Pienempi paha
De duobus malis minus
est semper eligendum.
(Kahdesta pahasta on aina
valittava pienempi).
Aristoteles
Stalinin aikana
tuli tavaksi puhua siitä onnellisuudesta, jota koko kansa ensimmäistä kertaa
historiassa sai nyt nauttia. Venäjän kansa ja sen mukana kaikki Neuvostoliiton kansat
olivat hypänneet uuteen ja korkeampaan yhteiskuntamuotoon, jossa ihminen ei
enää sortanut toista ihmistä, jossa työtätekevä sai panoksestaan ansionsa mukaan
ja jossa tasa-arvo ja hyvinvointi valitsivat.
Oli todellakin
hypätty, sillä dialektiikan mukaan suuret historialliset muutokset olivat aina
hyppäyksellisiä. Ihmeellistä oli, että Venäjä, joka oli vielä vuonna 1917 itse ollut
takapajuinen, oli nyt koko maailman kehittynein maa.
Vielä ihmeellisempää
oli, että kaikki nuo aasialaiset alueet, joissa Leninin sanoin oli vallinnut
alkukantainen villeys, olivat nyt nekin tasa-arvoisia sosialistisia maita ja
alueita.
Sille, joka tätä
asiaa tarkasteli, oli tietenkin selvää, että nuo syrjäiset alueet, erämaan
laidoilla, tundralla ja vuoristoissa, olivat kokeneet todellisen onnenpotkun
päästessään mukaan tähän onnelaan.
Ilman sosialismia ne olisivat jääneet
riistetyiksi siirtomaiksi, joiden oma sosialistinen vallankumous olisi tapahtunut
ehkä vasta kymmenien vuosien kuluttua. Siihen saakka niiden olisi ollut kärsittävä
kapitalistisen ja imperialistisen riiston ja primitiivisen elämänmuodon
kauhuja.
Oli totta, että
tsaristinen Venäjä oli valloittanut ne väkivalloin. Sen käyttämät menetelmät
olivat totta tosiaan aivan yhtä raakoja kuin länsimaisen imperialismin maiden.
Kenraalit
Kaufman, Skobelev ja Tšernjajev eivät säälineet vihollista Keski-Aasiassa, vaan
saattoivat tiedottaa ”taisteluissa” menehtyneen jopa sata kertaa enemmän vihollisia
kuin omia. Kaukasuksella hävitettiin kokonaisia kansoja ja tuhottiin
vuoristolaisten kylät asukkaineen kaikkineen.
Se oli samaa hävityssotaa, jota jo ristiritarit
kävivät 1200-luvulla Baltiassa (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=liivinmaan+kronikka
) ja monet muutkin armeijat vallatuilla alueilla vihollisen huollon tuhoamiseksi
ja vastarinnan lamauttamiseksi.
Julius Caesar
hallitsi tämän menetelmän, joka jo silloin lienee ollut ikivanha. Muistakaamme
vaikkapa Raamatun amalekilaisia. Oma Isovihamme on vain pieni episodi tämän
instituution historiassa.
Mutta Venäjän
laajenevilla alueilla tämä tapahtui 1800-luvulla.
Kovin ankea ja murheellinen
oli siis noiden kukistettujen kansojen Venäjän-suhteiden alku. Onnellinen
muutos oli kuitenkin tullut äkkiä ja yllättäen: Lokakuun Suuri Sosialistinen
Vallankumous tempasi nuo kansat sosialismia rakentamaan ja pian sen
ihmeelliseen maailmaankin mukaan, kuin Eliaksen taivaaseen.
Mikäli nuo
kansat eivät olisi joutuneet kestämään niitä onnettomuuksia, joita tsaarin Venäjä
niille toi, eivät ne myöskään olisi etummaisten mukana päässeet sosialismiin!
Tsaristinen imperialismi olikin siis ollut tosin paha, mutta pienempi paha. Historian
saldo osoitti, että kärsimys oli hyvinkin kannattanut ja korvattiin nyt
korkojen kanssa.
Tämähän oli normaalia
tervettä järkeä ja oikeastaan ihan vastaansanomatonta. Venäjään yhdistetyksi
joutuminen oli ”pienempi paha”.
Näin alettiin
historiassa kirjoittaakin, mutta valppaat valvojat olivat tarkkana. Kuinka niin
Venäjään liittyminen oli ”paha” (zlo)? Eikö tässä salakähmäisesti yritetty
mustata myös Neuvostoliittoa ja siellä hallitsevan kansallisuuden hyvää nimeä?
Sana oli ehdottoman väärä ja hylättävä.
Pian alettiin
puhua ”pienemmän pahan teoriasta” (Stalinin aikana jokaisen väitelauseen
oletettiin implikoivan jonkinlaista teoriaa), joka kuului valheellisten, porvarillisten
sepitelmien piiriin, eikä ansainnut tulla esitellyksi sosialistisessa
todellisuudessa.
Näin kohteli
totalitaarinen valtio jo silloin vapaata ajattelua ja saattoi kieltää kylmän
viileästi jopa aivan ilmeiset terveen järjen johtopäätökset, jotka itse asiassa
olivat sosialismin idealle pelkästään imartelevia. Tieteellisen sosialismin
piirissä ei aristotelinen logiikka enää toiminut. Nyt totuus määrättiin korkeammalta
taholta.
Mikä tärkeintä:
ei itse johtopäätöstä kukaan vähänkään ajattelemaan kykenevä voinut kiistää,
mutta sana oli väärä, kauhea ja kiellettävä. Tällaisia sanojahan mekin
nyt tiedämme moniakin. Älkäämme mainitko niitä.
Tämä on usein
tullut mieleeni, kun katselen sitä, miten vihamielisesti äskeiset takapajuiset
maat ja niiden niissä puhuvat henkilöt suhtautuvat valkoisen miehen
aikaansaannoksiin ja länsimaisen (aineellisen ja henkisen) kulttuurin
vaikutuksiin heidän omissa maissaan.
Niissä tuntuu
olevan taustalla jokin houremainen käsitys, jonka mukaan eurooppalaisten rooli
takapajuisten maiden historiassa oli pelkkää riistoa ja pahantekoa, Noiden
maiden oma, uskomattoman korkea kulttuurikin näköjään tuhottiin vulgaarin eurooppalaisen
sivilisaation tieltä, pakotettiin lapset kouluun ja opetettiin niille lukemista
ja kirjoittamista ja kaiken kauheuden kukkuraksi kristinuskoa ja jopa vierasta
kieltä.
Entäpä jos
kaikki nuo kansat olisi yksinkertaisesti jätetty rauhaan ja kerta kaikkiaan kieltäydytty
menemästä kauemmas, kun yksi ainoakin alkuasukas olisi kieltävästi heristänyt
keihästään?
Eivätkö nuo
kansat silloin olisi saaneet rauhassa jatkaa paratiisimaista elämäänsä sopusoinnussa
luonnon kansa, kenties vielä satoja vuosia, ehkäpä ikuisestikin? Eikö se olisi
ollut niiden todellinen onni? Väestönkasvu olisi pysynyt luonnollisissa
rajoissaan, kun kuokkimalla hankittu ravinto olisi sallinut 10-20 hengen perheistä
vain kymmenesosan elää aikuisiksi?
Nainen olisi
ollut juuri niin vapaa, kuin hänen biologinen tehtävänsä salli ja Gaia olisi
hymyillen palkinnut sen ekologisen elämäntavan, jota kansa olisi vuosituhansien
kuluessa kehittänyt.
Vai oliko läntisen kulttuurin interventio
takapajuisille alueille sittenkin se pienempi paha? Liittyihän siihen ikäviä
komplikaatioita, aina orjakaupan laajenemisesta lähtien, mutta joka tapauksessa
se merkitsi hyppäystä sellaiseen maailmaan, jossa ihmisen oli helpompi ja parempi
elää.
Ehkäpä se oli
liiankin helppoa. Luonto ei enää ole punakynällään armottomasti pyyhkinyt pois
elävien kirjoista niitä, joita heikkotuottoinen talous ei kyennyt elättämään.
Nyt valkoinen mies on tuonut lääkkeet ja lääkärit ja vielä loputtomat riisi- ja
vehnäsäkkinsä, jotka ovat auttaneet kansoja kasvamaan räjähdysmäisesti ja
vaarantamaan koko maapallon kohtalon.
Ehkäpä se on lopultakin
suurempi paha.
FSB:n miehet eivät aja Mossella tai Ladalla: He ajavat Mersulla ”Hienolla venäläisellä autolla”. Samaan tyylilajiin kuin ”Viipuri on vanha venäläinen kaupunki”.
VastaaPoista-raiskauksia ei tapahtunut ”suuren isänmaallisen sodan aikana”.
-Lend Leasen täydellinen mitätöinti
-Siviililaivojen torpedointien jyrkkä kiistäminen
-Uri, uri, uri. Saksalaisten kellojen varastamisessa selityksenä on, että ottivat ne vain takaisin saksalaisilta kun venäläisiltä ne vuonna 1941 varastivat.
Etc.
Venäläinen on maailmanmestari itselleen valehtelussa ja vielä suurempi muille valehtelussa.
Ps. Youtubessa on venäläisillä se käsitys että HD on venäläinen moottoripyörä ja myös Mustang on niinikään venäläinen auto.
Tapio Suhonen: ”… Samaan tyylilajiin kuin ”Viipuri on vanha venäläinen kaupunki”".
PoistaEikös se Viipuri siirtynyt Ruotsilta Venäjälle vuoden 1721 Uudenkaupungin rauhassa, vai muistankos väärin? Siitä eteenpäin Viipuri oli vanha venäläinen kaupunki melko tarkasti 200 vuotta Tarton rauhaan asti, jolloin se siirtyi Suomelle vaivaisiksi pariksi kymmeneksi vuodeksi. Sen jälkeen Viipuri on ollutkin nykypäivään asti vanha neuvostoliittolainen / venäläinen kaupunki.
Niin että sitä Viipurin ”vanhaa suomalaista kaupunkia” kesti vaivaiset parikymmentä vuotta.
Olen havaitsevani Vihavaisen blogissa pientä ärtymystä. Johtuneeko se siitä, että eurooppalaiset ovat taas tyrineet? Eurooppalaisen Ukrainan valtion kohtalosta ollaan juuri päättämässä. Pöydän ääreen istuvat amerikkalaiset ja venäläiset, vaan missä ovat eurooppalaiset valtiot?
No justiinsa. Suomestahan tuli Venäjää vuonna vuonna 1809. Kohta se on sitä taas. Vai...?
PoistaHöpöhöpö putin. Todistat kai myös Mersun itäautoksi?
Poista"Siirtynyt Ruotsilta"... niinpä niin.
Kellotkin olivat venäläisiä, vai?
Vihavainen: "No justiinsa. Suomestahan tuli Venäjää vuonna vuonna 1809. Kohta se on sitä taas. Vai...?"
PoistaNo mitäs puhetta tämä nyt on? Viipuristahan tuossa puhuttiin, ei Suomesta.
Ruotsin itäisestä osasta taas – jonka läänit rauhanteossa lueteltiin – tuli osa Venäjää vuonna 1809. Tätä aluetta kutsuttiin sittemmin Venäjän alaisuudessa Suomen suuriruhtinaskunnaksi.
Siis vähän samaan tapaan kuin nyt kutsutaan erästä Etelä-Suomen aluetta Uudeksimaaksi. Mutta ei Uusimaakaan mikään itsenäinen valtio ole, vaan osa Suomea.
Ei Suomi ollut mikään Venäjän Uusimaa. Mutta turhahan on puhua sille, joka ei edes tätä ymmärrä.
PoistaLisättäköön nyt vielä. Viipuri oli Venäjän tai Ruotsin alainen, aikoinaan. Mutta, se oli kulttuurillisesti suomalainen: Kieli oli suomi kuin myös tavat. Uudenkaupungin rauhat eivävät asiaan vaikuta.
PoistaPuutun tähänastisena sivustaseuraajana, toki vain oppiakseni:
PoistaVuonna 1809 kuusi vuosisataa Ruotsin valtakunnan osana olleesta Suomesta tuli itsehallinnollinen suuriruhtinaskunta OSANA VENÄJÄÄ, joka ulottui "Oolannista Sitkaan". (ref. Max Engman)
Onko tämäkin väärin?
Voi voi. Trolli koettelee, miten tyhmää väkeä voisi löytää.
PoistaVihavainen: Tiedät varmaan hyvin, mistä osoitteista eri viestit tulevat.
Poista"Trolli koettelee...".
Kerro nyt, mikä viestissäni oli "trollausta"? Vai etkö tällä kerralla parempaa keksinyt?
Tapio Suhonen 9. elokuuta 2025 klo 17.51: ”… Mutta, se [Viipuri] oli kulttuurillisesti suomalainen: Kieli oli suomi kuin myös tavat.”
PoistaTässä sinulle, Tapio, vähän Viipurin kielestä ja uskonnosta, jotta opit; en sano, että viisastuisit:
Viipurin väestön uskonnollinen- ja kielijakautuma muuttui rajusti 1700-luvulla tultaessa 1800-luvun alkuun. 1700-luvun alussa ortodokseja oli noin 15 %, mutta vuosisadan loppuun mennessä osuus kasvoi lähelle 50 %.
1700-luvun alussa venäjää puhui vajat 5 prosenttia asukkaista, mutta suhde kasvoi vuosisadan lopulla 30 prosenttiin. Saksaa puhui noin 15 prosenttia väestöstä koko vuosisadan ajan. Suomen kielen osuus laski vuosisadan alun 50 prosentista 40 prosenttiin. Ruotsin kielen osuus laski 30 % 15 %.
Yhteenveto: Viipuri ei ollut 1800-luvulle tultaessa suomalainen vaan kansainvälinen.
Timo Vihavainen 9. elokuuta 2025 klo 18.45:
Poista”… Voi voi. Trolli koettelee, miten tyhmää väkeä voisi löytää.”
En tiedä, mitä yliopiston historiallisella puolella opetetaan väittelytaidosta, erityisesti tohtoritasolla. Mutta ihmettelen, millä kepulikonstilla Vihavainen on väitöksestään selvinnyt.
Sapienti sat. Tämä tästä nyt tällä erää.
Poista"Näin kohteli totalitaarinen valtio jo silloin vapaata ajattelua ja saattoi kieltää kylmän viileästi jopa aivan ilmeiset terveen järjen johtopäätökset, jotka itse asiassa olivat sosialismin idealle pelkästään imartelevia. Tieteellisen sosialismin piirissä ei aristotelinen logiikka enää toiminut. Nyt totuus määrättiin korkeammalta taholta."
VastaaPoistaPoliittisesti tuollainen Puolueen päälinjan radikaali vaihtelu oli hyvin tarkoituksenmukaista. Kun aamulla opetettiin, että aurinko laskee länteen ja illalla, että itään ja poikkeavista näkemyksistä rangaistiin ankarasti, saatiin koulutettua sellainen kaaderisto ja kansa, että se ei ihmetellut vastustamisesta puhumatttakaan mitään, minkä Puolue (=Stalin) milloinkin hyväksi näki, ts ihanteellisia alamaisia. Juuri tuota mentaliteettia tarkoitti Orwellin kaksoisajattelu.
Tuo selittää myös Levadan tutkimuksen tulokset: enemmistö kannattaa erikoisoperaatiota, jos kuitenkin valtion johto haluaa tehdä rauhan, enemmistö kannattaa sitäkin, ts kaikki käy...