Synkretismin
luomuksia
Alec Ryrie osui
epäilemättä oikeaan puhuessaan uudesta uskonnon muodosta, jossa paholaisella on
keskeinen asema kaiken kulmakivenä.
Hitler ei ole
kuollut, vaan yhä joka hetki sen rahvaanomaisen uskonnon käytettävissä, joka on
länsimaissa seurannut kristinuskoa. Hänen henkensä vaanii meitä koko ajan.
Jumalaa ei
tietenkään ole ja olisi jo vaikea löytää sitä ääliötä, joka pitäisi tätä
latteutta jotenkin merkittävänä itselleen tai muille. Olemme kuitenkin vasta
erään hyvin nopean kehityskulun sellaisessa pisteessä, niin kaukana kristinuskosta,
ettemme enää tunnista sitä emmekä vielä tunne sitä seuraavaa uskontoa.
Vielä suurten
ikäluokkien lapsuudessa kristinuskolla oli länsimaissa suuri yhteiskunnallinen
rooli. Nykyinen arvomaailma oli silloin vielä toukka-asteella.
Nyt sekoittuvat
toisiinsa niin kristinuskon jäänteet, itämaiset uskonnot kuin uudet aidosti
vakavat käsitykset maailmasta ja niiden ohella ryöppyää villi kasvullisuus,
jossa kukoistaa puhdas epä-älyllinen humpuuki ja hokkuspokkus, aina noituuteen
asti.
On tietenkin
mahdotonta sanoa, millaiseksi tulevaisuus tässä suhteessa muodostuu. Joitakin
merkkejä siitä voi ajatella jo näkevänsä. Ilmeistä on, että kyseessä ei
ainakaan aluksi ole mikään varsinaisesti korkeatasoisena pidettävä uskomusjärjestelmä,
buddhalaisuuden tapaan.
Sen sijaan
voitaisiin ajatella, että reaktiona ekspansiiviseen, absurdille perustuvaan
islamiin saattaisi kehittyä sen primitiiviselle vanhatestamentilliselle laki-
ja tabuajattelulle vaihtoehtona uudenlainen, eklektinen uskonto. Näin näyttää
myös Ryrie uskovan.
Kukaties siinä
voisi jatkua Straussin ja Feuerbachin immanentin uskonnollisuuden perintö
uudenlaisten rituaalien myötä. Islamin primitiivisyyttä vastaan nousisi toinen,
myös aidosti uskonnollinen vastavoima, uusi sosiaalinen ”uskonnon alkeismuoto”,
jolla olisi niin sanotusti elämää suurempi merkitys.
Mutta juuri nyt
näemme vain sen, että kirkot tyhjenevät nopeaan tahtiin ja muutetaan mikä
moskeijaksi, mikä kapakaksi. Ne, jotka toimivat, saavat merkityksensä lastentarhojen
filiaaleina tai ompeluseurojen rupatteluforumeina.
Katolisen ja ortodoksisen
kirkon piirissä kunnioitetaan ja palvotaan yhä, ainakin nimellisesti
pyhimyksiä, joiden roolin teologit selittävät apologeettisesti olevan täysin
sopusoinnussa monoteismin kanssa. Käytännössä ne ovat kansan mielissä
muuttuneet uusiksi jumaliksi, joita rukoillaan mahtavina ja vaikutusvaltaisia
olentoina.
Venäjällä pyhän
Nikolauksen sanotaan olevan ”melkein Jumala”, joten häneltä sopii toivoa mitä
vain. Muita pyhimyksiä riittää auttamaan kuka mistäkin vaivasta. Luetteloita
sopivista rukoiltavista on saatavilla.
Jokseenkin
ymmärrettävästi pyhimykset ovat yleensä pyyntöjen kohteina ja heidän uskotaan ainakin
olevan päteviä välittämään ne hierarkiassa eteenpäin, Jumalalle vaikkapa poikansa
kautta.
Jumalan äitiä on
syytä pitää pehmeänä ja lempeänä hahmona, joka pyrkii miellyttämään kaikkia,
koska hänessäkään ei ole pahaa, toisin kuin pyytäjässä, joka ei oikein kehtaa
mennä heti niin sanoakseni virkatien yli kaikkein korkeimman instanssin eteen.
Voisi ajatella, että sieltä tulee nopea lähtö.
Tuo yllä oleva
saattaa kuulostaa rienaavalta ja hyvä, jos niin on. Se todistaisi kunnioituksesta
uskonnollista kokemusta ja ajattelua kohtaan, vaikka ei välttämättä juuri tuon
uskontomuodon omaksumista.
Paradoksaalisestihan
länsimaissa juuri kehityksen tässä vaiheessa pidetään tärkeänä kunnioittaa
kaikkein absurdeimpiakin uskontoja, mikäli ne eivät ole kristillisiä. Ennen
kaikkea asia koskee islamia.
Toki myös
kristinusko on nimenomaisesti absurdi ytimeltään, kuten sen perustajatkin
totesivat. Kirkkoisä Tertullianus (ks. Vihavainen:
Haun quia absurdum tulokset ) kiteytti asian sanoihin ”Credo, quia aburdum”
-uskon, koska se on mieletöntä. Näin tapahtuikin Kristuksen palvonnassa parin
vuosituhannen ajan, mutta kaikella on aikansa.
Kuten Ryrie taannoin
käsitellyssä kirjassaan esitti, meillä on nyt uskonto, jossa vain pahuudella on
selkeä hahmo, jota voidaan nimittää Hitleriksi. Sen vastakohta jää itse asiassa
toistaiseksi vielä tyhjäksi.
Kuitenkin meillä
jo on pyhimyksiä ja marttyyrejä ja jopa profeettoja. Pyhimystä
tyypillisimmillään edustaa muuan rivinarkkari, joka kärsi marttyyrikuoleman
valkoisuutta edustavan (vaikka ei ”ihan” valkoisen) poliisin käsissä. Hänen
hahmonsa on ympäröity punaisella linjalla, jonka ylittäminen aiheuttaa
sanktioita koko läntisessä maailmassa.
Kysykää Ano Turtiaiselta,
ellette usko. Hänen pikku vitsinsä ”Pink Floydista” herätti valtavan
paheksumisen ja toi heti mukanaan rangaistuksen. Floyd ei ollut eläessään
pyhimys, mutta eivät monet muutkaan pyhimykset, ajatelkaamme vaikka Pyhää Vladimiria
tai Pyhää Olavia. Suuria syntisiä kaikki tyynni!
Kuitenkin marttyyrikuolema
riitti Floydin nousemiseen koko sorretun (!) viiteryhmänsä uhrilampaaksi, jonka
muiston häpäiseminen olisi loukkaus koko paljon kärsinyttä rotua (tai rodullistettujen
ryhmää) kohtaan.
Ehkäpä Floyd nyt
suojelee jotakin ryhmää tai joitakin? Kenen kannattaa rukouksessa kääntyä
erityisesti hänen puoleensa? Narkkareiden? Rodullistettujen? Pikkukolttosten vuoksi
vainottujen? Luulen, että kaikkien ei kannata edes yrittää. Kaiken kaikkiaan
pyhimyksen rooli tässä uudessa maailmassa on yhä epäselvä. Vain pyhyys on
ilmeinen asia.
On myös
profeettoja. He eivät ole loukkaamattomia ja pilkkaajat vainoavat heitä heidän uskonsa
tähden.
Ajatelkaamme
häntä, joka on aikamme ”Pucelle”, neitsyt, joka nousee johtamaan sotajoukkoja,
siis Great Thunberg.
Jeanne d’Arc oli
hänkin kaikesta päätellen lievästi (?) epänormaali (ADHD?) narsisti (vrt. Vihavainen:
Haun hankala neitsyt tulokset ).
Juuri sellaista
epänormaaliutta tarvitaan profeetan ja pyhimyksen toimenkuvaan. Greta on
julistanut, että menneet sukupolvet ovat modernisaatiollaan ryöstäneet häneltä
nuoruuden, vai oliko nyt lapsuuden. Tuossa näennäisesti vähäpätöisessä asiassa
kiteytyy koko maailman pahuus, joka on tullut tänne valkoisen miehen kautta.
Floydin tapaus
oli yksi tuhansista, Gretan tapaus yksi miljoonista tai peräti miljardeista,
mutta juuri yksilöt antavat kasvot kaikilla muillekin.
Jeesus oli sen
sijaan keski-ikäinen ja varsin (kuinka paljon? Liian?) valkoinen mies, jollaisten
kärsimykset saavat nykyään osakseen kovin tylyn reaktion edistykselliseltä
väeltä: EVVK.
Mikäli ristille
olisi naulittu nuori tyttö, mieluiten musta, tai vaikkapa koiranpentu, ei uusi maailma
voisi pidätellä kollektiivista liikutustaan.
Paholaisen me kaikki tiedämme: se on se sama,
joka on koettanut peitellä jälkiään matkaan saattamalla miljardeille korkean
elintason ja vapautuksen tautien ja tuskan vallasta, mutta onkin samalla vienyt
toivon yhdeltä pieneltä ihimiseltä.
Kuten Ivan
Karamazov sanoi, Jumalalla ei ole oikeutta tehdä mitään sellaista, jonka
hintana on edes yhden viattoman lapsen kärsimys. Emme koskaan anna hänelle
anteeksi, koska emme voi emmekä saa sitä tehdä.
Tuo kristinuskon
Jumalaa leikkivä hahmo on siis itse asiassa paholainen, taivaasta pudonnut
enkeli, Lusiferus, joka toi ihmiskunnalle tulen. Eihän siihen ollut lupaa.
Mutta paholaisen
paikkahan on jo varattu. Siellä istuu Adolf Hitler kaikkine puolueineen ja
rotuoppeineen. Onko jo aika syöstä hänet istuimeltaan?
Ryrien mielestä näin
onkin jo tapahtumassa, mutta hän nyt on vain pieni skribentti Brittein
saarilla, joten kenties emme ota hänen tuomiotaan täydestä.
Ryrie jopa
uskoo, että Hitler on muutenkin jo aivan last season niiden parissa,
jotka maailmaamme nyt ensi sijassa hahmottavat, siis tietoisuuteen heränneiden
naisten.
Ja oliko Hitler
sen enempää kuin yksi esimerkki valkoisesta miehestä, joka lopulta on kaiken pahuuden
takana, tuon toivon menettämisen ja ihmisyyden loukkauksen, jota valkoinen mies
on ennen muita aina kyennyt tekemään.
Mustat ovat
joutuneet katkeraan ja alentavaan osaansa vain hänen takiaan ja toistavat hänen
syntejään ilman omaa syytä.
No, tämä on
kieltämättä kiehtova alue, jolla on lupa(?) ajatella mitä tahansa, kenttä on
nyt sekasorrossa ja muotoutumassa ties miksi. Viime kädessä pinnalle nousee ja
voittajaksi jää se, mitä suuri yleisö (ven. быдло) ehdottomasti kaipaa ja tarvitsee.
Järjellä on sen
asian kanssa hyvin vähän tekemistä. Siitä vapautuminen on kaiken uskonnon alku.
"vain pahuudella on selkeä hahmo, jota voidaan nimittää Hitleriksi. Sen vastakohta jää itse asiassa toistaiseksi vielä tyhjäksi."
VastaaPoistaOlisko tuo Antikristus...
"Paradoksaalisestihan länsimaissa juuri kehityksen tässä vaiheessa pidetään tärkeänä kunnioittaa kaikkein absurdeimpiakin uskontoja, mikäli ne eivät ole kristillisiä. Ennen kaikkea asia koskee islamia."
VastaaPoistaTuolle asenteellehan on ihan nimikin, ABC -"Anything But Christianity". Ja asiaanhan totta kai kuuluu mitä luonnollisimmin, että aivan eritoten kaikkinainen Toiseus on lähtökohtaisesti kanonisoitua ja sen tulee nauttia ehdotonta pyhyyttä ja koskemattomuutta kaiken kritiikin yläpuolelle asetettuna.
"Ja oliko Hitler sen enempää kuin yksi esimerkki valkoisesta miehestä, joka lopulta on kaiken pahuuden takana, tuon toivon menettämisen ja ihmisyyden loukkauksen, jota valkoinen mies on ennen muita aina kyennyt tekemään."
Uskonnon voi hyvinkin perustaa ilman Jumalaa, mutta ei ilman Paholaista. Joten niin tarviten Aatu-vainaa käy erinomaisen hyvin sellaisesta, ja taipuu tässäkin mitä moninaisimpiin käyttötarkoituksiin. Vähintäänkin voidaan puhua Mustasta Messiaasta. Antikristuksesta? No ehkei nyt sentään, tuolla termillähän olisi jo aivan liian kristilliseltä kuulostava merkityssisältö, joten sinänsä epäsopivaa, tai peräti loukkaavaa.
-J.Edgar-
Kristinusko on kyllä tulkinnanvarainen arvostuksen suhteen. Ja tämän uskon sisällä herrasväki kinaa siinä missä islamin muslimiveljeskunta tai tiedeyhteisön oppineet.
PoistaKristityillä pyhä kolminaisuus on tasaisin väliajoin se mistä voi kiistellä.
(Peter Frankopan mainitsee kirjassaan Silkkitiet tuon myös oppisuuntauden hajottaneen Rooman kirkon ja kreikankirkon Bysantti ajan jaksoon. Kun taas islam oli kehittynyt ja kolkutti ovea kreikan uskoisille 1000-luvulla. Löytyi yhteinen sävel ja paavi haetutti väkeä Ranskasta Saksasta jne. Mutta ei tuo ristiretki ihan mennyt niin kuin piti. Jotenkin sitä ajattelisi että tällaisesta olisi jo edetty. Eteenkin kun suomalaisetkin lentää turistiksi Saudeihin ym.).
Itse totean olevani kristitty, mutta ymmärrän että ei se tarkoita että ajattelisin kuten kaikki muut kristityt. Filosofisesti tuo olisi myöskin täysin järjetöntä edes olettaa sen toimivan niin. Hyppäät toiselle kielialueelle, on tuo uskonnon tulkinta taas eri. Psykologisesti siinä on se valta rakenne. Teoriassa taas psykologia on tuosta eriytynyt, ei pohjautuen uskolle vaan tieteelliseen tutkimukseen.
"Sen sijaan voitaisiin ajatella, että reaktiona ekspansiiviseen, absurdille perustuvaan islamiin saattaisi kehittyä sen primitiiviselle vanhatestamentilliselle laki- ja tabuajattelulle vaihtoehtona uudenlainen, eklektinen uskonto. ...Viime kädessä pinnalle nousee ja voittajaksi jää se, mitä suuri yleisö (ven. быдло) ehdottomasti kaipaa ja tarvitsee."
VastaaPoistaTuohon uuteen eklektiseen uskontoon en usko voittavan uskonnon pitää olla riittävän selkeä, etten sanoisi primitiivinen ja ennen kaikkea niin fanaattinen, että puolesta ollaan valmiita kuolemaan - ja tappamaan. Sellainen oli kristillinen alkukirkkovoimansa päivinä ja sellainen on nyt islam, jolle mikään naisten tai Ryrien kaltaisten älykköjen pehmeä uskonto ei tule pärjäämään. Kristinuskon alamäki alkoi siitä kun miehet lakkasivat varauksitta uskomaan siihen, tuosta valistuksen "siunauksesta" saamme nyt lännessä kärsiä, epäilys oman uskonnon perusteita - tai elämänmuotoa - kohtaan on kirjaimellisesti kuolemansynti: se johtaa on oman kulttuurin kuolemaan.
Teknisesti ottaen roomalaiset tappoivat Jeesuksen lakiensa mukaan, samalla tavoin kuin Spartacus koki loppunsa 6000 orjan kanssa Via Appian varrella. Juudas kavalsi, mutta roomalaiset naulitsivat. Kun sitten tuli poliittista kuohuntaa yms. Kääntyi tuo taas koko juutalaisväkeä vastaan. Rooman valta oli mahtava ja niskuroijat siitä kärsivät hengellään. Eri asia haluaako kukaan uskoa tällaiseen, vai yleisemmin metaforallisesti taivaseen ja koettaa olla asiallisesti. Aikaa tuosta yleensä lasketaan ja kielialueen lainsäädäntöön siinä vaikutetaan. Mitkä menee viranomaisten vastaavien henkilöiden toimintaan joka taas on kovin tylsää.
PoistaKun taas islam verrannollisesti kehitys lähi-idässä, ei teoriassa eroa. Heidän profeettansa useamman sotaretken ja vaimon kanssa, no no mitäpä tuohon sanomaan tulkinnan varaista, haluaako kirjaimellisesti ottaa hieman vanhentuneet näkemykset nykypäivään? Sellainen olisi hieman fundamentalistista ja jos kansallismielisiä syytetään nationalismista, niin uskonnoilla ei tuppaa olemaan tällaista, kun ne eivät tunnista valtio rajoja.
Niin no, kumpiko oli lopulta syyllisempi tuohon maailmanhistorian kuuluisimpaan ristiinnaulaukseen, maaherra Pilatus vai ylipappi Kaifas? Pilatushan olisi alkujaan halunnut vapauttaa Jeesuksen ("Mitä pahaa tämä mies on tehnyt?"), ja pesi sitten kätensä koko asiasta, kuten tunnettua on. Mutta sai vastaansa väkijoukon, joka huusi, "Anna meille Barabbas!". Kaifaan toimintaa voinee ainakin osin tulkita myös oman aikansa reaalipolitiikkana, Palestiina kun oli kapinaherkkyydestään tunnettu tuolloisen Rooman provinssi, ja tuossa katsannossa oli ehkä syytäkin pelätä mahdollisia kansankiihottajiksi otaksuttuja, sillä roomalaiset nyt suhtautuivat niskottelijoihin huomattavan kovakouraisesti. Ja siinähän useinkin joutuivat myös sivulliset kärsimään, jne. Ja jos nyt metafysiikan puolelle mennään, niin olisiko koko kristillistä Lunastusta tapahtunut, elleivät asiat sitten olisikaan menneet kuinka ne lopulta menivät?
Poista-J.Edgar-
"Lusiferus, joka toi ihmiskunnalle tulen."
VastaaPoistaNyt taisi mennä blogistilla ex-enkeli Lusifer ja titaani Prometheus sekaisin.
No eipä tainnut. Lucifer on nimenomaan valon tuoja, eikä valoa ilman tulta. Hän oli ensimmäinen arkkienkeli, joka ylpistyi , syöstiin alas ja sai paholaisen roolin.
PoistaEipä kun Venus. Tyyron kuningasta verrataan Raamatussa aamutähteen, joka on pudonnut taivaasta. Keskiajalla tämän tulkittiin stten kertovan paholaisen lankeemuksesta.
PoistaNo juuri näin. Valon tuoja ihmisille on Jumalan vastustaja, ylpeyden henki. Aivan selvä Prometheus-tarun toisinto. Sama valistuksen kammo on syntiinlankeemustarinassa.
PoistaPrometheus, Pandoran lipas, Syntiinlankeemus... Hybris ja nemesis.
PoistaHyvin samantapainen tarina noissa kaikissa, siis kertomus siitä, kuinka tyhmänylpeälle ihmiselle käy, kun ei malta pitää käsiään erossa siitä, mitä ei hänen kopeloitavakseen ole varsinaisesti tarkoitettu, ja polttaa näppinsä siinä leikissä. Jung taisi jotain kirjoitella noista ihmiskunnan arkkitypaalisista alkumyyteistä, joten näissäpä oltaneen sellaisten äärellä?
-J.Edgar-
Usko jyllää ja tunteet määräävät tahdin. Järki pilkahtelee aina välissä ja onhan sillä paljon saatu aikaankin, mutta sitten taas mennään tunteella. Ongelma on kinkkinen, sillä aina meneee pieleen, jos joku näistä kolmesta pääsee liikaa niskan päälle. Niin jopa järki, maailmasta tulisi aika tyly ihmisyydelle, jos se pääsisi yksin hääräilemään. Eiköhän mennä näillä vanhoilla pienin muutoksin. Ainakin näin on aika mielenkiintoista, kun hulluakin hullummat jutut pyörittävät meitä milloin mihinkin.
VastaaPoistaUsko jyllää ja tunteet määräävät tahdin. Järki pilkahtelee aina välissä ja onhan sillä paljon saatu aikaankin, mutta sitten taas mennään tunteella. Ongelma on kinkkinen, sillä aina meneee pieleen, jos joku näistä kolmesta pääsee liikaa niskan päälle. Niin jopa järki, maailmasta tulisi aika tyly ihmisyydelle, jos se pääsisi yksin hääräilemään. Eiköhän mennä näillä vanhoilla pienin muutoksin. Ainakin näin on aika mielenkiintoista, kun hulluakin hullummat jutut pyörittävät meitä milloin mihinkin.
VastaaPoistaMitäs blogisti miettii näistä "kosmisista jumalista"? Von Dänigen niistä on kertonut jo vuosikymmeniä. Nyt on näyttöä, että kaikki nykyiset uskonopit on plagioitu sumerilaisista tauluista. Jospa James Webb löytää sivisaation kosmoksesta ja sitten olemme ainakin hetken "haavi auki", että näinkös se onkin mennyt muinoin? Olemmekin olleet koelaboratorio "kosmisille kävijöille", jotka rekonstruoivat täällä oman planeettansa tuhoa?
VastaaPoistaP.S. Näitä on sitten mukava funteerata!
TV: ”… Alec Ryrie osui epäilemättä oikeaan puhuessaan uudesta uskonnon muodosta, jossa paholaisella on keskeinen asema kaiken kulmakivenä …”
VastaaPoistaNiin. Alec Ryrie näkee uskonnon syvästi emotionaalisena ja kokemuksellisena. Hän käsittelee paholaista voimakkaana symbolina tuossa emotionaalisessa kehyksessä – paljastaen, kuinka ihmiset ymmärtävät synnin, pelon, konfliktin ja omat pimeämmät impulssinsa.
Paholainen on siis – vain – symboli. Keskeinen asema ei kuitenkaan ole paholaisella. Kyse on siitä, kuinka ihmiset kokevat omat pimeät puolensa.
On totta, ettei ihmisen historiasta liene löytynyt ainoatakaan yhteisöä, jossa ei jonkinmuotoista uskonnollisuutta esiintyisi. Tästä olemme me nyt vetäneet sen johtopäätöksen, että kaikkia uskontoja pitää kunnioittaa ja ne kaikki ovat jossain perimmäisessä mielessä yhtä hyviä.
VastaaPoistaVähän enemmän kuin outo juttu. Tavallaan kulttuuriantropologian häränpylly, kulttuurirelativismin riemuvoitto. Ei siis minkään kehitysajattelun työsarkaa, vaan päinvastoin. Kaiken kehittymättömyyden legitimointia.
Salaman jumalanpilkkaoikeudenkäynnin olisi luullut edes jotenkin meilläkin vaikuttaneen, mutta kävi ihan päinvastoin. Ehkä oman valtauskontomme jumalaa saa nykyisin käsitellä arkisemmin ja jopa jonkinlaisen tiedon valossa, mutta auta armias näitä vierasuskontoja. Niiden jumalien loukkaaminen on niin pyhä viharikos, ettei käsittelyä kestä.
Ihmisyyden oivaltavimmat oppikirjat ovat edelleen meiltä -- no, ei nyt aivan kiellettyjä, mutta tabuina vaiettuja. Eikä niitä pidetä vaarallisina siksi että yhä käytäisiin oikeutta Daytonin apinajutun mallin mukaan, vaan siksi, että ihmisyyden ehtojen kaikki syvempi käsittely koetaan "monikulttuuristumisen" uhkaksi. Mitä se tietysti onkin -- mutta niin tai näin, pää pitää uskontoasioissa panna pensaaseen.
Ja seuraukset leviävät sitten kaikkiin ihmistietesiin ja kaikkeen ihmisyyttä koskevaan keskusteluun. Käytännössä emme saa muodostaa totuudenmukaista käsitystä oman eurooppalaisen kulttuuripiirimme ajatushistoriasta, jossa esimerkiksi tämä uuden ajan tiedolliselle ajattelulle ominainen "opillisuus" -- jonka pohjalta pidämme nyt "uskontojakin" jonkinlaisina itsensä oikeuttavina opillisina totuusjärjestelminä -- sokeuttaa ymmärryksemme totaalisesti. Ei oman järkiajattrelumme ominaisuuksia voida käsitellä eikä kartesiolaista rationaalisuutta, empirismiä, positivismia, luonnontieteiden ja ihmistieteiden erilaisia premissejä saati sitten niitä kysymyksiä jotka nousevat syvyyspsykologian ja klassisen sosiologian pohjalta voida käsitellä, kun ajattelumme "opillisuus" otetaan kuin se olisi jokin kyseenalaistamaton -- "uskonnonkaltainen", hahaha -- vakaa taustajärjestelmä.
"Opillisuus" on siis oman kulttuuripiirimme yhden ihan erityiseen järjen laatuun perustuvan aikakauden tiedollisten kategorioiden -- "tiedonalojen" -- syntyyn kuulunut valuvika, joka oman dynamiikkansa vaikutuksesta kehittyi sitten ihan "ismien" asteelle. Nyt olemme tilanteessa, jossa jo jonkin "ismin" oma avainkäsitteistö riittää antamaan käsiteltäville asioille totuudellisuuden auktorisointia.
Syventaviä opintoja ei ole. Suomen Akatemia rahoituspäätöksineen leijailee Salomon seitsemännessä taivaassa. Eli raamatustakin löytyisi viisautta jossa ei edes mainita jumalan nimeä. Mutta korviemme välissä sitä ei saa olla.
Seuraava uskonto on "elämme kosmisessa simulaatiossa"; mikä vain voi olla mahdollista tai kaikki voi olla yhtä aikaa totta. Metafyysiset ulottuvuudet ja mahdollisuudet ovat loputtomat.
VastaaPoistaKetä tuollainen anything goes -uskonto tyydyttää: menestyvässä uskonnossa pitää olla selkeät rajat, järjettömiä käskyjä sekä fanatismia "oikean asian" puolesta.
PoistaIlmeisesti tärkeä pointti. Täytyy olla tabuja ja ehdottomia käskyjä, tilaa marttyyreille ja pyhimyksille, jotka menevät järjettömyyksiin.
PoistaOnhan noita kaiken maailman vihreitä fanaatikkoja ja "antifasisteja", mutta rituaalit ja sakramentit taitavat vielä puuttua.
Uskonnon kai pitää kyetä vaatimaan ihmisen tappamista ollakseen vakuuttavasti elämää suurempi? Kommunismi ja natsismi ylittivät sen rajan.
PoistaUskonto vaatii henkilöt jotka siihen uskovat. Ei kaikki todellakaan tule uskomaan samoin. Jos ajattelee taloutta uskontona markkinateollisessa, niin ei se toimi niin. Eri väestöissä on eri valuutat, kuin myös eri ikäpolvilla ja sukupuolella on eri mielenkiinnon kohteet, jotka vaikuttavat siihen kuinka henkilö rahoittaa eloaan.
PoistaOttaen huomioon vaikka kuinka itse on kasvanut markka aikana, on minun turha nuoremmille tai siirtolaiselle selventää arvojärjestelmää, kun tuota enää ole. Silti oma pää käy edelleen välillä muuttamassa euron markoiksi.
Uskonnoissa on samoja funktioita mutta linkittyen sivistys, siveyteen, moraaliin jne. Ajattelu malleina niillä ei ole tekemistä talouden kanssa samassa mielessä.