Kuin robotti robotille
Aikakausien muuttumisen huomaa
vaikkapa siitä, että perinteiset latteudet ovat saattaneet muuttua kielletyiksi
tai ainakin epäilyttäviksi, joskus ne implisiittisesti oikeuttavat rikollisia
asioita ja siis ovat itsekin rikollisia.
Amerikasta sellaisia sana- ja
ajarusrikoksia löytää ilman erityisetä etsiskelyä. Tietokone yleensä
varoittaakin tiettyjen sanojen käyttämisestä, joten sellaiseen syyllistyneitä
on pidettävä vakain tuumin tekonsa tehneinä, mikä tietenkin lisää olennaisesti
vastuuta ja seurauksia.
Ensimmäinen laulu, jonka opin
englanniksi oli varmaankin Ba-ba black sheep, joka nyt tuntuisi vähintänkin
arkaluontoiselta. Jo seuraava oli C.S. Fosterin My Old Kentucky Home, jonka
kieli oli aivan sallimatona (’tis summer, the darkies are gay…) ja olihan se
koko mies aivan epäkorrekti muutenkin.
Sitten tuli tämä 50-luvulla meillä
suosittu Oh Susanna (https://www.youtube.com/watch?v=qSIj17xbAyk
), jonka esittäminen alkuperäisin sanoin taitaa olla jo jossakin päin Yhdysvaltoja
rangaistava teko. Jostakin syystä sanat voi kuitenkin vielä löytää netistä,
toki asianmukaisen varoituksen kera.
Mutta mitäs tuo nyt on, meillä
jotkut riemuidiootit ovat ihan oikeasti lakanneet esittämästä Tiernapoikia, koska
Murjaanien kuningasta (näytelmän positiivisin hahmo) voitaisiin jollakin
logiikalla pitää sopimattomana Yhdysvalloissa…
Mutta eihän tavallisen järjen
mukaan ole enää pitkään aikaan sopinut olla ja ajatella, saati kirjoittaa.
Algoritmi vahtii ja kuten kaikki diktaattorit, odottaa, että sitä eri ainoastaan
totella, vaan myös kiirehditään jo ennakolta tekemään sellaista, minkä
kuvitellaan sitä miellyttävän.
Kaukana ovat ne ajat, jolloin
saatettiin hieman juhlallisesti sanoa, että puhutaan nyt kuten mies miehelle.
Koko tuohon ajatukseen sisältyy jotakin hyvin häpeämätöntä. Siinähän oletetaan
ikään kuin kahden itsenäisesti ajattelevan ihmisen ja kansalaisen keskustelevan
peruskysymyksistä keneltäkään siihen lupaa kysymättä.
Kuitenkin on algoritmille ja siis
myös kaikille sen palvelijoille selvää, että tuollaisissa keskusteluissa
saattaa järki -tuo paholaisen huora- riistäytyä valloilleen ja luoda jos
jonkinlaisia epäkorrekteja asioita ja johtopäätöksiä.
On jopa todennäköistä, että näin
tapahtuu, ellei keskusteluun osallistu ainakin yksi jonkin muun sukupuolen
edustaja, jolla Eri syistä saattaa olla myös äänityslaite päällä.
Puhutaan siis mieluummin kuin
robotti robotille ja tunnustetaan se tosiasia, että algoritmi pystyy ihmistä
(saati miestä paremmin tuomitsemaan sen, mitä meidän rauhaamme kuuluu tässä matoisessa maailmassa.
Mutta voiko algoritmiinkaan aina
luottaa? Eikö tekoäly saata riistäytyä omille teilleen ja ruveta itse asiassa toteuttamaan kaikkia niitä epäkorrekteja mahdollisuuksia, jotka ovat turmelleet ihmiskunnan tähänastisen historian?
Tämä on vakava kysymys. Siitä tuli
jo joskus kirjoitettua ja panenpa sen tekstin nyt vielä tähän:
keskiviikko 6. kesäkuuta 2018
Väärät algoritmit
Todellisuuden kieltäminen on
hankala positio. Viimeisin hullutus tällä alalla näyttää olevan huoli
rasistisista algoritmeista. Laatulehti NYRB, joka aina pysyy muodin kärjessä,
julkaisi siitä juuri artikkelin.
Itse asiasta ei paljon jäänyt
mieleeni. Vain ongelma tuli selväksi ja se näyttää olevan sukua rasistisen
koiran ongelmalle.
Kuten koirakin saattaa oppia
tunnistamaan vihaamansa ihmiset heidän rodustaan tai jostakin vastaavasta,
mikäli sovitaan, ettei rotuja ole, niin myös algoritmi voi oppia niin
sanoakseni suurella todennäköisyydellä haukkumaan väärää puuta, mikäli
nimittäin pidetään kiinni poliittisesta korrektiudesta.
Ellemme me siitä pidä kiinni,
voimme kenties pudota pohjattomaan kuiluun, jossa koko korrektius jauhautuu
tuusan nuuskaksi järjen armottomissa rattaissa.
Algoritmeilla on tai saattaa siis
olla poliittis-moraalinen ulottuvuutensa. Nehän ovat ohjelmia, jotka ennustavat
erilaisia asioita.
On kuitenkin asioita, joita ei saa
ennustaa ihan siksi, ettei niin saa tehdä. Mikäli ajattelemme riskiä tulla
väkivaltaisen ryöstön kohteeksi, tiedämme erinomaisesti, että uhkaa lisää
merkittävästi, mikäli pimeällä ja yksinäisellä kadulla vastaan tulee kolme
miestä, jotka ovat nuorempia kuin eläkeikäisiä.
Mikäli vastaan sen sijaan tulee
kolme naista, on todennäköisyys selvästi pienempi, joskaan ei olematon. Mutta
jos kyseessä on kolme eläkeikäistä mummoa, laskee todennäköisyys huomattavasti.
Mikäli kyseessä on vain yksi mummo, jolla on ilmeinen liikuntaongelma, on
todennäköisyys jo hyvin pieni.
On luultavasti sopimatonta ja
joitakin tiedostus- ja kannatusryhmiä pahoin loukkaavaa, mikäli katsotaan,
ettei yhdellä sairaalla mummolla olisi minkäänlaista potentiaalia ns.
katu-uskottavuuden alalla, mutta yleinen elämänkokemus ja tilastot osoittavat, että
se on hyvin pieni.
Käytännössä meistä jokainen luo
mielessään erilaisia algoritmejä, joita voidaan myös nimittää stereotyypeiksi.
Ilman niitä olisimme täysiä
tolvanoita, joiden käytös muuttuisi yhtä ennustamattomaksi kuin se olisi
hupaisaa. Emme osaisi järkevästi ja kohtuullisesti ennakoida alkeellisimpiakaan
arkipäivän tilanteita ja joutuisimme yhä uudelleen yllättymään sellaisista
asioista, jotka normaalin psyyken omaaville ovat itsestään selviä. Luultavasti
eloonjäämisennusteemme olisi heikko.
On itsestään selvää (vai onko
sellaisia asioita?), että tietokone ottaa huomioon käsittelemiensä henkilöiden
etnisyyden tai siis oppii sen nopeasti tunnistamaan. Tämä johtuu siitä
yksinkertaisesta syystä, että ryhmien välillä on keskimääräisiä eroja. En usko,
että konetta on mahdollista estää tätä tekemästä, vaikka sitä voitaisiinkin
kieltää nimeämästä ryhmiä tietyillä perusteilla. Ne ryhmät muodostuvat siitä
huolimatta.
Koneella ei ole moraalia, mutta
voidaan tietenkin kysyä, eikö sille voitaisi sellainen opettaa. Tiettävästi se
on aivan mahdollista. Asiasta koituva hyöty taitaa joka tapauksessa jäädä
hämärän peittoon.
Mutta miksi ihmiset sitten
panostavat niin kovin paljon poliittiseen korrektiuteen ja tiettyjen ryhmien
keskimääräisten ominaisuuksien olemassaolon salaamiseen?
Kysymys on sangen ilmeisesti siitä,
että tarve päteä saa tyydytyksensä uhrauksista. Jumalaton 21. vuosisadan
ihminen, yltäkylläisen kulttuurin kasvatti, tuntee tarvetta uhrata eli siis
uhrautua jollakin tavoin.
Yksi tapa uhrata on kieltäytyä
syömästä epäpuhtaiksi ajateltuja herkkuja ja nauttimasta helposta ja halvasta
matkustamisesta, jolla on yhteys maailmaa tuhoavaan, saatanalliseen voimaan.
Niihin verrattava asia on
kieltäytyminen ymmärtämästä maailmaa sellaisena kuin se on ja asioiden
kuvitteleminen aivan toisenlaisiksi, kuin se aistiemme ja järkemme mukaan on.
Kaikki tämä on tietenkin hullutusta
maailman viisaille, mutta adepteille se on totista totta. Sen voi havaita
vaikkapa menemällä heidän luokseen ja laskemalla leikkiä siitä, mitä
ympärillään näkee.
Tämähän muistuttaa suuresti sitä,
mitä ennen oli tapana sanoa hurskaudeksi eli oikeamielisyydeksi (dikaiosyne).
Eikös asian näe jo niin sanoakseni tämän joukon kaapujen laadusta?
Mutta on myös olemassa vanha ja
vakiintunut hurskastelun käsite. Mikäli nykyisin olisi
fariseuksia (vai onko heitä?) heidät tunnistaisi, paitsi punavihreästä
aatteellisuuden kaavusta, myös siitä kärkkäydestä, jolla he hyökkäisivät niiden
kimppuun, joiden aatteellinen maailma olisi toisenlainen.
Nuo viholliset olisi nyt helppo
löytää algoritmeillä, jotka nopeasti paljastavat, kuka nauraa väärille
asioille, käyttää vääriä sanoja ja suhtautuu skeptisesti vaikkapa lihan syönnin
tai lentomatkustamisen saatanallisuuteen.
Fariseusten omat kokoontumisajot
sen sijaan täyttyvät toinen toistaan hullummista hurskastelijoista, jotka
paisuttelevat omia henkisiä urotekojaan tolkuttomuuksiin, olipa kyseessä
suvaitsevaisuus tai epätodennäköisten asioiden uskottelu itselleen.
Fariseuksen ja, sanokaamme,
publikaanin, erottaa toisistaan yleensä helposti: yksi ainoa sana saattaa
riittää. Siihen siis tuskin tarvitaan tietokonetta algoritmeineen, mutta
apuahan niistäkin lienee.
Kiinnostava kysymys on, tuleeko
poliittinen korrektius, feminismi tai jokin muu älyllisyyden kieltävä ja
moraalista etevämmyyttään tyrkyttävä lahkolaisuus vielä tunkeutumaan sille
puhtaasti kognitiiviselle alueelle, jota algoritmit ovat tähän mennessä edustaneet,
ja mitä se siellä saa aikaan.
Ihmisten muuttaminen robottien
kaltaisiksi on tämän totalitaarisuutta tavoittelevan aikamme tyypillisiä
pyrkimyksiä.
Sen onnistumisesta en olisi
niinkään varma. Jotakin irrationaalista inhimillistä tarvetta se kyllä näyttää
palvelevan tänä uskonnon jälkeisenä aikanamme.
Ja ainahan meillä on tuo mainio
poliisimme, joka kyllä auttaa käyttäytymään ja jopa ajattelemaankin oikein,
mikäli tarvitaan.
Vielä hiljattain sen taholta
aloitettiin oikein kampanja, jossa kehotettiin kansalaisia toimimaan, mikäli he
havaitsivat kaidan ajattelun tieltä poiketun. Neuvostoliitossahan vastaava
kampanja oli vuonna 1937.
Ehkäpä nykyinen hallitus on jo
saanut tuon seuraavassa kuvatun kampanjan loppumaan. Mikä lienee sen saldo,
olisi kovin kiinnostavaa tietää. Kai siitä jonkinlaista seurantaakin on
pidetty?
Mahtaakohan joku taho olla ylpeä
tuosta aikaansaannoksestaan? Ketkä lienevät senkin ideoineet ja määränneet?
torstai 7. helmikuuta 2019
Heitspiitsii, hei!
Suomen oikeusministeriö on
aloittanut nimeltään englanninkielisen #agaisthatespeech-
kampanjan vihapuhetta vastaan. Tarkoitus kuuluu olevan
selvittää kansalaisille, että tietynlainen puhe voi olla
rangaistavaa. Kampanjan mannekiiniksi värvätty näyttelijä kehottaakin kaikkia
ilmiantamaan havaitsemansa vihapuheen poliisille…
No aikoihinpa on eletty. Todistamme
siis tässä ja nyt totalitaarisen yhteiskunnan menetelmiä röyhkeimmillään ja
puhtaimmillaan.
Ajatus näyttää kulkevan niin, että
kun meidän valtiomme kaikkine säädöksineen on paras ajateltavissa oleva (kuten
kaikki totalitaariset valtiot), seuraa siitä, että sitä ja sen säädöksiä on
iloisella mielellä rakastettava ja kaikki kunnon ihmiset myös niin tekevät.
Muuten…
Niin, mikäli sitten jostakin syystä
löytyy jostakin joku yksilö, joka rimpuilee vastaan, on kyseessä tähän
parhaaseen mahdolliseen maailmaan sopimaton yksilö ja siis myös sen kansan
vihollinen. Kansan hyväksihän täällä kaikki tehdään. Kaikkien kansojen.
Oli ilmeisen väistämätöntä, että
meidän piti saada vielä tällainenkin kampanja ja vieläpä suoraan EU:sta. Sen
nimikin on riittävän kansainvälinen antaakseen sille
ehdottoman arvovallan kaikkien tomppelien keskuudessa.
Mitäpä oikeusministeriö meille
oikein julistaakaan: vihapuhetta ovat kaikki ilmaisumuodot, jotka
levittävät, lietsovat, edistävät tai oikeuttavat etnistä vihaa,
ulkomaalaisvastaisuutta, antisemitismiä tai muuta vihaa, joka pohjaa
suvaitsemattomuuteen.
Vihapuhetta ovat siis myös kaikki
sellaiset ilmaisumuodot (piirtäjät ja miimikot, huomio!),
jotka levittävät tai oikeuttavat(!) ulkomaalaisvastaisuutta.
Mitäpäs se sellainenkin sitten oikein on, kysyisi Luther tässä kohtaa.
Joka tapauksessa ulkomaalaisuus on
siis oikeusministeriön erityisessä suojeluksessa. Niinpä kiellettyä näyttää
olevan jopa kaikkien sellaisten argumenttien esittäminen, jotka oikeuttavat ulkomaalaisiin
kohdistuvia rajoituksia esimerkiksi maahanmuuton suhteen…
Kotimaalaisuusvastaisuus rajataan
siis sananvalinnalla nimenomaan vihapuheen ulkopuolelle, joten he ovat vapaata
riistaa niin kaikille saapujille kuin myös sille osalle maan väestöä, joka
syystä tai toisesta haluaa hyökätä omaa kansaansa vastaan. Ainahan niitäkin
löytyy.
On kiinnostavaa, että vihapuheen rangaistavuus
näyttää riippuvan sen motiiveista. Niistä nimenomaan suvaitsemattomuus on
asia, joka aiheuttaa rangaistavuuden.
Laki siis ylevässä
täydellisyydessään käskee kaikkia hallintoalamaisia suvaitsemaan ja
ilmeisesti myös suvaitsemaan rajattomasti.
Jos jossakin vaiheessa pinna
niin sanotusti palaa ja syntyy vihaisuutena ilmenevä reaktio, joka johtaa
sanalliseen tai muuhun ilmaisuun (ilmeet, ilmeet!!), on leivätön pöytä
odottamassa, ainakin periaatteessa ja potentiaalisesti.
On uskomatonta, että tällainen
motiiviklausuuli voidaan esittää oikeusministeriön taholta. Tämä panee
epäilemään siellä työskentelevän väen järjenjuoksua ja yleistä pätevyyttä.
Millaisin metodein noita motiiveja
sitten mahdetaankaan tutkia? Nyt kuulemma tekoäly pystyy jo paljastamaan
teennäisen hymyn ja peitetyn irvistyksen… Edessä taitaa olla pitkä marssi kohti
uutta, uljasta yhteiskuntaa.
Saattaahan se olla, että meillä on
nyt tai ainakin jo tulossa jonkinlainen rajattoman rakkauden yhteiskunta. Sen
mukaisesti oikeusministeriö olisi meilläkin syytä muuttaa rakkauden
ministeriöksi, kuten Orwellin tulevaisuusnäyssä.
Vihaa kuitenkin myös tarvitaan,
koska rakkautta itse asiassa ilmaistaan tehokkaimmin juuri sen avulla. Vain
vihan kohteiden on oltava oikeita.
Oseaniassa järjestettiin
päivittäin ns. kahden minuutin viha. Se oli instituutioksi
muuttunut kampanja, jossa kansan vihollisiin kohdistettiin juuri sellaiset
tunteet kuin he ansaitsivatkin.
Olen tässä odotellut, milloin tämä
aloitetaan meilläkin. Tämä rakkaus -ei kun siis oikeusministeriön kampanja
taitaa jo olla tuon tulevan instituution alkeismuoto. Ja eipä nyt unohdeta
niitä riekkujaisia, joita meillä on tämän tästä, turuilla ja toreilla.
Ne ovat vielä vapaaehtoisia ja
kysymys kuuluukin, kuinka kauan. Luulen, että tämäkin kampanja kirvoittaa
suuren määrän spontaania vihapuhetta, minkä johdosta ilmiantoja pelkäävät
ihmiset kiiruhtavat osallistumaan rakkauskansan vihamarsseille todistellakseen
oikeinajatteluaan.
Vihapuhe kuulemma lisää myös
epäluottamusta viranomaisia kohtaan, kuten ministeriö väittää. Luottamuksen
väheneminen on kyllä huolestuttavaa, mutta kyllä idiootinkin pitäisi ymmärtää,
että luottamus on asia, joka voidaan vain ansaita. Ei se synny tyhjän jahtaamisella,
sensuurilla ja ilmiantokampanjoilla, päin vastoin.
Tässäpä tuleekin mieleen vanha
kasku suutarista ja hänen oppipojastaan. Oppipoika sanoi suutarille nähneensä
hauskan unen ja voisi kertoakin sen, jos mestari lupaa, ettei suutu.
No, mestari lupasi ja poika kertoi
unessa nähneensä, että putosi paskatynnyriin. Mestari tuli hätiin, mutta putosi
siirappitynnyriin. -Vai, että sillä tavalla, myhäili mestari. Sattuupa sitä.
-Sen jälkeen sitten minä nuolin
pois mestarin päältä sen siirapin ja mestari minun päältäni sen paskan, jatkoi
poika.
Mestari sitä kuunnellessaan riisui
vyönsä ja alkoi hutkia poikaa takamuksille. -Mutta mestarihan lupasi, ettei
suutu! kiljui poika.
-En minä suutu, huvikseni hutkin,
totesi mestari naama peruslukemilla.
Tästä siis opimme, miten
esimerkillisellä tavalla vihapuheeseen syyllistynyt voidaan saattaa
ansaitsemaansa rangaistukseen ilman, että rikollisilla motiiveilla olisi
vaikutusta asiaan.
Mutta nykyaikaisesta,
pluralistisesta yhteiskunnasta, jossa sananvapaus on luovuttamaton perusoikeus,
tämä vanhanaikainen maailma poikkeaa kuin yö päivästä.
Oikeusministeriön on nyt syytä
ymmärtää, mitä se on tekemässä, peruuttaa kampanjansa ja pyytää anteeksi.
Korjattu blogspot-versioon.
VastaaPoista"Tekoäly on valppaana"
VastaaPoistaTekoäly ja tekofilosofia eli miksi kommunismin piti kuolla/kadota? Kuten tunnettua, Karl Marxin tietojen mukaan venäläiset aristokraatit Pariisissa kantoivat Marxia (neroa) käsillään vuosina 1843-1844 eli peräti kolme vuotta ja olivat aina, Marxin koko elämänsä aikana mesenaattejaan.
Siis miksi kommunismin piti kadota?
"Selvää on, että sellaisina aikoina, jolloin poliitinen valtio poliittisena valtiona syntyy väkivaltaisesti kansalaisyhteiskunnasta.., valtio voi ja sen täytyykin jatkaa uskonnon kumoamiseen hävittämiseen asti, mutta vain siten kuin se jatkaa yksityisomistuksen kumoamiseen (maksimaalisesti).., jatkaa elämänkumoamiseen, giljotiiniin. Erityisen voimatuntonsa hetkinä poliittinen elämä pyrkii tukahduttamaan omat edellytyksensä -- kansalaisyhteiskunnan ja sen elementit -- ja järjestäytymään ihmisen todelliseksi ristiriidattomaksi lajinelämäksi. Siihen se kykenee kuitenkin vain olemalla väkivaltaisessa ristiriidassa omia elinehtoja vastaan vain julistautumalla vallankumouksen pysyväksi, ja näin ollen poliittinen draama päättyy yhtä väistämättömästi uskonnon, yksityisomistuksen ja kansalaisyhteiskunnan kaikkien elementtien palauttamiseen kuin sota päättyy rauhaan." (Karl Marx, Friedrich Engels. Valitut teokset. 6 osaa. Kustannusliike Edistys, 1978, Osa 1, s. 78.)
"...in periods when political state... is born violently out of civil society, when political liberation is the form in which men strive to achieve their liberation, the state can and must go as far as the abolition of religion, the destruction of religion. But it can do so only in the same way that it proceeds to the aboliton of private property, to the maximum.., just as it goes as far as the abolition of life, the guillotine. At times of special self-confidence, political life seeks to suppress its pre-requisites, civil society and the elements composing thsi society, and to constitute itself as the real species-life of man devoid of contradictions. But it can achieve this only by coming into violent contradiction with its own conditions of life, only by declaring the revolution to be permanent, and there-for the political drama necessary ends with the re-establishment of religion, private property, and the elements of civil society, just as war ends with peace."
(Marx, Engels. The individual and society. Progress Publishers, Moscow, 1984, pp. 59-60.
K. Marx i F. Engels. Sotshinenija. T1, s. 393.)