Onko rotumme
syytä tää?
Suomen kielessä
sana ”rotu” on esiintynyt ainakin jo 1700-luvulla. Silloin sitä käytettiin
viittaamaan sukupuoleen, oli olemassa naisten ja miesten rotu. Muiden
vastaavien sukupuoliryhmien olemassaoloa ei kaiketi noina alkeellisina aikoina oletettu
lainkaan.
No, selvää
venäjäähän se on (rod) ja huomaan siitä ennenkin kirjoittaneeni (ks. Vihavainen:
Haun rotumme alkuperä tulokset). Tosin se venäjässä tarkoittaa nykyään
kaikensorttisia (vsjakogo roda) lajeja ja ryhmiä, vaikka tuleekin synnyttämistä
merkitsevästä sanasta (rodit). ”Rod” on siis paitsi suku tai laji, myös yleensä
ryhmä, sortti.
Mitä rotuun
käsitteen nykyisen biologisen käytön kannalta tulee, olisi kai venäjässäkin ”rod”
hyvin käypäinen, sen etymologiaanhan kuuluu juuri tuo synnyttäminen. Kuitenkin
nykyvenäjässä suomen rotua vastaa ranskalaisperäinen ”rasa”. Sana näyttää
pesiytyneen kieleen joskus 1800-luvun lopulla.
Toki on myös
sana ”poroda”, jossa tuo ”rod” on säilynyt. Käytetään esimerkiksi koiraroduista
ja muistakin ryhmistä.
Rotu-sanalla ei
tietenkään ole ollut mitään sen nykyisiä konnotaatioita ennen amerikkalaisen
kulttuurin hyökyaallon saapumista maahamme joskus 1960-luvulta alkaen. Ennen
meillä tunnettiin vain rotusorto ja rotuerottelu käsitteinä ja uutisten
perusteella, joskaan ei paikallisina ilmiöinä. Rasismia ei ollut edes
käsitteenä.
Rasismi on
meillä aivan uusi ja kielellemme täysin vieras sana ja saapui joskus
1980-luvulla, sikäli kuin muistiini on luottamista. Sehän on selvää englantia,
eikä sitä ollut tapana suomalaisten kesken puhua ennen tuota vuosikymmentä.
Sana holocaust merkitsi silloin vain paljon, hekatombeittain ihmishenkiä
vaatinutta katastrofia. Hollywood ei vielä ollut tehnyt tehtäväänsä.
Mitä kaikkea tämä
”rasismin” aikakauden ”rotu” oikein sisältääkään, en edes tiedä. Ainakin se on
niin tavattoman väkevää ainesta, että jo pelkkä sana saattaa tuoda mukanaan
hirmuisen stigman. Kuka tietää tai muistaa, keneen liitettiin sana
”rotutohtori” ja miksi?
No, hölmöjä ei
tarvitse kyntää eikä kylvää ja se heistä. Mikäli ihmistä pidetään yhtenä
eläinlajina ja samalla kielletään siinä, toisin kuin kaikissa muissa lajeissa
esiintyvän rotuja, ollaan jo niin kaukana epä-älyllisyydessä, ettei asioista
kannata enää keskustella.
Venäläinen
kulttuuri on kehittynyt omaa tahtiaan, minkä huomaa monessa asiassa. Asian
kielteisiin puoliin kuuluu valmius omaksua sadan vuoden takaisia fasistisia ja
imperialistisia näkemyksiä. Myönteisiäkin puolia on ja sellaisena pidän nyt
vaikkapa kiihkotonta tapaa suhtautua ihmisrotuihin, ainakin nyt edes
tiedepiireissä.
Siitä huomaan
kirjoittaneenikin:
keskiviikko
19. helmikuuta 2020
Rotututkimusta
С.В. Дробышевский, Расоведение. Модерн, Москва 2017, 189 с.
Satuinpa tässä
eilen Pietarissa asiaa yliopiston kirjakauppaan ja käteen jäi muun muassa
ajantasainen kirja rotututkimuksesta, siis ihmisiä koskien.
Kirjoittaja on
Moskovan valtionyliopiston antropologian dosentti ja pätevyydeltään myös
psykologi. Kyseinen kirja esittelee nykyisen tietämyksen mukaisesti maapallon
ihmisrodut ja roduntutkimuksen (rasovedenie) tärkeimmät metodit ja
periaatteet ja on tarkoitettu korkeakoulujen opettajille ja opiskelijoille ja
muillekin nykyihmisen biologisesta monimuotoisuudesta kiinnostuneille.
Sen sisällöstä
pääosan vie taksonominen eri rotujen ja niiden alalajien kuvailu. Myös
muinaisten rotujen synnystä ja liikkumisesta esitetään teorioita. Koska tällä
alalla hyörii monenmoista yrittäjää rotujen olemassaolon kieltäjistä niiden
kritiikittömiin soveltajiin, ollaan aika kiinnostavalla alueella.
Sattuneesta
syystä koko asiasta on eräissä maapallomme osissa tullut sellainen tabu, että
jopa tutkijoiden piirissä on haluttu jopa luopua tutkimasta tiettyjä asioita ja
julistaa ne ilman muuta jo a priori tunnetuiksi…
Tieteellisen
ajattelun kannalta tämä on äärimmäisen huolestuttava piirre. Onneksi sentään
jostakin vielä löytyy myös aitoa tutkijan mieltä ja ilmeisesti myös rahoitusta
sellaisellekin tutkimukselle, jota jotkut poliittiset piirit pitävät
epäsuotavana.
Kuten tekijä
toteaa, rotu on käsite, joka kuuluu joukoille eikä yksilöille. Se on muutoksen
alainen asia ja rotutukimus (rasovedenie)on tätä muutosta tutkiva
tieteenala. Se käyttää hyväkseen kaikkia tämän asian kannalta relevantteja
seikkoja, joista perimä on tietenkin ratkaiseva. Sen seuraukset ja
ilmenemismuodot eivät toki nekään ole mielenkiintoa vailla.
Yksittäisen
henkilön kohdalla ”rotu” olisi yhtä hankala käsite kuin vaikkapa ”kuolleisuus”
tai ”keskipituus”, huomauttaa tekijä. Henkilö saattaa näyttää ideaaliselta
tietyn rodun edustajalta, mutta erehdyksen vaara on suuri.
Tässä muuten
tulee mieleen, että koirien kohdalla ihmiset ovat itse luoneet tietyt
rotuideaalit ja yrittävät ylläpitää sellaista jalostuslinjaa, joka
mahdollisimman hyvin pitää yllä ja kukaties vielä tiettyyn suuntaan kehittääkin
tuota ihannetta.
Joka tapauksessa
rodulla on kirjoittajan mielestä aina jokin yhteinen alkulähde, vaikka ne
käytännössälähes aina ovat sekoittuneita ehkä joitakin pieniä enklaaveja lukuun
ottamatta. Tutkimuksen kiinnostaviin kysymyksiin kuuluu juuri se prosessi,
jossa tämä sekoittuminen on vuosituhansien mittaan tapahtunut.
Rotuja on
konstruoitu erilaisin perustein. Muuan sellainen on typologinen kriteeri, jota
käyttävät diletantit, jotka usein ovat rasisteja. Sen ohella on olemassa populaatiokonseptio,
josta onkin tullut tutkijoiden piirissä johtava jo 1930-luvulla.
Historiallinen
konseptio pitää rotua historiallisena käsitteenä, joka on jatkuvan
muutoksen alaisena. Sen varsinaisena aloittajana pidetään vuonna 1938 teoriansa
esittänyttä V.V. Bunakia.
Klinastinen käsitys
kieltää rotujen olemassaolon. Sen mielestä koko asia on niin häilyvä, ettei eri
ryhmien välille voida lainkaan asettaa objektiivisia rajoja ja sitä paitsi
populaatioiden sisäiset erot ovat liian suuret järkevästi tutkittaviksi.
Yleensä tämän
käsityksen kannattajat operoivat kirjoittajan mukaan sellaisilla monigeenisillä
tuntomerkeillä, jotka eivät ole varsinaisesti rotuun liittyviä. Tämä määrää
tuloksetkin ja kirjoittajan mielestä tämän käsityskannan juuret eivät olekaan
tieteessä, vaan ideologiassa.
Tämä
vaikuttaakin kovin ilmeiseltä asialta. Ellei tiede halua käyttää joitakin
termejä, joilla arkikielessä saattaa olla harhaanjohtavia sivumerkityksiä,
sallittakoon se kaikin mokomin. Rotututkimuksen sijaan voidaan kaikin mokomin
puhua populaatiogenetiikasta ja antropogeneesistä.
Mikäli sen
sijaan kielletään tykkänään joidenkin asioiden tutkiminenkin, ollaan jo
vaarallisen kaukana totalitaarisen ajattelun tiellä. Koko idea joidenkin
tutkimusalojen kieltämisestä on vain ja ainoastaan merkki kulttuurin
taantumisesta. Toivokaamme, että se on vain ohimenevää loiskiehuntaa.
Kirjoittaja
käsittelee myös rasismia eli käsitystä rotujen eriarvoisuudesta ja katsoo, että
se jo viimeistään 1920-luvulla menetti asemansa tieteellisenä hypoteesina.
Tämähän ei tunnetusti estänyt sen käyttöä politiikassa.
Mitä tulee
rotujen ulkoisiin tunnusmerkkeihin, ovat ne tietenkin muuan sellainen asia,
johon tutkimukseen vakavasti suuntautunut ihminen haluaa saada selvyyttä.
Niihin kuuluvat
sellaiset ruumiillisen ominaisuudet kuin ihon, tukan ja silmien väri, tukan ja
karvoituksen laatu, kasvojen muoto ja -kyllä vain- myös se kallon muoto. Viime
mainittu on muuten yksi niistä harvoista asioista, joista voidaan saadaan
tietoa hyvinkin kaukaa historiasta ja se antaa kuin antaakin ainakin jotakin
informaatiota niistä kansoista, jotka tietyllä seudulla ovat joskus asuneet.
Myös hampaiden
ja veriryhmien tutkimus -jota meilläkin on harrastettu- antavat tiettyä
informaatiota, mutta ovat rotututkimuksen kannalta vaikeita, katsoo
kirjoittaja.
Entä miten
suomalaiset sijoittuvat siinä suuressa kokonaisuudessa, jonka kirjoittaja
hahmottelee?
He kuuluvat
näemmä ensinnäkin hyvin laajaan yhteisöön nimeltä IIb-1. Ensisijainen
euraasialainen rodullinen jatkumo (europidinen rotu, euraasialaiset).
Siihen kuuluu 1-2 pohjoiseuropidinen ensisijainen sisäinen haara eli
pohjoinen europidinen rotu. Se on syntynyt esineoliittisellä ajalla ja
morfologisesti tämä porukka näyttää Suomen näkökulmasta jo suhteellisen
tutulta: saman kokonaisuuden eteläiseen haaraan verrattuna ollaan
vaaleampia, hiukset ovat suorempia ja parran ja viisien kasvu voimakkaampaa.
Lähempänä meitä
näyttäisi kuitenkin olevan 2-2 Vienanmeren-Baltian rotu eli balttilainen
rotu, joka asustaa Virosta Suomeen ja Komiin saakka ulottuvalla alueella.
Hiukset voivat
olla sekä kiharat että suorat, parran ja viiksien kasvu heikompaa, kallo
keskipitkä tai lyhyt, nenänpää keskimittainen, nenän juuri kovera ja sen pää
pysty ja niin edelleen.
Vienanmeren
tyyppiä esiintyy maksimaalisesti Virossa, Suomessa, Pohjois-Karjalassa,
luoteisilla syrjääneillä ja pohjoisen alueen venäläisillä.
Siitä eroaa jo
sitten varsinainen itäbalttilainen tyyppi, jota on etenkin Liettuan
pohjoisosassa, itäisessä Latviassa, eteläisessä Karjalassa, Leningradin
alueella, vepsäläisillä, vatjalaisilla ja eteläisillä komi-syrjääneillä. Tukka
on suora, karvoitus heikko, kallo lyhyt, ylemmän silmäluomen poimu voimakas ja
nenän ulkoneminen keskimääräinen.
No, ihan
kiinnostavaa. Nämä siis ovat joukkokuntaisia käsitteitä, joiden piiriin kuuluu
tietty ryhmä nykyisin eläviä tiettyjen muinaisten ihmisryhmien jälkeläisiä.
Minun
kouluaikanani oli tapana puhua itäbalttilaisesta rodusta, joka siis näyttääkin
tässä luokittelussa selvemmin esiintyvät Suomea etelämpänä.
Saattaa näistä
luokitteluista hyötyä olla, kun syntyjä syviä tutkitaan. Mitäpä syntiä
salaamaan, tiettyjä keskimääräisyyksiä ja ideaalityyppejä ne taitavat jokaisen
aivotkin tuottaa, olipa tutkimusta tai ei.
Mikäli sana rotu
kauhistuttaa, voi tietysti puhua tietyistä tyypeistäkin, ellei nyt ota
tavoitteekseen etnogeneesin selvittämistä, kuten tämä Drobyševski.
Minun mielestäni
rodusta puhuminen ei kyllä ketään pahenna, enempää kuin sen tutkiminenkaan.
Pahempaa kuin käsitteiden tai sanojen käyttäminen on ilman muuta niiden
pakonomainen välttely.
Ei kai sekään
sinänsä vielä turmiota tuota, mutta kun se taitaa olla oire jostakin paljon
syvemmällä piilevästä sairaudesta, joka kieltää silmiä näkemästä ja korvia
kuulemasta. Taidamme yhä vain lähestyä sitä Bertrand Russellin kuvaamaa asiain
tilaa, jossa ihmiset uskovat veden kiehuvan kylmässä ja jäätyvän kuumassa.
"Kuten tekijä toteaa, rotu on käsite, joka kuuluu joukoille eikä yksilöille. Se on muutoksen alainen asia ja rotutukimus (rasovedenie)on tätä muutosta tutkiva tieteenala."
VastaaPoistaAivot toimivat stereotypioilla. On ruotsalaisia, brittejä, venäläisiä jne. Valtion hallinnointikieli taas on tuo heidän äidinkieli josta yleensä enemmistö koostuu. Demokratiassa tuo laki on teoriassa sama kaikille, kun taas verrannollisesti Ruotsi kuningashuoneen väestöä ei lait päde samoin, jolloin on valmis hierarkia, yleensä talouteen nojaava, jollain tasolla uskoon, enempi henkilöihanointia.
Siinä on tuo maantieteellinen, uskonnot taas ylittäävaltion rajoja, siinä missä aatteet, erotuksena että uskonnot on hieman pysyvämpiä kuin aatteet jotka yleensä on hetkellisiä aikakauteen nojaavia.
Lähtökohdin voi katsoa jot joku herra jossain sai omasta mielestään loistavan idean ja siitäpä tuo sitten sopan lykkäsi. Tyyliin Marx, Lenin, Antiikin porukka, Hammurabilla jne. Ihminen sit kopioi toinen toisiltaan eikä tuo vaadi kieltä toimiakseen.
Identiteettipolitikoinnissa homot jotka ovat saaneet valtavasti huomiota mediassa nykyisellään ei uskonkysymykset kosketa juuri heitä. Ellei satu kuulumaan vaikka jehoviin jossa tuo on syntistä ja sen voi eheyttää ynnä muuta höpöä. Kumminkin sama yksilö kuuluu kieliväestöön ja riippuvainen valtion hallinnon ns. myötämielisyydestä. Sosiaalinen toiminta on hieman eri kuin kirjallinen hallinnointi jonka tulisi perustua järkeen. Eikä nuo säännöt tuppaa olemaan koskaan samat naisille kuin miehille. Tyyliin ystävä työskenteli aikanaan eräässä valtiossa jossa oli rikos olla raskaana jos ei ollut naimisissa. Lähtökohdin se lainsäädäntö koskettaa paikallisväestöä eli paikallisia naisia aivan eri tavalla kuin ulkomaalaista, eikä tuo ainakaan palvele sitä paikallista naista, vaan enempi luonnollisesta asiasta tehdään lainsäädännön kautta kontrolloitava toimi jota ihmiset valvovat. Jonka herrat yleensä taas voivat kiertää taloudella.