Vastustaja ja vihapuhe häntä
vastaan
“Ich bin der Geist der stets verneint!
Unde das mit Recht; denn alles was entsteht
ist werth daß es zu Grunde geht;
Drum besser wär's daß nichts entstünde.
So ist denn alles was ihr Sünde,
Zerstörung, kurz das Böse nennt,
Mein eigentliches Element.”
Unde das mit Recht; denn alles was entsteht
ist werth daß es zu Grunde geht;
Drum besser wär's daß nichts entstünde.
So ist denn alles was ihr Sünde,
Zerstörung, kurz das Böse nennt,
Mein eigentliches Element.”
Tämän
maailman meininki on täynnä taistelua, kuten jokainen demokraattinen poliitikko
tietää. Hän yleensä myös ymmärtää, ettei vastustaja yleensä ole suoraan isästä
perkeleestä, vaan yrittää vain ajaa omia tai ryhmänsä etuja ja toteuttaa hyvää
ja oikeaa sillä tavalla kuin sen itse ymmärtää.
Tämähän
on poliitikon tehtävä ja olennaista on, että hän sitä tehdessään säilyttää solidaarisuuden
koko poliittista yhteisöään kohtaan. Mikäli osoittautuukin, että hän
tosiasiassa on jonkin muun tahon asialla, on hän ilmeisesti yhteiskunnan
vihollinen. Public enemy, sanoisi
amerikkalainen ja venäläinen puhui aikoinaan peräti kansanvihollisesta.
Mutta
näissä ollaan tekemisissä vielä maallisten asioiden kanssa, jotka ovat aina suhteellisia
ja pitäisi sellaisiksi ymmärtää.
Sitten
kun päästään teologiselle tasolle, voi tunnetun furor theologicuksen päästää irti ja vastustajaksi paljastuukin
itse paholainen. Sehän se on se villakoiran
ydin, kuten Goethe aikoinaan totesi.
Motossa
annettu luonnehdinta paholaisesta esittää hänet hävittäjänä ja kieltäjänä.
Synti, hävitys ja paha samaistetaan. Niiden vastakohdaksi jää rakentaminen, kehitys.
Saatana tarkoittaa vastustajaa samoin kuin diabolus. Vanhan tarun mukaan Lucifer, joka tarkoittaa samaa, oli
Jumalan vastustaja ja itse asiassa langennut enkeli, jonka tarkoituksena oli
valon tuominen ihmisille. Tämä taas ei jostakin syystä ollut Herralle
otollista.
Nykyään
me Suomessa tunnemme Luciferin nimen
grillistä. Aikoinaan idealtaan sama Solifer,
auringon tuoja, oli polkupyörän dynamon nimenä. Piruihin on opittu suhtautumaan
leikkisästi.
Aikoinaan
taistelu paholaista vastaan oli yhtä totista kuin muhamettilaisten ns. suuri jihad: suurin tehtävä on omassa
sielussa tapahtuvan taistelun voittaminen.
Vanha
manikealainen hyvä-paha –ajattelu ei vain ota hävitäkseen. Kun uskonnolliset
hahmot ja vertauskuvat alkavat tuntua korkeintaan huvittavilta, syntyy ilmeinen
tilaus löytää niille korvikkeet tästä maailmasta.
Yleisesti
ottaen on ymmärrettävää, että oman ajattelun ja omien arvojen vastustajat ovat
niitä, joita vihataan. Päinvastainen tilannehan olisi aika absurdi.
On
kuitenkin outoa, että tässäkin tapauksessa voimme löytää aivan selviä
teologisen vihan piirteitä: vastustaja on se, jonka takia utopia jää
toteutumatta. Vastustajan takia
joudumme kaikki helvettiin, vesi nousee, ilma myrkyttyy ja vedet saastuvat.
Muistan
hyvin, millaisia vertauksia ja herjoja äkkiväärät esittivät aikoinaan ns.
penseistä eli sosialidemokraateista, jotka olivat eksyttäneet työläiset pois
oikeasta uskosta: heillä ei ollut selkärankaa, ei epäitsekkyyttä, ei rohkeutta…
Näitä kaikkia taas oli omalla joukolla ylen määrin, mutta eihän sekään
riittänyt.
Paholaisen
vihaaminen on jokaisen luonnollinen tehtävä ja itsestäänselvyys.
Neuvostoliittolaisessa sota-ajan laulussa laulettiin:
kak dva razlitšnyh poljusa,
vo vsem vraždebny my,
za tsarstvo sveta
boremsja,
oni –za tsarsvo tmy!
Tässä
osapuolet esitettiin toisiaan hylkivinä magneettisina napoina, jotka olivat
joka suhteessa erilaiset, kuin valo ja pimeys.
Vastustajan
pahuudesta ei olekaan tässä tapauksessa mitään epäilystä, eräissä muissa
suhteessa esitetty skenaario jättää kyllä varaa täsmennyksille.
Olen
usein todennut sen tavattoman suuren arvon, joka vihalle annettiin Neuvostoliitossa
ennen sotaa eli suuren terrorin aikana ja sen jälkeen sodan aikana. Siinä voi
puhua jo kultista.
Rakkaus
puolestaan on hempeämpi asia eikä oikein tunnu yhtä tehokkaalta ja uskottavalta
kuin viha.
Itse
asiassa molemmat ovat lähes rajattoman monimuotoisia asioita, minkä johdosta
näiden ilmiöiden pakottaminen saman yleiskäsitteen alle on useinkin vain helppohintainen
tapa vesittää se asia, josta todella on kysymys.
Muistan
vielä 60-luvulla lukemani psykoanalyytikko Karl Menningerin teoksen Rakkaus vai viha? (Man Against Himself), joka oli kirjoitettu jo toisen maailmansodan
aattona.
Psykoanalyysin
turvin kirjoittaja venytti ja vanutti asioita tarpeen mukaan, hieman nykyisen
nipistelytieteen tyyliin ja –ainakin minun ymmärrykseni mukaan- kirosi
kaikenlaisen aggression ja sellaistahan ilmeni ja ilmenee jossakin muodossa aina siellä missä jotakin
luodaan –ei vain hävitettäessä, kuten Mefisto tekee.
Kaiken
aggression ja vihan kaikkien varianttien samaistaminen ja kiroaminen on yhtä
typerää kuin olisi väittää kaikkia seksuaalisuuden ilmentymiä erinomaisiksi ja
haluttaviksi asioiksi taikka kaikkia nesteitä ravitseviksi ja hyviksi.
Sama
se koskee ns. rakkautta. Sen kyltin alta löytyy paitsi monenlaista erinomaista
ja tavoiteltavaa, myös monenlaista falskia ja äitelää ja suorastaan
hengenvaarallista sisältöä.
Tämä
olisi kyettävä edes jollakin tavoin ottamaan huomioon, kun asioista puhutaan. ”Vihapuhe”
oli mielestäni alun perin aika neutraali termi, kun sen parikymmentä vuotta
sitten ensimmäistä kertaa kuulin. Silloin sillä tarkoitettiin esimerkiksi
sellaista ironista terminologiaa, jota kommunistit käyttivät uudesta Venäjästä
(dermokratija, demokrad jne.).
Aikoihin
on eletty, kun nyt tuon saman kyltin alla puhutaan suurestakin ongelmasta oman
demokraattisen kulttuurimme piirissä. On olemassa vaara, että koko termiä
käytetään demokratian idean vastaisesti, hämärtämään asioita ja demonisoimaan
aivan legitiimejä mielipiteitä ja pyrkimyksiä.
Vihapuhetta kuulen tullessani kadulle lapsuusvuosistani saakka tutusta diplomaattitason tarjoilusta. Kavereitteni kotiseinillä olin nähnyt armeijakuntien ja divisioonien komentajien kuvia.
VastaaPoistaAllahu akbar - siinä vihapuhe kiteytettynä.
VastaaPoistaNiinpä, ylläolevassa kommentissa tulikin persujen vihapuhe hyvin kiteytetyksi.
PoistaOnko emeritus arkkipiispa Kari Mäkinen käytännössä paholaisen asianajaja vihapuhehöpinöineen?
VastaaPoistaMinusta on varsin oivallinen ajatus lähinnä hyvää ja pahaa vastaavasta käsiteparista "yetzer hatov ja yetzer ha ra", joissa teon luonnetta tarkastellaan niiden vaikuttimien kautta.
VastaaPoista"kirjoittaja ... kirosi kaikenlaisen aggression"
VastaaPoistaNykypsykologia kai korostaa, että (hallittu) aggressio jossain olosuhteissa on hyvä ja hyväksyttävä reaktio, joka antaa sisäistä voimaa, esimerkiksi muuttaa sietämättömiä olosuhteita.