Ja sitten tieteet yhtyivät
Näin totuuden jälkeisenä
aikana saattaa olla hyvä palauttaa mieleen, että asiat eivät aina ole olleet
samoin. Kerran tieteen arvovalta oli valtava ja puhuttiin sen varmasta
etenemisestä, der sichere Gang einer
Wissenschaft.
Kaikkien tuntema
alikersantti Lahtinen hämmästytti aikoinaan alikersantti Hietasta kertomalla,
että tämäkin vakinaisessa palveluksessa oleva sotaurho oli tullut kalasta ja
sisälsi muun muassa hiiltä.
Närkästynyt
Hietanen oli tästä tohkeissaan ja tekeytyi sitten muka ahveneksi, kun hänellä
oli köyryt hartiatkin. Mä ole hiilest’
tehty ahvena –mä ihmettelen kauhiast…
Mutta Lahtinen
joka tapauksessa luuli vakaasti tietävänsä, että Neuvostojen maa se tuolloisenkin
suuren kisan varmasti voittaisi, kun siellä oli tiedettä, meinaan. Ei siellä levitelty juttuja jumalista eikä
enkeleistä, vaan asiat sanottiin ja ymmärrettiin, niin kuin ne olivat.
Lahtinen näki tavallaan
asian ytimeen ja oli myös Leninin kanssa samoilla linjoilla. Neuvostoliitto
noudatti tieteellistä sosialismia
eikä antanut tuumaakaan periksi epätieteellisille horinoille. Tai, jaa,
hiukkasen sentään, saihan siellä kirkkokin hiukan toimia ja kutsua kansaa
isänmaalliseen sotaan, mutta noin periaatteessa.
Leninille tiede
oli ankara asia, jonka tulokset olivat selkeitä ja kiistämättömiä. Hän
raivostui kohdatessaan tieteenfilosofian uusimpia virtauksia kuten Ernst Machin
ja Richard Avenariuksen empiriokritisismin.
Mikäli tiede
sanoutuisi irti mahdollisuudesta tiedostaa asioiden ydintä, olisi tie taas
avoinna kaiken maailman pappispimitykselle.
”Jumalanrakentajat” kuten vanha shakkivastustaja Aleksandr Bogdanov olivat
menneet juuri siihen halpaan.
Nykyajan
näkökulmasta Lenin sedän vihastuminen on lähinnä säälittävää, mutta aikoinaan
asia oli mitä tärkein. Tieteellinen
sosialismi oli tieteen osoittama ja luonnon määräämä tie koko ihmiskunnalle
eikä mikään häthätää keksitty utopia, jonka kokeileminen voisi olla
kiinnostavaa.
Toki myös Lenin,
tai ainakin hänen oppilaansa hokivat innokkaasti käytännön olevan teorian
koetinkivi. Itse elämähän se osoittaisi,
oliko oppi eli siis tiede totta vai ei. Stalinilta taisi päästä tuo aikoinaan
hyvin kuuluisa lause, jonka mukaan Marxin oppi oli kaikkivoipa, koska se oli
tosi.
Länsimaista
käsin taas tutui siltä kuin Neuvostoliitossa olisi tosissaan julistettu, että
kaksi kertaa kaksi on viisi, mikä ei ollut lainkaan hauskaa, vaan erittäin
vaarallista, sillä niillä miehillä oli myös voimaa takanaan.
Tuo kommunistinen
oppi joka tapauksessa tiesi mielestään ehdottomalla varmuudella, että tulossa
oli luokaton yhteiskunta, jossa valtio kuolisi pois ja ihminen lopultakin
saavuttaisi äärimmäisen vapautensa.
Koska tie oli
mutkallinen eikä mikään Nevski prospekt,
jossa muuten myös on yksi melkoinen mutka, oli tietenkin ymmärrettävää, että
vapauden valtakunnan täydelliseksi tulemiseen tarvittiin niinkin paljon
piikkilankaa kuin tarvittiin. Dialektiikalla siitä ongelmasta selvittiin.
Neuvostoliitossa
tiede joka tapauksessa oli ehdottomalla kunniapaikalla, ainakin mikäli sitä
saattoi käyttää osoittamaan tieteellisen sosialismin olevan oikeassa, muuten
saattoi kyllä tulla ongelmia.
Koska se käytäntö oli kuin olikin teorian
lopullinen kriteeri, tarvittiin sitten sellainen katastrofi asiain tilan
lopulliseksi osoittamiseksi, ettei sitä enää voinut selittää pois dialektisella
viisastelulla. Ankara totuuden hetki tuli kuin tulikin.
Mutta, kuten
sanottu, tieteen auktoriteetti oli korkealla sata vuotta sitten ja tämä ei
koskenut vain Venäjää. Tekniikan kehitys pohjautui olennaiselta osin tieteeseen,
luonnontieteeseen, ja käytäntö vahvisti tässäkin teorian toimivuuden.
Luonnontieteet
olivat yleinen tieteenihanne ja selkeät, täsmällisesti operationalisoitavat
käsitteet ja lukuina ilmaistavat tulokset veivät tieteen lähelle aritmetiikkaa
tulosten selkeydessä ja vastaansanomattomuudessa. Einsteinin aloittama
tieteellinen vallankumous oli vasta lapsenkengissä.
Savoir pour prévoir, prévoir pour pouvoir
prévenir, kiteytti Auguste Comte tieteen positiivisen tehtävän jo
1800-luvulla ja sata vuotta sitten se toimi yhä. Se oli sekä ylevä, että
pelonsekaista kunnioitusta herättävä: oli nähtävä tulevaisuuteenkin… Eritis sicut deus.
No tällainen
tieteen auktoriteettia huiman korkealla pitävä asenne jatkui Comten päivistä
vielä kauas toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan.
Ehkäpä sen
viimeisiä suuria leimahduksia ainakin toistaiseksi oli myös humanististen
tieteiden, kuten psykologian, historian ja amerikkalaismallisen sosiologian
maaninen suuntautuminen kvantitatiivisuuteen, lähemmäs luonnontieteitä. Kaikkea
piti ilmaista täsmällisillä luvuilla.
Sitä paitsi faktorianalyysin
tapaiset metodit tarjosivat suorastaan päätähuimaavan metodin terveen järjen
ohittamiseksi ja korvaamiseksi: dataa vain faktorikoneeseen, khiin neliötestiä ja vastaavaa
operaatiota päälle ja jopahan saatiin uusi ja uljas näköala valtavaan tapausmassaan,
jota aiemmin oli osattu käsitellä milteipä vain helppohintaisilla
tapaustutkimuksilla. Ehkäpä myös sosiaalisten asioiden ydin olikin löytynyt?
Tässä
tilanteessa alettiin jo nähdä painajaisia siitä, että syvemmän ymmärryksensä
ansiosta sosiaalitieteilijät pystyisivät manipuloimaan yhteiskuntakehitystä
mielensä mukaan, ainakin jos poliitikot olisivat samassa kompuksessa.
Tässä kyllä
taisi käydä vähän samoin kuin Neuvostoliiton kanssa. Käytäntö petti teorian.
Toisin sanoen tieteen tulosten käyttäjiltä meni usko, kun selvät, tarkat ja
täsmälliset luvut eivät olleetkaan mielenkiintoisia ja vaativat ainakin joka
tapauksessa vielä paljon tulkintaa. Se ei enää ollut yksiselitteistä.
Englannin
kielessä oli ja taitaapa olla vieläkin termi social science, jossa komeilee luonnontieteelle muutoin varattu
sana science. Latinan scientiahan siinä on taustalla ja verbi scire, tietää. Se vastaa siis hyvin
meidän sosiaalitieteitämme.
Science-sanaa ei kuitenkaan englannissa
käytetä niistä tiedonaloista, joita suomeksi kutsutaan humanistisiksi tieteiksi.
Silloin käytetään muita ilmaisuja. Tutkimukset eivät ole tieteellisiä (scientific), vaan oppineita (scholarly)
ja itse tieteitä kutsutaan sanalla arts,
taidot, taiteet tarkemmin liberal arts.
Toisin sanoen
kyseessä ovat vapaat taiteet, artes liberales,
jotka aikoinaan koostuivat triviumista
ja quadriviumista. Kuten muistamme:
grammatiikka, retoriikka ja dialektiikka olivat näitä triviaaleja aineita.
Quadriviumissahan
sitten olivat aritmetiikka, algebra, astronomia ja musiikin teoria eli tavallaan
aika kovat eli siis matemaattiset aineet. Filosofi kyllä saattaa niistä sanoa,
etteivät ne oikeastaan olekaan tieteitä, koska eivät käsittele reaalisia
asioita, vaan koostuvat kuvitelluista, abstrakteista suhteista lukuun ottamatta
astronomiaa. Tautologioistahan se matematiikka koostuu ja oikeastaan se ilman
reaalioita on vain tiriviaalia.
Yhtä kaikki,
nykyisin nuo aineet eivät sijaitse humanistisissa tiedekunnissa (Faculty of Arts), vaan
matemaattis-luonnontieteellisissä, musiikin teoriaa lukuun ottamatta.
Mutta itse
asiassa minua kiinnosti nyt tässä se tieteen arvostuksen kehitys. Tuskin kukaan
kieltää sitä, että se on sadassa vuodessa romahtanut ainakin meidän maassamme,
jossa tiede tarkoittaa sekä luonnontieteitä ja matematiikkaa että humanistisia
tieteitä ja yhteiskuntatieteitä.
Vaikka jälkimmäiset
ovat ihmiskunnan ja kansakunnan itsetuntemuksen kannalta välttämättömiä,
näyttää niiden nauttima arvostus käyneen kovin heiveröiseksi.
Asiaan
vaikuttanee sekä se, ettei niiden avulla ole mahdollista tuottaa arvokkaita
kulutushyödykkeitä, että niiden huono tai olematon kyky ennustaa asioita.
Taloustieteessä
nähdään sekin kummallisuus, että Nobelin muistopalkinto on kuulemma jaettu
parin vuoden välein kahden vastakkaisen näkemyksen edustajalle. Sitä paitsi
edes pahimpia lamakausia kyetään näköjään ennustamaan vasta sitten, kun ne ovat
jo tosiasia.
Historiassa
tulkinnat muuttuvat, syistä, joita kadunmies harvoin haluaa ymmärtää ja sitten
on noita kummallisia aloja, kuten sukupuolentutkimus, joiden hedelmät keskivertokuluttaja
jättää koskemattomiksi ja joissa kaikki näyttää olevan mahdollista.
Itse kukin
muistanee ns. Sokal Hoaxin, jossa
painovoima kumottiin. Samaan sarjaan tekee mieli sijoittaa Markus Nummen Kadonnut Pariisi, jossa osoitetaan,
ettei Pariisin kaupunkia ole olemassa eikä ole koskaan ollutkaan.
Linguistic
Turnin mukaisen paradigman kriteereillä mitaten näitä tuskin kuitenkaan voi
syyttää epätieteellisestä lähestymistavasta. Sellaisia juttuja saattaa olla
viihdyttävää lukea, mutta onko niillä jotakin muuta annettavaa?
Tiede ja
eritoten humanistiset- ja yhteiskuntatieteet ovat jo hyvän aikaa olleet suorastaan
pilkan kohteina. Jaakko Okker piruili aikoinaan postinkantotieteestä ja Aarno Laitinen lanseerasi nipistelytieteen käsitteen.
Tällaisen voi
kuitata asioita ymmärtämättömien toimittajien kaunaiseksi nälvinnäksi, jonka
avulla yritetään turhaan todistella oman älyllisen tason korkeutta.
Tosiasia joka
tapauksessa taitaa olla, että tieteen ja tutkimuksen arvovalta on sitten
1960-luvun romahtanut, mikä tuskin johtuu pelkästään sen arvostelijoiden
kiihtyneestä toiminnasta.
Kun suuri yleisö
yhä uudelleen huomaa, että tutkimuksen lähtökohtina eivät ole kansan keskivertoedustajien
kokemat ongelmat ja heitä askarruttavat kysymykset, vaan marginaalit, jotka on
otettu kaiken mittapuuksi, alkaa se ennen pitkää suhtautua nuivasti koko
tutkimukseen ja sana tiede menettää
yhä enemmän arvostustaan.
Taiteen arvostus taitaa sekin olla jo pohjamudissa
ja syyn ymmärtää vierailtuaan ns. nykytaiteen museoissa. Kysymys tuskin on
tästä tai tuosta erityisestä tieteilijästä tai taiteilijasta. Kyseessä on
sivilisaatiossamme vallitseva trendi, jonka syyt ovat syvemmällä.
Itse asiassa
tulee mieleen, että kehitys tuskin on millään keinoilla palautettavissa
sellaiseksi, kun se oli vielä sata vuotta sitten. Ehkäpä se nyt on vain tämä
sivilisaation kehitys tällaista.
Kuitenkin, kun tutustuu Helsingin yliopiston uuteen opetusohjelmaan, alkaa tuntua siltä, että tieteen ja tutkimuksen arvostuksen laskeminen tai suoranainen romahduttaminen on otettu siellä suorastaan painopistealueeksi.
Koko
uusimuotoinen toiminta koostuu kaikenkarvaisista opintopoluista eikä
esimerkiksi sellaiselle henkilölle, joka haluaisi keskittyä vaikkapa Suomen tai
Venäjän historiaan ole tarjolla mitään. Mikäli on, on se aines huolellisesti
kätketty erilaisiin paketteihin, joiden avaaminen taitaa olla opiskelijalle
mahdotonta.
Ei riitä, että
akateeminen vapaus on täten pyyhkäisty kerralla syrjään, erilliset tieteenalatkin
näyttävät hävinneen. Mitä tällä tavoitellaan, on minulle mysteeri. Tieteelle
tuskin voi tulla arvostusta, ellei sitä edes ole olemassa, ainakaan yliopiston
ohjelmassa.
Tieteidenvälisyys
ja monitieteisyys ovat kovin lupaavia ja myönteiseltä kuulostavia asioita,
mutta milläs rupeat monitieteiseksi, jos itse tieteetkin ovat hävinneet?
Nopeammat
valmistumisajat tietenkin järjestyvät uusien pikakurssien avulla, jos niin
päätetään ja hyvähän sekin on. Ne on tietenkin kasattu kokoon siitä, mitä
sattuu olemaan käytettävissä. Aukoista opiskelijoiden tai opettajien tiedoissa
ei kukaan näytä sen sijaan olevan kiinnostunut, kunhan nyt istuvat sen tietyn
ajan siellä missä pitääkin ja ottavat vastaan sen, mitä tarjotaan.
Yksin tein on mennyt menojaan myös oikeus
saada opiskella suomeksi, joka aikanaan herätti niin suuria intohimoja. Ruotsin
taitoa kai sentään yhä vaaditaan opettajilta, elleivät he opeta englanniksi…
Miten on
mahdollista, ettei tällaista mullistusta vastaan ole noussut edes hyttysen
ininää? Kun muistaa, miten hirmuinen mekkala aikoinaan nousi jokaisesta
mitättömästä muutoksesta yliopiston hallinnossa, on asia sitäkin mystisempi.
Hiljaa ovat niin opettajat kuin opiskelijat. Vain hiljaista murinaa kuuluu.
En väitä
ymmärtäväni nykyisestä menosta yhtään mitään. Toivottavasti joku ymmärtää ja
selittää minullekin olennaisen tämän hullunmyllyn tarkoituksesta. Rahako se nyt
tässä jyllää? Mitä syntyy, kun tieteet yhtyvät? Ainakin se näyttää puurolta.
Käytäntöhän se
kai sitten aikanaan osoittaa, kelpaako nykyinen keitos mihinkään. Nyt näyttää
siltä, että jossakin kaikkien asianomaisten pään yläpuolella on tehty päätös
suuresta imploosiosta.
Ilmeisesti asiat
on hoidettu samalla byrokraattisella eli siis ylivertaisella viisaudella, jolla
on päätetty joidenkin yksiköiden olevan huippuyksiköitä, mitä sitten
suuriäänisesti mainostetaan ja markkinoidaan kuin helppoheikki markkinoilla.
Joku voisi luulla, että käynnissä on jonkinlainen yleinen tyhmistyminen. Mutta kyse taitaa olla siitä, että tiede on muuttumassa tarpeettomaksi nyt, kun on saatu käyntiin tämä faktankurkistus.
VastaaPoistaKaunis!
VastaaPoista