Aseena pelko
Sivistysmaissa
on jo vuosisatojen ajan pyritty ainakin väkivallan minimoimiseen ja sen
rationaaliseen hallinnoimiseen valtion välityksellä.
Koston oikeus on
otettu pois sekä yksilöiltä että heidän suvuiltaan ja siirretty kuninkaalle,
jonka kassaa on samalla lihotettu sakkorahoilla. Rangaistusperiaatekin on
hylätty Euroopan edistyneimmissä maissa jo 1700-luvulta lähtien. Benthamin ja
Beccarian ajatukset rikollisten kasvattamisesta ovat nykyajan kannalta aivan
kelvollisia
Samaan aikaan on
poikkeusoloissa eli sodan aikana käytetyn väkivallan määrä ehkäpä vain
lisääntynyt aseiden tullessa tehokkaammiksi. Toki vanhan testamentin aikaisten
tuhoamissotien väkivaltaisuutta oli mahdotonta ylittää, silloinhan saatettiin
vihkiä kuolemaan kokonaisia kansoja eläimineen kaikkineen.
Joka tapauksessa
siviiliväestöön kohdistuvaa väkivaltaa saatettiin jälleen käyttää hyvin
raakalaismaisesti, kun tavoitteena totaalisessa sodassa oli koko kansan tahdon
murtaminen. Terroria eli väkivaltaista pelottelua toki käyttivät jo ammoin
erilaiset miehittäjät: alistu komentoomme ja auta meitä ruokkimaan joukkojamme
tai tule tuhotuksi. Meilläkin tällaisia miehitysaikoja oli 1700-luvulla. Aseena
oli pelko.
1800-luvun
lopulla terrorin ideaa alettiin soveltaa myös siirtomaasodissa. Venäjän
puhdisti Kaukasian vuoristoalueet Šamilin sisseistä hävittämällä
kokonaisia kyliä. Keski-Aasiassa kenraalien Kaufmanin ja Tšernjajevin
käymissä ”taisteluissa” tapettujen alkuasukkaiden lukumäärän raportoitiin
olleen usein satakertainen hyökkääjään nähden tai jopa suurempi.
Muuan englantilainen
kiteytti teknisesti ylivoimaisen lännen aseman kehittymättömiin kansoihin
nähden seuraavasti:
Whatever happens,
we have got
the Gatling-gun
and they have
not.
Jotta pelko
säilyisi, tarvittiin välillä demonstraatiotakin. Kun Wilhelm II vuosisadan
vaihtuessa lähetti Kiinan bokserikapinaa kukistamaan kenraali Walderseen
johtamat eurooppalalaiset rangaistusjoukot, hän evästi näitä kuuluisassa puheessaan,
jossa hän kehotti käyttäytymään samoin kuin hunnit aikoinaan: vihollinen
tuhotaan armoa ei anneta, jääköön joukoista sellainen muisto, ettei kiinalainen
uskalla tuhanteen vuoteen katsoa karsaasti (scheel) saksalaista…
Nuo sanat
Wilhelm sitten löysi edestään, kun Englannissa alettiin I maailmansodassa
nimittää saksalaisia hunneiksi. Tietenkin tuo puhe muistetaan yhä
Kiinassakin, mutta siellä lienee varaa suhtautua siihen jo huvittuneesti.
Venäjällä
terrori ainakin jossakin muodossa oli valtion aseena jo varhain myös Euroopassa
ja erityisesti Venäjällä. Vaikka siellä hallinto sinänsä oli sivistynyttä ja
pyrki noudattamaan esimerkiksi nykyaikaisen oikeudenkäytön ja vankeinhoidon
periaatteita, oli kansalaisen asema turvaton.
Hallinnollisella mielivallalla saatettiin
epäilyttävä ja toisinajatteleva henkilö aina karkottaa ja jopa panna vankilaan
ilman oikeudenkäyntiä. Markiisi de Custine raportoi kirjassaan siitä pelon ja
mielistelyn ilmapiiristä, joka vallitsi ylhäisönkin keskuudessa. Sillä, joka ei
ollut vallan suosiossa, ei ollut vankkaa tukea lakipykälistä. Aleksanteri II:n
murhan jälkeen poliisivaltio jälleen vahvistui.
Lenin, joka
uskoi väkivallan jumalalliseen tehtävään uuden yhteiskunnan synnyttäjänä,
huomasi pian, että terrori oli ainoa asia, jolla sekasortoon joutunutta Venäjää
saattoi hallita. Tšekat eli erikoiskomiteat tekivät,
mitä halusivat minkään lain niitä sitomatta. Se oli erikoisoperaatioiden maa.
Stalin ymmärsi
hyvin tämän periaatteen ja pelotteli 1930-luvulla hallitsemattomaksi käyneen
puolueen ja samalla koko hallintokoneiston nöyrään järjestykseen tappamalla
lähes miljoona ihmistä. Sitä ennen oli jo samalla metodilla hoidettu maaseutu,
jossa puolueella oli ollut aivan mitätön jalansija.
Tässä saattoi jo
puhua, kuten Putin sittemmin teki, hallittavasta demokratiasta (upravljajemaja
demokratija). Itse asiassa käytettiin termiä demokraattinen sentralismi.
Voi tietenkin kysyä, mitä tuo sana demokratia tässä oikein teki, mutta
sehän kuulostaa komealta ja hölmöjä voi sen avulla aina pettää.
Jo Hammurabin
laissa on niin kutsuttu talioperiaate (lex talionis), jonka mukaan
kärsinyt osapuoli on oikeutettu kostamaan kärsimäänsä vahinkoon
verrannollisella määrällä, ei siis esimerkiksi seitsenkertaisesti, kuten
joissakin yhteyksissä saatettiin määrätä.
Uskonnoissahan
ajateltiin joskus, että nimenomaan moninkertaisesti ankarampi ja jopa
äärettömän ankara kosto seuraa jumalallisella oikeudella tietystä kielletystä äärellisestä
teosta, jossa sitä paitsi ei kukaties aina ollut edes uhria. Näinhän oli asia
tabujen rikkomisessa.
Tässäkin
kyseessä on analogia terrorille, pelolla hallitsemiselle, mikä ei ollut
oikeutettua samanarvoisten ihmisten kesken, mutta saattoi kyllä jotenkin olla
jumalallisen vallan arvolle sopivaa.
Valistusajallahan
tällainen oikeus jumalilta kiellettiin ja heidät pyrittiin muutenkin panemaan
viralta, mutta paikan perivät suvereenit
valtiot, joiden rajatonta valtaa teoreetikot olivat julistaneet jo 1500-luvulta
lähtien.
Sisäisessä
hallinnossa valistusaatteet hävittivät 1800-luvulle tultaessa
lainsäädännöllisen barbarian ja kriminologiassakin siis luovuttiin
rankaisuperiaatteesta. Sivumennen sanoen, tässä suhteessa Neuvostoliitto sitten
1900-luvulla oli eturintamassa ja Bolševon vankilaa, joka ei
itse asiassa ollut lainkaan vankila, vaan eristävä kasvatuslaitos (izoljator),
tultiin ihailemaan kaikkialta edistyksellisestä maailmasta.
Samoin
mainostettiin Vienanmeren (Stalinin) kanavan rakentamista varten perustettuja
leirejä: niissä ahersivat innolla parantavassa työssä entiset riistäjät, joita
ei käytännössä tarvinnut edes vartioida. Vain muutama tšekisti
kuului henkilökuntaan.
Tässä siis
esimerkki siitä, miten pelotusperiaatteesta voitiin kokonaan luopua ja sen
sijaan vedota ihmisten perimmäiseen haluun tulla yhteiskunnalle arvokkaiksi jäseniksi.
Tilannetta sopi verrata vaikkapa Suomen vankiloihin, totesi arvovaltaisessa puheessaan
Molotov. -Kuitenkin Suomessa oli kehdattu väittää, että Neuvostoliitossa tuotetaan
maailmanmarkkinoille puuta orjatyövoimalla…
Tämä oli sitä
aikaa, jolloin Uuno Kailas kirjoitti runonsa ”Rajalla” (1931). Siinähän
ovat ajankohtaiseen keskusteluun viittaavat rivit: ”Siellä on orjuus ja
pakkotyö…”
Vielä
1930-luvulla harrastettiin siis kaikkia liberaaleja miellyttävää liirumlaarumia
lempeästä ja kasvattavasta neuvostovaltiosta. Sitten Stalin lausui
sakramentaaliset sanansa: Tyrmä on tyrmä ja sillä siisti (tjurma tjurmoj).
Jumaluutta
korvasi Neuvostoliitossa puolue ja sen maailmanhistoriallinen tehtävä, jonka
profeettana oli puolueen johtaja. Hän käytti vaatimatonta pääsihteerin titteliä
korostaakseen olevansa vain väline joukkojen työn ja maailmanhistorian lainomaisen
kehityksen valtavassa draamassa.
Jumaluuksille on
sallittua ja kuuluu luonnostaan toisenlaisia asioita kuin ihmisyksilöille. Niinpä
niiden suorittama kostokin on usein jopa eri kertaluvun asia kuin normaaleissa
ihmisten välisissä asioissa on tapana.
Kun neuvostolehdet
väittivät suomalaisten tulittaneen puna-armeijan joukkoja ennen talvisodan
syttymistä, vaadittiin niin rintamalla kuin sen takana moninkertaista kostoa.
Yleensä rintamajoukot lupasivat kostaa kolminkertaisesti (trojnym udarom).
Suomalaiset pysyttelivät
vaaranalaisessa asemassaan hipi hiljaa ja sensuuri esti kaikki provokaatiot
Neuvostoliiton suuntaan. Aiemmin oli meillä kuitenkin rehvasteltu, että yksi suomalainen
vastaisi kymmentä venäläistä, minkä johdosta venäläiset sodan alussa sitten jo reportaaseissaan
naureskelivat, kunnes hymy hyytyi.
Sivumennen
sanoen, kansalaissodan aikana oli punaisten puolella kirjoitettu, että kun yhden
lättiläisen tarkk’ampujan kerrottiin vastaavan kymmentä venäläistä, niin
vastasi yksi suomalainen punikki kymmentä lättiläistä tarkk’ampujaa.
Tämä saattaa
olla kansainvälisestikin ennätys, eikä kukaan sitä tietysti tosissaan ottanut.
Suomen puolella kyllä oli myös uudessa Wolf Halstin kirjassa arvioitu, että
luonnonsuhteiden ansiosta voitaisiin pitää puolia moninkertaistakin ylivoimaa
vastaan. Kyse ei kuitenkaan ollut moninkertaisesta kostosta samassa mielessä
kuin se esitettiin puna-armeijan puolella, vaan tietenkin puolustuksesta.
Kun eräät
kansat, Volgan saksalaisista ja Krimin tataareista tšetšeeneihin ja moniin muihin
ryhtyivät yhteistyöhön saksalaisen miehittäjän kanssa toisen maailmansodan
aikana, rankaisi Stalin noita kansoja jumalalliseen tapaan siirrättämällä ne kaikkine
vauvoineen ja vaareineen asuinsijoiltaan kauas itään, lähinnä Kazakstaniin.
Tämä valtava logistinen operaatio tehtiin jopa sodan vielä kestäessä.
Toki
saksalaiset olivat tuohon aikaan varsinaisia terrorin mestareita. Jos yksi
saksalainen tapettiin, teloittivat saksalaiset kymmenen venäläistä tai enemmän.
Jo sodan alussa Hitler oli kertonut komentajille, että suurta Venäjää voitiin
hallita vain terrorilla. Samaa sovellettiin partisaaneja vastaan kyllä myös
Länsi-Euroopassa, Saksan miehittämillä alueilla.
Se oli
silloin, mutta entäpä nyt? Joku lienee seurannut tarkemmin nykyisen Ukrainan
sodan retoriikkaa. Itse pidän sitä sen verran tympäisevänä, etten jaksa siihen
perehtyä.
Selvältä
ainakin näyttää, että moninkertainen kosto on yhä se evankeliumi, jota ainakin
Venäjän puolelta julistetaan ja toteutetaan. Kyse on Venäjän terrorista, jolla
koetetaan pelottaa vastapuoli tekemästä samaa, jota hyökkääjä itse tekee eli
käymästä sen kimppuun sen omalla alueella.
Kremlin ja
sen diktaattorin toiminta on yhtä häpeällistä kuin sen puheetkin. Huomio
kiintyy nyt kyllä myös siihen yleisöön, joka tätä draamaa seuraa. Taidamme olla
kovaa vauhtia taantumassa kohti uutta barbariaa, jota ei enää edes kauhistella,
vaan yhä useammin hyväksytään normaalina asiana.
Pelko on mahtava hallitsija. Pelon antaman voiman tajuaa jo eskarin kieroon kasvanut ja nyrkkejä ja astaloita käyttävä viisivuotias. Kukaan ei mahda mitään tälle asialle, ei edes täysi-ikäiset ohjaajat. Pelon alla olevat muut eskarilaiset oireilevat, kuinkas muuten!
VastaaPoistaSamanlainen tilanne on havaittavissa aikuisten kesken vaikkapa työpaikalla, varsinkin kunnan ja valtion toimipaikoissa on omat lakinsa, joka mahdollistaa häirikön törkeän käytöksen ja elostelun hämmästyttävän pitkään. Kun on virka, on käytännöllisesti koskematon, eikä esimiehet viitsi tai jaksa lähteä taistelemaan saattaakseen asioita oikealle laidalle, sillä sen joutuu riita tapauksessa tekemään hallinto-oikeudessa, eikä lopputulos ole ollenkaan varma.
Ihminen tuppaa aina menemään yli siitä, missä aita on matalin, vaikka se tulevaisuudessa monasti on huonoin vaihtoehto ja toimintatapa. Joku Putin on käynyt KGB:n koulun, joka todellakin osaa painottaa "oikeita" asioita ihmisten hallitsemisessa, ja pelon tuottaminen on eräs tärkeimmistä. Vihjailut Lontoon, tai Berliinin, tai New Torkin tuhkaksi polttamisesta kuuluvat tähän kategoriaan. No, itse Putin ei näin ole sanonut, mutta alemman tason miehet on kyllä laitettu viestin viejiksi.
Eurooppalaiset ovat aika pehmeitä tällaiselle vaikutukselle, joka näkyy siinäkin, että Ukrainalle annetaan vain sen verran apuja, että Putin ei hermostu ja kukaties suutu. Mitä tulee EU:iin, sekin herättää pelkoja meissä alamaisissa. Kuka Suomessa uskaltaakin epäillä EU:n pyrkimyksiä, siitä joutuu lähes kirkon kiroukseen. Nähty on!
Viime viikolla belgialaiset viljelijät protestoivat Brysselissä EU:n kaavailemia typpipäästöjä vastaan traktorimarssilla. Lähes 3000 traktoria pakkautui Brysselin keskustaan, ja se kyllä huomattiin siellä, mutta enpä havainnut, että Suomessa asiaa edes mainittiin! Taas se pelko! Kukapa olisi arvannut takavuosina, että täällä lännessäkin päättäjät hallitsevat, ja voivat hallita pelolla!
Puhutaan, että lännessä on sananvapaus. Onhan se vapaus, mutta "vääristä" sanoista joutuu vastaamaan! Sanomisen vapautta kavennetaan koko ajan, se ei liene enää edes mikään uutinen. Rikoslaissa on iät ja ajat ollut kyllä pykälät törkeitä puheita levittäville, mutta eipä se tunnu riittävän, vaan laaditaan aina lisää pykäliä pelon luomiseksi!
Taannoin Kanadassa pääministeri Trudeau sulki rekkaprotesteihin osallistuvien rekkamiesten pankkitilejä, ja se kyllä oli tehokas tapa yhteiskunnan kannalta, koska se jos mikä aiheutti pelkoa. Kukaan ei ole yhtään mitään, kun yhteiskunta näin päättää! Pelko hallitsee!
En usko että kyse olisi aina pelosta.
PoistaHenkilö kellä ei ole perhettä tai mitään menetettävää, sitä ei todennäköisesti pelotella.
Naisia taas on vuosisatoja peloteltu milloin milläkin, oli kyse uskonnollisesta näkemyksestä, tai kirjaimellisesti nälkäkuolemaan joutumisesta, jotta sen eukon saisi toimimaan tahdon mukaan. Jotkut käyttäneet väkivaltaa saavuttaakseen haluamansa.
Nykyinen Suomen lainsäädäntö taas on mielenkiintoinen kun se suojaa naisia kirjaimellisesti ja oikeuslaitos on heitäkin varten. Oli kyse sitten suomalaisesta naisesta, suomenruotsalaisesta, romanista, kristitystä tai ulkomaalaisesta. Riittänee kun on nainen, tulotasoon katsomatta.
Rikoksesta taas tuomitaan.
Kun nuo suomalaiset miehet ovat tällaisen lainsäädännön rakentaneet ei heistä voi pahasti sanoa. Osa taas ei tainne uskoa siihen... mutta siinä nyt sinällään taas vaihteeksi ole mitään uutta.
Koska nykyään kaikki olemme kunnon pikkuporvareita, me emme enää tarvitse välttämättä niskalaukausta pelätäksemme, vaan siihen riittää maineen menetys, työpaikkakiusaaminen ja maailmanlaajuisesti kun WHO ja paikalliset kristakiurut sanovat, että nyt on sellainen virus taas liikenteessä. että pikku karanteenit, eli vapauden riistot on ihan pakko tehdä, tietenkin vain teidän parhaaksenne, Ja varsinkin ns, hyvin koulutetut, eli parhaiden aivopestyt kumartekevat kuin tsuhna aatelista, että sus siunatkoon, kyllä Kiuru, niinpä niin Marin, aivan niin tohtori, lisää lääkettä.., lisää lääkettä...
VastaaPoistaJo se, että esimerkiksi Sun Tzun, Machiavellin tai Clausewitzin teokset ovat säilyneet yli ajan ja kulttuuripiirienkin, kertoo jotain siitä, miten yleisinhimillisistä, tai lajityypillisistä, ilmiöistä sodankäynnissä on kyse. On mahdollista siilata ikuisia ilmiöitä joilla on ikuista totuusarvoa.
VastaaPoistaEhkä väkivallan taipumusta eskaloitua voitaisiin ajatella uskontona. Aggressio tuo aina mukanaan regression, ja mitä syvemmälle tajunta taantuu kollektiivivoimien valtaan -- omnipresenssin ja omnipotenssin maailmaan -- sitä tunnustuksellisemmaksi, kaikkiallisemmiksi ja kaikkivaltaisuutta julistaviksi ajatukset ja puheet muuttuvat.
Ja kun on julistettu, julistukset on tosiksi todistettava. On oltava sanojensa mittainen, uskottavuus omissa ja muiden silmissä vaatii sitä. Näin kaikki taistot ovat tunnustuksellista eskalaatiota, sanotaanko, taistolaisuutta, jossa suuret sanat sanelevat pakon toimia. Mitä suurempia valheita hallitsijan suusta tulee, sitä täydellisempää itsepetosta hän hämärtyvässä tajunnassaan tarvitsee ja ruokkii, ja sitä verisemmällä väkivallalla uskottavuus on sotajoukkojen toimesta todeksi todistettava.
Totalitarismit tyypillisesti kaatuvat enemmän sisäiseen kaaokseen -- vallan legitimaation romahtamiseen -- kuin ulkoisiin syihin. Oli tavallaan saksalaisten onni, että totalitarismissa harjoitettu ihmistuhonta paljastui kaikessa karmeudessaan -- se myllersi esiin sisäisen käymistilan. Se oli alkuvaiheessaan kipeä prosessi, eikä se edelleenkään ole edes tyydyttävällä tavalla läpikäytyä. Mutta edes vähäisintäkään vastaavaa sisäistä tervehtymistä ei tapahtunut N-liiton hajotessa -- ja siksi maa tarvitsee edelleen autokratian jatkumoa, totalitaristisen vallan legitimaation, Putinin.
"Jo se, että esimerkiksi Sun Tzun, Machiavellin tai Clausewitzin teokset ovat säilyneet yli ajan ja kulttuuripiirienkin, kertoo jotain siitä, miten yleisinhimillisistä, tai lajityypillisistä, ilmiöistä sodankäynnissä on kyse. On mahdollista siilata ikuisia ilmiöitä joilla on ikuista totuusarvoa."
PoistaNykytilanteessa tässä vain on pari muttaa.
Teollistuneessa valtiossa sodankäynti vain on typerää ja hyvin fataalia väestölle itselleen.
"Mutta edes vähäisintäkään vastaavaa sisäistä tervehtymistä ei tapahtunut N-liiton hajotessa -- ja siksi maa tarvitsee edelleen autokratian jatkumoa, totalitaristisen vallan legitimaation, Putinin."
Putinin kohdalla ilmiö on mielenkiintoinen. Kansan äänestämä henkilö on kyseessä. (Samoin kuin Hitlerinkin kohdalla.)
Ennen Neuvostoliittoa oli tsaari ja keltäs tsaari sai valtuudet? Jumalasta seuraava. Väestö tarvinnee ain ohjausta, kaikkihan siihen osallistuu mutta lait eivät tule jumalalta vaan ne tulee olla järkiperäiset.
EU:kin on hyödyllinen, mutta sitä tulisi käyttää niin jotta tuo hyödyttää väestöä, eikä kurita heitä. Jos se vain kurittaa ei tuo hyödyllisyys näy. Kumminkin alkujaan tuo on kauppaliitto, ei ajatusrykelmä ynnä muuta höpöä mitä markkinoidaan.
Nykyaikainen sota on äärimmäisen tehokasta ja raakaa. Kun esimerkiksi tykistö ampuu keskitetyn peiton kohdealueelle, niin vihollisesta jää jäljelle pitkin maita ja mantuja levinneitä suolia ja peräsuolen pätkiä.
VastaaPoistaSodassa on kaksi tasoa: toisaalta mudassa möyrivän ja henkensä edestä pelkäävän yksilön, sotilaan maailma. Tämä on tunnetaso.
VastaaPoistaSitten on toinen taso, josta kenraali Airo lausahti kuvaavasti näin: ”Ei hätä ole tämän näköinen”. Ja sitten otettiin ryyppy. Tämä on järjen taso.
Kun Vihavainen puhuu valioiden välisistä suhteista, hän erehtyy puhumaan sotilaan tasosta: ”…moninkertainen kosto on yhä se evankeliumi…”.
Mutta ei sota eikä liike-elämä ole sotilaan taso. Ei siihen kuulu ”kosto”. Sotaministerimme puheet siitä, että Yhdysvallat, Nato, tule ”auttamaan” meitä, ovat lapsellista puhetta. Tässä valtioiden maailmassa on aina kyse vain omasta edusta, ei toisen auttamisesta.
Kun K-ryhmän kaupalla menee huonosti, ei S-ryhmän kauppa tule avuksi. Liike-elämä, valtioiden etu ja sota perustuvat omaan voittoon ja toisen häviöön; ei siihen ”kosto” kuulu.
Marraskuun lopulla 1939 olivat venäläiset lehdet täynnä uutisia kokouksista, joissa vaadittiin tuhoamaan suomalaiset liian pitkälle menneet soltut kolminkertaisella iskulla tai tuhoavalla iskulla.
Poista”… venäläiset lehdet täynnä uutisia kokouksista, joissa vaadittiin tuhoamaan suomalaiset…”
PoistaNiin, mutta kenelle nämä lehdet puheensa osoittivat? Kenraaleille? Kyllä tässä haasteltiin rahvaalle, sotilaalle; nostatettiin henkeä eli sisua eli vihaa, jotta jaksettaisiin kahlata siinä mudassa.
Pitäisi tietää kenelle puhuu ja mitä. Ei kannattaisi tehdä niin kuin tämä meidän teiniprinsessamme, joka meni kansainväliselle foorumille puhumaan kuin kyläkokoukselle.
”Jumaluutta korvasi Neuvostoliitossa puolue ja sen maailmanhistoriallinen tehtävä, jonka profeettana oli puolueen johtaja.”
VastaaPoistaTässä on blogin filosofinen ydin, joka koskee sekä Neuvostoliittoa edeltävää Venäjää, että Neuvostoliiton jälkeistä Venäjää. Asia vaatii varmaankin sadan niteen kokoista tutkimustyötä. Joskus sellainen ehkä ilmestyykin. Ihmiskunnan historia ansaitsee sitä, sillä pahan valtakunta on tutkittava perin pojin saadakseen rauha Maan päälle.
Volgan saksalaiset siirrettiin pois kotiseudultaan vuonna 1941, jolloin Saksan armeija ei ollut vielä lähellä aluetta. Kirjallisuudessa on muistaakseni mainittu, että neuvostoviranomaiset lavastivat välikohtauksen. NKVD:n mies hyppäsi alueelle lentokoneesta naamioituneena saksalaiseksi laskuvarjojääkäriksi. Tarkoituksena oli, että volgan saksalaiset olisivat toivottaneet hänet tervetulleeksi, jolloin olisi saatu syy karkotusoperaatiolle.
VastaaPoistaJapanilaisetkin pantiin leirille
Poista