Naisellisuuden pauloissa
Hermann Hesse, Narkissos ja
Kultasuu. Suomentanut Kai Kaila. Gummerus 2004, 346 s.
Hermann Hessen
(1877-1962) isä oli Virossa syntynyt Baltian saksalainen ja äiti kotoisin
eteläsaksalaisesta, protestanttisesta Württembergistä.
Molemmat
vanhemmat olivat olleet lähetysyössä Intiassa ja itämainen viisaus yhtyneenä
vakavaan uskonnollis- psykologiseen pohdiskeluun onkin Hessen tuotannolle
tunnusomaista.
Vuonna 1946
hänet palkittiin Nobel-palkinnolla, mikä harvinaisen hyvin sopikin tuon
palkinnon perusteena olevalle määräykselle, jonka mukaan palkitun kirjan tulee
edustaa ihanteellista suuntausta.
Hesse oli myös
hyvä esimerkki siitä toisesta, runoilijoiden ja ajattelijoiden Saksasta, ”Land
der Dichter und Denker”, jonka natsien barbaria oli sodan aikana pahoin jättänyt
varjoonsa. Hitlerit tulevat ja menevät, mutta Saksan kansa jää, sanoi myös
Stalin samoihin aikoihin.
Tämä kirja, ”Narziss
und Goldmund” ilmestyi vuonna 1930 eli siis jo muutaman vuoden ennen natsien
valtaannousua ja viime vuosisadan juutalaisvainoja. Ikään kuin enteellisesti
siinäkin kuvataan myös keskiaikaista juutalaisvainoa, jonka näkeminen tekee
parantumattoman haavan päähenkilön psyykeen.
Kirja on
allegorinen romaani, joka sijoittuu keskiaikaan, Mustan surman tienoille. Sen
päähenkilöt tutustuvat toisiinsa luostarikoulun miljöössä, josta Kultasuu
-Krysostomus- pakenee ja lähtee viettämään vaeltavaa elämää, joka keskittyy
naisellisuuden etsintään.
Toinen ja paljon
vähemmän esille tuleva henkilö, Narkissos, on teorian maailmoissa elävä nuori
nero, jolle aistillisuus on yhtä vierasta kuin se on Kultasuulle läheistä.
Kultasuu
rakastuu Narkissokseen platonisesti, kuten luostarimiljöössä on luonnollista,
sikäli kuin libido ei löydä peräti perverssiä purkautumistietä, mihin olosuhteet
myös omalla tavallaan viettelevät.
Joka tapauksessa
nämä kaksi ovat tuomittuja elämän erillään, sillä he ovat erilaisia kuin aurinko
ja kuu, eivät sen sijaan samalla tavalla kuin toisistaan kerran eronneet mies
ja nainen, joita luonto vetää takaisin yhteen, kuten Platon asian esitti.
Kultasuu oli
kasvanut ilman äitiä, joka oli viettänyt paheellista elämää ja jättänyt
perheensä. Äidin tai pikemmin ikinaisellisuuden etsintä tulikin Kultasuun
kohtaloksi ja koko elämän sisällöksi.
Kiinnostavaa on,
että naiset aina aktiivisesti vastasivat Kultasuun kutsuun tai tekivät itse
aloitteen. Rakkaus oli mitä suurimmassa määrin lihallista ja syttyi aina hetkessä,
ei minkään syvällisen tutustumisen kautta.
Kultasuu oli
hyvä oppimaan ja hallitsi pian koko ars amatorian: yksi nainen kaipasi
yhtä asiaa ja toinen toista. Itse asiassa Kultasuun koko oma rooli näyttää
muodostuneen naisten tarpeiden tyydyttämisestä, mistä hän sai oman täyttymyksensä,
joka siis oli luonteeltaan toissijainen.
Kultasuu himoitsi
erityisesti nuoria ja kauniita naisia, mutta itse asiassa kaikki naiset
kelpaavat ja ovat kukin omalla tavallaan saman lumoavan ikinaisellisuuden arvokas
osa. Kultasuu pystyy houkuttelemaan heistä esille tuon jaloimman ytimen omalla
huomaavaisella palvonnallaan, joka tunnistaa partnerin tarpeet.
Kuten Mika
Waltarin henkilö eräässä romaanissa, myös Kultasuu saa suuren oivalluksen havaitessaan,
että naisen kasvot saavat samanlaisen ilmeen suurimman nautinnon ja suurimman
tuskan hetkellä. Intohimo ja kärsimysnäytelmästä ei suotta käytetä samaa sanaa:
passio.
Olisi kuitenkin
erehdys kuvitella, että tuo Ewig-Weibliche -ikiäiti- olisi pelkkää
lempeyttä ja lumoa. Siinä on itse asiassa kaikki muukin, murhanhimosta lähtien.
Ei se ole mikään feministinen Kybele, jonka kunniaksi miehet kastroivat itsensä,
vaan ilmeisesti molempia sukupuolia hallitseva libido.
Ehkä ikäiti
muistuttaa Jin ja Jang -vastakohtaparin feminiinistä Jiniä,
mutta mikäli Hesse on ottanut tämän dikotomian esikuvakseen jää Jangin
rooli kovin vähäiseksi ja ohueksi: se on kuivan teorian ja aineettomien
yhtälöiden maailmaa, jonka merkitys kirjassa jää hämäräksi.
Olen huomannut
senkin tulkinnan, että Hessen esikuvana tässä olisi Nietzschen vastakohtapari
dionyysinen - apolloninen, jonka tämä esitti kirjassaan Tragedian synty
musiikin hengestä.
Tällöin naisellisuus olisi dionyysisyyttä.
Kaikkeahan voi kuvitella ja paralleelit auttavat ajattelua, mutta aika ohueksi
miehisen prinsiipin rooli tässä kutistuisi. Paradoksaalisesti taas
naisellisuutta kannattaisi etsiä enemmän muualta kuin naisista.
Lihallisen
rakkauden kiihko ja lumo on kirjassa onnistuttu kuvaamaan älykkään taitavasti,
vailla merkkiäkään nykyaikaisten huorakulkueiden tai pillu-lahkolaisuuden
vulgaariudesta. Kuitenkin kaiken keskiössä on aistein havaittava ja nautittava ruumis,
joka nousee palvonnan kohteeksi.
Kultasuun
intohimoksi muodostui yrittää vangita tuo pyhyyden konkreettinen ilmaus
taiteelliseen kuvaan ja hän onnistuukin siinä. Kuva on tavattoman vaikuttava
niille, jotka ymmärtävät. Tylsille poroporvareille se ei sano mitään.
Merkittävää
kyllä, taiteilija onnistuu myös vangitsemaan platonisesti rakastamansa
teoreetikko Narkissoksen tekemäänsä veistokseen. Aine onkin Kultasuun varsinainen
elementti. Hänen maailmassaan käsitteille ja siis puheelle ei jää paljonkaan
virkaa.
”Luo kuvia, taiteilija,
älä puhu!” ”Schaff Bilder, Künstler, rede nicht!” sanoi jo Goethe aikoinaan.
Siinäpä periaate, jonka monet ihmiset Hessen kuvaamana keskiaikana ymmärsivät
paljon paremmin kuin oman aikamme vulgaari radical chic, joka
paradoksaalisesti kukoistaa nyt akatemiassa ja sen liepeillä.
Hessen Kultasuun
näkemässä ”Ikiäidissä” yhtyvät vastakohdat, jotka ovat muuten sovittamattomia,
hänessä ne ovat tehneet rauhan ja asustavat yhdessä: syntymä ja kuolema, hyvyys
ja julmuus, elämä ja tuho.
Epäilemättä
voimme sanoa sekä Hesseä että hänen luomaansa Kultasuuta mystikoiksi. Kuitenkin
kirjan Narkissos kiittää Jumalaa siitä, ettei Kultasuusta koskaan tullut
mystikkoa, vaan taiteilija. Hänen sanastossaan mystikko on yhtä kuin
filosofiksi tekeytyvä valepukuinen taiteilija, konkreettisen etsijä.
Kultasuu sen
sijaan oli pelkkä taiteilija ilman filosofin valepukua. Hän oli valinnut sen
tien, joka hänelle sopi. Hänen kauttaan myös teoreetikko Narkissos oppi
kunnioittamaan taidetta, jota aiemmin oli itse asiassa halveksinut.
Tällaisen kirjan
lukeminen nykyisenä aikana tekee hieman epätodellisen vaikutelman. Sehän nostaa
henkilönsä kaikesta poliittisen korrektiuden banaalisuudesta suurten mysteerien
maailmaan. Saattaa olla, että kirja ilmestyessään vuonna 1930 herätti hieman
samanlaisia tunteita.
Tässä ajassa suurin tai suuri osa taiteilijoista, kirjailijoista ovat kuin peruskoulunopettajia. Usein taustalla hyvä asia tai oikeat "arvot" joiden puolesta halutaan ottaa kantaa. Tämän kannanoton ympärille sitten sommitellaan tarvittava fiktio kuin ongenkoukuksi.
VastaaPoistaOnkohan koskaan Suomen älymystö ja taiteilijakunta ollut niin yksi yhteen sen kanssa mitä median arvot, yrityselämän arvot ja tieteen arvot edustavat, ja hyvin usein myös politiikan valtalinjan arvot? Sama myös suhteessa EU:hun ja Natoon. YYA:n aikana?
Toisaalta käy sääliksikin vähän.
On vaikeaa olla radikaali kuten kaukaiset esikuvat, kun ennen radikaalina pidetyt arvot ja näkökulmat ovat puhdasta hegemoniaa 2000-luvulla, ja samoja niin vasemmistossa kuin porvaristossa.
Esimerkkinä ilmastonmuutosaktivismin puolustaminen. Sehän on juuri samaa kieltä, mitä puhuvat kaikkein suurimpien yritysten tj:t kokouspalatseissaan toisilleen plus kaikki me sedät ja tädit työpaikkojemme kahvihuoneissa.
Tai monikulturismi.
Ja jos radikalismi ei onnistu, kun yhteiskunta on kaikki radikaalit arvot ominut ja niitä edistää ja kapinan mahdollisuus on olematon, niin mahdollista edelleen on vielä individualismi, mystiikka.
k r
Niin kuin tiedämme aito taide on ajatonta, mutta aika ei kuitenkaan tarkoita merkityksettömyyttä. Sitäkin tärkeämpi on kokea taide itselleen sopivassa iässä. Luin Arosuden parikymppisenä ja sen jälkeen kaikken muun mitä Hesseltä löysin suomeksi. Onneksi Lasihelmipelikin ehdittiin suomentaa, ennen kuin into Hesseen alkoi laantua. Yksi vanhuuden "vaivoista" on tietysti se, ettei enää mikään kirja myllerrä mieltä, kunhan vain virittää muistoja ja tuo ehkä entisiin oivalluksiin uusia vivahteita. Hyvä niinkin, sillä vanhemmiten on nyanssien taju herkistynyt.
VastaaPoista"monet ihmiset Hessen kuvaamana keskiaikana ymmärsivät paljon paremmin kuin oman aikamme vulgaari radical chic, joka paradoksaalisesti kukoistaa nyt akatemiassa ja sen liepeillä."
VastaaPoistaTotta kai koska he pyrkivätkin olemaan taitelijoita kun taas radical chic on pyrkimyksistään huolimatta pseudotietelijöitä, " naistutkimusta" tms. Ainoa todellinen tieteellinen naistutkimus on gynekologiaa.