Taika ja sen
merkitykset
Max Weber kuuluu
sosiologian suuriin klassikoihin ja häntä on pidetty Marxin veroisena ja myös tämän
kohtuuttomien liioittelujen vastapainona. Molempien ajattelussa on spekulatiivistakin
ainesta, jolla ei välttämättä ole ainakaan mainittavaa arvoa, mutta on myös pysyvästi
kiinnostavia, teräviä havaintoja ihmisen ja ihmisyhteisöjen kehityksestä.
Weberiltä on peräisin
myös käsite ”Entzauberung der Welt” -maailman demystifiointi. Primitiiviset
yhteisöt kuvittelivat kaikissa olioissa olevan jonkinlaista henkeä, ”manaa”,
joka saattoi käyttäytyä arvaamattomasti ja olla ystävällinen tai vihamielinen.
Yleensä se halusi lahjuksia ja lepytyksiä.
Zauber -taika
ympäröi luonnonkansojen elämää ja ajattelua kehdosta hautaan.
Maailmansalaisuuden -Welträtsel- tunsivat vain salaisuuksiin vihityt
poppamiehet, jotka pääsivät henkien kanssa yhteyteen tiettyjen salaismenojen
kautta.
Sitä tietoa ei voinut välittää henkilöltä
toiselle. Heidän toimintaansa ja heidän määräämiinsä rituaaleihin oli
turvauduttava, kun luonto kuritti yhteisöä ja kun haluttiin vakuutusta siitä,
ettei niin kävisi.
Toki tiedän,
että nykyajan edistyksellisimmän väen mielestä ei mitään primitiivisiä kansoja
tai kulttuureita ole koskaan ollutkaan ja että luonnon kanssa sopusoinnussa
elävät jalot villit elivät paratiisimaisissa oloissa siihen saakka, kun lihaa
syövä valkoinen heteromies saapui.
Mutta jätän nyt
tämän puolen asiasta käsittelemättä. Itse tuo taian -Zauber- häviäminen on kiinnostava ja merkittävä asia.
Taian vallassa oleva maailma oli turvallinen vain sille, joka hallitsi tietyt
rituaalit ja suoritti ne. Käytännössä hän varmasti sai huomata, ettei sekään
riittänyt.
Moderni käsitys
kausaalisuudesta ja kriittinen ymmärrys asioiden olemuksesta puuttui primitiivisessä
yhteisössä.
Oli suuri
vallankumous ajattelussa, kun opittiin ymmärtämään, että asiat noudattavat
tiettyjä lainomaisuuksia ja että esimerkiksi aineella on tiettyjä
perusrakenteita, joiden tunteminen mahdollistaa jopa niiden hajottamisen
alkutekijöihinsä ja uusien aineiden -yhdisteiden- valmistamisen eli siis
luomisen.
Kemia oli
selvimpiä todistuksia siitä, että ihminen oli ottanut sen paikan, joka
aikoinaan kuului erilaisille hengille ja jumaluuksille. Nyt ihminen itse ja
nimenomaan valkoinen mies oli ottanut luojan ja kaiken ymmärtäjän paikan.
Jo antiikin
aikana Lucretius oli runoillut:” Felix, qui potuit/rerum cognoscere causas” -onnellinen
on se, joka on oppinut ymmärtämään asioiden syyt. Nyt ei tarvinnut enää pohtia
sitä, mitä tarkoitusta varten ja milloin minkin olion henki teki, mitä se teki.
Luonnon käyttäytyminen
osoittautui noudattavan tiettyjä ankaria säännönmukaisuuksia, joista ei ollut
poikkeuksia. Se oli lakiensa vanki eikä sillä ollut mitään salaisuuksia.
Viimeisetkin kiristettiin siltä erilaisilla kokeilla.
Modernin ihmisen
suhteen ympäristöönsä ymmärrettiin näin muuttuvan rationaaliseksi ja pohjautuvan
luonnonlakien tuntemukseen. Kun tiedettiin, mikä oli minkin seurausta,
lakattiin ihmettelemästä myös sitä, että sekä tarkkailija että kohde ylipäätään
olivat olemassa.
Ihme alettiin käsittää
asiaksi, joka olisi rikkonut luonnonlakeja, eikä se taas ollut mahdollista. Ihmeestä
ja olemattomasta tai valheesta tuli synonyymejä.
Tämä oli tärkeä
seuraus universaalisen kausaalisuuden olettamisesta, vaikka se itse asiassa
kuului aivan toiseen kategoriaan. Wittgenstein ei sattumalta sanonut: ”Nicht
wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern dass sie ist”. -Ihmeellistä ei ole
se, millainen maailma on, vaan se, että se on olemassa.
Tässä oli jo
pitkä harppaus kohti maailman taianomaisuuden palauttamista Wiederverzauberung
der Welt.
Käytännössä
sellainen on kuitenkin jäänyt harvojen ja valittujen filosofien ja toisaalta
erilaisten hörhöjen harrastukseksi.
Jälkimmäisethän
ne nykyään hallitsevat ja ”tieteellisyys” merkitsee heille vain sellaisia
metodeja, joiden avulla voi ajaa omaa asiaansa.
Uustaikauskoisuus
kukoistaa näissä piireissä ja sen kannattajat ovat halunneet mitätöidä myös luonnontieteen
perusteet ja johtopäätökset ja palata esitieteelliseen mumbojumboon. Esimerkkejä
ei taritse kauankaan etsiä (vrt. Vihavainen: Haun
noituus tulokset).
Se on nykyajan mystiikkaa
sanan kehnoimmassa merkityksessä ja paluuta keskiaikaan tai kauemmas.
Ajattelun
mystistä puolta ei rationaalisuus kuitenkaan sellaisenaan korvaa tai kumoa. Vaikka
pysyisimme tiukasti niin sanotun normaalijärjen piirissä emmekä epäilisi luonnontieteen
saavutuksia, voisimme jättää ajattelussamme Wittgensteinin tapaan tilaa
mystiikan perustavimmille kysymyksille. Eivät rationaalisuus ja mystiikka
seinänsä vielä sulje pois toisiaan.
Toisaalta,
uskoessamme sokeasti omaan rationaalisuuteemme saatamme kovin helposti joutua typeryyksiin
ja tolkuttomuuksiin, mikäli alamme pitää sovinnaisia yleiskäsitteitämme
yksinkertaisesti totuutena, joiden totuusarvo on aritmetiikan yhtälöiden tasoa
eli siis itse asiassa loputtomien tautologioiden tapaan ikuista totuutta.
Moderni ihminen
on koulutettu matemaattiseen ajatteluun ja soveltaa sitä luonnostaan
kaikkialle. Sen pätevyysalue on kuitenkin varsin rajallinen.
Seppo Oikkonen
on tällä palstalla yhä uudelleen viitannut siihen, miten modernilla ihmisellä
on taipumus ajatella yleiskäsitteillä ja tehdä niiden perusteella johtopäätöksiä
konkreettisesta todellisuudesta, ikään kuin nuo ideamme olisivat jotakin
todellista.
Itse asiassahan tieteellinen ajattelu
edellyttää, että toimitaan aivan päinvastoin.
Yleiskäsitteiden
pitäminen todellisena on yhtä kuin keskiaikainen käsiterealismi. Toki vastaava
ilmiö oli olemassa myös antiikissa, puhuttihan ideoiden suhde todellisuuteen
filosofeja kovin paljon jo silloinkin.
Mutta nyt ei
kysymys ole filosofeista, vaan arkiajattelusta, jossa rationaalisuudellaan ja
järkevyydellään pöyhkeilevät ihmiset ”noituvat ymmärrystään” yleiskösitteiden
avulla koskemaan asioita, joista he evät itse asiassa tiedä yhtään mitään ja joiden
suhteen nuo yleiskäsitteet saattavat olla vain hyvin rajoitetussa määrin tai ei
lainkaan relevantteja.
Oikkonen näyttää
perehtyneen tähän asiaan enemmänkin, nimenomaan Émile Durkheimin ajattelun
kautta. Itse en ole, mutta itse perusidea näyttää varsin vakuuttavalta ilman
erityistä todistelua. Sen merkityksen voi havaita empiirisesti ympärillään joka
päivä.
Tästä tietenkin
varmaan kannattaisi jatkaa konkreettisiin esimerkkeihin, mutta näin joulun
taian alkaessa vaikuttaa, voi ehkä tältä osin lopettaa toivotukseen: Joulun
taikaa kaikille!
Tämä koskee
sitten tosiaan myös niitä aikamme roope-setiä, jotka tarinan mukaan kielsivät
koko joulun olemassaolon. On se kuitenkin olemassa, todellisena, kollektiiisena
ilmiönä. Tutkikoot sitä sosiologit edustavan otannan avulla, kuten vakavassa
sosiologisessa tutkimuksessa on tapana.
Hieno teksti. Ja ajatuksia herättävä.
VastaaPoistaMonasti on tuo kehityksen kehittyminen mieltä vaivannut.
Tavallaan ihminen on aina ollut ihminen, mutta sosiaalinen konteksti on luonut perusteet mm. tieteen kehitykselle. Puite antaa mahdollisuuden ja tarve määrää suunnan.
Joskaan mikään ei ole vielä valmista.
Itseäni ehkä pysäyttävin kokemus oli Herkulaneumin seinäkirjoitus: "Etsimääsi elämää et koskaan löydä, sillä jumalat, luodessaan ihmisen, antoivat hänelle kuoleman, elämän he pitivät itsellään. Niinpä myös rakkauden intohimo usein hiipuu kuin vieno tuuli" (vapaa käännös latinasta). Olisi Einokin ollut kateellinen...
Vuonna nolla, oli inhimillinen tarvemaailma sama kuin nykyisinkin.
Onhan myös raamatussa runollista neroutta paikoittain.
Toki. Elämä ilman mysteerejä olisi tylsää.