Todenpuhujan osa
Русский театр/Vene
teater (Tallinn) Императорский безумец/Keisarin
hullu. Jaan Krossin romaanin mukaan ohjannut Julija Aul.
Jaan Krossin romaanista Keisarin
hullu on tullut jo blogattuakin (Vihavainen: Haun bock
tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com), joten ei tässä kai sitten sen enempää
tuosta hyvin kiinnostavasta kirjasta.
Aleksanteri I:n hahmo on meille
suomalaisille hyvin tunnettu ja rakaskin, aikoinaanhan meillä ilmeni jopa suoranaista
Aleksanterin palvontaa. Hyvät Aleksanteri-keisarit oli ja on yhä tapana asettaa
huonompien Nikolai-keisarien vastakohdiksi. Toki Aleksanteri III oli jo
hankalampi tapaus, mutta nautti yhtä kaikki kansan rajatonta suosiota
lomaillessaan Suomen saaristoissa.
Kuitenkin jalon nuoren Aleksanterin
myöhempi kehitysvaihe ei ollut vailla pimeätä puoltaan. Hänen hallitsevaa
ominaisuuttaan on usein nostettu yhdellä ainoalla sanalla: paradomania.
Sotilasparaatit antoivat hallitsijalle illuusion täydellisestä vallasta ja
niinpä sotilaallinen elämäntyyli haluttiin ulottaa jopa talonpoikiin ns.
sotilassiirtokuntien muodossa
Jos keisari kerran oli Jumalan
tahdon toteuttaja maallisissa asioissa, oli keisarin tahdon toteuttaminen
jokaisen velvollisuus, ihmisten oli vain opittava tahtomaan sitä, mikä oli
parasta, näyttää Aleksanteri ajatelleen, Leniniä ennakoiden.
Tässä maailmankuvassa kaikki muunlainen
(hallitsematon) vapaus oli vain vapautta pahuuteen. Enkeliksikin nuorena
luonnehdittu Aleksanteri ruoskitutti vanhemmilla päivillään paljon sotilaita
hengiltä vahtiessaan tahtonsa toteutumista justiinsa eikä melkein.
Aleksandr Puškinin epigrammissa ei säästelty
Aleksanteria, joka nyt kuitenkin tuohon aikaan oli jo isänmaan pelastaja ja
koko Euroopan vapauttaja. Tuo vapautus merkitsi nimittäin vapautta vanhalle
vallalle, maaorjuudelle ja itsevaltiudelle. Itse asiassa Napoleonia ihailtiin
ns. edistyksellisissä piireissä aina, ei suinkaan hänen voittajaansa:
Воспитанный под барабаном,
Наш царь лихим был капитаном:
Под Австерлицем он бежал,
В двенадцатом году дрожал,
Зато был фрунтовой профессор!
Но фрунт герою надоел —
Теперь коллежский
он асессор
По
части иностранных дел!
Kun rummupärinä kasvatti,
tuli tsaarista kelpo kapteeni,
Hän Austerlitzissä jänisti
ja kakstoistavuonna tärisi,
sulkeisproffaks hän sitten rupesi,
mutta kiinnostus siihenkin hupeni,
nyt pikkukanslisti on vain
parissa ulkoasiain!
Liivinmaalainen aatelismies, paroni
Timoteus von Bock oli luvannut sanoa nuorelle keisarilleen aina totuuden ja
piti sanansa myöhemminkin. Seuraukset olivat hänen kannaltaan ikävät, kuten
edellä mainitussa blogissa on tarkemmin kuvattu.
Näytelmässä von Bock ja keisari
käyvän jaakopinpainiaan vielä keisarin kuoltuakin. Siihen mahdollisuuteen,
ettei Aleksanteri vuonna 1825 Taganrogissa kuollutkaan, ei tietenkään viitata,
näytelmässä taistelevat periaatteet.
Timoteus von Bock edustaa totuutta
ja vapautta, ei kuitenkaan viiteryhmäänsä, balttilaisia paroneja, jotka ryhmänä
olivat kaiken tuon vastakohta ja sattumoisin myös keisarien suosituin apulainen
yhteiskunnallisen ja valtiollisen orjuuden ylläpitämisessä. Von Bock on
ehdottomasti poikkeusihminen ja sellaisiahan yleensä pidetään hulluina
perustellustikin.
Tallinnan venäläinen teatteri on
entinen elokuvateatteri ja sen näyttämö on paljon pienempi kuin teatterissa
oikeastaan tarvittaisiin.
Minusta tämä ei kuitenkaan ole
ongelma ainakaan tämän näytelmän kohdalla. Siinä käytetään kekseliäästi myös
videoprojektoria ja äänetkin kuuluvat hyvin. Silti jäin ihmettelemään sitä,
miksi näyttämölle on kasattu kerros hiilimurskaa ja miksi ihmiset näyttävät
välillä keräävän sitä jätesäkkeihin ja mitä ihmettä autonromu tekee siellä.
Muuten 1800-luvun alku on mukana
viitteellisesti: Aleksanterilla on joskus päällään vain toiselta puolelta
brodeerattu sinelli samoin kuin sotaministeri Araktšejevilla, runoilija Žukovski
on aikakauden puvussa ja joku muukin, mutta jotkut taas kuuluvat selvästi
nykyaikaan, kuten myös näytelmän päättävät kuvat Ukrainan sodasta.
Näytelmän viesti ei voisi olla
selvempi: mitä on sellainen vapaus, joka on vain vapautta tehdä kuten keisari
määrää? Itsevaltias voi luulla pitävänsä maailmaa pystyssä ja toteuttavansa
vain oikeudenmukaisuutta, mutta hänen kuvitelmansa ovat vain hänen kuvitelmiaan
ja tuhoavat ihmisiä ja heidän vapauttaan. Todellinen sankari on se, joka sanoo
totuuden ja toimii omantuntonsa mukaan.
Mutta jo Timoteuksen poika palvelee
keisaria ja uneksii urasta imperiumin laivastossa: komeat univormut, kunnia ja
menestys houkuttelevat…
Venäläinen teatteri oli taas tupaten
täynnä yleisöä. Siellä on mahdollista saada myös vironkielinen käännös
kuulokkeiden kautta, mutta en huomannut kenenkään niitä käyttävän.
Mistäpä löytyisi tämän päivän Timoteus von Bock kertomaan Putinille totuuden - ilmeisesti hullujenhuoneelta.
VastaaPoistaSuomen sodan veteraanin kenraalimajuri Odert Reinhold Carlsson von Essen af Zellie, Jr:n (1755-1837) ex-puolison, hovineiti Ulrika Ottiliana Carlsdotter Möllersvärdin (1791-1878) ihokontaktikumppanuus Alexanteri I:n kanssa tekee Venäjän keisareista etäsukulaisiamme 14 polven takaa. Mika Waltarin romaani Tanssi yli hautojen kuvaa kumppanuussuhdetta, joka alkoi Porvoon valtiopäivien tanssiaisista ja päätyi samaan vuoteeseen ja sitten vain muistojen salaisiin kätköihin. Kiihkeästä aiheesta voisi runoilla, mutta viittaan vain ruotsalaiseen runoilijaan Bengt Lidneriin, joka lienee Ulrikan biologinen isä.
VastaaPoistaAtso Eerikäinen. Minäpä olenkin Ukko Nooan jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa. Öhöm. Ylpein terveisin yx Hännis-Erkki Suomen Suurimmasta Kylästä...
VastaaPoistaMikähän on tuon huhun status nykyään, ettei Aleksanteri I kuollutkaan, vaan lavasti kuolemansa ja vetäytyi munkiksi?
VastaaPoistaOlen lukenut tästä aika uskottaviakin tarinoita.
Se hauta Pietari-Paavalin linnoituksessa on tyhjä, kertoi asiantunteva taho. Fjodor Kuzmitshin DNA pitäisi tutkia, mutta kirkko ei salli.
PoistaVirolaisten nuori sukupolvi ilmeisesti sinne teatterin ei lähde,vanhempi sukupolvi Po russkii ponimaet.näin yritän selittää kuulokkeiden alikäyttöä
VastaaPoista