Totuus, ankara totuus
Dostojevski, F.M., Kellariloukko
(Записки из подполья, 1864) kääntänyt Valto
Kallama ja Vieras rouva, kääntänyt Juho Ahava. Ex Libris 1972 (1864)
Maailmankirjallisuuden kuuluisimpia
ihmisvihaajia on Kellariloukon sankari, nelikymmenvuotias pikkuvirkamies,
joka aivan ilmeisesti joutuu elämään palkallaan, ilman lahjuksia ja viettää
aikaansa surkeassa kellariloukossa, jossakin heinätorin ja Meštšanskaja-katujen
tienoilla kuten erinäiset muutkin Dostojevskin henkilöt.
Nikolai Tšernyševski
katsoi, että tuon ajan ihmiset voitiin jakaa kahteen ryhmään, niihin, joilla
oli varaa syödä kerran viikossa lihakeittoa ja niihin, joilla ei ollut. Palvelija
tuolla kurjimuksella sentään on, mutta hänkin halveksii isäntäänsä.
Kellariloukon
asukas kuuluu ilmeisesti noihin kasvissyöjiin ja on sitä paitsi incel,
käyttääksemme modernia ilmausta. Hän in peräkammarin poika, äärimmäisen introvertti
ja estynyt. Kaiken kukkuraksi hän rakastaa intohimoisesti totuutta.
Valkoisen miehen
nerous ja tarmo oli 1860-luvulla parhaillaan luomassa maanpäällistä paratiisia,
jossa kaikille olisi aineellista hyvää lähes rajattomasti ja jossa jokainen
käyttäytyisi oman rationaalisesti ymmärretyn etunsa mukaisesti.
Itse asiassa tuo
käyttäytymisen rationaalisuus olikin selviö: se oli yhtä vastaansanomattomasti
tosi kuin aritmetiikan väite, jonka mukaan kaksi kertaa kaksi on neljä. Ihmisen
oli lopultakin pakko tavoitella omaa mielihyväänsä, kun asioita tulkitsi tarpeeksi
kauan, se löytyi aina kaiken takaa.
Kyseessä oli
käyttäytymisen perusta samassa mielessä kuin gravitaatio selitti Newtonille
maailmankaikkeuden. Itse asiassa edes tahtoa ei ollut olemassa. Kaikkialta
löytyi vain syitä ja välttämättömyyttä.
Näin opetti ajan
suuri viisaus, eritoten anglosaksinen utilitarismi. Edistyksen suurena
symbolina tulee kirjassakin esille Kristallipalatsi, Lontooseen vuoden
1851 maailmannäyttelyyn rakennettu lasista ja raudasta koostuva ihmeellinen
rakennelma, joka jo sellaisenaan symbolisoi uutta, rationaalista aikaa ja sen loistoa.
Nyt sitä on muistona vain metroaseman nimi.
Kellariloukon
asukki sen sijaan näkee ympärillään vain mielettömyyttä: ikuiseksi sanottu
Pohjois-Amerikan Yhdysvaltojen liitto oli hajonnut veriseen sotaan, Euroopassa sodittiin
naurettavan Schleswig-Holsteinin takia. Mielettömyys paistoi kaikkialta. E
Ja kuitenkin edistysväki
nauroi ajatukselle, jonka mukaa ihminen tavoittelisikin jotakin muuta kuin omaa
mielihyväänsä.
Kellarilukon
asukki on jo sellaisenaan elävä todiste koko tämän maailmankuvan falskiudesta.
Hän ei tavoittele mielihyvää, vaan totuutta, vaikka se merkitsisikin kärsimystä
ja mielipahaa, kuten myös tapahtuu.
Kaiken takana on
ylenmääräiseksi paisunut ego, joka on äärimmäisen herkkä loukkauksille. On
tuskin mitään asiaa, jossa hän ei näkisi ihmisarvoaan loukattavan. Tyhjänpäiväisten
idioottien valheellinen ilo ja itsetyytyväisyys herättää hänen aggressionsa,
eikä hän jätä käyttämättä tilaisuutta osoittaa kaikille päin naamaa näiden vähäpätöisyyden
ja ala-arvoisuuden.
Nämä itsetyytyväiset
herrat perustavat koko olemassaolonsa valheellisuudelle ja, mikä pahinta,
kuvittelevat olevansa suuestikin Kellariloukon asukasta parempia. Tämän elämänsisällöksi
muodostuu ajatus kostosta, joka lopultakin jää puolitiehen, mutta on edes
tyhjää parempi.
Kaikkein kaameimman
konnuutensa päähenkilö tekee itse asiassa prostituoidulle, jonka eteen hän
maalailee kuvaa siitä, miten lähellä olisi jalompi elämä, johon sankari tätä
kutsuu suloisilla sanoilla, muuttuen herran enkeliksi. Itse asiassa hän toimiikin
hyvässä uskossa ja ihastuu omaan hyvyyteensä.
Lopulta
paljastuu totuus ja se tarkoittaa, että tämä moralisti ja hieno ihminen on itse
asiassa suuri lurjus, joka totuudelliselle kutsumukselleen uskollisena pyrkii
loukkaamaan uhriaan mahdollisimman verisesti.
Tämän kuitenkin
onnistuu palauttaa maksu antamastaan rakkauden osoituksesta. Tuo kellariloukkolainen
totuuden palvelija on turhaan yrittänyt rahalla banalisoida pyyteettömän lahjan.
Kuten tunnettua,
Dostojevski edelsi Freudia tuhotessaan ylpeän eurooppalaisen hengen omakuvan ihmisyyden
uutena ja entistä korkeampana asteena. Hänen obsessionsa ei ollut
seksuaalisuus, vaan lahjomaton pyrkimys totuuteen.
Totuus sinänsä
ei kuitenkaan ole asia, joka olisi niin paljon kaikkea muuta arvokkaampi, että
sen voisi sallia työntävän syrjään kaiken muun. Meidän suomalaisten tuntuu joskus olevan erityisen
vaikeaa ymmärtää tätä. Meissä taitaa olla aika lailla kellariloukon henkeä.
Kellariloukon
piirtämä irvikuva luonnevikaisesta totuuden etsijästä, jota ajaa eteenpäin
kauna ja viha, on epäilemättä syntynyt todellisuuden pohjalta ja tänäänkin se
on löydettävissä.
Päähenkilöltä puuttuu
kaikki kyky sovitella ja antaa anteeksi. Huumori on hänelle ilmeisen tuntematon
asia. Eivätkö nuo entiset koulutoverit itse asiassa olleet varsin huvittavia
kaikessa itsetärkeydessään ja tyhjänpäiväisyydessään? Miksei niille voinut vain
hymyillä tai vaikkapa sitten nauraa?
Useimmat
pystyvätkin niin tekemään, kellariloukon loukattu asukas ei. Joka tapauksessa
myös hän kuuluu todellisuuteemme ja ylistäessämme aikakautemme suuria
saavutuksia, saamme olla varuillamme: virallisen falskiuden ja jokapäiväisen typeryyden
ulkopuolella on aina olemassa myös toisenlaista ja vielä suurempaa typeryyttä.
Dostojevski
viittasi Yhdysvaltojen sisällissotaan ja Tanskan ja Preussin sotaan. Meillä on
nyt Ukrainan sota, elokapinalliset, vegaanit ja piru ties mitä. Rationaalinen
oman edun tavoittelu olisi varmaankin suurelle enemmistölle suorin tie onneen,
mutta eihän sitä edes haluta.
Usein ryhmäpöljäilyyn liittyy rationaalisuutta, osalla osallisista. Poliisin kyynelkaasutus on meriittiä vasemmistopuolueiden vaaliehdokkuutta tavoitellessa, ilmastoahdistuminen kameroiden loisteessa voi tuoda hyväpalkkaisen mediapelle-aseman (Kreetta), aikoinaan ojan tukkiminen toi joillekkin superpalkkaiset eeuu-hillotolpat, huumeitten myytättäminen rikastuttaa roadman-päälliköt, sodituttaminen Ukrainassa estää ikäviä oppositio-ärhentelyjä moskovassa jne.
VastaaPoistaTavoitteellisuudessa on aste-eroja, riskinottoeroja ja pitkäjänteisyyseroja. Enemmistö on ihan pöljäntereitä.
Siitä on aikaa kun sen luin, mutta perinjuurin inhimillinen kuvaus ihmisen tahdosta, vallantarpeesta ja yhteiskunnan sanelemista ehdoista.
VastaaPoistaIkäänkuin mitään todellista, pravdaa, kouriintuntuvaa ei olisikaan; vain veteenpiirrettyä viivaa. Muutostilaa, johon tartutaan.
Niinkuin Saksassakin, viimesodan viimeisinäkin päivinä, juutalaisia murhattiin, SS oli voimissaaan ja Gestapo jumalan asemassa tukemassa hitleriä. Elettiin pysyvässä ajassa.
Venäjällä on nyt peruutusvaihde päällä.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010910585.html
Ehkä myös se kellariloukko palaa takaisin, kaikessa romattisuudessaan.
"Totuus sinänsä" ja "kaikki muu" ovat sellaisten käsitteiden kombinaatio, jota on jokaisen ihmisen todellakin vaikea ymmärtää asuinpaikasta tai etnisestä taustasta riippumatta. Enemmän ja helpommin perusteltavissa olevia ajatuksia herättää seuraava virke.
VastaaPoista"Kellariloukon piirtämä irvikuva luonnevikaisesta totuuden etsijästä, jota ajaa eteenpäin kauna ja viha, on epäilemättä syntynyt todellisuuden pohjalta ja tänäänkin se on löydettävissä."
Kokonaan taustastaan irroitettuna se kuvannee jokaisen aikakauden ja hetken toisinajattelua. Liikkeelle panevalla voimalla on vähän merkitystä. Enemmistö karsastaa yhtälailla anteeksiantoa ja lähimmäisen rakkautta julistavaa totuuden etsijää. Lopussa onkin lyhyt lista tämän hetken tärkeistä aiheista, joiden kohdalla totuutta etsivät on jo suljettu loukkoihinsa.
"Meillä on nyt Ukrainan sota, elokapinalliset, vegaanit ja piru ties mitä."
"Hän in peräkammarin poika, äärimmäisen introvertti ja estynyt. Kaiken kukkuraksi hän rakastaa intohimoisesti totuutta."
VastaaPoistaAssosiaatio 1960-luvulta:
Jos joku liikaa suruistansa piittaa, kaikki merkit jo kuolemaan viittaa (Hoteynanny-trio Bulevardi).
"Rationaalinen oman edun tavoittelu olisi varmaankin suurelle enemmistölle suorin tie onneen, mutta eihän sitä edes haluta."
VastaaPoistaTässäpä olisi mainio ohjelma uudelle puolueelle, äänestäisin.
"Hän ei tavoittele mielihyvää, vaan totuutta, vaikka se merkitsisikin kärsimystä ja mielipahaa, kuten myös tapahtuu."
VastaaPoistaTotuus on partaveitsi lapsen käsissä (M. Waltari).
Johtopäätös: Totuus on parempi kätkeä toimivaltaisten virastojen vihreän veran alle tai niiden kellarin arkistoloukkoihin, pahimmassa tapauksissa myös niiden etsijät ja julistajat.
Sain käsiini viitisen vuotta sitten suomeksi ilmestyneen René Girardin esseevalikoiman Kellariloukon psykologia. Dostojevskin teoksen mielenkiintoisten analyysien lisäksi kirjassa oli ajatuksia herättävä essee Kohti Sivullisen uusintakäsittelyä. Kuten niin monet teini-ikäiset, myös minä häikäistyin aikoinaan Mersaultin rehellisyydestä. Yli 70-vuotiaalle ukolle, joka on vuosien saatossa lukenut Sivullisen muutamia kertoja, on hämmentävää, että Girard sijoittaa hyvin perustein Mersaultin kellariloukon asukkaitten joukkoon. Se selittää myös Sivullisen lopun vankilajakson, joka on aina tuntunut hiukan oudolta.
VastaaPoista