Hyvän imperiumin ylistys
J.Y. Simpson,
The Self-Discovery of Russia. George H. Doran Company, New York 1916, 227
s.
To Russia
Merciful in VIctory
Patient and calm in
tribulation
and with the vision
to act and to endure
(Kirjan
motto)
J.Y. Simpson (1873-1934), oli
skottilainen kirjailija, luonnontieteilijä, diplomaatti, elämäkertakirjailija
ja teologi. Englantilaisen wikipedian mukaan hänellä oli merkittävä rooli
Baltian maiden ja Suomen itsenäisyyden saamisessa I maailmansodan jälkeen.
Jälkimmäistä asiaa en ole nähnyt
meillä huomioitavan ja käytänkin tässä aivan ensin tilaisuutta kiittääkseni
maani puolesta. Ei pienillä kansoilla koskaan ole liikaa ystäviä, kuuluivatpa
ne mihin järjestöön tahansa.
Hyvä oin myös muistaa, että ystävyydelläkin
on aina reunaehdot: ei se ole rajattomasti ja muusta ympäristöstä irrallaan vaikuttava
voima
Venäjään Simpson oli tutustunut
muun muassa tekemällä pitkän Siperian-matkan, josta hän kirjoitti kirjan.
Ensimmäisen maailmansodan
ympärysvallat eli ns. Entente-maat olivat vanhojen perivihollisten
ryhmä, joka nyt oli keskittänyt voimansa Saksaa ja Itävaltaa vastaan. Venäjän
ja Englannin suhteet olivat olleet kireät 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa
ja jo lähellä sotaakin.
Demokraattinen ja perinteisesti
puolalaismielinen Ranska taas oli ideologialtaan syvästi vihamielinen
Venäjälle, autokraattiselle kansojen vankilalle. Englannin ja Ranskan
monisatavuotisesta ja ikuiselta näyttäneestä konfliktista ei tässä tarvitse
erikseen mainitakaan.
Kun ”venäläinen höyryjyrä” saatiin Länsi
Euroopassa omalle puolelle siinä valtavassa maailmansodassa, jota koko
inhimillinen nerous ja typeryys yhdistettyinä keskittyivät valmistelemaan viime
vuosisadan alussa, oli tietenkin paikallaan löytää siitä mahdollisimman paljon
hyvä puolia.
Tietenkin niitä löytyi. Venäjällä
on aina ollut kyky sekä hankkia leppymättömiä vihamiehiä että hurmata vieras
omalla jäljittelemättömällä tavallaan. Hurskas ja ilmeisen hyväuskoinen Simpson
näyttää olleen erityisen sopiva kertomaan anglosaksiselle maailmalle Venäjän
erinomaisuudesta.
Siinähän oli tehtävää, sillä
amerikkalaisen vapausideologian näkökulmasta venäläinen autokratia oli
vanhastaan leimautunut taantumuksen tukipylvääksi koko Euroopassa ja syystä olikin.
Myös Siperia vankisiirtoloiden maana oli George Kennanin (vanh.) ja hänen perustamansa
yhdistyksen ansiosta tullut epävapauden ja mielivallan symboliksi.
Brittiläiseen imperiumiin
verrattuna Venäjässä taas ei ollut mitään periaatteellista moittimista: samaa
imperialismiahan sekin harjoitti, vaikka ei merten takana, mikä taas teki siitä
Englannille suhteellisen vaarattoman.
Simpsonin vuonna 1915 kirjoittama
kirja lähtee tietenkin siitä, että ympärysvallat voittavat ja Venäjä on yksi
niiden joukossa. Muunlaiset oletukset olisivat olleet yksinkertaisesti
mahdottomia.
Niinpä Simpson käsittelee Puolan
kysymystä lähtien siltä pohjalta, että vuonna 1915 annettu lupaus autonomiasta
tultaisiin pitämään. Hänen mielestään Venäjän kansa oli niin tiukasti lupauksen
takana, että seuraisi vallankumous, jos se petettäisiin.
Muuten kirjoittaja ei lainkaan nosta
esille vallankumouksen mahdollisuutta, vaikka Pertti Luntisen referoimat
ranskalaisen tiedustelun raportit Pietarista pitivät sitä yhtenä suurena
kysymyksenä: kestäisikö Venäjän yhteiskunta suursotaa?
Simpson ei tietenkään kirjoittanut
kirjassaan raporttia hallitukselleen, vaan ositti sen suurelle yleisölle, mutta
hän näyttää myös olleen aidosti sitä mieltä, että Venäjän kansa on tavattoman
yksimielisesti kansallisen sotansa kannalla. Sota oli saanut ihmeitä aikaan.
Sivumennen sanoen, hän uskoi myös
Venäjän armeijan tavattomaan yhteishenkeen ja jopa demokraattisuuteen (!). Miehistön
ja upseerien suhde oli suorastaan herttainen, mikä heijastui puhetavassakin.
Ylittämätön lienee kuitenkin kirjoittajan johtopäätös, jota on pakko siteerata
sanatarkasti: The Russian army is the greatest democracy in the world.
Mitä Puolan tulevaisuuteen tuli, se
saisi taas autonomian Venäjän yhteydessä ja siihen liitettäisiin myös Saksan
aikoinaan anastamat alueet. Danzigin käytävä merelle olisi välttämätön. Puolan
kysymys oli ennen muuta venäläis-puolalainen, eikä kansainvälinen kysymys.
Suuri ongelma olivat juutalaiset,
jotka olivat kieleltäänkin miltei saksalaisia ja vaarallinen, epäkansallinen
elementti. Sen suvaitseminen olisi ”kansallinen rikos” ja ”itsemurha”. Mihin
2,3 miljoonaa juutalaista sitten menisi, jäi avoimeksi. Kenties Saksaan ja etenkin
Amerikkaan, jonne heitä oli jo paljon siirtynytkin?
Mitä tulee esimerkiksi Ukrainaan,
Suoneen ja Baltian maihin, niistä ei kirjassa puhuta mitään, lukuun ottamatta
sitä, että Venäjällä oli Britannian tarvitsemia suuria metsävaroja muun muassa
Suomessa. Sehän kuului tietenkin keisarikuntaan.
Saksa sen sijaan oli ottanut tavoitteekseen noiden
alueiden, Ukrainan, Puolan, Suomen ja Baltian maakuntien irrottamisen Venäjän
keisarikunnasta. Toki sillä oli niitä varten omat suunnitelmansa, ei sotaa
hyvin vuoksi käyty.
Muuan tekijää tavattomasti
innostaneista asioista on kieltolaki, joka astui voimaan heti sodan alettua.
Sen siunauksellisia vaikutuksia hän ei lakkaa ylistämästä ja esittelemästä
tilastojen voimin. Myös väestön ylivoimainen enemmistö on kieltolain kannalla.
Venäjän raitistuminen on todellinen vallankumous! Se on edellä Englannista ja
muusta lännestä!
Aikansa tärkeä kysymys oli
Konstantinopolin kohtalo. Kuten tunnettua, Venäjälle oli sodassa luvattu Turkin
salmet, minkä paljastuminen keväällä 1917 koitui väliaikaisen hallituksen
ministerin ja suuren Suomen ystävän Pavel Miljukovin kohtaloksi. Radikaalit
pilkkasivat häntä nimellä Miljukov-Dardanellski.
Mutta Konstantinopolin valloitus
oli ollut Venäjän tavoitteena jo Katariina II:sta lähtien ja sen ”hengellisestä”
merkityksestä kehittelivät erilaiset, lähinnä sekopäiset filosofit mahtavia
teorioita.
Tässä kirjassa selostetaan laajasti
ruhtinas Trubetskoin näkemyksiä, jotka ovat taas Venäjällä suuressa suosiossa ”euraasialaisen
aatteen” takia, vaikka Konstantinopolista taidetaankin jo olla hiljaa.
Konstantinopoli tai paremminkin Turkin
salmet olivat joka tapauksessa Venäjälle ”kodin lukko”, jonka avain oli vieraan
käsissä, kuten kirjoittaja asian muotoilee. Toinen samanlainen lukko olivat
tietenkin Tanskan salmet, mikä jostakin syystä jäi käsittelemättä.
No, toki Musta meri oli jäätymätön,
millä tuohon aikaan oli paljon nykyistä suurempi merkitys. Joka tapauksessa
kirjassa arviotiin, että Venäjän uusi aikakausi oli alkamassa sodan jälkeen. Ensin
oli ollut Kiovan ja sitten Moskovan Venäjä, nyt oli olemassa Pietarin Venäjä.
Sen muuttuminen Konstantinopolin Venäjäksi palauttaisi vanhan Bysantin, joka
oli Venäjän todellinen alkukoti ja sen kristillisyyden kehto.
Teologissävyinen huuhaa, jota kirjoittaja
lainaa useastakin lähteestä, todistelee Venäjän tavatonta demokraattisuuttakin
ja tulevan valloituksen hengellistä luonnetta. Mitä Brittiläiseen imperiumiin
tulee, sen ei tarvinnut tuntea etujaan uhatuiksi, sillä sehän hallitsi sekä
Suezia että Gibraltaria eikä Venäjä sitä paitsi ollut merivalta: sillä oli jo
riittävästi maata.
Tämä kirja tietenkin vanheni
perusteellisesti ja alusta loppuun jo yhden vuoden kuluessa, vuoden 1917
Helmikuun vallankumoukseen tultaessa.
Venäjä, jonka ystävällisyys, patrioottinen
yksimielisyys, urhoollisuus ja mielenjalous olivat hurmanneet uskonnollishenkisen
englantilaisen raittiusmiehen, muuttui yhdellä iskulla mielettömäksi ja
säälimättömäksi kaikkien sodaksi kaikkia vastaan, jota kuvaamaan hyvin sopivat
Puškinin sanat venäläisestä kapinasta.
Konstantinopolin Venäjän sijasta
saatiin uudelleen keskiaikaisen Moskovan Venäjän uusi versio ja raitistumisen
vallankumouskin söi lapsensa 1920-luvulla, vaikka viinapirua yritettiinkin
aluksi vielä pitää aisoissa.
Vastoin odotuksia Venäjän imperiumi
hajosi kuin hajosikin, vaikka Saksa ei voittanut sotaa. Se kuitenkin voitti
Venäjän. Millainen olisi ollut maailma ja Suomenkin kohtalo, mikäli Venäjä
olisi jaksanut pysyä voittajavaltojen riveissä, voimme vain kuvitella.
Suomessakin oli niitä, jotka
panivat toivonsa ympärysvaltoihin ja niiden ”demokraattisuuteen”. Kannattaa
kuitenkin muistaa, että tuon demokraattisuuden merkitys oli ja on aina suhteellista
ja olosuhteusta riippuvaa.
Suurvaltojen koalitiot eivät
muodostu ideologioiden perusteella, kuten tiedämme jo ristiretkiajan historiasta.
Kuten ensimmäisessä, myös toisessa
maailmansodassa voitti vain osittain demokratia. Molemmissa voitti oman
osuutensa myös kommunismi, jonka varjolla venäläinen imperialismi kauan
hallitsi Itä-Eurooppaa, vaikka Turkin salmet jäivätkin siltä saamatta.
Nyt miljoonakaupunki Istanbul olisi
Venäjälle jo aivan liian suuri pala, huolimatta siitä, mitä joku menneisyydessä
elävä Žirinovski vielä äskettäin suustaan päästelin.
Ja yleisessä maailman paluussa
keskiaikaan on myös Hagia Sofia, josta venäläiset mystikot aikoinaan niin
innoittuneesti haaveilivat, muutettu jälleen moskeijaksi.
Minulla on mielikuva, että tsaarin armeijassa upseerit joutuivat selventämään tappioiden syytä. Isossa kakkosessa tappioilla ei ollut väliä kunhan tehtävä tuli hoidettua.
VastaaPoistaEiköhän niitä aina seurattu. Venäjän armeijassa näyttää olleen kahdenlaista menoa, 1800-luvun ensi puoliskolla hakattiin sotilaita hengiltä ja toisaalta oli suvorovilainen innostava koulukunta. Mutta kyllä monien upseerien rutiineihin kuului antaa alaisille nyrkistä naamaan vielä I ms. Ja myöhemminkin.
PoistaJostain kirjasta luin tämän. Puna-armeija oli ryöstänyt ja raiskannut jossain kylässä 72 tuntia. Upseeri piti miehille puhettelun:"Tämä riittää nyt." Seuraavana yönä yksi frontnik kuitenkin raiskasi 12-vuotiaan. Tyttö pystyi kuitenkin näyttämään:"Se oli tuo!" Kertojan mukaan hän ei ollut ennen nähnytkään miten upseeri potki miehen kuoliaaksi.
Poista"Venäjän kansa on tavattoman yksimielisesti kansallisen sotansa kannalla. Sota oli saanut ihmeitä aikaan.
VastaaPoistaSivumennen sanoen, hän uskoi myös Venäjän armeijan tavattomaan yhteishenkeen ja jopa demokraattisuuteen (!). "
Onpahan taas hyvä esimerkki siitä, miten vaikea lännessä on aina ollut ymmärtää Venäjää. Vähän jokaisella arvioitsijalla on ollut oma kuvansa, vähän kuin tarinan kuudella sokealla tunnustellessaan norsua.
"Millainen olisi ollut maailma ja Suomenkin kohtalo, mikäli Venäjä olisi jaksanut pysyä voittajavaltojen riveissä, voimme vain kuvitella."
VastaaPoistaKauhistuttava ajatus Suomen kannalta.
Se on sitten eri asia olisikohan se lokakuun vallankumouksen jälkeen ollut edes mahdollista, vaikka itse Leninnkin olisi halunnut.
Ei tietenkään. Bolševismi tuhosi täysin Venäjän armeijan taistelukyvyn ja saksalaisten tarvitsi vain kävellä eteenpäin, elleivät junalla päässeet.
Poista