Silmäin pyyntö
Esteettinen
tajumme on aika kallis lahja, kuten kaikki muutkin hyvät asiat. Se siis myös
maksaa, sen tyydyttäminen edes kohtuullisesti.
Ihmistä
kiusaavat epäjärjestys, rumat rakennukset, älyttömät graffitit ja vähämieliset tägit, idioottimaiset tatuoinnit ja niin
edelleen. Vain lapset, humalaiset ja taitelijat viihtyvät sekasotkun keskellä.
Kiusa saattaa
muuttua akuutiksi epäviihtymykseksi, jota on vaikea millään kompensoida. Vaikka
edessä olisi huippuluokan herkkuja, istuin mukava ja seurakin hyvää, pystyy
ruma näkymä pilaamaan kokonaisuuden yhtä hyvin kuin paha haju tai hammassärky.
Luulen, että
meillä on tiettyjä velvollisuuksia lähimmäisiämme kohtaan myös esteettisellä
alueella.
Niinpä möhömahan
omistajan kannattaa kätkeä se liikkuessaan julkisilla paikoilla ja sama koskee
ylenpalttista selluliittia tai luurankomaista, karmaisevaa laihuutta.
Eihän se
kenellekään kuulu, millainen kroppa toisella on, mutta se näkyy kyllä ja siinä
näyttämisessä ihmisellä voisi ajatella olevan ainakin jonkinlaista vastuuta.
Sama koskee
rakennusten omistamista. 1960-luvulta lähtien maassamme on harjoitettu
sellaista vandalismia vanhoja kauniita rakennuksia tuhottaessa ja uusia
hirvityksiä rakennettaessa, että se esteettinen vahinko, josta miljoonat ovat
saaneet kärsiä, on tuskin millään sovitettavissa.
Patsaiden ja
seinien tuhriminen, tatuoinnit ja ns. nykytaide julkisilla paikoilla ovat pikkurikkeitä
sen laatikoiden diktatuurin rinnalla, josta maamme saa kärsiä vielä
vuosikymmeniä. Mitkään julkisivulautakunnat eivät kykene puuttumaan asiaan,
kuten kokemus osoittaa.
Konformismi ja
kuvien kumartelu eivät ole noissa lautakunnissa kompensoituneet sillä, että
joku on keksinyt myös ”objektiivisia” kriteereitä, kuten korkeiden rakennusten
kiellon, joka nyt on näköjään kumottu. Voi Pasilan onnettomuutta! Voi Malmin
idiotismia! Voi, voi…!
Mutta, kuten
sanotaan, money talks, shit walks.
Valtavia ympäristörikoksia tehneet vain palkitaan, mutta talonsa hunningolle
jättäneet kyllä napataan ja sakotetaan. Hyvä toki niinkin.
Joka
tapauksessa, sutiessani maalia talon seinään, tuli mieleeni, että raamatun
mukaanhan tässä taidetaan olla syntiä tekemässä. Mitä ovatkaan nuo toisiinsa
rinnastetut lihan himo, silmäin pyyntö ja
elämän korskeus?
Nehän löydämme
Johanneksen kirjeestä 1:2,16. Uudemmassa muodossa ne näyttävät olevan ruumiin halut, silmien pyyteet ja
mahtaileva elämä, mikä selventää asiaa, sillä edellisestä käännöksestä tulee
mieleen esim. ns. punainen liha, jota himoitsen sekä myös vaalea eli läski.
Mutta itse asia
pysyy. Liha meissä himoitsee lihaa ja muutakin. Silmät taas halajavat
aineetonta tyydytystä, muun muassa esteettistä. Mutta mitä onkaan elämän
korskeus, mahtailu?
Tarkistan asian
vielä espanjalaisesta versiosta, joka sattuu olemaan käsillä. Aivan oikein.
Kyseessä on soberbia de vida, latinan
sanasta superbia, liiallisuus,
ylimielisyys. Ja nuo himot
ovat concupiscencia de la carne y concupiscencia
de los ojos. Taas selvää latinaa, sanasta cupidus, himokas.
Tsekkaan vielä
saman venäjäksi. Ioann Bogoslov sanoo
venäjäksi sen, mitä San Juan
espanjaksi: Ibo vse, tšto
v mire: pohot ploti, pohot otšej
i gordost žitejskaja, ne jest
on ottsa, no ot mira (sego).
Koska Jumalan
monissa piireissä on ajateltu puhuvan englantia äidinkielenään, katsotaan sekin
varmemmaksi vakuudeksi. John sanoo:-the
desire of the flesh, the desire of the eyes, the pride in riches- comes not
from the Father but from the world.
Tämä kukaties
selvensi elämän korskeuden käsitettä,
olettaen, että kääntäjät eivät menneet ihan metsään.
Mutta mitäs
vikaa tässä maailmassa on, kun kerran sinne olemme joutuneet? Missäpä tässä
osaisi muuallakaan elää?
No, Johannes
arveli toki tuomiopäivän olevan hetsillään tulossa ja siten oli suotavaa ja
kannattavaakin kääntää selkänsä tälle maailmalle ja katsoa tulevaan.
Eihän hänkään
kai mikään manikealainen ollut: tämä maailma tuskin oli civitas diaboli, vaikka asiasta taitaa olla teologista
erimielisyyttä. Joka tapauksessa tämän maailman ruhtinaalla ei ollut valtaa
luvata mitään oman piirinsä ulkopuolella.
Teologisesta
hiusten halkomisesta viis. Vaikka Nikeassa taidettiin päättää myös Johanneksen
kirjeen olevan jumalansanaa, olivat kyseessä näin maallisesta näkökulmasta
kuitenkin vain erään herrasmiehen näkemykset tiettynä historian hetkenä. Hänen
ennusteensa ainakin meni pahasti harhaan.
Mutta onko tällä
saarnalla laajempaa kantavuutta? Saattaapa hyvinkin olla, sillä loppu on
lähellä ja tuo kaiken hukuttava hiilihappokin näkyy jo aivan silmissä, ainakin
seltteripulloa avatessa.
Nyt Johanneksen
saarnaa ei oteta vakavasti, sillä se tuntuu tulevan väärästä ja irrelevantista
lähteestä, mutta odottakaapas vain, kun pikku Greta sanoo samat sanat! Vai onko
hän jo ne sanonut?
Ehkä se aika
onkin jo lähellä, jolloin tuhkaan ja säkkiin pukeutuminen nousee arvoonsa.
Näitä Johannes Kastajan jälkien seurailijoitahan lehdet jo mielellään haastattelevat.
Ja kuitenkin
ajattelin maalata talon loppuun, kun on ne maalitkin jo ostettu.
"Niinpä möhömahan omistajan kannattaa kätkeä se liikkuessaan julkisilla paikoilla ja sama koskee ylenpalttista selluliittia tai luurankomaista, karmaisevaa laihuutta. Eihän se kenellekään kuulu, millainen kroppa toisella on, mutta se näkyy kyllä ja siinä näyttämisessä ihmisellä voisi ajatella olevan ainakin jonkinlaista vastuuta."
VastaaPoistaEhdotan ratkaisua: tietyt vartalonmitat ylittäville tai alittaville - parlamentaarinen valiokunta lääkäreillä ja muilla terveysterroristeilla terästettynä voi päättää tarkat rajat - määrätään ulkonaliikkumiskielto tiettyinä valoisina kellonaikoina. Rikkojille määräätään lihotus- tai laihdutusleiriä. Muina aikoina saa liikkua kun käyttää sukupuolesta riippumatta niqabia tai burkaa, jon voisi kirjailla varoitustekstejä (esim "Häpeä esteettisen mielipahan aiheuttajille" tms). Myös hyväksi havaittua kaakinpuuta voisi harkita...
Näin tämän blogin eetoksessa jotain eroa gourmandise-blogiin, mutta missäs se on määrätty, että ihmisen pitäisi aina olla johdonmukainen.
Ei, kun pitäisi olla se kohtuus.
VastaaPoistaTuopa oli totisen kova vaatimus. Ei niin, että olisin tuosta tavoitteesta millään muotoa toista mieltä, mutta kohtuus on tavattoman vaikea laji. Sen on useampien vuosikymmenien havainnointi kertonut.
PoistaNiin. Kyllähän me täällä rilluttelemme mikä mitenkin, eikä se nyt niin hirveätä liene muista kuin Gretasta ym. epänormaaleista. Mutta ihanteen olemassaolo ja tunnustaminen ei ole enää itsestään selvää kaiken maailman autistisille viherhöperyysautisteille. Se oma tunne kun on koko maailma ja sillä siisti.
PoistaTuohon pukeutumiseen julkisilla paikoilla.
VastaaPoista“Mä kuljen ahon laitaa,
nyt ilman paitaa …”
Juha Watt Vainio totesi aivan oikein, että ilman paitaa voi kulkea vain ahon laitaa, ei kaupungilla.
MafH
"Eihän se kenellekään kuulu, millainen kroppa toisella on, mutta se näkyy kyllä ja siinä näyttämisessä ihmisellä voisi ajatella olevan ainakin jonkinlaista vastuuta."
PoistaKiesus mimmoisia takapajulan impiwaaralaista taantumusharhoja täällä taas esitetään! No ei tietenkään voi eikä pidä eikä edes saa vaatia mitään vastuuta tässä(kään) asiassa yhtikäs keneltäkään, koska se pukeutuminen just niinqu huvittaa vaan on Mun Oikeus™! Kaikki eriävät mielipiteet ovat tässäkin vain patriarkaalisten harhaluulojen uusintamista par exellance...
https://www.is.fi/viihde/art-2000006160762.html
-J.Edgar-
Marbella kielsi miestenkin kävelyn kaupungilla ilman paitaa. Toivottavasti muu rannikko seuraa perässä. Olisiko se kehomyönteisiltä liikaa vaadittu, jos he yrittäisivät edes pelastaa, mitä pelastettavissa on.
VastaaPoistaNaulan kantaan! Lisäisin listaan vielä köyhät, joiden vapaana kulkeminen ympäri katuja pilaa aina tunnelman ollessani Esplanadin kulmalla Gunnarin ja Perin kanssa nauttimassa entrecotea. "Pthyi", sanon minä!
VastaaPoista"lihan himo"
VastaaPoistaEikös se ollutkin itse Jeesus Ristus, joka kehotti: "Siittäkää ja lisääntykää."
Taisi olla sentään hänen isänsä. Mutta liha on lihaa ja silmät silmiä. Pakko niillä on toimeen tulla, mutta pitäisikö antaa valta, on asia erikseen.
VastaaPoistaVaikka ilman paitaa kulkisivat (kuten tekevätkin, tosin ylpeinä vain pridetellessä), kunhan olisivat kaikki vanhat kauniit rakennukset vielä ihailtavissa.
VastaaPoistaYmpäristörikokset julkaistu kirjana (https://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1070862) , joten 2+2=5 - julkaisussa aiemmin ollut historiallinen kuvakavalkadi ei enää löydy HS:sta? tai on ainakin muurin takana (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005502023.html).
Osia siitä kuitenkin löydettävissä:
https://jugendiajafunkkishelmia.wordpress.com/2017/08/07/puretut-vpkn-ja-heimolan-talot-olisivat-osa-100-vuotiaan-suomen-historiaa/
https://www.google.com/search?q=helsingin+puretut+arvorakennukset&tbm=isch&source=univ&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwi9lP3Dk8rjAhWDxosKHfRrDEsQsAR6BAgJEAE&biw=960&bih=445
No ehkäpä nuo rakennusten vaihdot enteilivät kulttuurin rikastuttamista väestön muuntelulla/vaihdolla.
Kävin ajankuluksi kirjakaupassa mistä mukaan tarttui pari heräteostosta. Kassalla huomasin myyjättärelle ilmestyneen käsivarteen tatuoinnin. Se mitä siitä oli näkyvissä vaikutti "unisiepparilta". Ymmärtääkseni se torjuu painajaisia tai jotain.Hyvin omaperäistä. En ole nähnytkään niitä rannalla kuin kaksi.Toinen oli reidessä ja toinen kyljessä.Viime vuonna Hamissa oli oikein näyttely graffiteista ja tageista. Esillä oli niin amerikkalaisten kuin suomalaistenkin töhertelijöiden töitä. Tai paremminkin niistä otettuja valokuvia. Eli tuhrittuja metrovaunuja yms. Varsinkaan tageissa en näe minkäänlaista taiteellista arvoa. Pelkkää sotkua ja reviirin merkitsemistä maalilla kuin uroskoira. Graffitin maalareista jokunen on kai edistynyt urallaan muraalimaalariksi.Niillehän betonielementti kennostojen täyttämissä kaupungeissa kyllä riittää tilaa.
VastaaPoistaGorbatshov lakkautti perestroikan aluksi psykiatriset hoitolaitokset politiikan välineenä.
VastaaPoistaNäemmekö HS:n kulttuurintomituksessa jotakin samanlaista ilmapiirin muutosta?
Olen pohtinut samaa asiaa ja olen samaa mieltä heti, kun selviää, mitä kommentilla tarkoitit.
VastaaPoistaOikeastaan pelon pitäisi ensin poistaa Kirkkohallituksessa, jotta uskallettaisiin kuulla kansan sydänääntä.
VastaaPoistaBloggaavien dosenttien maailmassa kummitukset lentävät ihmisten yläpuolella. Ei kyetä katsomaan yksilön silmin, hänen tasolla. Luetaan ulkomaisia kirjoituksia toistellen niitä yhä uudestaan. Samoin HS:n toimittajat, opettajien lapsia. Ei mitään uutta.
VastaaPoistaRunoilevan psykiatrian jälkeen blogeissa voidaan myöntää että kansa taantuu kun kaikki muutetaan rahaksi.
PoistaKaikkea on ollut ennenkin, omat vanhempani, enhän ole pudonnut taivaasta. Muuten voisin luulla olevani ylemmistä kerroksista.