Kultakausi
Joel Lehtonen, Putkinotkon
herrastelijat. Lisiä herra Aaapeli Muttisesta ja hänen rakkaistaan. Arvi A.
Karisto osakeyhtiö 1920, 357 s.
Pekka Tarkka, Joel
Lehtonen I. Vuodet 1881-1917, Otava 2009, 431 s.
Jotkut kuulemma lukevat Lehtosen Kerran kesällä-kirjan uudelleen joka
kesä. Olen itsekin sitä harrastanut, mutta tällä kertaa tartuin pariin kirjaan,
jotka olivat jääneet rästiin, kuten luulin.
Itse asiassa osoittautui kyllä,
että Putkinotkon herrastelijat onkin
vain jälkimmäinen osa Putkinotkoa.
Aiempi osa oli alaotsikoltaan Putkinotkon
metsäläiset. Kuvaus laiskasta
viinatrokarista ja hänen ahkerasta akastaan.
Yhteisnimellä niteet sitten olivat
uuden alaotsikon alla: Kuvaus laiskasta
viinatrokarista ja tuhmasta herrasta.
Kirjan otsikon tarkoituksena lienee
aina virittää lukija tietynlaisiin odotuksiin. Tässä tapauksessa luvataan
esitellä paheita sekä yhteiskunnan ylemmältä että alemmalta portaalta. Vain akan ahkeruus nousee kontrastina
laiskuutta ja tyhmyyttä vasten ja paljonko silläkään hyveellä on
saavutettavissa noissa oloissa.
Tuo armoton –tai ehkä sentään
toisinaan hiukan armeliaskin- tapa tarkastella oman ajan ilmiöiden niitä
puolia, joita ihmiset eivät itse näe eivätkä suostu näkemään, tekee Lehtosesta
hyvin kiinnostavan aikalaistodistajan (Vrt. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=lehtonen
).
Toisaalla on saamattomuutta ja
laiskuutta, toisaalla falskiutta ja tärkeilyä. Yhteiskunta kunnioittaa
joutavuuksia ja korottaa korkealle mitättömyyksiä, mutta on siinä maailmassa
paljon hyvääkin, aika odottamattomissa paikoissa sitä paitsi.
Lehtosen kirjoissa voi havaita
runebergiläisen kansankuvan ironiaa ja Markkinoilta
on suorastaan Hirvenhiihtäjien
travestia. Kansan käytös on kaukana ylevästä ja se näyttää lähinnä primitiiviseltä
ja lapsellisen pidäkkeettömältä eritteidensä keskellä.
Sama pistää silmään Putkinotkossa. Kun ajattelee sen ajan
sensuurimentaliteettia, tuntuu suorastaan ihmeeltä, että niin tavattoman
kursailematon kielenkäyttö painetussa sanassa saattoi olla mahdollista. Olihan
tuhoon aikaan paljon asianmukaisempaa pamauttaa ihminen hengiltä kuin esittää
painettuna ruokoton sana.
Tuo epärunebergilainen kansankuvaus
sai toki pian paljonkin lisää edustajia, Kiannosta Sillanpäähän. Kun Linna
sitten aikoinaan esitti oman versionsa, oli asia jo tavallaan aivan tuttu,
joskin ennenkuulumaton siinä pyhässä piirissä, johon sota kuului.
Pekka Tarkka kiinnittää
aiheellisesti huomiota siihen, että Lehtonen kuuluu aikakauteen, jolloin
suomalainen kulttuuri yhtäkkiä puhkesi kukkaansa.
Sehän oli joka suhteessa
murrosaikaa eikä vähiten siinä, että nyt astuivat esille rahvaan piiristä
tulleet lahjakkuudet ja suoranaiset nerot, ihan oikeat suomalaiset. Ja siitä on
vain noin sata vuotta…
Poikkeuksellista tietenkin oli,
että Lehtosen kaltainen äpärä ja huutolaispoika saattoi yhtäkkiä huomatakin
olevansa aikansa sivilisaation huipulla, laajasti alkukielillä eurooppalaiseen
kulttuuriin tutustuneena ja Pariisit, Italiat ja Afrikat kolunneena. Suomen
pieniä ympyröitä sopi tarkastella maailmanmiehen silmin, mutta myös oman kansan
villeyttä kokeneena.
Metsän kantohinta toi Savon
sydänmaille uutta vaurautta, josta myös tuhmat
herrat pääsivät osalliseksi, suoraan tai välillisesti ja sitä myöten pian
myös rahvas.
Aatelisten ”hovit” siirtyivät
talonpoikaisiin käsiin, kuten laajasti kävi muuallakin kuin Suomessa. Ansaitsemattomat
pikavoitot, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus olivat vain osittain
jotakin uutta. Keskeisiltä osiltaan samaa oli ollut jo Vanhan testamentin
aikoina.
Nietzscheläisyyteenkin liitetty Lehtonen
edusti sitä vapaamielistä kapinallisuutta, jonka kotimaaksi tuohon aikaan
pidettiin yleisesti Ranskaa. Ibsen, Strindberg ja muut pohjoismaalaiset
kulkivat henkisen isänmaansa viitoittamia latuja.
Lehtonen on kuitenkin omanlaisensa.
Hän ei ole Ibsenin kaltainen simppeli saarnaaja eikä myöskään Strindbergin
kaltainen sivistyneistön ja joutilaan naisluokan kriitikko. Hänen kynänsä on
yhtä armoton jokaiselle kansankerrokselle ja toisaalta kyllä myös
ymmärtäväinen. Eivät ne tuhmat herratkaan niin tuhmia ole ja naisethan ovat
aivan ihania.
Tarkka etsii Lehtosen romaanien
esikuvia todellisuudesta ja niitähän löytyy. Tosin kirjailija tietenkin on käyttänyt
vapauttaan ja yhdistellyt ja muutellut asioita rennosti.
Juho Rissanen Aapeli Muttisena on minusta
yllättävä tulkinta, mutta mikäpä ettei. Varmaankin samat piirteet sieltä
löytyivät, uskotaan niin. Ernst Lampén, Iso-Keisari
tuntuisi myös osaltaan sopivan hahmon taakse.
Aholahden piru-paronit, Pistolekorsit, muuten, eivät olleet mitään
balttilaisia paroneita, vaan alun perin sulkavalaista Partasen sukua. Suvun
yhden edustajan oli Kustaa II Adolf aateloinut, kun tämä oli pelastanut hänen
henkensä taistelukentällä.
Venäjän puolelle suku jäi Turun
rauhassa, kuten Savonlinnakin. Ne, jotka lukevat Grigori Rasputinin vaiheista
Venäjän hovissa, törmäävät jälleen Pistolekorseihin, jotka kuuluivat, montenegrolaisten
prinsessojen kanssa, juuri tähän seurapiiriin.
Mutta se vie jo kauas aiheesta.
Minusta koko epookki, tuo Suomen
taiteen kultakausi on jotenkin erityisen kiintoisa. Kuten myös Tarkka kuvaa, se
oli aikaa, jolloin harvalukuinen uusi suomalainen sivistyneistö tunsi toisensa
ja tapasi milloin Roomassa, milloin Pariisissa ja tietenkin kesäisin ympäri
Suomea sijaitsevilla huviloilla.
Vierailut, mielellään esimerkiksi
rommilaatikon kera, kuuluivat asiaan ja kun mentiin vierailuille, viivyttiin
yksin tein viikko jos toinenkin.
Eipä taida tämän ajan ilmapiiri ja
mentaliteetti venyä tällaiseen joviaaliin yhteishenkeen. Sen sijaan, että
vietettäisiin tšehovilaista (tai vaikkapa gorkilaista) huvilaelämää,
eristäydytään mökille ja vaimot nalkuttavat lehdissä siitä, että joskus saattaa
tulla ihan kutsumattakin joku vieras pistäytymään…
Voi aikoja, voi tapoja!
Tässä tulee ihan mieleeni Bulat
Okudžava, joka ikävöi Venäjän kulttuurin kultakautta, vaikka
Neuvostoliitto olikin, kuten todistettiin, maailman kehittynein valtio:
Былое нельзя
воротить, и печалиться не о чем,
у каждой эпохи свои подрастают леса...
А всё-таки жаль, что нельзя с Александром Сергеичем
поужинать в "Яр" заскочить хоть на четверть часа.
у каждой эпохи свои подрастают леса...
А всё-таки жаль, что нельзя с Александром Сергеичем
поужинать в "Яр" заскочить хоть на четверть часа.
Ei voi mennyttä takaisin saada ja
mitäpäs siitä,
aika jokainen aarteensa omat kai
luo…
Mutta harmittaa vain, ettei Puškinin
kanssa nyt,
edes vartiks’ voi ”Jarissa”
pöytäänsä istahtaakaan.
Ja se käännös nyt on vähän sinne
päin… Mutta kannattaa kuunnella koko laulu:
"Kansan käytös on kaukana ylevästä ja se näyttää lähinnä primitiiviseltä ja lapsellisen pidäkkeettömältä eritteidensä keskellä."
VastaaPoistaKyllä minä kytkisin tuollaisen kansankuvauksen sivistyneistön pettymykseen 1918 sodasta, kun kansa ei ollutkaan niin runebergiläistä kuin oli luultu.
Ja kannattaako sitä tyhmyyttä ja samattomuutta niin paljon moittia: kyllä huomattavasti enemmän vahinkoa saa aikaan tyhmyys, itsepäisyys ja ahkeruus, varsinkin jos ne vielä yhdistetään julmuuteen ja häikäilemättömyyteen. Ensiksi mainittu tuottaa viinatrokareita ja pikkurikollisia, jälkimmäinen idmaneja tai pahimmassa tapauksessa diktaattoreita.
Tässä tapauksessa pettymys kyllä tuli viimeistään jo 1905.
PoistaPettymyksen on täytynyt olla todella paha. Meinaan kun niitä ns. ansaitun palkkansa saaneita oli 7263 (todennäköisimmin yli 10 000).
PoistaNiin, eikös se vähän siltä tunnu?
PoistaKun ajat ovat vahvan ambivalenssin läpivärjäämät, kirjailijoiden eläytymiskyky loppuu lyhyeen. Sisällissota jäi käsittelemättä, kahtiajaot peittyivät parhaimmillaankin katuvan ja sovittelevan pinnan alle. "Rakastunut rampa" jo nimensä mukaan on yritys nostaa ambivalenssi edes jotenkin käsittelyyn. Yhtäältä punaiset "polsevikit" olivat säälittäviä, kyvyttömiä, rampautuneen ihmisyyden edustajia, joiden "pahuus" palautui nimenomaan köyhyyteen ja kurjuuteen, toisaalta he olivat mitä pirullisimman pahuuden, agitaattoreiden syöttämien väärmielisten oppien kannattajia, jotka ansaitsivat tulla hävitetyiksi maan päältä.
VastaaPoistaTuo todellinen ambivalenssi on vaikea viedä yhden ihmisen, yhden "edustajan" tajuntaan. Jää aina jokin jäsentymätön, epäpersoonallinen tajunnallinen aines, jota kirjailija ei saa esiin tarkalla kuvauksella -- vaan ehkä nimenomaan sillä mitä jättää epämääräiseksi, kuvaamatta.
"Rakastunut" rampa on mielestäni hyvä psykohistoriallinen kommentti sisällissotaan. Nuo tajunnalliset tabuaukot jäivät auki, ne ovat itse asiassa edelleenkin kansallisessa psyykessä käsittelemättä. Suomalaisessa yhteiskunnassa kaikki kahtiajaot ovat jyrkempiä kuin muissa pohjoismaissa -- esimerkiksi suomalaiset sosiaalivirkailijat syyllistävät suomalaisia asiakkaitaan kahdeksan kertaa enemmän kuin pohjoismaiset kollegansa.
Pentti Haanpää kirjoitti "Korpisotaa"-teoksen käsitellen talvisotaan aikalailla epäpersoonallisesta perspektiivistä. Se on mielestäni sosiopsykologisesti osuvampi kuvaus kuin Linnan vastaava kokonaiskuittaus jatkosodasta. Haanpää onnistuu etäännyttäessään ihmiset, Linna onnistuu pikemminkin romaanitaiteilijana kuin sotasosiologina.
Näinä päivinä näillä kirjallisuuden mestariteoksilla ei enää ole uusille sukupolville mitään merkitystä. Tajunnalliset edellytykset sosiopsyykkisten taantumailmiöiden ymmärtämiseen ovat auttamatta maailmasta hävinneet -- jäljellä on itse asiassa vain mitä syvin taantuma, kulttuuriseksi voimaksi kasvanut narsismi.
"Suomalaisessa yhteiskunnassa kaikki kahtiajaot ovat jyrkempiä kuin muissa pohjoismaissa"
PoistaTarjoaisin tuohon selityksenä - sinänsä kulunutta - sotia ja yleistä köyhyyttä: molemmilla on taipumus kärjistää asenteita muuttaen ne olemassaolon taisteluksi myötätunnon ja solidaarisuuden sijasta; ilkeästi ajateltuna rikkaan on helpompi pudotella muruja yltäkyltäiseltä pöydältään, köyhä ajattelee, että kuole sinä tänään, niin minä kuolen vasta huomenna.
Mennyttä takaisin ei saa, vaan surra miksi,
VastaaPoistaaika kukin omat kultansa jalostaa
Vaan kun ei kera Puskinin, sääliksi,
ees tuokiota saa "Jarissa" illastaa.
(copyright Isä Nicolae 20.7.2019 GMT)