteella. Nehän voivat koskea ikää, asuinpaikkaa, ammattia ja niin edelleen.

Nyttemmin esimerkiksi sukupuoleen perustuvat rajoitukset ovat kauttaaltaan hävinneet, vaikka vielä muutama vuosikymmen sitten ns. sosialistimaissa naisille annettiin kymmenittäin erilaisia etuja, alkaen viisi vuotta alemmasta eläkeiästä erilaisiin vaarallisia ja vahingollisia työtehtäviä koskeviin suojelumääräyksiin.

Sen sijaan on tullut tavaksi määrätietoisesti edistää tiettyihin toisiin ryhmiin kuuluvien ihmisten akateemista- ja työuraa niin sanotulla positiivisella syrjinnällä. Tämä on tietenkin periaatteellisesti hyvin arveluttava tie, joka rikkoo räikeästi perinteistä tasa-arvon määritelmää.

Amerikassa, jossa tämä politiikka aloitettiin affirmative actionin nimellä, siitä on tullut aivan ilmeinen syrjinnän ja jopa nimenomaan rotusyrjinnän työkalu. Se syntyi akateemisissa piireissä, joissa on kehitetty suoranainen kvasitiede, jolla väitetään paljastettavan yhteiskunnan rakenteissa ilmenevää syrjintää, joka sitten muka kompensoidaan sen vastakohdalla eli esimerkiksi rotuun perustuvalla suosinnalla.

Kyseessä on tietenkin rasismi sen alkuperäisimmässä muodossaan eli ihonväriin perustuva kohtelun erilaisuus. Asia on kieltämättä erityisen kummallinen siksi, ettei ihmisrotuja saman ideologian mukaan ole edes olemassa. Sellaisten olemassaolon olettamista on jopa pidetty todisteena -rasismista…

UNESCO:n laatima määritelmä rasismista on wikipedian mukaan seuraava: Rasismi eli rotusyrjintä tai etninen syrjintä[1] on syrjintää ihmisen etnisen ryhmän tai muun syntyperään liittyvän seikan perusteella.[2][3][4] Rasismissa ihmisryhmä arvotetaan esimerkiksi ihonvärin tai kansallisuuden perusteella alempiarvoiseksi kuin muut ryhmät.[5] Syrjintä on Suomessa kielletty laissa ja kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa.[6]

 

Mainitun kaltaista syrjintää todella saa maassamme turhaan etsiä sitä löytämättä sen enempää laista ja määräyksistä kuin käytännöistäkään. Siitä huolimatta on hiljattain tehty vakaita yrityksiä löytää sitä jopa suuresta osasta väestöämme. Tässä käytetyt menetelmät muistuttavat suuresti niitä, joilla aikoinaan pyrittiin paljastamaan noitia: -epäilty tietenkin kieltää kaiken, mutta sydämensä salaisissa sopukoissa hän haluaa syrjiä ja arvottaa väärin jotakin ryhmää.

Kyseessä on tämän ajattelutavan mukaan ns. ajatusrikos, jollaisten ilmaantumisen tähän maailman jo George Orwell ennusti teoksessaan 1984. Kyseessä on toki ns. uhriton rikos, mutta uudempien noitatohtorien mukaan se sisältää alkeismuodossaan genosiidin siemenen, joka saattaakin kenties sitten yhtäkkiä muuttua todellisuudeksi, ellei sitä tuhota jo kohdussaan: Vesa Puurosen mukaan poisoppiminen rasismista edellyttää sitä, että ihmiset tunnistavat rasismin omassa toiminnassaan ja ajattelussaan. Tässä suhteessa erityisen tärkeä tehtävä on kasvatuksellatiedotusvälineillä ja poliitikoilla.[14] (wikipedia)

 

No onhan tuolla alalla nyt tosiaan ahkeroitu. Ilmeistä tietysti on, että nykyiset rasismiin liittyvät poliittiset käsitykset ja niiden liepeillä tehtailtava kvasifilosofia ovat synnyltään yhtä amerikkalaisia kuin taannoinen BLM- (Black Lives Matter) liike. Nuo asiat liittyvät heidän poliittisiin rakenteisiinsa ja pyrkimyksiinsä, eikä meidän maassamme ole ollut yhtään ainutta BLM-liikkeen tarkoittamaa tapausta koskaan.

On kovin surkuteltavaa, että aivan samat poliittiset käsitteet on joka tapauksessa apinoitu meidän maahamme, jossa niille ei ole minkäänlaista pohjaa eikä tarvetta, lukuunottamatta poliittista tarvetta lyödä vastapuolta.

Mitään, minkään määritelmän mukaisia rasistisia tavoitteita en ole kyennyt löytämään nykyisestä politiikasta millään suunnalla.

Niinpä rasismia on yritetty ”paljastaa” ajatusrikosten tasolla ja kun niistäkään ei ole löytynyt näyttöä, on nostettu tikunnokkaan yksittäiset sanat ja jopa huumori.

Tällaiset asiat eivät missään tapauksessa enää kuulu demokraattisen politiikan tekemisen piiriin, vaan sen sijaan totalitarismiin. Kun julkinen sana yrittää määräillä sitä, millaisille vitseille saa yksityiselämässään nauraa, emme elää enää länsimaisen sivistyksen arvojen mukaisessa maailmassa.

Oikeusministeriön Olen antirasisti-kampanja herättää sen verran myötähäpeää, että jätän sen tässä käsittelemättä ja uskon, että se kuuluu jo menneisyyteen.

Yhtä kaikki, se älyllisen tason romahdus, jota olemme nyt julkisessa keskustelussa olleet todistamassa , ei lupaa hyvää.

Myönnän, että olin kauan kulttuurioptimisti ja kuittasin Huxleyn ja Orwellin dystopiat sellaisina mahdollisuuksina, jotka ennen pitkää kukistuvat omaan mahdottomuuteensa. Neuvostoliitto oli hyvin lähellä orwellilaista paradigmaa ja sen romahtaminen näytti avaavan ihmiskunnalle uuden, valoisan vapauden ja järjen aikakauden.

Vaan kuinkas sitten kävikään.

38 kommenttia:

  1. Todella tärkeä ja oikeaan osuva kannaotto. Kiitos siitä. Näyttää siltä, että historioitsijat hallitsevat parhaiten näkymän myös nykyaikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta kai, koska nykyisyys on historian seuraus. Historia auttaa ymmärtämään niitä kausaaliketjuja, jotka ovat johtaneet nykytilaan.

      Poista
  2. Mitä ylioppilaat tänään, sitä kansa huomenna, oli paikkansa pitävä lause aikoinaan. Vanhan valtaus -68 oli ensimmäinen hälytysmerkki, mutta siitä varoittaneille me nuoret nauroimme niin. Osalla meistä silloisista nuorista hymy hyytyi hyvinkin pian, mutta melkoinen osa jähmettyi taistolaisuuden dogmeihin näihin päiviin saakka. Nyt nämä suuren totuuden löytäneet alkavat kadota vanhainkoteihin ja krematorioihin, mutta aate ei kuollut heidän mukanaan vaan muuttui iljettäväksi saasteeksi, jolla on monta päätä ja yhtä monta nimeä. Wokeilu, identiteettipolitiikka, uusmarksilaisuus, antifa jne.., jne..,
    Nyt riittäisi jos ylioppilaat saataisiin muutettua suurinpiirtein samanlaisiksi kuin kansa tänään. Siinä samalla saataisiin mediaankin lansalaisten enemmistön tavoin ajattelia toimittajia.

    Ei se ole aivan utopistinen ajatus, sillä aatteellisesti saastunut kansanosa on sittenkin aika pieni. Jos jollakin konstilla saataisiin Yle ja Hesari vyörytettyä tervepäisillä toimittajilla, niin se riittäisi, siilä enemmistö nöistä unelmahöttöläisistä on äärimmäisen heikkoa lauma-ainesta, seksuaalisesti ahdistuneita, puoliksi masentuneita, kehomyönteisiä pullukoita ja sen semmoisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoinen kommentti arvoisa Affu, kun kirjoitat "enemmistö nöistä unelmahöttöläisistä on äärimmäisen heikkoa lauma-ainesta, seksuaalisesti ahdistuneita, puoliksi masentuneita, kehomyönteisiä pullukoita ja sen semmoisia" niin oikeastaan se sopii todella mainiosti juuri persuihin ja heidän kannatusjoukkoihinsa. Itse sen olen vaikka taloyhtiömme asukkaista ja heidän maailmoistaan saanut todeta.

      Poista
    2. Heikkkoja riittää joka taloon. Minun olisi pitänyt kirjoittaa, että unelmahöttöläiset ovat yleensä hyvin koulutettuja, mutta,,,

      Poista
    3. Olen antirasisti-kampanja oli/on tekopyhyyden pakottamaa hyvesignalointia jolla oudosti kieroutunut pakko-oireinen blokki syöttää tolvanasakkia.

      Syöttää -, vaikka jokahisesta Homo Höpsiksestäkin löytyy rasismin itu joka ei paljon lannoitetta kaipaa silloin kun Nimby-geeni aktivoituu.

      Ainoat onnettomat reppanat jotka voisivat heittää sitä kuuluisaa Ensimmäistä kiveä ovat niitä P.A.-tapauksia joita kaikki muut tekopyhät käyttävät kilpinään.

      Ja kuten pienessä kinkerpiirissä tiedetään Patologisesta Altruismista tehdyt kirjoitukset löytyvät vain isolla vaivanäöllä ja lontoonmurteella. Kyseessä vaikuttaa olevan ns. "hiljainen tieto".

      https://en.wikipedia.org/wiki/Pathological_Altruism

      Harmaasusi
      Ajatusrikollinen № 08121905

      Poista
    4. Vasemmistohegemonian murtamiseksi kaikissa nimityksissä, niin yksityisen kuin julkisen puolen, pitäisi olla joku pisteytysjärjestelmä missä pisteitä saa sitä vähemmän mitä enemmän on intoa yhteisten asioiden hoitamiseen.

      Poista
    5. Unelmahöttöläisten ominaispiirteistä on vaikea sanoa mitään, mutta Tampereen yliopiston viestinnän ja journalistiikan opiskelijoista eli siis toimittajiksi opiskelevista 86,4 prosenttia kannatti vihreitä ja vasemmistopuolueita vuonna 2016. Tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että töissä olevat toimittajatkin olisivat "hienoisesti" vasemmalle kallellaan. Ihan näin tavallisen akateemisen pulliaisen omin silmin ja korvin tehdyn arvion mukaan ainakin Yle ja Hesari ovat vihervasemmistolaisia medioita, kaikilla Pravda- herkkusienimetodeilla (kansa pidetään pimeässä ja syötetään kakkaa).

      Poista
    6. Nuo nykyiset Tampereen toimittajat näyttävät kelpaavan mainiosti median pörssiyhtiöille. Joskus vähän hätkähtää, kun huomaa, miten laitavasemmisto ja pääomapiirit ovat kumman yksimielisiä näistä ns. rasismikysymyksistä. Saattavat toverit vään hätkähtää, jos tämä hallitus pääsee toteuttamaan todellista arvopolitiikkaansa eli kokoomuksen ohjelmaa. Tämä ei ole kannanotto tuohon ohjelmaan: poliiittisesti olen koditon, ja se kulttuurioptimismi, jonka Vihavainen huomaa kohdallaan horjuvan, katosi minulta jo kauan sitten. - XYZ -

      Poista
  3. Oman työväenluokan oikeuksien ajaminen on nykyään rasismia. Voi ajaa ja koko maailman työväenluokan oikeuksia, tai sitten ei ollenkaan. Vasemmistolle ei ole enää olemassa ryhmää "suomalaiset". Köyhyydenkin vertailukohta on nykyään globaali. Sanotaan ettei Suomessa ole oikeaa koyhyyttä, maailmalla on pahempaa. Globaalilla mittakaavalla voi tappaa minkä tahansa keskustelun, koska aina löytyy maailmalta graavimpi esimerkki.

    Nato on tavallaan ymmärrettävä valinta tilanteessa, jossa kansa ei enää tunnista omaa olemassaoloaan, jossa on ryhmää ei ole vaan kaikkien vertailukohta kaikessa on aina globaali. Asevelvollisuusarmeija muuttuu sellaisessa tilanteessa mahdottomaksi, koska se pohjautuu pitkälti ajatukseen omasta ryhmästä, jota ei siis enää tunnisteta. Sama perinteisen ryssävihan kanssa, sekin pohjautuu kuolleeseen ajatukseen omasta ryhmästä. Liberalismissa ryssäviha on ainoa totaalista sekamelskaa koossapitävä sosiaalinen liima.

    Hesari pauhaa rasismista kuin rikkinäinen levysoitin, vaikka itse kymmenisen vuotta sitten alkoi käyttää kansan vanhaa venäläisiä kohtaan tuntemaa epäluuloa maan oman kansallismielisen poliittisen opposition mustamaalaamiseen. Kansallismielisyys oli ryssää ja isänmaallisuus putinismia. Rasismin käyttämistä poliittisen opposition sekä kriittisyyden kukistamiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Voi ajaa ja koko maailman työväenluokan oikeuksia, tai sitten ei ollenkaan. Vasemmistolle ei ole enää olemassa ryhmää "suomalaiset"."

      On muistettava, että vasemmiston niin kommunistien kuin sosiaaliidemokraattien taustaideologia on marxilaisuudessa, joka on internationalistista: Kaikkien maiden työläiset liittykää yhteen.

      Meillä isänmaallinen sosiaalidemokratia oli sotiin liittyvä anomalia.

      Natosta: ihanko oikeasti Sinä haluaisit Suomen seisovan yksin Venäjää vastaan, jos paha paikka tulee? Vai pitäisikö tehdä uusi YYA-sopimus tai muutoin sovinnolla jättäytyä sen etupiiriin.

      Poista
    2. Tuosta armeijasta tuli mieleen, että ei ole monta vuotta siitä, kun Hesarin kaupunkitoimittaja unelmoi, että Suomen pitäisi aloittaa aseidenriisunta ja lopettaa armeija. Tarkkaa perustelua en nyt muista, toimittajan nimen sen sijaan muistan, mutta en viitsi kertoa, vaikka kyseessä ei ollut yksityisviesti.
      Lapin yliopiston oikeustieteen professori muuten twiitissään Saska Saarikoskelle antoi ymmärtää, että yksityisviestien julkaisija on mulkku. Hyvin todettu.

      Poista
  4. Varsinkin eurooppalaisen vasemmiston mielestä, kansallisvaltiota ei saa olla. Kaikki Marxin opit todellakin on sisäistetty, ja ne ovat vallalla ja niskan päällä. On vain internationaali, josta seuraa kaikki. Lähtökohtana ja oikeutena näiden marxilaisten mielestä on varsinkin eurooppalaisten maiden harjoittama siirtomaapolitiikka, joka nykykäsityksen ja -totuuden mukaan on kaiken pahan juurisyy.

    Jokunen päivä sitten radiossa muuan asiantuntija, niin kuin päivän termi kuuluu, todisteli ja kauhisteli historiallista siirtomaapolitiikka, ja totesi, että mikään anteeksipyyntö ei todellakaan riitä! Tästä seuraa, jota asiantuntija ei suoraan tietenkään sanonut, että mikä sen historiallisen virheen sitten korjaisi? Itselleni jäi vahva käsitys, että Eurooppa voi korjata virheensä vain sillä, että se sallii täydellisen ja vapaan muuttoliikkeen Afrikasta ja Aasiasta Eurooppaan, mikään muu ei korjaisi vanhaa vääryyttä?

    Jäi siis vahva vaikutelma, että silloin on eurooppaisten ja myös suomalaisten vuoro "kärsiä", sanottakoon näin! Jos ja kun tämä toteutuu, silloin on varmasti kyseessä sellaiset helvetin näyt, jotka muuttavat valtiot ja kansakunnat niin, että niistä ei jää kiveä kiven päälle! Kas, sehän marxilaisten tavoite tietenkin on!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Periytyykö syyllisyys aina kolmanteen ja neljänteen polveen ja kenties pidemmällekin?
      Vai pitäisikö säännön pikemminkin olla, ettei ketään pidä syyllistää saati rangaista siitä, mitä toiset ovat tehneet ennen kuin itse oli syntynytkään?

      Poista
  5. "Oikeusministeriön Olen antirasisti-kampanja herättää sen verran myötähäpeää.." Tarkoittiko tämä kampanja sitten sitä, että jos et toitottanut tätä sanomaa, olit rasisti? Muutama vuosi sitten oli "muotia" pitää sellaista lippalakkia, jossa luki: Olen lomalla. Taisi olla jopa T-paitojakin sellaisia. Se katsottiin huumoriksi (aika köyhäksi tosin), mutta laitahan päähän hattu, jossa lukee: Olen antirasisti. Silloin voisi sanoa Tuntemattoman Antti Rokan sanoin, kun hän tapasi Lammion ensimmäisen kerran, että tää mieshää puhuu huumorii vakaval naamal.

    VastaaPoista
  6. Baltian maiden väestönvaihto on hyvä vertailukohta. Miten on mahdollista, että Suomi joutuu kokemaan saman ja vieläpä ilman mitään miehitysarmeijaa. Vaalikarja on käynyt kuuliaisesti äänestämässä valtaan ja virkaan nihilistiset politiikot, joille suomalaisella kulttuurilla ja kansakunnalla ei ole mitään arvoa. Mietitäänpä nyt vaikka Helsingin kaupungin korkeinta johtoa.

    VastaaPoista
  7. "Nyttemmin esimerkiksi sukupuoleen perustuvat rajoitukset ovat kauttaaltaan hävinneet, vaikka vielä muutama vuosikymmen sitten ns. sosialistimaissa naisille annettiin kymmenittäin erilaisia etuja, alkaen viisi vuotta alemmasta eläkeiästä erilaisiin vaarallisia ja vahingollisia työtehtäviä koskeviin suojelumääräyksiin."

    Tiedä sitten onko sillä sukupuolella niin merkitystä, akateemisessa maailmassa. Mutta tietyissä töissä sukupuolella tulee oma vaikutteensa jos nainen on raskaana. Raskaita kuormia ei saisi nostaa, kun istukka voi revetä ja se tietää molempien hengelläpä. Maalareina taas raskaana olevat eivät saa hengittää tiettyjä kemikaaleja jne.
    Tällöin kun sitte koetat naisena tietyn ikäisenä hakea työtehtäviin, johon voi olla miehiä hakemassa, niin todennäköisyydet saada paikka kapenee. Saman tekevää onko suunnitelmissa perheen lisäys tai ei. Eikä kyse ole edes rasismista vaan biologiasta. Ei katsone uskontoa, tai aatetta. Ongelma tai haaste koskettanee vain toista sukupuolta. Koettane päästä osaksi yhteiskuntaa, kun ukot sanelee kuinka sen tulisi tapahtua. Kaippa siksi osa päätyy yksityisyrittäjiksi jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos työsuojelu on "ukkojen" syytä, niin pitäisikö miesten tuntea siitä syyllisyyttä. Eikö pikemminkin ylpeyttä, että naisia suojellaan raskausaikana.

      Poista
  8. Laissa kielletään yksiselitteisesti kaikenlainen syrjintä. Mutta kun merkittävät poliittiset laki-ihmiset sanovat "positiivisen" syrjinnän olevan hyväksyttävää, laista ei tarvitse välittää. Mitähän seuraavaksi? Kiintiöpaikkoja ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ollos huoleton, ristiriita on ratkaistu lainsäädännössä:

      Yhdenvertaisuuslain 8 pykälä:

      "Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen."

      Lain 9 pykälän mukaan:

      Positiivinen erityiskohtelu

      Sellainen oikeasuhtainen erilainen kohtelu, jonka tarkoituksena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen taikka syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäiseminen tai poistaminen, ei ole syrjintää.

      Poista
    2. "uudempien noitatohtorien mukaan se sisältää alkeismuodossaan genosiidin siemenen"

      Jos ajatellaan vanhaan venäläiseen tapaan, että sana on teko eiko ole loogista ajatella, että ajatus on sana eli tiivistetysti jo ajatus on teko, josta väistämättä seuraa, että pahat teot on parhainta kitkeä ja puhdistaa jo pahoina ajatuksina. Valitettavasti edes edistyksellinen neuvostotiede ei yrityksistä esimerkiksi Serbski-instituutissa ehtinyt kehittää tähän menetelmää tuhoamatta päätä, joten piti turvautua karkeampiin menetelmiin (yhdeksän grammaa niskaan). Jäädään siis toivossa odottamaan, että vielä edistyksellisempi länsitiede tuottaa ongelmaan ratkaisun.

      Poista
    3. "Sellainen oikeasuhtainen erilainen kohtelu, jonka tarkoituksena on tosiasiallisen yhdenvertaisuuden edistäminen taikka syrjinnästä johtuvien haittojen ehkäiseminen tai poistaminen, ei ole syrjintää."

      Positiivista erityiskohtelua siis.
      Jos tasaveroiset työnhakijat hakevat samaa työpaikkaa ja valituksi tulee harvinaisemman ihonvärin omaava henkilö, niin ketään ei siinä tapauksessa syrjitä.
      Mutta asian kallistuessa, samaisessa tilanteessa, kantaväestöön kuuluvan yleisemmän ihonvärin omaavan eduksi, on rasismia.

      Poista
  9. Jokainen on rasisti. Viimeistään siinä tilanteessa, kun oma teinitytär esittelee vävyehdokkaan. Tämä koskee länsimaissa erityisesti vähemmistöjä: muhamettilaiset, romanit, juutalaisetkin. Niin pitääkin olla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuskinpa vain, mutta ehkä vasta sitten, kun oma teinitytär raiskataan, tai oma lapsi joutuu rikoksen kohteeksi uus-suomalaisten taholta? Sitäkään ei kannata väheksyä, että kun kanta-suomalainen joutuu rikoksen kohteeksi kanta-suomalaisen taholta, rikoksen uhri oitis alkaa kannattamaan rangaistusten koventamista, vaikka aikaisemmin olisi ollut rikospoliittisesti ns. humaani! Nimittäin näistä on niin paljon näyttöä, ettei oikein sanomalla usko!

      Rikoksen uhri ei todellakaan ole suomalaisten rikosoikeuden "asiantuntijoiden" huolen kohteena ollut sitten 60-luvun alun! Vuosikymmenen loppua kohti mennessä, alkoivat puhaltaa aivan toiset tuulet, joka näyttää puhaltavan yhä vain, jolle ei mikään maailman mahti voi mitään. Ei edes äänestäjien joukkovoima.

      Poista
    2. Ylen radio-ohjelmassa yliopistotutkija tiesi kertoa että yli 80% monikulttuurisista parisuhteista kariutuu Suomessa. Melko heikot ovat onnistumisen eväät.

      Franklin

      Poista
  10. Niin ihmislajin, alkuyhteisön kuin jokaisen yksilön tajunnallinen alkutila -- omnipresenssi ja omnipotenssi, eli durkheimilaisittain uskontoelämän alkeismuodot ovat jääneet ja jäävät meistä jokaisen tietoisuuden pohjalle, ja jopa niin, että koemme tiedollisen ajattelumme sitä pätevämpänä, mitä yleiskäsitteellisempää se on.

    Se on siis universaali kognitiivinen ominaisuus, tuo tiedollisten kysymysten palauttaminen kaikkiallisuuden ja kaikkivaltaisuuden maaperälle.

    Eurooppalaisen uuden ajan kartesiolainen raionaalisuus -- maailmaa tarkkailevan subjektin eriytymnen ja todellisuuden objektivointi -- ovat taas jotain joka koskee vain meitä eurooppalaisen kulttuuripiirin kasvatteja ja noin neljää tai seitsemää viime vuosisataa. Uutta aikaa kuljettanut kantoaalto, jatkuvasti vahvistuva individualismi, on lopulta tehnt meistä sokeita -- ja juuri tähän individualistiseen sokeuteen kuuluu kyvyttämyys ymmärtää oman ajattelumme erityislaatuisuutta. Eli toisin sanoen: sorrumme miltei jokaisessa yleistäväsdsä ajatuksessamme siihen perustavanlaatuiseen erehdykseen, että kuvittelemme omat ominaisuutemme ihmistä universaalisti koskeviksi.

    Jokainen joka ymmärtää miten erityinen kognitiivinen ilmiö kartesiolainen rationaalisuus on, ei taatusti ota vakavasti esimerkiksi "älykkyystutkimuksen" rekstrapolointeja. Mutta tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että eri kulttuurien ihmiset sitten olisivat jotenkin enemmän keskenään "samalla viivavalla" -- vaan aivan päinvastoin, se aukaisee silmät näkemäät, että eri kulttuurien ihmiset ovat vielä paljon perustavanlaatuisemmin ja vielä kauempana toisistaan kuin mitä elkkä älykkyysosamäärien ero kertoisi.

    Ja se kertoo myös sen, miten väistämättömiä kulttuuriset hylkimisreaktiot ovat.

    Niitä saavat typerykset nimittää "rasismiksi" tai miksi tahansa, ja, ihan kaikin mokomin, huutakaa tuota maagista tabu- ja taikasaa niin että keihkot repeävät. Jos nämä "rasimilla" mässäilijät oikeasti ymmärtäisivät, miten tuhoisaa on yrittää sovittaa samaan elintilaan toistensa ominaisuudet pois sulkevia kulttuureja. Jos monikulttuurisuuden tuhoisuus -- varsinkin kun tuhovaikutukset kohdistuvat tähän ihmisen historiassa aivan ainutlaatuiseen eurooppalaisen uuden ajan ajatteluun -- yleisesti ymmärrettäisiin, kaikki "rasistien" rumat sanat yhtäkkiä näyttäytyisivät vain turhana kiroiluna -- oikeasti kulttuurinen yhteismitattomuus on paljon paljon paljon suuremman huudon arvoinen asia kuin yksikään kiroileva vihapuherasisti voi verbaali-ilmaisuillaan saada julki.

    VastaaPoista
  11. Onko sinulla, Timo, onko kenelläkään, moraalifilosofista vastausta seuraavaan ongelmaan. (Ongelmaa voi käsitellä hypoteettisesti, vaikka kiistäisi yhden tai useamman sen premisseistä.)

    Ongelman premissit:

    1. Populaatioiden välillä on merkittäviä keskimääräisiä synnynnäisiä eroja mm. älykkyydessä, impulsiivisuudessa, luonteenpiirteissä, väkivaltaisuuteen vahvasti linkittyvän MAOA-geenin 2R-alleelin esiintyvyydessä, ja näiden kaikkien heritabiliteetti on hyvin korkea (~50-80% haarukassa)

    2. Vaikka kaikissa populaatioissa on mitä hienoimpia yksilöitä, on populaatioiden koulutuksellisessa sekä ammatillisessa pärjäämispotentiaalissa että keskimääräisessä taipumuksessa väkivaltaan ja rikollisuuteen huomattavia eroja. (Yksilöllinen valikointi esimerkiksi pakolaisleireiltä ei sekään korjaa eroja, jos ja kun polygeneettinen regressio kohden populaation keskitasoa on vahvaa)

    3. Sivilisaatiolliset sivistyksen, koulutuksen, turvallisuuden, taloudellisen hyvinvoinnin edellytykset varioivat voimakkaasti yhteiskunnan muodostavien biologisten populaatioiden funktiona.

    --
    Ongelman ydinkysymys:

    Olettaen, että nuo kaikki väittämät ovat totta, vaikka emme haluaisi niiden olevan, niin miten me silloin suhtaudumme lopulta tähän ongelmaan, jos siihen jonain päivänä heräämme, ja meillä on valtava moraalinen, lähes sielullinen ristiriita, jossa asettuvat sovittamattomasti vastakkain:

    A) Meidän länsimainen kristillisperäinen humanismimme, joka lähtee ihmisarvon yhdenvertaisuudesta, ja joka käskee kohtaamaan jokaisen ihmisen yksilönä
    B) Yhteiskuntiemme rappeutuva turvallisuus, hyvinvointi, koheesio, joka rappeutuu voimakkain kausaalisin syy-seurausyhteyksin yhteiskunnan populaatiotason keskimääräisen biologisen muutoksen funktiona.

    Jos meillä jonain päivänä on konkreettisesti edessämme tämä ongelma ja ymmärrys sen lainalaisuuksista, yksilön ja heimon kategorioiden konfliktista, niin miten me voimme edes ajatella löytävämme siihen molemmat vaateet tyydyttävän ratkaisun, monietnisen yhteiskunnan murtumalinjat korjaavan tien? Onko tämä moraalifilosofian ympyrän neliöinti? Entä jos yhteiskunta lopulta murtuu tähän konfliktiin? Mitä sitten seuraa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikamme tabuja. Tiedämme vastaukset liiankin hyvin.

      Poista
    2. Siis kun en ole mistään kotoisin ja minulle on ukrainan aškenasijuutalaisille sopiva Y-geeni, niin mihin minut voidaan luokitella? Olenko alimman tason ihminen tai epä-ihminen, vai mihin luokaan anonyymi minut sijoittaa?

      Poista
    3. Asiasta on empiiristä kokemusta Rooman imperiumista 400-500-luvuilta. Eihän siinä mennyt kuin jokin 500 vuotta kun jokin kulttuurin tapainen oli saatu pystytettyä.

      Poista
    4. Vastaukset saatamme tietää hyvinkin, mutta tiedämmekö kysymykset? Eivätkö Anonyymin klo 22.46 kysymykset ole jotakuinkin samat kuin mitä Seppo Oikkonen toistelee, mutta nyt ne on redusoitu biologiaan? Reduktion - siinä kuin emergenssinkin - käsitteet tuntuvat aina vähän hämäriltä.

      Yksilön ja heimon kategorioiden konflikti? Eikö siitä ole nousseet modernin elämän luovat voimat? No, ovat varmaan tuhoavatkin. Tarkoitan: on vähän vaikea edes kuvitella yhteisöä ilman rikollisuutta.

      Anonyymin ennakoima murtumapiste tullee, kun määrä muuttuu laaduksi? Seurauksista näemme jo pahoja unia. Mitäpä muutakaan?

      Jos politiikka (ihmisten toimet) ja historia (tapahtumien ainutkertaisuus) redusoidaan sosiologiaan (kulttuurien muuttumattomuuteen) tai populaatioiden biologiseeen muuttumattomuuteen - niin, mitä sitten?

      No, sitten kai täytyy asettua koko nykyistä maailmanmenoa vastaan. Voi symboliseksi jäävä ele olla ainakin komea. - XYZ-



      Poista
    5. Solzhenitsyn kehotti elämään siten, ettei omalla toiminnallaan jatka valhetta.

      Poista
    6. Solzhenitsyn eli vähän erilaisessa maailmassa kuin me, taisi olla poikkeusyksilökin ja maksoi hinnan jota on vaikea edes kuvitella. Valitettavasti tutustumiseni on, toistaiseksi, jäänyt niihin 70-luvun painoksiin, jotka tuohon aikaan kyllä tekivät tehtävänsä. Mutta mitä tuo kehotus tarkoittaisi nyt, siis Suomessa? Riittävätkö mielipiteet? Äänestäminen? Elämäntaparatkaisut? Ns. tavallisen ihmisen ainut selviytymisen keino - työelämässä ja muuallakin - taitaa olla opportunismi, tiedostettu tai ei. Sama tosin lienee politiikassakin. Ja kun julkisen raja näyttää koko ajan työntyvän syvemmälle yksityiseen, intiimiin, myös sillä lienee tähän liittyviä seurauksia. - XYZ -

      Poista
    7. Jokainen aika on taatusti erilainen kuin aikaisemmat ja niin ovat totuudet ja valheetkin. Keskivertoihminen tuskin koskaan kokee elävänsä valheessa, vaan niiden osoittamiseen tarvitaan poikkeusyksilöitä. Ennen meillä oli kirjailijoita, aforistikkoja, miksei kuvataiteilijoitakin, jotka tökkäsivät sormensa kipupisteisiin.

      Taidammepa elää kulttuurimme sammumisen vaihetta, kun taiteen luova voima vaikuttaa ehtyneen. Vai katsommeko vain liian läheltä kykenemättä huomaamaan?

      Onhan Vihavainen kiitettävästi oman lukeneisuutensa voimalla osoittanut, miten meidän kuuluisi elää ollaksemme ehjiä ihmisiä. Käytännön tasolla vastaukset tuskin voivat olla kovin yksityiskohtaisia.

      Poista
    8. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  12. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.