Pukki tulee!
Joulupukin todellisuus tai epätodellisuus on aikojen
kuluessa herättänyt paljon keskustelua. Sitä ovat ylläpitäneet etenkin niin
sanotussa filosofisessa iässä olevat lapset ja keskustelu jatkuu yhä.
Vähänkin fiksummat aikuiset ymmärtävät erinomaisesti pukin
todellisuuden. Kauppamiehet kiittävät pukkia joka vuosi myynnin
moninkertaistumisesta ja suuri osa miespuolisesta väestöstä tietää, että pukki
on olemassa, onhan sitä tullut itsekin siinä roolissa oltua.
1950-luvun alkupuolella muistan pukin, jolla oli karvainen,
musta turkki ja pitkiä piiskoja. Se uhkaili oven suusta epämiellyttävään sävyyn
mutta onneksi häipyi pian talosta. Seuraavana vuonna tiesi jo pelätä moisen
otuksen ilmaantumista ja yritti olla kiltimpi kuin olikaan.
Myöhemmin toimin harva se joulu itse pukin roolissa. Aluksi
ansaittiin Haukka-vartiolle ja koko lippukunnalle rahaa ja
sittemmin sai tässä roolissa jopa maistaa hieman väkeviä, mikä oli hyvin
harvinainen tapahtuma.
Joulu toki oli täysin poikkeuksellinen päivä, silloin
kaivettiin esille kaiken maailman herkut, joita oli koko syksy kerätty, jopa
omenia pahvilaatikoista, jossa ne olivat odottaneet paperiin käärittyinä
kohtalonsa täyttymistä. Jouluna mässättiin ja mässättiin ja ruoka oli pöydässä
koko päivän.
Joulupukin tulo oli ja on yhä joulun kohokohta ja aattohan
se on se todellinen joulu. Silloin koko maailma tai ainakin Suomi keskittyy
iloitsemaan elämän tarpeettomuuksista eli ylellisyydestä. Ylensyönti,
kuolemansynti annetaan anteeksi tänä saturnaliajuhlana, jolloin kaikki kääntyy
hetkeksi vastakohdakseen. Talvipäivän seisaus antaa sille merkin.
Muinaisten roomalaisten saturnalioissa isännät
leikkivät palvelijoita ja itse kukin sai lahjoja kompakirjoitusten eli
epigrammien saattamana. Viikinkien blot-juhla oli karumpi ja siinä
kuului olleen ihmisuhrejakin, kuten Tukholman Nationalmuseetin suuressa
freskossa esitetään (ks. Vihavainen:
Haun saturnalia tulokset ).
Suomessa joulua kinkun kera on juhlittu parisataa vuotta, ja
joulupukki on aina käynyt lahjoja tuomassa, tosin 1840-luvulla vielä pukin
hahmossa. Helsingissä toimineen ranskalaisen kotiopettajan muistelmissa on
kuvaus asiasta (ks. Vihavainen: Haun
leduc tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Pukki on toki aikojen kuluessa muuttunut. Minun elinaikanani
se vasta sai Suomessakin tuon coca-colan punaisen hahmonsa, jonka paperille
piirsi muuan amerikkalaistunut ahvenanmaalainen. Me kaikki tiedämme nyt, että
pukki asuu Pohjoisnavalla, että pukin porovaljakko tulee ilmojen halki ja että
pukki oikeastaan tulee savupiipusta(!) ja tuo lahjat sukkiin.
Samaan aikaan tiedämme myös, että pukki asuu Korvatunturilla
ja ajelee pitkin hankia ja että hän tulee reilusti ovesta kyselemään, ovatko
lapset olleet kilttejä. Ja ne lahjat eivät mahdu mihinkään sukkaan eikä
kenkään…
Looginen ajattelu lähtee siitä, että jos asiat ovat tietyllä
tavalla, eivät ne samaan aikaan voi olla aivan toisella tavalla. Lapselliseen
eli maagiseen ajatteluun tämä kuitenkin sopii ja ainakin yhtenä päivänä
vuodessa sopii itse kunkin olla lapsellinen.
Pukki on merkillinen aivokummitus, joka koko ajan on
muuttanut muotoaan. Koska se kuitenkin koetaan tarpeelliseksi, meillä on lupa
päätellä, että se on olemassa. Sen hahmo vain on eri kansoille erilainen:
keskiviikko 14. joulukuuta 2016
Miten pukki risteytettiin
Minkä maalainen joulupukki oikeastaan on?
Oikea vastaus lienee, että hän oli suomalainen, mutta nyt jo kokonaan unohdettu
hahmo, josta on jäänyt vain nimi jäljelle.
Santa Claus on amerikkalainen, Father
Christmas englantilainen, Sinterklaas hollantilainen
ja tonttu ruotsalainen. Espanjassa lahjat tuovat sen sijaan
kolme Itämaan tietäjää eli taikurikuningasta (Reyes magos) ja
Venäjällä Pakkasukko. Miten monella tavalla asia eri maissa sitten
lieneekään järjestetty, ainakin on selvää, että vuodenvaihteen tienoilla koko
läntisessä maailmassa on tapana ylensyödä ja antaa lahjoja, ajankohta ja tapa
vaihtelevat.
Asia ei myöskään rajoitu vain läntiseen maailmaan. Jopa
Kiinassa näkee ennen joulua ja sen jälkeenkin kuvia punapukuisesta
Coca-colapukista ja englanninkielistä tekstiä tyyliin Merry Christmas tai
pelkkä Merry! Mitäpä väliä, eurooppalaisia koukeroita nuo sanat
ovat ja tarkoittavat hyväntuulista ukkoa punaisessa puvussa.
The Spectatorissa kirjoittava Mark Forsyth on
selvitellyt joulupukin tai oikeastaan Santa Clausin historiaa.
Kuten tunnettua, Santan esikuva on pyhä Nikolaus,
Myrnan piispa, joka antoi lahjoja eräille köyhille tytöille myötäjäisrahastoon,
että nämä pääsisivät naimisiin. John Pintard halusi palauttaa kunniaan
kaupungin (entinen Uusi Amsterdam) hollantilaisia perinteitä ja aloitti
kampanjan, jonka tarkoituksena oli elvyttää lahjojen jakaminen.
Kuten tunnettua itse pyhä Nikolaus ihmeidentekijä,
tuo Myran piispa eli siis oikeastaan nykyisen Turkin alueella elämäntyönsä
suorittanut hahmo on etenkin Venäjällä erittäin suosittu pyhimys ja muun muassa
merimiesten suojelija. Hänen maalliset jäänteensä varastettiin aikoinaan ja on
sijoitettu Italiaan Barin kaupunkiin.
Mutta Nikolai, sekä itäisen että läntisen kirkon pyhimys, ei
ainoastaan kuollut, kuten kaikki ihmiset. Sen jälkeen hän vielä sai kokea uuden
syntymän uudessa maailmassa ja paljon ihmeitä tapahtui.
Kun Sinterklaasia (ja Zwarte Pietiä)
oli lanseerattu newyorkilaisille perinteiden elvyttämisenä, kirjailija
Washington Irving keksi vielä huikean tarinan kattojen yllä lentävästä, porojen
vetämässä reessä matkustavasta Santasta, joka heitteli lapsille
savupiipun kautta lahjoja sukkiin.
Kun Santan toiminta vielä alettiin
sijoittaa jouluaattoon eikä vanhaan hollantilaiseen tapaan Nikolain päivään,
oli nykyajan taruolento punaista univormuaan vaille valmis. Se lienee Coca-cola
Companyn mainospuolen luomus, joten Santa Claus toimenkuvineen on täysin
amerikkalainen ja tarkemmin ottaen vielä newyorkilainen tuote. Toki aineksia
taruun löytyy kaukaakin.
Englannissa tunnettiin siis jo sitä ennen Father
Christmas, joka oli vanha ja pullea setä, mutta ei mikään lahjojen
jakelija, saati että olisi lennellyt poroilla yläilmoissa ja hölmöillyt
ihmisten savupiipuissa.
Forsythin mielestä Santa Claus söi Father Christmasin
yhdessä ainoassa vuosikymmenessä, 1870-luvulla, mikä on kulttuuriasioissa hyvin
lyhyt aika. Nyt hän vallitsee koko anglosaksista maailmaa ja paljon muutakin.
Hän taitaa olla biljoonien dollarien arvoinen olento.
Santa söi myös tykkänään Suomen joulupukin,
josta on jäänyt jäljelle vain nimi. Aikoinaahan pukki oli nurin käännettyyn
turkkiin puettu otus, joka ei tietääkseni edes kunnolla näyttäytynyt lapsille,
heittelipähän lahjoja eteisestä. Korjatkoon, jotka paremmin tietävät.
Myöhemmin pukki muuttui joulu-ukoksi,
jota sanaa muistan vielä aikoinaan käytetyn. Joulu-ukko olikin
aika tiukka herra, joka kuulusteli tarkoin lasten kiltteydenosoitukset mennen
vuoden aikana ja valmistautui antamaan asiaankuuluvan löylytyksen tuhmista
teoista. Sinterklaasilla taisi olla samoja taipumuksia. Hän saattoi jopa viedä
tuhmat lapset mukanaan Espanjaan, jossa majaili.
Useimmiten kai kävi niin, että piiskat saivat jäädä kokonaan
käyttämättä, vaikka muistan itsekin niitä kovasti pelänneeni. Joka tapauksessa
pukki -joulu-ukko- antoi sitten lahjoja ja niistäkös riemua riitti ja tuntui
ihan siltä, että kylläpäs sitä olikin tullut oltua kiltti ja palkinnot olivat
sen mukaisia. Aika usein oli kyllä yritettykin.
Suomen lasten Markus-setä oli tunnetusti se,
joka radiossa kertoi Joulupukin (se oli se sama ukko)
asuvan Korvatunturilla, erittäin hankalien yhteyksien takana Lapissa ja tulevan
sieltä vain jouluaattoisin porolla ihmisten koteihin lahjoja tuomaan.
Koska New Yorkin pukki asui pohjoisnavalla ja ajeli myös
porolla, oli helppo ajatella, että kyseessä oli yksi ja sama pullea vanha setä,
joka hieman muutteli muotoaan ollakseen maassa maan tavalla, kuten silloin
pidettiin luonnollisena.
Niinpä suomalainen joulupukki sai joskus 1960-luvulla
vaihtaa nurin käännetyn karvaisen turkkinsa kirkuvan punaiseen uniformuun ja
ruveta ajelemaan poroillaan yläilmoissa. Savupiiput huomattiin sentään Suomessa
aivan sopimattomiksi kanaviksi lahjojen jakamiseen eikä sukkien käyttö lahjojen
vastaanottamiseen ole myöskään saanut täällä suosiota. Pieniähän ne tähän
maailmanaikaan ovat.
Joka tapauksessa meidän vanhan joulupukkimme ja Santa
Clausin newyorkilaisversion risteytys onnistui niin hyvin, että
miljoonille lapsille ainakin Britanniassa on onnistuttu myymään ajatus siitä,
että Santa (vaikkapa sitten nimellä Father Christmas)
asuu Rovaniemellä luolassa ja häntä ja hänen porojaan voi siellä pistäytyä
katsomassa.
Luulisi, että aivan erityisesti meidän aikanamme olisi myös
aiheellista palauttaa kaikkialle maailmaan Sinterklaasin apulainen, Zwarte
Piet, tuo mukava murjaanihahmo.
Itse asiassa Hollannissa näkyy ilmaantuneen
mielensäpahoittajia, jotka ovat närkästyneet tumman populaatiogeneettisen
ryhmän sopimattomasta presentaatiosta. En ole selvittänyt itselleni, mistä
asiassa on kysymys. Kukaties apulaisen asema on Pietille alentava? Olisiko itse
asiassa Sinterklaasin oltava musta ja päinvastoin?
Sitä paitsi sellainenkin ryhmä on olemassa, jonka mielestä
pukin (!) maskuliinisuus on sopimaton asia. Niinpä on jo keksitty Joulumuori ja Santa
Clarakin taitaa olla jo tulossa. Oikea Clarahan oli Fransiskus
Assisilaisen seuraajia ja oman klarissalaisen sääntökunnan perustaja. Hän
näyttäisi olleen aika tiukkapipoinen abbedissa. Ehkäpä tulevaisuus kuuluu
hänelle ja tämä tolkuton lahjatuhlaus vihdoinkin lopetetaan?
Santa Claus on jo Suomen lapsille tutumpi kuin Korvatunturin
ukkorahjus. Jotakin suomalaistahan hänen hahmossaan voi kuitenkin katsoa
olevan, kun sen kerran loi muuan ahvenanmaalaislähtöinen taitelija (ks. Vihavainen:
Haun season's greetings tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Olisi kiinnostavaa tietää, miten kauan tämä coca-colapukki
elää ja missä vaiheessa sen korvaa jokin uusi luomus. Saattaapa olettaa, että
koko pukin nimen mainitsemisestakin tulee vielä jonakin päivänä tabu ja
tiedostavat ihmiset pilkkaavat niitä, jotka kerran siihen uskoivat.
Mutta eletään nyt vielä tässä ajassa ja uskotaan pukkiin! On
se paljon hauskoja hetkiä tuonut mukanaan!
Jännittävää pukin odotusta itse kullekin!
Ja taatusti kotimaista pukkiin liittyvää mystiikkaa löytyy
esimerkiksi osoitteesta Vihavainen: Haun
kelola tulokset ja Vihavainen:
Haun joulukertomus tulokset. Lienee sitä muuallakin.
Joulupukki alkaa olla, markkinapakkoenglannin myötä, Sonta-kulaus.
VastaaPoistaHyvää ja rauhallista joulua blogistille sekä itse kullekin säädylle.
VastaaPoista-J.Edgar-
"Aikoinaahan pukki oli nurin käännettyyn turkkiin puettu otus, joka ei tietääkseni edes kunnolla näyttäytynyt lapsille, heittelipähän lahjoja eteisestä....Myöhemmin pukki muuttui joulu-ukoksi, jota sanaa muistan vielä aikoinaan käytetyn. "
VastaaPoistaNimi taisi tulla Nuuttipuukista, joka oli pahatapainen olento, joka kierteli Nuutinpäuvänä taloissa lopettelemassa Joulunaikaa ja vaatimassa kestitystä. Sillä taisi olla sarvetkin.