Ulkopolitiikan
ideologiat
Isoilla
mailla on ulkopolitiikassaan usein suuri missio ja sitä palveleva doktriini, jonka
mukaan toimien pyritään maailmaa muuttamaan, vaikkapa nyt turvalliseksi
demokratialle tai erilaisille vähemmistöille tai jopa kansanluokille. Enemmistötkin saattavat kiinnostaa.
Joskus julistetaan oikeutta olla suurimpana
mahtina jossakin maanosassa ja taitaapa olla myös pyrkimyksiä johtaa ihan koko
maailmaa. Se vaatii jo panostusta, se.
Pienten maiden vähäpätöistä roolia ei voi perusteiltaan
muuksi muuttaa ja niinpä ne etsiytyvät isompien turviin ja saattavat jopa
pystyä hankkimaan asemastaan merkittävää hyötyä, jos hyvin korttinsa pelaavat. Muistamme
vielä erinomaisesti erään hyvän esimerkin.
Politiikka on sellainen toimintakenttä,
joka vetää vastustamattomasti puoleensa erilaisia narsisteja, joiden suurimpana
unelmana on olla koko maailman ihailun kohteena. Mikäli he pääsevät määräämään jonkin
maan ulkopolitiikasta, on onnettomuus jo ohjelmoitu. Yleensä he sentään ovat
vain toimeenpanijoita.
Kuten tunnettua, politiikka ei ole tiedon,
vaan tahdon asia. Se, mitä tahdotaan, ei voi olla minkään doktriinin
määrättävissä, mutta mikäli doktriini toimii olemassa olevien mahdollisuuksien
rajoissa, sitä kannattaa noudattaa, muuten ei.
Ulkopolitiikka muistuttaa perinteisesti
pokerin pelaamista ja uskottavuus on siinäkin kaiken a ja o. Mikäli se puuttuu,
ei sitä voi korvata millään. Asiaan kuuluu, että pelurit eivät paljasta
korttejaan, eivätkä siis mene tarpeettomasti ja pyytämättä julistamaan, että
mepäs sitä teemme aina näin eikä noin, repikää siitä!
Pienillä mailla, ainakin jos ne ovat
Suomen luokkaa, voi joskus olla hyvinkin suuri vaikutus koko alueen
poliittiseen kenttään, mikäli kortit osataan pelata hyvin. Ja se tarkoittaa,
että kyetään toimimaan tarvittaessa itsenäisesti. Näinhän tehtiin vuonna 1944
ja myös jo sitä ennen.
Kuten sanottiin, suurvallat saattavat useinkin
yrittää nousemista toisten yläpuolelle, ainakin nyt alueellisesti, ellei koko
maailmassa, pienillä harvoin on siihen edes kiusausta. Suomen ideana on ollut henkiin
jääminen, kuten Koivisto asian aikoinaan kiteytti: выжить. Se on ollut jo ihan tarpeeksi
kunnianhimoinen tavoite ja myös onnistunut.
Entäpä, mikäli ”loistava, voittamaton puna-armeija”
olisi sen sijaan onnistunut, kuten jokaisen järjissään oleva tarkkailijan oli
uskottava joulukuussa 1939? SKP julisti voitonriemuisesti, että nyt -vuonna
1939- se voittaisi varmasti. Vuonna 1918 Suomen vallankumous sen sijaan oli
epäonnistunut, kun se oli ollut he8ikko. Itse asiassahan sen luomista vasta
aloiteltiin punakapinan aikana.
Kuten SKP:n propaganda aina välillä sopivasti
vihjasi, ankara puhdistushan se oli odottamassa sitä lahtarivaltaa, joka piti
Suomen kansaa pirullisessa otteessaan. Näin kertoivat henkiin jääneet
emigrantit rajan takaa tulevassa propagandassaan.
Koko Suomen, tuon ”valkokaartilaisen
helvetin” väkivaltakoneisto ja valtaa pitävä luokka olisi tuhottu tieteellisin perisaattein
-ei siinä olisi ruvettu tiiraamaan, mitä joku yksilö nyt oli sattunut tekemään,
vaan käsitelty koko joukkoa yhtenä kokonaisauutena. Näinhän siellä tehtiin.
Niin, että kyllä tarjolla oli myös ihan
oikeasti ikäviä vaihtoehtoja. Ei sitä ”suomettumista” kannata kauhistella
suurena onnettomuutena, vaan sen ajan ulkopolitiikkaa on osattava arvostaa poikkeuksellisen
onnistuneena historiallisena esimerkkinä.
On valitettavaa, että meiltä nyt EU:n ja Naton
perifeerisenä etujoukkona puuttuu niin oma talouspolitiikka kuin
ulkopolitiikkakin. Asia voisi tuntua siedettävämmältä, jos siitä edes saisi
kunnon korvauksen. Olemmehan mekin rahaa kaataneet Välimeren veljesmaille.
Mutta kun ei niitä rahoja nyt ihan joka
paikkaan riitä. Mikäli joku jäsenmaa on kyllin typerä julistaakseen noudattavansa
tiettyä politiikkaa ihan ehdoin tahdoin ja hinnalla millä hyvänsä, olisi
pelkkää tyhmyyttä sitä siitä vielä palkitakin.
Niinpä meillä on lukkiuduttu tahdottomaan ylempien
tottelemiseen, josta ei saa edes valittaa. Rajan takainen naapuri tietenkin
joutuu panostamaan paljon omia resurssejaan torjuakseen sen mahdollisen vaaran,
joka meiltä käsin näyttää sinne suuntautuvan.
Ettäkö ei tietenkään suuntaudu? Mistäs me
senkin edes tiedämme?
Melko uskomatonta on, että tuo sinänsä ihan
tyylikäs rajan sulkeminen saa vain jatkua vuodesta toiseen ja että
minkäänlaista vuoropuhelua venäläisten kanssa ei kerta kaikkiaan edes hyväksytä,
Ei millään tasolla.
Eivät
ne pakotteet siitä kärsisi, vaikka rauoetttaisiin rajan portteja sen verran,
että edes kohtuullisia normaaleja yhteyksiä voitaisiin aloitella. Emmehän me
sodassa ole ja toivottavasti emme joudukaan.
Olen usein sanonut, että EU on
organisaatio, jolta puuttuvat aivot. Ei tässä mitään omaperäistä ole, en ole
kuullutkaan, että joku väittäisi sillä sellaiset olevan. Sen sijaan se on
jonkinlainen säädöstehdas, itse itseään ruokkiva byrokratia ja vilttiketjun poliitikkojen
loppusijoituspaikka.
Tällaisesa tilanteessa olisi sen, joka haluaa
Suomen etua ajaa, otettava ohjakset omiin käsiinsä ja kerrottava, että EU:n kanssa
tehdään, niin kuin meille parhaiten sopii. Jos ajamme omia etujamme, emme
tosiaankaan menetä miljardien apurahoja, vaan saatamme sen verran ajan mittaan
edes säästää.
Natosta en nyt sen enempää puhukaan.
Huomautan vain, että ellei siihen suuntaan uskalleta olla jämäkkänä, joudumme
kynnysmatoksi, jota kukaan ei ota vakavasti rajan kummallakaan puolella.
Jyrkkiä käänteitähän ulkopolitiikassakaan
ei yleensä kannata harrastaa, mutta sen sijaan kannattaa pikkuhiljaa avata tietä
sellaisille linjauksille, jotka eivät joka asiassa toimi meidän omia etujamme
vastaan. Ehkäpä me sellaisella asenteella saamme joskus vielä hieman EU:lle
kylvämiämme rahoja takaisinkin.
Mitä ulkopolitiikan doktriineihin tulee, huomasin
kirjoittaneeni erään aikansa merkittävän jees-miehen näkemykisitsä sellaisiana,
kuin hän niitä1930-luvulla esitteli:
torstai 29.
maaliskuuta 2018
Fasistista
ulkopolitiikkaa?
Tässä ei sitten käsitellä fasistista
ulkopolitiikkaa, vaan sitä, mielestäni avutonta tapaa, jolla tiettyihin
vakaviin asioihin halutaan ripustaa kylttejä, joiden toivotaan antavan niille
myönteisen imagon tai peräti vallan sisällönkin.
Pari kirjoittajaa julisti eilisen hesarissa,
että Suomen pitäisi pyrkiä noudattamaan feminististä ulkopolitiikkaa.
Tosin Ruotsi on siinä päässyt maailman kärkeen, mutta voisihan Suomi yrittää
hyväksi kakkoseksi. Miksi ei?
Kaikkeahan sitä voi yrittää, mutta kaikkea
ei kannata. Asiahan on niin, että politiikkaan ripustetut kyltit eivät ole
käytännössä koskaan riittäneet sanomaan yhtään mitään olennaista tuon
politiikan sisällöstä. Paitsi tietenkin sen, millaista kylttiä on haluttu
näyttää. Mutta se on demonstraatiota eikä politiikkaa.
Minun sukupolveni muistanee, miten
kulttuuripiirit ja julkinen sana olivat kerran jokseenkin yksimielisiä siitä,
että sosialismi oli kapitalismia kehittyneempi järjestelmä, sehän
määrätietoisesti pyrki hyvään ja vastusti pahaa ja tietenkin myös tuossa pyrkimyksessään
menestyi.
Kun piti sitten selittää, mitä oli
vaikkapa sosialistinen ulkopolitiikka, sanottiin tietenkin, että se merkitsi
kansainvälistä solidaarisuuttaa, rauhaa, rakkautta ja oliko nyt veljeyttä,
tasa-arvoa ainakin.
Nämä kaikki kuulostivat hyviltä asioilta,
mikä ei ollut sattuma, sillä sosialismin kerrottiin ajavan kaikkia maailman
hyviä asioita. Kääntäen voitiin sanoa, että jos joku asia oli hyvä, niin se oli
sosialistinen.
Käytännön kannalta moinen arvoposeeraus ei
antanut mitään osviittoja. Oliko oma maa tasa-arvoinen toisten kanssa? Mitä
siitä seurasi? Oliko omien veronmaksajien rahoja annettava sinne yhtä paljon
kuin omaan maahan? Jos ei niin kuinka paljon?
Entä mitkä valtiot noudattivat
sosialistista ulkopolitiikkaa? Oliko Neuvostoliitto sellainen? Miten siihen
suhtautuivat Kiinan, Vietnamin, Demokraattisen Kamputsean, Angolan ja Tansanian
ulkopolitiikat? Kun ne joutuivat ristiriitaan, mitä sosialistista politiikkaa
oli pidettävä eniten sosialistisena ja siis tuettava?
Kun sosialismi tarkoitti rauhaan
pyrkimistä, merkitsikö se sitä, että sosialistimaiden ponnistuksia
rauhansa takaamiseksi välttämättömien sotavoimien vahvistamiseksi oli
maksimaalisesti tuettava? Ja niin edelleen ja niin edelleen.
Mikään kyltti ei pysty tässä matoisessa
maailmassamme antamaan käyttökelpoisia ohjeita politiikan hoitamiseksi. Ne
eivät siis korvaa järkeä ja tämä koskee myös EU:n ulkopolitiikan peesausta.
Sillä on jokaiselle maalle erilainen merkitys eri tapauksissa ja ellei tätä
tunnusteta, mennään takuuvarmasti harhaan.
Kekkonen viittasi joskus osuvasti
generalissimus A.V. Suvorovin mietelmään, jonka mukaan pölkkypäisyys aiheuttaa
paljon onnettomuutta. Se pätee yhä.
Luin tässä hiljattain kuuluisan
tutkimusmatkailijan, Sven Hedinin kirjan Nykypäivien Saksa vuodelta
1937 (alkuteos Tyskland och världsfreden).
Kirja on verrattoman hauska jälkiviisauden
valossa, mutta omana aikanaan se saattoi olla jopa suhteellisen uskottava.
Kirjoittaja näkee kaikkialla juuri sitä kuin haluaa nähdäkin ja uskoo niihin
perusteisiin, jotka hänelle esitetään.
Itse asiassa Saksan ulkopolitiikalle
voitiin vaatia vielä kunnioitusta ja uskottavuutta tähän aikaan, eihän mitään
todellista aggressiota ollut tapahtunut. Myöskään mistään kansanmurhista ei
ollut tietoakaan, keskitysleireissä sanottiin olevan neljätuhatta henkeä
ilmeisen mukavissa oloissa ja heidätkin oli tarkoitus lähiaikoina kotiuttaa.
Sananvapauden puutteestakin Saksaa oli
arvosteltu, mutta itse asiassa siellä oli kielletty vain arvoton ja
vahingollinen roska, mukaan lukien ihmisten uskonnollisten tunteiden
loukkaaminen. Ehkä nyt samanlaista sanavapautta ei ollut kuin vaikkapa Ruotsissa,
mutta sen sijaan siellä oli sananvastuu (Hedin ei käytä termiä
yhdyssanana). Siitä huolehtii 13000 kirjoitusjohtajaa (Schriftleiter),
jotka työskentelevät eri lehdissä.
Sanomalehdistön harteilla lepää ääretön
vastuu hyvän yhteisymmärryksen säilyttämisestä eri valtioiden kesken,
toteaa Hedin. Jos lehdistö tuntee tuon vastuunsa, se voi myös hyvin paljon
auttaa maailmanrauhan säilyttämistä. Tässä Hedin viittaa närkästyneesti
ruotsalaiseen lehdistöön, joka julkaisee saksalaisvihamielisistä lehdistä
saksittua aineistoa.
Mutta pyrkiikö Saksa todella rauhaan?
Merkitseekö kansallissosialistinen ulkopolitiikka myös muiden maiden
kunnioittamista?
Ehdottomasti, julistaa Hedin varmalla
vakaumuksella useaan kertaan. Miten voitaisiin edes kuvitella, että maa, joka
oli juuri menettänyt kaksi miljoonaa nuorta miestä Verdunin juoksuhautoihin,
haluaisi kokea saman uudestaan? Mitä järkeä olisi siinä, että maa, joka
kehittää kansansa hyvinvointia nelivuotissuunnitelmalla ja luo uutta ihmistä
rationaalisella rotupolitiikallaan, haluaisikin vaarantaa kaikki ponnistustensa
hedelmät heittäytymällä sotaan?
Se oli, kuulkaas, nyt ihan liian
fantastista. Itse johtajan persoonakin oli takeena inhimillisestä politiikasta,
juuri sellaista on kansallissosialistinen ulkopolitiikka, kaiken hyvän tuoja!
Sivumennen sanoen, Saksa ei suinkaan ole
diktatuuri, kuten harhaanjohtavasti sanotaan, vaan johtajavaltio. Siellä kyllä
toimii vallan vertikaali (Hedin ei käytä termiä) eli arvovalta
alaspäin ja vastuu ylöspäin. Tämähän muuten oli juuri sama idea, kuin
neuvostokommunismin ns. demokraattisella sentralismilla.
Hedinin kirja kertoo myös paljon hyvää
kansallissosialistisesta sisäpolitiikasta. Sen päämääriin kuului hyvin
tärkeänä tasa-arvo.
Mitä tasa-arvo sitten tarkoittaa?
Kansallissosialistien mielestä se tarkoitti sitä, että kullakin ryhmällä oli
edustajiaan eri avainasemissa lukumääränsä mukaisessa suhteessa. Kyseessä oli
siis täysin moderni näkökanta.
Tilanne Weimarin tasavallassa oli
kuitenkin kaikkea muuta kuin tasa-arvoinen. Jopa tiettyjen, tärkeiden ammattien
kohdalla vinoutuma oli uskomattoman suuri: vaikka juutalaisia oli vain 1% koko
Saksan kansasta, oli heidän osuutensa lääkäreistä ja asianajajista peräti
puolet. Yliedustus oli siis huikea.
Sama toteutui useilla muillakin aloilla,
erityisesti finanssimaailmassa ja politiikassa ja jopa yliopiston opettajista
juutalaisten osuus oli usein monikymmenkertainen heidän lukumääräänsä
verrattuna.
On tietenkin selvää, ettei tällaisessa
tilanteessa auttanut pelkkä affirmative action eli
positiivinen syrjintä. Negatiivistakin oli pakko harjoittaa, mikäli pyrkimystä
tasa-arvoon todella kunnioitettiin.
Tämä kaikki kuulosti minun korvaani aivan
absurdilta, kun Hedinin kirjaa joskus vuosikymmeniä sitten luin. Nyt se sen
sijaan kuulostaa täysin ajanmukaiselta. Sitähän se onkin vai kuinka? Jos siinä
on jotakin vikaa ja olennaista eroa feministiseen politiikkaan, niin mitä?
Hedinin kirja arvioitiin tuoreeltaan
Valvoja-Ajassa. Eino E. Suolahti, jonka minäkin hyvin muistan, piti sitä
apologiana, mitä se tietysti olikin. Hän kiinnitti huomiota myös siihen, että
esimerkiksi näkemys tieteen kukoistuksesta puolueen valvonnassa ei kuulostanut
uskottavalta. Suolahti oli myös aika skeptinen Hedinin ennustaman
rauhanpolitiikan näköalojen suhteen.
Toisin kuin moni näyttää vieläkin
luulevan, kansallissosialistinen ulkopolitiikka oli meillä tuohon aikaan hyvin
huonossa huudossa. Suomen lehdet rinnastivat silloin tällöin toisiinsa Hitlerin
ja Stalinin ja jopa ennustivat näiden kahden välisen liitonkin, kuten Sinikka
Wunschin väitöskirjasta ilmenee.
Tuohon aikaan meillä oli vielä paljon
tervettä järkeä, joka esti meitä syöksymästä tämän tai tuon ideologian mukaan
ja sitomasta kansallisia etujamme sellaisiin.
Kukaan ei kehdannut vaatia, että maamme
olisi pitänyt noudattaa vaikkapa kansallissosialistista ulkopolitiikkaa.
"Rajan takainen naapuri tietenkin joutuu panostamaan paljon omia resurssejaan torjuakseen sen mahdollisen vaaran, joka meiltä käsin näyttää sinne suuntautuvan. Ettäkö ei tietenkään suuntaudu? Mistäs me senkin edes tiedämme?"
VastaaPoistaEi oleellista tuossa suhteessa mitä me tiedämme - tai luulemme tietävämme - vaan, miten Venäjän johto asian arvioi. Sen perusteella se toimii.
"minkäänlaista vuoropuhelua venäläisten kanssa ei kerta kaikkiaan edes hyväksytä, Ei millään tasolla."
Itse asiassa tuohon voi olla muhimassa muutos: Hesarin päätoimittajan tuon suuntainen kirjoitus oli selvä merkki.
Me tiedämme ja vennäälläkin tiedetään, ettei kukaan tosissaan aio hyökätä ison atomipommivaltion kimppuun.
PoistaItänaapurin sotilaspanostukset ja ärhäkät puolustautumispuheet palvelevat kremlin sisäpolitiikkaa, kremlin ukkeleiden vallassapysymispyrkimyksiä eli kansansuosion ylläpitoa. Valtiovalta näet on isoin ja tuottavin pisnes.
Totalitariaatti pärjäilee aina ulkoisten vihulaisten kanssa. Todellinen uhka on omat kansalaiset.
"Politiikka on sellainen toimintakenttä, joka vetää vastustamattomasti puoleensa erilaisia narsisteja, joiden suurimpana unelmana on olla koko maailman ihailun kohteena. Mikäli he pääsevät määräämään jonkin maan ulkopolitiikasta, on onnettomuus jo ohjelmoitu. Yleensä he sentään ovat vain toimeenpanijoita."
VastaaPoista"Kekkonen viittasi joskus osuvasti generalissimus A.V. Suvorovin mietelmään, jonka mukaan pölkkypäisyys aiheuttaa paljon onnettomuutta. Se pätee yhä."
"Tuohon aikaan meillä oli vielä paljon tervettä järkeä, joka esti meitä syöksymästä tämän tai tuon ideologian mukaan ja sitomasta kansallisia etujamme sellaisiin.
Kukaan ei kehdannut vaatia, että maamme olisi pitänyt noudattaa vaikkapa kansallissosialistista ulkopolitiikkaa."
Toisinaan on omalle mielenrauhalle parempi kun diplomaattisesti auttaa toista jatkamaan matkaa. Asia voi kyllä konkretisoitua seuraavan sukupolven kohdalla, mutta se on kyllä siitä seuraavasta sukupolvesta kiinni ja mihin he sattuvat uskomaan.
"Ulkopolitiikan ideologiat"
VastaaPoistaTässä ihan joitakin aikoja sitten V.V. Putin käväisi Kiinassa rakastamassa herra Si:tä. Putin pröystäili herra Si:lle, että hän, Putin, elää varmastikin sataviisikymmentä vuotta. Toisin sanoen, Putinilla on vielä ihan riittävästi aikaa voittaa Ukraina totaalisesti.
"Täältä pesee!" Suomen ulkoministeri vuonna 2026.
VastaaPoistaPoliittiset puheet ovat pelkästään ideologisten totuuksien julistuksia, enkä lakkaa ihmettelemästä tapaa, jolla jopa aikamme oppinein väki tyytyy pyörittelemään poliittisten ideologioiden ympyröitä.
VastaaPoistaIkään kuin ihmistieteillä ei olisi mihinkään mitään sanottavaa. Tosiaankin, kelpaa jopa puhua ”loistavasta, voittamattomasta puna-armeijasta”. Aivan kuin kaikki aggressio ei aina toisi mukanaan regressiota, ja ikään kuin sotilaalliset voitot olisivat jossain mielessä myös henkisiä tai tiedollisia voittoja.
Se on niin, ettei kiduttamalla saatu tunnustus tai totuus ole minkään arvoista. Olisiko arvomaailman rakentumisessa jotain vikaa kun niin monet niin paljon valtaa ja siihen ikään kuin huomelahjana mukamas kuuluvaa viisautta omaavat niin usein haluavat varmistaa valtansa alistamalla naapurikansat ja eliminoimalla kriitikot?
Se on ihmisyyteen kuuluva paradoksi, että mitä suuremman valtakunnan valtias olet, sitä tyhmempi sinun täytyy olla. Muuten et voi miellyttää mahdollsimman monia. Ei suurvaltajohtien narsismissa, eikä muissa sielunsairauksissa ja yleisessä älyttömyydessä mitään merkillistä ole.
Se, ettemme isommin ymmärrä sitä, että lajinkehityksessä yksilöllinen "tahto" palautuu alkulaumoja organisoineeseen kollektiiviseen "valtaan", on merkillinen aukko tietämyksessämme. Kuitenkin on tosiasia, toistan tämän: tosiasia että erityistä regressoivaa metodia, hypnoosia, käyttäen yksilöllinen "tahto" voidaan edelleen palauttaa alkuperäiseen kollektiivisen "vallan" olomuotoonsa, jolloin hämmästykseksemme huomaamme, että "tahto" voikin omituisen ongelmattomasti siirtyä henkilöltä toiselle.
Ihan ihmisyyden, sosiologian ja psykologian, perusasiat ovat meiltä hukassa. Traagista on, että olemme ihan itse ne omasta tietoisuudestamme sensuroineet. Miksi? Ollaksemme parempia ihmisiä?
Miksi ideologiset leimaefektit riittävät poliittiseksi keskusteluksi? Miksi oma euroopplaisella uudella ajalla kehittynyt kirjallinen kulttuurimme on taas taantumassa retorisen vaikuttamisen asteelle? Poliitikot vaikuttavat puhumalla, kirjoittavat ihmiset ajattelevat kirjoittamalla. Kun kirjoitus- ja lukutaito -- kirjallisuus -- romahtavat, kuten nyt dramaattisesti on tapahtumassa, katoavat monet monet monet muutkin kognitiiviset kykymme.
"mitä suuremman valtakunnan valtias olet, sitä tyhmempi sinun täytyy olla. Muuten et voi miellyttää mahdollsimman monia. "
PoistaNyt olet ymmärtänyt väärin tai puolittain: ei todellisten valtiaiden tarvitse miellyttää muita vaan kaikkien muiden valtiasta - pahimmillaan henkensä uhalla. Toki tuohon sisältyy se riski, että valtias menettää todellisuudentajunsa ja tekee kohtalokkaita virheitä....
Lisäys: viimeisestä kappaleesta olen täysin samaa mieltä: kirjallisen kulttuurin (=kyvyn ajatella abstraktisti) uhkaa koko kykyämme ylläpitää nykyistä tekniikkaa ja kulttuuria.
PoistaOlisipa Kekkonen...
VastaaPoistaSanopa muuta! Kun tietää tämän tilannetajun ja opportunismin, olisi kiva tietää, mitä tämä olisi tehnyt EU:n, Naton ja Trumpin sekä valtiontalouden suhteen.
PoistaSuomella on Venäjän kanssa diplomaattiset suhteet kuten muidenkin naapurimaidensa ja tuontikauppakin sieltä on. Ei tuon ihmeellisempää keskustelua ollut NL aikanakaan. Nyt puhutaan kuin silloin oltaisiin keskusteltu spontaanista rajan takaisen kansalaisyhteiskunnan kanssa vaikka todellisuudessa kaikki kanssakäyminen siellä oli tarkasti valvottua ja ennalta suunniteltua. Välissä muutaman kymmennen vuotta siellä vallan huomio oli enemmän omassa maassa mutta rajan takanan on uusi Neuvostoliitto/keisarikunta. Mitä uutisista on seurattu on yhteiskunta siellä täydellisesti tukahdutettu. Eikä Putin pidä keskustelukumppaneina muita kuin toisia ydinasevaltioita. Itse asiassa nykyinen tilanne sopii Putinille oikein hyvin. Eivät silovikit edes halua kansan olevan valvomattomissa yhteyksissä ulkomaailman kanssa. Luulen vähän puhekumppaneiden olevan rajan takana vähissä. Puhuminen on kaunis ajatus mutta turha siltä on mitään odottaa. Ainut on että kun vastapuoli puhuu hän ei sillä hetkellä todennäköisesti ole vaarallinen mutta katso aina mitä kädet tekevät.
VastaaPoistaNo tulipa siellä aika monta vuotta keskusteltua kollegoiden kanssa.
PoistaKollegasi olivat sen mukaan mitä olen lukenut NL varmasti tarkkoja siitä mitä voi kertoa ja mitä ei. Toisaalta voi kai sekin kertoa jotain mitä ei sanota. En ole käynyt siellä tuona aikana mutta sen mukaan mitä olen lukenut siellä oleskelleiden kokemuksista riitti uteliaita korvia joka puolella. Vaikka teillä olisikin mahdollisuus tavata kollegoitasi tulee mieleen mitä he ylipäätään uskaltaisivat sanoa. NL opiskelleet ovat kertoneet kaikkialla aistittavissa olleesta pelon ilmapiiristä. Onko tämä aika palannut Venäjälle.
PoistaHöpö höpö. Neuvostoliitto hajosi vuonna 1991.
PoistaLuulen, että blogisti sai elää Venäjän kymmenvuotisen mahdollisuuksien ikkunan suojasääkauden (ks huominen blogi). Sitten yhteiskunnallinen raaka todellisuus iski...
PoistaNyt voi - taas kerran - ihmetellä, että mihin troikka kiidät...
Viron ulkoministeri linjasi muutamia edellytyksiä keskustelujen alottamiseksi. Samaa mieltä niistä. Putinille ei saa mitään minkä hän voi tulkita voitoksi. "Venäjän rajat eivät lopu mihinkään."
VastaaPoista"Tarvitaan ulkopolitiikkaa"
VastaaPoistaOn itsestään selvää, että "Motshit' v sortire" (Murhata yleisessä käymälässä) vuosikymmeniä harrastanut presidentti Putin ei enää voi kelvata venäläisille, jopa primitiivisille venäläisille. Kiitos Ukrainalle!
Chopanin surumarssia Moskovan radiossa odotellessa...
Poista